Čtvrtek 19. března 1992

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu ministrovi. Přeje si promluvit pan společný zpravodaj?

Poslanec Petr Lom: Děkuji za tuto možnost. Dámy a pánové, dovolte, abych se vyjádřil ke svým předřečníkům. Především chci poděkovat panu poslanci Žákovi za jeho kolegiální tón diskusního příspěvku. Za druhé, a to je vážnější poděkování, chci poděkovat za jeho zájem o zdravotnickou problematiku, o kterém víme z dob projednávání komory, neboť tehdy byl nejhorlivějším diskutérem při velice klikatých a složitých jednáních na ústavně právním výboru.

Pokud jde o konkrétní návrh pana poslance Žáka, to je vypustit z § 2 zákona 220/1991 Sb. (je to zákon, který se týká České lékařské komory, České stomatologické komory a České lékárnické komory) odstavce 2 písmeno c), musím se k tomu vyslovit. Domnívám se, že jde o hluboké nedorozumění. (Oživení v sále.)

Já bych byl první, kdo by měl obavu o to, aby výkon nestátního zdravotnictví byl perfektně korigován, byl na úrovni a poskytoval maximální možnou záruku, že tato nestátní zdravotnická péče bude poskytována s maximálními možnými zárukami.

Pokud se však týká věcné náplně a věcného obsahu písmena c), prosím, aby byl zaznamenán nedokonavý vid slovesa stanovovat. To jsme při projednávání zákona 220 při mnoha příležitostech zdůrazňovali. Jde o to, že komora musí pružně a rychle reagovat na vývoj zdravotnické vědy, na vývoj a rozvoj poznatků, kterými se lékaři řídí při poskytování zdravotní péče. Tento bod umožní komoře, aby ty podmínky poskytování, konkrétní věcné podmínky ... A zde vůbec nejde o podmínky, které stanoví vyhlášky ministerstva zdravotnictví, v tom je to nedorozumění. Já jsem plně za to, aby ministerstvo zdravotnictví jako orgán státní správy stanovovalo podmínky hygienické, provozní, minimálního vybavení a jiné, jak se v zákoně říká. Proti tomu nebyla v našem výboru vznesena ani jedna připomínka. To jsou ty hmotné, věcné podmínky a proti tomu komora nikdy nemůže nic namítat. Ale komora musí pružně upravovat a reagovat na to, jakým způsobem lékař péči poskytuje. To jsou ty podmínky.

Pokud toto vyloučíme, to písmeno c), zmizí jakýkoliv kolektivní vliv odborného a profesního sdružení, v jehož čele stojí v aktuální době dva universitní profesoři, na aktualizaci zdravotní péče. Protože kdo to potom bude posuzovat, ministerstvo zdravotnictví? To rozhodně ne a proloženě ne, protože ministerstvo zdravotnictví na to technicky ani fyzicky nebude stačit. Kdo to bude tedy kontrolovat? Okresní úřad? Rozhodně ne a bude to moci kontrolovat Komora? Samozřejmě, že ne. Může sice toto právo vyvodit z dalších ustanovení zákona č. 220, ale nikoliv ze stanovení podmínek, protože to je potom pro zdravotnický personál závazné. Čili já se nedomnívám, že by bylo rozumné to písmeno c) vypustit, myslím, že by tam mělo zůstat z tohoto důvodu, že Komora si nebude činit právo, aby šla nad zákon a stanovovala něco, co by bylo v rozporu s vyhláškou ministerstva zdravotnictví, ale bylo-li řečeno a) musí být řečeno i b). Musíme objasnit, z čeho plyne tato, z pohledu kolegy Žáka, velice oprávněná poznámka. Plyne z toho, že ve Zdravotnických novinách byl uveřejněn jakýsi návrh stanov České farmaceutické komory, který byl pracovním materiálem a byl označen jako návrh. Tento návrh samozřejmě není korektní a v mnoha bodech, nebo ve více bodech, abych byl přesný, překračuje rámec, který je této Komoře svěřen. A z toho vznikla určitá obava a zajisté, že oprávněna, zajisté, pane poslanče, že kdyby tento statut byl sjezdem schválen, protože platným se může stát až teprve po připomínkách všech účastníků sjezdu, potom by se mohl stát nějakou určitou normou. Ale to byl jenom návrh. A mohu říci, že jsem k němu už dostal několik korekcí, několik ostře formulovaných nesouhlasů. Je to návrh k diskusi. Není třeba vstupovat do stavu určitého alertu s tím, že už jsou to nějaké stanovy.

Chci se zmínit také o tom, že jsem byl poněkud zaskočen procedurálně nezvyklým návrhem, abychom společnou schůzí dotvářeli tento zákon. Ne, že by to bylo vyloučeno, jednací řád to samozřejmě umožňuje, ale nebývá to zvykem. Já osobně, členové našeho výboru a celý náš výbor byl kdykoliv k dispozici takové výzvě, abychom to společně nějakým způsobem dotvořili. Na společné poradě zpravodajů vyplynul obecný souhlas se společnou zprávou. Nebráníme se tomu, abychom se sešli s ústavně právním výborem a tam si podrobněji tyto návrhy vyjasnili, i když to nepovažuji za nezbytně nutné. Moje osobní stanovisko ponechal bych zákon tak, jak je navrhovaný ve společné zprávě. Děkuji.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu společnému zpravodaji, faktická poznámka pan poslanec Žák.

Poslanec Václav Žák: Je to faktická poznámka, tzn. vztahuje se přesně k tomu bodu problému, který se tady projednává. Musím než souhlasit s kolegou Lomem, jedná se skutečně o hluboké nedorozumění. Pan kolega Lom polemizoval v jiné rovině - já nechci zpochybňovat právo Komory, dělat to, o čem mluvil pan kolega Lom, jen upozorňuji, že výkonem soukromé praxe není zaměstnanecký poměr v nestátních zařízeních. To je problém, na který pan kolega Lom ve své řeči vůbec neodpověděl. Děkuji.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji, je už uzavřena rozprava. Pánové, vy jste tu nebyli, já jsem uzavřel - to byla teď jen závěrečná slova, prosím paní poslankyně Röschová má faktickou poznámku.

Poslankyně Anna Röschová: (z místa) Já jsem chtěla říci, že rozprava byla otevřena, protože vystoupil pan ministr a kdykoli vystoupí pan ministr, otevírá rozpravu.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: To je v pořádku, prosím pokračujme, na to jsme tady. Hlásí se do rozpravy pan poslanec.

Poslanec Jindřich Šebor: Pane předsedající, dámy a pánové, nechci dlouho zdržovat, jen chci upozornit na jednu věc, která se mi zdá trochu nelogická. Projednáváme návrh zákona a při projednávání tohoto návrhu zákona chceme novelizovat zákon, který existuje. Já si myslím, že naším úkolem je, abychom upravili tento návrh zákona tak, aby byl přijatelný a aby tyto námitky řešil. Ale řešit tuto situaci tím, že na základě návrhu zákona chceme novelizovat zákon, který byl přijat a námi schválen, se mi zdá trochu absurdní. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Není tomu tak. Rozpravu uzavírám, ale musíme dát hlasovat o návrhu pana poslance Žáka a také pana poslance Výborného, aby se přerušilo jednání a sešel se garanční výbor s výborem ústavně právním.

Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. 68

Kdo je proti? 1

Zdržel se hlasování? 34

Bylo odsouhlaseno, že se sejdou oba výbory k tomuto problému. Proto přerušuji tento bod A protože máme 11.30, chci vás informovat o dalším postupu. Máme připravenou jak volbu - to byl bod první - do pojišťovny, tak máme připravenou kandidátku pro volby členů Rady republiky pro rozhlasové a televizní vysílání. Proto bych prosil nyní pana poslance Vondráčka, kterého zde nevidím, aby nám k další volbě dal výklad a bližší informace. Prosím pana poslance Vondráčka nebo místopředsedu výboru. Prosím, faktická poznámka.

Poslanec (nebylo uvedeno jeho jméno): (z místa) Prosím, aby nám byly sděleny znovu výsledky hlasování.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Ano, 68 pro, 1 proti, 34 se zdrželo hlasování, čili to je 103.

Chceme spojit obě volby současně během polední přestávky, což považujeme asi všichni za rozumné, nebo je tady místopředseda výboru pro vědu?

Garanční výbor zdravotnický a ústavně právní se sejdou v místnosti č. 55.

Máme tu ještě možnost, že bychom probrali pátý bod, tj. vládní návrh zákona ČNR, který je stručný a mohli bychom se s ním vypořádat - je to, jak řečeno, vládní návrh zákona ČNR, kterým se zrušují některé právní předpisy z odvětví kultury. Souhlasíte s tím, abychom to projednali? Bohužel si ale v tomto okamžiku uvědomuji, že i k tomuto bodu je potřeba pana poslance Vondráčka, takže ani tento bod projednat nemůžeme.

Pan poslanec Vondráček však právě přichází (potlesk), takže můžeme pokračovat v původním programu.

Prosím vás, pane poslanče, abyste, poněvadž máme přichystány kandidátky k volbě Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, jednak přednesl volební řád, jednak zdůvodnění kandidátky.

Poslanec Václav Žák: Nevím, pane místopředsedo, jestli jsem se spletl, nebo jestli skutečně výbory zasedají teď.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Pan předseda Výborný mi řekl, že se máte sejít v místnosti 55. Z toho jsem usuzoval, že to má být hned. Ovšem budete nám chybět v hlasování, takže vás tady potřebujeme a já bych vás prosil, abyste tu ještě počkal.

Poslanec Josef Vondráček: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, byl vám předložen návrh na volební řád pro volbu členů Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání. Protože jste ho dostali v plném znění, myslím, že je zbytečné, abych ho zdůvodňoval. Prosím proto, pane místopředsedo, kdybyste vyzval k přednesení event. připomínek a nechal jej schválit.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Ptám se sněmovny, zda má někdo připomínku k volebnímu řádu. Pan poslanec Štindl.

Poslanec Karel Štindl: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, domnívám se, že tu je naprosto nedostatečný počet poslanců k tomu, abychom volební řád odhlasovali. Zasedají dva velké výbory, takže myslím, že je třeba řešit tuto situaci.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Je to strašná časová škoda, když si uvědomíme, že jsou obě kandidátky. Vždycky to vyžaduje 40 minut a přitom máme obrovský program. Snažím se tedy dělat to racionálně, ale vidíte, že to není tak jednoduchá věc.

Za těchto okolností je jediné východisko - přerušuji schůzi, vyhlašuji polední přestávku, a to do půl druhé. Potom uděláme obě volby a budeme pokračovat v jednání. Nedá se nic jiného dělat, víte, jaká je situace.

Přeji vám dobrou chuť.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Prosím, abyste zaujali svá místa, budeme pokračovat v našem jednání. Přistupujeme k bodu

Volba členů Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání

K projednání tohoto bodu jste obdrželi seznam kandidátů a návrh volebního řadu, jak je připravil výbor pro vědu, vzdělání a kulturu. Dávám nyní slovo předsedovi výboru pro vědu, vzdělání a kulturu poslanci Josefu Vondráčkovi, aby nám předložené návrhy zdůvodnil a zároveň nás seznámil s návrhem postupu voleb. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Vondráček: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, už před přerušením jsem dával návrh na schválení volebního řádu pro volbu členů Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání. Tento volební řád vám byl rozdán, myslím si, že vyhovuje všem podmínkám. Proto prosím, pane místopředsedo, abyste o něm nechal jednat, aby byla možnost se k němu vyjádřit, a pak abyste o něm nechal hlasovat.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji. Otevírám rozpravu k návrhu volebního řádu pro volbu členů Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání. Má někdo připomínku? Není tomu tak. Uzavírám rozpravu. Prosím, aby nás pan poslanec Vondráček seznámil s některými podrobnostmi týkajícími se volby, je třeba to zopakovat. Napřed schválíme řád a potom si povíme ještě nějaké detaily, protože obyčejně si to poslanci nepřečtou a pak nevědí, jak volit.

Dávám hlasovat o schválení volebního řádu, který byl k této volbě předložen sněmovně.

Kdo je pro, ať zvedne ruku? 108

Kdo je proti? 1

Volební řád byl schválen.

Prosím nyní pana poslance Vondráčka, aby nás seznámil s kandidáty a s nejdůležitějšími body, jak mají volby probíhat.

Poslanec Josef Vondráček: Výboru pro vědu, vzdělání a kulturu byl předložen návrh jednotlivých poslanců nebo klubů na členy této Rady. Výbor se všemi kandidáty jednal, nechal si provést lustraci a ověření trestních rejstříků a doporučuje k volbě tyto kandidáty - jejich jména jsme vyvěsili pět dnů předem na nástěnku ČNR v přízemí. Jde o tyto kandidáty: pan ing. Miroslav Pýcha, paní dr. Petra Pavlovská (pozn. stenografky v písemném podkladu uveden kandidát Petr Pavlovský), paní Jiřina Janšová (pozn. stenografky - v písemném podkladu z nástěnky uvedena Eliška Janšová), pan dr. Miroslav Mihule, pan Jiří Koubek, pan Tomáš Kejla, pan Josef Josefík, pan ing. Jiří Brož, pan Bohuslav Hanuš.

Komise nedoporučila k zařazení do kandidátky pana Petra Hájka, pana ing. Davida Stádníka, pana Jiřího Floriána a pana Jaroslava Kořána. A to z důvodu pro neslučitelnost zájmu - pro neslučitelnost s § 4 z hlediska výkonu povolání, někteří kandidáti se vzdali a někteří nevyhovují podmínkám § 4. To znamená, že výbor doporučuje devět těchto kandidátů, z nichž šest má být zvoleno. Volba bude provedena normálním kroužkováním tak, jak se to dělalo u voleb např. členů Všeobecné zdravotní pojišťovny atd.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Vondráčkovi. Vyslechli jste zprávu a jste dobře informovaní.

Návrh volebního řádu jsme odhlasovali. Prosím ověřovatele. Hlásí se pan kolega Fiedor.

Poslanec Jiří Fiedor: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, chtěl bych vznést jistou výhradu ke kandidátce, jak nám byla předložena garančním výborem, a to zejména v souvislosti s ing. Davidem Stádníkem, který na tuto kandidátku nebyl zařazen, a to z toho důvodu, že podle § 4 zákona o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání u něj hrozí konflikt zájmů. Pan ing. Stádník pracuje jako zástupce šéfa odboru pro kmitočty na federálním ministerstvu spojů. Z tohoto důvodu garanční výbor nedoporučuje jeho zařazení na kandidátku.

Ovšem u pana Hanuše, který pracuje na Správě radiokomunikací, výbor tuto výhradu neměl. Požádal bych ústavně právní výbor, aby podle uvedeného zákona posoudil, zda u pana Stádníka jde o konflikt zájmů a u pana Hanuše ne. Pokud mám dobré informace, u pana Hanuše výbor konflikt zájmů neshledal právě proto, že si nechal od pana Hanuše podepsat prohlášení, že jakmile bude pan Hanuš zvolen, uvede svůj pracovní poměr do souladu s uvedeným zákonem.

Protože se nedomnívám, že zákon o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání stanoví tak striktní podmínky pro zastávání uvedené funkce, opravdu si dovoluji požádat sněmovnu, aby schválila zasedaní ústavně právního výboru, kde by toto posoudili. Zároveň bych si dovolil požádat kulturní výbor, aby ústavně právnímu výboru zprostředkoval pracovní smlouvy uvedených osob a materiál svědčící o pracovní náplni uvedených osob. Podle těchto dokumentů, podle mne, je možné posuzovat, zda konflikt zájmů hrozí či ne. Děkuji.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Fiedorovi. Hlásí se pan poslanec Dohnal.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, byl bych velice rád, kdyby u vyřazených kandidátů pan poslanec Vondráček specifikoval blíže důvod. Konkrétně se mi jedná o pana Jaroslava Kořána, proč byl vyřazen z kandidátky. Děkuji.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Dohnalovi. Prosím pana poslance Vondráčka, aby odpověděl na dotaz.

Poslanec Josef Vondráček: Nejdříve k prvnímu návrhu. U pana Bohuslava Hanuše shledal výbor konflikt z hlediska povolání, ale protože pan Hanuš podepsal prohlášení, že v případě, že bude zvolen do této Rady, ukončí pracovní poměr, který způsobuje konflikt zájmů a přestane vykonávat povolání, které dnes vykonává. To znamená, že po zvolení prakticky rozváže pracovní poměr a tento konflikt zájmů nebude. To je prvá věc.

Pana Kořána nebylo možné zařadit na kandidátku, protože pan Kořán nebyl k dosažení, když výbor projednával a požadoval některé podklady, to znamená lustrační apod.

Nebylo možno s ním - pan Kořán je v lázních - navázat kontakt. Proto jsme pana Kořana nedoporučili vzhledem k tomu, že nemáme jistotu, že všechno z hlediska § 4 je v pořádku. Jinak si myslím, že snad není nutné, aby ústavné právní výbor, i když se tomu nebráníme, to posoudil, ale znovu připomínám, že je rozdílná situace u pana Stádníka a u pana Hanuše. Pan Hanuš se v případě zvolení vzdává zaměstnání, a to znamená, že by konflikt zájmů nepřipadal v úvahu.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Vondráčkovi. Ptám se pana poslance Dohnala, zda je spokojen s vysvětlením?

Poslanec Vojtěch Dohnal: Spokojen nejsem.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Ptám se pana poslance Fiedora, zda trvá na tom, abych dal hlasovat?

Poslanec Jiří Fiedor: Nedomnívám se, že mezi těmito dvěma kandidáty je rozdíl, protože se domnívám, že takovýto papír, který byl dán k podepsání panu Hanušovi, nemá žádnou právní závaznost. Jestliže bude zvolen a svého zaměstnání se nevzdá, není ho možno podrobit sankcím. To je můj názor.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji, pan poslanec Vondráček.

Poslanec Josef Vondráček: Je to možné. Pokud bude zvolen, je to konflikt zájmů a bude odvolán z této rady. Pokud nesplní podmínky tím, že nedodrží k čemu se písemně zavázal, bude odvolán Českou národní radou z Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji, prosím poslance Fiedora.

Poslanec Jiří Fiedor: Chtěl bych se zeptat výboru, zda byl podobný papír nabídnut k podepsání i panu ing. Stádníkovi.

Poslanec Josef Vondráček: Každému jsme říkali o konfliktu zájmů, to znamená pokud bude zvolen, musí ukončit zaměstnání. Jak na to každý reagoval, byla jeho věc.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji.

Ptám se pana kolegy Fiedora, zda trvá na tom, aby se v této věci sešel ústavně právní výbor? Trváte na tom.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP