Vyšetřením komise bylo zjištěno,
že v období, kdy byl Václav Exner evidován
s krycím jménem Vrba - a) věděl, že
se stýká s příslušníky
StB a za b) byl svolný se opakovaně s nimi stýkat
mimo úřední místnosti, za c) podával
informace významné pro StB neoficiální
cestou v utajovaném styku. Při šetření
komise vycházela z následujících podkladů.
Za první - záznam v registračním protokolu
StB pro Prahu a Středočeský kraj ze dne 24.
10. 1981, kde pod registračním číslem
35 151 je uveden Exner Václav, narozen 20. září
1942, krycí jméno Vrba s označením
kategorie D.
Za druhé - záznam v archívním protokolu
StB ze dne 15. 7. 1982, kde pod archivním číslem
728 903 je uveden Václav Exner, narozen 20. září
1942 s krycím jménem Vrba a s označením
D.
Za třetí - záznam v registračním
protokolu StB pro Prahu a Středočeský kraj,
ze dne 17. 5. 1989, kde pod registračním
číslem 32 278 je uveden dr. Václav Exner,
CSc. narozen 20. září 1942, krycí
jméno Izák s označením kategorie D.
Dále je zde razítko "zničeno" s
datem 8. 12. 1989. V rubrice poznámka jsou zkratky
FD, VZ, KPP, což znamená, že součástí
příslušného svazku byly složky:
finanční doklady, vlastnoruční zprávy
a korespondence a pomocné písemnosti.
Za čtvrté - archivní svazek č. 728
903, registrační číslo 35 151, důvěrníka
s k rycím jménem Vrba, který obsahuje mimo
jiné: agenturní záznam z vytěžovacího
rozhovoru ze dne 18. 10. 1981, záznam ze schůzek,
které se konaly 4. 11. 1981, 15. 12. 1981, 22. 1. 1982
a 27. 1. 1982, vždy v restauraci Slovanský
dům.
Úřední záznam o pracovním jednání
jednoho pracovníka Kancelářských strojů
na podniku zahraničního obchodu Omnipol vytěžený
ze schůzky 15. 12. 1981. Agenturní záznam
o ohlasech na výjimečný stav v Polsku v podniku
zahraničního obchodu Omnipol z téže
schůzky. Návrh na ukončení svazku
z důvodu dekonspirace. Dále obsahuje prohlášení
mlčenlivosti ze dne 14. 10. 1981 označené
jako materiál trvalé hodnoty a podepsané
vlastnoručním podpisem: "Exner".
V průběhu šetření komise
vyslechla tři svědky - bývalé příslušníky
STB, z nichž jeden byl řídícím
orgánem důvěrníka s krycím
jménem Vrba, a další řídícím
orgánem důvěrníka s krycím
jménem Izák. Dále na jeho vlastní
žádost vyslechla jako svědka pana poslance
Exnera. Lhůta k odstoupení z funkce uplynula dne
19. 3. 1992.
Upozorňuji, že rozprava k tomuto sdělení
se v souladu usnesením České národní
rady. č. 156 má konat až na příští
schůzi ČNR tak, aby poslanci měli předtím
možnost seznámit se s příslušnými
materiály. Svazek bude zpřístupněn
k nahlédnutí v místnostech vyšetřovací
komise v pondělí 23. 3. 1992. Děkuji vám
za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Šepsové a
vzdor jejímu návrhu, který odpovídá
skutečně řádu vyšetřovací
komise, vás chci upozornit, že se přihlásil
o slovo poslanec Exner. Prosím, aby se sněmovna
vyjádřila, zda chce pana poslance nechat promluvit.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 79
To je převážná většina,
prosím pana poslance Exnera.
Poslanec Václav Exner: Paní předsedkyně,
páni členové vlády, dámy a
pánové, představoval jsem si, že v České
národní radě vystoupím k vhodnější
věci, například ke zprávě vlády,
která byla předchozím bodem. Ale přece
jen záležitost týkající se lustrací
je taková, že by nedovolila mé vystoupení
zcela objektivní a nezbývá mně tedy,
než abych před vás vystoupil ke své
osobě.
Před 16 dny jsem se dozvěděl zhruba totéž,
co vy dnes, a sice, že ve dnech od 14. 10. 1981 do 27. 1.
1982, tj. tři měsíce a 13 dní, jsem
byl evidován státní bezpečností
jako důvěrník Vrba a že v roce 1989
jsem byl také evidován jako důvěrník
státní bezpečnosti. Z materiálů
jsem se posléze dozvěděl, že má
první evidence skončila tím, že jsem
se stal nedůvěryhodnou osobou v době, kdy
se mě bezpečnost začala ptát na věci,
které se dotýkaly mého zaměstnání
v podniku, kde jsem měl podepsáno prohlášení
o tom, že budu mlčet v oblasti služebního,
hospodářského a státního tajemství.
Celá záležitost v roce 1981 a 1982 je založena
na zájmu a výsleších bezpečnosti
po mé první cestě do Německa, na které
se naštěstí nestalo vůbec nic, co bych
býval mohl uvést jako závažnou skutečnost,
která by mohla bezpečnost zajímat. Mohu potvrdit,
že data a zápisy, které jsou ve složce,
jsou z hlediska tématiky a z hlediska čas v pořádku,
z hlediska obsahu jsou však psány podle paměti
těch, kteří se mnou hovořili, s mnoha
věcnými chybami a nepřesnostmi.
Nevěděl jsem, o co jde. Hned podle prvního
záznamu jsem se při výslechu choval klidně
a otevřeně a doufám, že jsem se tak
choval i při výslechu před vyšetřovací
komisí ČNR.
Ve složce jsou spojeny dvě věci, které
jsem už dávno nespojoval. Za prvé to, že
mě bezpečnost vyhledávala mimo svou úřadovnu
a za druhé výslechy v úřadovně.
Úřadovnou nebyla budova v Bartolomějské,
jak se mi snažil napovědět pan vyšetřovatel
vyšetřovací komise, ale budova v Benediktské
ulici, což jsem si později ověřil ve
svých poznámkách v diáři. Na
tyto výslechy jsem již dávno zapomněl,
což jsem také uvedl ve svědecké výpovědi
před komisí ČNR.
Podotýkám, že člověk, který
se se mnou setkával na ulici, a podle mých záznamů
jednou v restauraci ve Slovanském domě, mně
ukázal průkaz bezpečnosti se jménem,
které se nyní ve vyšetřovacím
spise nevyskytuje. Toto vše vím teď po přečtení
záznamu ve složce a po kontrole ve svých diářích.
Neorientoval jsem se v té době dost v právu
ani v organizaci bezpečnosti. Nebyl jsem si vědom,
s jakou složkou bezpečnosti se stýkám.
Byl jsem pozván do budovy s nápisem "Správa
SNB" a také člověk, který mně
ukázal průkaz, se mně představil jako
pracovník bezpečnosti. Vycházel jsem, dokud
nebylo zřejmé, že jde o něco jiného,
z toho, že policisté mohou vyslýchat lidi jen
za konkrétním účelem spojeným
s trestnými věcmi, a jak mě i teď
právníci informují, byl jsem povinen pravdivé
informace poskytovat.
O co šlo v roce 1989 nevím a také komise
mně bohužel nebyla schopna říci, čeho
se příslušné události týkaly.
Jak jste nyní slyšeli, /já se to také
dovídám teď poprvé/ příslušné
složky byly zlikvidovány.
I když bych dnes byl mnohem obezřetnější
a asi pečlivě zjišťoval, proč co
chtějí vědět, poskytl bych zřejmě
potřebné informace i dnešní policii.
Pokládám to za jednu z podmínek k tomu, aby
mohla trestnou činnost vyšetřit, tím
jí předcházet a přispět ke
zdravému morálnímu prostředí
v naší společnosti, kde bych mohl klidně
spát a netřást se obavami ani před
bezpečností ani před policií ani před
různými vyšetřovacími komisemi
- když žiji normálně a nic jsem neprovedl.
Dovolte mi také, abych z tohoto místa poděkoval
mým blízkým a známým a také
neznámým, kteří, když jim jako
jedinou možnost, kterou si myslím, že mohu dělat,
při každém seznámení oznamuji,
co jsem nyní za člověka, jak jsem klasifikován,
na mě nezanevřeli, naopak mnozí z nich mě
podpořili. Nakonec po zvážení celé
situace s mnoha obavami a starostmi jsem však dospěl
k názoru, že se skutečností, že
jsem po určitou dobu byl důvěrníkem
Vrbou a po určitou dobu důvěrníkem
Izákem, se budu muset naučit žít a je
to pro mě lepší, než kdybych se dozvěděl,
že například mám rakovinu. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Exnerovi. Jak už jste slyšeli,
rozprava se bude konat v této věci na příští
schůzi. Tím tedy předběžně
tento bod končím.
Pan poslanec Štindl si přeje vystoupit v rozpravě?
/Ne./ Má návrh. Prosím.
Poslanec Karel Štindl: Vážená paní
předsedkyně, vážená česká
vládo, dámy a pánové, velice se omlouvám,
ráno jsem požádal a vy jste s tím laskavě
souhlasili o přeložení bodu 8 či 9,
tj. projednávání vládního návrhu
zákona o zřízení ministerstva pro
mezinárodní vztahy České republiky.
Přesto se stalo přesně to, čemu jsem
se tím návrhem chtěl vyhnout. Každou
chvíli se totiž dostaví delegace zahraničního
výboru srbského parlamentu, jehož jsme hostiteli
a musíme s ním jednat do 14 hodin. Proto se velmi
omlouvám a znovu vás prosím o přeložení
tak, aby k jeho projednávání došlo na
začátku odpoledního jednání,
přesně řečeno po 14. hodině.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Štindlovi, domnívám
se, že účel sledovaný jeho nynějším
vystoupením jsme pochopili již ráno při
hlasování, že nemusím dávat hlasovat
k tomuto bodu. Když se dostaví delegace srbského
parlamentu, je jasné, že poslanci, kteří
pracují v zahraničním výboru, se musí
tohoto setkání zúčastnit, ostatně
i já se budu muset k polednímu omluvit.
Myslím tedy, že není třeba o tomto dalším
procedurálním návrhu pana poslance Štindla
dávat hlasovat, myslím, že jsme, to pochopili
všichni tak, že projednávat bod o zřízení
ministerstva pro mezinárodní vztahy budeme, až
se budou moci zúčastnit poslanci, kteří
pracují v zahraničním výboru.
Děkuji panu poslanci Štindlovi.
Jako další bod tedy bychom projednali zprávu
a návrh usnesení ČNR na změnu usnesení
ČNR č. 156 ze 14. 5. 1991, týkající
se obsahu práce vyšetřovací komise ČNR
pro otázky lustrací. O zařazení tohoto
bodu požádal pan poslanec Vacek, který již
je připraven vystoupit.
Poslanec Eduard Vacek: Vážená paní
předsedkyně, pane premiére, dámy a
pánové, usnesení ČNR ze dne 14. května
1991 k obsahu práce vyšetřovací komise
ČNR pro otázky lustrací navrhuji, aby se
změnilo takto:
Bod III. a), odstavec 3 c) usnesení ČNR ze dne 14.
května 1991 k obsahu práce vyšetřovací
komise ČNR pro otázky lustrací zní:
"Podával zprávy StB nebo plnil úkoly,
které mu státní bezpečnost uložila.
ČNR současně ukládá vyšetřovací
komisi ČNR pro otázky lustrací, aby
ve smyslu této změny přehodnotila lustrace
všech poslanců, které uzavřela s negativním
výsledkem."
Za druhé ČNR zbavuje vyšetřovací
komisi ČNR pro otázky lustrací mlčenlivosti
a osobám z řad poslanců ČNR, kteří
byli státní bezpečností registrováni
jako nepřátelské osoby v kategorii 1 - 4
a ukládá jim, aby jména těchto osob,
včetně kategorie, do které byly zařazeni,
zveřejnila na příští schůzi
ČNR. Osoby z řad poslanců ČNR, které
si nepřejí být v souvislosti se zveřejněním
jmen nepřátelských osob jmenováni,
toto písemně oznámí vyšetřovací
komisi ČNR pro otázky lustrací nejpozději
do dne zahájení příštího
pléna ČNR.
Vyšetřovací komise v případě,
že zjistí, že jako nepřátelské
osoby byly evidovány, jejich jména nezveřejní.
Druhá změna spočívá ve vypuštění
slov "neoficiální cestou v utajovaném
styku". Původní formulace, tak, jak byla dosud
aplikována znamená, že vyšetřovací
komise musí s negativním výsledkem uzavřít
lustrace u těch poslanců, kteří státní
bezpečnosti sdělovali důležité
informace, udávali své spoluobčany jen proto,
že tato udání neučinili například
v hospodě, v restauracích, ve vinárnách
apod., ale přímo v kancelářích
bezpečnosti a StB.
Odůvodnění: Následkem zveřejnění
jmen osob, které byly registrovány státní
bezpečností jako osoby nepřátelské,
sledujeme nikoli zahájení předvolební
kampaně, jak se mylně domnívá určitá
část poslanců, ale odstranění
paradoxního stavu, který souvisí s mandátem
poslance. Každý poslanec má ze zákona
právo zúčastnit se jakéhokoliv jednání
včetně důvěrného a tajného.
Nemá však právo dozvědět se,
že byl orgány StB evidován jako nepřátelská
osoba a tím vlastně předurčen k internaci,
trvalému obtěžování a podle zveřejněné
akce Norbert možná i předurčen k fyzické
likvidaci, pokud by tak totalitní systém rozhodl.
Jsem přesvědčen, že zde neobstojí
argument, že by z takového zveřejnění
některé strany mohly vytloukat politický
kapitál. Konfederace politických vězňů
mně jistě dá za pravdu. Chci demagogům,
kteří šíří takovéto
názory, připomenout, že jako nepřátelské
osoby byly evidovány jednotliví členové,
občané, nikoli politické strany a politická
uskupení. Poslanci registrovaní jako nepřátelské
osoby, sdružující se v politických stranách,
které nejsou nakloněny zveřejnění
seznamu nepřátelských osob, mohou podle návrhu
požádat, aby tak nebylo učiněno. Děkuji
za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Vackovi, do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Mašek.
Poslanec Ivan Mašek: Vážená
paní předsedkyně, vážené
dámy a pánové, je mně velmi líto,
že už poněkolikáté zde musím
odpovídat na podobné nesmyslné návrhy
klubu tzv. nezávislých OF Vysvětlím
znovu, proč tyto návrhy považuji za nesmyslné
a navíc za neproveditelné.
První návrh zněl tak, aby bylo upraveno usnesení
č. 156 a to v místě, které se dá
nazvat jakousi rozhodovací hranicí, podle níž
je posuzováno v případech kategorie kandidát
nebo důvěrník, zda ten člověk
je pozitivní či není. Chtít změnit
tuto hranici a to 10 - 11 dní před ohlášeným
koncem práce komise je samozřejmě pouze účelové.
Bylo naznačeno, že máme zpětně
přezkoumat to, co jsme již rozhodovali negativně.
Je to zřejmá snaha o to, aby někteří,
kteří nebyli označeni komisí za pozitivní,
za takové označeni byli. Tento úmysl je kryt
snahou jakoby upravit usnesení 156 ve smyslu zákona
451. Přitom se samozřejmě neupravuje ve smyslu
zákona 451, protože se upravuje pouze v určitém
směru, nikoli například ve směru jiném.
Je to provedeno zvláště mazaně a výběrově.
V zákoně 451 například se hovoří
o tom, že stačí, když dotyčný
věděl, že se stýká s příslušníkem
Bezpečnosti. V našem usnesení to bylo původně
navrženo také, ale ČNR odhlasovala, že
příslušný musel vědět,
že se stýká s příslušníky
Státní tajné bezpečnosti. Je to jedna
z těch věcí, kterými se zde před
chvílí nepravdivě hájil pan poslanec
Exner. Návrh toto nemění, ale mění
jinou věc. Je zaměřen účelově,
je veden k tomu, aby došlo před volbami ke zveřejnění
některých jiných osob. Tento návrh,
pokud si vzpomínám, zde již padl dvakrát
a dvakrát ho sněmovna odmítla. Doporučuji
vám to znovu.
Druhá věc je návrh, aby komise provedla šetření,
kdo z poslanců ČNR byl evidován jako nepřátelská
osoba, a aby se to zveřejnilo. Je to navrhováno
v souvislosti s akcí Norbert, kde existuje rozlišení
nepřátelských osob N1 až N4, jak jste
se mohli dočíst v tisku.
Tento návrh je opět neproveditelný. I kdyby
proveditelný byl, nepřinesl by navrhovatelům
to, co si od něj slibují.
V registračních protokolech byly vedeny mnohé
svazky, některé z nich jsou svazky osobní.
Osobní svazky byly vedeny např. na příslušníky
agenturní sítě na agenty, rezidenty, kandidáty,
důvěrníky, ale také na prověřované
osoby a na osoby nepřátelské.
Kdo byl zařazen jako ta či ona osoba, to nezáleželo
jen na tom, nakolik se podílel na odporu vůči
režimu nebo na spolupráci s disidentem, ale např.
také na tom, kde bydlel. Ona totiž v Praze řada
lidí, kteří vyvíjeli po léta
velkou aktivitu, byla zaznamenána jen jako prověřené
osoby, popř. vůbec neměla osobní svazek,
poněvadž disidentů bylo mnoho, zatímco
když byl někdo - teď nevím kde, abych
neurazil třeba v Lomnici nad Popelkou např., pak
proto že tam bylo estébáků řekněme
6, disident žádný, tak si nějakého
museli najít a zavedli ho jako nepřátelskou
osobu. To je jedna věc.
Druhá věc je, že tak, jak je to žádáno,
to není proveditelné. Není to proveditelné
v časovém období, na jaké je to navrženo,
a to z tohoto důvodu.
V registračních protokolech jsou statisíce
záznamů. Jsou to záznamy různých
typů svazků - kromě osobních jsou
tam svazky signální, které opět mohly
být vedeny k určité osobě, jsou tam
svazky objektové atd. atd. Když komise 17. listopadu
tyto registrační protokoly z celé republiky
svezla na jedno místo, což byl velmi záslužný
čin, pak aby mohla použít těchto materiálů
k lustracím, k tomu, aby se zjistilo, kdo byl nebo nebyl
spolupracovníkem StB, převáděla zápisy
z těchto svazků na počítač.
Vzhledem k tomu množství a k času byly převedeny
na počítač pouze ty záznamy, které
se týkaly spolupracovníků StB a kandidátů
tajné spolupráce. Ostatní záznamy
- objektové svazky, signální svazky, svazky
prověřovaných osob a svazky nepřátelských
osob - nejsou na počítač převedeny.
Čili pokud bychom měli zjistit, kdo z 200 poslanců
byl evidován jako nepřátelská osoba,
znamenalo by to sednout si ke všem těm registračním
protokolům, postupně listovat, hledat jména
všech dvouset poslanců. To si samozřejmě
nemůže nikdo v tu chvíli pamatovat,
předpokládám, že tak pět jmen
může člověk při takovém
listování držet v hlavě. Bylo by tedy
nutno prolistovat všechny tyto svazky, nic nepřehlédnout
a to ještě u dam poslankyň sledovat jejich
jména za svobodna, popř. mají-li několik
jmen, nevím, je-li tu takový případ
apod.
Prostě ta věc není proveditelná, je
to návrh nesmyslný a lidé, kteří
to navrhují, si neuvědomují co činí.
Proto vás žádám, abyste tento návrh
celý, jak byl přednesen, odmítli.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Maškovi. Dále se o slovo přehlásila
paní poslankyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, chtěla bych obrátit vaši pozornost,
resp. oživit paměť sněmovny v tomto smyslu.
Návrh na usnesení č. 156 z roku 1991 podával
ústavně právní výbor poté,
co několik dní o tomto návrhu usnesení
jednal. Tento návrh usnesení byl námi zde
v této místnosti přijat. Na to samozřejmě
navazoval i jednací řád, kterým jsme
my jako sněmovna zavázali vyšetřovací
komisi, kterou jsme usnesením zřídili, aby
se podle tohoto jednacího řádu chovala a
podle něho jednala.
Domnívám se, že nelze teď 14 dní
před skončením práce vyšetřovací
komise měnit usnesení v těchto poměrně
důležitých bodech, aniž bychom vzali v
potaz jednací řád, který velmi úzce
na toto usnesení navazuje.
Dále se domnívám, že se nelze v tomto
bodě odvolávat na tzv. lustrační zákon
č. 451 z roku 1991, neboť bych obrátila vaši
pozornost na § 1, kde se říká, na jaké
osoby se vztahuje lustrační zákon a kde je
patrno, že se nevztahuje ani na poslance, ani na členy
vlády. Tudíž by bylo zapotřebí
to upravit jiným způsobem.
Připadá mi, jak opakují ještě
jednou, velmi nerozumné a velmi nesprávné
měnit usnesení a jednací řád
14 dní před koncem práce vyšetřovací
komise, a to usnesení, podle kterého komise téměř
rok pracovala.
Tudíž vás žádám, abyste
buď nepřijali návrhy pana poslance Vacka, a
nebo aby jeho návrhy byly předloženy ústavně
právnímu výboru, protože podle mého
názoru obsahují ještě další
právní problémy.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Röschová. Hovoří
pan poslanec Fejfar.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené kolegyně a kolegové.
Nebudu se zabývat tou první částí
vystoupení pana poslance Maška. Chtěl bych
říci jednu věc ke druhé části
jeho vystoupení, tzn. k nepřátelským
osobám.
Někteří z nás nemusí panu poslanci
Maškovi důvěřovat, protože je v
té komisi. Chtěl bych promluvit za ty z nás,
kteří o práci komise mnoho nevědí,
protože se samozřejmě nemohou dozvědět,
co se v ní projednává. Chtěl bych
uvést příklad.