Úterý 14. dubna 1992

VIII.

Návrh poslance M. Výborného na vydání ústavního zákona ČNR o volebním období České národní rady (sněmovní tisk 617 a 745)

Dámy a pánové, kontrolní součet z posledního hlasování mne přesvědčil, že nejsme ve stavu, kdy bychom mohli začít projednávat ústavní zákon. Prosím poslance, kteří jsou ještě před sněmovnou, aby ještě vešli dovnitř. Zdá se, že jsme dosáhli hranice našich možností v počtu poslanců. Věřím, že během projednávání tohoto zákona nikdo neopustí sněmovní síň, naopak, že další přijdou. Prosím skrutátorky o kontrolní součet. 120. Děkuji.

Prosím pana poslance Miloslava Výborného, který je navrhovatelem ústavního zákona ČNR o volebním období ČNR, aby se ujal slova a předložený návrh odůvodnil. Návrh má číslo tisku 617 a zpráva je vedena jako tisk 745. Prosím pana navrhovatele o úvodní vystoupení.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo, dámy a pánové. V platném ústavním zákonu č. 143/1968 Sb., o československé federaci, konkrétně v článku 103 odst. 2 tohoto ústavního zákona je stanoveno volební období národních rad na pět let. Pro národní rady zvolené ve volbách 1990 bylo ústavním zákonem č. 45/1990 Sb. a navazujícími ústavními zákony republikovými, tj. pro Českou republiku ústavním zákonem ČNR č. 64/1990 Sb., výjimečně volební období pro Federální shromáždění a národní rady zkráceno na dva roky. 21. schůze Federálního shromáždění projednávala mimo jiné návrh federálního ústavního zákona o zkrácení volebního období Federálního shromáždění ze stávajících pěti let na čtyři léta.

V souvislosti s projednáváním tohoto federálního ústavního zákona dospěl jsem k přesvědčení, že je užitečné, aby volební období národních rad bylo shodné s volebním obdobím Federálního shromáždění. Proto navrhuji, aby Česká národní rada přijetím ústavního zákona, který máte před sebou k projednání jako tisk 617, v souladu se svou kompetencí zkrátila volební období z pěti let na čtyři roky.

Pro vaši informaci ještě dodávám, že obdobný ústavní zákon již přijala Slovenská národní rada dne 27. března 1992. To dodávám zejména pro ty kolegy, kteří se mohli cítit informováni opačně, neboť řada hromadných sdělovacích prostředků publikovala zprávu, že Slovenská národní rada tento ústavní zákon nepřijala. Ve Federálním shromáždění v nyní již probíhající 22. schůzi je v podstatě očekáváno, jaké stanovisko Česká národní rada ke zkrácení volebního období zaujme.

Vláda České republiky mnou navrhovaný ústavní zákon posuzovala na svém zasedání dne 1. dubna 1992 a doporučuje České národní radě, aby vyslovila s tímto tiskem 217 souhlas s tím, že vláda doporučuje, aby v navrhovaném zákoně byl zařazen nový článek II, dosavadní článek II. by měl být přeznačen, s tímto zněním: "Zrušuje se s působností pro Českou republiku článek 103 odst. 2 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci."

Protože některé výbory, projednávající navrhovaný ústavní zákon, se ztotožnily s tímto vládním stanoviskem a přijaly obdobný závěr, dovoluji si tento závěr přednést jako první pozměňovací návrh. Současně bych vás chtěl informovat, že předkládaný návrh ústavního zákona projednal výbor národohospodářský, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví, církevní a humanitární výbor, výbor pro životní prostředí s tím, že tyto výbory vyslovily souhlas s předloženým návrhem. Ústavně právní výbor a výbor pro vzdělání, vědu a kulturu přerušily svoje jednání, pouze rozpočtový a kontrolní výbor zaujal negativní stanovisko.

Děkuji vám za pozornost a vzhledem k tomu, že společná zpráva nebyla vypracována, nezbývá než konstatovat, že k tomuto ústavnímu zákonu není zpravodaj.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Výbornému. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Balcárek.

(Vzájemná domluva mezi poslanci Balcárkem, Bezděkem a Výborným.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Protože není zpravodaj k tomuto návrhu zákona, dovoluji si navrhnout někoho z poslanců, aby se povinnosti zpravodaje ujal. Měl by to být člen ústavně právního výboru. Dívám se na pana poslance Bendu. Prosím, aby se ujal povinnosti zpravodaje.

Otevírám rozpravu, do které se přihlásil se svým pozměňovacím návrhem pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Pozměňovací návrh je velmi jednoduchý, byl mnou již přečten. Vloží se nový článek II. tohoto znění:

Zrušuje se s působností pro Českou republiku článek 103, odst. 2, ústavního zákona č. 143/68 Sb., o čsl. federaci.

Dosavadní článek II. bude přeznačen na článek III.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Výbornému. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Nikdo. Rozpravu končím. Prosím navrhovatele o závěrečné slovo.

Poslanec Miloslav Výborný: V závěrečném slově bych opakoval to, co jsem řekl. Proto se konat nebude. Jak se tak ale rozhlížím, nevím, zda je nás tady alespoň 120. Přál bych si, aby nás při hlasování o ústavním zákonu České národní rady bylo podstatně více. Nebyl bych příliš rád, kdyby tento ústavní zákon nebyl přijat jen proto, že je nás zde 121 mužů a žen.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Váš návrh chápu jako procedurální návrh na přerušení projednávání tohoto bodu.

Poslanec Miloslav Výborný: Můj návrh je možno chápat tak, aby se hlasovalo za čtvrt hodiny.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Výborný upřesnil svůj procedurální návrh. Udělejme to jinak. Jsou připraveny hlasovací lístky. Volby začnou od 14,15 hodin do 14,35 hodin. Za 20 minut jsme schopni volby provést. Ve 14,35 hodin začneme s hlasováním o tomto zákonu. Poslední kontrolní součet byl 121 poslanců, mezi tím opustilo naše řady 3 - 4 dám a pánů. Prosím, aby zde byli všichni přítomni ve 14,35 hodin.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Paní poslankyně, páni poslanci s faktickou poznámkou se ještě přihlásil pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, o přestávce, která právě teď skončila, jsem byl upozorněn některými poslanci z klubu poslanců KSČM, že moje informace o tom, že SNR 27. 3. 1992 obdobný ústavní zákon schválila, není správná. Poslanci KSČM dovozují svoje tvrzení informací od tajemníka klubu poslanců SDL. Chtěl bych k tomu jen doplnit, že podle informace, kterou mi předala předsedkyně ČNR, SNR ústavní zákon o zkrácení volebního období přijala a já se nespokojil s touto ústné informací, ale spojoval jsem se telefonicky se sekretariátem předsedy SNR a vyžádal jsem si faxovat v té věci zprávu a on mi ji faxem potvrdil. 8. dubna 1992 byl tedy doručen do ČNR fax, potvrzující, že ústavní zákon SNR byl 27. března 1992 přijat.

Je zde tedy tvrzení moje podložené faxem z Kanceláře SNR, a tvrzení poslanců KSČM. Račte si prosím vybrat, které je správnější, já to teď asi nevím. (Neklid v sále). To neměl být útok. Já to teď nevím, které tvrzení je správnější. V každém případě chci říci, že je úplně lhostejné, jestli SNR přijala nebo nepřijala tento ústavní zákon, protože my jsme autonomní a zcela samostatný v této věci zákonodárný sbor a můžeme si ústavní zákon přijmout, i kdyby SNR rozhodla jinak.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za tuto faktickou poznám ku. Prosím pana poslance Bendu, aby převzal břímě zpravodajských povinností.

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající, vážený český a moravskoslezský sněme, v rozpravě vystoupil pouze pan poslanec Výborný, který přednesl jeden pozměňovací návrh, který vychází ze stanoviska vlády ČR a stanoviska usnesení některých výborů, které zákon projednávaly. Tento návrh zní: Nový článek 2 - zařadit toto ustanovení: Zrušuje se v působnosti pro ČR čl. 103, odst. 2 ústavního zákona č. 143/68 Sb., o československé federaci. Dosavadní článek 2 se označí jako článek 3. To je jediný pozměňovací návrh, který vzešel z rozpravy.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, dám o tomto pozměňovacím návrhu hlasovat.

Kdo je pro ať zvedne ruku. 104.

Kdo je proti? 2.

Návrh byl přijat.

Jsem přesvědčen o tom, že třípětinová většina je třeba pro přijetí zákona a nikoliv pozměňovacího návrhu. Tento pozměňovací návrh byl tedy přijat. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Benda.

Poslanec Marek Benda: Domnívám se, že nás je zde v jednací síni stále málo. Řada poslanců stále ještě jedná se zahraniční delegací. Pokud máme tedy hlasovat o ústavním zákonu, je třeba uzavřít sněmovnu a poprosit kancelář, aby sem přivedla všechny poslance, kteří se v budově nalézají.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: S faktickou poznámkou se hlásí paní poslankyně Mašatová.

Poslankyně Milada Mašatová: Dovedu sem poslance, kteří jednají s bavorským sněmem a bude nás víc.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Hlásí se pan poslanec Palkoska.

Poslanec Ivo Palkoska: K hlasování o pozměňovacím návrhu: jsem přesvědčen o tom, že pokud jde o ústavní zákon, musí být naplněn počet hlasů, jak se to předpokládá pro schválení ústavního zákona, a to i pro dílčí změnu. Myslím, že tímto způsobem bylo hlasováno i ve Federálním shromáždění. Nevím, proč my bychom měli mít odlišný způsob hlasování. Máme-li pochybnosti, bylo by na místě, abychom o tom rozhodli hlasováním nebo aby se poradil ústavně právní výbor, jak vyložit v tomto bodě jednací řád a ústavu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám se, že váš druhý návrh je vhodný, o tom prvním bych si dovolil pochybovat - hlasováním rozhodnout o tom, zda-li máme hlasovat třípětinovou nebo prostou většinou. Pro tuto chvilku bych tedy přerušil naše jednání na tři minuty a prosím, aby s ústavně právní výbor sešel pod balkonem novinářů.

Dámy a pánové, vítám nyní poslance, kteří jsou členy České národní rady a zastupují nás při jednání s poslanci bavorského parlamentu. Abych je uvedl do problému - blíží se hlasování o ústavním zákonu, k jehož přijetí je třeba třípětinové většiny, tj. 120 hlasů. Právě poslanci ústavně právního výboru řešili problém, zda-li pro přijetí pozměňovacího návrhu k ústavnímu zákonu je třeba třípětinové většiny. Se závěrem nás seznámí paní poslankyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající, vážená sněmovno, ústavně právní výbor se na krátké poradě usnesl, že podle ústavního zákona 103 o Československé federaci a podle jednacího řádu ČNR, že k pozměňovacímu návrhu při návrhu ústavního zákona není zapotřebí třípětinové kvalifikované většiny. Stačí tedy nadpoloviční většina.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Mohu tedy připomenout, že jsme počtem 104 hlasů pozměňovací návrh poslance Výborného přijali a nyní mohu dát hlasovat o zákonu jako o celku.

Prosím skrutátorky, aby provedly kontrolní součet (skrutátorka hlásí počet 136). Celkem tedy 136, pan poslanec Frkal je 137. Nezbývá tedy než dát hlasovat.

Kdo souhlasí s návrhem poslance Miloslava Výborného na vydání ústavního zákona ČNR o volebním období ČNR podle sněmovní tisku 617 a schváleného pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. (hlasuje se - 121 - potlesk)

Kdo je proti? (2)

Kdo se zdržel hlasování? (13)

Konstatuji, že jsme přijali ústavní zákon.

S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Válek.

Poslanec Alois Válek: Bylo by třeba se zeptat, kdo nehlasoval.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Jednací řád to neukládá a zákon byl přijat, takže nemyslím, že je to nezbytně nutné. Dovolte abych vyjádřil poděkování za přípravu tohoto zákonu panu poslanci Výbornému a panu poslanci Bendovi za spolupráci. (potlesk)

Dámy a pánové, budeme pokračovat dalším bodem, kterým je

IX.

Zpráva generálního prokurátora České republiky o vyřízení dosud podaných podnětů k postihu porušování zákonů ve vztahu k politickým odpůrcům režimu před 17. listopadem 1989

Ústní zprávu generálního prokurátora k této problematice jsme vyslechli v 32. schůzi ČNR a vedli jsme k ní rozpravu. Jednání jsme poté přerušili do dubnové schůze a požádali jsme, aby zpráva generálního prokurátora byla předložena písemně, a to tak, aby mohla být předběžně projednána ve výboru petičním, pro právní ochranu a bezpečnost a ústavně právním výboru.

Prosím, aby se v tuto chvíli ujal slova pan generální prokurátor Ludvík Brunner.

Gen. prokurátor Ludvík Brunner: Pane místopředsedo, paní a pánové poslanci, jak mi bylo uloženo 18. 3., předložil jsem písemnou zprávu o dosud podaných a vyřízených podnětech ve smyslu zadání usnesení pléna ČNR. Chtěl bych se ovšem omluvit za to, že tato písemná zpráva vám byla písemně doručena do České národní rady včera a to z toho důvodu, že bylo obtížné cestou jednotlivých okresních a krajských prokuratur soustředit veškeré materiály počínaje prosincem roku 1990 v také formě, aby mohla být podána vyčerpávající zpráva ve smyslu daného zadání.

Proto nemohlo dojít k projednání této zprávy ani v příslušných výborech, ve výboru petičním a ve výboru ústavně právním. Domnívám se, že teď v této fázi bude asi záležet na vašem rozhodnutí, zda budete chtít, abych vystoupil k této zprávě s krátkým úvodním sdělením a přesunout projednání na pozdější dobu, aby mohla být zpráva projednána v těchto dvou výborech, nebo zahájit a pokračovat v rozpravě teď, na tomto jednání. Já jsem samozřejmě připraven na obě dvě varianty.

Jenom na úvod mi ještě dovolte to, že bych chtěl navázat na to moje úvodní vystoupení k této zprávě, které bylo 18. března tady na plénu. Já na těchto závěrech nebo na těchto slovech, která jsem přednesl, nemám co měnit s tím, že tato písemná zpráva zejména ve svých přílohách pouze doplňuje některé konkrétní věci, kterými se orgány české prokuratury ve smyslu usnesení pléna ČNR zabývaly včetně stručného sdělení, jak s jednotlivými podněty bylo naloženo. S tím, že tato zpráva, se domnívám, potvrzuje to, co jsem řekl 18. 3., že prokuratura není vybavena aparátem na to, aby objasňovala, popřípadě vyšetřovala trestné činy, zejména v těch věcech, které jsou zřejmě předmětem vašeho zájmu. K tomu jsou příslušné podle platných zákonů orgány Police. Ty věci, které spadají do kategorie zločinů podle zákona na ochranu míru, popř. zločinu proti lidskosti, tak příslušným orgánem k vyšetřování těchto věcí je federální policejní sbor podle společné směrnice, nejen podle platného zákona č. 333/1991 Sb., jak už jsem 18. března řekl, tak i podle společné směrnice generálních prokurátorů a všech tří ministrů vnitra, kterou byla určena kompetence pro vyšetřování těchto věcí, postupně veškeré napadlé podněty jsou této vyšetřovací součásti předávány.

Další speciální vyšetřovací součástí, která je určena, aby se zabývala činností bývalé státní bezpečnosti, je úřad Federálního ministerstva vnitra pro dokumentaci ve vyšetření činnosti státní bezpečnosti. Jak vypadá stav vyšetřování v této součásti, je taktéž obsaženo ve zprávě. Ve zprávě, kterou jsem včera předložil, jsem nechal zařadit i dopis hlavního vojenského prokurátora o listopadu loňského roku, kdy se osobně obrátil na ministra Langoše s upozorněním na neuspokojivý stav vyšetřování. Ve zprávě také stručně cituji výsledky mimořádných prověrek, které byly provedeny všemi orgány vyšší vojenské prokuratury v celé republice, v celé České a Slovenské Federativní Republice. Výsledky těchto prověrek byly shrnuty zhruba před 14 dny a je připraven nový dopis hlavního vojenského prokurátora na federálního ministra vnitra, kterým v podstatě by mělo být konstatováno, jak jsem byl od něho osobně včera informován, v podstatě potvrzen ten stav, který je obsažen v dopise hlavního vojenského prokurátora z listopadu 1991. Tolik asi na úvod k této zprávě.

Jenom ještě pro vaši informaci, předpokládám, že někteří jste již byli o tom informováni, že zhruba počínaje v prvních dnech měsíce dubna na všechny okresní prokuratury bylo podáno trestní oznámení Konfederací politických vězňů Československa, jednotlivými okresními pobočkami, kde je uvedeno, že se obrací na Generální prokuraturu ČR s podnětem ke stíhání neznámých pachatelů organizovaných ve zločinecké organizaci - nesoucí název Komunistická strana viníme je ze spáchání trestných činů proti míru, zločinů proti lidskosti a dalších trestných činů uskutečněných nejen od roku 1948 do roku 1989 včetně, ale páchaných i v letech následujících. Minulý týden jsem uložil všechna tato podání na trestní oznámení soustředit. Informoval jsem generálního prokurátora federace, že po jejich soustředění budou taktéž tyto podněty předány federálnímu ministerstvu vnitra, vyšetřovací součásti tohoto sboru k prověření a k případnému uvážení trestního stíhání, pokud jde pochopitelně na základě takto formulovaných podnětů trestní stíhání zahájit, tolik na úvod k této zprávě. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu generálnímu prokurátorovi. Do rozpravy se přihlásila paní poslankyně Röschová. Připraví se paní poslankyně Krejčová.

Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající, vážená sněmovno, já bych si dovolila říci jenom dvě věty, nebudu vás déle zdržovat. Navrhuji přerušit tento bod projednávání, aby měl čas ústavně právní výbor a výbor petiční, pro právní ochranu a bezpečnost dostatečně projednat materiály, které nám byly předloženy včera. Tuším, že to v podstatě navrhoval i pan generální prokurátor ve svém úvodním slově. Vzhledem k tomu, že jsme tento materiál dostali včera, nemohli jsme se s ním dostatečně seznámit.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Paní kolegyně, mám nechat hlasovat podle vašeho názoru o vašem návrhu, nebo chcete, abych ještě zazněla rozprava? /Paní poslankyně Röschová: ať zazní diskuse./ Výborně. Paní poslankyně Krejčová.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP