Poslanec Jan Litomiský: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, byl jsem pověřen výborem
pro územní správu a národnosti, abych
odůvodnil návrh na zrušení obecně
závazné vyhlášky obce Záblatí,
okres Jindřichův Hradec. Touto vyhláškou
obecní zastupitelstvo chtělo stanovením maximální
hranice omezit počet kusů hovězího
dobytka, prasat a ovcí chovaných v jednotlivých
staveních obce. Z písemných materiálů,
které vám byly předloženy současně
se společnou zprávou výborů ústavně
právního a pro územní správu
a národnosti, vyplývá jasně podstata
sporu, který se kolem předmětné vyhlášky
rozvířil. Výbor pro územní
správu a národnosti se posouzením znění
vyhlášky zabýval již v říjnu
minulého roku. Doporučil obecnímu zastupitelstvu,
aby vyhlášku zrušilo a sporné záležitosti
řešilo cestou příslušných
správních orgánů, zejména na
úseku hygienické služby, veterinární
péče a stavebního řízení.
Vzhledem k údajné závažnosti celého
problému pro životní prostředí
obce však obecní zastupitelstvo odmítlo svoji
vyhlášku zrušit a potvrdilo její platnost.
Proto se přednosta okresního úřadu
znovu obrátil na ČNR s podnětem k jejímu
zrušení podle § 62 odst. 1 zákona ČNR
č. 367 z roku 1990 Sb. o obcích. Pomíjím
skutečnost, že vyhláška trpěla
formální vadou, neboť byla opatřena
razítkem obecního úřadu a podpisem
starosty. Ze zápisu z jednání obecního
zastupitelstva však nesporně vyplývá,
že vyhláška byla zastupitelstvem obce většinou
hlasů schválena. Poměr hlasujících
byl 9:5, 1 byl nepřítomen.
Při posuzování platnosti této vyhlášky
musely oba výbory především řešit,
zda uvedená vyhláška byla vydána v rámci
samostatné nebo přenesené působnosti.
Jak vyplývá z návrhu usnesení ČNR
a jeho odůvodnění uvedených ve společné
zprávě výborů, dospěly výbory
k názoru, že - nebyly dány legislativní
podmínky k jejímu vydání ani v oblasti
přenesené působnosti obce ani v její
působnosti samostatné. V samostatné působnosti
sice je obci svěřena podle § 14 odst. 1 zákona
ČNR o obcích ochrana a tvorba zdravého životního
prostředí, avšak není dána jiným
zákonem konkrétní pravomoc formou závazné
úpravy vstupovat do výkonu vlastnických práv
a zakládat v tomto směru vlastní vyhláškou
určité povinnosti tato práva omezující.
Právě zde je samostatná působnost
obce omezena čl. 4 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod, který stanoví, že povinnosti
mohou být ukládány toliko na základě
zákona a v jeho mezích při zachovaní
základních práv a svobod občanů.
S ohledem na složitost celého problému i na
jisté závady ve věcech stavebního
řízení, které byly při posuzování
zmíněné vyhlášky zjištěny,
řešili celou věc na místě tři
poslanci výboru pro územní správu
a národnosti. Provedené místní jednání
potvrdilo původní stanovisko našeho výboru
z října minulého roku řešit konkrétní
závady při výstavbě objektu na chov
hovězího dobytka v obci cestou správního
řízení ze strany státních orgánů,
veterinární péče, hygienické
služby a stavebního řízení.
Oba výbory, které uvedenou obecně závaznou
vyhlášku projednaly, doporučují ČNR
ji zrušit a přijmout usnesení ve znění,
které máte uvedeno ve společné zprávě
výborů. Ve smyslu stanoviska obou výborů
bude starostovi obce zaslán dopis s vysvětlením
a doporučením postupu dalšího řešení
prostřednictvím orgánů státní
správy.
Navrhuji tedy, aby ČNR přijala toto usnesení:
usnesení ČNR ze dne 18. 3. 1992 o zrušení
obecně závazné vyhlášky obecního
zastupitelstva v obci Záblatí o maximálním
počtu kusů hovězího, prasat a ovcí
v obci Záblatí ze dne 2. 4. 1991. ČNR ruší
obecně závaznou vyhlášku obecního
zastupitelstva v obci Záblatí o maximálním
počtu kusů hovězího, prasat a ovcí
v obci Záblatí ze dne 2. 4. 1991, neboť tato
vyhláška je v rozporu s Listinou základních
práv a svobod a tím i s § 16 odst. 2
zákona ČNR č. 367 z roku 1990 Sb. o obcích.
Odůvodnění: Předmět úpravy,
k němuž se uvedená obecní vyhláška
vztahuje....
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
poslanče, já si dovolím položit otázku
- to odůvodnění má být součástí
usnesení? /Poslanec Litomiský: Domnívám
se, že to odůvodnění by mělo
být součástí usnesení./
Máme ho v materiálech, takže není třeba
to celé číst, protože vidím,
že to ještě je poměrně obsáhlá
záležitost.
Je někdo z poslanců toho názoru, že
je třeba to číst od řečnického
pultu, když to máme před sebou všichni?
Není. Takže děkuji zatím, pane poslanče.
Otevírám k tomuto bodu rozpravu. Do rozpravy se
nikdo nehlásí, takže rozpravu končím
a budeme hlasovat o předloženém návrhu
usnesení.
Prosím, aby byli pozváni poslanci kteří
jsou v této chvíli v předsálí.
Věřím, že jsme již v dostatečném
počtu.
Kdo souhlasí s návrhem na usnesení na zrušení
obecně závazné vyhlášky obce
Záblatí podle sněmovního tisku 647,
ať zvedne ruku. 95
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 7
Návrh na usnesení byl přijat.
Dalším bodem je
K tomuto bodu jste obdrželi sněmovní tisk č.
655. Prosím předsedu výboru pro územní
správu a národnosti poslance Antonína Hrazdíru,
aby předložený návrh uvedl.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Z pověření
výboru pro územní správu a národnosti
odůvodňuji návrh na zrušení usnesení
městské rady v Uherském Hradišti č.
186/22 z 28. ledna 1992 ve věci neslučitelnosti
funkcí podle zákona ČNR č. 368/1990
Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích.
V písemném materiálu, který
vám byl předložen, i ze společné
zprávy výborů ústavně právního
a pro územní správu a národnosti,
které uvedený návrh projednaly, vyplývají
důvody, pro které je žádoucí,
aby předmětné usnesení městské
rady v Uherském Hradišti bylo zrušeno. Městská
rada v citovaném usnesení rozhodla ponechat i nadále
členy městského zastupitelstva pana doktora
Vladimíra Čecha, který byl jmenován
ředitelem nemocnice s poliklinikou, a pana Františka
Minaříka, nově jmenovaného ředitele
gymnázia v Uherském Hradišti. Oba výbory
ČNR se přiklonily k výkladu, že obě
uvedené funkce jsou neslučitelné s funkcí
člena zastupitelstva, neboť oba ředitelé
při výkonu své funkce vystupují v
některých věcech jako výkonný
orgán státní správy. Ve stejném
smyslu se vyjádřili i zástupci obou ministerstev,
to znamená ministerstva zdravotnictví i ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy.
Z uvedeného vyplývá, že oběma
členům městského zastupitelstva v
Uherském Hradišti doktoru Vladimíru Čechovi
a Františku Minaříkovi zanikl mandát
z důvodu neslučitelnosti, a proto měla městská
rada tento zájem vyslovit podle § 50, odst. 4 zákona
ČNR 368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v
obcích. Protože městská rada. Tak neučinila,
doporučují oba výbory, aby na základě
podnětu okresního úřadu ČNR
uvedené usnesení zrušila.
Doporučuji proto, aby ČNR přijala usnesení
ve znění, které je uvedeno ve společné
zprávě obou výborů, to znamená:
"ČNR ruší usnesení městské
rady v Uherském Hradišti č. 186/22 ze dne 28.
ledna 1992 ve věci neslučitelnosti funkce člena
městského zastupitelstva s funkcí ředitele
nemocnice s poliklinikou v Uherském Hradišti a s funkcí
ředitele gymnázia v Uherském Hradišti
ve smyslu § 4, odst. 2, písm. d) zákona ČNR
368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích."
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Jako první
se přihlásil pan poslanec Květ.
Poslanec Jan Květ: Vážený pane
předsedající, vážené dámy
a pánové, myslím, že tady záleží
na tom, jaký význam přikládáme
slovům "výkon státní správy"
při posuzování toho, zda aplikovat toto kritérium,
které je v zákoně o obcích, i na lidi,
kteří nevykonávají všeobecnou
správu, ale jen v určitých oborech, jako
ředitel nemocnice a gymnázia. Naše rozhodnutí
bude mít velký význam jako precedens.
Proto navrhuji, abychom projednání tohoto bodu přerušili
do té doby, dokud se nedozvíme, kolik ředitelů
gymnázií a nemocnic bude muset v důsledku
našeho rozhodnutí odstoupit z obecních zastupitelstev
a dokud nedostaneme k této otázce výklad
zákona jednak ministerstva vnitra, jednak Nejvyššího
soudu České republiky. Vím, že jsme
tuto otázku posuzovali při projednávání
zákona o obcích a při projednávání
volebního zákona. Tenkrát jsme se přiklonili
k tomu, že omezení členství ve volených
obecních zastupitelstvech se týká pouze pracovníků
všeobecné státní správy.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Květovi. O slovo se přihlásila
paní poslankyně Vorlová.
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
poslanci, také jsem se chtěla přimluvit za
to, abyste zvážili, zda máme tyto profese vylučovat
z členství v zastupitelstvu. Vede mě k tomu
úvaha, že dnes jak nemocnice, tak školy budou
kromě státních také církevní
a soukromé, budou zde také ředitelé,
kteří nebudou státní. Ředitelé
státních nemocnic a státních školských
zařízení budou proto diskriminováni
proti ostatním.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Vorlové. Hlásí se
pan poslanec Dohnal.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, chtěl bych podpořit
ještě stanovisko předřečníků
z toho důvodu, že na každé vesnici, pokud
je tam škola, pan řídící většinou
bývá, jako člověk vážený
a vzdělaný, členem zastupitelstva. Kdybychom
takto rozhodli, vesnice bychom o tyto lidi ochudili.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Dohnalovi. Hlásí se pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy
a pánové, mám opačný názor
než názory, které zde byly prezentovány.
Je nepochybné, že z ust. § 4 odst. 2 písm.
d) zákona o volbách do zastupitelstev v obcích
je funkce člena zastupitelstva obce neslučitelná
mimo jiné také s funkcí pracovníka
úřadu, který vykonává státní
správu, jehož působnost se vztahuje na územní
obvod obce. Právě o tento případ se
zde jedná. Právě o tento případ.
Já mám opačné zkušenosti než
kolegyně a kolegové, kteří mluvili
přede mnou. Vím totiž o celé řadě
ředitelů, kteří buď vůbec
nekandidovali v místních volbách, protože
věděli - v důsledku tohoto ustanovení
- že by nemohli být členy zastupitelstva -
správně si toto ustanovení vyložili
- nebo když se stali řediteli po volbách, odstoupili.
Bylo by velmi nebezpečné, aby nejprve byl podán
takový výklad, který odpovídá
zákonu, totiž že odstoupit musí, a po
čase Česká národní rada rozhodla,
že vlastně odstupovat nemuseli. To by mohlo vzbudit
velkou nevoli v celé řadě obcí.
Jestliže ctění kolegové a ctěné
kolegyně přede mnou mají za to, že uvedené
ustanovení zákona o volbách do místních
zastupitelstev je příliš tvrdé, že
je příliš nesprávné, musí
být novelizováno. Ale do té doby,
než bude novelizováno, toto ustanovení platí
a my, bez ohledu na to, zda je to ustanovení užitečné
nebo ne, musíme postupovat podle něj. Nemůžeme
ani žádat o nějaký výklad Nejvyšší
soud republiky. Výklad by nebyl pro nás závazný.
Podle dotčeného zákona je na nás,
abychom rozhodli, ke kterému výkladu se přikloníme.
Já jsem toho mínění, kterého
byl i ústavně právní výbor,
že výklad je možný jen ten, který
máte ve společné zprávě.
Lituji ředitele nemocnic, lituji ředitele škol,
že nemohou být členy zastupitelstva, ale prostě
nemohou. Vykonávají státní správu,
to je nepochybné, to je patrno z jiných předpisů.
Dokud nebude zákon novelizován, musí se vzdát
buď ředitelování nebo svého členství
v obecních zastupitelstvech. Proto doporučuji ve
shodě i s tím, co usnesl ústavně právní
výbor, abyste dotčené opatření,
vydané v samostatné působnosti městem
Uherské Hradiště, zrušili.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
poslanci Výbornému. O slovo se dále přihlásil
pan poslanec Kotrlý.
Poslanec Zdeněk Kotrlý: Dovoluji si upozornit
na nutnost novelizace volebního zákona, protože
pochopitelně život jde svým směrem a
v mnoha případech se stalo, že lidé,
kteří byli zvoleni legálně podle tohoto
volebního zákona do obecního zastupitelstva,
během doby získali jak zaměstnání
ředitele nemocnice, tak i zaměstnání
ředitele školy. Proto je nutné zvážit,
v kolika případech se tak stalo na území
České republiky, a teprve potom o tom závazně
rozhodovat. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kotrlému. Ještě se hlásí
pan předseda výboru pro územní správu
a národnosti.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Dovolím
si pouze dvě poznámky. Předpokládám,
že by neměly existovat jiné takové případy.
Pokud existovaly, bylo povinností přednosty okresního
úřadu Českou národní radu na
to upozornit, bylo by to nedodržení zákona
o volbách.
K panu poslanci Květovi: pokud se dovolává
stanoviska ministerstva vnitra, stanovisko ministerstva vnitra
je přílohou materiálu, který máte
na stole. Je téhož názoru, že jde o neslučitelnost
obou funkcí.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za toto vysvětlení. Hlásí se pan poslanec
Květ.
Poslanec Jan Květ: Neměl jsem na mysli toto,
měl jsem na mysli informaci z ministerstva vnitra o tom,
kolik členů obecních zastupitelstev je řediteli
škol, nebo nemocnic v současné době,
a vyžádat si tuto informaci a teprve potom rozhodnout.
Stejně tak přerušit tento bod do té
doby, než dostaneme vyjádření Nejvyššího
soudu - výklad k tomuto zákonu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
poslanče, trváte na svém návrhu i
přes to, co zde zaznělo z úst pana poslance
Výborného?
Poslanec Jan Květ: Ano, trvám na návrhu
přerušit projednávání tohoto
bodu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Paní
poslankyně Vorlová se hlásí s faktickou
poznámkou.
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
poslanci, formulace v odůvodnění, že
oba výbory to projednaly a "přiklonily"
se k užšímu výkladu, pro mne znamená,
že výklad nemusí být jednoznačný.
A ani to, že se pan předseda ústavně
právního výboru také "přiklání"
k jednomu výkladu, není důkazem, že
je výklad zákona jednoznačný. Přimlouvala
bych se, je to jeden paragraf, abychom ho novelizovali dříve,
než podle toho budeme rozhodovat.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Vorlové. Dávám hlasovat
o procedurálním návrhu pana poslance Květa.
Kdo souhlasí s tím, aby projednávání
tohoto bodu bylo přerušeno do dubnové schůze
a v mezidobí bylo vyžádáno požadované
stanovisko od příslušných orgánů?
12
Kdo je proti? 44
Děkuji. Návrh pana poslance Květa nebyl přijat.
Nyní je možné dát hlasovat o usnesení.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení na zrušení
usnesení městské rady Uherské Hradiště
podle sněm. tisku 655, ať zvedne ruku. 80
Kdo je proti? 2
Kdo se zdržel hlasování? 19
Takže návrh na usnesení byl přijat.
Děkuji panu poslanci Hrazdírovi.
Dalším bodem je
K projednání tohoto bodu jste obdrželi podkladový
materiál, zpracovaný rozpočtovým a
kontrolním výborem. Jeho součástí
je seznam kandidátů a jejich charakteristika a návrh
volebního řádu pro tajné hlasování,
pokud se ovšem pro tento způsob hlasování
rozhodneme. Proto nejdříve doporučuji rozhodnout
o způsobu hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby prezident Nejvyššího
kontrolního úřadu ČR byl volen tajným
hlasováním? 97
Kdo je proti? 1
Kdo se zdržel hlasování? 5
Takže jsme rozhodli hlasováním, že volba
prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu
České republiky bude provedena hlasováním
tajným.
Nyní prosím pověřeného člena
rozpočtového a kontrolního výboru
poslance Petra Kozánka, předsedu tohoto výboru,
aby odůvodnil předložené návrhy
Poslanec Petr Kozánek: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, nejprve
bych vás seznámil s tím, jak rozpočtový
a kontrolní výbor postupoval při naplnění
usnesení č. 342 a s návrhem na kandidátku.
Po ukončení volby bude třeba navrhnout nově
zvolenému prezidentu Nejvyššího kontrolního
úřadu plat. Teprve stanovením platu bych
tento bod považoval za ukončený. Podkladové
materiály k tomuto projednávání jste
všichni obdrželi, ale dovolím si provést
malou rekapitulaci.
Ústavním zákonem č. 481/1991 Sb. byl
k 1. lednu tohoto roku zřízen Nejvyšší
kontrolní úřad České republiky.
K jeho provedení přijala naše sněmovna
22. ledna 1992 zákon č. 61 o Nejvyšším
kontrolním úřadě České
republiky a stanovila jeho účinnost dnem 1. března
t. r.
Za účelem naplnění tohoto zákona
pověřilo plénum České národní
rady svým usnesením č. 363 ze dne 18. února
t. r. rozpočtový a kontrolní výbor
České národní rady, aby připravil
pro příští schůzi České
národní rady kandidáty na volbu prezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu
České republiky.
K realizaci tohoto usnesení rozpočtový a
kontrolní výbor ihned následující
den oznámil ve sdělovacích prostředcích
přijímání přihlášek
a návrhů kandidátů pro funkci prezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Byl vypracován a projednán návrh volebního
řádu pro tajné hlasování. Byli
pozváni uchazeči splňující
základní předpoklady k pohovorům.
Pohovory uskutečnil kontrolní a rozpočtový
výbor 12. března. Na všechny projednávané
kandidáty si výbor vyžádal na základě
jejich písemného souhlasu osvědčení
podle zákona č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví
některé další předpoklady pro
výkon některých funkcí ve státních
organizacích, a opis trestního rejstříku.
Dovolte, abychom nejprve projednali volební řád
a potom, abych vás seznámil s vlastním průběhem
přípravy a výběrem kandidátů
na funkci prezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu.