Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Popovičovi. Vidím, že se hlásí
pan poslanec Stieber. Takže má slovo.
Poslanec Václav Stieber: Budu velmi stručný.
Moje vyjádření bude spočívat
v tom, že se stavím za novelu zákona o České
obchodní inspekci. Já jsem očekával,
že bude schválen zákon na ochranu spotřebitele,
který připravovalo Federální shromáždění,
ovšem v momentě, kdy se tak nestalo, se mi jeví
tato novela zákona o České obchodní
inspekci jako nezbytná, protože zdaleka trh skutečně
všechno nevyřešil. A já jsem se
několikrát jako člověk, který
se stravuje po restauracích, setkal s takovými nehoráznými
případy - teď nebudu spisovný - okrádání.
Setkal jsem se s nehoráznými případy
šizení nejen na financích, ale i na kvalitě,
že skutečně nevidím jiné řešení,
než tuto novelu přijmout.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Stieberovi. O slovo se přihlásila
poslankyně Krejčová.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Pane
předsedající, vážená sněmovno,
těžko by se našel v této sněmovně
poslanec nebo poslankyně, která by měla námitky
proti nezbytné ochraně zákazníka.
Dokonce si myslím, že se shodneme na tom, že
stát se má podílet na ochraně zákazníka.
Přesto bych si dovolila několik slov v rámci
rozpravy o návrhu zákona o České obchodní
inspekci.
Ráda bych věděla, proč ministerstvo
obchodu a cestovního ruchu tento naléhavý
problém neřešilo během našeho dvouletého
volebního období. Proč jsme nechali zákazníky
okrádat z rukou nepoctivých obchodníků
už celé dva roky. Jako členka výboru
pro obchod a cestovní ruch jsem po celé volební
období účastna jednání, že
tato situace, tj. ochrana zákazníků, musí
být řešena, a to řešena koncepčně.
Místo toho ministerstvo obchodu a cestovního ruchu
v průběhu dvou let buď měnilo svá
stanoviska, nebo nezaujímalo žádné stanovisko,
ale v žádném případě tato
novela, která je nám předkládána
a o jejíž prospěšnosti pravděpodobně
sněmovna nepochybuje - já osobně ji pokládám
za momentálně nekoncepční a nedostatečné
řešení. Protože tak vážná
věc, jako ochrana zákazníka na trhu, musí
být řešena jinak než pouhou novelou, která
v podstatě vypouští slova krajský a
socialistický a zvedá pokuty.
Samozřejmě, že v diskusi na výboru pro
obchod a cestovní ruch zazněly různé
kritické hlasy, které namítají, mj.,
že je třeba tu věc řešit nejen
z hlediska zákazníka, ale také z hlediska
poctivého obchodníka. Protože připusťme,
že takoví existují i dnes a já doufám,
že jich bude čím dál tím více.
Pokládala jsem za svoji povinnost upozornit na tuto skutečnost,
protože předkládá-li se takováto
nekoncepční novela těsně před
koncem volebního období, tím pádem
těsně před volbami, je naprosto nepochopitelné,
že musí být přijata, ale já bych
pro budoucnost trvala na zásadním a koncepčním
řešením. Děkuji vám za pochopení.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Krejčové. Do rozpravy se
dále přihlásil poslanec Váca, pan
poslanec Balcárek se připraví.
Poslanec Oldřich Váca: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové.
Já bych jen velice stručně navázal
na paní kolegyni Krejčovou, a to v tom smyslu, že
samozřejmě je velice nutný zákon,
který by určitým způsobem ochraňoval
spotřebitele, ale na druhé straně se domnívám,
že je třeba naprosto konkrétně upozornit
budoucí Českou národní radu a budoucí
českou vládu, aby se velice konkrétně
a detailně zabývala kontrolou jako takovou. Protože
na jednu stranu je pravda, zákazník je šizen,
a jak už tady bylo řečeno - okrádán,
ale na druhé straně si uvědomme, že
k podnikatelům chodí nejrůznější
kontroly. Veterinární správa, okresní
hygiena, Česká obchodní inspekce, živnostenský
úřad, bezpečnost práce a těchto
organizací bych tady mohl vyjmenovat asi patnáct.
Přitom se celá řada těchto kontrolních
orgánů ve své činnosti překrývá,
určitým způsobem doplňuje a nakonec
v podstatě neřeší vůbec nic a
velice často v praxi dochází k tomu, že
jednotliví kontroloři si ustanovení vykládají
podle vlastního výkladu, protože žádný
ujednocený výklad neexistuje. Takže bych se
dnes přiklonil k tomu, abychom zákon přijali,
spotřebitele určitým způsobem ochránili,
ale vzal si - jako ne sám sobě, ale tomu dalšímu
parlamentu dal závazek, aby se touto problematikou velice
intenzívně zabýval. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vácovi. O slovo se přihlásil
pan poslanec Balcárek.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážený
pane předsedající, vážená
paní ministryně, vážené dámy
a pánové, já bych přece jenom vzal
v ochranu trochu paní ministryni, protože jsem byl
svědkem projednávání tohoto návrhu
zákona od začátku v našem výboru
pro obchod a cestovní ruch a byli to právě
ti poslanci, kteří přede mnou promluvili,
kteří to smetli se stolu. Pouze jeden z nich to
přiznal a to pan doktor Popovič. /Potlesk/. Ten
jedině sebekriticky přiznal, že tento návrh
zákona byl smeten se stolu v našem výboru pro
obchod a cestovní ruch.
Nebudu to dále rozšiřovat, ještě
na posledním výboru paní poslankyně
Krejčová horovala proti tomu, že není
možné, aby státní správa kontrolovala,
mám její výrok zaznamenán. Kdo by
jiný kontroloval potom přestupky krámkařů
apod.?
Čili doporučuji vřele, urychleně projednat
a schválit tuto potřebnou novelu návrhu zákona.
Děkuji.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Balcárkovi, o slovo se přihlásil
pan poslanec Nerad.
Poslanec František Nerad: Pane předsedající,
vážení přítomní, já
bych v souvislosti s tím, že tady mluvíme o
koncepcích, rád upozornil na jednu věc: odmítli
jsme zákon o hospodářských komorách,
a mám takový dojem, že tady se musí
něco napravit. Ne chránit spotřebitele, ale
pokusit se nějakým způsobem umravnit výrobce.
Čili pokud se bude mluvit v budoucím parlamentě
o nějakých koncepcích, tak upozorňuji
na nutnost tohoto zákona.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Neradovi, ovšem, mohu-li: my jsme neodmítli
zákon o hospodářských komorách.
Takže zdá se, že do rozpravy se nikdo nehlásí,
takže rozpravu končím.
A nyní se ptám, zda paní ministryně
se chce ujmout slova.
Prosím o klid, připadám si dneska jako ve
škole.
Ministryně obchodu a cestovního ruchu ČR
Vlasta Štěpová: Paní poslankyně,
páni poslanci, mám skoro pocit, že není
co dodávat. Velice děkuji pánům poslancům
Popovičovi a Balcárkovi, že sdělili
odpověď na několik otázek paní
poslankyně Krejčové.
Není to samozřejmě předvolební
trik. Členové našeho výboru vědí
velice dobře, že od začátku roku 1990
se snažíme dostat do sněmovny přibližně
čtyři zákony. Novela zákona o České
obchodní inspekci před mnoha měsíci
skončila tam, že se výbor rozhodl podat tuto
novelu jako poslaneckou iniciativu a pak se rozhodl jinak. Tím
se to zdrželo. Mně je velice líto, že
se to zdrželo a je mně ještě více
líto, že toto zdržení je dáváno
do souvislostí, do kterých to samozřejmě
nepatří.
Připomněla bych i náš návrh zákona
o hospodářských komorách, který
pamatuje začátek roku 1990. Připomněla
bych i návrh zákona o Státním fondu
cestovního ruchu, tak velmi potřebný, který
se bohužel do této jednací síně
nedostal také, přestože mnoho staveb je zmrazených
a mohly dále sloužit cestovnímu ruchu.
V této novele - a předpokládám, že
páni poslanci a paní poslankyně se na tisk
podívali, rozhodně nejde o terminologickou úpravu.
Je to pouze novela, ale je to novela naprosto zásadní
a činí všechno, co by činit měla.
Neměnili jsme stanoviska, pokud jde o ochranu spotřebitele,
já jsem tady o tom mluvila. Nedomníváme se,
že řešení, které nabízíme,
není koncepční. Je to jedna část
ochrany spotřebitele, a paní poslankyni bych snad
odkázala na materiál "Systém ochrany
spotřebitele v České republice", který
projednala Hospodářská rada a přijala
česká vláda. Výbor pro obchod a cestovní
ruch má tuto koncepci k dispozici. Z toho velice jasně
vyplývá, že tato novela není "utržena"
od celého konceptu, nebo jenom nějaká okrajová.
Nemohu souhlasit i když bych ráda souhlasila s
panem poslancem Vácou v tom, že neexistuje jednotný
postup při práci inspektorů, ať už
Potravinové inspekce nebo České obchodní
inspekce. Ty postupy jsou naprosto standardní, jsou velice
podrobně popsané. Předpokládám,
že při četných konzultacích s
ředitelem České obchodní inspekce
panem Pokorným, pan poslanec Váca tuto otázku
také položil a zcela jistě dostal uspokojivou
odpověď. Zcela jistě nejde, pane poslanče,
o nahodilost.
Přes jistá zdržení, která nenastala
vinou předkladatele v novele tohoto zákona, vám
děkuji, páni poslanci a paní poslankyně,
za to, že jste si tisk přečetli, a že
jste nonverbální komunikací dali najevo svůj
zájem o lidi. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
pani ministryni Štěpové. Nyní prosím
pana společného zpravodaje Popoviče, zda
chce něco dodat.
Poslanec Pavel Popovič: Dámy a pánové,
mám úlohu velmi zjednodušenou, protože
z žádného vystoupení nevyplynul žádný
pozměňující návrh a navrhuji
proto, abychom hlasovali o přijetí tisku 613 ve
znění společné zprávy.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dámy a pávové, kdo souhlasí s vládním
návrhem zákona České národní
rady, kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 64/1986
Sb., o České obchodní inspekci podle sněmovního
tisku 613 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 701, ať zvedne ruku! 99.
Kdo je proti? 2.
Tento zákon byl přijat. Gratuluji pani ministryni
a děkuji i společnému zpravodaji.
/Potlesk./
Dámy a pánové je za sedm minut dvanáct.
Volební lístky budou připraveny ve dvanáct
hodin, takže jestli dovolíte, pokračovali bychom
ještě malou chvíli s tím, že
další na pořadu je návrh poslance Výborného
na vydání ústavního zákona
ČNR o volebním období České
národní rady. Nicméně, abychom tento
zákon mohli projednat a schválit, je třeba
tří pětin poslanců, minimálně
při začátku projednávání.
Takže se chci zeptat skrutátorek, kolik poslanců
je v této chvíli ve sněmovně přítomno.
Hlásí se pan poslanec Benda, kterému dávám
slovo.
Poslanec Marek Benda: Pane předsedající,
dovolím si procedurální poznámku,
Obávám se, že podle jednacího řádu
nemůžeme tento ústavní zákon
projednat, přesto, že velmi souhlasím s tím,
aby byl přijat, protože nebyla předložena
společná zpráva výborů nebo
zpráva výboru vůbec podle §25 a §
73 jednacího řádu. To znamená, že
pokud chceme v tomto týdnu ještě tento zákon
projednat, je nutné, aby se k němu sešly dnes
nebo zítra výbory a po ukončení tohoto
pléna bylo zahájeno plénum jiné, kde
bude splněn požadavek společné zprávy.
Domnívám se, že nemůžeme obcházet
jednací řád, který jest zákonem.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
poslanče, registruji váš návrh jako
návrh, který směřuje k tomu, abychom
v tuto chvíli tento návrh zákona neprojednávali
a přesunuli jeho projednání na některý
z dalších dní, aby se mohli sejít zástupci
výborů a vypracovat společnou zprávu.
Pokusím se v programu najít místo, kde by
se s tím dalo počítat. Zdá se, že
by to mohl být bod číslo 20.
Poslanec Marek Benda: Obávám se, že
to nemůže být bod této schůze.
Musíme tuto schůzi ukončit a zahájit
novou schůzi, abychom tento bod mohli projednávat.
Podle jednacího řádu musí být
společná zpráva výborů předložena
všem poslancům 24 hodin před zahájením
schůze ČNR. To se nestalo. Schůze byla zahájena
dnes ráno v 9 hodin. Včera ráno v 9 hodin
nic takového na výborech k dispozici nebylo.
Musíme po skončení této schůze
podle mého názoru zahájit 35. schůzi,
na které bude jediný bod, tento ústavní
zákon, který projednáme a snad i schválíme.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
poslanče, nicméně z toho, co jste řekl,
vyplývá, že v tuto chvíli můžeme
hlasovat pouze o změně schváleného
pořadu 34. schůze ČNR ve smyslu stažení
bodu číslo 10 - návrh poslance Výborného
na vydání ústavního zákona.
O programu 35. schůze budeme rozhodovat až po skončení
34. schůze.
Pane navrhovateli, souhlasíte?
(Poslanec Výborný: ano.)
S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Zajíček.
Poslanec Stanislav Zajíček: Pane předsedající,
dámy a pánové, je možné, že
se mýlím a omlouvám se, pokud vás
zdržím zcela zbytečně. Podle §
72 jednacího řádu mohou výbory, které
projednaly návrh zákona ČNR vypracovat společnou
zprávu. § 72 nemluví o tom, že by musely
vypracovat společnou zprávu.
Porozuměl jsem námitce kolegy Bendy tak, že
neexistuje-li společná zpráva výborů,
nemůžeme projednávat návrh zákona.
Dovozuji ze znění § 72, že ho můžeme
projednávat, neboť se nepraví, že neexistuje-li
společná zpráva, nemůžeme projednávat
návrh zákona. To je vše.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Zajíčkovi. Hlásí se
pan poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: Vážená sněmovno,
pan poslanec Zajíček možná má
pravdu, možná nemá. § 71 a 73 jsou výkladově
poněkud nejasné. Setkali jsme se s tím,
když jsme konzultovali s předsedou ústavně
právního výboru problém předchozího
zákona o konfliktu zájmů.
Domnívám se, že by společná zpráva
vypracována být měla. Postup, který
jsem navrhoval, je možno uskutečnit, ba dokonce by
nás to mohlo vést k tomu, jestliže se ústavní
zákon bude projednávat až po skončení
této schůze, alespoň zde 120 poslanců
zůstane a budeme spíše v usnášeníschopném
počtu. Proto bych to doporučoval. Opačný
postup vidím jako určité znásilňování
jednacího řádu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Vzhledem k tomu, že jste svůj návrh nestáhl,
dám o něm hlasovat.
Dámy a pánové, kdo souhlasí s tím,
aby návrh poslance Výborného na vydání
ústavního zákona ČNR o volebním
období ČNR nebyl projednáván na 34.
schůzi ČNR, ať zvedne ruku. 5.
Tento návrh zcela evidentně nezískal podporu.
Trvá problém původní, o kterém
jsem začal hovořit před chvílí,
že projednávání tohoto zákona
má smysl pouze tehdy, je-li přítomno ve sněmovně
alespoň 120 poslanců. Protože v této
chvíli usilovat o tento počet mi připadá
málo reálné, navrhuji, abychom s tímto
bodem započali po přestávce. Nyní
je 12 hodin, volební lístky by měly být
připraveny. Hlásí se paní poslankyně
Stiborová.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedající,
dámy a pánové, ráda bych připomněla
ještě před volebním aktem, že trochu
jiný je volební řád pro volby do Rady
televize a rozhlasu a jiný volební řád
je pro člena fondu.
U prvního typu jde o to, abyste zakroužkovali kandidáty
a u fondu vyjádříte souhlas s navrženým
kandidátem neškrtnutím jeho jména. U
prvního tedy kroužkování a u druhého
škrtnutí v případě nesouhlasu,
neškrtnutí v případě souhlasu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dámy a pánové, je 12 hodin. Nyní se
tedy sejde pracovní skupina, kterou upřesní
pan poslanec Palkoska.
Poslanec Ivo Palkoska: Pracovní skupina složená
ze zpravodajů výborů: zástupce ústavně
právního výboru - toho máme, rozpočtový
výbor - poslanec Nerad, národohospodářský
výbor - poslanec Cabal, petiční výbor
- poslanec Kužílek, výbor pro životní
prostředí - poslanec Hofhanzl, zdravotní
výbor - poslanec Gjurič, územní správa
poslanec Dušek, kulturní výbor - poslanec Preclík,
humanitární výbor - poslanec Čundrle,
výbor pro obchod - poslanec Fröhlich
Ve 12,15 se sejdeme ve státních aktech. Pokud zde
nejsou ti, které jsem četl, prosím předsedy
výborů, aby zajistili náhradníky.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Schůze po přestávce začne ve 13,30
hodin. Volební akt bude končit ve 12,30 hodin.
Nyní přerušuji naše jednání
do 13,30 h.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Zahajuji
přerušené jednání a prosím
zástupce ověřovatelů ČNR, aby
přednesl zprávu o výsledku volby.
Poslankyně ČNR Marie Stiborová: Pane
místopředsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové, sděluji vám
výsledek tajného hlasování při
volbě člena prezídia Fondu národního
majetku České republiky.
K volbě bylo ověřovateli převzato
200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno
146 hlasovacích lístků. Odevzdáno
bylo 146 platných lístků, počet neodevzdaných
hlasovacích lístků nula, počet nevydaných
hlasovacích lístků 54.
Pro navržené kandidáty byly odevzdány
hlasy takto: pro pana Pavla Kysilku bylo odevzdáno 74 platných
hlasů, pro pana Jiřího Tesaře bylo
odevzdáno 33 platných hlasů.
Členem prezídia Fondu národního majetku
České republiky byl tedy zvolen Pavel Kysilka. (Potlesk.)
Dovolte mi poblahopřát jménem ověřovatelů.
Zároveň mi dovolte sdělit výsledek
tajného hlasování při volbě
kandidátů na členy Rady České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání.
K volbě bylo ověřovateli převzato
200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno
146 hlasovacích lístků. Odevzdáno
bylo 145 platných lístků a 1 neplatný
lístek. Počet neodevzdaných hlasovacích
lístků nula, počet nevydaných hlasovacích
lístků 54. Pro navržené kandidáty
byly odevzdány hlasy takto: pro pana Bohuslava Hanuše
bylo odevzdáno 45 platných hlasů, pro paní
Elišku Janšovou bylo odevzdáno 32 platných
hlasů, pro pana Daniela Korteho bylo odevzdáno 94
platných hlasů, pro pana Jaroslava Mihuleho bylo
odevzdáno 34 platných hlasů a pro pana Petra
Pavlovského bylo odevzdáno 58 platných hlasů.
Za kandidáta za člena Rady České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání
byl tedy zvolen pan Daniel Korte. Volby budou pokračovat
dalším kolem, takže do dalšího kola
postupují dva kandidáti, kteří obdrželi
nejvyšší počet hlasů, a to je pan
Petr Pavlovský a pan Bohuslav Hanuš.