Úterý 14. dubna 1992

Poslanec Josef Vondráček: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, máme zvolit 2 členy do Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání. Navržení jsou tito kandidáti: paní dr. Eliška Janšová, pan dr. Daniel Korte, pan dr. Jaroslav Mihule, pan dr. Petr Pavlovský a pan Bohuslav Hanuš. Mimo pana dr. Korteho jdou kandidáti z minulého kola voleb, nový je další kandidát pan dr. Korte. Volit máme dva členy této rady. Volba se provádí opět zakroužkováním před jménem. Kandidáti jsou seřazeni podle abecedy.

Pokud by nedošlo ke zvolení obou členů, následovalo by další kolo, potom třetí kolo, do kterého by postoupili ti, kteří získali největší počet hlasů, popřípadě všichni při rovnosti hlasů.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vondráčkovi, a otevírám k tomuto bodu rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí, takže rozpravu uzavírám. Pracovníci kanceláře mi sdělili, že pro přípravu hlasovacích lístků je třeba 40 minut. Prosím, aby kancelář připravila hlasovací lístky tak, abychom mohli po 40 minutách začít s hlasováním. Pro tuto chvíli je tedy tento bod přerušen.

Přistoupíme k dalšímu bodu, kterým je

V.

Volba člena prezidia Fondu národního majetku České republiky

Dne 17. března 1992 jsme vzali na vědomí (přílišný šum v sále - žádost o zklidnění), že pan Zdeněk Činčera se vzdal své funkce člena prezidia Fondu národního majetku České republiky. Předseda vlády dopisem ze dne 16. března 1992 sdělil, že vláda České republiky podle ustanovení § 7 zákona České národní rady č. 171/1991 Sb. navrhuje České národní radě zvolit jako nového člena prezidia Fondu národního majetku některého z těchto kandidátů: Jiřího Tesaře, generálního ředitele Investiční banky, Pavla Kysilku, náměstka ředitele Hlavního ústavu SBČS.

Charakteristiky nám byly rozdány. Volba člena prezidia se podle výše uvedeného zákona provádí tajným hlasováním. Návrh volebního řádu, který vám byl rovněž rozdán, předpokládá skupina ověřovatelů České národní rady. Nyní prosím pověřeného člena vlády - mám tady poznamenáno, že by jím měl být pan ministr Tomáš Ježek, ale toho zde nevidím, takže se ptám pana místopředsedy Lukeše, zdali je ochoten převzít povinnosti pana ministra Ježka. (Není.) Takže jsme ve složité situaci. Ví někdo, kde se nachází pan ministr Ježek? Ví pan ministr Ježek, že bude muset odůvodňovat tento návrh? Je ochoten se zhostit úkolu pana ministr Ježka někdo třeba z národohospodářského výboru? Domnívám se, že nevyplývá ze zákona, že návrh musí odůvodnit ministr Tomáš Ježek. (Hlásí se poslanec Ledvinka.)

Poslanec Karel Ledvinka: Pane předsedající, vážená vládo, vážení kolegové, nevím, jestli jsem oprávněn k tomu zdůvodňovat takto závažnou otázku. Přesto si myslím, že není mnoho co zdůvodňovat. Odstoupil jeden člen Fondu národního majetku, je proto naší povinností ze zákona zvolit jeho nástupce. Česká vláda navrhla dva kandidáty, z nichž jednoho by měla Česká národní rada vybrat podle volebního řádu k volbě členů Fondu národního majetku, do prezidia Fondu národního majetku tím, že jednoho z těchto dvou kandidátů zakroužkujeme.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ledvinkovi za to, že se zhostil nechtěné úlohy. Nyní prosím pověřeného zástupce skupiny ověřovatelů, aby uvedl předložený návrh volebního řádu. Kdo z ověřovatelů je pověřen? Paní poslankyně Stiborová.

Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedající, dámy a pánové, myslím, že není potřeba dlouho hovořit o návrhu volebního řádu pro volbu člena prezidia Fondu národního majetku České republiky, protože jsme ho dostali předložený ve svých materiálech. Spíš tedy dávám výzvu poslancům, že pokud jsou nějaké připomínky k tomuto volebnímu řádu, aby je vznesli. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Stiborové, ptám se tedy, kdo má připomínky k volebnímu řádu. Zdá se, že připomínky nejsou.

Můžeme dát hlasovat o návrhu volebního řádu ihned, ale můžeme o něm dát také hlasovat až po ukončení rozpravy k návrhu jednotlivých kandidátů.

Hlásí se někdo do všeobecné rozpravy k tomuto bodu? (Nikdo se nehlásí.) Rozpravu tedy končím a budeme nejprve hlasovat o návrhu volebního řádu. Prosím, aby byli pozváni poslanci, kteří jsou v předsálí.

Kdo souhlasí s návrhem volebního řádu, ať zvedne ruku. 111.

Je někdo proti? Nikdo.

Volební řád byl schválen.

Ověřovatelé České národní rady určitě ve smyslu tohoto volebního řádu budou postupovat. Hlasovací lístky budou připraveny současně s hlasovacími lístky pro volbu do Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání se začátkem polední pauzy, tj. asi za 40 minut. Tento bod je tedy faktickým stavem věci přerušen a můžeme pokračovat projednáváním dalších bodů, tj.

VI.

Návrh skupiny poslanců na vydání zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících.

Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 618 a společnou zprávu výborů k němu jako sněmovní tisk 698. Z pověření skupiny poslanců - navrhovatelů nám předložený návrh odůvodní poslankyně Jiřina Pavlíková, kterou prosím, aby se ujala slova.

Poslankyně ČNR Jiřina Pavlíková: Pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte, abych jménem skupiny předkladatelů vás seznámila s velmi úzkou a účelovou novelou zákona o státní památkové péči. Nechci zde rozebírat samotný zákon, který v dnešní době prokazuje řadu chyb a nedostatků a jistě by bylo nutné novelizovat nejen námi požadované dva paragrafy. Jsme si však vědomi toho, že v současné době končí na ministerstvu kultury veškerá práce na přípravu nového zákona a pokud by sněmovna nebyla v takové časové tísni v jaké se ocitá teď v souvislosti s nastávajícím volebním obdobím, měli bychom v nejbližších týdnech na program u jednání nový zákon o státní ochraně památek. Protože však tato záležitost je spíše věcí nové sněmovny, která se zde sejde po volbách, které očekáváme v červnu, předpokládáme, že je nezbytné, alespoň do doby, než bude zákon přijat, provést dílčí úpravu v dosavadním platném zákonu o státní památkové péči.

Novela reaguje na změny v právním řádu, ke kterým došlo přijetím nových právních předpisů a které se mimo jiné dotýkají oblastí památkové péče. Jedná se zejména o zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, restituční zákon, tj. zákon č. 172/1991 Sb., o převodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí.

Současná právní úprava restaurování je zastaralá, neodpovídá potřebám praxe a tím nesplňuje hlavní požadavky památkové péče. V oblasti restaurování je v novele navržena změna v udělování povolení k restaurování kulturních památek, které jsou díly výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi. Podle zákona č. 20/1987 Sb. uděluje ministerstvo kultury toto povolení pouze organizacím, aniž by umožňoval získání oprávnění fyzickými osobami. Tato praxe se v současné době neosvědčuje z toho důvodu, že restaurování patří k činnostem, vyžadujícím vysokou odbornost a osobní zodpovědnost. Proto novela navrhuje udělení oprávnění k restaurování kulturních památek, které jsou díly výtvarných umění nebo umělecko-řemeslnými pracemi, přímo fyzickým osobám. V novele se navrhuje udělování oprávnění k restaurování ministerstvem kultury, a to do doby, než tato věc bude upravena jinak, tzn. do doby než bude přijat nový zákon, o kterém jsem se již v úvodu zmiňovala.

Další oblastí je poskytování příspěvků na zachování a obnovu kulturní památky. Novela předpokládá rozšíření možnosti poskytnout přímo ministerstvem kultury příspěvek na obnovu kulturní památky bez ohledu na to, kdo je vlastníkem této památky. Podle dosavadní právní úpravy může ministerstvo kultury poskytnout tento druh příspěvku pouze na kulturní památky ve vlastnictví státu. S převodem některých kulturních památek na obce, navrácením kulturních památek na základě restitučních zákonů např. církvi, ale rovněž i fyzickým osobám, je nutno umožnit poskytnutí příspěvků také a zejména dalším subjektům. Tady bych ráda upozornila na to, že při projednávání státního rozpočtu jsme vyčlenili částku 60 mil. Kčs jako účelovou dotaci, která bude poskytována přímo ministerstvem kultury na opravu střech kulturních památek. Bohužel, pokud by nebyla přijata tato naše novela, ministerstvo kultury nemůže z této částky nic poskytnout přímo tomu vlastníkovi, který je např. onou zmiňovanou fyzickou osobou. Z této částky by mohlo ministerstvo poskytovat pouze příspěvky pouze státu.

Tolik k navrhované novele a prosila bych, aby se nyní ujal slova společný zpravodaj.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Pavlíkové. Prosím společného zpravodaje Petra Koháčka, aby odůvodnil společnou zprávu a ujal se slova.

Poslanec ČNR Petr Koháček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, ani já nemám nejmenší pochybnosti o tom, že potřebujeme úplně nový zákon o státní památkové péči. Jeho tvorba je však spojena s řadou problémů, které se dosud nepodařilo vyřešit. Je jisté, že dovršení této práce čeká novou vládu a nový parlament. Nicméně se ukázala potřeba některé akutní problémy vyřešit ještě nyní. Proto je nám předložen poslanecký návrh novely, který řeší hlavně dva problémy. Jedním z nich je, aby ministerstvo kultury mohlo vystavovat povolení o výkonu restaurátorské činnosti pouze fyzickým osobám, které by nesly přímo odpovědnost za odbornou obnovu památek. Dosud tato odpovědnost byla vložena na neosobní organizace. Podle předloženého návrhu budou se sice moci i nadále obnově památek věnovat i právnické osoby, ale jen prostřednictvím oprávněných fyzických osob. V budoucnu by však tato oprávnění měla vydávat odborná komora restaurátorů, jejíž zřízení bude také úkolem nového parlamentu.

Druhý problém řeší novela § 16 odst. 2/. Jde o to, aby ministerstvo kultury mohlo poskytnout příspěvek i na opravu památky, která není národním majetkem, ale naše společnost bude mít na jejím zachování mimořádný zájem. Tento návrh zapadá do procesu zásadních změn ve vlastnických vztazích, kterými náš stát prochází. Odstavce 3 - 6 tisku 618 - pouze tyto změny promítají do dalších ustanovení zákona ČNR č. 20/1987 Sb.

Společná zpráva podle tisku 698 zachycuje jednak legislativní zpřesnění, navrhuje změnit slovo "oprávnění" za přesnější "povolení" a doporučuje také zvýšit pokuty za neoprávněné restaurátorské práce, protože jejich původní výše již neodpovídá dnešním poměrům.

Ve společné zprávě se také doporučuje novelizovat § 22, druhý odstavec, druhou větu tak, aby povinnost hradit náklady při archeologickém průzkumu se nevztahovala pouze na socialistické organizace, ale na všechny stavebníky bez ohledu na to, zda jsou právnickými, či fyzickými osobami.

Jak jsem již uvedl na začátku své zpravodajské zprávy bude nutno vydat nový zákon o státní památkové péči. Již se na něm pracuje. Prosím vás proto, abychom se novelou nesnažili novelizovat stávající zákon šířeji než je zamýšleno. Pokud budou nějaké pozměňující návrhy, prosím jejich předkladatele, aby je předložili písemně. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji společnému zpravodaji panu poslanci Koháčkovi za jeho vystoupení a nyní otevírám rozpravu. Do rozpravy se nepřihlásil písemně nikdo, zdá se, že nikdo se nehlásí ani jiným způsobem, takže rozpravu končím. Myslím, že není ani třeba, aby za této situace paní poslankyně Pavlíková vystoupila se závěrečným slovem. Nebo chce vystoupit se závěrečným slovem? (Poslankyně Pavlíková: Nechci.) Není nutné. Pan poslanec Koháček? (Poslanec Koháček: Nikoliv.) Rovněž ne.

Takže prosím, aby byli opět pozváni poslanci do sněmovní síně, prosil bych pracovníky aparátu, kdyby mohli pozvat poslance do sněmovny.

Takže budeme hlasovat o celém návrhu zákona.

Kdo souhlasí s návrhem skupiny poslanců na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči ve znění zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, o úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, podle sněmovního tisku 618, ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 698, ať zvedne ruku. 99. Děkuji, devadesát devět.

Kdo je proti? Nikdo. Děkuji, nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 12. Dvanáct, děkuji.

Konstatuji, že tento návrh zákona byl přijat. Děkuji paní poslankyni Pavlíkové i panu poslanci Koháčkovi.

(Potlesk.)

Poslankyně Jiřina Pavlíková: Děkuji jménem skupiny předkladatelů, ale i těch ostatních, kterých se návrh tohoto zákona velmi citlivě dotýká.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže dámy a pánové, nyní by měl být projednáván vládní návrh zákona ČNR o státní statistice. Tento vládní návrh měl odůvodnit místopředseda vlády doc. Baudyš. Bohužel místopředseda vlády je mimo republiku, přítomen bude zítra, takže nám nezbyde nic jiného, než rozhodnout o tom, že tento vládní návrh zákona o státní statistice projednáme zítra, že ho přesuneme na zítřek.

Kdo má výhrady proti tomu, co jsem řekl? Zdá se, že nikdo, takže vezmeme to za přijaté.

Dalším bodem je

VII.

Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci.

Teď se dostávám do složité situace já, protože se mě před chvilkou paní ministryně Štěpová ptala, kdy tento návrh zákona přijde na pořad jednání, a já jsem odvětil v dobré víře, že po obědě. Zdá se, že paní ministryně Štěpová této příležitosti využila k tomu, že se vzdálila z jednací síně. (Hlasy z pléna: Má zde věci.) Ano, prosím tedy, zda-li by bylo možné paní ministryni Štěpovou pozvat do sněmovny.

Prosím tedy paní ministryni Štěpovou, aby se ujala slova a odůvodnila vládní návrh zákona.

Ministryně obchodu a cestovního ruchu Vlasta Štěpová: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, vážení kolegové, předkládám vám návrh novely zákona o České obchodní inspekci po dlouhých přípravách a zejména po shrnujících analýzách a situaci v terénu. Učinili jsme první kroky do tržní ekonomiky. Zdůrazňuji, že první kroky. Když jsme v loňském roce s výborem pro obchod a cestovní ruch probírali budoucnost České obchodní inspekce, domnívali jsme, že tato inspekce nebude mít příliš dlouhého trvání, že velkou část kontrolní činnosti v zájmu ochrany spotřebitele převezmou jiné orgány, a že Česká obchodní inspekce bude mít zřejmě nějakou dobu spíše funkci metodického článku a postupem doby, tak jak si na tržní mechanismus bude zvykat, tak jak tady začnou působit silné subjekty chránící spotřebitele vlastně trhem samotným, že této instituce nebude potřeba.

Zmýlili jsme se možná v odhadu toho, jak první vstup do tržní ekonomiky bude vypadat. Česká obchodní inspekce za svého nového vedení, a to dobrého vedení, provedla v minulém roce téměř 40 000 kontrol, kontrolních nákupů a kontrolních zjišťování. Konstatovali jsme v loňském roce, že přibližně každý třetí nákup byl pro spotřebitele nevýhodný, a to z důvodů nedodržení míry či váhy, prokázání původu zboží, uvedení jiné ceny, či prodeje nekvalitního zboží. V letošním roce v I. čtvrtletí bylo zatím provedeno 8 000 kontrol pracovníky České obchodní inspekce v jednotlivých okresech naší republiky a konstatujeme výrazné zhoršení již velmi špatného stavu loňského. 40 % všech nákupů je pro spotřebitele nějakým způsobem nevýhodných, podíl nekvalitního zboží při nákupech se zvýšil téměř dvojnásobně, podíl přeceněných nákupů také výrazně vzrostl. Navíc delikty, které se začínají projevovat jsou toho druhu, že je sebelépe fungující tržní mechanismus nemůže odstranit. Jsou to dodávky zboží, které se k nám protiprávně převáží přes hranice, nebo je pašováno, které ohrožuje zdraví či bezpečnost občanů. V denním tisku byla řada zjištěných případů velmi podrobně uvedena.

Návrh novely zákona o České obchodní inspekci vychází mimo jiné z toho, že původní zákon z roku 1986 prostě vůbec nepočítal se soukromým sektorem v naší republice. Možnost kontroly byla pouze na státní obchodní podniky a v některých případech na družstevní obchod. Nepostihuje také celou oblast služeb. V souvislosti s Chartou Organizace spojených národů obsahuje novela nejen samozřejmě všechny subjekty na trhu působící, ale obsahuje i důležitý článek, řekla bych sebeobrany spotřebitele, ochrany spotřebitele jeho větší aktivitou.

Česká obchodní inspekce dostává podle této novely další úkol, který už začala plnit, přesto, že jí to zatím zákonem uloženo nebylo, tj. informační služba pro zákazníky vlastně dnem a nocí, písemně, telefonicky či ústně na všech inspektorátech České obchodní inspekce. Ráda sděluje, že této služby, krom zákazníků, používají také podnikatelé. To, jak byl návrh novely ve výborech posuzován, zřejmě sdělí pan poslanec Popovič. Já vás jenom prosím, jménem zákazníka, který je v současné době na trhu ve velice nerovnoprávné pozici, abyste při posuzování návrhu novely ho měli na paměti. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní ministryni Štěpové za odůvodnění vládního návrhu a nyní prosím společného zpravodaje výborů České národní rady poslance Pavla Popoviče, aby se ujal slova. Ostatní poslance vyzývám, aby se do rozpravy hlásili písemně.

Poslanec Pavel Popovič: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, je to do jisté míry ironie osudu, že právě já jsem společným zpravodajem k této novele zákona, protože ze začátku své činnosti ve výboru pro obchod a cestovní ruch jsem se zasazoval o zrušení České obchodní inspekce, jako zbytečné s tím, že trh v podstatě všechno vyřeší. Nevyřešil. Právě proto, že se svedl takový, řekl bych, dlouhodobý boj o charakter této novely zákona a já z dnešního hlediska ze zkušeností spotřebitele, ze zkušeností poslance, na kterého se obracejí moji voliči, mohu říci, že je to zákon naprosto nezbytný a že jakékoliv úvahy o tom, že spotřebitel nemusí být chráněn státem, že to je zbytečný protekcionismus, jsou absolutně diletantské.

Návrh novely zákona byl projednán ve dvou výborech, a to ve výboru ústavně právním a ve výboru pro obchod a cestovní ruch. V obou těchto výborech byl přijat, námitky nebo doplňky nebo změny, úpravy, které jsou ve společné zprávě byly přijaty oběma výbory, čili tady v podstatě rozdílná stanoviska nejsou. Já mohu jen požádat o projednání a samozřejmě přijetí zákona, který doporučuji. Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP