Středa 18. března 1992

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Je zde návrh na doplnění volebního řádu, jak již byl opětovně formulován. Nebudu vyzývat navrhovatele, aby formulovali návrh znovu. Pan poslanec Payne se hlásí o slovo.

Poslanec Jiří Payne: Vzhledem k tomu, že zde nezazněl žádný navrhovaný pozměňovací text, nebyl přesně formulován, žádám, aby byl formulován návrh, o kterém budeme hlasovat. Odůvodnění: Volební orgány České národní rady, které provádějí volby, musí mít legislativní text formulovaný přesně, doslovně, na základě kterého budou posuzovat volební lístky, atd. Není možné jen tak říci, že zhruba vypouštíme část volebního řádu a neřekneme kterou, nebo čím se to nahrazuje. Takové hlasování je naprosto nesmyslné.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Domníval jsem se, že formulaci, kterou přednesl pan poslanec Lom, kde přímo citoval určité odstavce volebního řádu, by bylo možné vzít za základ hlasování.

Dámy a pánové, domnívám se, že bude prospěšné učinit do 14 hodin přestávku na oběd. V této přestávce si vyjasní zástupci garančního výboru s ověřovateli České národní rady návrhy na další postup. (Přestávka ve 12.43 h. do 14.00 h.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Paní poslankyně, páni poslanci, budeme pokračovat v projednávání bodu. Začíná rozprava ke zprávě generálního prokurátora. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Mašek, uděluji mu slovo.

Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane předsedající, vážený pane generální prokurátore, vážení nemnozí přítomní. Pan generální prokurátor při své zprávě hovořil o normách, kterými je upravena činnost prokuratury. Já bych chtěl upozornit na dva odstavce z jedné jím citované normy z trestního řádu, a to na § 2 odst. 3 a 4. V tomto § jsou upraveny základní povinnosti prokuratury. V odstavci 3 je vyjádřena tzv. zásada legality, to znamená, že prokurátor je povinen stíhat všechny trestné činy, o kterých se dověděl. Upozorňuji na to, o kterých se dověděl, nejen tedy ty, k nimž byly podány podněty k trestnímu stíhání. V odstavci 4 je upravena tzv. zásada oficiality, která říká, že orgány činné v trestním řízení konají z úřední povinnosti. To se samozřejmě týká i prokuratury, která je jedním z orgánů činných v trestním řízení.

Nyní bych chtěl poukázat na to, že při poslední diskusi, která se zde týkala činnosti prokuratury ČR, se hovořilo o tzv. stanovisku k dalšímu postupu proti aktivizaci protisocialistických sil. V usnesení České národní rady, které bylo přijato, je konstatováno, že pan generální prokurátor dal pokyn ke stíhání v této věci až po podnětu výboru petičního, pro právní ochranu a bezpečnost ČNR. Zároveň zde byl pan generální prokurátor paní poslankyní Marvanovou dotázán, zda se v jeho tajné spisovně nenacházejí další podobná stanoviska. Pokud si vzpomínám dobře, pan generální prokurátor na tuto otázku cudně neodpověděl. Já zde před sebou mám kromě tohoto stanoviska další dva materiály. Jeden z nich se jmenuje "Rozlišení právní kvalifikace přestupku podle § 1, zákonného opatření předsednictva ČNR č. 17/1989 Sb., přečinu podle § 6 písm. a) zákona č. 150/1969 Sb., a trestního činu podle § 156 písm. a) trestního zákona". Nadepsáno je to Generální prokuratura ČSR. zn. IV. SPR 755/1989. Ten druhý materiál rovněž označený Generální prokuratura ČSR se značkou IV. SPR 678/1988 je datován v Praze 2. listopadu 1988 a má název "Náměty na zabezpečení jednotného postupu při postihu některých forem nepřátelské činnosti proti ČSSR". Oba tyto materiály, ačkoli se tak nejmenují, mají charakter stanoviska. Upozorňuji, že stanovisko, to je jedna z věcí, kterými je řízena prokuratura, jsou to příkazy, pokyny a stanoviska podle zákona o prokuratuře.

Já bych chtěl pohovořit k jednomu z těch materiálů, a to k těm Námětům ze dne 2. listopadu 1988. Tento materiál, který, jak jsem řekl, má charakter stanoviska, jednak kriminalizuje manifest Demokracii pro všechny, manifest tehdejšího Hnutí za občanskou svobodu. Dále obdobně kriminalizuje i tzv. jiné obdobné nátlakové akce. Dále mluví o potřebě nové zákonné úpravy k upevnění veřejného pořádku, kriminalizuje požadavek zkrácení základní vojenské služby, či možnost jejího odmítnutí z morálních důvodů. Abyste měli představu, jak taková stanoviska vypadala a co v takových stanoviscích je, já se pokusím některé zvláště, teď nemohu nalézt slovo, zvláště "pěkné" věci z toho citovat. Je zde bod I.1., který se týká manifestu Demokracii pro všechny: "Počínání autorů manifestu nelze považovat za využití petičního práva podle čl. 29 ústavy, nýbrž za ostouzení politického a společenského řádu republiky formou pomluv a zkreslených údajů před československou veřejností i v zahraničí, a to za pomoci i zahraničních ideo-diverzních centrál, vyúsťujících až v přímé ohrožování a poškozování politických zájmů republiky." Tento materiál dále přímo navádí k tomu, jak mají být různé činy v té době právně kvalifikovány. Například: "Organizátoři a iniciátoři nepovolených demonstrací a obdobných nátlakových akcí, vyvolávaných s cílem destabilizace státní moci, jednají z nepřátelství k socialismu." Cituji dále: "Proto jednání organizátorů a iniciátorů nátlakových akcí lze posoudit jako trestný čin podvracení republiky podle § 98 trestního zákona. K uspořádání nepovolených demonstrací v nemalé míře přispívají osoby, které mezi občany rozšiřují výzvy k účasti na demonstracích." O těchto osobách se zde hovoří, že jejich činnost vykazuje zákonné znaky trestného činu pobuřování podle § 100 trestního zákona. Osoby, které se dostaví na místo se záměrem se aktivně účastnit demonstrace, jsou zde posouzeny jako dopustivší se trestného činu ztěžování výkonu pravomoci veřejného činitele podle § 156 písm. a) trestního zákona. Osoby, které se účastní demonstrace převážně ze zvědavosti, o těch se zde hovoří, že jde o přečin proti veřejnému pořádku, podle § 6 a) zákona o přečinech. Takových věcí je zde více. Ten materiál například kriminalizuje i akce tzv. Nezávislého mírového sdruženích a dalších.

Zvláště pěkné je ale vyjádření, které se týká toho manifestu Demokracii pro všechny. Cituji: "Proto vydáním a zpracováním Manifestu byly naplněny zákonné znaky trestného činu podvracení republiky podle § 98 trestního zákona. Ve zvlášť závažných a společensky nebezpečných formách takového jednání bude na místě uvažovat i o event. právní kvalifikaci trestného činu rozvracení republiky podle § 92 trestního zákona, popř. vlastizrady dle § 91 trestního zákona." Tady bych chtěl říci, že osob, které vydaly a zpracovávaly tento manifest, bylo více. Byl mezi nimi např. dnešní předseda Sněmovny lidu Rudolf Battěk, byl mezi nimi i dnešní prezident republiky Václav Havel. Dále upozorňuji, že tato kvalifikace umožňovala těmto osobám uložit trest smrti. Pokračuji dále - pak se mluví o osobách, které zmíněný dokument distribuovaly na veřejnost. Zde se říká, že na rozdíl od přímého autorství se jedná o činnost méně společensky závažnou, která by měla být posouzena jako trestný čin pobuřování podle § 100 tr. z. Z vlastní zkušenosti vím, že toto stanovisko bylo v praxi skutečně využíváno. Já sám jsem byl zatčen 14. října 1989 Státní bezpečností a protože jsem v tašce měl 22 kusů manifestu Demokracii pro všechny, byl jsem vzat do vazby a prokuraturou obviněn přesně z tohoto trestného činu pobuřování podle § 100 tr. z.

Čili ta stanoviska jsou nejméně tři, stíháno je - pokud vím - pouze jedno, a to ještě po podnětu, který podal výbor ČNR. Pan generální prokurátor zde a před ústavně právním výborem dovozoval, že to stanovisko začal stíhat už několik dní poté, co se o něm dověděl. Vím, že všechna tři tato stanoviska byla prokuratuře známa. Vím, že už na jaře roku 1990 při vyšetřování případu Štěpán byli bývalí generální prokurátoři na všechna tři stanoviska dotazováni. Případ Štěpán byl vyšetřován Generální prokuraturou ČR. Chtěl bych položit panu generálnímu prokurátoru otázku - protože mám za to, že Náměty na zabezpečení jednotného postupu při postihu některých forem nepřátelské činnosti proti ČSSR naplňují znaky řady trestných činů a také trestného činu podle § 158, zneužití pravomoci veřejného činitele, který - na to upozorňuji - nebyl amnestován, a protože je zřejmé, že tyto náměty jsou prokuratuře známy už několik let, táži se pana generálního prokurátora, zda proti iniciátorům a sestavitelům těchto námětů, případně osobám, které je prosazovaly v trestním řízení, bylo zahájeno trestní stíhání nebo zda bylo zahájeno alespoň trestní stíhání ve věci.

Protože se domnívám, že takové stíhání zahájeno nebylo, chtěl bych zde na místě podat podnět k zahájení takového trestního stíhání. Pokud však takové stíhání zahájeno nebylo a na to upozorňuji - byla po mém soudu porušena zásada legality podle § 2 odst. 3 tr. ř. a zároveň zásada oficiality podle § 2 odst. 4 tr. ř. Chtěl bych se dotázat pana generálního prokurátora, co vlastně znamená, pokud k takovému porušení dojde. Táži se, jestliže prokurátor, kterýkoli prokurátor, poruší § 2 odst. 3 tr. ř., o co se jedná, zda se jedná o kázeňský přestupek, přečin či trestný čin. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Maškovi. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Šimeček, dále se připraví poslanec Benda a poslankyně Röschová.

Poslanec Josef Šimeček: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážená vládo, vážení kolegové a kolegyně, nezlobte se, velmi nerad obtěžuji. Vyslechli jsme celou sérii výmluv pana generálního prokurátora. Jinak to nemohu kvalifikovat. Rehabilitace prakticky skončily a nelze se vymlouvat do nekonečna. Pokud jde o promlčenost trestných činů, za posledních 40 let nebylo prakticky možné ani podání, ani obvinění vůči všem našim vyšetřovatelům nebo bachařům. Sám jsem to v roce 1965 zkusil. Generální prokuratura v té době uznala za důvodnou možnost obnovit proces, ale Nejvyšší soud po půl roce celou záležitost opět zamítl. Nebyla zkrátka politická vůle dotáhnout věci do konce. Veřejnost postupně od roku 1965 do roku 1968 a hlavně v průběhu roku 1968 byla seznamována s monstrprocesy a se způsoby vyšetřování a doznávání. Významným dokumentem v onom roce byla výzva Dva tisíce slov pana Vaculíka. Jeho obsah jednou větou zní: Vyobcujme darebáky spjaté s onou érou krutých zločinů padesátých let. Vyobcujme. Zbavme se jich. Podezírám právě, že takovýmto způsobem výzva způsobila strach těch, kteří se cítili vinnými a pokud sami přímo nepožádali o ochranu, tedy o okupaci, pak jejich radostná reakce na vstup vojsk na naše území svědčila o nich samotných daleko víc.

Na závěr k problémům personálním. Žádám pana generálního prokurátora, aby vzal v úvahu, aby to nebyla jenom neustálá výmluva, tak, aby neumožňovala dodnes protahování stížností, případně oznámení, aby nezpůsobila promlčenost dalších trestných činů. Neboť není nic snazšího než nechat skartovat dokumentaci k hrdelním činům a pak se nechat odsoudit za zneužití pravomoci veřejného činitele. V závěru pana prokurátora, kdy se zmiňoval zřejmě o případu našeho kolegy Müllera, mám opravdu odůvodněné obavy, že tímto neustálým protahováním by se snadno mohlo dosáhnout promlčenosti, vlastně i tohoto zneužití pravomoci veřejného činitele, protože nevím, kolik let to tam je. Žádám a prosím pana prokurátora, aby tyto okolnosti vzal v úvahu a nutil vyšetřovatele, kteří jsou v této věci pověřeni, k urychleným akcím. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Šimečkovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Benda, připraví se poslankyně Röschová.

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, dovolím si několik poznámek k tomu, co řekl tady pan generální prokurátor. Hned v úvodu zaznělo, že měl dobu na vypracování zprávy od minulého čtvrtka, kdy mu to předsednictvo uložilo. Na minulé schůzi jsme schválili, že tuto zprávu žádáme, proto bych čekal, že generální prokurátor na základě toho začne vyvíjet nějakou aktivitu a ne že se bude zabývat právnickými kličkami, jak aktivitu vyvíjet nemusí.

Druhou poznámku si dovolím k prioritám, o kterých se tady mluvilo. Říkalo se, že je nutné prioritně stíhat něco, či něco jiného, a že zločiny z minulosti zdaleka nejsou prioritou. Je překvapivé v této souvislosti, že podezření z trestných činů některých bývalých představitelů opozice, kdy se vyjádří o někom, že byl agentem apod., jsou stíhány velmi rychle, ale jejich podání proti představitelům bývalé vládnoucí moci nejsou stíhána vůbec. (Potlesk.)

Třetí poznámku si dovolím k expozé pana generálního prokurátora k rozhodnutí maďarského ústavního soudu. Nevím, co měl na této půdě dělat, a připadá mi, jako by pan generální prokurátor tady vystupoval jako advokát promlčenosti či nepromlčenosti zločinů bývalých představitelů režimu. Nevím, co to má společného se zprávou, která tady měla být přednesena - rozhodnutí maďarského ústavního soudu.

K celkovému vyznění zprávy. To nebyla zpráva, kterou jsme požadovali, to nebyla zpráva o vyšetřování zločinů spáchaných představiteli politické opozice před 17. listopadem, to bylo expozé důvodů, proč nemůže prokuratura to či ono stíhání dělat. Nemůžeme se s tím spokojit, musíme požadovat, aby nám pan generální prokurátor skutečně předložil zprávu o tom, jakým způsobem stíhá zločiny, a ne o důvodech, proč je prokuratura stíhat nemůže či nechce.

Tato zpráva by měla být předložena písemně, aby ji mohl projednat aspoň garanční výbor, příp. ústavně právní výbor. Měl by tam být počet nápadů, způsob, jakým se s tím prokuratura vypořádala a specifikace toho, kam nápady směřovaly.

Ústavně právní výbor se v tomto i v minulém týdnu zabýval peticí pana Šimka a Zemana, mluvčích Charty. Konstatoval oprávněnost této petice a určitá doporučení předsednictvu. Požádal bych, aby se předsednictvo usnesením ústavně právního výboru neprodleně zabývalo a vyvodilo z něho patřičné závěry.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Bendovi. Prosím, aby se slova ujala paní poslankyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, moje vystoupení bude velmi krátké, protože poslanec Benda řekl spoustu věcí za mne.

Ráda bych vás seznámila s textem usnesení, který přijal ústavně právní výbor k projednávané petici pana Michala Šimka a doktora Zemánka, mluvčích Charty 77. Bude se to týkat jen té části, kde se jedná o trestní stíhání pana Marečka před 17. listopadem 1989, nikoli dalších částí.

Ústavně právní výbor ČNR za prvé konstatuje, že trestné stíhání pana Marečka za rozšiřování petice Několik vět v roce 1989 bylo nezákonné a protiústavní. Je přesvědčen, že prokuratura České republiky vyřizovala podání pana Marečka ve věci jeho trestného stíhání za rozšiřování petice Několik vět se značnými profesními průtahy a věcně neadekvátně. Týká se to zejména usnesení vyšetřovatele krajské prokuratury Brno ze dne 18. 6. 1990, ve kterém se mimo jiné uvádí, že podle platné právní úpravy a ustálené judikatury jednání pana Marečka naplňovalo všechny zákonné znaky skutkové podstaty trestného činu, za který byl stíhán. Byl stíhán za trestný čin pobuřování.

Toto tvrzení nebylo žádným dalším rozhodnutím, resp. opatřením prokuratury zrušeno nebo změněno.

Za druhé doporučuje předsednictvu ČNR, aby požádalo generálního prokurátora České republiky, aby využil svých pravomocí, zjednal ve věci nápravu a zajistil, aby podání pana Marečka ve věci jeho trestního stíhání za rozšiřování petice Několik vět adekvátně vyřídil.

Ústavně právní výbor dále přijal další usnesení, které bych si dovolila přečíst:

"Ústavně právní výbor při projednání zmíněné petice ve věci požadavku pana Marečka atd.:

1. zjistil, že v platném právu chybí mechanismus kontroly a přezkoumání činnosti generálního prokurátora České republiky, jako představitele monokratického orgánu, nezávislým soudním orgánem.

2. konstatuje, že generální prokurátor České republiky ještě nesplnil usnesení z 22. schůze ČNR č. 230 ze dne 11. září 1991 a usnesení výboru ČNR petičního, pro právní ochranu a bezpečnost č. 108 ze dne 26. června 1991, kde se generálnímu prokurátorovi doporučuje, aby předložil zásady zákona o prokuratuře, samozřejmě prostřednictvím vlády.

3. doporučuje předsednictvu ČNR iniciovat neprodleně zahájení prací na nové legislativní úpravě působností, postavení a vnitřní organizace prokuratury tak, aby se přiblížila vzorům osvědčeným v demokratických zemích."

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Röschové. Do rozpravy se hlásí pan poslanec Kříž. Ostatní dámy a pány vyzývám, pokud chtějí vystoupit v rozpravě, aby se přihlásili písemně.

Poslanec Karel Kříž: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chci říci několik slov k tomu, co říkal pan poslanec Mašek. Dovoluji si promluvit jako pozdější signatář manifestu Hnutí za občanskou svobodu, který se nazýval Demokracii pro všechny. Když jsem ho podepisoval, netušil jsem, jakému postihu se vystavuji. Ti kolegové, kteří to věděli, a věděli to i po listopadu 1989, proč nepodali prokuratuře stížnost pro porušení zákona, proč se ozývají až teď? Ptám se: není účelem jejich vystoupení setnout hlavu prokurátorovi teď, a to za každou cenu?

K tomu, co říkal kolega Benda, ke stanovisku ústavního soudu Maďarské republiky. Myslím, že pravdou je pravý opak.

Právě toto stanovisko má tady co dělat. Jsem rád, že nám ho pan prokurátor nabídl k nahlédnutí. Myslím, že by se každý z nás s tímto stanoviskem měl seznámit. Jde totiž o to, aby tento stát dále fungoval na právních základech. A na tom bychom měli mít všichni zájem.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Křížovi. Slovo má pan poslanec Mašek.

Poslanec Ivan Mašek: Vážená sněmovno, omlouvám se, že hovořím dnes více než je mým zvykem. Musím odpovědět panu poslanci Křížovi.

Důvod je ten, že všechna tato stanoviska se mi dostala do ruky až včera odpoledne. Předtím jsem je neznal, proto jsem dnes z tohoto místa podal podnět. O setnutí hlavy prokurátorovi nejde, jde o jeho odstoupení z funkce.

Děkuji vám. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Maškovi. O slovo se hlásí pan generální prokurátor Brunner.

Generální prokurátor ČR Ludvík Brunner: Vážený pane místopředsedo, vážená paní předsedkyně, dámy a pánové poslanci, dovolte mi stručně reagovat na to, co tady říká pan poslanec Mašek.

Nechci připomínat, že jak petiční výbor, tak i ústavně právní výbor v okamžiku, kdy se začaly zabývat prokuraturou ve vazbě na případ pana Marečka, přijaly usnesení, že není orgán ČNR oprávněný zabývat se činností prokuratury v konkrétní věci. Takováto usnesení existují, i když potom pochopitelně byla postupem doby některá tato rozhodnutí ústavně právním výborem revokována. Ale nechme to, stalo se.

Pokud jde o pana poslance Maška, nevím, kdo vám tato stanoviska dal, když jste říkal, že jste je dostal včera odpoledne. Kdybyste se zeptal mne, dal jsem vám je já, pane poslanče. To není žádný problém. Protože v souvislosti s tzv. stanoviskem, jak jsem dával pokyn, aby tam bylo zahájeno vyšetřování, ve spisu tato stanoviska jsou. Jsou tam dokonce i spisy, o kterých zde říkáte, že mají čísla jednací, pokud jsem si poznačil - GP ČSR 4 sp. 755/89, pak je tady GP ČSR 4 spr. 678/88. To je součástí materiálů, které byly předány vyšetřovateli Generální prokuratury, aby v této věci zahájil. Budete-li chtít - protože finální stanovisko, které potom bylo závazné pro všechny orgány prokuratury, pro orgány Policie i pro soudní orgány - a pokud si textově porovnáte tzv. náměty na činnost protisocialistických sil, zjistíte, že to je právě podkladový materiál, který ve finalizaci a v komisi, která připravovala závazné stanovisko, které bylo tajné, tam to všechno je. Pokud samozřejmě o to budete mít zájem. Nemám nic proti tomu, aby příslušný vyšetřovatel Generální prokuratury vás seznámil s podkladovými materiály při zahájení trestního stíhání ve věci tohoto stanoviska.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP