Poslanec Eduard Vacek: Usnesení ČNR ze dne
14. května 1991 k obsahu práce vyšetřovací
komise ČNR pro otázky lustrací se mění
takto:
Bod III. A odst. 3 c) usnesení ČNR ze dne 14. května
1991 k obsahu práce vyšetřovací komise
ČNR pro otázky lustrací zní: "Podával
zprávy státní bezpečnosti nebo plnil
úkoly, které mu státní bezpečnost
uložila. Česká národní rada současně
ukládá vyšetřovací komisi ČNR
pro otázky lustrací, aby ve smyslu této změny
přehodnotila lustrace všech poslanců, které
uzavřela s negativním výsledkem. Za
druhé Česká národní rada zbavuje
vyšetřovací komisi pro otázky lustrací
mlčenlivosti k osobám z řad poslanců
ČNR, které byly státní bezpečností
registrovány jako nepřátelské osoby
kategorie I. - IV. a ukládá jí, aby
jména těchto osob včetně kategorie,
do které byly zařazeny, zveřejnila na příští
schůzi ČNR. Osoby z řad poslanců ČNR,
které si nepřejí být v souvislosti
se zveřejněním jmen nepřátelských
osob jmenovány, toto písemně oznámí
vyšetřovací komisi ČNR pro otázky
lustrací nejpozději do dne zahájení
příštího pléna ČNR. Vyšetřovací
komise v případě, že zjistí,
že jako nepřátelské osoby byly evidovány,
jejich jména nezveřejní."
Druhá změna spočívá ve vypuštění
slov "neoficiální cestou v utajovaném
styku".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: S faktickou
se hlásí pan poslanec Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, jestli mě sluch nepletl, obsahem usnesení
je, že Česka národní rada zbavuje mlčenlivosti
někoho. Pokud znám zákon o státním
tajemství, tak Česká národní
rada nemůže nikoho zbavovat mlčenlivosti. Může
to učinit pouze předsednictvo zákonodárného
sboru.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za toto upozornění.
Poslanec Eduard Vacek: Rád bych připomněl,
že se jedná o členy lustrační
komise.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Vyslechli
jsme návrh na usnesení. Hlásí se ještě
s faktickou poznámkou pan poslanec Palkoska.
Poslanec Ivo Palkoska: Omlouvám se, ale nejsem si
jistý, jestli návrh byl stejný na začátku,
jako byl teď přednesen. Pokud v té druhé
části byl pozměněn, jako že mám
ten pocit, navrhoval bych, aby k druhé části
byla znovu otevřena rozprava a pokud se někdo přihlásí,
aby mu bylo dáno slovo. Každopádně navrhuji
hlasovat odděleně o obou částech návrhu
usnesení.
Poslanec Eduard Vacek: Rád bych připomněl,
že se jedná o originální text, v němž
nebylo nic měněno.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy
a pánové, orientačně se ptám,
kdo je opačného názoru, než pan poslanec
Palkoska, tzn. kdo se domnívá, že by mělo
být hlasováno dohromady? /Někteří
poslanci se hlásí./
Ptám se tedy, kdo souhlasí s tím, aby bylo
hlasování po částech, ať zvedne
ruku. 19
Jestli souhlasíte, nebudu pokračovat dále
v hlasování.
Budeme hlasovat o celém usnesení najednou.
Dávám tedy hlasovat o tom, kdo souhlasí s
usnesením, jak jej přečetl pan poslanec
Vacek, ať zvedne ruku. 33
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 43
Kdo se zdržel hlasování? 25
To je přesně to číslo, které
zaznít mělo, takže konstatuji, že návrh
pana poslance Vacka na přijetí již zmíněného
usnesení nebyl přijat.
Dámy a pánové, je 12 hodin, téměř
přesně souhlasíte s tím, abychom pokračovali
ještě v jednání? /Poslanci souhlasí,
nicméně někteří odcházejí./
Dalším bodem je tedy
Návrh usnesení byl rozdán, prosím
pověřeného zástupce rozpočtového
a kontrolního výboru, aby předložený
návrh usnesení odůvodnil. Prosím poslance,
aby se usadili. Je mně líto, že poslanci o
to neprojevují zájem, přestávku jsem
nevyhlásil a na programu je tento bod. Takže nezbývá,
než se tomu věnovat.
Poslanec Petr Kozánek: Vážený
pane místopředsedo, vážená sněmovno,
přednesu návrh na doplnění programu
jednání ČNR o bod Návrh rozpočtového
a kontrolního výboru, kterým se pověřuje
rozpočtový a kontrolní výbor provést
vyhodnocení vyúčtování politických
stran a hnutí za rok 1991 k realizaci zákona Federálního
shromáždění č. 424/1991 Sb.
Předsednictvo ČNR doporučilo svým
usnesením 717 ze dne 31. ledna letošního roku
našemu výboru, aby se zabýval vypracováním
metodického postupu, jak realizovat znění
§ 18 zákona FS č. 424/1991 Sb., o sdružování
v politických stranách a politických hnutích.
V odst. 1 § 18 tohoto zákona se hovoří
o povinnosti politických stran a hnutí předložit
každoročně do 1. dubna národní
radě republiky, ve které jsou registrovány,
výroční finanční zprávu,
jejíž náležitost pak rozvádí
odst. 2.
Rozpočtový a kontrolní výbor konstatoval,
že povinnost stran a hnutí je sice jasná, avšak
již méně je jasné to, jak bude Česká
národní rada dále postupovat.
Ze zákona samozřejmě nevyplývá,
který orgán ČNR připraví plénu
ČNR podklady k projednání, i když je
zákonem dán požadavek na obsah výroční
finanční zprávy, mimochodem tento termín
je už dnes nepřesný, správně
by mělo být roční účetní
uzávěrka, není z něho zřejmé,
v jakém členění budou zprávy
předkládány, aby je bylo možno vůbec
vyhodnotit.
Zde bych chtěl poznamenat, že v České
republice k 27. únoru tohoto roku, kdy jsme rozesílali
stranám upozornění, je podle seznamu, který
jsme obdrželi, na ministerstvu vnitra registrováno
73 stran a hnutí. Rozpočtový a kontrolní
výbor vypracoval metodiku, jak požadovalo předsednictvo
ČNR, abychom byli schopni hodnocení provádět
a aby byla dána určitá pravidla, jak s předloženými
materiály v ČNR zacházet. To jsou hlavní
důvody, které vedly rozpočtový a kontrolní
výbor k návrhu usnesení, jehož písemnou
verzi všichni obdrželi.
Pane předsedající, mám přečíst
ještě jednou toto usnesení?
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívá
se někdo z přítomných poslanců,
že je třeba v tuto chvíli číst
návrh na usnesení? Ne. Takže děkuji
panu poslanci Kozánkovi a otevírám k tomuto
bodu rozpravu. Zdá se, že se do rozpravy nikdo nehlásí,
takže rozpravu končím a přerušuji
schůzi a projednávání tohoto bodu.
V projednávání budeme pokračovat
po polední přestávce, sejdeme se ve 13.30
hod.
(Jednání přerušeno v 12.10 hod.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, pokud nebudete mít námitek, tak
jak jsem se díval do programu, jediné, čím
by bylo možné zracionalizovat jednání,
vzhledem k tomu, že zde není ještě ani
kolega Štindl, by bylo začít bodem 15 - Návrh
skupiny poslanců rozpočtového a kontrolního
výboru ČNR. Týká se to hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice.
Je nějaká námitka proti tomu, abychom začali
projednávání tohoto bodu v tomto okamžiku?
Jestli tomu tak není, zahájil bych naše jednání
projednáváním právě tohoto
bodu. Návrh zákona jste obdrželi jako
sněmovní tisk 601 a společnou zprávu
k němu jako sněmovní tisk 602.
Z pověření skupiny poslanců, navrhovatelů,
nám předložený návrh odůvodní
pan poslanec Jiří Kalfus. Prosím ho nyní,
aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Kalfus: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
navržený zákon skupiny poslanců je novela
rozpočtových pravidel, ve které jde prakticky
o dvě věci. Za prvé jde o to, aby státní
rozpočet České republiky mohl přijímat
úvěry. To, že to v dosavadních pravidlech
chybí, je otázka posledních dvou let, ale
před tím to vždycky v rozpočtu bylo.
Jen bych chtěl upozornit na to, že v rozpočtu
federace a ve slovenském rozpočtu tato možnost
je. To za prvé.
Další věcí je skutečnost, že
státní rozpočet má omezeno přijímat
záruky podle současně platného zákona
do výše 6 miliard. Ukazuje se, že tato výše
pro současné potřeby je nedostatečná.
V tabulkách, které máte přiloženy,
je zřejmé, že některé záruky,
které je třeba poskytnout na nutné výdaje
do infrastruktury, jako je např. zlepšení a
technické přebudování telekomunikačních
sítí nebo záruky na úvěry poskytnuté
Českým energetickým závodům,
překračují v podstatě velmi vysokým
způsobem tuto možnost.
Dále bych chtěl říci, že tyto
záruky na úvěry jsou z hlediska životního
prostředí a zlepšení infrastruktury
velmi nutné, ale také velice výhodné,
protože půjčky, které na to dostáváme
od mezinárodních institucí, jsou úročeny
poměrně nízkými úroky a podmínky,
které jsou s tím pro nás spojeny, jsou velice
výhodné. Proto by bylo už v tomto roce chybou,
podle našeho názoru, kdybychom záruky na tyto
půjčky nemohli realizovat. Proto navrhujeme uvedené
dvě změny do zákona o rozpočtových
pravidlech. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kalfusovi a prosím společného
zpravodaje výborů ČNR, pana Josefa Hájka,
aby se ujal slova.
Poslanec Josef Hájek: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, 19.
12. minulého roku jsme pod č. 579 schválili
zákon o státním rozpočtu České
republiky na rok 1992. Myslím, že máme ještě
v živé paměti časový pres i kompetenční
peripetie, které schvalovacímu aktu předcházely.
Z toho důvodu jsme tímto zákonem museli změnit
a doplnit zákon o rozpočtových pravidlech
tak, abychom umožnili zákonným zmocněním
řešit situaci dočasné příjmové
a výdajové nerovnováhy, dále poskytování
státních záruk na některé úvěry.
Dnes se ukazuje, že především záklopka
6 miliard na úvěrové záruky je stanovena
nízko vzhledem k tomu, že jiné, než státem
garantované úvěrové peníze
prostě nejsou a odložení investičních
záměrů je společensky nežádoucí.
Ukazuje se však i to, že je nezbytně potřebné
urychleně předložit návrh nového
zákona o statní pokladně a to nejen z hlediska
rizik vyplývajících z těchto úvěrových
garancí, ale i ve vztahu k uplatňovaným statním
dluhopisů m, pokladničním poukázkám
i řešení případných rozpočtových
schodků nad rámec státních aktiv.
Je zřejmé, že i státní rozpočet
se bude muset důsledně řídit platebním
kalendářem a řádným obhospodařováním
toho, čemu se obecně říká státní
dluh.
K vlastnímu návrhu zákona, jak zde byl předložen,
bych chtěl uvést, že byl projednán v
rozpočtovém a kontrolním výboru a
v národohospodářském výboru.
Ze společného jednání zpravodajů
vyšla i společná zpráva tak, jak je
vám předložena. Ústavně právní
výbor jednání této materie přerušil.
Byli jsme včera informováni i o důvodech
přerušení, chybělo stanovisko vlády
a ústavně právní výbor požadoval
i stanovisko Finanční rady.
Včera zasedal ústavně právní
výbor, zabýval se předloženým
návrhem zákona a já se domnívám,
že v rozpravě sdělí buď ústy
svého zpravodaje nebo pověřeného člena
svůj názor k tomuto tisku.
Ve společné zprávě v tisku 602 doporučujeme
tedy akceptovat připomínky, které původní
návrh rozšiřují. V prvém
případě jde o přesnější
dikci proti rozpočtovým pravidlům, kdy výdaje
státního rozpočtu musí pokrýt
i náklady na správu cenných papírů
i smluvně dohodnutý odkup emise.
Pod č. 3 je navrhováno další rozšíření
§ 5, a toto doplnění rozpočtově
vykrývá tu situaci, kdy dlužník z jakéhokoliv
důvodu není schopen plnit své závazky
a na základě převzatých úvěrových
záruk toto krytí musí být zabezpečeno
státním rozpočtem. Tolik vysvětlivka
ke společné zprávě. Doporučuji
návrh ve znění společné zprávy
ke schválení.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu, do níž se dosud písemně nikdo
nepřihlásil. Hlásí se prosím
někdo? Prosím, pan poslanec Andrle.
Poslanec Antonín Andrle: Vážený
pane předsedající, paní poslankyně,
páni poslanci, dovolte, abych vám přednesl
usnesení ústavně právního výboru
č. 610 ze včerejška k návrhu skupiny
poslanců rozpočtového a kontrolního
výboru ČNR na vydání zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 576/1990 o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice, rozpočtová
pravidla republiky ve znění zákona č.
579/91 Sb., tisk 601.
Po odůvodnění člena návrhové
skupiny poslanců ing. Jiřího Kalfuse, zpravodajské
zprávě Antonína Andrleho a po rozpravě
ústavně právní výbor
I. doporučuje ČNR, aby vyslovila souhlas s návrhem
s touto připomínkou. Je to návrh změna
bodu 2, § 36 písm. b zní: Schvalovat po odsouhlasení
Českou národní radou až do výše
10 % objemu příjmů státního
rozpočtu republiky, schváleného zákonem
o státním rozpočtu České republiky
na příslušný rok, státní
záruky zejména za úvěry poskytované
právnickým osobám.
Zmocňuje zpravodaje výboru, aby seznámil
33. schůzi ČNR s tímto usnesením a
přednesl schválenou změnu jako pozměňující
návrh.
Abych vysvětlil a zdůvodnil tento návrh.
Doplňujeme oproti poslaneckému návrhu - odsouhlasení
Českou národní radou, dále rozšiřujeme
záruky nejen na státní podniky a organizace,
ale na všechny právnické osoby a vypouštíme
spořitelny, poněvadž v zákoně
o bankách spořitelny už nejsou. Myslím,
že dále nemusím toto zdůvodňovat.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci, který předkládá
návrh písemně. Je ještě někdo,
kdo se hlásí do rozpravy? Jestliže tomu tak
není, prosím pana ministra Špačka.
Ministr financí ČR Karel Špaček:
Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci! Jsem rád, že se dostává
včas, řekl bych, na pořad jednání
tento návrh zákona, protože ho skutečně
potřebujeme. Jde o to, že jak myslím, velmi
výstižně tady pan poslanec Kalfus řekl,
máme možnost vstupu zahraničního kapitálu
na velmi důležité infrastrukturální
akce za výhodných podmínek, a to v tom případě,
jestliže poskytneme státní záruky. Upozorňujeme,
že tyto záruky se týkají nikoliv let
či roku 1990, jejich splatnost ani roku 1993, ve většině
případů ani roku 1994, nýbrž
jsou to půjčky velmi dlouhodobé, u nichž
připadá možnost, že by se realizovala
státní záruka až v daleké budoucnosti,
čili stojíme před tím, že chceme
některé infrastrukturální věci
za pomoci zahraničního kapitálu řešit
ihned. A právě k tomu potřebujeme
toto zmocnění České národní
rady. Potřebujeme toto nové znění
zákona. Mluvilo se tady také o státní
pokladně. Máme uloženo tento zákon připravit,
připravujeme ho. Je to v připomínkovém
řízení, předpokládám,
že ČNR ještě v tomto složení
dostane návrh tohoto zákona. Nejsem si ovšem
jist, jestli bude možno ještě ho tady schválit
vzhledem k tomu, že sám navrhuji 5 dalších
zákonů, které je nutno tady projednat. To
uvidíme. Ale v každém případě
počítáme s tím, jak pan poslanec Kalfus
říká, že bude třeba zajistit
normální fungování státní
pokladny, která bude tyto dlouhodobé pohledávky,
dlouhodobé závazky, zejména státního
rozpočtu, obhospodařovat. Jinak vám dávám
k uvážení, jestli skutečně do
článku 1, bod 2, jak navrhuje k úpravě
ústavně právní výbor, zda to
je dost praktické - to schvaluje po odsouhlasení
Českou národní radou. Mám zkušenost,
že některé nabídky se dostávají
na stůl a k projednání vlády velmi
rychle, zpravidla to bývá tak, že to je projednáno
na úrovni mezinárodní, na úrovni federálního
ministerstva financí, které předkládá
české vládě návrh na velmi
rychlé zaujetí stanoviska k poskytnutí státní
záruky. Podle mne předem schvalovat tyto záruky
je dosti nepraktické. Z hlediska vlády je to samozřejmě
pohodlnější, protože se zbavuje tím
exekutiva, ale z hlediska praktického, při manipulaci
a při přijímání těchto
půjček a přijímání záruk,
bych doporučoval, kdyby nebylo nutno schvalovat tyto záruky
předem v České národní radě,
nýbrž, aby spíš ta dikce byla zaměřena
na to, že o uzavřených zárukách
vláda okamžitě bezprostředně
informuje Českou národní radu, samozřejmě
do výše těch 10 %, do výše schváleného
limitu zákonem. Jinak při projednávání
ve vládě se ukázalo, že i ten 10 % limit
je určité dost velké omezení, absolutně
to znamená 26 miliard Kčs, přičemž
už dvěmi velkými půjčkami, a
to půjčka tzv. Energione, to je půjčka
na odsíření severočeských elektráren
ve výši zhruba 8 miliard Kčs. Dále připravovaná
půjčka od Evropské banky pro obnovu a rozvoj
ve výši přes 12 miliard Kčs pro to,
abychom dali naše telekomunikace do pořádku,
tu největší část z 26 miliard
už dneska vyčerpává, takže jestliže
by přišla nějaká další nabídka,
což není možno do konce roku vyloučit,
tak jsme tímto 10 % limitem zavázáni, že
ho nesmíme překročit. Ve vládě
se uvažovalo o tom, jestli vám nemáme navrhnout
eventuálně zvýšení na 12 %, ale
nakonec se řeklo, že se podpoří poslanecká
iniciativa ve výši 10 %, jak je v návrhu zákona
navrženo. Čili prosím, abyste věnovali
zejména pozornost tomu, zda je předem nutno získat
schválení České národní
rady k poskytnutí takovéto záruky. Z mého
hlediska se to zdá, že to není příliš
praktické.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi. Chci se zeptat, zda se ještě
někdo hlásí do rozpravy k tomuto bodu? Pan
poslanec Kalfus.
Poslanec Jiří Kalfus: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
já bych si dovolil vzít návrh pana ministra
na sebe a navrhuji, abychom toto znění - aby bod
2, § 36, písm. b) znělo: "Schvalovat až
do výše 10 % objem příjmů státního
rozpočtu republiky, schváleného zákonem
o státním rozpočtu České republiky
na příslušný rok státní
záruky, zejména za úvěry poskytované
právnickým osobám."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kalfusovi. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Jestliže tomu
tak není, rozpravu končím. V tomto okamžiku
se chci zeptat pana společného zpravodaje, zda si
přeje vystoupit. Jinak je nutno požádat pracovnice
Kanceláře, aby požádaly všechny
dostupné poslance, aby se neprodleně dostavili do
sněmovny.
Poslanec Josef Hájek: To moje vystoupení
bude velmi stručné. V podstatě se shrne do
schvalovacího aktu.
Ke společné zprávě tak, jak vám
byla předložena v tisku 602, žádné
připomínky ani pozměňovací
návrhy předloženy nebyly. Z rozpravy vyplynuly
dvě konzistentní připomínky nebo pozměňovací
návrhy, a to k původnímu tisku 601, to je
návrhu zákona, k jeho odst. 2. Já bych doporučil,
abychom hlasovali v pořadí tak, jak byly předloženy,
to znamená, nejprve o dikci, jak ji předložil
pan poslanec Andrle, a potom o dikci, kterou předložil
pan poslanec Kalfus.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji. Já bych chtěl požádat
pracovnice Kanceláře o cvičný mezisoučet.
106 Děkuji.
Ptám se tedy, má-li někdo jiný návrh
nebo názor na způsob hlasování proti
tomu, jak jej přednesl pan společný zpravodaj.
Jestliže tomu tak není, budeme postupovat tak, jak
bylo právě navrženo.
Poslanec Josef Hájek: První pozměňovací
návrh k čl. 1, bod 2 zní takto: