Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kozánkovi a otevírám rozpravu.
Do rozpravy se přihlásila paní poslankyně
Marvanová a dále pan poslanec Janeček.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, rozpočtový a kontrolní výbor
projednával přípravu voleb prezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu zmocněn usnesením
ČNR z 30. schůze, která se konala 18. února
1992, v němž ČNR pověřila rozpočtový
a kontrolní výbor, aby k realizaci § 10 zákona
o Nejvyšším kontrolním úřadě
připravil na příští schůzi
ČNR kandidáty na volbu prezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky
a zároveň ČNR doporučila poslancům
a orgánům ČNR, aby návrhy na kandidáta
na funkci prezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu předaly v termínu do 2. března
rozpočtovému a kontrolnímu výboru,
který je projedná a zajistí doložení
všemi náležitostmi ve smyslu usnesení
ČNR ze dne 22. ledna 1992. Dále doporučuje
všem poslancům, aby na jednání ČNR
byly předkládány pouze návrhy těch
kandidátů na funkci prezidenta Nejvyššího
kontrolní úřadu ČR, kteří
splňují všechny uvedené předpoklady.
Domnívám se, že rozpočtový a
kontrolní výbor, který o volbě prezidenta
Nejvyššího kontrolní úřadu
ČR jednal, překročil své kompetence
v tom směru, které mu byly dány zmíněným
usnesením ČNR, a to: Za prvé tím,
že v tajném hlasování rozhodl o tom,
které kandidáty, kteří splňují
předpoklady stanovené zákonem na kandidátku
zařadí a které kandidáty nezařadí.
Podle toho, že jsme si škrtli 4 kandidáty, jak
je uvedl pan poslanec Kozánek, kteří nesplňovali
předpoklady, znamená to, že ještě,
jak jsem informována z usnesení rozpočtového
výboru, jsou nějací další tři
kandidáti, kteří splňovali zákonem
stanovené předpoklady, ale nejsou zde zařazeni
na kandidátku. Domnívám se, že k tomuto
postupu skutečně rozpočtový výbor
nebyl zmocněn, ale zároveň bych chtěla
upozornit, že taková doposud nebyla praxe žádného
výboru, ať už výboru zdravotního,
nebo výboru kulturního, nebo výboru ústavně
právního, protože volby různých
kolektivních orgánů či jiných
orgánů se nekonají poprvé. Nekonalo
se to ani při volbě ústavních soudců,
ani při volbě Rad pro vysílání,
při volbě Rady Českého rozhlasu apod.
Nemohu v žádném případě
s touto selekcí kandidátů souhlasit. Proto
navrhuji, aby byli zařazeni na kandidátku na toto
plénum k volbě na funkci prezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu všichni kandidáti,
kteří splnili zákonem stanovené předpoklady
a u kterých samozřejmě byla provedena lustrace
a další náležitosti. To je první
připomínka.
Druhá připomínka vyplývá z
toho, že jsem se dozvěděla, že minimálně
dva kandidáti byli podáni po termínu, který
byl stanoven usnesením pléna. Ten termín
byl do 2. března. Jeden kandidát údajně
byl podán 4. března, jeden kandidát 10. března.
Prosila. bych pana poslance Kozánka, by tuto záležitost
rovněž objasnil, uvedl, kteří kandidáti
to jsou. Navrhuji, aby tito kandidáti nebyli zařazováni
na kandidátku. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Marvanové. Vystoupit už teď
chce pan poslanec Kozánek. Můžete odpovědět
hned nebo až na závěr rozpravy - jak je libo.
Poslanec Petr Kozánek: Domnívám se,
že se jedná o malé nedorozumění,
a to v tom, že rozpočtový a kontrolní
výbor skutečně doporučil určité
kandidáty, ale je možné samozřejmě,
aby jakýkoliv poslanec navrhl kandidáty, kteří
se přihlásili. Výbor to vyjádřil
svým tajným hlasováním. Pokud někdo
má pocit, že by další kandidáti,
které rozpočtový a kontrolní výbor
nenavrhuje, mohli být, tak je může samozřejmě
navrhnout, jak to udělala paní poslankyně
Marvanová.
Prosím vás, všichni dostali seznam kandidátů,
kteří byli přihlášeni, pokud
vím, i s jejich charakteristikami.
Ta druhá námitka, to znamená termíny
přihlášek: Pokud vím, jednalo se o pana
dr. Herdu. Toho navrhl pan poslanec Žák. Takže
já se domnívám, že jakýkoliv
poslanec, když teď požádá, aby byl
zařazen některý kandidát nebo někoho
označí jako kandidáta, i když nemá
výpis z trestního rejstříku a nemá
provedenou lustraci, tak může být zařazen,
ale s tím, že samozřejmě volba
se nemůže konat a může se konat až
na dalším plénu, až budou zjištěny
tyto podstatné náležitosti, protože ČNR
doporučila tento postup. Ona ho nepřikázala.
To byl doporučený postup.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pro tuto
chvíli vše, pane poslanče? /Ano./ Další
přihlášení do rozpravy jsou: poslanec
Janeček, poslankyně Krejčová, poslanec
Payne.
Poslanec Josef Janeček: Já jsem se v podstatě
chtěl jenom přihlásit k tomu, co řekla
poslankyně Marvanová. Jde o to, aby všichni
kandidáti, kteří splnili podmínku,
byli na kandidátce.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janečkovi za stručnost. Slovo má
poslankyně Krejčová, připraví
se pan poslanec Payne.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Pane místopředsedo,
vážené sněmovno, já budu stručná.
Domnívám se, že rozpočtový výbor
překročil svoji kompetenci ještě v jednom
směru. Pokud je ta informace, kterou mám, správná,
tak členové tohoto výboru hlasovali o pořadí
kandidátů.
Klubům předložili jména s počtem
hlasů, kolik který z kandidátů dostal
v jejich hlasování. To je naprosté nepochopení.
Tato sněmovna a různé výbory již
mají dostatek zkušeností a určitou praxi
s tím, jak se postupuje při výběru
kandidátů.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Krejčové. Prosím,
aby se ujal slova pan poslanec Payne, připraví se
pan poslanec Smělík.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
paní poslankyně a poslanci, domnívám
se, že předseda rozpočtového a kontrolního
výboru správně řekl, že rozpočtový
výbor může navrhnout své kandidáty.
To je právo, které vyplývá rozpočtovému
výboru z Ústavy. Orgán ČNR jako je
výbor má právo iniciativy, může
podávat návrhy. To je zcela v pořádku.
Nicméně pan předseda rozpočtového
výboru zřejmě směšuje dvě
věci. Rozpočtový výbor samozřejmě
může navrhnout své kandidáty, stejně
tak jako každý poslanec. Když jsme na minulé
schůzi přijímali příslušné
citované usnesení, bylo to odůvodňováno
tím, že k volbě bude potřeba mít
prověřeny všechny náležitosti.
Bylo to odůvodněno tím, abychom se nedostali
do situace, že bychom nevěděli, které
kandidáty můžeme či nemůžeme
volit.
Termín byl stanoven pro to, aby rozpočtový
výbor měl dostatek času příslušné
náležitosti prověřit. ČNR s tím
tehdy souhlasila. Termín je tedy pro nás svým
způsobem závazný. Jestliže nebyl dodržen,
kandidáty, kteří byli podáni po tomto
termínu, není možné zařazovat.
Jestliže bylo řečeno, že snad 15 kandidátů
bylo celkem, pak rozpočtový výbor měl
za úkol něco jiného, ne z těchto kandidátů
vybírat, kteří se mu zalíbili, ale
měl u nich jen prověřit, zdali jsou splněny
předepsané náležitosti. Ty kandidáty,
kteří náležitosti splňují,
měl předložit ČNR. Myslím, že
rozpočtový a kontrolní výbor úkol,
který mu byl uložen plénem ČNR, nesplnil.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Paynovi. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec
Smělík.
Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, nechtěl bych polemizovat s názorem
předřečníka, zda kontrolní
výbor svou úlohu zvládl, nebo ne. Chtěl
bych se vyjádřit k doporučené kandidátce,
k volbám.
Jak bylo řečeno, podle stanovených pravidel
a interních kriterií, výbor posuzoval při
představení kandidátů i jejich odbornou
způsobilost. K tomuto postupu přistoupil výbor
z toho důvodu, že teoreticky by se mohla volba stát
velmi nepřehlednou. Volíme jednoho přednostu.
Osob, které se mohly přihlásit, mohly být
stovky. Bylo potřeba zaujmout pragmatický přístup,
který by volbu udělal reálnou. Všichni
se ke kritériím vyjadřovali, dali svůj
názor a sumarizací se přišlo k tomu,
že od devátého kandidáta byli jednoznačně
všichni posuzováni jako osoby téměř
nevhodné. Z tohoto důvodu je usnesení výboru
formulováno tak, že se k volbě navrhují
osoby, u kterých nejsou pochybnosti, že vyhovují
všem kriteriálním požadavkům. Ti,
kteří jsou výborem považováni
za osoby ne pro tuto funkci vhodné, byli označeni
jako pro volbu nedoporučení. Je to jakési
posouzení pro sněmovnu, aby volba mohla v navržených
třech kolech podle volebního řádu
reálně proběhnout.
Jestliže sněmovna tento postup považuje za nedostatečný,
není problém, aby volební řád
byl opraven, jak navrhovala paní poslankyně Marvanová.
Ale nešlo jen o posouzení podle usnesení, ale
chtěli jsme volbu jako takovou usnadnit.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Smělíkovi. O slovo se přihlásil
pan poslanec Svoboda, připraví se pan poslanec Payne.
Poslanec Ivo Svoboda: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, o metodě předjednání
kandidátů bylo zde jednáno na plénu
asi před měsícem, bylo to předpředminulé
plénum. Zcela správně jsme rozhodli, že
návrhy výborů jsou doporučení,
neboť nemůžeme dokonce ani svým usnesením
suspendovat jednací řád v tom smyslu, že
by byla jakkoli omezena práva poslanců vznášet
návrhy. Byl to právě kolega Payne, který
vystoupil s příspěvkem v tomto duchu a sněmovna
se při hlasování k jeho názoru přiklonila.
Kdyby to bylo jinak, pak bychom patrně museli odhlasovávat
zákony ve znění společných
zpráv výborů.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Svobodovi. Než dám slovo poslanci Paynovi,
dovolím si sám vstoupit do rozpravy.
Chtěl bych položit předsedovi rozpočtového
a kontrolního výboru, panu poslanci Kozánkovi,
otázku, zda i u těch, kteří se nedostali
na základě doporučení jejich výboru
na kandidátku, je provedena lustrace a zda jsou provedeny
veškeré náležitosti tak, jak ukládalo
usnesení.
Poslanec Petr Kozánek: U všech kandidátů,
kteří se přihlásili, byla provedena
lustrace.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Všechny
náležitosti, týkající se toho,
jsou v pořádku. Myslím, že je to důležitá
informace.
Nyní má slovo pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
dámy a pánové, musím se vyjádřit
k tomu, co zde zaznělo od tohoto pultu. Bylo řečeno,
že výbor posuzoval způsobilost příslušných
kandidátů. Bylo zde také řečeno,
že by se bývalo mohlo přihlásit sto
kandidátů, a pak by vznikla nepřehledná
situace. Co kdyby z těchto kandidátů bylo
více než osm způsobilých a výbor
se z vlastního rozhodnutí rozhodl, že pouze
osm předloží ČNR? V tom postup výboru
určitě nebyl správný.
Na druhé straně si myslím, že úkolem
poslanců je, aby hlasovali odpovědně podle
své cti a svědomí a že vědí,
koho mají volit, ke komu mohou mít důvěru,
příp. se radili se svými kolegy, a
že nejsou tak nesvéprávní, aby potřebovali
v této věci radit.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Paynovi. Prosím paní poslankyni Kolářovou.
Poslankyně Daniela Kolářová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, v takovém případě
se ptám, proč jsou garanční výbory
pověřeny přezkoumávat způsobilost?
Je jasné, že je to pouze doporučení.
Mezi lidmi, kteří tam přišli, byly hluboké
rozdíly. Výbor splnil všechny náležitosti
a všechny povinnosti. Výbor tomu věnoval jeden
a půl dne. Je absurdní nedovolit si oddělit
tu část lidí, u kterých byla jasná
koncepčnost, způsobilost a věděli,
o čem hovoří, od těch, kteří
to nevěděli.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Kolářové. Prosím,
aby se ujala slova paní poslankyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Dovolím
si nesouhlasit s tím, co bylo řečeno paní
poslankyní Kolářovou a Kozánkem. Ústavně
právní výbor předkládal návrhy
na kandidáty na ústavní soudce.
Zabýval se tím dlouho, zabýval se tím
několik dní a vlastně zjišťoval,
zda kandidáti nebo přihlášení
mají zákonnou způsobilost, tj. bezúhonnost,
vzdělání atd. Předložil samozřejmě
všechny návrhy. Taková informace, zda je některý
kandidát lepší či horší
odborně, to by mělo být informací
pro kluby, aby kluby věděly, koho vybrat. Domnívám
se, že by měli být předloženi všichni
navrhovaní, kteří se přihlásili
do termínu, který si, stanovil výbor usnesením.
Alespoň tak to ústavně právní
výbor činil s kandidáty na ústavní
soudce.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Röschové, hlásí
se pan poslanec Chutný.
Poslanec Antonín Chutný: Pane předsedající,
vážená sněmovno, chtěl bych panu
Paynovi, paní Marvanové a paní Röschové
říci, kdo se přihlásil mimo termín.
Jedná se o pana ing. Konečného, ing. Jana
Růžičku, který svou kandidaturu stáhl,
a o pana ing. Herdu.
Jinak bych vám rád chtěl říci,
že prezidentem by měl být skutečně
odborník. Tato až syndromická vnucování
celému parlamentu - co zde předvádí
pan Payne - to by chtělo si to rozmyslet, pane Payne, skutečně.
Přece rozpočtový a kontrolní výbor
- nemůžete nás všechny podezírat
a urážet tímto způsobem, že jsme
se nezhostili nebo jsme překročili svou pravomoc,
když jsme se k tomu postavili velice zodpovědně.
Je to jenom doporučení. Je mi líto, že
kolem tohoto Nejvyššího kontrolního úřadu
stále a jedině titíž lidé bojují
jakýsi boj.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Chutnému. S faktickou poznámkou se
přihlásil poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Na tuto invektivu musím
reagovat. Nemám vůbec nic proti kontrolnímu
úřadu, ale přál bych si, abychom tady
vždy postupovali demokraticky, abychom neporušovali
obecně platné zásady, jejichž porušování
bylo právě příznakem minulých
40 let. Pokud si nezvykneme za každou cenu dodržet pravidla
demokracie, pak tady nikdy demokracie nebude a nebude ani nikdy
právní řád. To je to, na čem
nám záleží. Nejde o to, jestli je to
kontrolní úřad, naprosto stejně budu
vystupovat vůči všem návrhům
které budou špatné. Nejde o to, o jaký
předmět se jedná, ale jde o to, že věc
byla špatně připravena a špatně
zpracována, nebyly dodrženy zásady, na kterých
jsme se zde dohodli. To je podstata věci. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Paynovi. Přihlásila se ještě
paní poslankyně Vorlová.
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
poslanci, domnívám se, že řešení
této situace by mohlo být takové - jak nám
sdělil pan poslanec Kozánek, u všech těchto
uchazečů byla provedena lustrace a všechny
náležitosti - že by se zařadili všichni
uchazeči a my bychom věděli, kteří
byli výborem doporučeni a kteří nebyli.
Mohli bychom nebo nemuseli k tomu přihlédnout.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Tento návrh, paní poslankyně, zde zazněl
již dvakrát, takže si myslím, že
garanční výbor toto vezme na vědomí.
Jinak se domnívám, že už bylo řečeno
téměř vše, co řečeno být
mělo a že můžeme přistoupit k tomu,
abychom hlasováním rozhodli o tom, jakou cestou
se vydáme dále. Přihlásil se pan poslanec
Kozánek.
Poslanec Petr Kozánek: Pane předsedající,
vážená sněmovno, byl jsem nyní
upozorněn - což jsem si neuvědomil - že
na jednoho z kandidátů včera nebyl dodán
tzv. lustrační výpis, a to z technických
důvodů, protože on špatně napsal
jedno číslo v datu narození a z technických
důvodů se musí znova provést lustrace.
Bylo nám řečeno, že dnes v odpoledních
hodinách bude tento výpis dodán.
Jak jsem zde řekl, jeden z kandidátů má
zahlazený trest z výpisu rejstříku
trestů a výbor rozhodl, že tento kandidát
nebude výborem navrhován. Takže považuji
za nutné, abych to sněmovně sdělil.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kozánkovi. Přihlásila se paní
poslankyně Lagová. Ne, pardon, pan poslanec Malík.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, chci zareagovat na
poznámku jednoho předřečníka,
který zde řekl, že tento způsob, kdy
garanční výbor prováděl určitý
výběr, ve sněmovně nebyl praktikován.
Pokud si vzpomínám, při volbě ředitele
Všeobecné zdravotní pojišťovny byl
plénu předložen určitý počet
kandidátů, ale stávající ředitel
pan Němec byl dán na kandidátku až dodatečně
i přesto, že byl ve výboru původně
projednán. Čili i ve výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví, jehož je pan Payne členem,
tuto situaci takto řešili. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dámy a pánové, ještě se přihlásil
pan poslanec Lom, takže i jemu musím dát slovo.
Poslanec Petr Lom: Domnívám se, že zde
není žádná souvislost, jak si dobře
vzpomínáte, pan ing. Němec k volbě
ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny
byl zařazen po konzultaci s předsedou ÚPV,
který tento postup schválil. Byl zařazován
v případě, že žádný
z dosavadních kandidátů neprošel volbou.
To bylo něco diametrálně odlišného.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
a doporučuji, abychom se vrátili k právě
projednávanému bodu.
Zazněl zde v podstatě jeden návrh a jedno
doporučení, či snad také návrh.
Pokusím se to zrekapitulovat. Z úst tří
poslanců bylo navrženo, aby na kandidátku pro
volbu prezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu se dostali všichni ti, kteří
splňují podmínky, jak to ukládá
zákon. To je první věc, která zde
zazněla.
Druhá věc, která musí být také
vyřešena, je situace, která vznikla poté,
co bylo zjištěno a konstatováno, že někteří
z těch, kteří by měli být uvedeni
na kandidátní listině, se přihlásili
po termínu.
Termín byl stanoven usnesením České
národní rady, resp. hlasováním v České
národní radě. Lze připustit, aby kandidáti,
kteří se přihlásili po termínu,
byli na kandidátní listinu zařazeni už
proto, že splňují náležitosti.
Byla u nich provedena lustrace a i další náležitosti
jsou splněny.
Jestli dovolíte, pozval bych do sněmovny všechny
ty, kteří jsou na chodbě, protože se
domnívám, že nejsme usnášeníschopní.
Prosím o gong.
Jestli dovolíte, dal bych hlasovat o tom, zda i ti, kteří
se přihlásili po termínu uvedeném
v usnesení České národní rady,
mají mít stejná práva jako ti, kteří
se přihlásili v termínu. Asi takto by se
to dalo vyjádřit.
Kdo se domnívá, že by ti, kteří
se přihlásili po termínu, měli mít
stejná práva jako ti, kteří se přihlásili
v termínu, ať zvedne ruku. 55
Kdo je proti? 28
Kdo se zdržel hlasování? 30
Rozhodli jsme, že na kandidátce nebudou uvedeni ti,
kteří se přihlásili po termínu.
Dále byl podán návrh, aby na kandidátní
listině byli uvedeni všichni ti, kteří
dle posouzení garančního výboru splňují
požadavky kladené na kandidáty na prezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Kdo se domnívá, že by tam měli být
všichni ti, kteří splňují podmínky,
ať zvedne ruku. 91
Kdo je proti? Nikdo.