Středa 18. března 1992

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kozánkovi a otevírám rozpravu. Do rozpravy se přihlásila paní poslankyně Marvanová a dále pan poslanec Janeček.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, rozpočtový a kontrolní výbor projednával přípravu voleb prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu zmocněn usnesením ČNR z 30. schůze, která se konala 18. února 1992, v němž ČNR pověřila rozpočtový a kontrolní výbor, aby k realizaci § 10 zákona o Nejvyšším kontrolním úřadě připravil na příští schůzi ČNR kandidáty na volbu prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a zároveň ČNR doporučila poslancům a orgánům ČNR, aby návrhy na kandidáta na funkci prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu předaly v termínu do 2. března rozpočtovému a kontrolnímu výboru, který je projedná a zajistí doložení všemi náležitostmi ve smyslu usnesení ČNR ze dne 22. ledna 1992. Dále doporučuje všem poslancům, aby na jednání ČNR byly předkládány pouze návrhy těch kandidátů na funkci prezidenta Nejvyššího kontrolní úřadu ČR, kteří splňují všechny uvedené předpoklady.

Domnívám se, že rozpočtový a kontrolní výbor, který o volbě prezidenta Nejvyššího kontrolní úřadu ČR jednal, překročil své kompetence v tom směru, které mu byly dány zmíněným usnesením ČNR, a to: Za prvé tím, že v tajném hlasování rozhodl o tom, které kandidáty, kteří splňují předpoklady stanovené zákonem na kandidátku zařadí a které kandidáty nezařadí. Podle toho, že jsme si škrtli 4 kandidáty, jak je uvedl pan poslanec Kozánek, kteří nesplňovali předpoklady, znamená to, že ještě, jak jsem informována z usnesení rozpočtového výboru, jsou nějací další tři kandidáti, kteří splňovali zákonem stanovené předpoklady, ale nejsou zde zařazeni na kandidátku. Domnívám se, že k tomuto postupu skutečně rozpočtový výbor nebyl zmocněn, ale zároveň bych chtěla upozornit, že taková doposud nebyla praxe žádného výboru, ať už výboru zdravotního, nebo výboru kulturního, nebo výboru ústavně právního, protože volby různých kolektivních orgánů či jiných orgánů se nekonají poprvé. Nekonalo se to ani při volbě ústavních soudců, ani při volbě Rad pro vysílání, při volbě Rady Českého rozhlasu apod. Nemohu v žádném případě s touto selekcí kandidátů souhlasit. Proto navrhuji, aby byli zařazeni na kandidátku na toto plénum k volbě na funkci prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu všichni kandidáti, kteří splnili zákonem stanovené předpoklady a u kterých samozřejmě byla provedena lustrace a další náležitosti. To je první připomínka.

Druhá připomínka vyplývá z toho, že jsem se dozvěděla, že minimálně dva kandidáti byli podáni po termínu, který byl stanoven usnesením pléna. Ten termín byl do 2. března. Jeden kandidát údajně byl podán 4. března, jeden kandidát 10. března. Prosila. bych pana poslance Kozánka, by tuto záležitost rovněž objasnil, uvedl, kteří kandidáti to jsou. Navrhuji, aby tito kandidáti nebyli zařazováni na kandidátku. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Marvanové. Vystoupit už teď chce pan poslanec Kozánek. Můžete odpovědět hned nebo až na závěr rozpravy - jak je libo.

Poslanec Petr Kozánek: Domnívám se, že se jedná o malé nedorozumění, a to v tom, že rozpočtový a kontrolní výbor skutečně doporučil určité kandidáty, ale je možné samozřejmě, aby jakýkoliv poslanec navrhl kandidáty, kteří se přihlásili. Výbor to vyjádřil svým tajným hlasováním. Pokud někdo má pocit, že by další kandidáti, které rozpočtový a kontrolní výbor nenavrhuje, mohli být, tak je může samozřejmě navrhnout, jak to udělala paní poslankyně Marvanová.

Prosím vás, všichni dostali seznam kandidátů, kteří byli přihlášeni, pokud vím, i s jejich charakteristikami.

Ta druhá námitka, to znamená termíny přihlášek: Pokud vím, jednalo se o pana dr. Herdu. Toho navrhl pan poslanec Žák. Takže já se domnívám, že jakýkoliv poslanec, když teď požádá, aby byl zařazen některý kandidát nebo někoho označí jako kandidáta, i když nemá výpis z trestního rejstříku a nemá provedenou lustraci, tak může být zařazen, ale s tím, že samozřejmě volba se nemůže konat a může se konat až na dalším plénu, až budou zjištěny tyto podstatné náležitosti, protože ČNR doporučila tento postup. Ona ho nepřikázala. To byl doporučený postup.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pro tuto chvíli vše, pane poslanče? /Ano./ Další přihlášení do rozpravy jsou: poslanec Janeček, poslankyně Krejčová, poslanec Payne.

Poslanec Josef Janeček: Já jsem se v podstatě chtěl jenom přihlásit k tomu, co řekla poslankyně Marvanová. Jde o to, aby všichni kandidáti, kteří splnili podmínku, byli na kandidátce.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Janečkovi za stručnost. Slovo má poslankyně Krejčová, připraví se pan poslanec Payne.

Poslankyně Zdenka Krejčová: Pane místopředsedo, vážené sněmovno, já budu stručná. Domnívám se, že rozpočtový výbor překročil svoji kompetenci ještě v jednom směru. Pokud je ta informace, kterou mám, správná, tak členové tohoto výboru hlasovali o pořadí kandidátů.

Klubům předložili jména s počtem hlasů, kolik který z kandidátů dostal v jejich hlasování. To je naprosté nepochopení. Tato sněmovna a různé výbory již mají dostatek zkušeností a určitou praxi s tím, jak se postupuje při výběru kandidátů.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Krejčové. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Payne, připraví se pan poslanec Smělík.

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající, paní poslankyně a poslanci, domnívám se, že předseda rozpočtového a kontrolního výboru správně řekl, že rozpočtový výbor může navrhnout své kandidáty. To je právo, které vyplývá rozpočtovému výboru z Ústavy. Orgán ČNR jako je výbor má právo iniciativy, může podávat návrhy. To je zcela v pořádku.

Nicméně pan předseda rozpočtového výboru zřejmě směšuje dvě věci. Rozpočtový výbor samozřejmě může navrhnout své kandidáty, stejně tak jako každý poslanec. Když jsme na minulé schůzi přijímali příslušné citované usnesení, bylo to odůvodňováno tím, že k volbě bude potřeba mít prověřeny všechny náležitosti. Bylo to odůvodněno tím, abychom se nedostali do situace, že bychom nevěděli, které kandidáty můžeme či nemůžeme volit.

Termín byl stanoven pro to, aby rozpočtový výbor měl dostatek času příslušné náležitosti prověřit. ČNR s tím tehdy souhlasila. Termín je tedy pro nás svým způsobem závazný. Jestliže nebyl dodržen, kandidáty, kteří byli podáni po tomto termínu, není možné zařazovat. Jestliže bylo řečeno, že snad 15 kandidátů bylo celkem, pak rozpočtový výbor měl za úkol něco jiného, ne z těchto kandidátů vybírat, kteří se mu zalíbili, ale měl u nich jen prověřit, zdali jsou splněny předepsané náležitosti. Ty kandidáty, kteří náležitosti splňují, měl předložit ČNR. Myslím, že rozpočtový a kontrolní výbor úkol, který mu byl uložen plénem ČNR, nesplnil.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynovi. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Smělík.

Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, nechtěl bych polemizovat s názorem předřečníka, zda kontrolní výbor svou úlohu zvládl, nebo ne. Chtěl bych se vyjádřit k doporučené kandidátce, k volbám.

Jak bylo řečeno, podle stanovených pravidel a interních kriterií, výbor posuzoval při představení kandidátů i jejich odbornou způsobilost. K tomuto postupu přistoupil výbor z toho důvodu, že teoreticky by se mohla volba stát velmi nepřehlednou. Volíme jednoho přednostu. Osob, které se mohly přihlásit, mohly být stovky. Bylo potřeba zaujmout pragmatický přístup, který by volbu udělal reálnou. Všichni se ke kritériím vyjadřovali, dali svůj názor a sumarizací se přišlo k tomu, že od devátého kandidáta byli jednoznačně všichni posuzováni jako osoby téměř nevhodné. Z tohoto důvodu je usnesení výboru formulováno tak, že se k volbě navrhují osoby, u kterých nejsou pochybnosti, že vyhovují všem kriteriálním požadavkům. Ti, kteří jsou výborem považováni za osoby ne pro tuto funkci vhodné, byli označeni jako pro volbu nedoporučení. Je to jakési posouzení pro sněmovnu, aby volba mohla v navržených třech kolech podle volebního řádu reálně proběhnout.

Jestliže sněmovna tento postup považuje za nedostatečný, není problém, aby volební řád byl opraven, jak navrhovala paní poslankyně Marvanová. Ale nešlo jen o posouzení podle usnesení, ale chtěli jsme volbu jako takovou usnadnit.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Smělíkovi. O slovo se přihlásil pan poslanec Svoboda, připraví se pan poslanec Payne.

Poslanec Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, o metodě předjednání kandidátů bylo zde jednáno na plénu asi před měsícem, bylo to předpředminulé plénum. Zcela správně jsme rozhodli, že návrhy výborů jsou doporučení, neboť nemůžeme dokonce ani svým usnesením suspendovat jednací řád v tom smyslu, že by byla jakkoli omezena práva poslanců vznášet návrhy. Byl to právě kolega Payne, který vystoupil s příspěvkem v tomto duchu a sněmovna se při hlasování k jeho názoru přiklonila. Kdyby to bylo jinak, pak bychom patrně museli odhlasovávat zákony ve znění společných zpráv výborů.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Svobodovi. Než dám slovo poslanci Paynovi, dovolím si sám vstoupit do rozpravy.

Chtěl bych položit předsedovi rozpočtového a kontrolního výboru, panu poslanci Kozánkovi, otázku, zda i u těch, kteří se nedostali na základě doporučení jejich výboru na kandidátku, je provedena lustrace a zda jsou provedeny veškeré náležitosti tak, jak ukládalo usnesení.

Poslanec Petr Kozánek: U všech kandidátů, kteří se přihlásili, byla provedena lustrace.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Všechny náležitosti, týkající se toho, jsou v pořádku. Myslím, že je to důležitá informace.

Nyní má slovo pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající, dámy a pánové, musím se vyjádřit k tomu, co zde zaznělo od tohoto pultu. Bylo řečeno, že výbor posuzoval způsobilost příslušných kandidátů. Bylo zde také řečeno, že by se bývalo mohlo přihlásit sto kandidátů, a pak by vznikla nepřehledná situace. Co kdyby z těchto kandidátů bylo více než osm způsobilých a výbor se z vlastního rozhodnutí rozhodl, že pouze osm předloží ČNR? V tom postup výboru určitě nebyl správný.

Na druhé straně si myslím, že úkolem poslanců je, aby hlasovali odpovědně podle své cti a svědomí a že vědí, koho mají volit, ke komu mohou mít důvěru, příp. se radili se svými kolegy, a že nejsou tak nesvéprávní, aby potřebovali v této věci radit.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynovi. Prosím paní poslankyni Kolářovou.

Poslankyně Daniela Kolářová: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, v takovém případě se ptám, proč jsou garanční výbory pověřeny přezkoumávat způsobilost? Je jasné, že je to pouze doporučení. Mezi lidmi, kteří tam přišli, byly hluboké rozdíly. Výbor splnil všechny náležitosti a všechny povinnosti. Výbor tomu věnoval jeden a půl dne. Je absurdní nedovolit si oddělit tu část lidí, u kterých byla jasná koncepčnost, způsobilost a věděli, o čem hovoří, od těch, kteří to nevěděli.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Kolářové. Prosím, aby se ujala slova paní poslankyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Dovolím si nesouhlasit s tím, co bylo řečeno paní poslankyní Kolářovou a Kozánkem. Ústavně právní výbor předkládal návrhy na kandidáty na ústavní soudce.

Zabýval se tím dlouho, zabýval se tím několik dní a vlastně zjišťoval, zda kandidáti nebo přihlášení mají zákonnou způsobilost, tj. bezúhonnost, vzdělání atd. Předložil samozřejmě všechny návrhy. Taková informace, zda je některý kandidát lepší či horší odborně, to by mělo být informací pro kluby, aby kluby věděly, koho vybrat. Domnívám se, že by měli být předloženi všichni navrhovaní, kteří se přihlásili do termínu, který si, stanovil výbor usnesením. Alespoň tak to ústavně právní výbor činil s kandidáty na ústavní soudce.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Röschové, hlásí se pan poslanec Chutný.

Poslanec Antonín Chutný: Pane předsedající, vážená sněmovno, chtěl bych panu Paynovi, paní Marvanové a paní Röschové říci, kdo se přihlásil mimo termín. Jedná se o pana ing. Konečného, ing. Jana Růžičku, který svou kandidaturu stáhl, a o pana ing. Herdu.

Jinak bych vám rád chtěl říci, že prezidentem by měl být skutečně odborník. Tato až syndromická vnucování celému parlamentu - co zde předvádí pan Payne - to by chtělo si to rozmyslet, pane Payne, skutečně. Přece rozpočtový a kontrolní výbor - nemůžete nás všechny podezírat a urážet tímto způsobem, že jsme se nezhostili nebo jsme překročili svou pravomoc, když jsme se k tomu postavili velice zodpovědně. Je to jenom doporučení. Je mi líto, že kolem tohoto Nejvyššího kontrolního úřadu stále a jedině titíž lidé bojují jakýsi boj.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Chutnému. S faktickou poznámkou se přihlásil poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Na tuto invektivu musím reagovat. Nemám vůbec nic proti kontrolnímu úřadu, ale přál bych si, abychom tady vždy postupovali demokraticky, abychom neporušovali obecně platné zásady, jejichž porušování bylo právě příznakem minulých 40 let. Pokud si nezvykneme za každou cenu dodržet pravidla demokracie, pak tady nikdy demokracie nebude a nebude ani nikdy právní řád. To je to, na čem nám záleží. Nejde o to, jestli je to kontrolní úřad, naprosto stejně budu vystupovat vůči všem návrhům které budou špatné. Nejde o to, o jaký předmět se jedná, ale jde o to, že věc byla špatně připravena a špatně zpracována, nebyly dodrženy zásady, na kterých jsme se zde dohodli. To je podstata věci. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynovi. Přihlásila se ještě paní poslankyně Vorlová.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážení poslanci, domnívám se, že řešení této situace by mohlo být takové - jak nám sdělil pan poslanec Kozánek, u všech těchto uchazečů byla provedena lustrace a všechny náležitosti - že by se zařadili všichni uchazeči a my bychom věděli, kteří byli výborem doporučeni a kteří nebyli. Mohli bychom nebo nemuseli k tomu přihlédnout.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Tento návrh, paní poslankyně, zde zazněl již dvakrát, takže si myslím, že garanční výbor toto vezme na vědomí. Jinak se domnívám, že už bylo řečeno téměř vše, co řečeno být mělo a že můžeme přistoupit k tomu, abychom hlasováním rozhodli o tom, jakou cestou se vydáme dále. Přihlásil se pan poslanec Kozánek.

Poslanec Petr Kozánek: Pane předsedající, vážená sněmovno, byl jsem nyní upozorněn - což jsem si neuvědomil - že na jednoho z kandidátů včera nebyl dodán tzv. lustrační výpis, a to z technických důvodů, protože on špatně napsal jedno číslo v datu narození a z technických důvodů se musí znova provést lustrace. Bylo nám řečeno, že dnes v odpoledních hodinách bude tento výpis dodán.

Jak jsem zde řekl, jeden z kandidátů má zahlazený trest z výpisu rejstříku trestů a výbor rozhodl, že tento kandidát nebude výborem navrhován. Takže považuji za nutné, abych to sněmovně sdělil.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kozánkovi. Přihlásila se paní poslankyně Lagová. Ne, pardon, pan poslanec Malík.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, chci zareagovat na poznámku jednoho předřečníka, který zde řekl, že tento způsob, kdy garanční výbor prováděl určitý výběr, ve sněmovně nebyl praktikován. Pokud si vzpomínám, při volbě ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny byl plénu předložen určitý počet kandidátů, ale stávající ředitel pan Němec byl dán na kandidátku až dodatečně i přesto, že byl ve výboru původně projednán. Čili i ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, jehož je pan Payne členem, tuto situaci takto řešili. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dámy a pánové, ještě se přihlásil pan poslanec Lom, takže i jemu musím dát slovo.

Poslanec Petr Lom: Domnívám se, že zde není žádná souvislost, jak si dobře vzpomínáte, pan ing. Němec k volbě ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny byl zařazen po konzultaci s předsedou ÚPV, který tento postup schválil. Byl zařazován v případě, že žádný z dosavadních kandidátů neprošel volbou. To bylo něco diametrálně odlišného.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji a doporučuji, abychom se vrátili k právě projednávanému bodu.

Zazněl zde v podstatě jeden návrh a jedno doporučení, či snad také návrh. Pokusím se to zrekapitulovat. Z úst tří poslanců bylo navrženo, aby na kandidátku pro volbu prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu se dostali všichni ti, kteří splňují podmínky, jak to ukládá zákon. To je první věc, která zde zazněla.

Druhá věc, která musí být také vyřešena, je situace, která vznikla poté, co bylo zjištěno a konstatováno, že někteří z těch, kteří by měli být uvedeni na kandidátní listině, se přihlásili po termínu.

Termín byl stanoven usnesením České národní rady, resp. hlasováním v České národní radě. Lze připustit, aby kandidáti, kteří se přihlásili po termínu, byli na kandidátní listinu zařazeni už proto, že splňují náležitosti. Byla u nich provedena lustrace a i další náležitosti jsou splněny.

Jestli dovolíte, pozval bych do sněmovny všechny ty, kteří jsou na chodbě, protože se domnívám, že nejsme usnášeníschopní. Prosím o gong.

Jestli dovolíte, dal bych hlasovat o tom, zda i ti, kteří se přihlásili po termínu uvedeném v usnesení České národní rady, mají mít stejná práva jako ti, kteří se přihlásili v termínu. Asi takto by se to dalo vyjádřit.

Kdo se domnívá, že by ti, kteří se přihlásili po termínu, měli mít stejná práva jako ti, kteří se přihlásili v termínu, ať zvedne ruku. 55

Kdo je proti? 28

Kdo se zdržel hlasování? 30

Rozhodli jsme, že na kandidátce nebudou uvedeni ti, kteří se přihlásili po termínu.

Dále byl podán návrh, aby na kandidátní listině byli uvedeni všichni ti, kteří dle posouzení garančního výboru splňují požadavky kladené na kandidáty na prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu.

Kdo se domnívá, že by tam měli být všichni ti, kteří splňují podmínky, ať zvedne ruku. 91

Kdo je proti? Nikdo.

Konstatuji, že tento návrh byl přijat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP