Středa 18. března 1992

Poslanec Jan Litomiský: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, byl jsem pověřen výborem pro územní správu a národnosti, abych odůvodnil návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Záblatí, okres Jindřichův Hradec. Touto vyhláškou obecní zastupitelstvo chtělo stanovením maximální hranice omezit počet kusů hovězího dobytka, prasat a ovcí chovaných v jednotlivých staveních obce. Z písemných materiálů, které vám byly předloženy současně se společnou zprávou výborů ústavně právního a pro územní správu a národnosti, vyplývá jasně podstata sporu, který se kolem předmětné vyhlášky rozvířil. Výbor pro územní správu a národnosti se posouzením znění vyhlášky zabýval již v říjnu minulého roku. Doporučil obecnímu zastupitelstvu, aby vyhlášku zrušilo a sporné záležitosti řešilo cestou příslušných správních orgánů, zejména na úseku hygienické služby, veterinární péče a stavebního řízení.

Vzhledem k údajné závažnosti celého problému pro životní prostředí obce však obecní zastupitelstvo odmítlo svoji vyhlášku zrušit a potvrdilo její platnost. Proto se přednosta okresního úřadu znovu obrátil na ČNR s podnětem k jejímu zrušení podle § 62 odst. 1 zákona ČNR č. 367 z roku 1990 Sb. o obcích. Pomíjím skutečnost, že vyhláška trpěla formální vadou, neboť byla opatřena razítkem obecního úřadu a podpisem starosty. Ze zápisu z jednání obecního zastupitelstva však nesporně vyplývá, že vyhláška byla zastupitelstvem obce většinou hlasů schválena. Poměr hlasujících byl 9:5, 1 byl nepřítomen.

Při posuzování platnosti této vyhlášky musely oba výbory především řešit, zda uvedená vyhláška byla vydána v rámci samostatné nebo přenesené působnosti. Jak vyplývá z návrhu usnesení ČNR a jeho odůvodnění uvedených ve společné zprávě výborů, dospěly výbory k názoru, že - nebyly dány legislativní podmínky k jejímu vydání ani v oblasti přenesené působnosti obce ani v její působnosti samostatné. V samostatné působnosti sice je obci svěřena podle § 14 odst. 1 zákona ČNR o obcích ochrana a tvorba zdravého životního prostředí, avšak není dána jiným zákonem konkrétní pravomoc formou závazné úpravy vstupovat do výkonu vlastnických práv a zakládat v tomto směru vlastní vyhláškou určité povinnosti tato práva omezující. Právě zde je samostatná působnost obce omezena čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, který stanoví, že povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích při zachovaní základních práv a svobod občanů.

S ohledem na složitost celého problému i na jisté závady ve věcech stavebního řízení, které byly při posuzování zmíněné vyhlášky zjištěny, řešili celou věc na místě tři poslanci výboru pro územní správu a národnosti. Provedené místní jednání potvrdilo původní stanovisko našeho výboru z října minulého roku řešit konkrétní závady při výstavbě objektu na chov hovězího dobytka v obci cestou správního řízení ze strany státních orgánů, veterinární péče, hygienické služby a stavebního řízení.

Oba výbory, které uvedenou obecně závaznou vyhlášku projednaly, doporučují ČNR ji zrušit a přijmout usnesení ve znění, které máte uvedeno ve společné zprávě výborů. Ve smyslu stanoviska obou výborů bude starostovi obce zaslán dopis s vysvětlením a doporučením postupu dalšího řešení prostřednictvím orgánů státní správy.

Navrhuji tedy, aby ČNR přijala toto usnesení: usnesení ČNR ze dne 18. 3. 1992 o zrušení obecně závazné vyhlášky obecního zastupitelstva v obci Záblatí o maximálním počtu kusů hovězího, prasat a ovcí v obci Záblatí ze dne 2. 4. 1991. ČNR ruší obecně závaznou vyhlášku obecního zastupitelstva v obci Záblatí o maximálním počtu kusů hovězího, prasat a ovcí v obci Záblatí ze dne 2. 4. 1991, neboť tato vyhláška je v rozporu s Listinou základních práv a svobod a tím i s § 16 odst. 2 zákona ČNR č. 367 z roku 1990 Sb. o obcích. Odůvodnění: Předmět úpravy, k němuž se uvedená obecní vyhláška vztahuje....

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, já si dovolím položit otázku - to odůvodnění má být součástí usnesení? /Poslanec Litomiský: Domnívám se, že to odůvodnění by mělo být součástí usnesení./

Máme ho v materiálech, takže není třeba to celé číst, protože vidím, že to ještě je poměrně obsáhlá záležitost.

Je někdo z poslanců toho názoru, že je třeba to číst od řečnického pultu, když to máme před sebou všichni? Není. Takže děkuji zatím, pane poslanče.

Otevírám k tomuto bodu rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí, takže rozpravu končím a budeme hlasovat o předloženém návrhu usnesení.

Prosím, aby byli pozváni poslanci kteří jsou v této chvíli v předsálí.

Věřím, že jsme již v dostatečném počtu.

Kdo souhlasí s návrhem na usnesení na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Záblatí podle sněmovního tisku 647, ať zvedne ruku. 95

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 7

Návrh na usnesení byl přijat.

Dalším bodem je

Návrh na zrušení usnesení městské rady Uherského Hradiště

K tomuto bodu jste obdrželi sněmovní tisk č. 655. Prosím předsedu výboru pro územní správu a národnosti poslance Antonína Hrazdíru, aby předložený návrh uvedl.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Z pověření výboru pro územní správu a národnosti odůvodňuji návrh na zrušení usnesení městské rady v Uherském Hradišti č. 186/22 z 28. ledna 1992 ve věci neslučitelnosti funkcí podle zákona ČNR č. 368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích.

V písemném materiálu, který vám byl předložen, i ze společné zprávy výborů ústavně právního a pro územní správu a národnosti, které uvedený návrh projednaly, vyplývají důvody, pro které je žádoucí, aby předmětné usnesení městské rady v Uherském Hradišti bylo zrušeno. Městská rada v citovaném usnesení rozhodla ponechat i nadále členy městského zastupitelstva pana doktora Vladimíra Čecha, který byl jmenován ředitelem nemocnice s poliklinikou, a pana Františka Minaříka, nově jmenovaného ředitele gymnázia v Uherském Hradišti. Oba výbory ČNR se přiklonily k výkladu, že obě uvedené funkce jsou neslučitelné s funkcí člena zastupitelstva, neboť oba ředitelé při výkonu své funkce vystupují v některých věcech jako výkonný orgán státní správy. Ve stejném smyslu se vyjádřili i zástupci obou ministerstev, to znamená ministerstva zdravotnictví i ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Z uvedeného vyplývá, že oběma členům městského zastupitelstva v Uherském Hradišti doktoru Vladimíru Čechovi a Františku Minaříkovi zanikl mandát z důvodu neslučitelnosti, a proto měla městská rada tento zájem vyslovit podle § 50, odst. 4 zákona ČNR 368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích. Protože městská rada. Tak neučinila, doporučují oba výbory, aby na základě podnětu okresního úřadu ČNR uvedené usnesení zrušila.

Doporučuji proto, aby ČNR přijala usnesení ve znění, které je uvedeno ve společné zprávě obou výborů, to znamená: "ČNR ruší usnesení městské rady v Uherském Hradišti č. 186/22 ze dne 28. ledna 1992 ve věci neslučitelnosti funkce člena městského zastupitelstva s funkcí ředitele nemocnice s poliklinikou v Uherském Hradišti a s funkcí ředitele gymnázia v Uherském Hradišti ve smyslu § 4, odst. 2, písm. d) zákona ČNR 368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích."

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Jako první se přihlásil pan poslanec Květ.

Poslanec Jan Květ: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, myslím, že tady záleží na tom, jaký význam přikládáme slovům "výkon státní správy" při posuzování toho, zda aplikovat toto kritérium, které je v zákoně o obcích, i na lidi, kteří nevykonávají všeobecnou správu, ale jen v určitých oborech, jako ředitel nemocnice a gymnázia. Naše rozhodnutí bude mít velký význam jako precedens.

Proto navrhuji, abychom projednání tohoto bodu přerušili do té doby, dokud se nedozvíme, kolik ředitelů gymnázií a nemocnic bude muset v důsledku našeho rozhodnutí odstoupit z obecních zastupitelstev a dokud nedostaneme k této otázce výklad zákona jednak ministerstva vnitra, jednak Nejvyššího soudu České republiky. Vím, že jsme tuto otázku posuzovali při projednávání zákona o obcích a při projednávání volebního zákona. Tenkrát jsme se přiklonili k tomu, že omezení členství ve volených obecních zastupitelstvech se týká pouze pracovníků všeobecné státní správy.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Květovi. O slovo se přihlásila paní poslankyně Vorlová.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážení poslanci, také jsem se chtěla přimluvit za to, abyste zvážili, zda máme tyto profese vylučovat z členství v zastupitelstvu. Vede mě k tomu úvaha, že dnes jak nemocnice, tak školy budou kromě státních také církevní a soukromé, budou zde také ředitelé, kteří nebudou státní. Ředitelé státních nemocnic a státních školských zařízení budou proto diskriminováni proti ostatním.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Vorlové. Hlásí se pan poslanec Dohnal.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, chtěl bych podpořit ještě stanovisko předřečníků z toho důvodu, že na každé vesnici, pokud je tam škola, pan řídící většinou bývá, jako člověk vážený a vzdělaný, členem zastupitelstva. Kdybychom takto rozhodli, vesnice bychom o tyto lidi ochudili.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Dohnalovi. Hlásí se pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, mám opačný názor než názory, které zde byly prezentovány. Je nepochybné, že z ust. § 4 odst. 2 písm. d) zákona o volbách do zastupitelstev v obcích je funkce člena zastupitelstva obce neslučitelná mimo jiné také s funkcí pracovníka úřadu, který vykonává státní správu, jehož působnost se vztahuje na územní obvod obce. Právě o tento případ se zde jedná. Právě o tento případ.

Já mám opačné zkušenosti než kolegyně a kolegové, kteří mluvili přede mnou. Vím totiž o celé řadě ředitelů, kteří buď vůbec nekandidovali v místních volbách, protože věděli - v důsledku tohoto ustanovení - že by nemohli být členy zastupitelstva - správně si toto ustanovení vyložili - nebo když se stali řediteli po volbách, odstoupili. Bylo by velmi nebezpečné, aby nejprve byl podán takový výklad, který odpovídá zákonu, totiž že odstoupit musí, a po čase Česká národní rada rozhodla, že vlastně odstupovat nemuseli. To by mohlo vzbudit velkou nevoli v celé řadě obcí.

Jestliže ctění kolegové a ctěné kolegyně přede mnou mají za to, že uvedené ustanovení zákona o volbách do místních zastupitelstev je příliš tvrdé, že je příliš nesprávné, musí být novelizováno. Ale do té doby, než bude novelizováno, toto ustanovení platí a my, bez ohledu na to, zda je to ustanovení užitečné nebo ne, musíme postupovat podle něj. Nemůžeme ani žádat o nějaký výklad Nejvyšší soud republiky. Výklad by nebyl pro nás závazný. Podle dotčeného zákona je na nás, abychom rozhodli, ke kterému výkladu se přikloníme. Já jsem toho mínění, kterého byl i ústavně právní výbor, že výklad je možný jen ten, který máte ve společné zprávě.

Lituji ředitele nemocnic, lituji ředitele škol, že nemohou být členy zastupitelstva, ale prostě nemohou. Vykonávají státní správu, to je nepochybné, to je patrno z jiných předpisů. Dokud nebude zákon novelizován, musí se vzdát buď ředitelování nebo svého členství v obecních zastupitelstvech. Proto doporučuji ve shodě i s tím, co usnesl ústavně právní výbor, abyste dotčené opatření, vydané v samostatné působnosti městem Uherské Hradiště, zrušili.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji poslanci Výbornému. O slovo se dále přihlásil pan poslanec Kotrlý.

Poslanec Zdeněk Kotrlý: Dovoluji si upozornit na nutnost novelizace volebního zákona, protože pochopitelně život jde svým směrem a v mnoha případech se stalo, že lidé, kteří byli zvoleni legálně podle tohoto volebního zákona do obecního zastupitelstva, během doby získali jak zaměstnání ředitele nemocnice, tak i zaměstnání ředitele školy. Proto je nutné zvážit, v kolika případech se tak stalo na území České republiky, a teprve potom o tom závazně rozhodovat. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kotrlému. Ještě se hlásí pan předseda výboru pro územní správu a národnosti.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Dovolím si pouze dvě poznámky. Předpokládám, že by neměly existovat jiné takové případy. Pokud existovaly, bylo povinností přednosty okresního úřadu Českou národní radu na to upozornit, bylo by to nedodržení zákona o volbách.

K panu poslanci Květovi: pokud se dovolává stanoviska ministerstva vnitra, stanovisko ministerstva vnitra je přílohou materiálu, který máte na stole. Je téhož názoru, že jde o neslučitelnost obou funkcí.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za toto vysvětlení. Hlásí se pan poslanec Květ.

Poslanec Jan Květ: Neměl jsem na mysli toto, měl jsem na mysli informaci z ministerstva vnitra o tom, kolik členů obecních zastupitelstev je řediteli škol, nebo nemocnic v současné době, a vyžádat si tuto informaci a teprve potom rozhodnout. Stejně tak přerušit tento bod do té doby, než dostaneme vyjádření Nejvyššího soudu - výklad k tomuto zákonu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, trváte na svém návrhu i přes to, co zde zaznělo z úst pana poslance Výborného?

Poslanec Jan Květ: Ano, trvám na návrhu přerušit projednávání tohoto bodu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Paní poslankyně Vorlová se hlásí s faktickou poznámkou.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážení poslanci, formulace v odůvodnění, že oba výbory to projednaly a "přiklonily" se k užšímu výkladu, pro mne znamená, že výklad nemusí být jednoznačný. A ani to, že se pan předseda ústavně právního výboru také "přiklání" k jednomu výkladu, není důkazem, že je výklad zákona jednoznačný. Přimlouvala bych se, je to jeden paragraf, abychom ho novelizovali dříve, než podle toho budeme rozhodovat.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Vorlové. Dávám hlasovat o procedurálním návrhu pana poslance Květa.

Kdo souhlasí s tím, aby projednávání tohoto bodu bylo přerušeno do dubnové schůze a v mezidobí bylo vyžádáno požadované stanovisko od příslušných orgánů? 12

Kdo je proti? 44

Děkuji. Návrh pana poslance Květa nebyl přijat.

Nyní je možné dát hlasovat o usnesení. Kdo souhlasí s návrhem usnesení na zrušení usnesení městské rady Uherské Hradiště podle sněm. tisku 655, ať zvedne ruku. 80

Kdo je proti? 2

Kdo se zdržel hlasování? 19

Takže návrh na usnesení byl přijat. Děkuji panu poslanci Hrazdírovi.

Dalším bodem je

Volba prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky

K projednání tohoto bodu jste obdrželi podkladový materiál, zpracovaný rozpočtovým a kontrolním výborem. Jeho součástí je seznam kandidátů a jejich charakteristika a návrh volebního řádu pro tajné hlasování, pokud se ovšem pro tento způsob hlasování rozhodneme. Proto nejdříve doporučuji rozhodnout o způsobu hlasování.

Kdo souhlasí s tím, aby prezident Nejvyššího kontrolního úřadu ČR byl volen tajným hlasováním? 97

Kdo je proti? 1

Kdo se zdržel hlasování? 5

Takže jsme rozhodli hlasováním, že volba prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky bude provedena hlasováním tajným.

Nyní prosím pověřeného člena rozpočtového a kontrolního výboru poslance Petra Kozánka, předsedu tohoto výboru, aby odůvodnil předložené návrhy

Poslanec Petr Kozánek: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, nejprve bych vás seznámil s tím, jak rozpočtový a kontrolní výbor postupoval při naplnění usnesení č. 342 a s návrhem na kandidátku.

Po ukončení volby bude třeba navrhnout nově zvolenému prezidentu Nejvyššího kontrolního úřadu plat. Teprve stanovením platu bych tento bod považoval za ukončený. Podkladové materiály k tomuto projednávání jste všichni obdrželi, ale dovolím si provést malou rekapitulaci.

Ústavním zákonem č. 481/1991 Sb. byl k 1. lednu tohoto roku zřízen Nejvyšší kontrolní úřad České republiky. K jeho provedení přijala naše sněmovna 22. ledna 1992 zákon č. 61 o Nejvyšším kontrolním úřadě České republiky a stanovila jeho účinnost dnem 1. března t. r.

Za účelem naplnění tohoto zákona pověřilo plénum České národní rady svým usnesením č. 363 ze dne 18. února t. r. rozpočtový a kontrolní výbor České národní rady, aby připravil pro příští schůzi České národní rady kandidáty na volbu prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky.

K realizaci tohoto usnesení rozpočtový a kontrolní výbor ihned následující den oznámil ve sdělovacích prostředcích přijímání přihlášek a návrhů kandidátů pro funkci prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu.

Byl vypracován a projednán návrh volebního řádu pro tajné hlasování. Byli pozváni uchazeči splňující základní předpoklady k pohovorům. Pohovory uskutečnil kontrolní a rozpočtový výbor 12. března. Na všechny projednávané kandidáty si výbor vyžádal na základě jejich písemného souhlasu osvědčení podle zákona č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních organizacích, a opis trestního rejstříku.

Dovolte, abychom nejprve projednali volební řád a potom, abych vás seznámil s vlastním průběhem přípravy a výběrem kandidátů na funkci prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP