Úterý 14. dubna 1992

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Popovičovi. Vidím, že se hlásí pan poslanec Stieber. Takže má slovo.

Poslanec Václav Stieber: Budu velmi stručný. Moje vyjádření bude spočívat v tom, že se stavím za novelu zákona o České obchodní inspekci. Já jsem očekával, že bude schválen zákon na ochranu spotřebitele, který připravovalo Federální shromáždění, ovšem v momentě, kdy se tak nestalo, se mi jeví tato novela zákona o České obchodní inspekci jako nezbytná, protože zdaleka trh skutečně všechno nevyřešil. A já jsem se několikrát jako člověk, který se stravuje po restauracích, setkal s takovými nehoráznými případy - teď nebudu spisovný - okrádání. Setkal jsem se s nehoráznými případy šizení nejen na financích, ale i na kvalitě, že skutečně nevidím jiné řešení, než tuto novelu přijmout.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Stieberovi. O slovo se přihlásila poslankyně Krejčová.

Poslankyně Zdenka Krejčová: Pane předsedající, vážená sněmovno, těžko by se našel v této sněmovně poslanec nebo poslankyně, která by měla námitky proti nezbytné ochraně zákazníka. Dokonce si myslím, že se shodneme na tom, že stát se má podílet na ochraně zákazníka. Přesto bych si dovolila několik slov v rámci rozpravy o návrhu zákona o České obchodní inspekci.

Ráda bych věděla, proč ministerstvo obchodu a cestovního ruchu tento naléhavý problém neřešilo během našeho dvouletého volebního období. Proč jsme nechali zákazníky okrádat z rukou nepoctivých obchodníků už celé dva roky. Jako členka výboru pro obchod a cestovní ruch jsem po celé volební období účastna jednání, že tato situace, tj. ochrana zákazníků, musí být řešena, a to řešena koncepčně. Místo toho ministerstvo obchodu a cestovního ruchu v průběhu dvou let buď měnilo svá stanoviska, nebo nezaujímalo žádné stanovisko, ale v žádném případě tato novela, která je nám předkládána a o jejíž prospěšnosti pravděpodobně sněmovna nepochybuje - já osobně ji pokládám za momentálně nekoncepční a nedostatečné řešení. Protože tak vážná věc, jako ochrana zákazníka na trhu, musí být řešena jinak než pouhou novelou, která v podstatě vypouští slova krajský a socialistický a zvedá pokuty.

Samozřejmě, že v diskusi na výboru pro obchod a cestovní ruch zazněly různé kritické hlasy, které namítají, mj., že je třeba tu věc řešit nejen z hlediska zákazníka, ale také z hlediska poctivého obchodníka. Protože připusťme, že takoví existují i dnes a já doufám, že jich bude čím dál tím více.

Pokládala jsem za svoji povinnost upozornit na tuto skutečnost, protože předkládá-li se takováto nekoncepční novela těsně před koncem volebního období, tím pádem těsně před volbami, je naprosto nepochopitelné, že musí být přijata, ale já bych pro budoucnost trvala na zásadním a koncepčním řešením. Děkuji vám za pochopení.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Krejčové. Do rozpravy se dále přihlásil poslanec Váca, pan poslanec Balcárek se připraví.

Poslanec Oldřich Váca: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Já bych jen velice stručně navázal na paní kolegyni Krejčovou, a to v tom smyslu, že samozřejmě je velice nutný zákon, který by určitým způsobem ochraňoval spotřebitele, ale na druhé straně se domnívám, že je třeba naprosto konkrétně upozornit budoucí Českou národní radu a budoucí českou vládu, aby se velice konkrétně a detailně zabývala kontrolou jako takovou. Protože na jednu stranu je pravda, zákazník je šizen, a jak už tady bylo řečeno - okrádán, ale na druhé straně si uvědomme, že k podnikatelům chodí nejrůznější kontroly. Veterinární správa, okresní hygiena, Česká obchodní inspekce, živnostenský úřad, bezpečnost práce a těchto organizací bych tady mohl vyjmenovat asi patnáct. Přitom se celá řada těchto kontrolních orgánů ve své činnosti překrývá, určitým způsobem doplňuje a nakonec v podstatě neřeší vůbec nic a velice často v praxi dochází k tomu, že jednotliví kontroloři si ustanovení vykládají podle vlastního výkladu, protože žádný ujednocený výklad neexistuje. Takže bych se dnes přiklonil k tomu, abychom zákon přijali, spotřebitele určitým způsobem ochránili, ale vzal si - jako ne sám sobě, ale tomu dalšímu parlamentu dal závazek, aby se touto problematikou velice intenzívně zabýval. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vácovi. O slovo se přihlásil pan poslanec Balcárek.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, vážené dámy a pánové, já bych přece jenom vzal v ochranu trochu paní ministryni, protože jsem byl svědkem projednávání tohoto návrhu zákona od začátku v našem výboru pro obchod a cestovní ruch a byli to právě ti poslanci, kteří přede mnou promluvili, kteří to smetli se stolu. Pouze jeden z nich to přiznal a to pan doktor Popovič. /Potlesk/. Ten jedině sebekriticky přiznal, že tento návrh zákona byl smeten se stolu v našem výboru pro obchod a cestovní ruch.

Nebudu to dále rozšiřovat, ještě na posledním výboru paní poslankyně Krejčová horovala proti tomu, že není možné, aby státní správa kontrolovala, mám její výrok zaznamenán. Kdo by jiný kontroloval potom přestupky krámkařů apod.?

Čili doporučuji vřele, urychleně projednat a schválit tuto potřebnou novelu návrhu zákona. Děkuji.

/Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Balcárkovi, o slovo se přihlásil pan poslanec Nerad.

Poslanec František Nerad: Pane předsedající, vážení přítomní, já bych v souvislosti s tím, že tady mluvíme o koncepcích, rád upozornil na jednu věc: odmítli jsme zákon o hospodářských komorách, a mám takový dojem, že tady se musí něco napravit. Ne chránit spotřebitele, ale pokusit se nějakým způsobem umravnit výrobce. Čili pokud se bude mluvit v budoucím parlamentě o nějakých koncepcích, tak upozorňuji na nutnost tohoto zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Neradovi, ovšem, mohu-li: my jsme neodmítli zákon o hospodářských komorách.

Takže zdá se, že do rozpravy se nikdo nehlásí, takže rozpravu končím.

A nyní se ptám, zda paní ministryně se chce ujmout slova.

Prosím o klid, připadám si dneska jako ve škole.

Ministryně obchodu a cestovního ruchu ČR Vlasta Štěpová: Paní poslankyně, páni poslanci, mám skoro pocit, že není co dodávat. Velice děkuji pánům poslancům Popovičovi a Balcárkovi, že sdělili odpověď na několik otázek paní poslankyně Krejčové.

Není to samozřejmě předvolební trik. Členové našeho výboru vědí velice dobře, že od začátku roku 1990 se snažíme dostat do sněmovny přibližně čtyři zákony. Novela zákona o České obchodní inspekci před mnoha měsíci skončila tam, že se výbor rozhodl podat tuto novelu jako poslaneckou iniciativu a pak se rozhodl jinak. Tím se to zdrželo. Mně je velice líto, že se to zdrželo a je mně ještě více líto, že toto zdržení je dáváno do souvislostí, do kterých to samozřejmě nepatří.

Připomněla bych i náš návrh zákona o hospodářských komorách, který pamatuje začátek roku 1990. Připomněla bych i návrh zákona o Státním fondu cestovního ruchu, tak velmi potřebný, který se bohužel do této jednací síně nedostal také, přestože mnoho staveb je zmrazených a mohly dále sloužit cestovnímu ruchu.

V této novele - a předpokládám, že páni poslanci a paní poslankyně se na tisk podívali, rozhodně nejde o terminologickou úpravu. Je to pouze novela, ale je to novela naprosto zásadní a činí všechno, co by činit měla. Neměnili jsme stanoviska, pokud jde o ochranu spotřebitele, já jsem tady o tom mluvila. Nedomníváme se, že řešení, které nabízíme, není koncepční. Je to jedna část ochrany spotřebitele, a paní poslankyni bych snad odkázala na materiál "Systém ochrany spotřebitele v České republice", který projednala Hospodářská rada a přijala česká vláda. Výbor pro obchod a cestovní ruch má tuto koncepci k dispozici. Z toho velice jasně vyplývá, že tato novela není "utržena" od celého konceptu, nebo jenom nějaká okrajová.

Nemohu souhlasit i když bych ráda souhlasila s panem poslancem Vácou v tom, že neexistuje jednotný postup při práci inspektorů, ať už Potravinové inspekce nebo České obchodní inspekce. Ty postupy jsou naprosto standardní, jsou velice podrobně popsané. Předpokládám, že při četných konzultacích s ředitelem České obchodní inspekce panem Pokorným, pan poslanec Váca tuto otázku také položil a zcela jistě dostal uspokojivou odpověď. Zcela jistě nejde, pane poslanče, o nahodilost.

Přes jistá zdržení, která nenastala vinou předkladatele v novele tohoto zákona, vám děkuji, páni poslanci a paní poslankyně, za to, že jste si tisk přečetli, a že jste nonverbální komunikací dali najevo svůj zájem o lidi. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji pani ministryni Štěpové. Nyní prosím pana společného zpravodaje Popoviče, zda chce něco dodat.

Poslanec Pavel Popovič: Dámy a pánové, mám úlohu velmi zjednodušenou, protože z žádného vystoupení nevyplynul žádný pozměňující návrh a navrhuji proto, abychom hlasovali o přijetí tisku 613 ve znění společné zprávy.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.

Dámy a pávové, kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci podle sněmovního tisku 613 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 701, ať zvedne ruku! 99.

Kdo je proti? 2.

Tento zákon byl přijat. Gratuluji pani ministryni a děkuji i společnému zpravodaji.

/Potlesk./

Dámy a pánové je za sedm minut dvanáct. Volební lístky budou připraveny ve dvanáct hodin, takže jestli dovolíte, pokračovali bychom ještě malou chvíli s tím, že další na pořadu je návrh poslance Výborného na vydání ústavního zákona ČNR o volebním období České národní rady. Nicméně, abychom tento zákon mohli projednat a schválit, je třeba tří pětin poslanců, minimálně při začátku projednávání. Takže se chci zeptat skrutátorek, kolik poslanců je v této chvíli ve sněmovně přítomno.

Hlásí se pan poslanec Benda, kterému dávám slovo.

Poslanec Marek Benda: Pane předsedající, dovolím si procedurální poznámku, Obávám se, že podle jednacího řádu nemůžeme tento ústavní zákon projednat, přesto, že velmi souhlasím s tím, aby byl přijat, protože nebyla předložena společná zpráva výborů nebo zpráva výboru vůbec podle §25 a § 73 jednacího řádu. To znamená, že pokud chceme v tomto týdnu ještě tento zákon projednat, je nutné, aby se k němu sešly dnes nebo zítra výbory a po ukončení tohoto pléna bylo zahájeno plénum jiné, kde bude splněn požadavek společné zprávy. Domnívám se, že nemůžeme obcházet jednací řád, který jest zákonem.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, registruji váš návrh jako návrh, který směřuje k tomu, abychom v tuto chvíli tento návrh zákona neprojednávali a přesunuli jeho projednání na některý z dalších dní, aby se mohli sejít zástupci výborů a vypracovat společnou zprávu. Pokusím se v programu najít místo, kde by se s tím dalo počítat. Zdá se, že by to mohl být bod číslo 20.

Poslanec Marek Benda: Obávám se, že to nemůže být bod této schůze. Musíme tuto schůzi ukončit a zahájit novou schůzi, abychom tento bod mohli projednávat. Podle jednacího řádu musí být společná zpráva výborů předložena všem poslancům 24 hodin před zahájením schůze ČNR. To se nestalo. Schůze byla zahájena dnes ráno v 9 hodin. Včera ráno v 9 hodin nic takového na výborech k dispozici nebylo.

Musíme po skončení této schůze podle mého názoru zahájit 35. schůzi, na které bude jediný bod, tento ústavní zákon, který projednáme a snad i schválíme.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, nicméně z toho, co jste řekl, vyplývá, že v tuto chvíli můžeme hlasovat pouze o změně schváleného pořadu 34. schůze ČNR ve smyslu stažení bodu číslo 10 - návrh poslance Výborného na vydání ústavního zákona. O programu 35. schůze budeme rozhodovat až po skončení 34. schůze.

Pane navrhovateli, souhlasíte?

(Poslanec Výborný: ano.)

S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Zajíček.

Poslanec Stanislav Zajíček: Pane předsedající, dámy a pánové, je možné, že se mýlím a omlouvám se, pokud vás zdržím zcela zbytečně. Podle § 72 jednacího řádu mohou výbory, které projednaly návrh zákona ČNR vypracovat společnou zprávu. § 72 nemluví o tom, že by musely vypracovat společnou zprávu.

Porozuměl jsem námitce kolegy Bendy tak, že neexistuje-li společná zpráva výborů, nemůžeme projednávat návrh zákona. Dovozuji ze znění § 72, že ho můžeme projednávat, neboť se nepraví, že neexistuje-li společná zpráva, nemůžeme projednávat návrh zákona. To je vše.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zajíčkovi. Hlásí se pan poslanec Benda.

Poslanec Marek Benda: Vážená sněmovno, pan poslanec Zajíček možná má pravdu, možná nemá. § 71 a 73 jsou výkladově poněkud nejasné. Setkali jsme se s tím, když jsme konzultovali s předsedou ústavně právního výboru problém předchozího zákona o konfliktu zájmů.

Domnívám se, že by společná zpráva vypracována být měla. Postup, který jsem navrhoval, je možno uskutečnit, ba dokonce by nás to mohlo vést k tomu, jestliže se ústavní zákon bude projednávat až po skončení této schůze, alespoň zde 120 poslanců zůstane a budeme spíše v usnášeníschopném počtu. Proto bych to doporučoval. Opačný postup vidím jako určité znásilňování jednacího řádu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Vzhledem k tomu, že jste svůj návrh nestáhl, dám o něm hlasovat.

Dámy a pánové, kdo souhlasí s tím, aby návrh poslance Výborného na vydání ústavního zákona ČNR o volebním období ČNR nebyl projednáván na 34. schůzi ČNR, ať zvedne ruku. 5.

Tento návrh zcela evidentně nezískal podporu.

Trvá problém původní, o kterém jsem začal hovořit před chvílí, že projednávání tohoto zákona má smysl pouze tehdy, je-li přítomno ve sněmovně alespoň 120 poslanců. Protože v této chvíli usilovat o tento počet mi připadá málo reálné, navrhuji, abychom s tímto bodem započali po přestávce. Nyní je 12 hodin, volební lístky by měly být připraveny. Hlásí se paní poslankyně Stiborová.

Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedající, dámy a pánové, ráda bych připomněla ještě před volebním aktem, že trochu jiný je volební řád pro volby do Rady televize a rozhlasu a jiný volební řád je pro člena fondu.

U prvního typu jde o to, abyste zakroužkovali kandidáty a u fondu vyjádříte souhlas s navrženým kandidátem neškrtnutím jeho jména. U prvního tedy kroužkování a u druhého škrtnutí v případě nesouhlasu, neškrtnutí v případě souhlasu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dámy a pánové, je 12 hodin. Nyní se tedy sejde pracovní skupina, kterou upřesní pan poslanec Palkoska.

Poslanec Ivo Palkoska: Pracovní skupina složená ze zpravodajů výborů: zástupce ústavně právního výboru - toho máme, rozpočtový výbor - poslanec Nerad, národohospodářský výbor - poslanec Cabal, petiční výbor - poslanec Kužílek, výbor pro životní prostředí - poslanec Hofhanzl, zdravotní výbor - poslanec Gjurič, územní správa poslanec Dušek, kulturní výbor - poslanec Preclík, humanitární výbor - poslanec Čundrle, výbor pro obchod - poslanec Fröhlich

Ve 12,15 se sejdeme ve státních aktech. Pokud zde nejsou ti, které jsem četl, prosím předsedy výborů, aby zajistili náhradníky.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Schůze po přestávce začne ve 13,30 hodin. Volební akt bude končit ve 12,30 hodin.

Nyní přerušuji naše jednání do 13,30 h.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Zahajuji přerušené jednání a prosím zástupce ověřovatelů ČNR, aby přednesl zprávu o výsledku volby.

Poslankyně ČNR Marie Stiborová: Pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, sděluji vám výsledek tajného hlasování při volbě člena prezídia Fondu národního majetku České republiky.

K volbě bylo ověřovateli převzato 200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno 146 hlasovacích lístků. Odevzdáno bylo 146 platných lístků, počet neodevzdaných hlasovacích lístků nula, počet nevydaných hlasovacích lístků 54.

Pro navržené kandidáty byly odevzdány hlasy takto: pro pana Pavla Kysilku bylo odevzdáno 74 platných hlasů, pro pana Jiřího Tesaře bylo odevzdáno 33 platných hlasů.

Členem prezídia Fondu národního majetku České republiky byl tedy zvolen Pavel Kysilka. (Potlesk.) Dovolte mi poblahopřát jménem ověřovatelů.

Zároveň mi dovolte sdělit výsledek tajného hlasování při volbě kandidátů na členy Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání.

K volbě bylo ověřovateli převzato 200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno 146 hlasovacích lístků. Odevzdáno bylo 145 platných lístků a 1 neplatný lístek. Počet neodevzdaných hlasovacích lístků nula, počet nevydaných hlasovacích lístků 54. Pro navržené kandidáty byly odevzdány hlasy takto: pro pana Bohuslava Hanuše bylo odevzdáno 45 platných hlasů, pro paní Elišku Janšovou bylo odevzdáno 32 platných hlasů, pro pana Daniela Korteho bylo odevzdáno 94 platných hlasů, pro pana Jaroslava Mihuleho bylo odevzdáno 34 platných hlasů a pro pana Petra Pavlovského bylo odevzdáno 58 platných hlasů.

Za kandidáta za člena Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání byl tedy zvolen pan Daniel Korte. Volby budou pokračovat dalším kolem, takže do dalšího kola postupují dva kandidáti, kteří obdrželi nejvyšší počet hlasů, a to je pan Petr Pavlovský a pan Bohuslav Hanuš.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP