Dámy a pánové, kontrolní součet
z posledního hlasování mne přesvědčil,
že nejsme ve stavu, kdy bychom mohli začít
projednávat ústavní zákon. Prosím
poslance, kteří jsou ještě před
sněmovnou, aby ještě vešli dovnitř.
Zdá se, že jsme dosáhli hranice našich
možností v počtu poslanců. Věřím,
že během projednávání tohoto
zákona nikdo neopustí sněmovní síň,
naopak, že další přijdou. Prosím
skrutátorky o kontrolní součet. 120. Děkuji.
Prosím pana poslance Miloslava Výborného,
který je navrhovatelem ústavního zákona
ČNR o volebním období ČNR, aby se
ujal slova a předložený návrh odůvodnil.
Návrh má číslo tisku 617 a zpráva
je vedena jako tisk 745. Prosím pana navrhovatele o úvodní
vystoupení.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo,
dámy a pánové. V platném ústavním
zákonu č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, konkrétně v článku 103 odst.
2 tohoto ústavního zákona je stanoveno volební
období národních rad na pět let. Pro
národní rady zvolené ve volbách 1990
bylo ústavním zákonem č. 45/1990 Sb.
a navazujícími ústavními zákony
republikovými, tj. pro Českou republiku ústavním
zákonem ČNR č. 64/1990 Sb., výjimečně
volební období pro Federální shromáždění
a národní rady zkráceno na dva roky. 21.
schůze Federálního shromáždění
projednávala mimo jiné návrh federálního
ústavního zákona o zkrácení
volebního období Federálního shromáždění
ze stávajících pěti let na čtyři
léta.
V souvislosti s projednáváním tohoto federálního
ústavního zákona dospěl jsem k přesvědčení,
že je užitečné, aby volební období
národních rad bylo shodné s volebním
obdobím Federálního shromáždění.
Proto navrhuji, aby Česká národní
rada přijetím ústavního zákona,
který máte před sebou k projednání
jako tisk 617, v souladu se svou kompetencí zkrátila
volební období z pěti let na čtyři
roky.
Pro vaši informaci ještě dodávám,
že obdobný ústavní zákon již
přijala Slovenská národní rada dne
27. března 1992. To dodávám zejména
pro ty kolegy, kteří se mohli cítit informováni
opačně, neboť řada hromadných
sdělovacích prostředků publikovala
zprávu, že Slovenská národní
rada tento ústavní zákon nepřijala.
Ve Federálním shromáždění
v nyní již probíhající 22. schůzi
je v podstatě očekáváno, jaké
stanovisko Česká národní rada ke zkrácení
volebního období zaujme.
Vláda České republiky mnou navrhovaný
ústavní zákon posuzovala na svém zasedání
dne 1. dubna 1992 a doporučuje České národní
radě, aby vyslovila s tímto tiskem 217 souhlas s
tím, že vláda doporučuje, aby v navrhovaném
zákoně byl zařazen nový článek
II, dosavadní článek II. by měl být
přeznačen, s tímto zněním:
"Zrušuje se s působností pro Českou
republiku článek 103 odst. 2 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci."
Protože některé výbory, projednávající
navrhovaný ústavní zákon, se ztotožnily
s tímto vládním stanoviskem a přijaly
obdobný závěr, dovoluji si tento závěr
přednést jako první pozměňovací
návrh. Současně bych vás chtěl
informovat, že předkládaný návrh
ústavního zákona projednal výbor národohospodářský,
výbor pro sociální politiku a zdravotnictví,
církevní a humanitární výbor,
výbor pro životní prostředí s
tím, že tyto výbory vyslovily souhlas s předloženým
návrhem. Ústavně právní výbor
a výbor pro vzdělání, vědu
a kulturu přerušily svoje jednání, pouze
rozpočtový a kontrolní výbor zaujal
negativní stanovisko.
Děkuji vám za pozornost a vzhledem k tomu, že
společná zpráva nebyla vypracována,
nezbývá než konstatovat, že k tomuto ústavnímu
zákonu není zpravodaj.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Výbornému. S faktickou poznámkou
se hlásí pan poslanec Balcárek.
(Vzájemná domluva mezi poslanci Balcárkem,
Bezděkem a Výborným.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Protože
není zpravodaj k tomuto návrhu zákona, dovoluji
si navrhnout někoho z poslanců, aby se povinnosti
zpravodaje ujal. Měl by to být člen ústavně
právního výboru. Dívám se na
pana poslance Bendu. Prosím, aby se ujal povinnosti zpravodaje.
Otevírám rozpravu, do které se přihlásil
se svým pozměňovacím návrhem
pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Pozměňovací
návrh je velmi jednoduchý, byl mnou již přečten.
Vloží se nový článek II. tohoto
znění:
Zrušuje se s působností pro Českou republiku
článek 103, odst. 2, ústavního zákona
č. 143/68 Sb., o čsl. federaci.
Dosavadní článek II. bude přeznačen
na článek III.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Výbornému. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Nikdo. Rozpravu končím. Prosím
navrhovatele o závěrečné slovo.
Poslanec Miloslav Výborný: V závěrečném
slově bych opakoval to, co jsem řekl. Proto se konat
nebude. Jak se tak ale rozhlížím, nevím,
zda je nás tady alespoň 120. Přál
bych si, aby nás při hlasování o ústavním
zákonu České národní rady bylo
podstatně více. Nebyl bych příliš
rád, kdyby tento ústavní zákon nebyl
přijat jen proto, že je nás zde 121 mužů
a žen.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Váš
návrh chápu jako procedurální návrh
na přerušení projednávání
tohoto bodu.
Poslanec Miloslav Výborný: Můj návrh
je možno chápat tak, aby se hlasovalo za čtvrt
hodiny.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan
poslanec Výborný upřesnil svůj procedurální
návrh. Udělejme to jinak. Jsou připraveny
hlasovací lístky. Volby začnou od 14,15 hodin
do 14,35 hodin. Za 20 minut jsme schopni volby provést.
Ve 14,35 hodin začneme s hlasováním o tomto
zákonu. Poslední kontrolní součet
byl 121 poslanců, mezi tím opustilo naše řady
3 - 4 dám a pánů. Prosím, aby zde
byli všichni přítomni ve 14,35 hodin.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Paní
poslankyně, páni poslanci s faktickou poznámkou
se ještě přihlásil pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy
a pánové, o přestávce, která
právě teď skončila, jsem byl upozorněn
některými poslanci z klubu poslanců KSČM,
že moje informace o tom, že SNR 27. 3. 1992 obdobný
ústavní zákon schválila, není
správná. Poslanci KSČM dovozují svoje
tvrzení informací od tajemníka klubu poslanců
SDL. Chtěl bych k tomu jen doplnit, že podle informace,
kterou mi předala předsedkyně ČNR,
SNR ústavní zákon o zkrácení
volebního období přijala a já se nespokojil
s touto ústné informací, ale spojoval jsem
se telefonicky se sekretariátem předsedy SNR a vyžádal
jsem si faxovat v té věci zprávu a on mi
ji faxem potvrdil. 8. dubna 1992 byl tedy doručen do ČNR
fax, potvrzující, že ústavní
zákon SNR byl 27. března 1992 přijat.
Je zde tedy tvrzení moje podložené faxem z
Kanceláře SNR, a tvrzení poslanců
KSČM. Račte si prosím vybrat, které
je správnější, já to teď
asi nevím. (Neklid v sále). To neměl být
útok. Já to teď nevím, které
tvrzení je správnější. V každém
případě chci říci, že
je úplně lhostejné, jestli SNR přijala
nebo nepřijala tento ústavní zákon,
protože my jsme autonomní a zcela samostatný
v této věci zákonodárný sbor
a můžeme si ústavní zákon přijmout,
i kdyby SNR rozhodla jinak.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za tuto faktickou poznám ku. Prosím pana poslance
Bendu, aby převzal břímě zpravodajských
povinností.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající,
vážený český a moravskoslezský
sněme, v rozpravě vystoupil pouze pan poslanec Výborný,
který přednesl jeden pozměňovací
návrh, který vychází ze stanoviska
vlády ČR a stanoviska usnesení některých
výborů, které zákon projednávaly.
Tento návrh zní: Nový článek
2 - zařadit toto ustanovení: Zrušuje se v působnosti
pro ČR čl. 103, odst. 2 ústavního
zákona č. 143/68 Sb., o československé
federaci. Dosavadní článek 2 se označí
jako článek 3. To je jediný pozměňovací
návrh, který vzešel z rozpravy.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
dám o tomto pozměňovacím návrhu
hlasovat.
Kdo je pro ať zvedne ruku. 104.
Kdo je proti? 2.
Návrh byl přijat.
Jsem přesvědčen o tom, že třípětinová
většina je třeba pro přijetí
zákona a nikoliv pozměňovacího návrhu.
Tento pozměňovací návrh byl tedy přijat.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Benda.
Poslanec Marek Benda: Domnívám se, že
nás je zde v jednací síni stále málo.
Řada poslanců stále ještě jedná
se zahraniční delegací. Pokud máme
tedy hlasovat o ústavním zákonu, je třeba
uzavřít sněmovnu a poprosit kancelář,
aby sem přivedla všechny poslance, kteří
se v budově nalézají.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: S faktickou
poznámkou se hlásí paní poslankyně
Mašatová.
Poslankyně Milada Mašatová: Dovedu sem
poslance, kteří jednají s bavorským
sněmem a bude nás víc.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Hlásí se pan poslanec Palkoska.
Poslanec Ivo Palkoska: K hlasování o pozměňovacím
návrhu: jsem přesvědčen o tom, že
pokud jde o ústavní zákon, musí být
naplněn počet hlasů, jak se to předpokládá
pro schválení ústavního zákona,
a to i pro dílčí změnu. Myslím,
že tímto způsobem bylo hlasováno i ve
Federálním shromáždění.
Nevím, proč my bychom měli mít odlišný
způsob hlasování. Máme-li pochybnosti,
bylo by na místě, abychom o tom rozhodli hlasováním
nebo aby se poradil ústavně právní
výbor, jak vyložit v tomto bodě jednací
řád a ústavu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám
se, že váš druhý návrh je vhodný,
o tom prvním bych si dovolil pochybovat - hlasováním
rozhodnout o tom, zda-li máme hlasovat třípětinovou
nebo prostou většinou. Pro tuto chvilku bych tedy
přerušil naše jednání na tři
minuty a prosím, aby s ústavně právní
výbor sešel pod balkonem novinářů.
Dámy a pánové, vítám nyní
poslance, kteří jsou členy České
národní rady a zastupují nás při
jednání s poslanci bavorského parlamentu.
Abych je uvedl do problému - blíží se
hlasování o ústavním zákonu,
k jehož přijetí je třeba třípětinové
většiny, tj. 120 hlasů. Právě
poslanci ústavně právního výboru
řešili problém, zda-li pro přijetí
pozměňovacího návrhu k ústavnímu
zákonu je třeba třípětinové
většiny. Se závěrem nás seznámí
paní poslankyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
vážená sněmovno, ústavně
právní výbor se na krátké poradě
usnesl, že podle ústavního zákona 103
o Československé federaci a podle jednacího
řádu ČNR, že k pozměňovacímu
návrhu při návrhu ústavního
zákona není zapotřebí třípětinové
kvalifikované většiny. Stačí
tedy nadpoloviční většina.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Mohu
tedy připomenout, že jsme počtem 104 hlasů
pozměňovací návrh poslance Výborného
přijali a nyní mohu dát hlasovat o zákonu
jako o celku.
Prosím skrutátorky, aby provedly kontrolní
součet (skrutátorka hlásí počet
136). Celkem tedy 136, pan poslanec Frkal je 137. Nezbývá
tedy než dát hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem poslance Miloslava Výborného
na vydání ústavního zákona
ČNR o volebním období ČNR podle sněmovní
tisku 617 a schváleného pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. (hlasuje se - 121 - potlesk)
Kdo je proti? (2)
Kdo se zdržel hlasování? (13)
Konstatuji, že jsme přijali ústavní
zákon.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Válek.
Poslanec Alois Válek: Bylo by třeba se zeptat,
kdo nehlasoval.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Jednací
řád to neukládá a zákon byl
přijat, takže nemyslím, že je to nezbytně
nutné. Dovolte abych vyjádřil poděkování
za přípravu tohoto zákonu panu poslanci Výbornému
a panu poslanci Bendovi za spolupráci. (potlesk)
Dámy a pánové, budeme pokračovat dalším
bodem, kterým je
Ústní zprávu generálního prokurátora
k této problematice jsme vyslechli v 32. schůzi
ČNR a vedli jsme k ní rozpravu. Jednání
jsme poté přerušili do dubnové schůze
a požádali jsme, aby zpráva generálního
prokurátora byla předložena písemně,
a to tak, aby mohla být předběžně
projednána ve výboru petičním, pro
právní ochranu a bezpečnost a ústavně
právním výboru.
Prosím, aby se v tuto chvíli ujal slova pan generální
prokurátor Ludvík Brunner.
Gen. prokurátor Ludvík Brunner: Pane místopředsedo,
paní a pánové poslanci, jak mi bylo uloženo
18. 3., předložil jsem písemnou zprávu
o dosud podaných a vyřízených podnětech
ve smyslu zadání usnesení pléna ČNR.
Chtěl bych se ovšem omluvit za to, že tato písemná
zpráva vám byla písemně doručena
do České národní rady včera
a to z toho důvodu, že bylo obtížné
cestou jednotlivých okresních a krajských
prokuratur soustředit veškeré materiály
počínaje prosincem roku 1990 v také formě,
aby mohla být podána vyčerpávající
zpráva ve smyslu daného zadání.
Proto nemohlo dojít k projednání této
zprávy ani v příslušných výborech,
ve výboru petičním a ve výboru ústavně
právním. Domnívám se, že teď
v této fázi bude asi záležet na vašem
rozhodnutí, zda budete chtít, abych vystoupil k
této zprávě s krátkým úvodním
sdělením a přesunout projednání
na pozdější dobu, aby mohla být zpráva
projednána v těchto dvou výborech, nebo zahájit
a pokračovat v rozpravě teď, na tomto jednání.
Já jsem samozřejmě připraven na obě
dvě varianty.
Jenom na úvod mi ještě dovolte to, že
bych chtěl navázat na to moje úvodní
vystoupení k této zprávě, které
bylo 18. března tady na plénu. Já
na těchto závěrech nebo na těchto
slovech, která jsem přednesl, nemám co měnit
s tím, že tato písemná zpráva
zejména ve svých přílohách
pouze doplňuje některé konkrétní
věci, kterými se orgány české
prokuratury ve smyslu usnesení pléna ČNR
zabývaly včetně stručného sdělení,
jak s jednotlivými podněty bylo naloženo. S
tím, že tato zpráva, se domnívám,
potvrzuje to, co jsem řekl 18. 3., že prokuratura
není vybavena aparátem na to, aby objasňovala,
popřípadě vyšetřovala trestné
činy, zejména v těch věcech, které
jsou zřejmě předmětem vašeho
zájmu. K tomu jsou příslušné
podle platných zákonů orgány Police.
Ty věci, které spadají do kategorie zločinů
podle zákona na ochranu míru, popř. zločinu
proti lidskosti, tak příslušným orgánem
k vyšetřování těchto věcí
je federální policejní sbor podle společné
směrnice, nejen podle platného zákona č.
333/1991 Sb., jak už jsem 18. března řekl,
tak i podle společné směrnice generálních
prokurátorů a všech tří ministrů
vnitra, kterou byla určena kompetence pro vyšetřování
těchto věcí, postupně veškeré
napadlé podněty jsou této vyšetřovací
součásti předávány.
Další speciální vyšetřovací
součástí, která je určena,
aby se zabývala činností bývalé
státní bezpečnosti, je úřad
Federálního ministerstva vnitra pro dokumentaci
ve vyšetření činnosti státní
bezpečnosti. Jak vypadá stav vyšetřování
v této součásti, je taktéž obsaženo
ve zprávě. Ve zprávě, kterou jsem
včera předložil, jsem nechal zařadit
i dopis hlavního vojenského prokurátora o
listopadu loňského roku, kdy se osobně obrátil
na ministra Langoše s upozorněním na neuspokojivý
stav vyšetřování. Ve zprávě
také stručně cituji výsledky mimořádných
prověrek, které byly provedeny všemi orgány
vyšší vojenské prokuratury v celé
republice, v celé České a Slovenské
Federativní Republice. Výsledky těchto prověrek
byly shrnuty zhruba před 14 dny a je připraven nový
dopis hlavního vojenského prokurátora na
federálního ministra vnitra, kterým v podstatě
by mělo být konstatováno, jak jsem byl od
něho osobně včera informován, v podstatě
potvrzen ten stav, který je obsažen v dopise hlavního
vojenského prokurátora z listopadu 1991. Tolik asi
na úvod k této zprávě.
Jenom ještě pro vaši informaci, předpokládám,
že někteří jste již byli o tom
informováni, že zhruba počínaje v prvních
dnech měsíce dubna na všechny okresní
prokuratury bylo podáno trestní oznámení
Konfederací politických vězňů
Československa, jednotlivými okresními pobočkami,
kde je uvedeno, že se obrací na Generální
prokuraturu ČR s podnětem ke stíhání
neznámých pachatelů organizovaných
ve zločinecké organizaci - nesoucí název
Komunistická strana viníme je ze spáchání
trestných činů proti míru, zločinů
proti lidskosti a dalších trestných činů
uskutečněných nejen od roku 1948 do roku
1989 včetně, ale páchaných i v letech
následujících. Minulý týden
jsem uložil všechna tato podání na trestní
oznámení soustředit. Informoval jsem generálního
prokurátora federace, že po jejich soustředění
budou taktéž tyto podněty předány
federálnímu ministerstvu vnitra, vyšetřovací
součásti tohoto sboru k prověření
a k případnému uvážení
trestního stíhání, pokud jde pochopitelně
na základě takto formulovaných podnětů
trestní stíhání zahájit, tolik
na úvod k této zprávě. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu generálnímu prokurátorovi. Do rozpravy
se přihlásila paní poslankyně Röschová.
Připraví se paní poslankyně Krejčová.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
vážená sněmovno, já bych si dovolila
říci jenom dvě věty, nebudu vás
déle zdržovat. Navrhuji přerušit tento
bod projednávání, aby měl čas
ústavně právní výbor a výbor
petiční, pro právní ochranu a bezpečnost
dostatečně projednat materiály, které
nám byly předloženy včera. Tuším,
že to v podstatě navrhoval i pan generální
prokurátor ve svém úvodním slově.
Vzhledem k tomu, že jsme tento materiál dostali včera,
nemohli jsme se s ním dostatečně seznámit.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Paní kolegyně, mám nechat hlasovat podle
vašeho názoru o vašem návrhu, nebo chcete,
abych ještě zazněla rozprava? /Paní
poslankyně Röschová: ať zazní diskuse./
Výborně. Paní poslankyně Krejčová.