Je celkem logické, že pokud se tvoří
nějaký - resp. se v minulosti tvořil - takový
materiál, k tomu byla vyžadována různá
stanoviska, různá vyjádření
orgánů činných v trestním řízení,
nižší složky prokuratury atd. Tento postup
pochopitelně je uplatňován i dnes. Samozřejmě
ne že bychom připravovali stanoviska pro potlačování
protisocialistických sil, to určitě ne, ale
připravovaný zákon o prokuratuře ve
svém ustanovení § 33 odst. 2 říká,
že generální prokurátor vydává
stanoviska a pokyny, které jsou závazné v
celém resortu prokuratury. Ovšem na rozdíl
od minulosti pouze v resortu prokuratury. Tolik k této
záležitosti.
Pan poslanec Šimeček: Samozřejmě souhlasím
s vaším vyjádřením. Nechci polemizovat,
ale tvrdíte, že rehabilitace skončily. Pane
poslanče, neskončily. To je právě
ten problém. Víte dobře, že bývalý
generální prokurátor federace dr. Gašparovič,
tuším někdy v dubnu loňského
roku vydal pokyn, abychom se vypořádaly s tzv. zbytkovými
tresty. To je určitá nedokonalost právní
úpravy zákona o soudní rehabilitaci, kde
- velice stručně bych to vysvětlil: Větší
část věcí byla rehabilitována
přímo ze zákona. Pokud osoby v minulosti
nezákonně odsouzené byly součástí
odsuzujícího rozsudku byly to i některé
trestné činy, přečiny, přestupky
- byly ze zákona nerehabilitovatelné, byly jim ukládány
tzv. dodatkové nebo zbytkové tresty. Tyto zbytkové
tresty rušíme formou stížností
pro porušení zákona. Původní
odhad byl, že se bude jednat asi o 7000 trestních
věcí, dnes podle posledních průzkumů,
které máme, se bude jednat asi o 25000. To je úkol,
se kterým se bude muset česká Generální
prokuratura vyrovnávat ještě poměrně
dlouhou dobu.
Bohužel, pane poslanče, já jsem zákon
o soudních rehabilitacích nepřijímal.
To přijímalo Federální shromáždění.
Já jsem generální prokurátor České
republiky a já tento zákon musím pouze respektovat.
Nejsem zde od toho, abych se vyjadřoval k tomu, jestli
je zákon dobrý, nebo špatný. To není
mojí úlohou.
Pokud jde o pana poslance Bendu, nevím, z čeho dovozuje,
že tím, že jsem zde citoval rozhodnutí
Ústavního soudu, jsem ochráncem minulých
pořádků nebo že chci vystupovat jako
advokát prominentů bývalého režimu.
Pokud vím - nebo tuším - v jednom výroku
pana dr. Bendy, poslance FS, a pan poslanec Benda je jeho syn,
opakoval, že zrušíme prostě prokuraturu.
V této souvislosti bych chtěl jen upozornit, že
v loňském roce Valné shromáždění
přijalo sice jako doporučující normu,
ale pravidla o úloze prokurátorů jako doporučující
normu Valného shromáždění. Pokud
bude mít někdo zájem se s touto normou seznámit,
zjistíte, že naopak má být posilována
v demokratických státech úloha prokuratury.
Nepředpokládám, že by pan poslanec Benda,
až se seznámí s touto rezolucí, která
má doporučující charakter, ale je
určitým vodítkem pro demokratické
státy světa, se nejen nerozhodl zrušit Generální
prokuraturu, ale i Valné shromáždění
OSN, když si dovoluje přijmout takovouto normu.
Pokud jde o poslankyni Röschovou, k usnesení ve věci
Mareček, upřímně řečeno,
velice těžko se mi k tomuto usnesení vyjadřuje,
protože vždy bylo řečeno, že pokud
jde o prokuraturu a o činnost prokuratury, s Marečkem
to vůbec nesouvisí. Pokud budete mít někdo
z vás opravdu zájem, sestavte si chronologicky všechna
usnesení, jak petičního výboru, tak
ústavně právního výboru, popř.
předsednictva, i v časovém sledu. Myslím
si, že lecos vám z toho bude zřejmé
- zda šlo či nešlo o případ Mareček.
Pokud je poukazováno na to, že jsem nesplnil některá
usnesení i zdejší sněmovny, pokud jde
o zásady nebo koncepci prokuratury, jsem si vědom,
že v té době jsem se měl proti tomu
ozvat, protože prokuratura je federálně organizovaný,
státně mocenský orgán, zákon
o prokuratuře je federální norma. My jsme
samozřejmě interně připravovali zásady
o prokuratuře v podstatě ve třech variantách.
Naši první představu o tom, jak by mělo
vypadat ústavní postavení prokuratury, jsme
podávali již někdy v dubnu. Tuším,
že první verze byla v dubnu 1991. Společně
s dr. Motejlem, předsedou Nejvyššího soudu
federace, jsme podávali dr. Rychetskému v souvislosti
s přípravou nové Ústavy. Nemohu za
to, že dodnes nebyla nová Ústava přijata.
Chci znovu opakovat, že v alternativách, které
máme interně zpracovány, vycházíme
zhruba asi z těch tří organizačních
schémat tak, jak jsou prokuratury i v té doporučující
rezoluci Valného shromáždění
OSN, která byla předem projednána na VIII.
kongresu OSN o kriminalitě a prevenci kriminality, a také
tak prokuratury jsou organizovány v jiných demokratických
zemích, což znamená, že buď je prokuratura
nebo státní zastupitelstvo, státní
návladnictví součástí státní
moci, ovšem existuje přísné oddělení
a nezávislost, tak je tomu v Rakousku, Německu,
s určitou modifikací ve Francii a jinde, pak to
může být prokuratura, která je součástí
exekutivy, tzn. výkonné moci, tak, jak je tomu ve
Švédsku, Japonsku a v některých jiných
zemích světa, a nebo může být
prokuratura zcela samostatným orgánem, součástí
justičních - nebo orgánů hájících
právo, jak se hovoří o těchto organech
v usneseních Valného shromáždění
OSN nebo orgánů OSN, tak, jako tomu je třeba
u nás v Československu, tak, jak je tomu v Maďarsku,
jak tomu bylo v Polsku, i když tam došlo k té
první alternativě, tzn. že byla převedena
prokuratura jako součást justice. Podle našich
informací, které máme, jakmile bude připravena
nová polská ústava, dojde zase k osamostatnění
prokuratury tak, jak tomu bylo za jejich minulého režimu.
Tolik asi k tomu. Pokud jsem měl, resp. abych mohl předložit
nějaké zásady, tak skutečně
je rozhodující pro nás to, aby někdo
řekl, ano v Ústavě to bude takhle a bude
platit alternativa 1., 2. nebo 3. Všechny tři máme
zpracovány. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu prokurátorovi, do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Payne a pan poslanec Fejfar. S faktickou se hlásí
pan poslanec Benda, takže mu dávám slovo ještě
před panem poslancem Paynem.
Poslanec Marek Benda: Pane předsedající,
paní předsedkyně, dámy a pánové,
já jenom musím zareagovat na to, co řekl
pan generální prokurátor o výroku
mého otce, který bych nerad komentoval, protože
nevím, jestli toto někdy řekl, ale hlavně
o mém vlastním výroku, že bych snad
chtěl zrušit prokuraturu. Já jsem na mítinku
ve Zlíně řekl, že musíme zrušit
současný monokratický a polovojenský
model prokuratury. V Českém deníku vyšlo
to, co vyšlo. Na dotaz, který pak vyšel v Mladé
frontě, jsem poslal stanovisko, kde jsem vysvětloval,
co jsem tím myslel. Mladá fronta to neuveřejnila.
Já doporučuji bod 3 - doporučení ústavně
právního výboru, kde doporučujeme
předsednictvu, aby iniciovalo nové legislativní
úpravy v působnosti, postavení a vnitřní
organizaci prokuratury tak, aby se přiblížila
vzorům osvědčeným v demokratických
zemích, to jsem na ústavně právním
výboru navrhoval já. Čili, je asi zbytečné
mě obviňovat z toho, že chci zrušit prokuraturu,
případně Valné shromáždění
OSN.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Bendovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Payne.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
vážená paní předsedkyně,
dámy a pánové a především
pane prokurátore! Na minulé schůzi byla sněmovna
seznámena s jedním závažným dokumentem.
Dnes vyšly najevo další tři dokumenty,
které tady citoval pan poslanec Mašek. Vy jste se,
pane prokurátore, vyjádřil v tom smyslu,
že byste je panu poslanci Maškovi dal k dispozici, kdyby
si o ně býval byl řekl. Nicméně,
už na minulé schůzi paní poslankyně
Marvanová vznesla dotaz, jaké další
dokumenty v této věci na Generální
prokuratuře existují. Vy jste na tento dotaz neodpověděl
ani při své minulé řeči na
minulé schůzi, a ani ve svém vystoupení
na této schůzi. A to měl být předmět
vaší řeči, o kterém jste dnes
měl hovořit. Vy jste se o těchto dokumentech
nezmínil.
Já se znovu ptám, jaké další
dokumenty na prokuratuře existují. A ptám
se, kdy jste se seznámil s obsahem tajné spisovny
na Generální prokuratuře. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Paynovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Fejfar připraví se pan poslanec Nerad.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane místopředsedo, vážená paní
předsedkyně, kolegové a kolegyně.
Chtěl bych se zmínit o dvou věcech. Jedna
věc je chování pana prokurátora zde
ve sněmovně. Když jsem si jako neposlanec představoval
budoucího generálního prokurátora
tohoto státu, tak jsem si ho představoval jako exaktního
právníka, jako člověka klidného,
člověka, který nepodléhá emocím.
A dnes jsem byl svědkem toho, že pan generální
prokurátor slovy Voskovce a Wericha nechal prchlivost cloumat
svým majestátem a invektivy, které tady byly
vyřčeny na adresu otce našeho kolegy Bendy,
myslím, přesáhly určitou míru.
To bych chtěl panu prokurátorovi připomenout.
Druhá věc, o které chci hovořit, je
to, že pan prokurátor už tradičně
na některé věci, které zde zazněly,
neodpověděl. Já jsem velice rád, že
ve věci zmíněných tří
dokumentů, o kterých mluvil kolega Mašek, bylo
zahájeno řízení už v souvislosti
s minulými dokumenty, o kterých byla řeč,
to znamená, jestli se nemýlím, v únoru
letošního roku. Ale zároveň pan generální
prokurátor neodpověděl vůbec na to,
co vlastně kolega Mašek zde zmiňoval, a to,
že na to, aby generální prokurátor,
nebo jakýkoli prokurátor - jestli se nemýlím,
jsem právní laik - zahájil řízení,
nepotřebuje, aby někdo dal podnět, ale že
prokuratura je povinna toto řízení zahájit,
jakmile se dozví o příčinách,
které by k tomu mohly vést. A bylo řečeno,
že všechny tři dokumenty hrály určitou
roli v případu Štěpán, a to bylo,
nemýlím-li se v roce 1990, takže bych znovu
požádal pana prokurátora, aby odpověděl
proč v roce 1990 nebylo toto řízení
zahájeno. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Fejfarovi. Prosím, aby se slova ujal pan
poslanec Nerad. Připraví se pan poslanec Mašek.
Poslanec František Nerad: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, vážení
přítomní, nezlobte se na mne, nechtěl
jsem vystupovat, ale já bych chtěl připomenout,
že jsme zákonodárný sbor, který
má tvořit a opravovat špatné zákony.
Já nevím, na co se to tady zvrhává,
ale rád bych vám přečetl doklad ve
fotokopii a má datum 4. srpna 1952: Byla vám známa
doba 30. 6. 1952, kdy jste se měl možnost vysídliti,
ale dosud jste tak neučinil, přesto, že tato
doba jest vám známa déle než tři
měsíce. Bylo zjištěno, že máte
možnost přestěhování do náhradního
bydliště, ale dosud jste přes všechny
pokusy přesvědčiti vás a nutnost vystěhování
zůstaly u vás bezvýsledné a bez pochopení.
Toto rozhodnutí je odůvodněno zákonem
169/1949 Sb., a nelze se proti němu odvolati.
A nyní bych vám rád přečetl
dokument, který má datum 22. ledna 1992: Dokumenty,
o které nás žádáte, nemá
VÚS Praha k dispozici, jsou uloženy u Vojenského
újezdu v Brdech. Je nutné si uvědomit, že
dosud platí zákon č. 269/1949 Sb.
Vážený přátelé, tito lidé,
kteří byli vyhnáni ze svých domovů
- ten první doklad má nadpis Přesídlovací
komise okresního úřadu v Rokycanech, se odvolávají.
Odvolávají se už dva roky a my jsme nebyli
schopni zrušit jeden hloupý zákon, který
je vyhnal z jejich vlastních domovů. Místo
toho jsme jim na jejich petici odpověděli suše,
jednou větou: K petici, kterou jste zaslali České
národní radě, sdělujeme, že jsme
ji předali k využití výboru ČNR
petičnímu, pro právní ochranu a bezpečnost.
S pozdravem. Nezlobte se na mne.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Neradovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Mašek.
Poslanec Ivan Mašek: Vážená
Česká národní rado, já se znovu
omlouvám, že znovu hovořím, ale nehovořím
proto, že pan generální prokurátor na
moje otázky neodpověděl, to jsem neočekával,
protože to je jeho zvykem v tomto sněmu. Ale hovořím
proto, protože sám se zmínil o zásadách
nového zákona o prokuratuře. Jsou to zásady,
které byly projednávány na Generální
prokuratuře, jak sám řekl, mám je
teď v ruce. Pan generální prokurátor
hovořil o alternativách.
Chtěl bych vám říci něco o
zásadě č. 5, která jak v alternativě
jedna, tak v alternativě dvě má napsáno
toto: Generální prokurátor republiky může
být odvolán pouze v případě,
že závažným způsobem porušil
své prokurátorské povinnosti. To je v obou
alternativách. Zřejmě to tak prokuratuře
a jejímu generálnímu prokurátorovi
vyhovuje a já to chápu. Generální
prokurátor totiž obvykle nevykonává
prokurátorskou praxi, a proto dost dobře nemůže
porušit své prokurátorské povinnosti.
Může porušit povinnosti politické, řídící,
nebo kontrolní, ale nikoliv prokurátorské.
Uvedení této zásady do praxe tedy znamená,
že generální prokurátor republiky by
byl jmenován doživotně. A já bych položil
panu prokurátorovi ještě jednu otázku.
Protože na mé otázky neodpovídá,
bude to otázka řečnická a odpověď
tedy nečekám. Nepřál byste si, pane
generální prokurátore, aby vaše funkce
byla i dědičná? Děkuji (Potlesk v
části sálu.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Hlásí
se pan poslanec Váca, pak pan poslanec Pospíšil.
Pan poslanec Váca na mě mával písemnou
přihláškou, takže jsem mu dal přednost.
Poslanec Oldřich Váca: Vážený
pane předsedající, vážena paní
předsedkyně, dovolil bych si reagovat na vystoupení
pana kolegy Nerada. Já se domnívám, že
právě to, že dnes ještě u nás
platí nesmyslné zákony a zde u nás
ve sněmovně sedí přítomen generální
prokurátor, který je strážcem zákonnosti,
že snad právě on by měl iniciovat naši
vládu, aby takovéto zákony neplatily. (Veselost)
Protože pokud jsou zákony, které odporují
zákonům, které mají platit v demokratických
státech, tak by na to mohl prokurátor upozornit.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vácovi. Slovo má pan poslanec Pospíšil.
Poslanec Petr Pospíšil: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
já se obávám, že za chvíli se
tato beseda opět zvrhne na naše oblíbené
reagování jednoho poslance na druhého. Omlouvám
se za to, že i já se k tomu přidávám,
ale neodpustím si reagovat na několik slov pana
poslance Maška, který zde mluvil o porušování
politických povinností. Já bych se chtěl
zeptat, co to jsou politické povinnosti a kdo z nás
musí jaké politické povinnosti dodržovat
a kdo bude dodržování těchto politických
povinností v tomto státě kontrolovat. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Pospíšilovi. Hlásí se
paní poslankyně Marvanová. Chtěl bych
všechny pány poslance a paní poslankyně
upozornit na to, že projednáváme průběžnou
zprávu pana generálního prokurátora,
že odpovídat a klást si navzájem otázky
mi nepřipadá vzhledem k danému bodu případné.
Takže v příštím případě
zasáhnu. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, myslím, že nebude zapotřebí,
aby pan předsedající zasahoval, protože
jsem nás právě chtěla znovu v diskusi
přivést k námi projednávanému
bodu, a to je zpráva - ne průběžná
zpráva - Generální prokuratury o dosud podaných
podnětech k postihu porušování zákonů
ve vztahu k politickým odpůrcům před
17. listopadem 1989. Všichni víme, že to vychází
z usnesení, které jsme schválili vcelku vlastně
až na včerejším plenárním
zasedání. Uznávám v podstatě
i to, co říkal v úvodu svého vystoupení
pan generální prokurátor, že neměl
dostatek času k tomu, aby mohl zpracovat globální
informaci a pokud možno písemnou informaci, která
by naplnila námi schválení usnesení.
Proto myslím, že by bylo zapotřebí vrátit
se k procedurálnímu návrhu, který
přednesl pan poslanec Benda, který navrhl přerušení
tohoto bodu do té doby, než pan generální
prokurátor předloží písemnou
zprávu, která bude obsahovat námi vyžádané
stanovisko a informaci a která zároveň umožní,
aby tuto zprávu projednal garanční výbor
bezpečnostní a ústavně právní
výbor. Pak bychom se mohli k projednávaní
tohoto bodu vrátit na příští
schůzi, zřejmě v polovině dubna.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Marvanové. O slovo se hlásí
ještě pan poslanec Payne. Registruji, paní
poslankyně, to, co jste tady připomněla,
to znamená návrh pana poslance Bendy.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
dámy a pánové, věřím,
že o procedurálním návrhu budeme vzápětí
hlasovat, ale nicméně si myslím, že
tu zůstávají dvě závažné
otázky. Jedna již z minulé schůze. Jaké
další obdobné dokumenty existují a druhá
otázka, kterou jsem položil dnes - kdy jste se pane
prokurátore seznámil s obsahem tajné spisovny.
Myslím si, že tyto otázky pravděpodobně
nebudou součástí písemné zprávy
a prosil bych na ně odpověď.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Paynemu. Ptám se pana prokurátora,
jestli je připraven odpovědět teď nebo
v případě, že sněmovna rozhodne
hlasováním o přerušení tohoto
bodu, na příští schůzi? Na příští
schůzi. Takže - dámy a pánové
- protože se už nikdo do rozpravy nehlásí,
rozpravu končím a dávám návrh
ve smyslu návrhu pana poslance Bendy, aby sněmovna
přerušila projednávání tohoto
bodu nikoli do příští schůze,
protože ta začne možná už dnes, ale
do dubnové schůze s tím, že sněmovna
požaduje, aby zpráva Generální prokuratury
byla předložena písemně tak, aby mohla
být projednána v garančním výboru,
to znamená ve výboru petičním, pro
právní ochranu a bezpečnost a ve výboru
ústavně právním.
Kdo souhlasí s tím, abychom v tomto smyslu přerušili
projednávání tohoto bodu, ať zvedne
ruku. 85
Kdo je proti? 5
Kdo se zdržel hlasování? 38
Schválili jsme přerušení projednávání
bodu týkajícího se zprávy generálního
prokurátora o vyřízení dosud podaných
podnětů k postihu porušování
zákonů ve vztahu k politickým odpůrcům
režimu před 17. listopadem 1989.
Dámy a pánové, nyní bych rád
napravil dluh, který vznikl hned na počátku
odpolední části naší schůze,
kdy měl být schválen doplněk volebního
řádu na kandidáty Všeobecné zdravotní
pojišťovny. Jestli se nemýlím, pan místopředseda
Vlach skončil projednávání tohoto
bodu ve stavu, kdy požádal, aby návrh na doplnění
tohoto volebního řádu byl precizován
tak, aby sněmovna mohla hlasováním rozhodnout,
o podpoře či nepodpoře tohoto doplňku.
Ptám se, kdo přednese návrh na doplnění
volebního řádu. Pan poslanec Karas - velice
ochotně.
Poslanec Jiří Karas: Dámy a pánové,
já bych vás prosil, abyste si vzali do svých
rukou volební řád, bod č. 12: navrhuji
změnu - jestliže není zvoleno všech 11
kandidátů do Správní rady pojišťovny,
následuje další kolo voleb.
Další změna v bodě 13 - do dalšího
kola postupuje z příslušné kandidátky
atd. Do dalšího kola postupují ti kandidáti,
kteří nebyli zvoleni v předchozím
kole podle pořadí obdržených hlasů.
Bod č. 14 - není-li ani po třetím
kole zvoleno všech 11 kandidátů - dále
beze změny.
Prosím vás, máte připomínky?
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je možno
v tuto chvíli dát o tom hlasovat? Zdá se,
že ne. Pan poslanec Karas upozorňuje, že návrh
doplňků bude dán poslancům k dispozici
písemně. Je tomu tak? Ano, bylo mi to přislíbeno.
Myslím si, že v tuto chvíli bude rozumné,
když vyčkáme, až Kancelář
rozmnoží doplněk volebního řádu
tak, aby ho měl k dispozici každý poslanec.
Dámy a pánové, budeme pokračovat ve
schváleném programu. Hlásí se paní
poslankyně Marvanová - ještě k předešlému.
Poslankyně Hana Marvanová: Ještě
k předešlému: Ráda bych doporučila
panu poslanci Karasovi a dalším, kteří
se podílejí na zpracování toho návrhu,
aby se inspirovali některými jinými volebními
řády, které už jsme schválili,
když jsme volili několik členů, například
volebním řádem na volbu členů
Rady České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání. Formulace z těchto volebních
řádů jsou vyhovující. Ale tak,
jak to formuloval on, to si myslím, že nenaplňuje
ani záměr, který tím návrhem
sledoval.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za toto doporučení.
Dalším bodem schváleného programu je
K tomuto bodu jste obdrželi sněmovní tisk 647.
Prosím pana poslance Litomiského, který je
pověřeným zástupcem výboru
pro územní správu a národnosti, aby
předložený návrh uvedl.