S ohledem na rozdělení kompetencí tento zákon
nemůže řešit otázky bezúplatných
převodů zdravotnických zařízení
ani případné daňové úlevy
nebo, a to po nás požadovaly skupiny pracovníků
ve zdravotnictví, zajištění finanční
pomoci, nejrůznějším způsobem
poskytované, na rozvoj činnosti v soukromém,
nestátním sektoru. Zmiňuji se o tom proto,
že jsem si vědom skutečnosti, že tyto
otázky jsou kladeny s nesmírnou naléhavostí
a jsou nepochybně oprávněné, přitom
však musím říci, že přesto
že se v tomto směru snaží ministerstvo
zdravotnictví a jiné instituce činit řadu
užitečných, prospěšných
kroků, takto předkládaná právní
úprava nemůže a nesmí zmíněnou
problematiku řešit. Mám zato, a o tom jsem
se zmínil v úvodu svého krátkého
úvodu, že zákon, dopracovaný ve smyslu
společné zprávy výborů ČNR,
může splnit to, co se od něj očekává.
Může přispět k tomu, že i v ČR
bude záhy po nabytí platnosti tohoto zákona
možný svobodný výkon zdravotnického
povolání pro všechny skupiny pracovníků
ve zdravotnictví.
Dovolte, abych byl na závěr svého vystoupení
trošičku osobní. Dvakrát jsem předstoupil
před sněmovnu s návrhy aktivit, které
se dotýkaly vašeho duševního a tělesného
zdraví. Dvakrát jsem potom byl - z části
žertem, z části vážně -
tázán, možná i kritizován, že
akce zaměřené na preventivní prohlídky
poslanců a poslankyň a akce směřující
k tomu, abychom vás přesvědčili o
tom, že i pro nás platí ta jednoduchá
poučka - řekni mi, jak jíš a já
ti povím, jak budeš stonat - že tyto akce byly
pojímány svým způsobem anachronicky,
protitržně. Šel jsem do sebe a chci vám
sdělit, že v předsálí
leží, tentokrát již tržně
pojatý manažerský test, chcete-li poslanecký
test, který umožňuje Moravákům
i Čechům, aby si za otestování svého
tělesného i duševního potencionálu
zaplatili, s tím, že chceme dokázat, že
předjímáme i v této oblasti
tržní mechanismy. Doufám, že tak jako
jste byli ochotni se nechat testovat firmou BOEHRINGER a pracovníky
fakultní nemocnice v Praze 4 zdarma, že část
vás využije tuto možnost a nechá se před
volebním mumrajem a před zahájením
dobových tanců vyšetřit kvalitně,
jak co se týká EKG, tak biochemických parametrů.
Vypadá to jako zlehčení mého sdělení,
chci však poukázat na to, že bez ohledu na skutečnost,
že tento zákon ještě neplatí, se
část zdravotnických zařízení
dokázala již adaptovat na nově vznikající
tržní a jiné podmínky.
Zdůraznil jsem, že transformace je proces kontinuální,
ne skokový a i tato aktivita vypovídá cosi
o tom, že se část zdravotníků
adaptuje rychleji, než jsme čekali. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Bojarovi a prosím společného
zpravodaje výborů ČNR pana poslance Petra
Loma, aby se ujal slova.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo
ČNR, vážené poslankyně a poslanci,
vážená vládo, milí hosté,
zahajujeme projednávání nejdůležitějšího
zdravotnického zákona, zákona o poskytování
zdravotní péče v nestátních
zdravotnických zařízeních, který
je osou změn v našem zdravotnictví. Považujeme
ho tedy za úhelný kámen celé konstrukce
transformace. Bez něho by nemohlo ve zdravotnictví
dojít k odstranění zaostávání
v jeho úrovni a k dalšímu rozvoji. Na tento
zákon čeká netrpělivě celá
zdravotnická veřejnost a čekáme na
něj tím netrpělivěji i my, poslanci
ČNR. Dokonce jsme usnesením ČNR ze
dne 31. 1. vyjádřili určité doporučení
vládě, aby tento zákon byl projednán
na této schůzi.
Jsme velmi rádi, že se tak stalo. A dnešním
jednáním máme možnost otevřít
dveře privatizaci i v oboru, který jako jeden z
posledních zůstával i po odstranění
direktivní nadvlády ve státním, tedy
ještě socialistickém režimu.
Byli bychom rádi tento zákon projednali dříve,
ale jak jsme se dozvěděli od členů
vlády, vláda stanovila určitý postup
projednávání zákonů s tím,
že zákon o nestátní péči
může být předložen až po zákonech
o všeobecném zdravotním pojištění
a Všeobecné zdravotnické pojišťovně.
Nyní je tedy ten čas, kdy konečně
budou zdravotníci podle zákona zrovnoprávněni
ve smyslu zákonných ustanovení, nikoliv v
ekonomickém měřítku, s ostatními
občany České republiky a budou moci se seberealizovat
ve svobodném výkonu povolání.
V dosavadní šňůře zdravotnických
zákonů, jak již uvedl pan ministr zdravotnictví
České republiky, šlo v zákonech o ustavení
stomatologické a lékárnické Komory,
o vytvoření podmínek k odstátnění
a privatizaci nového zdravotnického kodexu ze socialistických
dob zákona č. 20/1965 Sb. a zákony o všeobecném
zdravotním pojištění a pojišťovně,
kterými se v rozhodující míře
zdravotnictví neetatizovalo. Ale stále ještě
nedošlo k rozhodujícímu, tj. k privatizaci.
Jsme přesvědčeni, že zákon o
poskytování zdravotní péče
v nestátních zdravotnických zařízeních
bude tím dlouho očekávaným konkrétním
impulsem ke zvýšení úrovně zdravotní
péče a že vnese do našeho zdravotnictví
alespoň některé tržní principy,
vyvine konkurenční tlaky, které samy o sobě
povedou ke zvyšování úrovně a
poskytne nezbytné morální zázemí
zdravotníkům, kteří budou moci rozvinout
své schopnosti při svobodném výkonu
povolání.
Tento zákon se bude týkat nejen tzv. soukromých
ordinací, což je model, který si automaticky
lze představit ve spojení s termínem privatizace
ve zdravotnictví, ale bude se také týkat
velkých zdravotnických zařízení.
Nejen nemocnic, ale i např. lázeňských
komplexů, které dosud čekají na svoji
příležitost.
Zákon umožní různé formy privatizace
a je třeba všech využít. Už nyní
v České národní radě dostáváme
řadu měsíců signály o tom,
že mnoho lékařů a zdravotníků
využilo času k přípravě na privatizaci,
shromažďuje prostředky, hledá své
sponzory a využívá možnosti nájmu
a netrpělivě očekává, až
zákon, který máme nyní na poslaneckých
lavicích, nabude účinnosti.
Zákon byl velmi pečlivě poslanci zpracováván.
Uspořádali jsme k němu v České
národní radě dvě porady s našimi
experty, zástupci zdravotnických organizací
a komor a na mnoha místech jsme o něm diskutovali
se zdravotnickou veřejností. Zákon je určitým
kompromisem mezi představami předkladatele, vlády
České republiky a názory zdravotnické
veřejnosti. Jsme si vědomi toho, že v něm
je možné nalézt určité nedostatky,
ale jsme toho názoru, že se jedná o přechodný
jev. Je však na nanejvýš důležité,
že projednáváme první normu v našem
zdravotnickém zákonodárství, která
privatizaci vůbec prakticky umožňuje.
Poslanci České národní rady jsou si
plně vědomi krizového napětí
v současném stavu zdravotnictví vzniklé
obtížemi finančního zásobování
zdravotnických zařízení a přetrváváním
nespravedlivého ohodnocování zdravotníků,
zejména lékařů. Analýza tohoto
stavu a cesty jeho řešení nespadají
do rámce tohoto projednávání, ale
nutno současně zdůraznit, že privatizační
trend ve zdravotnictví umožněný tímto
zákonem je jedním ze systémových řešení.
Vážené poslankyně a poslanci, zákon
byl projednáván ve formě zásad výbory
České národní rady a s připomínkami
práce předkladateli vládě České
republiky, která pak předložila České
národní radě jeho paragrafované znění.
Dovolte mi nyní, abych se ze zpravodajského hlediska
zastavil u několika nejdůležitějších
bodů tohoto zákona. V § 3 je určen
rozsah poskytované zdravotní péče,
který taxativně označuje celou škálu
této péče - od poradenské až
po ústavní, lázeňskou a lékárenskou.
V důležitém § 5 je určení
odborné způsobilosti a tím i vymezen okruh
osob spadajících do působnosti tohoto zákona.
Jsou to nejen lékaři, ale i farmaceuti, kliničtí
psychologové a logopédové, vysokoškolští
zdravotničtí pracovníci s jiným
vzděláním, střední, nižší
a pomocní zdravotničtí pracovníci
a dentisté. Dentisté proto, abych předešel
určitým dotazům - že dle sdělení
České stomatologické komory v České
republice, i když se nepočítá s obnovením
institutu dentistů, je asi kolem 60 pracujících
dentistů.
Další důležitý § 6 vymezuje
způsob úhrady zdravotní péče.
Stěžejním bodem je § 9, který taxativně
určuje nejdůležitější proces,
tj. registraci. V tomto paragrafu je navrženo zakotvení
gesce státních orgánů jednak v bodě
B/ - souhlas orgánu příslušného
k registraci, jednak v dalších bodech, které
vyžadují posudek hygienické služby, souhlas
českého inspektorátu lázní,
pokud se jedná o lázeňská zařízení
souhlas ministerstva, pokud se jedná o lékárenská
zařízení, a souhlas ministerstva, jedná-li
se o zdravotnická zařízení se zahraniční
majetkovou účastí. Tím je garantována
dostatečná záruka státu při
zřizování nestátních zdravotnických
zařízení.
Jak jsem již uvedl, lze uzavřít, že se
jedná o prvotní právní normu umožňující
privatizaci po roce 1948. Rámcový rozsah tohoto
zákona si může vyžádat postupné
doplnění a zlepšení.
Vážené poslankyně a poslanci, dovoluji
si vám sdělit, že návrh vládního
zákona o poskytování zdravotní péče
v nestátních zdravotnických zařízeních
projednaly na svých schůzích v měsíci
březnu následující výbory České
národní rady: výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví, ústavně právní
výbor, národohospodářský výbor
a církevní a humanitární výbor.
Výbory doporučily, aby Česka národní
rada předložený vládní návrh
zákona ČNR schválila s úpravami, které
jsou zahrnuty ve společné zprávě -
tisk ČNR č. 646.
Na závěr mi dovolte i moje přesvědčení
jako společného zpravodaje a doporučení,
abyste navrhovaný zákon ve znění společné
zprávy schválili. Dříve, než
odevzdám slovo, dovolím si poprosit - budou-li pozměňovací
návrhy, aby byly současně odevzdány
písemně. Děkuji, pane místopředsedo.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji společnému zpravodaji, panu poslanci
Lomovi. Otevírám k tomuto návrhu rozpravu.
Nemám žádnou písemnou přihlášku.
Hlásí se někdo do rozpravy? Pan poslanec
Žák.
Poslanec ČNR Václav Žák: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, při projednávání
tohoto zákona v ústavně právním
výboru jsme narazili na poměrně závažnou
okolnost a prosil bych vás, abyste věnovali této
problematice zvýšenou pozornost. Považuji ji
za velmi důležitou.
Zákon o lékařských komorách
byl jedním z prvních zákonů, který
byl přijímán Českou národní
radou. Byl v něm navržen jistý model vztahů
mezi tím, co má provádět samosprávný
orgán, a tím, co má provádět
orgán státní správy.
V § 2, písm. c) tohoto zákona je napsáno,
že komora stanoví podmínky výkonu praxe
svých členů. Při projednávání
tohoto zákona ve výboru jsme tomu rozuměli
tak, že komora stanoví v podstatě jakási
pravidla, ne obecnou vyhlášku, to bychom už zasahovali
právě do kompetence státní správy,
ale upraví jakýmsi svým vnitřním
předpisem pravidla pro výkon soukromé praxe
členů komory.
Když jsme začali projednávat zákon o
nestátních zařízeních, zjistili
jsme, že vlastníkem nestátního zařízení
nemusí být pouze lékař, nemusí
jím být pouze člen komory, může
jím být např. libovolná právnická
osoba. Právnická osoba k tomu, aby mohla provozovat
zdravotnické zařízení, musí
mít odpovědnou osobu, která bude splňovat
kritéria, která na ni klade komora. Leč,
bohužel, tato osoba nevykonává soukromou praxi,
je v zaměstnaneckém poměru vůči
tomu, kdo je majitelem zdravotnického zařízení.
Vzniká tedy problém, že členové
komory, kteří sami provozují praxi, by byli
v jiném postavení než ti lékaři,
kteří jsou odpovědnými osobami a vykonávají
praxi v pracovním poměru vůči fyzické
osobě. Vzniká tím problém vztahu mezi
obecně závaznými vyhláškami,
které dělá ministerstvo v součinnosti
s komorou podle § 10 a) zákona 20/1964 Sb. a mezi
podmínkami, které stanoví komora.
Existuje několik způsobů řešení
tohoto problému. Jeden ze způsobů řešení
je upravit formulaci v zákonu o komorách tak, aby
zahrnovala i oprávněné osoby fyzických
osob. Ovšem tím se problém neřeší,
protože v případě soukromé nemocnice
se to bude vztahovat pouze na ředitele nemocnice, který
bude oprávněnou osobou. Ale komora nadále
nebude moci nic říci o podmínkách
výkonu praxe chirurga této nemocnice, který
nebude oprávněnou osobou.
Další cestou, kterou tenkrát ústavně
právní výbor zvolil, bylo vypuštění
písm. c) zákona o komorách a zabezpečení
jednotné úpravy pro všechny lékaře,
to znamená jak lékaře, kteří
provozují sami svou soukromou praxi, tak pro ty, kteří
pracují v soukromých zařízeních
na pracovní smlouvu pomocí ministerských
vyhlášek, na jejichž tvorbě má
komora zajištěn podíl.
Třetí možností je upravit to tak, aby
existovala sistace ministerstva vůči podmínkám,
které bude komora stanovovat. Nechci se o tom šířit,
aby mi kolega Lom nenadával více než je nezbytně
nutné, i tak bude mít k tomu výhrady. Existují
důvodné předpoklady k tomu, že vyhlášky,
které komora přijme, mohou být právně
irelevantní, mohou podléhat žalobám
u soudu a může tím vzniknout dvojprávní
stav v oblasti privatizace zdravotnictví, který
považuji za velmi nebezpečný a za takový,
abychom se mu snažili vyhnout.
Zavádět sistaci do zákona pravděpodobně
nepůjde jednoduchou úpravou písm. c), muselo
by se to zřejmě prozkoumat na zasedání
ústavně právního výboru. Znamenalo
by to zřejmě hlubší zásah do
zákona, který takto nebyl koncipován.
Na závěr navrhuji toto. Myslím, že nemůžeme
ponechat stav tak, jak je, nebylo by to rozumné. Doporučuji,
abychom vypustili písm. c), abychom současně
s tímto zákonem novelizovali zákon 220 o
lékařských komorách tím, že
bychom vypustili písm. c) z § 2. Jestliže tento
návrh nebude přijat, doporučuji, aby bylo
současně s tímto zákonem zavedeno
sistační řízení ministerstva
vůči pravidlům o předpisech, která
bude přijímat komora. Jedná se o to, že
režim práce lékaře v nestátním
zařízení, jehož on sám je vlastníkem
a provozovatelem, a režimem práce lékaře
v zařízení, kde je oprávněnou
osobou, musí být podle mého názoru
stejný.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Žákovi. Vyplývá
z toho, že by navrhoval nějaký postup, např.
přerušení apod.?
Poslanec Václav Žák: Protože se
jedná o velmi složitou problematiku, kterou pravděpodobně
nevyřešíme ve sněmovně, doporučil
bych, aby se sešly společně výbor pro
zdravotní politiku a ústavně právní
výbor, aby se tato problematika posoudila a navrhlo se
sněmovně řešení.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Pokračujeme zatím v rozpravě. Do rozpravy
se hlásí pan poslanec Richard Hájek.
Poslanec Richard Hájek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, poslanec Žák
tady rozebral jeden problém: a navrhl několik způsobů
řešení, přičemž preferoval
jedno z těchto řešení. Souhlasím
s tím, co tady bylo řečeno, aby se sešel
ústavně právní výbor a výbor
pro sociální politiku a zdravotnictví, abychom
to tam projednali.
Přesto si dovoluji v tomto okamžiku uvést jiné
řešení. Je to jedno z těch, které
pan poslanec Žák avizoval.
Myslím, že problém, o kterém hovořil,
lze snadno vyřešit tím, že se nemusí
vypouštět celý odstavec 2 c) ze zákona
220, protože tím se mění i celá
filozofie tohoto zákona. Vaše argumentace je přijatelná,
ale myslím, že ji lze vyřešit tím,
že se naopak odst. 2 c) doplní nikoli jen o oprávněnou
osobu, ale v tom smyslu, že by byly stanovovány podmínky
výkonu zdravotní péče v nestátních
zdravotnických zařízeních svým
členům. To znamená, že se to bude týkat
všech zaměstnanců pracujících
v nestátních zdravotnických zařízeních.
Je to jeden z návrhů, mám jich více.
Myslím, že to není třeba v tomto okamžiku
rozvádět dále, pokud bude sněmovna
předložený návrh akceptovat.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Hájkovi. S faktickou
poznámkou se hlásí pan poslanec Žák.
Poslanec Václav Žák: Zdržím
se za předpokladu, že se odhlasuje přerušení
a schůzka výborů.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Dokončíme ještě rozpravu. Mám
zde přihlášku pana poslance Veselého.
Poslanec Josef Veselý: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
obrátila se na mne Unie zubních techniků.
Protože si myslím, že tato profese je poněkud
specifická, chtěl bych přečíst
určitou pasáž z dopisu, který píší.
"Naše profese je specifikou zcela odlišná
od ostatních odvětví ve zdravotnictví.
Zubní technici vytvářejí od začátku
do konce finální výrobek - snímací
zubní náhrady, fixní náhrady. Laboratoř
jako celek je zcela soběstačná, pochopitelně
v úzké spolupráci se zubním lékařem,
který stejně tak jako my se bez naší
spolupráce neobejde a nemůže pacienta sám
ošetřit. V různých zemích jsou
zubní laboratoře zcela samostatné a smluvně
je práce sjednávána s jednotlivými
zubními lékaři. Aby služby pro pacienty
byly rychlé a kvalitní, je zapotřebí,
aby zubní laboratoře byly samostatným zdravotnickým
zařízením se svou právní subjektivitou
a samostatným průhledným financováním."
Vznáším doplněk k tomuto zákonu
do § 3 odst. 1. Za slova "léčebnou a lékárenskou
péči" by se vsunulo "a stomatologické
protetické výrobky". Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Veselému. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, já bych byl velice rád, kdybyste
podpořili procedurální návrh pana
poslance Žáka, směřující
k tomu, aby se sešel garanční a ústavně
právní výbor, byť se mi to nechce říkat,
ale je to nutné. Ten problém, který zde pan
poslanec Žák nastínil, to není jeho
osobní názor. Byl to názor velmi převažující
v ústavně právním výboru. A
není to problém jediný, jsou to problémy
dva. Jednak vyřešení rovnoprávnosti
resp. nerovnoprávnosti lékařů, kteří
jsou zaměstnanci, a těch, kteří sami
podnikají, a jednak problém možnosti sistace
všeobecných opatření komory státní
správou.
Na tom společném zasedání my musíme
vyřešit, jak se domnívám, zda budeme
řešit jenom jeden problém, nebo oba problémy,
a nebo zda nebudeme řešit ani jeden z problémů.
Nyní je situace taková, když čteme návrh
zákona a společnou zprávu, že neřešíme
žádný z problémů. Myslím,
že je třeba, aby se oba výbory sešly.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Výbornému. Protože
nemám další přihlášku do
rozpravy, prosím poslance, aby se dostavili do sněmovny,
budeme hlasovat. (Krátká přestávka,
během níž se poslanci pomalu scházejí.)
Vyzývám ještě jednou poslance, kteří
jsou mimo sněmovnu, aby se dostavili do sněmovny,
budeme hlasovat.
(Po krátké přestávce, během
níž přišli ještě 4 poslanci.)
Jelikož není dalších uchazečů
o účast v rozpravě, končím
rozpravu. Je zde návrh, o kterém budeme hlasovat,
aby bod byl nyní přerušen, že se sejde
garanční výbor s výborem ústavně
právním. Ale dříve než přejdeme
k hlasování, prosím ještě o slovo
pana ministra, pokud má zájem.
Ministr zdravotnictví ČR Martin Bojar:
Pane místopředsedo, dámy a pánové,
děkuji za pozornost, která je věnována
zde přítomnými poslanci těm dvěma
z mého pohledu důležitým bodům
zákona.
Vy, kteří jste měli možnost podílet
se na přípravě tohoto zákona, víte,
že je to jeden z kardinálních momentů.
Nevylučuji, že v průběhu rozpravy se
budeme muset vrátit k jednomu nebo dvěma dalším
bodům.
Dle mého soudu jsou návrhy poslanců Žáka
a Výborného tím nejlepším řešením
a vítám přerušení. Mám
jenom určitou pochybnost, zda časový interval,
který byl vymezen (slyšel jsem o návrhu přerušit
jednání do půl druhé), postačí
pro vyřešení tohoto problému. Po zkušenostech
z ústavně právního výboru tyto
pochybnosti opravdu mám.