Úterý 14. dubna 1992

Kdo je proti? 3.

Návrh nebyl přijat.

Kdo souhlasí se zkrácením zákonné 60denní lhůty k projednání návrhu zákona České národní rady podle sněmovního tisku 736 - týká se volebního období České národní rady, ať zvedne ruku. 87.

Kdo je proti? 4.

Návrh byl přijat.

Kdo souhlasí se zkrácením zákonné 60denní lhůty k projednání návrhu zákona České národní rady podle sněmovního tisku 737 - týká se archivnictví, ať zvedne ruku. 64.

Kdo je proti? 2.

Návrh byl přijat.

Kdo dále souhlasí se zkrácením zákonné 60denní lhůty k projednání návrhu zákona České národní rady podle sněmovního tisku 738 - týká se jednacího řádu České národní rady - ať zvedne ruku. 53.

Kdo je proti? 16.

Kdo se zdržel hlasování? 49.

Návrh nebyl přijat.

Kdo souhlasí se zkrácením zákonné 60denní lhůty k projednání návrhu zákona České národní rady podle sněmovního tisku 739 - týká se soudních poplatků - ať zvedne ruku. 69.

Kdo je proti? 3.

Kdo se zdržel hlasování? 47.

Návrh byl přijat.

Kdo souhlasí se zkrácením zákonné 60denní lhůty k projednání návrhu zákona České národní rady podle sněmovního tisku 740 - týká se hospodaření v lesích - ať zvedne ruku. 44.

Kdo je proti? 2.

Tento návrh přijat nebyl.

To byl poslední návrh, o kterém bylo třeba tímto způsobem hlasovat. Dále budeme pokračovat podle našeho schváleného programu. S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec Kalfus.

Poslanec ČNR Jiří Kalfus: Vážený pane předsedající, chtěl bych se zeptat, jak budeme řešit situaci, když jsme sněmovní tisk 657 schválili v programu a neschválili jsme k tomu zákonnou lhůtu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je to jistě zajímavý problém, věřím, že nám poradí ústavně právní výbor.

Prosím nyní pana poslance Hrazdíru, aby přednesl naléhavou interpelaci.

II.

Naléhavá interpelace poslance Antonína Hrazdíry

Poslanec ČNR Antonín Hrazdíra: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, chci touto naléhavou interpelací požádat předsedu vlády o stanovisko k uzavírání dohod podle transformačního zákona, tj. zákona č. 42/1992 Sb.

Na okrese Vyškov v roce 1974 osm zemědělských družstev převzalo do trvalého bezplatného užívání budovy a stavby od Semenářského státního statku Vyškov a Bučovice, které byly delimitovány do Semenářského státního statku Slavkov u Brna. Tento majetek je stále ve správě okresního úřadu ve Vyškově a činí podle inventarizace k 31. 12. 1991 celkem 49,843 mil. Kčs. Na druhé straně byla delimitací převedena dvě zemědělská družstva do Semenářského státního statku Slavkov u Brna.

Dne 28. ledna 1992 nabyl účinnosti zákon o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech - tzn. transformační zákon - tj. zákon č. 42/1992 Sb., který v § 3 ukládá zemědělským družstvům povinnost do 3 měsíců, tj. do 28. dubna 1992 uzavřít dohodu s orgánem republiky příslušným podle zvláštních předpisů o majetkovém vypořádání se státem. Jelikož tento orgán nebyl ustanoven, žádám o informaci, kdy tak bude učiněno, protože pokud se tak nestane, bude ohrožen transformační proces družstev se všemi důsledky.

Dále žádám výklad k § 20 - jedná se o novelu zákona o půdě, tzn. zákona č. 93/1992 Sb., a sice kdo je povinnou osobou pro vydání živého a mrtvého inventáře v těchto případech:

1/ živý a mrtvý inventář byl úplatně převeden ze zlikvidovaného družstva na státní organizaci. Jde tedy o vnos do JZD, které bylo zlikvidováno a neexistuje;

2/ živý a mrtvý inventář byl úplatně převeden ze státní organizace do JZD;

3/ další variantou je stav, kdy původní vnos převzalo JZD, následně bylo převedeno do státní organizace.

Výše uvedené úplatné převody byly provedeny v souladu s rozhodnutím ministerstva zemědělství a výživy ČSR čj. 1320/73 - III/2 a uděleného souhlasu k převodu čj. 1578/73/III/2 ze dne 11. 12. 1973.

Dále žádám stanovisko k rozsahu náhrad v případě užívání více právnických osob. Jedná se o případy znehodnocení, případně zhodnocení budov a staveb, na kterém se podílelo více právnických osob bez přesného zjištění rozsahu poškození v rozhodném období užívání tou kterou povinnou osobou. Jde o případ, zda má povinná osoba vydávající nemovitosti vypořádat celou náhradu a poměrnou část uplatnit u předcházející povinné osoby nebo zda se budou na náhradě podílet každý samostatně svým podílem v rozhodném období užívání.

Žádám, aby tato interpelace byla považována za naléhavou s tím, že požaduji odpověď do 10 dnů. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hrazdírovi. Paní a pánové, kdybych byl přesvědčen o tom, že jsme usnášeníschopní, tak bych dal o interpelaci hlasovat, ale protože o tom přesvědčen nejsem, apeluji na své kolegy a kolegyně, kteří jsou v předsálí, aby vstoupili do sněmovny, abychom mohli rozhodnout o dalším osudu interpelace pana poslance Hrazdíry. Pokud je zapnuta televize, nařizuji z moci úřední, aby byla vypnuta. Prosím skrutátorky, aby provedly součet poslanců ve sněmovně.

(Skrutátorky nahlásili počet 100 přítomných poslanců a poslankyň ve sněmovně.)

Pokusíme se o to, rozhodnout hlasováním, rád bych pracovníky Kanceláře upozornil na to, že jsem vyjádřil přesvědčení, že je nutné vypnout televizi. Prosím, aby tak bylo učiněno. Jestli se to někomu zdá jako přílišný zásah do jeho práv, tak prosím, aby si podal písemnou stížnost.

Dámy a pánové, pan poslanec Hrazdíra přednese interpelaci, kterou označil on za naléhavou, my svým hlasováním musíme rozhodnout o tom, zda tuto interpelaci za naléhavou považujeme. Pan poslanec Hrazdíra zároveň požádal, aby odpověď mu byla sdělena do 10 dnů.

Ptám se, kdo souhlasí s tím, aby interpelace poslance Hrazdíry byla označena za naléhavou.

Pan poslanec Hofhanzl, prosím.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Chtěl bych jenom poznamenat, že je doopravdy naléhavá.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo tedy souhlasí s tím, aby interpelace poslance Hrazdíry byla označena za naléhavou a s tím - domnívám se, že mohu dát hlasovat současně - s tím, abychom požádali vládu o odpověď do 10 dnů, kdo s tímto souhlasí, ať zvedne ruku. 97. Devadesát sedm.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? Tak je to v pořádku. Návrh byl přijat.

Dále budeme pokračovat v projednávání návrhu

III.

Návrh poslance Dobala a dalších na vydání zákona ČNR o některých opatřeních, souvisejících s ochranou veřejného zájmu Sněmovní tisk 640.

Společnou zprávu výborů k němu jako sněmovní tisk 696 jistě máte připravenu. Prosím pana poslance Dobala. Pan poslanec Palkoska odůvodní návrh, dobře, takže pověřený zástupce skupiny předkladatelů poslanec Palkoska odůvodní předložený návrh.

Poslanec Ivo Palkoska: Dámy a pánové, jsem rád, že mohu vystoupit jako první z navrhovatelů k návrhu zákona na této schůzi ČNR. Doufejme, že způsob projednání tohoto návrhu v dobrém předznamená jednání o dalších návrzích, které máme na programu.

Prosím, abyste měli trpělivost a byli shovívaví k tomuto návrhu, neboť je to návrh poslanecký a je to návrh, který nemá v těchto zemích obdobu padesát let. Obdobný návrh byl naposledy projednáván před více jak padesáti lety v Národním shromáždění za prvé republiky jako důsledek skandálu, které vypukly jak v poslanecké sněmovně, tak ve vládě, poté, kdy ústavní činitelé tehdejší republiky byli úzce navázáni na podnikatelské kruhy a svým jednáním způsobili značné hospodářské problémy.

Minulý režim se těmito problémy nemusel zabývat, neboť tomuto režimu bylo jasné propojení osobních zájmů ústavních činitelů se zájmy státu, nebylo třeba dbát na zájem lidu, pokud tento zájem neohrožoval přímé působení těchto ústavních činitelů.

Jak v našem parlamentě, tak i v dalších parlamentech tohoto státu, se v posledních dvou letech projevila potřeba upravit otázku střetu zájmu ústavních činitelů se zájmy osobními a zájmy dalších osob a též zkušenosti ze západních demokracií, ať západoevropských, či kontinentů Ameriky nám potvrzují, že přijetí tohoto návrhu je navýsost potřeba.

Vám předložený návrh vychází z koncepce zákona USA, to je nutno předeslat zcela otevřeně a drží se této předlohy. Znaky této předlohy jsou, že je třeba učinit veřejně přístupné veškeré informace o podnikání a další výdělečné činnosti ústavních činitelů, rovněž jako učinit veřejné majetkové pohyby v majetku těchto ústavních činitelů, aby bylo možno zkontrolovat, zda v majetkových příjmech nedochází k nepřímému či přímému ovlivňování ústavních činitelů mimo zákonem předpokládané rámce.

Druhá koncepce, kterou bylo možno zvolit, je koncepce německá a západoevropská, kde je úprava v podobě, že tyto údaje nejsou veřejně přístupné všem občanům, ale pouze některým ústavním činitelům, případně komisím parlamentů a tyto úzké sbory posuzují, zda jednání ústavních činitelů je či není v souladu s určitou morální normou.

Po zkušenostech s lustračním zákonem, kdy právě pouze skupině poslanců bylo svěřeno právo nahlížet do údajů, které měly být považovány za tajné či důvěrné, respektive které měly krýt soukromí ústavních činitelů, jsme usoudili, že tato úprava není vhodná, neboť nelze vyloučit účelové úniky jednotlivých informací o vybraných ústavních činitelích a tím způsobit větší škodu, než když dojde k plošnému rozkrytí všech údajů.

Proto jsme tedy zvolili formu, kterou máte před sebou. Návrh sám nezakazuje žádnou činnost ústavním činitelům, pouze umožňuje, aby poslanecký sbor v každém volebním období si vytvořil vlastní hranici, kdy jednání ústavního činitele již považuje za nemorální a tedy i porušující zákon. Sankcí je zde pouze veřejné oznámení těchto skutečností ve sněmovně.

Další institut je majetkové přiznání, které vlastně křížovým způsobem kontroluje oznámení ústavního činitele o tom, jaké činnosti vykonává a současně rozkryje další vazby na jiné subjekty.

Oproti poslaneckému návrhu, tisk 640, který máte před sebou, bylo nutno provést určité úpravy, které jsou provedeny ve společné zprávě. Důvodem těchto úprav je, že zákon je projednáván až dnes a nemůže tedy zahrnout kandidáty na funkci poslance ČNR. Na návrh některých výborů byla tato kategorie osob vyjmuta z návrhu, takže se návrh má vztahovat pouze na ústavní činitele, kteří jsou dnes ve funkci. Navrhovatelé s touto úpravou a s dalšími úpravami, jak jsou uvedeny ve společné zprávě z usnesení tří výborů, které návrh doporučily, tak s tímto navrhovatelé souhlasí.

Jedná se o návrhy na str. 1, 2, 3. Ústavně právní výbor návrhy doporučil též, ale přijal zvláštní usnesení, které je ve společné zprávě rovněž obsaženo a toto usnesení obsahuje nový text zákona.

Předesílám, že tento text zákona je úzce inspirován západoněmeckým modelem a je v kategorii, o které jsem hovořil, jako kategorie pro náš stát ne zcela vhodná z důvodu nebezpečí prosáknutí určitých informací na veřejnost, ač by tomu tak podle zákona být nemělo.

Tento návrh jménem navrhovatelů považuji za možný ke schválení, vnitřně konzistentní, ale neřešící situaci, kterou chtěli navrhovatelé řešit. Navrhovatelé, vědomi si toho, že dva výbory nesouhlasily s projednáním tohoto návrhu v tomto volebním období, jsou toho názoru, že je nutno přijmout jakoukoliv normu, která bude řešit alespoň částečně střet zájmů ústavních činitelů. Navrhovatelé proto nechávají na zvážení této sněmovny, zda zvolí původní poslanecký návrh s úpravami ve společné zprávě na stranách 1 - 3, anebo zda se sněmovna přikloní k návrhu ústavně právního a bude hlasovat pro tento návrh.

Předem však upozorňuji, že je nutno se rozhodnout předem před hlasováním, kterou verzi zvolíme a vznášet pozměňovací návrhy vždy k té které verzi. Některé pozměňovací návrhy na str. 1 - 3 lze promítnout do usnesení ústavně právního výboru, některé ne. Blíže vás o tomto bude informovat zpravodaj pan poslanec Sedláček. Je to vše, co jsem chtěl říci na úvod a děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Palkoskovi za odůvodnění návrhu zákona. Nyní prosím společného zpravodaje výborů České národní rady poslance Sedláčka, aby se ujal slova.

Poslanec Michal Sedláček: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a vážení kolegové. Tento návrh zákona, který já osobně považuji za nesmírně důležitý pro Československo dnešních dnů, je dalším z těch zákonů, které máme projednat na naší cestě k vytváření právního státu. Řada občanů a i tisk oprávněně volá, aby záležitosti konfliktu zájmů byly upraveny zákonem.

Tento návrh zákona se zabývá činností ústavních činitelů České republiky. Záležitost pracovníků státní správy bude upravovat případná novela zákoníku práce, kterou by projednalo Federální shromáždění. Nyní k projednávání zákona v České národní radě.

Návrh zákona byl přikázán všem výborům České národní rady a jeho návrh schválil výbor národohospodářský, výbor pro ochranu životního prostředí a urbanismus, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví a církevní a humanitární výbor.

Ústavně právní výbor doporučil také znění zákona, ale připravil rozsáhlou změnu tohoto zákona, takže celou tuto změnu zákona naleznete již ve druhé části společné zprávy.

Výbor České národní rady pro vědu, vzdělání a kulturu návrh zákona nedoporučil.

Výbor rozpočtový a kontrolní projednávání pouze přerušil.

Výbor pro územní správu a národnosti ho doporučuje přeložit do příštího volebního období.

Výbor pro obchod a cestovní ruch nepřijal žádné usnesení.

Výbor petiční, pro právní ochranu a bezpečnost také projednávání přerušil s tím, že problematiku přenechává na řešení nové České národní radě.

To je asi ve stručnosti, jak výbory s tímto návrhem zákona naložily. Já bych chtěl upozornit na, podle mne velmi závažnou změnu, že dochází k tomu, že tento návrh zákona se už nebude vztahovat na kandidáty do voleb do České národní rady, a to ani ne na toto období, ale ani ne na žádné další volební období. To je dost rozsáhlá změna proti tomu, jak by zněl návrh zákona.

Další, podle mne, velmi důležitou změnou je záležitost, kterou přijal ústavně právní výbor. Jedná se ve stručnosti v podstatě o to, kdo má přístup k informacím, které jsou ústavní činitelé povinni podávat. Ústavně právní výbor přijal usnesení, že tyto informace jsou uloženy u předsedy České národní rady a přístup k nim mají především poslanci a je nutné tuto záležitost vždy projednat v poslaneckých klubech. Teprve později, v případě porušování tohoto zákona, Česká národní rada s tím bude seznámena. Já osobně se domnívám, že je vhodnější model ten, aby přístup k těmto informacím měla i širší veřejnost a tisk.

Chtěl bych dále upozornit na to, že v Československu kolují stále velké fámy o tom, jak je kdo zapojen, podplácen a s kým má které vazby a vztahy. Proto si myslím, že je velice důležité, abychom tento návrh zákona přijali, aby byla veřejnost uklidněna a aby veškeré fámy, které se tady vznášejí, byly rozptýleny. A ty mohou být rozptýleny právě tím, když poslanci a další ústavní činitelé budou činit svou činnost jako veřejný úřad a veškerou svoji soukromou činnost budou brát pouze jako činnost, která je nezávislá na své veřejné činnosti.

Na závěr bych vás chtěl poprosit, abyste navrhovaný zákon přijali. A chci upozornit, jak už bylo řečeno, že zde se musíme rozhodnout, zřejmě později, až budeme hlasovat, který návrh vezmeme jako za základ. Podle jednacího řádu České národní rady se projednává na plénu České národní rady návrh zákona ve znění společné zprávy. Ale zde dochází k tomu, že ve společné zprávě je jak zcela nový návrh zákona, tj. znění ústavně právního výboru, tak i společná zpráva ve znění návrhu předkladatelů. To je ta první část. A proto bych byl rád, abyste v případě vznášeli pozměňovací návrhy, jak k návrhu ústavně právního výboru, tak k návrhu společné zprávy ve znění návrhu předkladatelů. Na závěr se rozhodneme, který návrh vezmeme za základ a o ostatních návrzích se bude hlasovat jako o pozměňovacích návrzích. Děkuji za pozornost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP