Středa 18. března 1992

Nyní prosím pana poslance Kozánka, který se sám hlásí s faktickou poznámkou, aby sněmovně sdělil, kdo na kandidátní listině bude uveden, abychom mohli tuto kandidátní listinu odsouhlasit a mohla být vytištěna.

Poslanec Petr Kozánek: Moje technická poznámka spočívá v tom, že pan dr. Herda byl uveden v poslaneckém návrhu, takže se domnívám, že musí být zařazen na kandidátce. Pokud vím, předsedajícím nebyla ukončena rozprava, takže znovu navrhuji pana dr. Herdu, aby byl zařazen na kandidátní listinu. Mám na to jako poslanec právo.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. V tuto chvíli musím navrhnout, aby ústavně právní výbor si vzal k dispozici usnesení, které jsme přijali na předposlední schůzi, týkající se právě kandidátů na funkci prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu a posoudil, zda je možné v tomto okamžiku podávat další návrhy.

Navrhuji proto, aby schůze byla přerušena na 10 minut.

S faktickou připomínkou se hlásí pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající, je třeba, aby sněmovna vyslovila svůj souhlas, event. nesouhlas s tímto přikázáním ústavně právnímu výboru.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Máte pravdu. Kdo se domnívá, že je třeba vyhovět mému návrhu, aby ústavně právní výbor posoudil souhlas návrhu pana poslance Kozánka s usnesením pléna České národní rady, týkajícího se této záležitosti, ať zvedne ruku. 63

Kdo je proti? 35

Kdo se zdržel hlasování? 19

Návrh byl přijat. Ptám se předsedy ústavně právního výboru, kolik si žádá času.

Poslanec Miloslav Výborný: Vzhledem k tomu, že bude třeba, abychom měli k dispozici stenozáznam z poslední části této schůze, abychom věděli, co vlastně bylo odhlasováno, s přihlédnutím k tomu, že budeme potřebovat usnesení z minulé schůze a že se v této záležitosti budeme muset zřejmě také poradit, reálně potřebnou dobu odhaduji na 45 minut až hodinu. Vymezená doba nemůže být kratší, má-li to být zodpovědně vyřešeno.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za tento realistický odhad. Přerušuji schůzi do 17.30 hodin.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Páni poslanci, paní poslankyně, mám pro vás stručnou informaci, že ústavně právní výbor ještě neskončil své jednání. Takže se mi zdá přijatelnější, abychom si došli na večeři a sešli se zde za 20 minut, tzn. v 18.05.

/Pokračování po přestávce/

Dámy a pánové, ústavně právní výbor splnil úkol, kterým jsme ho pověřili, takže prosím předsedu ústavně právního výboru poslance Výborného, aby nás se závěry tohoto jednání seznámil.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající, dámy a pánové, ona se stala taková nemilá věc, já jsem vůbec nepředpokládal, že se podaří sněmovnu učinit tak rychle usnášeníschopnou a příslušné usnesení ústavně právního výboru je teprve v počítači, ale předpokládám, že mi bude rychle doneseno a zatím budu toto usnesení odůvodňovat. Potom vám ho nakonec přečtu, jak přesně zní.

Byl jsem zmocněn ústavně právním výborem, abych informoval o tomto usnesení, abych vysvětlil a objasnil důvody, které ústavně právní výbor vedly právě k těm úvahám, jež si dovolím nyní přednést.

Řešili jsme v podstatě dva problémy. První problém zněl, kdo vlastně vůbec může v souvislosti s volbou prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České národní radě navrhnout kandidáty na tuto funkci.

Vzhledem k tomu, že zákon č. 61 z letošního roku nestanoví žádný mimořádný postup, je třeba použít k zodpovězení této otázky jednací řád ČNR. Z jednacího řádu vyplývá celkem jednoznačně, že návrhy, tedy i návrhy na kandidáty pro jakoukoli volbu České národní radě mohou předkládat poslanci, vláda nebo orgány České národní rady.

Vycházeje tedy z tohoto ustanovení jednacího řádu, museli jsme konstatovat, že projednat jako kandidáty, krátce řečeno připustit k volbě můžeme pouze ty osoby, které navrhl buď některý poslanec, neboť nikdo nebyl navržen vládou, nebo které navrhl jakýkoli orgán České národní rady, konkrétně rozpočtový a kontrolní výbor. Pro vaši informaci mohu konstatovat, že rozpočtový a kontrolní výbor projednával tuto problematiku 12. března 1992. Usnesl se usnesením 3 2 o přípravě kandidátky. Jednal a hlasoval při přítomnosti 14 členů výboru a z toho se podává, že rozpočtový a kontrolní výbor onoho 12. března navrhl České národní radě k volbě prezidenta pana Jana Herdu 13 hlasy pro, pana Pavla Hussara 12 hlasy pro, pana Jiřího Láníka 12 hlasy pro, paní Irmu Zlatohlávkovou 11 hlasy pro, pana Milana Rosu 9 hlasy pro a pana Adolfa Kisze 8 hlasy pro. Protože pan Petr Konečný se navrhl sám, jak jsem si ověřili dotazem u předsedy rozpočtového a kontrolního výboru, a protože není poslancem České národní rady, a konečně proto, že tento "kandidát" obdržel v rozpočtovém a kontrolním výboru při 14 přítomných pouze 5 hlasů, musíme dovodit, že o kandidatuře tohoto občana se rozpočtový a kontrolní výbor neusnesl. Pan ing. Petr Konečný nemůže být zařazen na kandidátku, protože ho nenavrhl žádný orgán České národní rady, ani žádný poslanec. Totéž platí u pánů Karla Polanky, Václava Kořistky, Tibora Homoly, Jana Kolaji, Jana Konopíka a Josefa Kotuly. Ani tito pánové nebyli navrhováni žádným poslancem a protože nezískali podporu v rozpočtovému a kontrolním výboru dostatečným počtem hlasů, nemohou být na kandidátku zařazováni. To však neplatí o dr. Jiřím Drábkovi, neboť kandidatura dr. Jiřího Drábka byla plénu ČNR prostřednictvím rozpočtového a kontrolního výboru předložena poslankyní Ivanou Janů. A protože paní Janů je poslankyně ČNR, má právo předkládat své návrhy k rozhodnutí schůzi České národní rady. Takže to byl první okruh problémů.

Druhý okruh problémů byl, a to nám také bylo uloženo, abychom se zabývali charakterem lhůty, ve které měly nebo mohly být tyto návrhy podávány, abychom zhodnotili, zda má být přihlíženo k těm kandidátům, kteří byli navrhováni po 2. březnu letošního roku. Pro připomenutí vám mohu sdělit, že ČNR doporučila, aby návrhy byly podávány do 2. března. Šlo o doporučení jednotlivým orgánům ČNR a poslancům, aby návrhy podávali rozpočtovému a kontrolnímu výboru do 2. března. Je nepochybné, a bylo nám to potvrzeno, že kandidaturou Jana Herdy se začal rozpočtový výbor zabývat až 12. března, že se tak stalo až po oné lhůtě. Ústavně právní výbor měl k dispozici také stenozáznam z dnešní schůze a opět pro vaše připomenutí - zjistili jsme z tohoto stenozáznamu, že bylo hlasováno o návrhu usnesení, zda ti, kteří se přihlásili po termínu, by měli mít stejná práva jako ti, kteří se přihlásili v termínu. Toto usnesení přijato nebylo. Avšak to, že nebylo přijato usnesení, neznamená, že můžeme říci, že je to obráceně. O tom jsme se neusnesli. Usnesení České národní rady nelze vykládat jako se vykládají v některých případech zákony. Prostě takové usnesení, které by stanovovalo nějaké předpoklady časové, Česká národní rada ani dříve, ani dnes neučinila. Dříve pouze s tím doporučením. Avšak naproti tomu právě dnes se usnesla Česká národní rada na usnesení, která formuloval pan místopředseda Kasal takto:

Kdo se domnívá, že by tam měli být (rozumí se na kandidátce) všichni ti, kteří splňují podmínky, ať zvedne ruku. Pro toto usnesení hlasovalo 91 poslanců, žádný nebyl proti, a bylo toto usnesení přijato. Z toho a z charakteru lhůty, která byla doporučením předcházejícího usnesení stanovena na 2. března lze dovodit, že podle mého názoru - a jak se domnívám, i názoru ústavně právního výboru na kandidátce nemůže být uveden k tomuto okamžiku nikdo jiný než Jan Herda, Pavel Hussar, Jiří Láník, Irma Zlatohlávková, Milan Rosa, Adolf Kisza a Jiří Drábek. Nikdo jiný. Protože tušíme, že by se mohlo stát něco dalšího, chtěl bych ještě dodat - navrhne-li teď někdo z poslanců někoho dalšího žádné jiné návrhy zatím učiněny nebyly, kolegyně Marvanová ve své řeči se sice zmiňovala o někom dalším, ale bez jmen a výslovně uváděla, že by museli splňovat zákonné podmínky, tedy podmínky jednacího řádu, a to jiní kandidáti nesplňují, takže kdyby byl teď učiněn nějaký další návrh, nezbude zřejmě, než aby ČNR buď své jednání přerušila, aby o dalších kandidátech mohly být zjištěny potřebné poznatky, zda totiž splňují zákonem stanovené předpoklady pro výkon funkce, anebo hlasovala o těchto dalších návrzích bezprostředně, ale u vědomí každého poslance, že by mohlo dojít k tomu, že bude navržen někdo, kdo ony zákonné předpoklady nesplňuje.

Dámy a pánové, právě mi bylo doručeno usnesení ústavně právního výboru, a proto vám na závěr přečtu přesný text stanoviska ústavně právního výboru, který svým usnesením z dnešního dne č. 608 za prvé konstatuje, že návrhy kandidátů na volbu prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu mohou podávat pouze orgány a poslanci ČNR a vláda České republiky, takže ti uchazeči o zmíněnou funkci, kteří nebyli navrženi, nemohou být na takovou kandidátku zařazeni.

Za druhé konstatuje, že pochybnosti o tom, kdo má být zařazen na kandidátní listinu na prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu rozptýlilo usnesení ČNR z 18. března 1992, jímž ČNR rozhodla o tom, že na kandidátní listině mají být jen všichni ti, kteří dle posouzení garančního výboru splňují požadavky na prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu.

Třetí část usnesení konstatuje, že jsem byl zmocněn seznámit s usnesením 32. schůzi České národní rady, což jsem právě učinil a děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Výbornému a celému ústavně právnímu výboru, domnívám se, že stanovisko, které bylo předneseno, je kvalifikované, nicméně - jak bylo konstatováno - rozprava neskončila, takže se ptám, kdo se dále hlásí do rozpravy. Pokud nikdo, rozpravu končím a dávám slovo předsedovi výboru rozpočtového a kontrolního panu poslanci Kozánkovi, aby sumarizoval ještě jednou pro sněmovnu a hlavně pro Kancelář jména těch, kteří se budou vyskytovat na volebním lístku.

Poslanec Petr Kozánek: Kandidáty na funkci prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu jsou tito pánové a dáma: Herda Jan, Hussar Pavel, Láník Jiří, Zlatohlávková Irma, Rosa Milan, Kisza Adolf a Drábek Jiří.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dámy a pánové, domnívám se, že v tuto chvíli můžeme požádat Kancelář, aby připravila lístky se jmény kandidátů, která právě odezněla. Protože jsme schválili volební řád, prosím ověřovatele ČNR, aby až přijde čas, tzn. zhruba za 40 minut, se opět ujali svého úkolu a kontrolovali volební akt. Než se volby připraví, domnívám se, že lze přistoupit k jedné racionální úpravě této schůze, a to, pokud bychom přijali volební řád, podle kterého bychom mohli zvolit členy a náhradníky Správní a Dozorčí rady Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR, domnívám se, že lze volby jak na funkci prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, tak i do právě zmíněných orgánů Všeobecné zdravotní pojišťovny spojit, že by to vedlo ke zmírnění časové ztráty.

Jsou proti tomu zásadní námitky? Pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Paní předsedkyně, pane místopředsedo, dámy a pánové, právě uběhlé přestávky jsem využil k tomu, že jsem si vyžádal poradu výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Výbor se sešel v usnášeníschopném počtu a diskutoval otázku, zda máme volbou event. potvrdit změnu volebního řádu, či zda máme trvat na původním volebním řádu, kde v bodě 14 se praví, že není-li ani po tomto druhém kole zvoleno všech 11 kandidátů atd., volby končí zvolením neúplného počtu kandidátů a volba se může opakovat, a to i s dalšími kandidáty, nejdříve na příští schůzi ČNR. Vzhledem k tomu, že v aktuální situaci nejsme tísněni žádným termínem, do kterého by volba musela být provedena, výbor se hlasováním usnesl, že nenavrhuje měnit volební řád uprostřed voleb a navrhuje, aby byl ponechán v platnosti původní volební řád s tím, že volby budou opakovány, a to i s event. dalšími kandidáty na příští schůzi, která začne pravděpodobně zítra. Děkuji za slovo.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Lomovi. Měli jsme projednávat návrh výboru pro sociální politiku a zdravotnictví týkající se změny volebního řádu. Protože výbor tento návrh stáhl, domnívám se, že není v tuto chvíli o čem hlasovat a jednat. Pan poslanec Karas se hlásí.

Poslanec Jiří Karas: Pane místopředsedo, dámy a pánové, ten návrh musím stáhnout já, což tímto činím.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. I toto bylo z procedurálního hlediska nezbytné. Jsou nějaké námitky proti tomu, co se teď zde odehrálo? Zdá se, že nikoli. Přidržíme se původního volebního řádu. Domnívám se, že můžeme přejít k dalšímu bodu, kterým je

Zpráva o činnosti předsednictva České národní rady za dobu od 19. února do 16. března 1992

Zprávu o činnosti předsednictva jste obdrželi jako sněmovní tisk 630. Do rozpravy k této zprávě se přihlásil pan poslanec Dohnal. Uděluji mu tímto slovo.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, rád bych se zeptal na poslední bod oné zprávy na straně 20, kde je řečeno: "Předsednictvo ČNR se zabývalo usnesením vlády ČR č. 380 o umístění investičních kupónů členů vlády a vyslovilo s ním nesouhlas." Chtěl bych znát, prosím vás, podrobnosti.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Dohnalovi za jeho otázku. Hlásí se pan poslanec Ledvinka, aby seznámil sněmovnu s podrobnostmi týkajícími se tohoto usnesení.

Poslanec Karel Ledvinka: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, kolegové, dovolte mi, abych vás krátce seznámil s předmětným usnesením české vlády. Česká vláda ve snaze být maximálně tolerantní přijala předmětné usnesení, kterým požádala ČNR, aby ustavila komisi, která bude oprávněna k tomu umístit kupóny pro kupónovou privatizaci první vlny za členy vlády do různých investičních fondů či akciových společností. My jsme se na předsednictvu touto problematikou zabývali s tím, že jsme nedoporučili toto usnesení realizovat, neboť podle našeho názoru je v rozporu se zákonem č. 92/1991 Sb., neboť bychom tím upřeli možnost každého občana se svobodně rozhodnout o tom, kam chce umístit své kupóny.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ledvinkovi. Otázka byla zodpovězena.

Kdo další se hlásí do rozpravy? Zdá se, že nikdo. Takže rozpravu končím a navrhuji přijmout toto usnesení:

"ČNR souhlasí se zprávou o činnosti předsednictva ČNR za dobu od 19. února do 16. března 1992 podle sněmovního tisku 630."

Kdo souhlasí s tímto návrhem na usnesení, ať zvedne ruku. 90

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 7

Kdo nehlasoval? 4

Takže konstatuji, že jsme schválili tento návrh na usnesení.

Dámy a pánové, protože do skončení přípravného období, během kterého by měly být zajištěny hlasovací lístky, zbývá ještě zhruba 30 minut, ptám se pana poslance Válka, který mi o přestávce říkal, že by sněmovnu chtěl čímsi oslovit - takže ptám se i vás, zdali jsme ochotni pana poslance Válka v tomto mezidobí vyslechnout. Kdo má námitky proti tomu? Není to vystoupení, které by směřovalo k přijetí usnesení. Nedomnívám se, že je třeba zařazovat toto vystoupení jako zvláštní bod.

Poslanec Petr Kozánek: Já jsem, pane předsedající, řekl ve svém vystoupení, že budeme chtít, aby se zde zároveň projednal i plat navrženého, respektive zvoleného prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu. Chtěl bych tento bod stáhnout s tím, že rozpočtový a kontrolní výbor se teď sejde a ještě bychom tuto záležitost projednali.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dobře, takže uděláme to asi takto: Dám nejdříve hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby byl realizován návrh pana poslance Kozánka, to znamená stažen bod, kde jsme měli projednat návrh na plat prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, a potom dám hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby vystoupil pan poslanec Válek. /Jeho vystoupení bude maximálně pětiminutové./

Teď nechávám hlasovat o návrhu pana poslance Kozánka - kdo s ním souhlasí, ať zvedne ruku. 98

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 3

Takže bylo přijato. Nyní se ptám, kdo souhlasí s tím, aby bylo umožněno vystoupit poslanci Válkovi, ať zvedne ruku. 86

Kdo je proti? Nikdo.

Takže konstatuji, že většinou hlasů je pan poslanec Válek zván k řečnickému pultu.

Poslanec Alois Válek: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, chtěl bych se zmínit o něčem, co už mě dlouho tíží - a nejen mne, i mé spoluobčany. Proto začnu poněkud jinak:

Člověk se liší od jiných tvorů na zemi tím, že v určitém stadiu svého vývoje byl přinucen okolnostmi k činnosti, které říkáme práce. A tak při její následující dělbě máme nepřebernou škálu různých činností, z nichž jedna navazuje na druhou a podmiňuje další pokrok lidského druhu. Dá se říci, že existuje nutné spojení i mezi dvěma tak odlišně postavenými lidmi, například zaměstnancem údržby městské kanalizace a významným vědcem. Představme si, kdyby muž pečující o likvidaci nepotřebných zbytků, které denně člověk produkuje, přestal vykonávat svou práci a lhostejně pohlížel na narůstající hromady odpadu. Pak by mohla nastat situace, kterou popsal Albert Camus ve svém Moru, a budou ohroženi další lidé, nevyjímaje onoho významného vědce, který byl právě na prahu objevu, jež by mohl zachránit také muže od městské kanalizace trpícího leukémií. Rovněž tak si můžeme vybavit důsledky nečinnosti soustružníka lhostejně pohlížejícího na stroj běžící naprázdno nebo učitele, který odmítá hovořit.

Vážené kolegyně a kolegové, patrně vzbudím u některých z vás antipatie vůči sobě, když upozorním na přístup, jaký zaujímají někteří poslanci Federálního shromáždění a České národní rady ke své práci, přístup, který se stal zvláště v posledním roce, řekl bych, módní. Poslanecká činnost se všemi svými specifiky je především práce, za níž kromě sympatií či antipatií veřejnosti dostáváme také příslušnou odměnu, přičemž tato naše práce zpravidla vrcholí aktem hlasování na plénech. Poněkud naivně jsem se domníval, že mám pouze čtyři možnosti vyjádření - být pro, proti, zdržet se hlasování, nebo být nepřítomen. Mohu akceptovat také ty poslance, kteří z různých důvodů před hlasováním opustí sněmovnu. Jeden druh postoje však nemohu přijmout já ani několik mých spoluobčanů, kteří se rozhořčeně ptají, jak je možné, že někteří poslanci vůbec nehlasují. Co asi brání oněm fyzicky přítomným poslancům učinit jeden ze základních pohybů po otázce: Kdo se zdržel hlasování? To budou vědět snad jenom oni sami. Ovšem volič se oprávněně ptá, proč.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP