Pátek 20. března 1992

Poslanec Eduard Vacek: Usnesení ČNR ze dne 14. května 1991 k obsahu práce vyšetřovací komise ČNR pro otázky lustrací se mění takto:

Bod III. A odst. 3 c) usnesení ČNR ze dne 14. května 1991 k obsahu práce vyšetřovací komise ČNR pro otázky lustrací zní: "Podával zprávy státní bezpečnosti nebo plnil úkoly, které mu státní bezpečnost uložila. Česká národní rada současně ukládá vyšetřovací komisi ČNR pro otázky lustrací, aby ve smyslu této změny přehodnotila lustrace všech poslanců, které uzavřela s negativním výsledkem. Za druhé Česká národní rada zbavuje vyšetřovací komisi pro otázky lustrací mlčenlivosti k osobám z řad poslanců ČNR, které byly státní bezpečností registrovány jako nepřátelské osoby kategorie I. - IV. a ukládá jí, aby jména těchto osob včetně kategorie, do které byly zařazeny, zveřejnila na příští schůzi ČNR. Osoby z řad poslanců ČNR, které si nepřejí být v souvislosti se zveřejněním jmen nepřátelských osob jmenovány, toto písemně oznámí vyšetřovací komisi ČNR pro otázky lustrací nejpozději do dne zahájení příštího pléna ČNR. Vyšetřovací komise v případě, že zjistí, že jako nepřátelské osoby byly evidovány, jejich jména nezveřejní."

Druhá změna spočívá ve vypuštění slov "neoficiální cestou v utajovaném styku".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: S faktickou se hlásí pan poslanec Kužílek.

Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, jestli mě sluch nepletl, obsahem usnesení je, že Česka národní rada zbavuje mlčenlivosti někoho. Pokud znám zákon o státním tajemství, tak Česká národní rada nemůže nikoho zbavovat mlčenlivosti. Může to učinit pouze předsednictvo zákonodárného sboru.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za toto upozornění.

Poslanec Eduard Vacek: Rád bych připomněl, že se jedná o členy lustrační komise.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Vyslechli jsme návrh na usnesení. Hlásí se ještě s faktickou poznámkou pan poslanec Palkoska.

Poslanec Ivo Palkoska: Omlouvám se, ale nejsem si jistý, jestli návrh byl stejný na začátku, jako byl teď přednesen. Pokud v té druhé části byl pozměněn, jako že mám ten pocit, navrhoval bych, aby k druhé části byla znovu otevřena rozprava a pokud se někdo přihlásí, aby mu bylo dáno slovo. Každopádně navrhuji hlasovat odděleně o obou částech návrhu usnesení.

Poslanec Eduard Vacek: Rád bych připomněl, že se jedná o originální text, v němž nebylo nic měněno.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy a pánové, orientačně se ptám, kdo je opačného názoru, než pan poslanec Palkoska, tzn. kdo se domnívá, že by mělo být hlasováno dohromady? /Někteří poslanci se hlásí./

Ptám se tedy, kdo souhlasí s tím, aby bylo hlasování po částech, ať zvedne ruku. 19

Jestli souhlasíte, nebudu pokračovat dále v hlasování.

Budeme hlasovat o celém usnesení najednou.

Dávám tedy hlasovat o tom, kdo souhlasí s usnesením, jak jej přečetl pan poslanec Vacek, ať zvedne ruku. 33

Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 43

Kdo se zdržel hlasování? 25

To je přesně to číslo, které zaznít mělo, takže konstatuji, že návrh pana poslance Vacka na přijetí již zmíněného usnesení nebyl přijat.

Dámy a pánové, je 12 hodin, téměř přesně souhlasíte s tím, abychom pokračovali ještě v jednání? /Poslanci souhlasí, nicméně někteří odcházejí./

Dalším bodem je tedy

Návrh rozpočtového a kontrolní výboru na usnesení ČNR, kterým se pověřuje rozpočtový a kontrolní výbor ČNR vyhodnotit vyúčtování finančního hospodaření politických stran a hnutí za rok 1991

Návrh usnesení byl rozdán, prosím pověřeného zástupce rozpočtového a kontrolního výboru, aby předložený návrh usnesení odůvodnil. Prosím poslance, aby se usadili. Je mně líto, že poslanci o to neprojevují zájem, přestávku jsem nevyhlásil a na programu je tento bod. Takže nezbývá, než se tomu věnovat.

Poslanec Petr Kozánek: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, přednesu návrh na doplnění programu jednání ČNR o bod Návrh rozpočtového a kontrolního výboru, kterým se pověřuje rozpočtový a kontrolní výbor provést vyhodnocení vyúčtování politických stran a hnutí za rok 1991 k realizaci zákona Federálního shromáždění č. 424/1991 Sb.

Předsednictvo ČNR doporučilo svým usnesením 717 ze dne 31. ledna letošního roku našemu výboru, aby se zabýval vypracováním metodického postupu, jak realizovat znění § 18 zákona FS č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a politických hnutích.

V odst. 1 § 18 tohoto zákona se hovoří o povinnosti politických stran a hnutí předložit každoročně do 1. dubna národní radě republiky, ve které jsou registrovány, výroční finanční zprávu, jejíž náležitost pak rozvádí odst. 2.

Rozpočtový a kontrolní výbor konstatoval, že povinnost stran a hnutí je sice jasná, avšak již méně je jasné to, jak bude Česká národní rada dále postupovat.

Ze zákona samozřejmě nevyplývá, který orgán ČNR připraví plénu ČNR podklady k projednání, i když je zákonem dán požadavek na obsah výroční finanční zprávy, mimochodem tento termín je už dnes nepřesný, správně by mělo být roční účetní uzávěrka, není z něho zřejmé, v jakém členění budou zprávy předkládány, aby je bylo možno vůbec vyhodnotit.

Zde bych chtěl poznamenat, že v České republice k 27. únoru tohoto roku, kdy jsme rozesílali stranám upozornění, je podle seznamu, který jsme obdrželi, na ministerstvu vnitra registrováno 73 stran a hnutí. Rozpočtový a kontrolní výbor vypracoval metodiku, jak požadovalo předsednictvo ČNR, abychom byli schopni hodnocení provádět a aby byla dána určitá pravidla, jak s předloženými materiály v ČNR zacházet. To jsou hlavní důvody, které vedly rozpočtový a kontrolní výbor k návrhu usnesení, jehož písemnou verzi všichni obdrželi.

Pane předsedající, mám přečíst ještě jednou toto usnesení?

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívá se někdo z přítomných poslanců, že je třeba v tuto chvíli číst návrh na usnesení? Ne. Takže děkuji panu poslanci Kozánkovi a otevírám k tomuto bodu rozpravu. Zdá se, že se do rozpravy nikdo nehlásí, takže rozpravu končím a přerušuji schůzi a projednávání tohoto bodu. V projednávání budeme pokračovat po polední přestávce, sejdeme se ve 13.30 hod.

(Jednání přerušeno v 12.10 hod.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené kolegyně, vážení kolegové, pokud nebudete mít námitek, tak jak jsem se díval do programu, jediné, čím by bylo možné zracionalizovat jednání, vzhledem k tomu, že zde není ještě ani kolega Štindl, by bylo začít bodem 15 - Návrh skupiny poslanců rozpočtového a kontrolního výboru ČNR. Týká se to hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice.

Je nějaká námitka proti tomu, abychom začali projednávání tohoto bodu v tomto okamžiku? Jestli tomu tak není, zahájil bych naše jednání projednáváním právě tohoto bodu. Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 601 a společnou zprávu k němu jako sněmovní tisk 602.

Z pověření skupiny poslanců, navrhovatelů, nám předložený návrh odůvodní pan poslanec Jiří Kalfus. Prosím ho nyní, aby se ujal slova.

Poslanec Jiří Kalfus: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, navržený zákon skupiny poslanců je novela rozpočtových pravidel, ve které jde prakticky o dvě věci. Za prvé jde o to, aby státní rozpočet České republiky mohl přijímat úvěry. To, že to v dosavadních pravidlech chybí, je otázka posledních dvou let, ale před tím to vždycky v rozpočtu bylo. Jen bych chtěl upozornit na to, že v rozpočtu federace a ve slovenském rozpočtu tato možnost je. To za prvé.

Další věcí je skutečnost, že státní rozpočet má omezeno přijímat záruky podle současně platného zákona do výše 6 miliard. Ukazuje se, že tato výše pro současné potřeby je nedostatečná. V tabulkách, které máte přiloženy, je zřejmé, že některé záruky, které je třeba poskytnout na nutné výdaje do infrastruktury, jako je např. zlepšení a technické přebudování telekomunikačních sítí nebo záruky na úvěry poskytnuté Českým energetickým závodům, překračují v podstatě velmi vysokým způsobem tuto možnost.

Dále bych chtěl říci, že tyto záruky na úvěry jsou z hlediska životního prostředí a zlepšení infrastruktury velmi nutné, ale také velice výhodné, protože půjčky, které na to dostáváme od mezinárodních institucí, jsou úročeny poměrně nízkými úroky a podmínky, které jsou s tím pro nás spojeny, jsou velice výhodné. Proto by bylo už v tomto roce chybou, podle našeho názoru, kdybychom záruky na tyto půjčky nemohli realizovat. Proto navrhujeme uvedené dvě změny do zákona o rozpočtových pravidlech. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Kalfusovi a prosím společného zpravodaje výborů ČNR, pana Josefa Hájka, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Hájek: Vážené kolegyně, vážení kolegové, 19. 12. minulého roku jsme pod č. 579 schválili zákon o státním rozpočtu České republiky na rok 1992. Myslím, že máme ještě v živé paměti časový pres i kompetenční peripetie, které schvalovacímu aktu předcházely. Z toho důvodu jsme tímto zákonem museli změnit a doplnit zákon o rozpočtových pravidlech tak, abychom umožnili zákonným zmocněním řešit situaci dočasné příjmové a výdajové nerovnováhy, dále poskytování státních záruk na některé úvěry. Dnes se ukazuje, že především záklopka 6 miliard na úvěrové záruky je stanovena nízko vzhledem k tomu, že jiné, než státem garantované úvěrové peníze prostě nejsou a odložení investičních záměrů je společensky nežádoucí. Ukazuje se však i to, že je nezbytně potřebné urychleně předložit návrh nového zákona o statní pokladně a to nejen z hlediska rizik vyplývajících z těchto úvěrových garancí, ale i ve vztahu k uplatňovaným statním dluhopisů m, pokladničním poukázkám i řešení případných rozpočtových schodků nad rámec státních aktiv.

Je zřejmé, že i státní rozpočet se bude muset důsledně řídit platebním kalendářem a řádným obhospodařováním toho, čemu se obecně říká státní dluh.

K vlastnímu návrhu zákona, jak zde byl předložen, bych chtěl uvést, že byl projednán v rozpočtovém a kontrolním výboru a v národohospodářském výboru. Ze společného jednání zpravodajů vyšla i společná zpráva tak, jak je vám předložena. Ústavně právní výbor jednání této materie přerušil. Byli jsme včera informováni i o důvodech přerušení, chybělo stanovisko vlády a ústavně právní výbor požadoval i stanovisko Finanční rady.

Včera zasedal ústavně právní výbor, zabýval se předloženým návrhem zákona a já se domnívám, že v rozpravě sdělí buď ústy svého zpravodaje nebo pověřeného člena svůj názor k tomuto tisku.

Ve společné zprávě v tisku 602 doporučujeme tedy akceptovat připomínky, které původní návrh rozšiřují. V prvém případě jde o přesnější dikci proti rozpočtovým pravidlům, kdy výdaje státního rozpočtu musí pokrýt i náklady na správu cenných papírů i smluvně dohodnutý odkup emise.

Pod č. 3 je navrhováno další rozšíření § 5, a toto doplnění rozpočtově vykrývá tu situaci, kdy dlužník z jakéhokoliv důvodu není schopen plnit své závazky a na základě převzatých úvěrových záruk toto krytí musí být zabezpečeno státním rozpočtem. Tolik vysvětlivka ke společné zprávě. Doporučuji návrh ve znění společné zprávy ke schválení.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu společnému zpravodaji a otevírám rozpravu, do níž se dosud písemně nikdo nepřihlásil. Hlásí se prosím někdo? Prosím, pan poslanec Andrle.

Poslanec Antonín Andrle: Vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych vám přednesl usnesení ústavně právního výboru č. 610 ze včerejška k návrhu skupiny poslanců rozpočtového a kontrolního výboru ČNR na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 576/1990 o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice, rozpočtová pravidla republiky ve znění zákona č. 579/91 Sb., tisk 601.

Po odůvodnění člena návrhové skupiny poslanců ing. Jiřího Kalfuse, zpravodajské zprávě Antonína Andrleho a po rozpravě ústavně právní výbor

I. doporučuje ČNR, aby vyslovila souhlas s návrhem s touto připomínkou. Je to návrh změna bodu 2, § 36 písm. b zní: Schvalovat po odsouhlasení Českou národní radou až do výše 10 % objemu příjmů státního rozpočtu republiky, schváleného zákonem o státním rozpočtu České republiky na příslušný rok, státní záruky zejména za úvěry poskytované právnickým osobám.

Zmocňuje zpravodaje výboru, aby seznámil 33. schůzi ČNR s tímto usnesením a přednesl schválenou změnu jako pozměňující návrh.

Abych vysvětlil a zdůvodnil tento návrh. Doplňujeme oproti poslaneckému návrhu - odsouhlasení Českou národní radou, dále rozšiřujeme záruky nejen na státní podniky a organizace, ale na všechny právnické osoby a vypouštíme spořitelny, poněvadž v zákoně o bankách spořitelny už nejsou. Myslím, že dále nemusím toto zdůvodňovat. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci, který předkládá návrh písemně. Je ještě někdo, kdo se hlásí do rozpravy? Jestliže tomu tak není, prosím pana ministra Špačka.

Ministr financí ČR Karel Špaček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci! Jsem rád, že se dostává včas, řekl bych, na pořad jednání tento návrh zákona, protože ho skutečně potřebujeme. Jde o to, že jak myslím, velmi výstižně tady pan poslanec Kalfus řekl, máme možnost vstupu zahraničního kapitálu na velmi důležité infrastrukturální akce za výhodných podmínek, a to v tom případě, jestliže poskytneme státní záruky. Upozorňujeme, že tyto záruky se týkají nikoliv let či roku 1990, jejich splatnost ani roku 1993, ve většině případů ani roku 1994, nýbrž jsou to půjčky velmi dlouhodobé, u nichž připadá možnost, že by se realizovala státní záruka až v daleké budoucnosti, čili stojíme před tím, že chceme některé infrastrukturální věci za pomoci zahraničního kapitálu řešit ihned. A právě k tomu potřebujeme toto zmocnění České národní rady. Potřebujeme toto nové znění zákona. Mluvilo se tady také o státní pokladně. Máme uloženo tento zákon připravit, připravujeme ho. Je to v připomínkovém řízení, předpokládám, že ČNR ještě v tomto složení dostane návrh tohoto zákona. Nejsem si ovšem jist, jestli bude možno ještě ho tady schválit vzhledem k tomu, že sám navrhuji 5 dalších zákonů, které je nutno tady projednat. To uvidíme. Ale v každém případě počítáme s tím, jak pan poslanec Kalfus říká, že bude třeba zajistit normální fungování státní pokladny, která bude tyto dlouhodobé pohledávky, dlouhodobé závazky, zejména státního rozpočtu, obhospodařovat. Jinak vám dávám k uvážení, jestli skutečně do článku 1, bod 2, jak navrhuje k úpravě ústavně právní výbor, zda to je dost praktické - to schvaluje po odsouhlasení Českou národní radou. Mám zkušenost, že některé nabídky se dostávají na stůl a k projednání vlády velmi rychle, zpravidla to bývá tak, že to je projednáno na úrovni mezinárodní, na úrovni federálního ministerstva financí, které předkládá české vládě návrh na velmi rychlé zaujetí stanoviska k poskytnutí státní záruky. Podle mne předem schvalovat tyto záruky je dosti nepraktické. Z hlediska vlády je to samozřejmě pohodlnější, protože se zbavuje tím exekutiva, ale z hlediska praktického, při manipulaci a při přijímání těchto půjček a přijímání záruk, bych doporučoval, kdyby nebylo nutno schvalovat tyto záruky předem v České národní radě, nýbrž, aby spíš ta dikce byla zaměřena na to, že o uzavřených zárukách vláda okamžitě bezprostředně informuje Českou národní radu, samozřejmě do výše těch 10 %, do výše schváleného limitu zákonem. Jinak při projednávání ve vládě se ukázalo, že i ten 10 % limit je určité dost velké omezení, absolutně to znamená 26 miliard Kčs, přičemž už dvěmi velkými půjčkami, a to půjčka tzv. Energione, to je půjčka na odsíření severočeských elektráren ve výši zhruba 8 miliard Kčs. Dále připravovaná půjčka od Evropské banky pro obnovu a rozvoj ve výši přes 12 miliard Kčs pro to, abychom dali naše telekomunikace do pořádku, tu největší část z 26 miliard už dneska vyčerpává, takže jestliže by přišla nějaká další nabídka, což není možno do konce roku vyloučit, tak jsme tímto 10 % limitem zavázáni, že ho nesmíme překročit. Ve vládě se uvažovalo o tom, jestli vám nemáme navrhnout eventuálně zvýšení na 12 %, ale nakonec se řeklo, že se podpoří poslanecká iniciativa ve výši 10 %, jak je v návrhu zákona navrženo. Čili prosím, abyste věnovali zejména pozornost tomu, zda je předem nutno získat schválení České národní rady k poskytnutí takovéto záruky. Z mého hlediska se to zdá, že to není příliš praktické.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi. Chci se zeptat, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy k tomuto bodu? Pan poslanec Kalfus.

Poslanec Jiří Kalfus: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já bych si dovolil vzít návrh pana ministra na sebe a navrhuji, abychom toto znění - aby bod 2, § 36, písm. b) znělo: "Schvalovat až do výše 10 % objem příjmů státního rozpočtu republiky, schváleného zákonem o státním rozpočtu České republiky na příslušný rok státní záruky, zejména za úvěry poskytované právnickým osobám."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Kalfusovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Jestliže tomu tak není, rozpravu končím. V tomto okamžiku se chci zeptat pana společného zpravodaje, zda si přeje vystoupit. Jinak je nutno požádat pracovnice Kanceláře, aby požádaly všechny dostupné poslance, aby se neprodleně dostavili do sněmovny.

Poslanec Josef Hájek: To moje vystoupení bude velmi stručné. V podstatě se shrne do schvalovacího aktu.

Ke společné zprávě tak, jak vám byla předložena v tisku 602, žádné připomínky ani pozměňovací návrhy předloženy nebyly. Z rozpravy vyplynuly dvě konzistentní připomínky nebo pozměňovací návrhy, a to k původnímu tisku 601, to je návrhu zákona, k jeho odst. 2. Já bych doporučil, abychom hlasovali v pořadí tak, jak byly předloženy, to znamená, nejprve o dikci, jak ji předložil pan poslanec Andrle, a potom o dikci, kterou předložil pan poslanec Kalfus.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji. Já bych chtěl požádat pracovnice Kanceláře o cvičný mezisoučet. 106 Děkuji.

Ptám se tedy, má-li někdo jiný návrh nebo názor na způsob hlasování proti tomu, jak jej přednesl pan společný zpravodaj. Jestliže tomu tak není, budeme postupovat tak, jak bylo právě navrženo.

Poslanec Josef Hájek: První pozměňovací návrh k čl. 1, bod 2 zní takto:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP