Úterý 14. dubna 1992

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Sedláčkovi. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Benda a potom pan poslanec Výborný, aspoň v tomto pořadí jsem zahlédl ruce nahoře. Jinak prosím, aby byla dodržena obvyklá procedura, tzn., že se do rozpravy budeme hlásit, pokud možno, písemně.

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, já nebudu vznášet pozměňovací návrh k návrhu zákona, ale k té proceduře, která zde byla navržena. Já se domnívám, že tisk 696 se nejmenuje zcela správně, to není společná zpráva, protože tam nedošlo k dohodě společných zpravodajů. Jedná se o souhrn zpráv jednotlivých výborů a z tohoto bychom podle jednacího řádu měli vyjít a rozhodnout se před projednáváním zákona, v jakém znění tento zákon budeme projednávat. Zda ve znění zprávy výborů národohospodářského, ochranu životního prostředí, sociální politiku a zdravotnictví a církevního a humanitárního, či ve znění zprávy výboru ústavně právního. Tím vyřešíme na začátku problém, který máme a pak budeme vznášet připomínky pouze k jednomu či druhému návrhu a nemusíme vznášet k obojímu a budeme vědět, k čemu budeme hlasovat na závěr. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, chápu to jako procedurální návrh, jak postupovat dále. Ještě dám slovo panu poslanci Výbornému. Pan poslanec Šuman s faktickou po panu poslanci Výborném.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající dámy a pánové, podle jednacího řádu, kterým se musíme řídit, je-li návrh projednáván v několika výborech, mohou tyto výbory podat České národní radě společnou písemnou zprávu, kterou vypracují zpravodajové výborů, eventuálně zmocnění členové výborů. Jsou-li stanoviska výborů rozdílná, uvede se to v této zprávě, přičemž ovšem před tím musí působit ústavně právní výbor k tomu, aby byla sjednocena. Nepodaří-li se stanoviska výborů sjednotit oznámí ústavně právní výbor tuto skutečnost předsedovi České národní rady.

Z toho, co máme uvedeno v tisku 696, je celkem jasně patrné, že se nepodařilo sjednotit stanoviska výborů, protože tady jsou určitá stanoviska několika výborů zcela odmítavá, jiná jsou stanoviska tří výborů, tak jak jsou v první části tisku 696 a pak úplně jiné je stanovisko ústavně právního výboru. Podle mého názoru procedurálně je z toho dvojí možné východisko.

První východisko je takové, že se sejdou předsedové a zpravodajové výborů a ještě nyní se pokusí stanoviska sjednotit a předložit plénu jako společné stanovisko, buď tedy tu první část "společné zprávy" nebo druhou část "společné zprávy" a pak budeme hlasovat o návrhu zákona ve znění společné zprávy.

Druhá možnost je ta, že kterýkoliv poslanec teď vstane a přednese pozměňovací návrh, který bude vlastně textem toho, co usnesl ústavně právní výbor. A pak se o tomto pozměňovacím návrhu bude hlasovat jako o pozměňovacím návrhu k textu společné zprávy.

Nepovažoval bych za příliš korektní, kdybych to učinil, takže bych doporučoval, aby schůze byla přerušena, aby se pokusily výbory ještě sjednotit svá stanoviska, a pak budeme mít jasno o tom, jakým způsobem celou proceduru dále vést.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, registruji váš návrh, pane poslanče. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Šuman a pan poslanec Veselý.

Poslanec Vladimír Šuman: Dovolte přednést třetí procedurální návrh. Domnívám se totiž, že by bylo dobré, aby se zástupci výborů, tak jak navrhl dr. Výborný, sešli poté, co proběhne obecná debata tady o tom, jaká koncepce zákona má být zvolena. Podle mého názoru argumenty pro to, aby tento zákon existoval, se samozřejmě v tom objeví. Ale především tato sněmovna by se měla vyjádřit k tomu, která koncepce zákona je jí bližší. Nepředpokládám, že jinak by bylo úspěšné navrhované jednání. Po této debatě se sněmovna rozhodne hlasováním, kterou koncepci zvolí a pak už je to bez problémů.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Veselý.

Poslanec Josef Veselý: Domnívám se, že většina výboru tento zákon v podstatě buď nedoporučuje, přerušuje, odkládá nebo nepřijala žádné rozhodnutí a navrhuji, aby tento zákon byl stažen z pořadu jednání s tím, že by se nechal na další volební období.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže tím jsme vyčerpali procedurální návrhy, nemýlím-li se. Přihláška pana poslance Kalfuse má věcnou povahu, takže hovoří ještě pan poslanec Kalfus.

Poslanec Jiří Kalfus: Vážený pane předsedající, jsem oprávněn jménem rozpočtového a kontrolního výboru přednést podobný návrh, jako můj kolega předřečník s tím, že rozpočtový a kontrolní výbor se domnívá, že by bylo velmi nešťastné, aby tento zákon byl jiný, než obdobný zákon Federálního shromáždění. Proto navrhuje, aby byl stažen z pořadu jednání.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Ještě se přihlásil pan poslanec Ortman.

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, chtěl bych připojit svůj hlas k naléhavosti takovéhoto zákona, ovšem musím podotknout jednu věc: určité rozpaky, které vyvolává samozřejmě znění článku 37 ústavního zákona 143/91 Sb., tedy zákona, který je úplným zněním zákona o československé federaci, v němž se praví, že Federální shromáždění má zákonodárnou pravomoc ve věci základních práv a svobod "v rozsahu stanoveném ústavními zákony...".

Současně určité rozpaky vyvolává to, že ve Federálním shromáždění skutečně leží text zákona obsahující obdobnou úpravu, a bylo by přinejmenším podivné, pokud by v jednom státě, kterým stále jsme, to je v ČSFR, existoval na území jedné republiky dvojí právní úprava. Dokonce známe odlišné koncepce, jednu americkou a jednu evropskou a nevím, jakou koncepci má Federální shromáždění.

Proto se domnívám, že skutečně by bylo zapotřebí, aby byla úprava jednotná, jak ve vztahu k federálním orgánům, tak ve vztahu k republikovým orgánům.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, pánové, jestli dovolíte, mám intenzivní pocit, že bych měl dát hlasovat o procedurálních návrzích.

Takže s faktickou ještě pan poslanec Palkoska a pan poslanec Šuman. Jinak bych prosil poslance, kteří jsou v předsálí, aby vstoupili do síně, neboť je schyluje k hlasování.

Poslanec Ivo Palkoska: Ve své faktické poznámce, bych rád vyvrátil několik zažitých omylů, které zde byly předneseny.

Pan poslanec Veselý řekl, že většina výborů se nevyslovila kladně. Není to pravda. Podle mě z deseti výborů pět tento návrh doporučilo, dva se jím nezabývaly, jeden z nich proto, že neměl čas, že pospíchal na autobus, druhý proto, že nebyl usnášeníschopný. Další dva výbory návrhy odmítly. To přiznávám.

Pokud jde o pana poslance Kalfuse: Federální shromáždění má připraven obdobný návrh. Ty návrhy jsou velice podobné. Federální shromáždění neprojedná podle všeho svůj návrh na této společné schůzi, to znamená, že v tomto volebním období nedojde k této úpravě. Podotýkám, že návrh, který je ve Federálním shromáždění, upravuje pouze okruh ústavních činitelů ve federální působnosti, nikoliv národních rad. Je vyloučeno, aby zákon Federálního shromáždění upravoval podmínky výkonu poslanecké funkce v České národní radě a funkce vlády ČR. To, pánové, snad nejsme tak daleko, abychom nemohli být autonomní a suverénní.

To, co řekl pan poslanec Ortman, to není pravdou, protože zde se nejedná o základní práva a svobody, zde se jedná pouze o procesní úpravu oznamování toho, co my konáme. A k tomu jsme oprávněni my sami sebe zavázat a zavázat i další parlament, který nastoupí na naše místo. Tento další parlament, pokud bude mít názor, že je třeba přísněji upravit tento problém, tak to učiní, pokud nebude mít zájem se tímto řídit, tak samozřejmě tento zákon bez dalšího zruší.

A pokud jde o vládu, tak jak my máme právo, resp. předsednictvo s naším souhlasem, vládu ustanovovat, tak i my máme právo na vládu a vládní činitele klást určité požadavky, které budou vládní úředníci splňovat, abychom my je do této funkce ustanovili.

Považuji tyto námitky za čistě účelové, aby tento návrh nebyl projednáván a aby tato úprava nebyla uskutečněna.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Šuman.

Poslanec Vladimír Šuman: Jako člen bezpečnostního výboru jsem se setkal s tím, že ve všech demokratických zemích - možná, že se vám to bude zdát jako zbytečné dramatizování situace, ale já to vidím zcela reálně - jsme byli upozorňováni na největší nebezpečí, které se může stát, a to je spojení organizovaného zločinu s politikou. Dojde-li v některé zemi k této skutečnosti, stává se velice obtížně likvidovatelným jevem, v některých případech je to dokonce proces nevratný. Takové země na světě jsou.

Proto vřele doporučuji tento zákon schválit teď hned. Podle mého názoru je to už skoro pozdě. Pokud ho neschválíme teď, bude následovat několik měsíců možnosti působení na každého z nás, na jednotlivé vládní činitele atd. Mám bohužel vážné obavy, že v některých případech by to mohlo být působení velice úspěšné.

Vím, že tím, co je navrhováno, to nelze zcela odstranit, ale každopádně to celou situaci ztíží. Proto se velice přimlouvám, abychom zákon schválili teď před volbami.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji poslanci Šumanovi. O slovo se přihlásil pan poslanec Sedláček, dále pan poslanec Effenberger.

Poslanec Michal Sedláček: Budu velice stručný, chci hovořit k proceduře projednávání. Pan poslanec Benda i pan poslanec Výborný mají de facto pravdu. Skutečně se nejedná o společnou zprávu, jak jsme zvyklí, ale o souhrnný návrh usnesení výborů.

Proto i já se přimlouvám, aby alespoň zpravodajové výborů pro životní a urbanismus, pro sociální politiku a zdravotnictví, církevního a humanitárního a ústavně právního výboru se sešli a pokusili se své pozměňovací návrhy zpracovat do jedné verze. Lze to učinit v polední přestávce, takže další jednání České národní rady se nemusí příliš zdržovat. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Sedláčkovi, nyní bude hovořit poslanec Effenberger.

Domnívám se, že už je o čem hlasovat, takže bych doporučoval, abychom hlasováním rozhodli o základních věcech, než budeme řešit věci, které mají návaznost.

Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové, pokud se týče merita věci, zda zákon vůbec projednávat, mám dojem, že před několika minutami bylo projednávání zákona schváleno jako součást pořadu této schůze. Navíc byla též odhlasována zkrácená lhůta pro jeho projednávání. Překvapuje mne, že někteří poslanci jako by zapomněli na toto hlasování a ignorujíce jeho výsledek se dožadují stažení z pořadu. Můžeme to udělat, pokud se sněmovna rozhodne své usnesení revokovat. Jinak není o čem hlasovat. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dále hovoří paní poslankyně Krejčová.

Poslankyně Zdenka Krejčová: Pane předsedající, vážená sněmovno, pokud jde o můj vztah k tomuto návrhu zákona, plně ho podporuji.

Všechny argumenty, proč je nezbytné, abychom návrh zákona projednávali a pokud možno přijali, byly řečeny. Dovolím si v rámci korektního jednání navrhnout sněmovně tuto procedurální věc.

V tomto okamžiku jsou nepřítomni poslanci - členové zahraničního výboru, kteří jednají s kolegy z bavorského sněmu. Nemohou se dostavit do sněmovny. Jejich nepřítomnost není způsobena jejich liknavostí, ale vážným úředním jednáním.

Dovoluji si tedy navrhnout sněmovně, zda bychom mohli před hlasováním přerušit a hlasovat o tomto bodu, až budou poslanci, kteří jednají s bavorskou delegací, přítomni. Děkuji za pochopení.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Krejčové. Obávám se, že po tomto vašem konstatování bychom si museli také odpovědět na otázku, kde kromě těch deseti poslanců je zbytek chybějící do dvou set, to znamená, dalších šedesát nebo sedmdesát poslanců. Není třeba, pokud je sněmovna schopná usnášení, brát zřetel na to, zda-li ta nebo ona skupina je nebo není přítomna. Předpokládám, že všichni nepřítomní poslanci jsou omluveni. Proč tedy právě tuto skupinu z toho celku vyjímat? Chápu vaše pohnutky, ale myslím, pokud sněmovna je usnášeníschopná, že by na ně neměl být brán zřetel.

Dámy a pánové, pokud souhlasíte, rozhodli bychom nejprve hlasováním o tom, zda ve smyslu návrhu poslance Veselého a Kalfuse a v podstatě i poslance Ortmana budeme revokovat schválený pořad 34. schůze. Jsou námitky proti tomuto způsobu? Připadá mi rozumné nejprve rozhodnout o tom, budeme-li tento bod projednávat nebo ne. Pak se teprve budeme zabývat procedurou, jak ho budeme projednávat.

Pokud s tím, pane poslanče, nesouhlasíte, máte na to samozřejmě právo. To, co navrhuji já, je schůdnější.

Poslanec Michal Sedláček: Mám námitky. Domnívám se, že návrh právě projednáváme. Poslanci pak pro něj samozřejmě nemusí hlasovat. Nebyl zde návrh na zakončení bodu a jeho stažení z programu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Byl zde návrh dvou poslanců na stažení tohoto bodu z programu. Připadá mi správné dát o tomto návrhu hlasovat.

Jsou námitky proti tomu, abych dal nejprve hlasovat o tom, zda-li budeme revokovat schválený pořad nebo ne?

Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající, vážená sněmovno, domnívám se, že skutečně nemůžeme hlasovat o stažení tohoto bodu programu, protože jsme tento bod začali projednávat. Bylo předneseno úvodní slovo zástupce navrhovatelů, bylo předneseno úvodní slovo zpravodaje a vedeme k tomu v podstatě povšechnou rozpravu.

Prosím, aby ti, kteří navrhovali odložení nebo stažení bodu, své návrhy znovu formulovali. Můžeme teď těžko revokovat usnesení o schválení programu, když bod právě projednáváme. Jedná se o povšechnou rozpravu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dobře. Ptám se poslance Veselého, zda-li chce upřesnit předmět hlasování.

Poslanec Josef Veselý: Nejsem znalec jednacího řádu, ale domnívám se, že stáhnout věc z programu lze.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pouze v tom případě, pokud nebylo začato s projednáváním. Můžeme přerušit projednávání tohoto bodu. Domnívám se, že paní posl. Röschová má pravdu, že tento bod jsme začali projednávat. Můžeme ho tedy přerušit a doporučit, aby byl projednán na jiné schůzi.

Poslanec Josef Veselý: V tomto případě navrhuji přerušit jednání.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ptám se pana poslance Kalfuse, zda-li je to i jeho názor? (Ano.)

Nyní ve smyslu upraveného návrhu poslance Veselého a Kalfuse dám hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, abychom přerušili projednávání tohoto bodu.

Kdo s tím souhlasí, ať zvedne ruku. 38.

Kdo je proti, abychom přerušili projednávání tohoto bodu? 56.

Návrh na přerušení nebyl přijat.

Nyní zde byly další procedurální návrhy, které se týkaly způsobu projednávání.

Byl zde návrh, aby byl učiněn ještě jeden pokus, aby se sešli zpravodajové výborů, které tento návrh projednávali a pokusili se najít společné stanovisko tak, aby sněmovna byla postavena do obvyklé situace, že bude projednáván návrh zákona ve smyslu společné zprávy.

Kdo souhlasí s tím, aby se ke společné zprávě ještě jednou sešli zpravodajové výborů a pokusili se najít společné stanovisko, ať zvedne ruku. 90.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat.

Tím jsme fakticky přerušili projednávání tohoto bodu z důvodu schůzky společných zpravodajů.

Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že dalším bodem je Volba členů Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, domnívám se, že by bylo vhodné začít projednávat bod "Volba členů prezidia Fondu národního majetku ČR", abychom schválili kandidátky, abychom schválili volební řád, abychom v průběhu polední přestávky mohli volby provést a společní zpravodajové by měli příležitost se sejít tak, abychom po obědě začali buď vyhlášením výsledků voleb a v zápětí bychom pokračovali projednáváním tohoto bodu. Je s tím souhlas takto? Zdá se, že pokud není souhlas, nejsou ani připomínky. Děkuji panu poslanci Sedláčkovi a Palkoskovi, oni zatím popřemýšlí o tom, kde se společní zpravodajové sejdou a určí hodinu. Pan poslanec Palkoska oznamuje už teď, že společní zpravodajové se sejdou v místnosti státních aktů a bude to na začátku polední pauzy.

Dámy a pánové, jestli souhlasíte, přistoupili bychom k projednávání dalšího bodu, čímž je

IV.

Volba členů Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání

Prosím, abyste si ze schváleného pořadu 34. schůze vyrušili bod č. 4, protože jsme hlasováním rozhodli o tom, že návrh poslance Žáka a dalších projednávat na této schůzi nebudeme. Takže dalším bodem je Volba členů Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání. Obdrželi jsme seznam kandidátů tak, jak jej připravil výbor pro vědu, vzdělání a kulturu. Na minulé schůzi jsme zvolili 4 členy rady a volby jsme v souladu s volebním řádem po třetím kole ukončili. Zvolit máme ještě další 2 členy.

Volební řád pro tyto volby jsme schválili ve 33. schůzi ČNR.

Dávám nyní slovo předsedovi výboru pro vědu, vzdělání a kulturu poslanci Josefu Vondráčkovi, aby nám předložené návrhy odůvodnil.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP