Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Sedláčkovi. Do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Benda a potom pan poslanec Výborný,
aspoň v tomto pořadí jsem zahlédl
ruce nahoře. Jinak prosím, aby byla dodržena
obvyklá procedura, tzn., že se do rozpravy budeme
hlásit, pokud možno, písemně.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, já nebudu vznášet
pozměňovací návrh k návrhu
zákona, ale k té proceduře, která
zde byla navržena. Já se domnívám, že
tisk 696 se nejmenuje zcela správně, to není
společná zpráva, protože tam nedošlo
k dohodě společných zpravodajů. Jedná
se o souhrn zpráv jednotlivých výborů
a z tohoto bychom podle jednacího řádu měli
vyjít a rozhodnout se před projednáváním
zákona, v jakém znění tento zákon
budeme projednávat. Zda ve znění zprávy
výborů národohospodářského,
ochranu životního prostředí, sociální
politiku a zdravotnictví a církevního a humanitárního,
či ve znění zprávy výboru ústavně
právního. Tím vyřešíme
na začátku problém, který máme
a pak budeme vznášet připomínky pouze
k jednomu či druhému návrhu a nemusíme
vznášet k obojímu a budeme vědět,
k čemu budeme hlasovat na závěr. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
poslanče, chápu to jako procedurální
návrh, jak postupovat dále. Ještě dám
slovo panu poslanci Výbornému. Pan poslanec Šuman
s faktickou po panu poslanci Výborném.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající
dámy a pánové, podle jednacího řádu,
kterým se musíme řídit, je-li návrh
projednáván v několika výborech, mohou
tyto výbory podat České národní
radě společnou písemnou zprávu, kterou
vypracují zpravodajové výborů, eventuálně
zmocnění členové výborů.
Jsou-li stanoviska výborů rozdílná,
uvede se to v této zprávě, přičemž
ovšem před tím musí působit ústavně
právní výbor k tomu, aby byla sjednocena.
Nepodaří-li se stanoviska výborů sjednotit
oznámí ústavně právní
výbor tuto skutečnost předsedovi České
národní rady.
Z toho, co máme uvedeno v tisku 696, je celkem jasně
patrné, že se nepodařilo sjednotit stanoviska
výborů, protože tady jsou určitá
stanoviska několika výborů zcela odmítavá,
jiná jsou stanoviska tří výborů,
tak jak jsou v první části tisku 696 a pak
úplně jiné je stanovisko ústavně
právního výboru. Podle mého názoru
procedurálně je z toho dvojí možné
východisko.
První východisko je takové, že se sejdou
předsedové a zpravodajové výborů
a ještě nyní se pokusí stanoviska sjednotit
a předložit plénu jako společné
stanovisko, buď tedy tu první část "společné
zprávy" nebo druhou část "společné
zprávy" a pak budeme hlasovat o návrhu zákona
ve znění společné zprávy.
Druhá možnost je ta, že kterýkoliv poslanec
teď vstane a přednese pozměňovací
návrh, který bude vlastně textem toho, co
usnesl ústavně právní výbor.
A pak se o tomto pozměňovacím návrhu
bude hlasovat jako o pozměňovacím návrhu
k textu společné zprávy.
Nepovažoval bych za příliš korektní,
kdybych to učinil, takže bych doporučoval,
aby schůze byla přerušena, aby se pokusily
výbory ještě sjednotit svá stanoviska,
a pak budeme mít jasno o tom, jakým způsobem
celou proceduru dále vést.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
registruji váš návrh, pane poslanče.
S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec
Šuman a pan poslanec Veselý.
Poslanec Vladimír Šuman: Dovolte přednést
třetí procedurální návrh. Domnívám
se totiž, že by bylo dobré, aby se zástupci
výborů, tak jak navrhl dr. Výborný,
sešli poté, co proběhne obecná debata
tady o tom, jaká koncepce zákona má být
zvolena. Podle mého názoru argumenty pro to, aby
tento zákon existoval, se samozřejmě v tom
objeví. Ale především tato sněmovna
by se měla vyjádřit k tomu, která
koncepce zákona je jí bližší. Nepředpokládám,
že jinak by bylo úspěšné navrhované
jednání. Po této debatě se sněmovna
rozhodne hlasováním, kterou koncepci zvolí
a pak už je to bez problémů.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
S faktickou poznámkou se hlásí pan
poslanec Veselý.
Poslanec Josef Veselý: Domnívám
se, že většina výboru tento zákon
v podstatě buď nedoporučuje, přerušuje,
odkládá nebo nepřijala žádné
rozhodnutí a navrhuji, aby tento zákon byl stažen
z pořadu jednání s tím, že by
se nechal na další volební období.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže
tím jsme vyčerpali procedurální návrhy,
nemýlím-li se. Přihláška pana
poslance Kalfuse má věcnou povahu, takže hovoří
ještě pan poslanec Kalfus.
Poslanec Jiří Kalfus: Vážený
pane předsedající, jsem oprávněn
jménem rozpočtového a kontrolního
výboru přednést podobný návrh,
jako můj kolega předřečník
s tím, že rozpočtový a kontrolní
výbor se domnívá, že by bylo velmi nešťastné,
aby tento zákon byl jiný, než obdobný
zákon Federálního shromáždění.
Proto navrhuje, aby byl stažen z pořadu jednání.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Ještě se přihlásil pan poslanec Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený
pane předsedající, vážení
kolegové, chtěl bych připojit svůj
hlas k naléhavosti takovéhoto zákona, ovšem
musím podotknout jednu věc: určité
rozpaky, které vyvolává samozřejmě
znění článku 37 ústavního
zákona 143/91 Sb., tedy zákona, který je
úplným zněním zákona o československé
federaci, v němž se praví, že Federální
shromáždění má zákonodárnou
pravomoc ve věci základních práv a
svobod "v rozsahu stanoveném ústavními
zákony...".
Současně určité rozpaky vyvolává
to, že ve Federálním shromáždění
skutečně leží text zákona obsahující
obdobnou úpravu, a bylo by přinejmenším
podivné, pokud by v jednom státě, kterým
stále jsme, to je v ČSFR, existoval na území
jedné republiky dvojí právní úprava.
Dokonce známe odlišné koncepce, jednu americkou
a jednu evropskou a nevím, jakou koncepci má Federální
shromáždění.
Proto se domnívám, že skutečně
by bylo zapotřebí, aby byla úprava jednotná,
jak ve vztahu k federálním orgánům,
tak ve vztahu k republikovým orgánům.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
pánové, jestli dovolíte, mám intenzivní
pocit, že bych měl dát hlasovat o procedurálních
návrzích.
Takže s faktickou ještě pan poslanec Palkoska
a pan poslanec Šuman. Jinak bych prosil poslance, kteří
jsou v předsálí, aby vstoupili do síně,
neboť je schyluje k hlasování.
Poslanec Ivo Palkoska: Ve své faktické
poznámce, bych rád vyvrátil několik
zažitých omylů, které zde byly předneseny.
Pan poslanec Veselý řekl, že většina
výborů se nevyslovila kladně. Není
to pravda. Podle mě z deseti výborů pět
tento návrh doporučilo, dva se jím nezabývaly,
jeden z nich proto, že neměl čas, že pospíchal
na autobus, druhý proto, že nebyl usnášeníschopný.
Další dva výbory návrhy odmítly.
To přiznávám.
Pokud jde o pana poslance Kalfuse: Federální shromáždění
má připraven obdobný návrh. Ty návrhy
jsou velice podobné. Federální shromáždění
neprojedná podle všeho svůj návrh na
této společné schůzi, to znamená,
že v tomto volebním období nedojde k této
úpravě. Podotýkám, že návrh,
který je ve Federálním shromáždění,
upravuje pouze okruh ústavních činitelů
ve federální působnosti, nikoliv národních
rad. Je vyloučeno, aby zákon Federálního
shromáždění upravoval podmínky
výkonu poslanecké funkce v České národní
radě a funkce vlády ČR. To, pánové,
snad nejsme tak daleko, abychom nemohli být autonomní
a suverénní.
To, co řekl pan poslanec Ortman, to není pravdou,
protože zde se nejedná o základní práva
a svobody, zde se jedná pouze o procesní úpravu
oznamování toho, co my konáme. A k tomu jsme
oprávněni my sami sebe zavázat a zavázat
i další parlament, který nastoupí na
naše místo. Tento další parlament, pokud
bude mít názor, že je třeba přísněji
upravit tento problém, tak to učiní, pokud
nebude mít zájem se tímto řídit,
tak samozřejmě tento zákon bez dalšího
zruší.
A pokud jde o vládu, tak jak my máme právo,
resp. předsednictvo s naším souhlasem, vládu
ustanovovat, tak i my máme právo na vládu
a vládní činitele klást určité
požadavky, které budou vládní úředníci
splňovat, abychom my je do této funkce ustanovili.
Považuji tyto námitky za čistě účelové,
aby tento návrh nebyl projednáván a aby tato
úprava nebyla uskutečněna.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Jako člen
bezpečnostního výboru jsem se setkal s tím,
že ve všech demokratických zemích - možná,
že se vám to bude zdát jako zbytečné
dramatizování situace, ale já to vidím
zcela reálně - jsme byli upozorňováni
na největší nebezpečí, které
se může stát, a to je spojení organizovaného
zločinu s politikou. Dojde-li v některé zemi
k této skutečnosti, stává se velice
obtížně likvidovatelným jevem, v některých
případech je to dokonce proces nevratný.
Takové země na světě jsou.
Proto vřele doporučuji tento zákon schválit
teď hned. Podle mého názoru je to už skoro
pozdě. Pokud ho neschválíme teď, bude
následovat několik měsíců možnosti
působení na každého z nás, na
jednotlivé vládní činitele atd. Mám
bohužel vážné obavy, že v některých
případech by to mohlo být působení
velice úspěšné.
Vím, že tím, co je navrhováno, to nelze
zcela odstranit, ale každopádně to celou situaci
ztíží. Proto se velice přimlouvám,
abychom zákon schválili teď před volbami.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
poslanci Šumanovi. O slovo se přihlásil pan
poslanec Sedláček, dále pan poslanec Effenberger.
Poslanec Michal Sedláček: Budu velice
stručný, chci hovořit k proceduře
projednávání. Pan poslanec Benda i pan poslanec
Výborný mají de facto pravdu. Skutečně
se nejedná o společnou zprávu, jak jsme zvyklí,
ale o souhrnný návrh usnesení výborů.
Proto i já se přimlouvám, aby alespoň
zpravodajové výborů pro životní
a urbanismus, pro sociální politiku a zdravotnictví,
církevního a humanitárního a ústavně
právního výboru se sešli a pokusili
se své pozměňovací návrhy zpracovat
do jedné verze. Lze to učinit v polední přestávce,
takže další jednání České
národní rady se nemusí příliš
zdržovat. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Sedláčkovi, nyní bude hovořit
poslanec Effenberger.
Domnívám se, že už je o čem hlasovat,
takže bych doporučoval, abychom hlasováním
rozhodli o základních věcech, než budeme
řešit věci, které mají návaznost.
Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové,
pokud se týče merita věci, zda zákon
vůbec projednávat, mám dojem, že před
několika minutami bylo projednávání
zákona schváleno jako součást pořadu
této schůze. Navíc byla též odhlasována
zkrácená lhůta pro jeho projednávání.
Překvapuje mne, že někteří poslanci
jako by zapomněli na toto hlasování a ignorujíce
jeho výsledek se dožadují stažení
z pořadu. Můžeme to udělat, pokud se
sněmovna rozhodne své usnesení revokovat.
Jinak není o čem hlasovat. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dále hovoří paní poslankyně
Krejčová.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Pane
předsedající, vážená sněmovno,
pokud jde o můj vztah k tomuto návrhu zákona,
plně ho podporuji.
Všechny argumenty, proč je nezbytné, abychom
návrh zákona projednávali a pokud možno
přijali, byly řečeny. Dovolím si v
rámci korektního jednání navrhnout
sněmovně tuto procedurální věc.
V tomto okamžiku jsou nepřítomni poslanci -
členové zahraničního výboru,
kteří jednají s kolegy z bavorského
sněmu. Nemohou se dostavit do sněmovny. Jejich nepřítomnost
není způsobena jejich liknavostí, ale vážným
úředním jednáním.
Dovoluji si tedy navrhnout sněmovně, zda bychom
mohli před hlasováním přerušit
a hlasovat o tomto bodu, až budou poslanci, kteří
jednají s bavorskou delegací, přítomni.
Děkuji za pochopení.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Krejčové. Obávám
se, že po tomto vašem konstatování bychom
si museli také odpovědět na otázku,
kde kromě těch deseti poslanců je zbytek
chybějící do dvou set, to znamená,
dalších šedesát nebo sedmdesát
poslanců. Není třeba, pokud je sněmovna
schopná usnášení, brát zřetel
na to, zda-li ta nebo ona skupina je nebo není přítomna.
Předpokládám, že všichni nepřítomní
poslanci jsou omluveni. Proč tedy právě tuto
skupinu z toho celku vyjímat? Chápu vaše pohnutky,
ale myslím, pokud sněmovna je usnášeníschopná,
že by na ně neměl být brán zřetel.
Dámy a pánové, pokud souhlasíte, rozhodli
bychom nejprve hlasováním o tom, zda ve smyslu návrhu
poslance Veselého a Kalfuse a v podstatě i poslance
Ortmana budeme revokovat schválený pořad
34. schůze. Jsou námitky proti tomuto způsobu?
Připadá mi rozumné nejprve rozhodnout o tom,
budeme-li tento bod projednávat nebo ne. Pak se teprve
budeme zabývat procedurou, jak ho budeme projednávat.
Pokud s tím, pane poslanče, nesouhlasíte,
máte na to samozřejmě právo. To, co
navrhuji já, je schůdnější.
Poslanec Michal Sedláček: Mám
námitky. Domnívám se, že návrh
právě projednáváme. Poslanci pak pro
něj samozřejmě nemusí hlasovat. Nebyl
zde návrh na zakončení bodu a jeho stažení
z programu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Byl zde
návrh dvou poslanců na stažení tohoto
bodu z programu. Připadá mi správné
dát o tomto návrhu hlasovat.
Jsou námitky proti tomu, abych dal nejprve hlasovat o tom,
zda-li budeme revokovat schválený pořad nebo
ne?
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
vážená sněmovno, domnívám
se, že skutečně nemůžeme hlasovat
o stažení tohoto bodu programu, protože jsme
tento bod začali projednávat. Bylo předneseno
úvodní slovo zástupce navrhovatelů,
bylo předneseno úvodní slovo zpravodaje a
vedeme k tomu v podstatě povšechnou rozpravu.
Prosím, aby ti, kteří navrhovali odložení
nebo stažení bodu, své návrhy znovu
formulovali. Můžeme teď těžko revokovat
usnesení o schválení programu, když
bod právě projednáváme. Jedná
se o povšechnou rozpravu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dobře.
Ptám se poslance Veselého, zda-li chce upřesnit
předmět hlasování.
Poslanec Josef Veselý: Nejsem znalec jednacího
řádu, ale domnívám se, že stáhnout
věc z programu lze.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pouze
v tom případě, pokud nebylo začato
s projednáváním. Můžeme přerušit
projednávání tohoto bodu. Domnívám
se, že paní posl. Röschová má pravdu,
že tento bod jsme začali projednávat. Můžeme
ho tedy přerušit a doporučit, aby byl projednán
na jiné schůzi.
Poslanec Josef Veselý: V tomto případě
navrhuji přerušit jednání.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ptám
se pana poslance Kalfuse, zda-li je to i jeho názor? (Ano.)
Nyní ve smyslu upraveného návrhu poslance
Veselého a Kalfuse dám hlasovat o tom, kdo souhlasí
s tím, abychom přerušili projednávání
tohoto bodu.
Kdo s tím souhlasí, ať zvedne ruku. 38.
Kdo je proti, abychom přerušili projednávání
tohoto bodu? 56.
Návrh na přerušení nebyl přijat.
Nyní zde byly další procedurální
návrhy, které se týkaly způsobu projednávání.
Byl zde návrh, aby byl učiněn ještě
jeden pokus, aby se sešli zpravodajové výborů,
které tento návrh projednávali a pokusili
se najít společné stanovisko tak, aby sněmovna
byla postavena do obvyklé situace, že bude projednáván
návrh zákona ve smyslu společné zprávy.
Kdo souhlasí s tím, aby se ke společné
zprávě ještě jednou sešli zpravodajové
výborů a pokusili se najít společné
stanovisko, ať zvedne ruku. 90.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Tím jsme fakticky přerušili projednávání
tohoto bodu z důvodu schůzky společných
zpravodajů.
Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že dalším
bodem je Volba členů Rady České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání,
domnívám se, že by bylo vhodné začít
projednávat bod "Volba členů prezidia
Fondu národního majetku ČR", abychom
schválili kandidátky, abychom schválili volební
řád, abychom v průběhu polední
přestávky mohli volby provést a společní
zpravodajové by měli příležitost
se sejít tak, abychom po obědě začali
buď vyhlášením výsledků
voleb a v zápětí bychom pokračovali
projednáváním tohoto bodu. Je s tím
souhlas takto? Zdá se, že pokud není souhlas,
nejsou ani připomínky. Děkuji panu poslanci
Sedláčkovi a Palkoskovi, oni zatím popřemýšlí
o tom, kde se společní zpravodajové sejdou
a určí hodinu. Pan poslanec Palkoska oznamuje už
teď, že společní zpravodajové se
sejdou v místnosti státních aktů a
bude to na začátku polední pauzy.
Dámy a pánové, jestli souhlasíte,
přistoupili bychom k projednávání
dalšího bodu, čímž je
Prosím, abyste si ze schváleného pořadu
34. schůze vyrušili bod č. 4, protože
jsme hlasováním rozhodli o tom, že návrh
poslance Žáka a dalších projednávat
na této schůzi nebudeme. Takže dalším
bodem je Volba členů Rady ČR pro rozhlasové
a televizní vysílání. Obdrželi
jsme seznam kandidátů tak, jak jej připravil
výbor pro vědu, vzdělání a
kulturu. Na minulé schůzi jsme zvolili 4 členy
rady a volby jsme v souladu s volebním řádem
po třetím kole ukončili. Zvolit máme
ještě další 2 členy.
Volební řád pro tyto volby jsme schválili
ve 33. schůzi ČNR.
Dávám nyní slovo předsedovi výboru
pro vědu, vzdělání a kulturu poslanci
Josefu Vondráčkovi, aby nám předložené
návrhy odůvodnil.