Spis byl předložen vojenské prokuratuře
8. 2. se sdělením, že ve věci je nutno
ještě provést konfrontaci mezi obviněným
a svědkem inženýrem Milerem, předpokládám,
že jste to vy, pane poslanče, což vzhledem ke
zdravotnímu stavu obviněného nelze zatím
údajně realizovat. Přezkoumáním
předloženého spisového materiálu
byly zjištěny dílčí nedostatky,
které brání skončení vyšetřování,
a proto byl vyšetřovací spis vrácen
vyšetřovateli s písemným pokynem ze
dne 26. 2. 1991 - prosím vás všímejte
si časových údajů které úkony
je nutno ještě provést, a to do 30. 3. 1991.
Dne 2. 4. 1991 byla vyšší vojenské prokuratuře
doručena informace vyšetřovatele, že s
ohledem na údajnou složitost celé věci
nelze ve stanoveném termínu vyšetřování
ukončit. Vyšetřovatel požádal o
osobní projednání dalšího postupu,
k němuž došlo dne 14. 2. 1991, kdy informoval
prokurátora jednak o stavu věci a jednak o nových
skutečnostech, které byly zjištěny výslechy
dalších osob a z nichž se podávalo podezření
z další trestné činnosti obviněného.
Vzhledem k charakteru této informace byl vydán pokyn
zpracovat věc tak, aby byla ukončena nejpozději
ve lhůtě do 30. 6. 1991 seznámením
obviněného s výsledky vyšetřování
a podáním návrhu na podání
obžaloby. Dne 29. 5. 1991 prokurátor prověřil
stav a průběh vyšetřování
a ve věci zjistil nedůvodné průtahy
a nečinnost vyšetřovatele, která byla
údajně způsobena značnou pracovní
vytížeností a potřebou řešit
aktuální mimořádné události.
Bylo zjištěno, že pokyn prokurátora z
26. 2. 1991 nebyl z převážné části
splněn, v období od 6. 12. 1990 do 3. 7. 1991 byl
vyšetřovatel nečinný. Ředitel
odboru inspekce byl dozorovým prokurátorem požádán,
aby vyšetřování předmětné
věci věnoval zvýšenou pozornost. V době
od 3. 7. do 4. 9. 1991 vyšetřovatel vyslechl 13 svědků,
přičemž dne 21. 8. 1991 vydal prokurátor
písemný pokyn předložit ve lhůtě
do 10. 9. termínovaný plán došetření
se zprávou o stavu vyšetřování
a se zdůvodněním, proč věc
nebyla dosud meritorně vyřízena. Současně
důrazně požádal ředitele inspekce
o přijetí dodatečně účinných
opatření k urychlenému došetření
věci a zabránění neodůvodněným
průtahům. Dne 10. 9. 1991 vyšetřovatel
telefonicky požádal o prodloužení lhůty
pro podání zprávy do 20. 9. 1991. Dne 19.
9. 1991 byla vojenské prokuratuře doručena
zpráva vyšetřovatele o stavu věci spolu
s plánem úkonů. Abych to zkrátil opakoval
bych v podstatě pokyn - tato věc dodneška skončena
není. Je to velice obsáhlá zpráva,
nechci ji číst.
Zmíním se namátkou ještě o jedné
věci, která je taktéž charakteristická.
Vyšetřovací spis č. 2/126/90 ve věci
StB okresní správy v jednom okresu. Dne 2. 10. 1990
zahájil vyšetřovatel tehdy ještě
Úřadu pro ochranu ústavy a demokracie trestní
stíhání ve věci trestného činu
zneužívání pravomoci veřejného
činitele. V podstatě mělo jít o skartaci
a likvidaci některých materiálů. Pokynem
ze dne 11. 10. si vyžádal dozorový prokurátor
spis k prověrce, a to v termínu do 19. 10. 1990.
Pokyn byl splněn až dne 29. 10., přičemž
spis byl vyšetřovateli vrácen s pokynem k dalšímu
postupu dne 20. 11. 1990. Opětovně 17. 1.
1991 požádal prokurátor o předložení
spisu. Abych to zkrátil - 2. 10. 1990 bylo zahájeno
trestní stíhání, od této doby
prokurátor neustále svými pokyny urguje vyřízení
této věci. Materiál byl nakonec předán
speciální skupině pro vyšetřování
činnosti bývalé StB. Protože v té
věci se stále nic nedělo, osobně dozorový
prokurátor intervenoval dne 4. 3. 1992 na tomto útvaru
a dovolte mi, abych vám přečetl jeho úřední
záznam:
Dne 4. 3. jsem se dostavil do sídla útvaru pro dokumentaci
a vyšetřování činnosti StB v
Bartolomějské, abych zde provedl prověrku
vyšetřovacího spisu posledně vedeného
u Správy federálního policejního sboru
pro vyšetřování ve věci podezření
z trestné činnosti příslušníků
okresní správy StB tam a tam. Zároveň
abych zjistil stav prověřování stížností
Konfederace politických vězňů v Ústí
nad Orlicí na majora Šípka. A když na
předchozí písemné pokyny a žádosti
o podání zprávy o stavu vyšetřování
nebylo zmíněným útvarem reagováno,
byl jsem přijat ředitelem útvaru, který
pokládal za potřebné mě nejprve spravit
o tom, že prokuratura může fungovat dobře,
neboť je to plně personálně obsazený
a konsolidovaný orgán, což se nedá říci
o jemu podřízeném útvaru, který
nemůže z důvodu nenaplněnosti fungovat
v plném rozsahu. Prohlásil, že věcmi,
v nichž je konáno prověřování
ve smyslu § 158 trestního řádu, se nebudeme
zabývat, neboť byl spraven, že v této
oblasti je již úplně jasno, že těmito
věcmi se zabývat prokuratura nebude. Není
to žádná pravda, zákon říká
jasně, že prokuratura se tím zabývat
musí a orgány činné v trestním
řízení také. To jen na okraj. Na mou
žádost o předložení vyšetřovacího
spisu ve věci StB tam a tam, to je to číslo
VV 2/126/90 mi tento byl předložen ještě
jako balík převázaný a označený
Správou federálního policejního sboru
pro vyšetřování, kterou byl tomuto útvaru
v listopadu 1991 předán. Od prověrky tohoto
spisu jsem pochopitelně pro její nedůvodnost
upustil a podle vyjádření, že spis bude
útvarem zaevidován, rozpracován poté,
co nastoupí další vyšetřovatelé,
jsem se raději nevyjadřoval a svou služební
návštěvu jsem urychleně ukončil.
Obdobné poznatky bychom mohli takto dokumentovat v dalších
věcech, které byly předány. Přičemž
bych byl nerad, abych byl podezříván z nějakého
alibistického přesouvání odpovědnosti
na tento orgán. To v žádném případě
ne. Ale personální situace je skutečně
tak kritická a nápad těchto věcí
je tak značný, že jsme nuceni - teď mluvím
samozřejmě za všechny orgány prokuratury
a domnívám se, že mohu mluvit za všechny
orgány činné v trestním řízení
- se zabývat prioritami. To znamená zvažovat,
co v dané situaci vzhledem k platnému trestnímu
řádu a trestnímu zákonu, kde - jak
víte - jsou lhůty stanovené pro vyšetřování,
zejména ve vazebních věcech, v živé
kriminalitě, která bezprostředně ohrožuje
občany této společnosti, musíme zvažovat,
co je důležitější.
Jinak jsem si dovolil - protože se nechci zabývat
všemi dozorovými agendami, které by mohly splňovat
předmět toho zadání, jaké jim
bylo dáno, to znamená činnosti prokuratury
na úseku soudních rehabilitací - vám
předat materiál (a doufám, že vám
byl předán), který byl projednán před
čtrnácti dny na operativní poradě
generálního prokurátora ČR, kde máte
podle mého názoru vyčerpávající
zprávu o tom, co prokuratura v této oblasti udělala,
zejména v tzv. návrhové části,
kdy jedině na základě stížnosti
pro porušení zákona podané Nejvyšším
soudem může dojít k určité nápravě
křivd v minulosti spáchaných na konkrétních
osobách. Příští pondělí
budu projednávat v operativní poradě vyhodnocení
činnosti prokuratury v oblasti mimosoudní rehabilitace,
pokud budete mít zájem, nemám námitek,
aby i tento materiál vám byl předložen,
abyste věděli, kolik napadlo podnětů,
na které jednotlivé součásti prokuratury
ČR a jak s nimi bylo naloženo, jaké závěry
prokuratura učinila.
Na samý závěr mi dovolte říci
- jsem si vědom toho, že v této společnosti
(nemám teď na mysli to, co se odehrává
při té stoupající předvolební
horečce) vzrůstá požadavek na vypořádání
se s některými negativními jevy minulosti.
Není to požadavek, který je jen v této
společnosti, objevuje se i v ostatních tzv. posttotalitních
státech. Je řešen různými způsoby.
V Polské republice, jak víte, v současné
době se uvažuje o tom, jestli bude nebo nebude přijata
obdoba našeho lustračního zákona. Maďarská
republika šla radikální cestou, víte,
že 4. listopadu maďarský parlament přijal
retroaktivní zákon, který u některých
trestných činů, které byly promlčeny,
konstatoval, že proběhla lhůta, tak se zase
obnovuje, aby bylo možno se vypořádat zejména
s těmi nejzávažnějšími věcmi,
jako je vlastizrada, trestné činy vražd, popř.
jiného fyzického násilí. Jistě
také víte, že tento zákon byl přijat
těsnou většinou maďarského parlamentu.
Připomínám, že náš parlament
do současné doby žádnou takovou normu
nepřijal. Jistě víte, že maďarský
prezident si nechal zpracovat studii významných
odborníků a na základě jejich analýzy
napadl tento rektroaktivní zákon ústavní
žalobou. Ve sdělovacích prostředcích,
tuším před 14 dny, proběhla zpráva,
že maďarský ústavní soud tento
retroaktivní zákon zrušil. Pokud máte
zájem, mám od včerejška slovenský
překlad tohoto rozhodnutí ústavního
soudu, pro právníka stojí za to si to přečíst.
Toto usnesení, které bylo vydáno, tak jak
to je v maďarském právu, že nálezy
ústavního soudu se stávají součástí
Sbírky zákonů, je určitým závazným
pravidlem pro výklad práva. Ústavní
soud při formulování závěrů
o protiústavnosti retroaktivity v trestním právu
vycházel ze zcela totožných zásad, které
obsahuje naše Ústavní listina práv a
svobod, to znamená právní stát, závaznost
platných zákonů pro všechny občany
republiky, a nejenom pro ně, ale i pro jiné orgány
i pro stát samotný. V otázce ústavnosti
jednotlivých ustanovení zákona zaujímáme
toto stanovisko: Zaprvé obnovení trestnosti už
promlčených trestných činů
je protiústavní. Prodloužení zákonné
promlčecí doby doposud nepromlčených
trestných činů je protiústavní.
Přerušení promlčecí doby vykonané
zákonem v případech doposud nepromlčených
trestných činů je protiústavní.
Zákonné stanovení důvodů pro
přerušení nebo stavění promlčecí
doby s retroaktivním účinkem je protiústavní.
Z hlediska promlčení není možné
ústavně činit rozdíl podle toho, či
stát neuplatnil nárok na postih z politických
nebo jiných důvodů. Tím chci jenom
poukázat na ustanovení článku 4 zákona
o vedoucí úloze komunistické strany, který
také byl v Maďarsku pochopitelně zrušen
stejně jako u nás. Pro svou neurčitost je
v rozporu s požadavkem právní jistoty, a proto
je protiústavní vyhlášení za
důvod pro stavění promlčecí
doby skutečnost, že "stát neuplatnil nárok
na postih z politických důvodů". Za
sedmé je protiústavní, když zákon
vztahuje svoji účinnost na trestný čin
velezrady bez toho, aby vzal do úvahy vícenásobnou
změnu objektu, kterému tato skutková podstata
poskytuje právní ochranu v různých
politických systémech. Omezení práva
milosti na neomezené zmírnění trestů
uplatněné podle zákona je taktéž
protiústavní.
Dovolte mi ocitovat ještě něco z tohoto obsáhlého
rozboru.
Podle stanoviska Ústavního soudu může
ústavní právní stát reagovat
na porušení právních norem jenom způsobem
vlastním právnímu státu. Právní
pořádek právního státu nemůže
nikdo zbavit garancí právního státu.
Tyto totiž náleží každému
jako základní právo. Na základě
hodnotového systému právního státu
vyloučením garancí právního
státu není možné uplatnit ani spravedlivé
požadavky. Spravedlnost a morální opodstatnění
může být motivem zaslouženosti trestání,
ale právní základ trestnosti musí
být ústavní.
Ještě jenom krátkou poznámku. V dané
historické souvislosti v rámci právního
státu a v zájmu jeho vytvoření je
možné zohlednit, ale není možné
odložit základní garance právního
státu, odvolávajíce se přitom na historické
souvislosti a spravedlnost vyžadovanou právním
státem. Právní stát není možné
vybudovat z protikladu právního státu. Právní
jistota, z toho plynoucí morální i formální
zásady, je vždy nadřazena dílčí
a subjektivní spravedlnosti. Tuto zásadu uplatňoval
Ústavní soud i ve své dosavadní činnosti.
Chci se vás zeptat, máte zájem přečíst
si tento dokument? Mohu ho nechat rozšířit
jako materiál této sněmovny? (Hlasy z pléna:
Ano i ne.) Pan poslanec Palkoska? (Poslanec Palkoska: Ano, ale
ne jako papír pro všechny, jenom pro ty, kdo mají
zájem.)
Závěrem znovu opakuji, byla to tedy průběžná
zpráva, pokud bude sněmovna trvat na tom, abych
vám předložil možná - nechci to
přehánět - tisíce dílčích
konkrétních podnětů s uvedením,
jak byly orgány prokuratury vyřízeny, je
to možné. Bude to znamenat, že, abych to nepřeháněl,
že na dva měsíce zastavím činnost
prokuratury v České republice, uložím
pokyny, aby každý spis - protože ty věci
jsou z převážné většiny
postoupeny příslušným orgánům
Policie - aby provedli takto chronologické členění,
to znamená napadl podnět ten a ten, toho a toho,
týká se toho a toho a byl vyřízen
tak a tak. Pokud chcete, mohu to udělat.
Jinak pokud jde o celkovou činnost prokuratury v návaznosti
na usnesení Ústavního soudu Maďarské
republiky, říkám, jsou to v podstatě
dva krajní postupy, k nimž bylo v posttotalitních
státech přistupováno při vypořádání
se s minulostí. Víte dobře, že na toto
téma - na otázky promlčení případně
retroaktivity - probíhají i různé
mezinárodní konference, poslední se uskutečnila
minulý týden v Salzburgu, i když spíše
byla věnována lustračnímu zákonu,
ale bude dále pokračovat, i tady se konala jedna
konference, tuším pan poslanec Štindl - není
přítomen, pod patronací Středoevropské
univerzity, kde jsme se také těmito otázkami
zabývali.
Co chci říci? Pro prokurátora jakékoliv
součásti je závazný platný
právní řád. Prokurátor rozeznává,
jestli ten zákon je platný nebo neplatný.
Těžko můžeme chtít od prokurátora,
aby diskutoval anebo se zabýval tím, jestli zákon
je dobrý nebo je špatný. Domnívám
se, že to je především politická
otázka, že to je především záležitost
zákonodárných sborů, pokud dojdou
k názoru, že jsou to špatné zákony,
myslím, že tomu nic nebrání, aby tyto
zákony změnily, případně zrušily.
Víte dobře, že tato cesta byla po 17. listopadu
1989 nastoupena, víte dobře, že zákonným
způsobem se řešila otázka rehabilitací,
že zákonným způsobem se řeší
otázka mimosoudních rehabilitací, že
jsou uvažovány další legislativní
úpravy na to, aby křivdy z minulosti ve všech
sférách činnosti byly nějakým
způsobem restituovány zejména v oblasti hmotného
odškodnění, popřípadě
odškodnění jiných nároků,
které tyto perzekuované osoby utrpěly.
Prokuratura nemá zákonodárnou iniciativu.
Je pouze jedním z míst, která se vyjadřují,
je to takzvané legislativní vyjadřovací
místo. Jediný prostředek, který v
současné době pochopitelně máme,
a to velice významný, to je po přijetí
zákona o Ústavním soudu, pokud prokurátor,
generální prokurátor republiky, popřípadě
federace dojde k názoru, že některá
norma je v rozporu s Ústavou nebo ústavním
zákonem, má právo podat ústavní
žalobu. Tam se domnívám, že byl vytvořen
mechanismus k tomu, abychom případné disproporce
při přijímání, popřípadě
spíš v té realizační oblasti,
v té aplikační oblasti, abychom uplatnili.
Tolik k mé zprávě. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu generálnímu prokurátorovi,
nyní bych si dovolil navrhnout následující
postup. Čeká nás rozprava k tomuto bodu,
mám do té rozpravy zatím jednu písemnou
přihlášku, ale domnívám se, že
to nebude jediná. Mám zprávu od ověřovatele,
že jsou připraveni nám sdělit výsledky
voleb.
Předal bych nyní slovo panu poslanci Karasovi, s
tím, že je 12.30 a poté co vyřešíme
tento bod, bychom měli udělat přestávku
na oběd.
Poslanec Jiří Karas: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych vás
seznámil s výsledkem tajného hlasování
při druhé volbě Dozorčí rady
Všeobecné zdravotní pojišťovny.
K volbě bylo ověřovateli převzato
200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno
151 hlasovacích lístků, odevzdáno
bylo 151 platných lístků, odevzdáno
bylo 0 neplatných lístků.
Počet neodevzdaných hlasovacích lístků
0. Počet nevydaných hlasovacích lístků
49.
Pro navržené kandidáty byly odevzdány
hlasy takto:
pro pana Jiřího Frkala 42 hlasů, pro pana
Jiřího Krýžeho 82 platných hlasů,
pro pana Zdeňka Rozlívku 96 platných hlasů,
pro paní Zdeňku Trhoňovou 43 platných
hlasů.
Zbývajícími členy Dozorčí
rady Všeobecné zdravotní pojišťovny
byli zvoleni pánové Zdeněk Rozlívka
a Jiří Krýže.
Dále vás seznámím s výsledkem
tajného hlasování při druhé
volbě členů Správní rady Všeobecné
zdravotní pojišťovny České republiky.
K volbě bylo ověřovateli převzato
200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno
151 hlasovacích lístků, odevzdáno
bylo 151 platných lístků, odevzdáno
bylo 0 neplatných lístků. Počet neodevzdaných
hlasů 0, počet nevydaných hlasovacích
lístků 49.
Pro navržené kandidáty byly odevzdány
hlasy takto:
pro pana Richarda Brabce bylo odevzdáno 66 platných
hlasů, pro pana Josefa Egrta 81 platných hlasů,
pro paní Boženu Hánovou 55 platných
hlasů, pro paní Ludmilu Jelínkovou bylo odevzdáno
34 platných hlasů, pro pana Pavla Nechanického
18 platných hlasů, pro pana Miroslava Rašku
44 platných hlasů, pro pana Romana Tytla 88 platných
hlasů, pro pana Karla Vašíčka 72 platných
hlasů. Zbývajícími kandidáty
do Správní rady Všeobecné zdravotní
pojišťovny byli zvoleni pánové Roman Kytl
a Josef Egrt.
Dámy a pánové, dovoluji si využít
této příležitosti: Jelikož nebyli
zvoleni pouze dva kandidáti do Správní rady
pojišťovny, navrhuji úpravu volebního
řádu, který dovoluje, aby volba kandidátů
se opakovala s dalšími kandidáty nejdříve
na příští schůzi České
národní rady, s tím, že garanční
výbor - pro sociální politiku a zdravotnictví
- by navrhl úpravu tohoto volebního řádu
tak, aby třetí kolo volby mohlo proběhnout
ještě dnes. S tím, že navrhuji - pokud
samozřejmě sněmovna odsouhlasí, trochu
předcházím událostem - že by
do třetího kola postoupili pánové
Vašíček se 72 hlasy, Brabec se 66 hlasy, paní
Hánová s 55 hlasy, pan Raška s 44 platnými
hlasy.
Prosím pana dr. Loma, aby se k tomu vyjádřil.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Karasovi a prosím předsedu
garančního výboru o vyjádření
k úpravě volebního řádu.
Poslanec Petr Lom: Paní předsedkyně,
pane místopředsedo, dámy a pánové,
byli jsme seznámeni s výsledkem hlasování
a volební komise nám oznámila, že všichni
tři kandidáti do Dozorčí rady byli
zvoleni. Z nich komise určí podle pořadí
počtu platných odevzdaných hlasů tři
členy a jednoho náhradníka.
U Správní rady je situace neukončena - vzdor
našemu očekávání - a zbývá
dovolit dva kandidáty do Správní rady. Přimlouvám
se za toto řešení, které navrhl ověřovatel
České národní rady, a myslím
si, že by to bylo i po stránce organizační
vhodné, abychom změnili volební řád
vložením odstavce, který by byl vložen
za odstavec, kde se hovoří o druhém kole,
a který by byl v textu identický s tím, že
není-li v druhém kole zvolen dostatečný
počet kandidátů, opakují se třetím
kolem volby. Tím bychom potom mohli přistoupit k
volbě dvou zbývajících kandidátů
do Správní rady, v níž by se pořadím
určilo deset členů a jeden náhradník.
Ponechávám to na úvaze sněmovny, za
výbor se vyjádřit nemohu, protože jsme
se jako výbor nesešli, ale z konzultací s několika
členy tohoto výboru vyplynulo, že jsou rovněž
pro toto řešení. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Lomovi. Hlásí se
pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Vážený
pane předsedající, vážení
kolegové a kolegyně, právě jsme slyšeli
generálního prokurátora, který hovořil
o tom, jak není možno retroaktivně měnit
právní předpisy. My jsme si schválili
volební řád a tento volební řád
je pro nás závazný.
Z obecně demokratických zásad tvrdím,
že není možné v průběhu
voleb změnit volební řád. Jestliže
jsme se jednou předem shodli na nějakých
pravidlech, musí pravidla platit až do konce. Tato
navrhovaná změna - připadá mi - by
byla porušením právních zásad
a právního vědomí. Domnívám
se, že tak nemůžeme učinit. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Paynovi. Hlásí se
pan poslanec Janeček.
Poslanec Josef Janeček: Vážený
předsedající, myslím si, že vysvětlení
kolegy Payna je v podstatě nešťastné a
nic neřeší, protože nikdo z těch,
kteří byli zvoleni, nebudou odvoláni, prostě
jsou zvoleni. Jde nám vlastně o pokračování
voleb. Čili je zbytečné znovu sestavovat
nový volební řád, jde pouze o to umožnit
tento volební akt, protože smyslem usnesení
tohoto volebního řádu bylo zvolit Správní
radu. To je pouze pokračování ve filosofii,
je zbytečné přijímat nový volební
řád.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Janečkovi. Byl jsem v mezičase
poučen, že retroaktivně nelze postupovat, pokud
by šlo o ztrátu nějakého práva,
ale pokud jde vlastně o nabytí, není to v
rozporu s právními zásadami.
Jsme nyní v situaci, kdy se jako sněmovna musíme
vyjádřit k pozměňovacímu návrhu,
který přednesl pan poslanec Karas a který
byl podpořen stanoviskem několika členů
garančního výboru. Pan poslanec Lom se hlásí
s faktickou poznámkou.
Poslanec Petr Lom: Pokud bychom, pane místopředsedo,
neodhlasovali změnu volebního řádu,
myslím, že volba by mohla proběhnout zítra,
protože zítra probíhá už další
schůze České národní rady.
Nebo se mýlím?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Nemýlíte se. Na tuto schůzi bude navazovat
hned další schůze.. Kdy to bude, dá
se těžko odhadnout. Může to být
již dnes, může to být až v pátek.
Poslanec Petr Lom: V tom případě si
myslím, že záležitost je sporná
jen po formální stránce.