Nyní tedy konkrétně k některým
výsledkům, které jsou podle mého názoru
problematické a vyvolávají jisté znepokojení.
Na prvním místě je to především
pokles produkce, a to přitom statistika vykazuje hodnoty
ve výrobních cenách a zahrnuje i ty produkty,
které zůstávají ve skladech nebo jsou
odesílány nesolventnímu zákazníkovi.
V roční zprávě OSN Konference
o obchodu a rozvoji je vývoj produkce u nás hodnocen
hůře než v Polsku nebo Maďarsku, experti
OSN při hodnocení poukazují na nejlepší
výchozí podmínky Československa, ale
v nejlepších podmínkách jsme podle této
zprávy dosáhly nejhorších výsledků.
Tedy pouze teorie volného trhu a restrikce poptávky
místo zvyšování produkce nevede k potřebnému
cíli.
Za cíl ekonomické reformy považuji prosadit
výkonnou tržní ekonomiku a zajistit prosperitu
národního hospodářství v každé
jeho fázi, tedy i v té současné. Pokles
průmyslové výroby byl o 22,5 % vzhledem k
tomu, že podíl průmyslu na národním
důchodu se u nás pohybuje kolem 60 % a také
vzhledem k tomu, že podobný pokles jako průmysl
zaznamenala i další odvětví, například
stavebnictví, zemědělství či
doprava, je nutné tento stav především
s ohledem na určení správných východisek
klasifikovat jako celkovou výrobní krizi.
Dalším znepokojivým jevem byl růst zásob.
Tento ukazatel v průběhu roku velmi kolísal.
Jeho konečná hodnota je nárůst o 28,3
mld. Kčs v porovnání s koncem roku 1990.
Když nic jiného, tak tento moment může
komplikovat vlastní průběh privatizace. Nedošlo
podle mého názoru ani k nezbytné modernizaci
výrobních technologií a infrastruktury. Průmyslová
výroba, jak již bylo uvedeno, poklesla o 22,5 %, ale
investice, vycházím-li z údajů za
3 čtvrtletí, protože jsem konečný
údaj nezjistil, klesly o 25 %. Z toho jednoznačně
vychází, že i v roce 1991 jsme žili na
úkor budoucnosti.
Jako falešný a krátkodobý se nakonec
ukázal rozpočtový přebytek zaznamenaný
v prvém pololetí, bylo ho dosaženo skrytým
snížením reálných výdajů
proti plánu a příjmy rozpočtu z papírových
a nikoli reálných zisků podniků.
V této souvislosti musím konstatovat, že
se neosvědčila ani politika přebytkového
rozpočtu s předpokladem +1,1, mld. Kčs. Výsledek
je po zohlednění -10,9 mld. Kčs. Takže
vysoce deficitní rozpočet nemohl pro letošní
rok, ale ani pro další léta založit nic
pozitivního. Vedl mimo jiné i k inflaci, jejíž
průměrná roční míra
byla více než 44 %.
Závěrem chci říci, že je-li zpráva
vlády v souladu se statistikou, jsou závěry
vlády, mírně řečeno, přinejmenším
diskutabilní. Podle mého názoru zpráva
necharakterizuje objektivně příčiny
hospodářského vývoje v roce 1991 ani
jeho ekonomické a sociální důsledky.
Již dnes jsem velmi zvědav, jakým způsobem
budou sněmovnou konfrontovány ve vztahu k Programovému
prohlášení vlády, jehož plnění
budeme s největší pravděpodobností
projednávat na dubnové schůzi ČNR.
Děkuji za pozornost. (Slabý potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Petrovi, prosím pana poslance
Květa.
Poslanec Jan Květ: Vážená paní
předsedkyně, vážený pane premiére,
vážení páni ministři, vážené
kolegyně, páni kolegové, moje poznámka
se týká něčeho, co vypadá snad
jako detail, ale je to důležité pro naši
budoucnost.
Na str. 31 souhrnné zprávy se hovoří
o vyhlášení programů na podporu výzkumu
rozvoje techniky a technologií. Bylo podáno podle
této zprávy 1748 žádostí, vybráno
bylo 507 projektů v celkové hodnotě 288,6
mil. Kčs.
Rad bych věděl a vznáším tyto
dotazy:
1. Podle jakých hlavních kritérií
se konal a probíhal výběr těchto projektů.
2. Jakým způsobem probíhala oponentura návrhů
a do jaké míry byla veřejná a kontrolovatelná
vědeckou a odbornou obcí. Kdo oponenturu jednotlivých
projektů organizoval.
3. Jaká je průměrná doba trvání
jednotlivých schválení projektů.
4. Jak bude probíhat výběr projektů
letos, neboť v roce 1992 - nemýlím-li
se - připadá na tento účel ve státním
rozpočtu 0,8 mld Kčs.
Daňoví poplatníci a ostatní zájemci
by totiž měli být informováni o přijatých
i zamítnutých projektech, a to pokud možno
v nějaké veřejně prodejné brožuře,
jak je tomu např. v sousedním Německu, a
měla by být možnost kontrolovat, které
projekty byly vybrány a které nebyly a případné
s řešiteli těchto projektů vejít
ve styk, aby mohli z jejich poznatků pokud možno brzy
čerpat.
Proto navrhuji do usnesení
a) dát výběr projektů pro program
na podporu výzkumu a rozvoje techniky a technologií
již v roce 1992 do souladu se zásadami navrhovaného
zákona o vědě a technologiích,
b) zveřejnit seznam projektů vybraných i
projektů zamítnutých v letech 1991 a 1992
s uvedením jejich hlavních cílů, nákladů,
řešitelských pracovišť a odpovědných
řešitelů - samozřejmě s adresami.
A pak si neodpustím ještě jednu poznámku
na okraj.
Podobně by měla postupovat i federální
ministerstva, která vypisují obdobné programy,
prosím proto pana premiéra, aby vláda ČR,
pokud s tím bude souhlasit, uvážila tlumočení
návrhů, které jsem zde přednesl, i
federální vládě, aby se obdobně
postupovalo i na federální úrovni. Myslím,
že to dopomůže průhlednosti všech
těchto akcí.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Květovi. Podotýkám,
že nemám žádnou písemnou přihlášku
do diskuse. Prosila bych, kdo má zájem vystoupit
v diskusi, aby se písemně přihlásil.
Poslanec Josef Meier: Dámy a pánové,
chtěl bych se zeptat na jednu věc.
V souhrnné zprávě na str. 90 je napsáno:
"Podle předběžných údajů
skončilo finanční hospodaření
organizací zemědělské výroby
v roce 1991 ztrátou ve výši zhruba 5 mld Kčs."
Jak jste si asi mnozí přečetli, sdělovací
prostředky uvedli, že došlo ke schodku ve výši
21 mld Kčs. Přál bych si proto, jestli by
mi tato věc mohla být vysvětlena.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Hlásí se ještě někdo
do diskuse? (Nikdo.)
Pokud tomu tak není, rozpravu končím a táži
se vlády, zda si někdo z jejích členů
přeje ještě vystoupit? (Hlásí
se ministr Dyba.) - Prosím pana ministra Dybu.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj
ČR Karel Dyba: Vážená paní
předsedkyně, odpověděl bych na některé
z dotazů, které byly předneseny, s tím,
že souhrnná odpověď bude k dispozici v
souvislosti s vypracováním usnesení.
Co se týče poklesu produkce, hovořil jsem
o tom, že za pozitivní stránku, tzn. za stabilizaci,
zvládnutí cenového vývoje a vnějšího
účtu republiky se musí zaplatit jistá
daň. To vždycky bylo známo, to bylo zabudováno
do scénáře reformy v té ilustrativní
podobě, v jaké jsme mohli vývoj pro rok 1991
předvídat.
Chci upozornit na některé skutečnosti.
Především pokles průmyslové produkce
- skutečný pokles - je velmi obtížné
z objektivních důvodů změřit.
Příliš mnoho věcí se totiž
mění a soubor, statistický soubor, na kterém
se vývoj produkce měří, se zmenšuje.
Čili toto číslo je i v nesouladu s celou
řadou dalších ukazatelů, které
musíme brát do úvahy, chceme-li přesněji
zjistit, co se vlastně v ekonomice děje.
Např. když se podíváte na údaje,
které ve zprávě jsou uvedeny a týkají
se spotřeby elektrické energie, uvidíte,
že spotřeba, která je často velmi úzce
korelována s výrobou, poklesla podstatně
méně.
Za druhé - je známo např. z transformace
španělské ekonomiky, že v té době
Španělé upustili, aniž by přestali
ukazatele celkové produkce, celkové průmyslové
výroby sledovat, od toho, že by mu přisuzovali
naprosto jednoznačnou závažnost a orientovali
se především na ukazatel průmyslové
spotřeby energie. Na to chci upozornit jako na velmi důležitá
fakta.
Za třetí - co se týče poklesu průmyslové
produkce, pan poslanec zde uvedl, že podíl průmyslu
na celkové produkci u nás byl a pohyboval se zhruba
kolem 60 %. To je právě jeden z velkých problémů.
Je třeba vědět, že naše ekonomika
byla tzv. přeindustrializována, čili my musíme
očekávat, že zejména v oblasti průmyslu
v souvislosti s hospodářskou transformací,
se stržněním ekonomiky, s jejím otevřením
musí dojít nezbytně k odstranění
celé řady aktivit, které nemají šanci
efektivně existovat u nás. Právě proto
musí být pokles v oblasti průmyslové
produkce očekávaný a největší,
i s těmi statistickými výhradami,
které jsem uvedl.
Za čtvrté - nedošlo k modernizaci technologií.
K tomu bychom ovšem museli udělat mikroekonomickou
sondu, do jaké míry docházelo také
už k modernizaci v jednotlivých továrnách
i při stávajícím poklesu investic.
To klidně mohlo docházet, protože je známo
z minulosti, z minulých analýz, že velká
část investic u nás byla zbytečných,
že ty peníze byly vynaloženy zbůhdarma.
Čili i při menší míře
investic, při snižujících se investicích
může být proces modernizace ekonomiky mnohem
efektivnější. Tím vůbec nechci
říci, že v loňském roce už
k tomu začalo v podstatné míře docházet.
Jen upozorňuji, že v těchto ekonomikách
u nás zásadně neplatí, že
čím více investic, tím větší
modernizace. To v minulosti určitě neplatilo, a
proto, jak říkám, i při poklesu
investic klidně může být proces modernizace
daleko rychlejší. Čili budeme-li chtít
o tom více vědět, je třeba to zjistit
mikroekonomickou sondou. K tomu jsme zatím neměli
možnost a je to stejně v kompetenci statistických
úřadů. Do jaké míry to učinili,
nevím.
Nemyslím si, že jsme žili v loňském
roce na úkor budoucnosti. Rozhodně ne v té
míře, v jaké jsme žili na úkor
budoucnosti v uplynulých 40 a více letech. Co se
týká falešného rozpočtového
přebytku, myslím si, že k tomu by byla delší
diskuse. Ve zprávě je to podrobně vysvětleno,
já si nemyslím, že šlo o jakýkoli
falešný rozpočtový přebytek v
průběhu roku. Revalorizace, která byla učiněna
a v průběhu loňského roku na
základě tohoto přebytku, který se
objevil na počátku roku, byla reálná.
Peníze šly skutečně na zdravotnictví,
školství a na podporu určitých investic,
protože ten přebytek byl a stát si to mohl
dovolit. Podotýkám, že spojitost s cílem,
který nebyl dosažen, a inflací není
taková, jak zde byla uvedena. Upozorňuji na to,
že kdybychom neměli ten cíl tak přísně
stanoven, jak jsme ho měli, tak bychom určitě
měli problémy s dosažením nízkého
deficitu, který byl nakonec dosažen, a znovu chci
říci, že tento deficit se objevil ke konci
roku, ať už byly příčiny jakékoli
a v té době samozřejmě vůbec
neovlivnil už proces pohybu cenové hladiny, jak ostatně
měsíční data o vývoji cen dokazují.
Prostě, ve druhé polovině roku, jak jistě
všichni víte, a ve zprávě to je uvedeno,
byla měsíční míra inflace v
zásadě nulová. Čili není tam
žádná souvislost s tím, že
by výsledek rozpočtu nějakým způsobem
přispěl k obnovení inflace.
Znovu opakuji, že si myslím, že ve zprávě
jsou velmi objektivně charakterizovány výsledky
hospodářského vývoje v loňském
roce, je tam uvedeno na jedné straně, co bylo dosaženo,
v čem je to pozitivní a na druhé straně,
jaká cena se za to musela zaplatit včetně
určitých sociálních nákladů.
To patří k procesu transformace a není možno
se od toho odmyslet, není možné uvažovat
o skutečném průběhu transformace,
aniž by tento proces byl konfliktní a aniž by
se zde objevily sociální problémy a důsledky.
Úlohou vlády je cíleně tyto sociální
důsledky zmírňovat tam, kde je to nutné.
Cíleně - prostřednictvím regionální
politiky, prostřednictvím politiky zaměstnanosti
a podobně.
Pan poslanec Květ měl detailní dotazy, podle
jakých kritérií se určovala, jakým
způsobem probíhala oponentura při přidělování
minima prostředků, které vláda měla
k dispozici na podporu výzkumu a vývoje. K tomu
chci říci dvě, tři věty.
Za prvé byly ustanoveny programy, byly zvoleny jisté
programy, - jen namátkou - program zdraví, program
podpory technologií pro malé a střední
podniky apod. Ve všech těchto programech fungovala
tzv. rada pro program, ve které byli nominováni
převážně vědci z určitých
svazů, které ve vědě existují.
Čili bylo to objektivně rozdělováno
do té míry, do jaké toto grémium -
složené z vědců a také z jednoho,
dvou úředníků, kteří
tam seděli - může být objektivní.
Průběžně jsme o tom v průběhu
roku dávali zprávy. Samozřejmě podle
požadavku pana poslance Květa můžeme doplnit
detaily o tom, co bylo vybráno a co nebylo a proč.
Myslím, že to je správná námitka
a že do příště, zejména
v letošním roce, by to mělo mít tuto
podobu. Podotýkám, že v letošním
roce by měla základní kritéria určit
nově zřízená Rada pro vědu
a technologie při české vládě.
Co se týká poznámky pana poslance Meiera,
rozdíl v našich údajích a údajích
ve sdělovacích prostředcích: dnes
už je taková doba, že ve sdělovacích
prostředcích uvidíte k jedné skutečnosti
mnoho rozdílných názorů, včetně
statistických údajů. Já bych trval
na tom, že do té míry, do jaké jsou
údaje statistiky spolehlivé, jsou v našem textu
uvedeny. Čili trvám na tom, co je uvedeno v textu,
a nemyslím, že je třeba komentovat, co uvádějí
některé sdělovací prostředky,
a oficiální data, která jsou všem k
dispozici ze statistických údajů. Nevím
prostě, proč a kde. Musel bych mít to, co
uvádějí sdělovací prostředky
a které tady k dispozici, abych mohl věci porovnat.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi Dybovi a prosím pana
poslance Ledvinku, aby přednesl návrh usnesení.
Poslanec Karel Ledvinka: Vážená
paní předsedkyně, myslím, že
si nemohu dovolit, ale přesto si dovolím jednu velkou
troufalost. Poprosil bych sněmovnu, aby revokovala své
usnesení, kterým zavazuje národohospodářský
výbor, aby se vyjádřil, neboť nemá
téměř k čemu. V té souvislosti,
pokud budeme schopni to odhlasovat, bych si dále troufl
nabídnout usnesení ve znění, které
zde doporučili všichni tři, kteří
zde vystupovali, především kolega Petr, jehož
text bych si dovolil vzít jako základ usnesení.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám tedy podle návrhu pana poslance
Ledvinky hlasovat o revokaci našeho usnesení, které
jsme přijali před chvílí, vzhledem
k návrhu pana poslance Ledvinky.
Kdo je pro revokací tohoto usnesení, ať zvedne
ruku. 75
Kdo je proti? 1
Kdo se zdržel hlasování? 18
Nejsme usnášeníschopní, prosím,
aby se dostavili poslanci, kteří jsou v kuloárech,
do jednací síně. (děje se)
Dávám tedy hlasovat znovu.
Kdo je pro revokaci tohoto usnesení, ať zvedne ruku.
87
Kdo je proti? 2
Kdo se zdržel hlasování? 13
Děkuji, usnesení bylo revokováno. Prosím
nyní pana poslance Ledvinku.
Poslanec Karel Ledvinka: Dovolte mi přednést
návrh na usnesení: Česká národní
rada
I. bere na vědomí uvedenou zprávu o průběhu
a výsledku transformace české ekonomiky v
roce 1991,
II. doporučuje, aby vláda zapracovala odpovědi
na připomínky z rozpravy k této zprávě
v České národní radě do zprávy
o činnosti vlády, kterou bude předkládat
společné 34. schůzi ČNR v dubnu 1992,
III. žádá vládu, aby pro ČNR
doplnila materiál o
a) seznam výběru projektů pro program podpory
výzkumu, rozvoje a techniky a dát je do souladu
se zásadami navrženého zákona o vědě
a technologii pro příští období.
b) zveřejnit seznam projektů v programu na podporu
výzkumu rozvoje techniky a technologií vybraných
a zamítnutých v roce 1991 a následně
i v roce 1992 s uvedením jejích hlavních
cílů, nákladů, s uvedením pracovišť
a odpovědných řešitelů. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. souhlasí sněmovna s tím,
abych dala o tomto usnesení hlasovat jako o celku? /Z pléna:
Ne./ Faktická poznámka - poslanec Fejfar.
Poslanec Tomáš Fejfar: /z místa/ Navrhuji,
aby se hlasovalo po částech.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto procedurálním
návrhu pana poslance Fejfara, který navrhuje hlasovat
po částech.
Kdo je pro tuto proceduru, ať zvedne ruku. 34
Kdo je proti? 4
Zdržel se hlasování? 65
Děkuji. Návrh pana poslance Fejfara nebyl přijat.
Dávám hlasovat o usnesení jako o celku.
Kdo je pro přijetí usnesení, jak bylo předneseno
panem poslancem Ledvinkou, ať zvedne ruku. 86
Kdo je proti? 2
Usnesení bylo přijato. Děkuji. Tím
jsme tento bod předběžně skončili.
Pokud souhlasíte s tím, přikročila
bych nyní k bodu, který jsme vynechali pro nepřítomnost
pana poslance Maška a tím je
Souhlasíte s tímto postupem? Pan poslanec Mašek
se mezitím dostavil a paní poslankyně Šepsová
prohlásila, že je schopna rovněž podat
zprávu. Čili, poprosím paní poslankyni
Šepsovou.
Poslankyně Lenka Šepsová: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane premiére, vážení páni ministři,
dámy a pánové, dovolte mi seznámit
vás se sdělením vyšetřovací
komise ČNR pro otázky lustrací dle usnesení
č. 156 odst. III. písm. B), kterým
se ukládá vyšetřovací komisi
pro otázky lustrací zveřejnit na schůzi
ČNR případy těch osob, které
by po sdělení vyšetřovací komise
ve lhůtě 15 dnů neodstoupily ze svých
funkcí. Vyšetřovací komise ČNR
lustrací zjistila, že pan doktor Václav Exner,
CSc., narozen 20. 9. 1942 byl evidován jako spolupracovník
StB v kategorii důvěrník od 24. 10. 1981
do 28. 6. 1982 s krycím jménem Vrba. Dále
rovněž jako důvěrník od 17. 5.
1989 do 1. 12. 1989 s krycím jménem Izák.