Pátek 20. března 1992

Totiž ne každý, kdo byl zařazen do akce Norbert, má podle mého názoru osobní záznam jako nepřátelská osoba. Řeknu proč. Nevím to přesně, ale domnívám se, že proto, že jsem nikdy nebyl vyšetřován StB, tak na mé jméno žádný svazek neexistuje, nejsem tam veden jako nepřátelská osoba.

Přesto vím, protože jsem členem občanské komise a vyslýchali jsme v rámci daných možností bývalé příslušníky StB, že jsem byl zařazen do akce Norbert. Zřejmě to není na jméno, nýbrž na skupinu lidí, která do této akce byla zařazena konkrétně u nás.

Domnívám se tedy, že komise by v tomto případě musela hledat seznamy na akci Norbert a tam hledat pod tím "Norbert" jednotlivé osoby a jednotlivá jména. Bylo by to strašně složité a podle mého názoru opravdu technicky to není možno splnit. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Fejfarovi. Hlásí se pan poslanec Hejsek. Dávám mu slovo.

Poslanec Josef Hejsek: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, dámy a pánové, před časem jsem hodlal požádat o zveřejnění jmen nepřátelských osob. Proto jsem prozkoumal dostupné materiály. Když jsem před několika dny, resp. poté, co se o tom tady začalo znova mluvit, zjistil, že někteří kolegové vůbec nevědí co je to akce Norbert, dovolil jsem si připravit takové stručné vysvětlení, z něhož bude vyplývat i to, zda se pan poslanec Fejfar domnívá důvodně, že některé osoby byly nebo nebyly vedeny a zda byly vedeny i určité skupiny.

Takže, jestli dovolíte. V říjnu 1990 byla naše veřejnost prostřednictvím tisku informována o tzv. "akci Norbert".

Akce Norbert byla přísně tajnou akcí, která sledovala zajištění všech osob ohrožujících vnitřní pořádek a bezpečnost státu v době branné pohotovosti, ale jak se ukázalo i mimo ni, tedy v libovolný okamžik, kdykoli si to režim usmyslel. Opatření v rámci této akce mělo probíhat po dvou liniích. Po linii Veřejné bezpečnosti měly být zajištěny kriminálně závadové osoby, po linii StB měly být zajištěny osoby, které se dopustily zločinu nesouhlasu s režimem, který v té době vládl. Výčet těchto osob je uveden ve směrnici pro evidenci osob ohrožujících vnitřní pořádek a bezpečnost státu, která je součástí Věstníku FMF z 28. 12. 1978. Měl jsem k dispozici tento Věstník a mohl jsem uváděná fakta např. v Lidových novinách zkontrolovat. Jsou pravdivá.

Jsou zde uvedeni signatáři Charty 77, funkcionáři K 231, Klubu angažovaných nestraníků, mluvčí a organizátoři tzv. nelegální kultury, představitelé "bývalých vykořisťovatelských tříd", protisocialistických studentských a mládežnických organizací, představitelé církevní hierarchie, kléru a další a další. Je to skutečně velmi obsáhlý seznam. Nebudu všechny tyto kategorie zde vyjmenovávat. Jen pro přesnost uvedu, že v příslušné směrnici je jejich výčet uveden v čl. 6 písm. a) - g) a je skutečně velmi, velmi obsáhlý.

Směrnice obsahuje i kategorizaci osob podle jejich nebezpečnosti, a to v článku 7. Nebezpečné osoby jsou rozděleny podle tohoto hlediska do 4 kategorií. Čím nižší číselné označení kategorie, tím nebezpečnější osoba. Čili osoba označená NO 1, byla osobou daleko nebezpečnější než NO 2. To pro přesnost.

Proti výše uvedeným osobám se vedle směrnic FMV z roku 1977 mělo v případě potřeby použít opatření Z, což je zajištění v nápravně výchovných ústavech, nebo P, které znamená pracovní nasazení u příslušného ONV.

V průběhu roku 1988 byl z FMV zaslán všem předsedům KNV, Radám obrany jednotlivých krajů a některým předsedům ONV přísně tajný spis. Jeho obsahem byla výstavba internačních táborů I. až IV. kategorie podle nebezpečností osob, které nezabezpečovaly loajálnost k existujícímu politickému režimu.

Akce Norbert měla být, jak již jsem řekl, zahájena i mimo vyhlášení branné pohotovosti státu na zvláštní rozkaz ministra vnitra ČSSR a uskutečněna během 48 hodin. Měla se týkat asi celkem 3000 osob a k její realizaci byly na okresních správách SNB vytvořeny 3 skupiny: řídící skupina, realizační skupina, tedy zatýkací skupina a strážní a eskortní skupina. Zatýkání nepřátelských osob mělo podle směrnice probíhat rychle a energicky tak, aby nevzbudilo mimořádnou pozornost spoluobčanů.

Součástí pokynů je i seznam věcí, které si internovaná osoba mohla vzít sebou do lágru. Když dovolíte, já i tento seznam přečtu, protože je velice poučný: osobní doklady, peníze, cennosti, šperky, předměty osobní hygieny, jídelní potřeby a stravu na 24 hodin. Dále pak 3 obleky pro muže a 4 šaty pro ženy, zimní kabát, jarní plášť, plášť do deště, 4 soupravy letního a 2 soupravy zimního prádla, 3 páry obuvi, 2 přikrývky, 2 prostěradla, rukavice a šála.

Vážení kolegové, tím, čím jsem vás nyní tady některé zdržoval, některé unavoval, ale možná i některé poučil, chtěl jsem pouze dokumentovat, co to byla "nepřátelská osoba" a jaký úděl ji měl očekávat.

Domnívám se, že smyslem zveřejnění těchto jmen, jmen nepřátelských osob, vůbec není to, že by měla být zveřejněna jména, která posléze budeme nějakým způsobem glorifikovat, Já se k tomuto návrhu pro zveřejnění těchto jmen připojuji proto, že totiž ti lidé, kteří byli prakticky připravováni k fyzické likvidaci, prostě mají právo se to dozvědět. Jestliže s tím nesouhlasíte, pak budete hlasovat proti. Ale odmítal bych jakékoliv diskuse o tom, - nebo ne diskuse, na to má každý poslanec právo - ale jakékoliv úvahy o tom, zda je to spravedlivé nebo nikoli. Buďto přijmeme filosofii, že některé lidi minulý režim poškodil a chtěl je dokonce i případně fyzicky zlikvidovat, anebo budeme dále a dále diskutovat o tom, jestli náhodou to některou stranu nepoškodí politicky. Čili tolik k tomuto problému.

Jinak technicky, to si dovolím jako člen vyšetřovací komise říci, to vůbec není neproveditelné a v tomto případě s panem předsedou Maškem nesouhlasím. Protože totiž označení "nepřátelská osoba" je vedeno vedle jmen na tzv. mikrofiších a mám dojem, že by stačily 4 hodiny práce pro jediného člena komise, plus dalšího člena, který by jeho práci kontroloval a jednu pracovnici příslušného úřadu, která je zběhlá v práci se čtečkou mikrofiší, abychom tento problém vyřídili.

Ještě k jednomu výroku pana předsedy Maška. On tady řekl, že je mu velice líto, že musí odpovídat na podobné nesmyslné návrhy z řad poslanců OF - nezávislí, že už to tady bylo nejméně dvakrát. Ono to tady dvakrát nebylo. Pokud si vzpomínám, jednali jsme o vypuštění slůvka "závažné". To slůvko skutečně v zadání pro práci vyšetřovací komise valného významu nemá, protože komise vždycky musí zkoumat závažnou informaci, nemůže si dovolit označit jako pozitivně lustrovaného člověka, který řekne členu StB "to je dnes hezky", protože to je také informace.

Mám dojem, že v tomto usnesení, které navrhoval pan kolega Vacek, je jistý nový moment a záleží opět na sněmovně, jak se v tomto případě zachová. Podle původního zadání pro práci vyšetřovací komise, tedy citovaného usnesení ze 14. května 1991 bylo řečeno, že komise může označit za pozitivně lustrovaného jenom toho kandidáta tajné spolupráce, který sděloval informace StB v utajeném styku, tzn. skutečně jak řekl kolega Vacek, v restauraci, v přírodě, v kině, v divadle. Ale jestli toto tam necháme a nezměníme usnesení na osoby, které podávaly kdykoliv informace, čili nejenom v utajeném styku, pak prostě souhlasíme s tím, že ti kolegové z řad poslanců, kteří předávali pracovníkům StB velmi, velmi důležité informace, prodávali i udání, ale protože tak činili v kancelářích StB, Veřejné bezpečnosti popř. dalších institucí, tak prostě jsou čistí.

Takže je samozřejmě na vás, jak se rozhodnete. Jestli tady nechcete mít jenom spolupracovníky StB, kteří předávali informace v utajeném styku, a budeme tady mít ostatní spolupracovníky StB. Ani takováto práce, i když samozřejmě není příliš příznivé měnit usnesení před koncem práce vyšetřovací komise, by nebyla podle mého názoru nesmyslná a netrvala by příliš dlouho, protože my totiž máme vše, co jsme na všechny poslance z materiálů StB získali, co prostě zůstalo, co dodnes existuje, a jestliže vezmeme z těchto materiálů ty materiály, které už byly uzavřeny s negativním výsledkem lustrace, potom to bude nemnoho svazků. Navíc komise se v nich velice dobře orientuje a troufnu si tvrdit, že bychom tuto záležitost vyřešili během jediného dne. Tím vás nechci přesvědčovat, toto jsem chtěl uvést v rámci objektivity.

Není to tak nesmyslný nápad, jak tady bylo řečeno. (potlesk)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hejskovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Dohnal.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený pane předsedající, vážení zástupci vlády, vážené kolegyně a kolegové. K tomu, co řekl pan poslanec Hejsek, se samozřejmě připojuji a sdílím jeho názor. Abych vám doložil, proč je potřeba toto usnesení ze 14. května tak, jak navrhl pan poslanec Vacek změnit, vám uvedu příklad, který se možná stal, možná nestal, ale rozhodně by se mohl stát. Takže, prosím, člověk, který je vytipován na kandidáta tajné spolupráce, je k tomuto výslechu pozván do kanceláře bezpečnosti. On tam spontánně, hned na napoprvé řekne významné informace pro, státní bezpečnost. Bezpečnost ho pochvaluje, jak ochotně vše co věděl vypověděl. Proto byl zaregistrován jako kandidát tajné spolupráce. Další styky k příslušníky StB se již odehrávaly formou utajovaného styku po restauracích, po kavárnách. Ten dotyčný však už neměl žádnou významnou informaci, kterou by mohl bezpečnosti říci k dispozici, protože už všechno řekl při tom prvním pohovoru ve služební místnosti. Takže, tento člověk je podle stávajícího usnesení naprosto čistý. Avšak člověk, který je k takovémuto pohovoru do služební místnosti pozván, zdráhá se, brání se, a významné informace v té služební místnosti neprozradí pro bezpečnost, ale postupem času formou utajovaného styku, různým nucením to z něho státní bezpečnost dostane, tak tento člověk podle stávajícího usnesení je pozitivně lustrován a když neodstoupí, tak bude oznámen, nebo byl by oznámen na plénu České národní rady. Prosím vás, přátelé, zamyslete se nad tím, jak to usnesení je absurdní a jak měří každému jiným metrem. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Dohnalovi. O slovo se přihlásil pan poslanec Váca. Připraví se poslanec Mašek.

Poslanec Oldřich Váca: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážení kolegové a kolegyně, už před dávnou dobou jsem tady vystoupil s tím, že bychom určitý seznam jmen měli nějakým způsobem zveřejnit. Stále se okolo toho motáme a teď máme zveřejňovat jiný seznam jmen. Jmen osob, bývalému režimu nepřátelských. Já bych samozřejmě, velice rád znal i tento seznam, ale vzpomenu-li obětí minulého režimu, tak nemohu souhlasit s tím, aby byl zveřejněn seznam lidí minulému režimu nepřátelských, aniž bych měl možnost vidět i seznam, kde jsou tatáž jména, která profitovala a ošklivě profitovala na minulém režimu. Věřím, že je mnoho shodných jmen, jak v seznamu spolupracovníků, který odmítáme zveřejnit, tak v seznamu těch, kteří se stali nepřátelskými osobami minulého režimu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vácovi, prosím, aby se ujal slova pan poslanec Mašek.

Poslanec Ivan Mašek: Vážené dámy, vážení pánové, já se omlouvám, ale když jsem hovořil k návrhu pana poslance Vacka, hovořil jsem pouze o dvou věcech v tom návrhu a ne o třetí, o které jsem se domníval, že není třeba hovořit vůbec. Bohužel, nyní to učinit musím, poté, co hovořil pan poslanec Dohnal. Jde o návrh, aby komise šetřila, co kdo řekl u výslechu. Uvědomme si prosím, v čem je ten rozdíl. Ono, když takového KTS, nebo prověřovanou osobu, ale nechme to zatím u KTS, pozvali k prvnímu pohovoru - StB to nazývala vytěžovaní pohovor, tak ten člověk dostal normální předvolánku na Policii. Přišel do úředních místností, tam byli civilní policisté, kteří se mu buď představili jako StB nebo nikoli a chovali se jako u výslechu. Ne každý byl informován o co jde a co při takovém výslechu má říkat, nemá říkat, co je povinen říkat atd. Byl činěn na ty lidi značný nátlak. Někteří tomu nátlaku odolali, jiní ne, nebo jiní méně, ale je zcela zásadně jiná situace v tom, co kdo vypovídá u výslechu a co kdo vypovídá, když se schází se svým řídícím orgánem v restauraci nebo na plovárně. To je zcela jiná situace. Tady chybí moment té svolnosti, té ochoty, té aktivity ze strany spolupracovníka.

Pokud bychom přijali tento návrh tak, jak je navrhován a chtěli bychom být perfektně - a já nemohu říci spravedliví, snad důslední - kdybychom chtěli perfektně do důsledku realizovat to, co je tu navrhováno, museli bychom probrat všechno, co kdo kdy řekl u kterého výslechu. Nejen KTS, protože to byla někdy i náhoda, že byl někdo veden jako KTS, jiný jako prověřovaná osoba, nebo dokonce potom nepřátelská. Čili, všechno, co kdy kdo řekl u výslechu, by se tady muselo probírat včetně toho, co případně kdo řekl potom před soudem, když byl souzen a včetně toho, co případně potom kdo kdy řekl například ve věznicích, kde byl vězněn. Prosím vás, buďme rozumní a zastavme se tam, kde to je třeba a já žádám Vojtu Dohnala, aby si uvědomil, co by to znamenalo. Děkuji vám. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Maškovi. Dále se o slovo přihlásila paní poslankyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, já se vám omlouvám, že vás už dnes podruhé budu unavovat. Pan poslanec Mašek mi v podstatě o polovinu zkrátil řeč, protože jsem chtěla objasnit, co vedlo ústavně právní výbor k tomu, aby navrhl usnesení ve znění, které bylo přijato v květnu minulého roku, tudíž už se o tom nebudu zmiňovat. Takže snad jenom jediné mi zbývá dodat, že je velmi zajímavé, že podle tohoto absurdního usnesení, jak jej nazval kolega Dohnal, vyšetřovací komise pracovala více než třičtvrtě roku a nikdo z členů vyšetřovací komise nepodal návrh na změnu tohoto absurdního usnesení. Protože pan poslanec Hejsek odpověděl panu poslanci Maškovi, který zde řekl, že už dvakrát se tím plénum zabývalo, že to není pravda. Proto z toho, pane poslanče Kolmistře, vycházím. Já věřím panu poslanci Hejskovi a tudíž mě velmi udivuje, proč zrovna 10 dní nebo ani ne 14 dní před koncem práce vyšetřovací komise se přišlo na to, že toto usnesení je absurdní a je třeba je novelizovat. Já to ponechávám na úvaze každého z vás, co se tímto sleduje. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Röschová. Dámy a pánové, do diskuse jsou dále přihlášeni poslanci Šuman, Dohnal, Hejsek. Já bych si dovolil vás nabádat k tomu, abychom směřovali k závěru tohoto jistě důležitého bodu. Slovo má pan poslanec Šuman. S faktickou poznámkou se však dere k mikrofonu pan poslanec Dohnal.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Já chci jen paní poslankyni Röschová sdělit, že to, co říká, není pravda. Někdy 11. nebo 12. října se zde hlasovalo o tom, aby se v usnesení vyškrtlo slůvko "významné", ale to neprošlo. Já jsem se s tím smířil, a když dnes vystoupil pan poslanec Vacek, dovolil jsem si ho podpořit. Ale paní kolegyně, už někdy v první polovině října se hlasovalo o změně usnesení, již tehdy jsem na to upozorňoval, ale byl jsem bohužel přehlasován.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Dohnalovi. Slovo má pan poslanec Šuman, připraví se pan poslanec Hejsek.

Poslanec Vladimír Šuman: Já možná teď vezmu slovo paní doktorce Röschová. Ona mluvila o tom, co bylo navrženo dnes, což je něco zcela jiného, než co bylo navrženo a o čem se hlasovalo minule.

Ale o tom jsem hovořit nechtěl. Chtěl jsem se zeptat navrhovatelů, když říkají, že to zjištění a zveřejnění nemá vůbec žádnou motivaci politickou a předvolební, že to má jen zaručit těm, kteří tam jsou takto označeni, aby se to dozvěděli, proč tedy to usnesení nezní tak, že komise to má zjistit a říci jim to. Proč to má být zveřejněno, když jde o to, aby se to dozvěděli ti, kteří tam jsou. Tak to formuloval, pokud si dobře pamatuji, pan poslanec Hejsek. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkují panu poslanci Šumanovi. Slovo má pan poslanec Hejsek.

Poslanec Josef Hejsek: Vážený pane kolego, to navrhoval v usnesení pan kolega Vacek, ale to nehraje roli, protože já s tím souhlasím také.

Já bych s vámi souhlasil, nemusí to být zveřejněno, ale jestliže nesouhlasíte s tím, aby to nebylo zveřejněno, což já nepokládám za škodlivé, aby to bylo řečeno ve sněmovně, pak nechť je usnesení změněno v tom směru, aby osoba z řad poslanců, která se na tuto skutečnost vyšetřovací komise dotáže, toto sdělení od vyšetřovací komise dostala. A je to v pořádku. Mně skutečně nejde o žádnou předvolební agitaci.

A ještě bych rád řekl totéž, co se týká projevu paní poslankyně Röschová. Prosím vás, tady jde o základní věc. Ať už si myslíme, že někdo předstírá to, co zde bylo řečeno, z jakéhokoli úmyslu, je zde věc základní: buďto přijmeme to, že budou oznámeni, popř. odejdou pouze někteří poslanci, kteří spolupracovali s StB, anebo odejdou všichni. To je význam vyjmutí slov "v utajovaném styku" Toto musí být základem každého rozhodnutí. A zde nemá význam, zda komise má za 14 dní skončit činnost či nemá. Buďto to chceme, anebo to nechceme.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hejskovi. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, začínám propadat lehké nervozitě. Před chvílí jsem skončil přípravu programu pro příští týden. Chtěl bych upozornit ČNR, že během 14 dnů máme doručit FS stanovisko k 35 návrhům zákonů. Řada z těchto zákonů je nesmírně důležitá pro vývoj této společnosti v příštích nejméně čtyřech letech. Kromě toho tato Česká národní rada má do konce volebního období přijmout podle plánu přibližně asi 25 zákonů. Řada z nich opět je nesmírně důležitá. Budeme-li mařit čas zbytečnými debatami, nesplníme tento základní úkol. Na to upozorňuji. Ačkoli vím, že není v moci nikoho omezovat debatu, přál bych si, aby každý, kdo se hlásí do rozpravy, měl tyto skutečnosti aspoň trošku na mysli. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Výbornému. Pan poslanec Hejsek se hlásí. Prosím, pane poslanče

Poslanec Josef Hejsek: Já už jen velice stručně. A tentokrát si dovolím vyslovit nesouhlas s panem poslancem Výborným. Že máme spoustu práce, to všichni víme. Ale mám dojem, že očista této společnosti od agentů a spolupracovníků StB, nomenklaturních struktur a komunistických mafií není rozhodně věcí druhořadou.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hejskovi a rozpravu končím. Prosím pana poslance Vacka, aby přednesl ještě jednou návrh na usnesení, a poté dám o tomto usnesení hlasovat. Prosím proto všechny poslance, kteří se zdržují ve vestibulu, aby vstoupili do sněmovny a mohli hlasovat.

(Po malé přestávce, během níž přišlo několik poslanců.)

Hovoří pan poslanec Vacek.

Poslanec Eduard Vacek: Jsme usnášeníschopní?

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Já prosím skrutátorky, aby provedly součet poslanců, kteří jsou ve sněmovně, abychom se nedostali do nesnází za několik málo minut.

(Sčítá se počet poslanců.) Součet je 99. Prosím tedy, aby dva poslanci byli tak laskavi a rozmnožili naše řady.

(Po krátké přestávce.) Zdá se, že žádný poslanec už nestojí před sněmovnou. Takže prosím službu, aby mi donesla jmenovitý seznam poslanců po politických stranách.

(Potlesk.)

Pokud výpočty neklamou, jsme usnášeníschopni. Nikdo nepodal návrh, aby se hlasovalo po částech. Přečtěte, prosím, ještě jednou návrh usnesení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP