Středa 18. března 1992

Je celkem logické, že pokud se tvoří nějaký - resp. se v minulosti tvořil - takový materiál, k tomu byla vyžadována různá stanoviska, různá vyjádření orgánů činných v trestním řízení, nižší složky prokuratury atd. Tento postup pochopitelně je uplatňován i dnes. Samozřejmě ne že bychom připravovali stanoviska pro potlačování protisocialistických sil, to určitě ne, ale připravovaný zákon o prokuratuře ve svém ustanovení § 33 odst. 2 říká, že generální prokurátor vydává stanoviska a pokyny, které jsou závazné v celém resortu prokuratury. Ovšem na rozdíl od minulosti pouze v resortu prokuratury. Tolik k této záležitosti.

Pan poslanec Šimeček: Samozřejmě souhlasím s vaším vyjádřením. Nechci polemizovat, ale tvrdíte, že rehabilitace skončily. Pane poslanče, neskončily. To je právě ten problém. Víte dobře, že bývalý generální prokurátor federace dr. Gašparovič, tuším někdy v dubnu loňského roku vydal pokyn, abychom se vypořádaly s tzv. zbytkovými tresty. To je určitá nedokonalost právní úpravy zákona o soudní rehabilitaci, kde - velice stručně bych to vysvětlil: Větší část věcí byla rehabilitována přímo ze zákona. Pokud osoby v minulosti nezákonně odsouzené byly součástí odsuzujícího rozsudku byly to i některé trestné činy, přečiny, přestupky - byly ze zákona nerehabilitovatelné, byly jim ukládány tzv. dodatkové nebo zbytkové tresty. Tyto zbytkové tresty rušíme formou stížností pro porušení zákona. Původní odhad byl, že se bude jednat asi o 7000 trestních věcí, dnes podle posledních průzkumů, které máme, se bude jednat asi o 25000. To je úkol, se kterým se bude muset česká Generální prokuratura vyrovnávat ještě poměrně dlouhou dobu.

Bohužel, pane poslanče, já jsem zákon o soudních rehabilitacích nepřijímal. To přijímalo Federální shromáždění. Já jsem generální prokurátor České republiky a já tento zákon musím pouze respektovat. Nejsem zde od toho, abych se vyjadřoval k tomu, jestli je zákon dobrý, nebo špatný. To není mojí úlohou.

Pokud jde o pana poslance Bendu, nevím, z čeho dovozuje, že tím, že jsem zde citoval rozhodnutí Ústavního soudu, jsem ochráncem minulých pořádků nebo že chci vystupovat jako advokát prominentů bývalého režimu. Pokud vím - nebo tuším - v jednom výroku pana dr. Bendy, poslance FS, a pan poslanec Benda je jeho syn, opakoval, že zrušíme prostě prokuraturu. V této souvislosti bych chtěl jen upozornit, že v loňském roce Valné shromáždění přijalo sice jako doporučující normu, ale pravidla o úloze prokurátorů jako doporučující normu Valného shromáždění. Pokud bude mít někdo zájem se s touto normou seznámit, zjistíte, že naopak má být posilována v demokratických státech úloha prokuratury. Nepředpokládám, že by pan poslanec Benda, až se seznámí s touto rezolucí, která má doporučující charakter, ale je určitým vodítkem pro demokratické státy světa, se nejen nerozhodl zrušit Generální prokuraturu, ale i Valné shromáždění OSN, když si dovoluje přijmout takovouto normu.

Pokud jde o poslankyni Röschovou, k usnesení ve věci Mareček, upřímně řečeno, velice těžko se mi k tomuto usnesení vyjadřuje, protože vždy bylo řečeno, že pokud jde o prokuraturu a o činnost prokuratury, s Marečkem to vůbec nesouvisí. Pokud budete mít někdo z vás opravdu zájem, sestavte si chronologicky všechna usnesení, jak petičního výboru, tak ústavně právního výboru, popř. předsednictva, i v časovém sledu. Myslím si, že lecos vám z toho bude zřejmé - zda šlo či nešlo o případ Mareček.

Pokud je poukazováno na to, že jsem nesplnil některá usnesení i zdejší sněmovny, pokud jde o zásady nebo koncepci prokuratury, jsem si vědom, že v té době jsem se měl proti tomu ozvat, protože prokuratura je federálně organizovaný, státně mocenský orgán, zákon o prokuratuře je federální norma. My jsme samozřejmě interně připravovali zásady o prokuratuře v podstatě ve třech variantách. Naši první představu o tom, jak by mělo vypadat ústavní postavení prokuratury, jsme podávali již někdy v dubnu. Tuším, že první verze byla v dubnu 1991. Společně s dr. Motejlem, předsedou Nejvyššího soudu federace, jsme podávali dr. Rychetskému v souvislosti s přípravou nové Ústavy. Nemohu za to, že dodnes nebyla nová Ústava přijata.

Chci znovu opakovat, že v alternativách, které máme interně zpracovány, vycházíme zhruba asi z těch tří organizačních schémat tak, jak jsou prokuratury i v té doporučující rezoluci Valného shromáždění OSN, která byla předem projednána na VIII. kongresu OSN o kriminalitě a prevenci kriminality, a také tak prokuratury jsou organizovány v jiných demokratických zemích, což znamená, že buď je prokuratura nebo státní zastupitelstvo, státní návladnictví součástí státní moci, ovšem existuje přísné oddělení a nezávislost, tak je tomu v Rakousku, Německu, s určitou modifikací ve Francii a jinde, pak to může být prokuratura, která je součástí exekutivy, tzn. výkonné moci, tak, jak je tomu ve Švédsku, Japonsku a v některých jiných zemích světa, a nebo může být prokuratura zcela samostatným orgánem, součástí justičních - nebo orgánů hájících právo, jak se hovoří o těchto organech v usneseních Valného shromáždění OSN nebo orgánů OSN, tak, jako tomu je třeba u nás v Československu, tak, jak je tomu v Maďarsku, jak tomu bylo v Polsku, i když tam došlo k té první alternativě, tzn. že byla převedena prokuratura jako součást justice. Podle našich informací, které máme, jakmile bude připravena nová polská ústava, dojde zase k osamostatnění prokuratury tak, jak tomu bylo za jejich minulého režimu. Tolik asi k tomu. Pokud jsem měl, resp. abych mohl předložit nějaké zásady, tak skutečně je rozhodující pro nás to, aby někdo řekl, ano v Ústavě to bude takhle a bude platit alternativa 1., 2. nebo 3. Všechny tři máme zpracovány. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu prokurátorovi, do rozpravy se přihlásil pan poslanec Payne a pan poslanec Fejfar. S faktickou se hlásí pan poslanec Benda, takže mu dávám slovo ještě před panem poslancem Paynem.

Poslanec Marek Benda: Pane předsedající, paní předsedkyně, dámy a pánové, já jenom musím zareagovat na to, co řekl pan generální prokurátor o výroku mého otce, který bych nerad komentoval, protože nevím, jestli toto někdy řekl, ale hlavně o mém vlastním výroku, že bych snad chtěl zrušit prokuraturu. Já jsem na mítinku ve Zlíně řekl, že musíme zrušit současný monokratický a polovojenský model prokuratury. V Českém deníku vyšlo to, co vyšlo. Na dotaz, který pak vyšel v Mladé frontě, jsem poslal stanovisko, kde jsem vysvětloval, co jsem tím myslel. Mladá fronta to neuveřejnila. Já doporučuji bod 3 - doporučení ústavně právního výboru, kde doporučujeme předsednictvu, aby iniciovalo nové legislativní úpravy v působnosti, postavení a vnitřní organizaci prokuratury tak, aby se přiblížila vzorům osvědčeným v demokratických zemích, to jsem na ústavně právním výboru navrhoval já. Čili, je asi zbytečné mě obviňovat z toho, že chci zrušit prokuraturu, případně Valné shromáždění OSN.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Bendovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající, vážená paní předsedkyně, dámy a pánové a především pane prokurátore! Na minulé schůzi byla sněmovna seznámena s jedním závažným dokumentem. Dnes vyšly najevo další tři dokumenty, které tady citoval pan poslanec Mašek. Vy jste se, pane prokurátore, vyjádřil v tom smyslu, že byste je panu poslanci Maškovi dal k dispozici, kdyby si o ně býval byl řekl. Nicméně, už na minulé schůzi paní poslankyně Marvanová vznesla dotaz, jaké další dokumenty v této věci na Generální prokuratuře existují. Vy jste na tento dotaz neodpověděl ani při své minulé řeči na minulé schůzi, a ani ve svém vystoupení na této schůzi. A to měl být předmět vaší řeči, o kterém jste dnes měl hovořit. Vy jste se o těchto dokumentech nezmínil.

Já se znovu ptám, jaké další dokumenty na prokuratuře existují. A ptám se, kdy jste se seznámil s obsahem tajné spisovny na Generální prokuratuře. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Fejfar připraví se pan poslanec Nerad.

Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený pane místopředsedo, vážená paní předsedkyně, kolegové a kolegyně. Chtěl bych se zmínit o dvou věcech. Jedna věc je chování pana prokurátora zde ve sněmovně. Když jsem si jako neposlanec představoval budoucího generálního prokurátora tohoto státu, tak jsem si ho představoval jako exaktního právníka, jako člověka klidného, člověka, který nepodléhá emocím. A dnes jsem byl svědkem toho, že pan generální prokurátor slovy Voskovce a Wericha nechal prchlivost cloumat svým majestátem a invektivy, které tady byly vyřčeny na adresu otce našeho kolegy Bendy, myslím, přesáhly určitou míru. To bych chtěl panu prokurátorovi připomenout.

Druhá věc, o které chci hovořit, je to, že pan prokurátor už tradičně na některé věci, které zde zazněly, neodpověděl. Já jsem velice rád, že ve věci zmíněných tří dokumentů, o kterých mluvil kolega Mašek, bylo zahájeno řízení už v souvislosti s minulými dokumenty, o kterých byla řeč, to znamená, jestli se nemýlím, v únoru letošního roku. Ale zároveň pan generální prokurátor neodpověděl vůbec na to, co vlastně kolega Mašek zde zmiňoval, a to, že na to, aby generální prokurátor, nebo jakýkoli prokurátor - jestli se nemýlím, jsem právní laik - zahájil řízení, nepotřebuje, aby někdo dal podnět, ale že prokuratura je povinna toto řízení zahájit, jakmile se dozví o příčinách, které by k tomu mohly vést. A bylo řečeno, že všechny tři dokumenty hrály určitou roli v případu Štěpán, a to bylo, nemýlím-li se v roce 1990, takže bych znovu požádal pana prokurátora, aby odpověděl proč v roce 1990 nebylo toto řízení zahájeno. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Fejfarovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Nerad. Připraví se pan poslanec Mašek.

Poslanec František Nerad: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážení přítomní, nezlobte se na mne, nechtěl jsem vystupovat, ale já bych chtěl připomenout, že jsme zákonodárný sbor, který má tvořit a opravovat špatné zákony. Já nevím, na co se to tady zvrhává, ale rád bych vám přečetl doklad ve fotokopii a má datum 4. srpna 1952: Byla vám známa doba 30. 6. 1952, kdy jste se měl možnost vysídliti, ale dosud jste tak neučinil, přesto, že tato doba jest vám známa déle než tři měsíce. Bylo zjištěno, že máte možnost přestěhování do náhradního bydliště, ale dosud jste přes všechny pokusy přesvědčiti vás a nutnost vystěhování zůstaly u vás bezvýsledné a bez pochopení. Toto rozhodnutí je odůvodněno zákonem 169/1949 Sb., a nelze se proti němu odvolati.

A nyní bych vám rád přečetl dokument, který má datum 22. ledna 1992: Dokumenty, o které nás žádáte, nemá VÚS Praha k dispozici, jsou uloženy u Vojenského újezdu v Brdech. Je nutné si uvědomit, že dosud platí zákon č. 269/1949 Sb.

Vážený přátelé, tito lidé, kteří byli vyhnáni ze svých domovů - ten první doklad má nadpis Přesídlovací komise okresního úřadu v Rokycanech, se odvolávají. Odvolávají se už dva roky a my jsme nebyli schopni zrušit jeden hloupý zákon, který je vyhnal z jejich vlastních domovů. Místo toho jsme jim na jejich petici odpověděli suše, jednou větou: K petici, kterou jste zaslali České národní radě, sdělujeme, že jsme ji předali k využití výboru ČNR petičnímu, pro právní ochranu a bezpečnost. S pozdravem. Nezlobte se na mne.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Neradovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Mašek.

Poslanec Ivan Mašek: Vážená Česká národní rado, já se znovu omlouvám, že znovu hovořím, ale nehovořím proto, že pan generální prokurátor na moje otázky neodpověděl, to jsem neočekával, protože to je jeho zvykem v tomto sněmu. Ale hovořím proto, protože sám se zmínil o zásadách nového zákona o prokuratuře. Jsou to zásady, které byly projednávány na Generální prokuratuře, jak sám řekl, mám je teď v ruce. Pan generální prokurátor hovořil o alternativách.

Chtěl bych vám říci něco o zásadě č. 5, která jak v alternativě jedna, tak v alternativě dvě má napsáno toto: Generální prokurátor republiky může být odvolán pouze v případě, že závažným způsobem porušil své prokurátorské povinnosti. To je v obou alternativách. Zřejmě to tak prokuratuře a jejímu generálnímu prokurátorovi vyhovuje a já to chápu. Generální prokurátor totiž obvykle nevykonává prokurátorskou praxi, a proto dost dobře nemůže porušit své prokurátorské povinnosti. Může porušit povinnosti politické, řídící, nebo kontrolní, ale nikoliv prokurátorské. Uvedení této zásady do praxe tedy znamená, že generální prokurátor republiky by byl jmenován doživotně. A já bych položil panu prokurátorovi ještě jednu otázku. Protože na mé otázky neodpovídá, bude to otázka řečnická a odpověď tedy nečekám. Nepřál byste si, pane generální prokurátore, aby vaše funkce byla i dědičná? Děkuji (Potlesk v části sálu.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Hlásí se pan poslanec Váca, pak pan poslanec Pospíšil. Pan poslanec Váca na mě mával písemnou přihláškou, takže jsem mu dal přednost.

Poslanec Oldřich Váca: Vážený pane předsedající, vážena paní předsedkyně, dovolil bych si reagovat na vystoupení pana kolegy Nerada. Já se domnívám, že právě to, že dnes ještě u nás platí nesmyslné zákony a zde u nás ve sněmovně sedí přítomen generální prokurátor, který je strážcem zákonnosti, že snad právě on by měl iniciovat naši vládu, aby takovéto zákony neplatily. (Veselost) Protože pokud jsou zákony, které odporují zákonům, které mají platit v demokratických státech, tak by na to mohl prokurátor upozornit.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vácovi. Slovo má pan poslanec Pospíšil.

Poslanec Petr Pospíšil: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já se obávám, že za chvíli se tato beseda opět zvrhne na naše oblíbené reagování jednoho poslance na druhého. Omlouvám se za to, že i já se k tomu přidávám, ale neodpustím si reagovat na několik slov pana poslance Maška, který zde mluvil o porušování politických povinností. Já bych se chtěl zeptat, co to jsou politické povinnosti a kdo z nás musí jaké politické povinnosti dodržovat a kdo bude dodržování těchto politických povinností v tomto státě kontrolovat. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Pospíšilovi. Hlásí se paní poslankyně Marvanová. Chtěl bych všechny pány poslance a paní poslankyně upozornit na to, že projednáváme průběžnou zprávu pana generálního prokurátora, že odpovídat a klást si navzájem otázky mi nepřipadá vzhledem k danému bodu případné. Takže v příštím případě zasáhnu. Prosím, paní poslankyně.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, myslím, že nebude zapotřebí, aby pan předsedající zasahoval, protože jsem nás právě chtěla znovu v diskusi přivést k námi projednávanému bodu, a to je zpráva - ne průběžná zpráva - Generální prokuratury o dosud podaných podnětech k postihu porušování zákonů ve vztahu k politickým odpůrcům před 17. listopadem 1989. Všichni víme, že to vychází z usnesení, které jsme schválili vcelku vlastně až na včerejším plenárním zasedání. Uznávám v podstatě i to, co říkal v úvodu svého vystoupení pan generální prokurátor, že neměl dostatek času k tomu, aby mohl zpracovat globální informaci a pokud možno písemnou informaci, která by naplnila námi schválení usnesení. Proto myslím, že by bylo zapotřebí vrátit se k procedurálnímu návrhu, který přednesl pan poslanec Benda, který navrhl přerušení tohoto bodu do té doby, než pan generální prokurátor předloží písemnou zprávu, která bude obsahovat námi vyžádané stanovisko a informaci a která zároveň umožní, aby tuto zprávu projednal garanční výbor bezpečnostní a ústavně právní výbor. Pak bychom se mohli k projednávaní tohoto bodu vrátit na příští schůzi, zřejmě v polovině dubna.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Marvanové. O slovo se hlásí ještě pan poslanec Payne. Registruji, paní poslankyně, to, co jste tady připomněla, to znamená návrh pana poslance Bendy.

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající, dámy a pánové, věřím, že o procedurálním návrhu budeme vzápětí hlasovat, ale nicméně si myslím, že tu zůstávají dvě závažné otázky. Jedna již z minulé schůze. Jaké další obdobné dokumenty existují a druhá otázka, kterou jsem položil dnes - kdy jste se pane prokurátore seznámil s obsahem tajné spisovny. Myslím si, že tyto otázky pravděpodobně nebudou součástí písemné zprávy a prosil bych na ně odpověď.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynemu. Ptám se pana prokurátora, jestli je připraven odpovědět teď nebo v případě, že sněmovna rozhodne hlasováním o přerušení tohoto bodu, na příští schůzi? Na příští schůzi. Takže - dámy a pánové - protože se už nikdo do rozpravy nehlásí, rozpravu končím a dávám návrh ve smyslu návrhu pana poslance Bendy, aby sněmovna přerušila projednávání tohoto bodu nikoli do příští schůze, protože ta začne možná už dnes, ale do dubnové schůze s tím, že sněmovna požaduje, aby zpráva Generální prokuratury byla předložena písemně tak, aby mohla být projednána v garančním výboru, to znamená ve výboru petičním, pro právní ochranu a bezpečnost a ve výboru ústavně právním.

Kdo souhlasí s tím, abychom v tomto smyslu přerušili projednávání tohoto bodu, ať zvedne ruku. 85

Kdo je proti? 5

Kdo se zdržel hlasování? 38

Schválili jsme přerušení projednávání bodu týkajícího se zprávy generálního prokurátora o vyřízení dosud podaných podnětů k postihu porušování zákonů ve vztahu k politickým odpůrcům režimu před 17. listopadem 1989.

Dámy a pánové, nyní bych rád napravil dluh, který vznikl hned na počátku odpolední části naší schůze, kdy měl být schválen doplněk volebního řádu na kandidáty Všeobecné zdravotní pojišťovny. Jestli se nemýlím, pan místopředseda Vlach skončil projednávání tohoto bodu ve stavu, kdy požádal, aby návrh na doplnění tohoto volebního řádu byl precizován tak, aby sněmovna mohla hlasováním rozhodnout, o podpoře či nepodpoře tohoto doplňku. Ptám se, kdo přednese návrh na doplnění volebního řádu. Pan poslanec Karas - velice ochotně.

Poslanec Jiří Karas: Dámy a pánové, já bych vás prosil, abyste si vzali do svých rukou volební řád, bod č. 12: navrhuji změnu - jestliže není zvoleno všech 11 kandidátů do Správní rady pojišťovny, následuje další kolo voleb.

Další změna v bodě 13 - do dalšího kola postupuje z příslušné kandidátky atd. Do dalšího kola postupují ti kandidáti, kteří nebyli zvoleni v předchozím kole podle pořadí obdržených hlasů.

Bod č. 14 - není-li ani po třetím kole zvoleno všech 11 kandidátů - dále beze změny.

Prosím vás, máte připomínky?

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je možno v tuto chvíli dát o tom hlasovat? Zdá se, že ne. Pan poslanec Karas upozorňuje, že návrh doplňků bude dán poslancům k dispozici písemně. Je tomu tak? Ano, bylo mi to přislíbeno.

Myslím si, že v tuto chvíli bude rozumné, když vyčkáme, až Kancelář rozmnoží doplněk volebního řádu tak, aby ho měl k dispozici každý poslanec.

Dámy a pánové, budeme pokračovat ve schváleném programu. Hlásí se paní poslankyně Marvanová - ještě k předešlému.

Poslankyně Hana Marvanová: Ještě k předešlému: Ráda bych doporučila panu poslanci Karasovi a dalším, kteří se podílejí na zpracování toho návrhu, aby se inspirovali některými jinými volebními řády, které už jsme schválili, když jsme volili několik členů, například volebním řádem na volbu členů Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání. Formulace z těchto volebních řádů jsou vyhovující. Ale tak, jak to formuloval on, to si myslím, že nenaplňuje ani záměr, který tím návrhem sledoval.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za toto doporučení.

Dalším bodem schváleného programu je

Návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Záblatí, okres Jindřichův Hradec

K tomuto bodu jste obdrželi sněmovní tisk 647. Prosím pana poslance Litomiského, který je pověřeným zástupcem výboru pro územní správu a národnosti, aby předložený návrh uvedl.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP