Poslanec Josef Vondráček: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
máme zvolit 2 členy do Rady České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání.
Navržení jsou tito kandidáti: paní dr.
Eliška Janšová, pan dr. Daniel Korte, pan dr.
Jaroslav Mihule, pan dr. Petr Pavlovský a pan Bohuslav
Hanuš. Mimo pana dr. Korteho jdou kandidáti z minulého
kola voleb, nový je další kandidát pan
dr. Korte. Volit máme dva členy této rady.
Volba se provádí opět zakroužkováním
před jménem. Kandidáti jsou seřazeni
podle abecedy.
Pokud by nedošlo ke zvolení obou členů,
následovalo by další kolo, potom třetí
kolo, do kterého by postoupili ti, kteří
získali největší počet hlasů,
popřípadě všichni při rovnosti
hlasů.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vondráčkovi, a otevírám
k tomuto bodu rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí,
takže rozpravu uzavírám. Pracovníci
kanceláře mi sdělili, že pro přípravu
hlasovacích lístků je třeba 40 minut.
Prosím, aby kancelář připravila hlasovací
lístky tak, abychom mohli po 40 minutách začít
s hlasováním. Pro tuto chvíli je tedy tento
bod přerušen.
Přistoupíme k dalšímu bodu, kterým
je
Dne 17. března 1992 jsme vzali na vědomí
(přílišný šum v sále - žádost
o zklidnění), že pan Zdeněk Činčera
se vzdal své funkce člena prezidia Fondu národního
majetku České republiky. Předseda vlády
dopisem ze dne 16. března 1992 sdělil, že vláda
České republiky podle ustanovení § 7
zákona České národní rady č.
171/1991 Sb. navrhuje České národní
radě zvolit jako nového člena prezidia Fondu
národního majetku některého z těchto
kandidátů: Jiřího Tesaře, generálního
ředitele Investiční banky, Pavla Kysilku,
náměstka ředitele Hlavního ústavu
SBČS.
Charakteristiky nám byly rozdány. Volba člena
prezidia se podle výše uvedeného zákona
provádí tajným hlasováním.
Návrh volebního řádu, který
vám byl rovněž rozdán, předpokládá
skupina ověřovatelů České národní
rady. Nyní prosím pověřeného
člena vlády - mám tady poznamenáno,
že by jím měl být pan ministr Tomáš
Ježek, ale toho zde nevidím, takže se ptám
pana místopředsedy Lukeše, zdali je ochoten
převzít povinnosti pana ministra Ježka. (Není.)
Takže jsme ve složité situaci. Ví někdo,
kde se nachází pan ministr Ježek? Ví
pan ministr Ježek, že bude muset odůvodňovat
tento návrh? Je ochoten se zhostit úkolu pana ministr
Ježka někdo třeba z národohospodářského
výboru? Domnívám se, že nevyplývá
ze zákona, že návrh musí odůvodnit
ministr Tomáš Ježek. (Hlásí se
poslanec Ledvinka.)
Poslanec Karel Ledvinka: Pane předsedající,
vážená vládo, vážení
kolegové, nevím, jestli jsem oprávněn
k tomu zdůvodňovat takto závažnou otázku.
Přesto si myslím, že není mnoho co zdůvodňovat.
Odstoupil jeden člen Fondu národního majetku,
je proto naší povinností ze zákona zvolit
jeho nástupce. Česká vláda navrhla
dva kandidáty, z nichž jednoho by měla Česká
národní rada vybrat podle volebního řádu
k volbě členů Fondu národního
majetku, do prezidia Fondu národního majetku tím,
že jednoho z těchto dvou kandidátů zakroužkujeme.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Ledvinkovi za to, že se zhostil nechtěné
úlohy. Nyní prosím pověřeného
zástupce skupiny ověřovatelů, aby
uvedl předložený návrh volebního
řádu. Kdo z ověřovatelů je
pověřen? Paní poslankyně Stiborová.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedající,
dámy a pánové, myslím, že není
potřeba dlouho hovořit o návrhu volebního
řádu pro volbu člena prezidia Fondu národního
majetku České republiky, protože jsme ho dostali
předložený ve svých materiálech.
Spíš tedy dávám výzvu poslancům,
že pokud jsou nějaké připomínky
k tomuto volebnímu řádu, aby je vznesli.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Stiborové, ptám se tedy,
kdo má připomínky k volebnímu řádu.
Zdá se, že připomínky nejsou.
Můžeme dát hlasovat o návrhu volebního
řádu ihned, ale můžeme o něm
dát také hlasovat až po ukončení
rozpravy k návrhu jednotlivých kandidátů.
Hlásí se někdo do všeobecné rozpravy
k tomuto bodu? (Nikdo se nehlásí.) Rozpravu tedy
končím a budeme nejprve hlasovat o návrhu
volebního řádu. Prosím, aby byli pozváni
poslanci, kteří jsou v předsálí.
Kdo souhlasí s návrhem volebního řádu,
ať zvedne ruku. 111.
Je někdo proti? Nikdo.
Volební řád byl schválen.
Ověřovatelé České národní
rady určitě ve smyslu tohoto volebního řádu
budou postupovat. Hlasovací lístky budou připraveny
současně s hlasovacími lístky
pro volbu do Rady České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání se začátkem
polední pauzy, tj. asi za 40 minut. Tento bod je tedy faktickým
stavem věci přerušen a můžeme pokračovat
projednáváním dalších bodů,
tj.
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 618 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 698. Z pověření
skupiny poslanců - navrhovatelů nám předložený
návrh odůvodní poslankyně Jiřina
Pavlíková, kterou prosím, aby se ujala slova.
Poslankyně ČNR Jiřina Pavlíková:
Pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
dovolte, abych jménem skupiny předkladatelů
vás seznámila s velmi úzkou a účelovou
novelou zákona o státní památkové
péči. Nechci zde rozebírat samotný
zákon, který v dnešní době prokazuje
řadu chyb a nedostatků a jistě by bylo nutné
novelizovat nejen námi požadované dva paragrafy.
Jsme si však vědomi toho, že v současné
době končí na ministerstvu kultury veškerá
práce na přípravu nového zákona
a pokud by sněmovna nebyla v takové časové
tísni v jaké se ocitá teď v souvislosti
s nastávajícím volebním obdobím,
měli bychom v nejbližších týdnech
na program u jednání nový zákon o
státní ochraně památek. Protože
však tato záležitost je spíše věcí
nové sněmovny, která se zde sejde po volbách,
které očekáváme v červnu, předpokládáme,
že je nezbytné, alespoň do doby, než bude
zákon přijat, provést dílčí
úpravu v dosavadním platném zákonu
o státní památkové péči.
Novela reaguje na změny v právním řádu,
ke kterým došlo přijetím nových
právních předpisů a které se
mimo jiné dotýkají oblastí památkové
péče. Jedná se zejména o zákon
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání,
restituční zákon, tj. zákon č.
172/1991 Sb., o převodu některých věcí
z majetku České republiky do vlastnictví
obcí.
Současná právní úprava restaurování
je zastaralá, neodpovídá potřebám
praxe a tím nesplňuje hlavní požadavky
památkové péče. V oblasti restaurování
je v novele navržena změna v udělování
povolení k restaurování kulturních
památek, které jsou díly výtvarných
umění nebo uměleckořemeslnými
pracemi. Podle zákona č. 20/1987 Sb. uděluje
ministerstvo kultury toto povolení pouze organizacím,
aniž by umožňoval získání
oprávnění fyzickými osobami. Tato
praxe se v současné době neosvědčuje
z toho důvodu, že restaurování patří
k činnostem, vyžadujícím vysokou odbornost
a osobní zodpovědnost. Proto novela navrhuje udělení
oprávnění k restaurování kulturních
památek, které jsou díly výtvarných
umění nebo umělecko-řemeslnými
pracemi, přímo fyzickým osobám. V
novele se navrhuje udělování oprávnění
k restaurování ministerstvem kultury, a to do doby,
než tato věc bude upravena jinak, tzn. do doby než
bude přijat nový zákon, o kterém jsem
se již v úvodu zmiňovala.
Další oblastí je poskytování
příspěvků na zachování
a obnovu kulturní památky. Novela předpokládá
rozšíření možnosti poskytnout přímo
ministerstvem kultury příspěvek na obnovu
kulturní památky bez ohledu na to, kdo je vlastníkem
této památky. Podle dosavadní právní
úpravy může ministerstvo kultury poskytnout
tento druh příspěvku pouze na kulturní
památky ve vlastnictví státu. S převodem
některých kulturních památek na obce,
navrácením kulturních památek na základě
restitučních zákonů např. církvi,
ale rovněž i fyzickým osobám, je nutno
umožnit poskytnutí příspěvků
také a zejména dalším subjektům.
Tady bych ráda upozornila na to, že při projednávání
státního rozpočtu jsme vyčlenili částku
60 mil. Kčs jako účelovou dotaci, která
bude poskytována přímo ministerstvem kultury
na opravu střech kulturních památek. Bohužel,
pokud by nebyla přijata tato naše novela, ministerstvo
kultury nemůže z této částky
nic poskytnout přímo tomu vlastníkovi, který
je např. onou zmiňovanou fyzickou osobou. Z této
částky by mohlo ministerstvo poskytovat pouze příspěvky
pouze státu.
Tolik k navrhované novele a prosila bych, aby se nyní
ujal slova společný zpravodaj.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Pavlíkové. Prosím
společného zpravodaje Petra Koháčka,
aby odůvodnil společnou zprávu a ujal se
slova.
Poslanec ČNR Petr Koháček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
ani já nemám nejmenší pochybnosti o
tom, že potřebujeme úplně nový
zákon o státní památkové péči.
Jeho tvorba je však spojena s řadou problémů,
které se dosud nepodařilo vyřešit. Je
jisté, že dovršení této práce
čeká novou vládu a nový parlament.
Nicméně se ukázala potřeba některé
akutní problémy vyřešit ještě
nyní. Proto je nám předložen poslanecký
návrh novely, který řeší hlavně
dva problémy. Jedním z nich je, aby ministerstvo
kultury mohlo vystavovat povolení o výkonu restaurátorské
činnosti pouze fyzickým osobám, které
by nesly přímo odpovědnost za odbornou obnovu
památek. Dosud tato odpovědnost byla vložena
na neosobní organizace. Podle předloženého
návrhu budou se sice moci i nadále obnově
památek věnovat i právnické osoby,
ale jen prostřednictvím oprávněných
fyzických osob. V budoucnu by však tato oprávnění
měla vydávat odborná komora restaurátorů,
jejíž zřízení bude také
úkolem nového parlamentu.
Druhý problém řeší novela §
16 odst. 2/. Jde o to, aby ministerstvo kultury mohlo poskytnout
příspěvek i na opravu památky, která
není národním majetkem, ale naše společnost
bude mít na jejím zachování mimořádný
zájem. Tento návrh zapadá do procesu zásadních
změn ve vlastnických vztazích, kterými
náš stát prochází. Odstavce 3
- 6 tisku 618 - pouze tyto změny promítají
do dalších ustanovení zákona ČNR
č. 20/1987 Sb.
Společná zpráva podle tisku 698 zachycuje
jednak legislativní zpřesnění, navrhuje
změnit slovo "oprávnění"
za přesnější "povolení"
a doporučuje také zvýšit pokuty za neoprávněné
restaurátorské práce, protože jejich
původní výše již neodpovídá
dnešním poměrům.
Ve společné zprávě se také
doporučuje novelizovat § 22, druhý odstavec,
druhou větu tak, aby povinnost hradit náklady při
archeologickém průzkumu se nevztahovala pouze na
socialistické organizace, ale na všechny stavebníky
bez ohledu na to, zda jsou právnickými, či
fyzickými osobami.
Jak jsem již uvedl na začátku své zpravodajské
zprávy bude nutno vydat nový zákon o státní
památkové péči. Již se na něm
pracuje. Prosím vás proto, abychom se novelou nesnažili
novelizovat stávající zákon šířeji
než je zamýšleno. Pokud budou nějaké
pozměňující návrhy, prosím
jejich předkladatele, aby je předložili písemně.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
společnému zpravodaji panu poslanci Koháčkovi
za jeho vystoupení a nyní otevírám
rozpravu. Do rozpravy se nepřihlásil písemně
nikdo, zdá se, že nikdo se nehlásí ani
jiným způsobem, takže rozpravu končím.
Myslím, že není ani třeba, aby za této
situace paní poslankyně Pavlíková
vystoupila se závěrečným slovem. Nebo
chce vystoupit se závěrečným slovem?
(Poslankyně Pavlíková: Nechci.) Není
nutné. Pan poslanec Koháček? (Poslanec Koháček:
Nikoliv.) Rovněž ne.
Takže prosím, aby byli opět pozváni
poslanci do sněmovní síně, prosil
bych pracovníky aparátu, kdyby mohli pozvat poslance
do sněmovny.
Takže budeme hlasovat o celém návrhu zákona.
Kdo souhlasí s návrhem skupiny poslanců na
vydání zákona ČNR, kterým se
mění a doplňuje zákon ČNR č.
20/1987 Sb., o státní památkové péči
ve znění zákona ČNR č. 425/1990
Sb., o okresních úřadech, o úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících,
podle sněmovního tisku 618, ve znění
společné zprávy výborů ČNR
podle sněmovního tisku 698, ať zvedne ruku.
99. Děkuji, devadesát devět.
Kdo je proti? Nikdo. Děkuji, nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 12. Dvanáct,
děkuji.
Konstatuji, že tento návrh zákona byl přijat.
Děkuji paní poslankyni Pavlíkové i
panu poslanci Koháčkovi.
(Potlesk.)
Poslankyně Jiřina Pavlíková:
Děkuji jménem skupiny předkladatelů,
ale i těch ostatních, kterých se návrh
tohoto zákona velmi citlivě dotýká.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže
dámy a pánové, nyní by měl
být projednáván vládní návrh
zákona ČNR o státní statistice. Tento
vládní návrh měl odůvodnit
místopředseda vlády doc. Baudyš. Bohužel
místopředseda vlády je mimo republiku, přítomen
bude zítra, takže nám nezbyde nic jiného,
než rozhodnout o tom, že tento vládní
návrh zákona o státní statistice projednáme
zítra, že ho přesuneme na zítřek.
Kdo má výhrady proti tomu, co jsem řekl?
Zdá se, že nikdo, takže vezmeme to za přijaté.
Dalším bodem je
Teď se dostávám do složité situace
já, protože se mě před chvilkou paní
ministryně Štěpová ptala, kdy tento
návrh zákona přijde na pořad jednání,
a já jsem odvětil v dobré víře,
že po obědě. Zdá se, že paní
ministryně Štěpová této příležitosti
využila k tomu, že se vzdálila z jednací
síně. (Hlasy z pléna: Má zde věci.)
Ano, prosím tedy, zda-li by bylo možné paní
ministryni Štěpovou pozvat do sněmovny.
Prosím tedy paní ministryni Štěpovou,
aby se ujala slova a odůvodnila vládní návrh
zákona.
Ministryně obchodu a cestovního ruchu Vlasta
Štěpová: Vážený pane
předsedající, vážené dámy
a pánové, vážení kolegové,
předkládám vám návrh novely
zákona o České obchodní inspekci po
dlouhých přípravách a zejména
po shrnujících analýzách a situaci
v terénu. Učinili jsme první kroky do tržní
ekonomiky. Zdůrazňuji, že první kroky.
Když jsme v loňském roce s výborem pro
obchod a cestovní ruch probírali budoucnost České
obchodní inspekce, domnívali jsme, že tato
inspekce nebude mít příliš dlouhého
trvání, že velkou část kontrolní
činnosti v zájmu ochrany spotřebitele převezmou
jiné orgány, a že Česká obchodní
inspekce bude mít zřejmě nějakou dobu
spíše funkci metodického článku
a postupem doby, tak jak si na tržní mechanismus bude
zvykat, tak jak tady začnou působit silné
subjekty chránící spotřebitele vlastně
trhem samotným, že této instituce nebude potřeba.
Zmýlili jsme se možná v odhadu toho, jak první
vstup do tržní ekonomiky bude vypadat. Česká
obchodní inspekce za svého nového vedení,
a to dobrého vedení, provedla v minulém roce
téměř 40 000 kontrol, kontrolních
nákupů a kontrolních zjišťování.
Konstatovali jsme v loňském roce, že přibližně
každý třetí nákup byl pro spotřebitele
nevýhodný, a to z důvodů nedodržení
míry či váhy, prokázání
původu zboží, uvedení jiné ceny,
či prodeje nekvalitního zboží. V letošním
roce v I. čtvrtletí bylo zatím provedeno
8 000 kontrol pracovníky České obchodní
inspekce v jednotlivých okresech naší republiky
a konstatujeme výrazné zhoršení již
velmi špatného stavu loňského. 40 %
všech nákupů je pro spotřebitele nějakým
způsobem nevýhodných, podíl nekvalitního
zboží při nákupech se zvýšil
téměř dvojnásobně, podíl
přeceněných nákupů také
výrazně vzrostl. Navíc delikty, které
se začínají projevovat jsou toho druhu, že
je sebelépe fungující tržní mechanismus
nemůže odstranit. Jsou to dodávky zboží,
které se k nám protiprávně převáží
přes hranice, nebo je pašováno, které
ohrožuje zdraví či bezpečnost občanů.
V denním tisku byla řada zjištěných
případů velmi podrobně uvedena.
Návrh novely zákona o České obchodní
inspekci vychází mimo jiné z toho, že
původní zákon z roku 1986 prostě vůbec
nepočítal se soukromým sektorem v naší
republice. Možnost kontroly byla pouze na státní
obchodní podniky a v některých případech
na družstevní obchod. Nepostihuje také celou
oblast služeb. V souvislosti s Chartou Organizace spojených
národů obsahuje novela nejen samozřejmě
všechny subjekty na trhu působící, ale
obsahuje i důležitý článek, řekla
bych sebeobrany spotřebitele, ochrany spotřebitele
jeho větší aktivitou.
Česká obchodní inspekce dostává
podle této novely další úkol, který
už začala plnit, přesto, že jí
to zatím zákonem uloženo nebylo, tj. informační
služba pro zákazníky vlastně dnem a
nocí, písemně, telefonicky či ústně
na všech inspektorátech České obchodní
inspekce. Ráda sděluje, že této služby,
krom zákazníků, používají
také podnikatelé. To, jak byl návrh novely
ve výborech posuzován, zřejmě sdělí
pan poslanec Popovič. Já vás jenom prosím,
jménem zákazníka, který je v současné
době na trhu ve velice nerovnoprávné pozici,
abyste při posuzování návrhu novely
ho měli na paměti. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní ministryni Štěpové za odůvodnění
vládního návrhu a nyní prosím
společného zpravodaje výborů České
národní rady poslance Pavla Popoviče, aby
se ujal slova. Ostatní poslance vyzývám,
aby se do rozpravy hlásili písemně.
Poslanec Pavel Popovič: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
je to do jisté míry ironie osudu, že právě
já jsem společným zpravodajem k této
novele zákona, protože ze začátku své
činnosti ve výboru pro obchod a cestovní
ruch jsem se zasazoval o zrušení České
obchodní inspekce, jako zbytečné s tím,
že trh v podstatě všechno vyřeší.
Nevyřešil. Právě proto, že se svedl
takový, řekl bych, dlouhodobý boj o charakter
této novely zákona a já z dnešního
hlediska ze zkušeností spotřebitele, ze zkušeností
poslance, na kterého se obracejí moji voliči,
mohu říci, že je to zákon naprosto nezbytný
a že jakékoliv úvahy o tom, že spotřebitel
nemusí být chráněn státem,
že to je zbytečný protekcionismus, jsou absolutně
diletantské.
Návrh novely zákona byl projednán ve dvou
výborech, a to ve výboru ústavně právním
a ve výboru pro obchod a cestovní ruch. V obou těchto
výborech byl přijat, námitky nebo doplňky
nebo změny, úpravy, které jsou ve společné
zprávě byly přijaty oběma výbory,
čili tady v podstatě rozdílná stanoviska
nejsou. Já mohu jen požádat o projednání
a samozřejmě přijetí zákona,
který doporučuji. Děkuji.