Kdo je proti? 25 Děkuji, dvacet pět.
Tento návrh nebyl přijat.
Dále zde v rozpravě přednesl pověřený
člen vyšetřovací komise pan poslanec
Mašek návrh usnesení, které - sledujte
mě, pane kolego, zda je cituji přesně, říká
"ČNR bere na vědomí zprávu vyšetřovací
komise, přednesenou dne 21. února 1992".
Pane kolego, samozřejmě, že jste podával
návrh první, ale probíráme zprávu
vyšetřovací komise. Bývá zvykem,
že navrhovatel přednese návrh usnesení
a já jsem v podstatě vyzval pověřeného
člena vyšetřovací komise, aby k tomu
vystoupil, já jsem se potom ptal vás po rozpravě,
zda ten váš návrh je možno považovat
za doplňující, alternativní, nebo
za návrh usnesení také k tomu bodu. Domnívám
se, že jsou to v podstatě dvě věci vedle
sebe stojící, o kterých budeme hlasovat zvlášť.
Vy jste je neoznačil jako doplňující
návrh usnesení.
Chci nyní dát hlasovat o tom návrhu, který
přednesl pověřený člen vyšetřovací
komise, "ČNR bere na vědomí zprávu,
kterou přednesla vyšetřovací komise
.....", tak jak jsem to před chvílí
formuloval.
Je nějaká námitka proti tomuto postupu? Jestliže
ne, dávám tedy hlasovat, kdo je pro přijetí
tohoto návrhu usnesení, ať zvedne ruku.
98 Devadesát osm. Děkuji.
Kdo je proti? 1 Děkuji jeden.
Tento návrh byl přijat.
Nyní vám přečtu návrh usnesení,
které přednesl pan poslanec Kolmistr. "Vyšetřovací
komise ČNR pro otázky lustrací sdělila
ČNR, že paní poslankyně Němcová
byla registrována v letech 1954 - 1958 jako spolupracovník
VKR. O povaze této spolupráce nejsou dostupné
žádné doklady. V registru svazků StB
je paní Němcová evidována pod č.
27290 jako nepřátelská osoba od roku 1977
do roku 1989."
Chci se zeptat, jak si představuje navrhovatel uvození,
nemůže to být "ČNR, vyšetřovací
komise ČNR pro otázky lustrací .....",
má to být uvozeno slovesem "konstatuje",
jak si představuje navrhovatel uvození svého
návrhu usnesení, to je můj dotaz.
(Poslanec Kolmistr: po hlasování je to bezpředmětné.)
Pan kolega Kolmistr říká, že se domnívá,
že po hlasování je tento návrh bezpředmětný.
Mám tomu rozumět tak, že navrhujete jeho stažení?
(Poslanec Kolmistr: ne.)
Ne, takže nenavrhujete stažení, ale nejste ochoten
precizovat to návětí, jestliže je to
návrh usnesení z ČNR, tak to podle mého
názoru nemůže vypadat "ČNR ....."
a pokračovat textem, který jste mně předložil,
tak by to bylo Česká národní rada,
vyšetřovací komise ČNR pro otázky
lustrací sdělila ČNR ......"
Ptám se, zda si představujete, že by to mělo
být uvozeno slovem "konstatuje, schvaluje, bere na
vědomí". (Poslanec Kolmistr: konstatuje.) Konstatuje,
děkuji.
Pak je zde tedy návrh pana poslance Kolmistra, který
zní: "ČNR konstatuje, že vyšetřovací
komise ČNR pro otázky lustrací sdělila
ČNR, že paní poslankyně Němcova
byla registrována v letech 1954-1958 jako spolupracovník
VKR. O povaze této spolupráce nejsou dostupné
žádné doklady. V registru svazků StB
je paní Němcová evidována pod číslem
27290 jako nepřátelská osoba od roku 1977
do roku 1989."
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
zvedne ruku. 23 Děkuji, dvacet tři.
Kdo je proti? 24 Děkuji, dvacet čtyři.
Tento návrh nebyl přijat.
Tím jsme projednali VI. bod programu 32. schůze
ČNR. Ověřovatelé zřejmě
nebudou připraveni sdělit nám výsledky
druhého kola voleb. Začneme tedy projednávat
další bod.
Dalším bodem je
Prosím pana generálního prokurátora
Ludvíka Brunnera, aby se ujal slova.
Generální prokurátor Ludvík Brunner:
Pane místopředsedo, paní a páni
poslanci, jak už víte, usnesením předsednictva
České národní rady a usnesením
pléna ze včerejšího večera mi
bylo uloženo podat zprávu o vyřizování
podnětů podaných k postihu proti odpůrcům
režimu před 17. listopadem. Vzhledem k tomu, že
nebyl určen termín, resp. nebyla mi poskytnuta dostatečná
časová prostora pro to, abych mohl podat vyčerpávající
zprávu, prosil bych vás, abyste to, s čím
vás dnes seznámím na tomto jednání,
považovali za zprávu průběžnou,
s tím, abychom mohli podat vyčerpávající
zprávu, znamenalo by to prověřit stovky,
možná i tisíce spisů v orgánech
české prokuratury v jednotlivých věcech,
abychom mohli říci, jaký podnět napadl,
co bylo jeho obsahem a jakým způsobem s ním
příslušný orgán prokuratury -
počínaje okresními prokuraturami v republice,
přes krajské až po úroveň české
prokuratury - naložil.
Dovolte mi proto, abych začal v obecné rovině.
v období první poloviny roku 1990, později
s menší intenzitou, docházely na orgány
prokuratury, nejen na Generální prokuraturu České
republiky, federální, ale i na nižší
orgány prokuratury, desítky podání
jednotlivých občanů i skupin občanů
požadujících masový postih funkcionářů,
popřípadě jiných pracovníků,
nebo členů KSČ, trestní stíhání
členů předchozích vlád a v
řadě případů i postih bývalého
prezidenta Československé republiky, nebo poslanců
zákonodárných sborů pro jejich odpovědnost
za katastrofální morální i hospodářský
stav naší společnosti.
Řada těchto podání byla psaná
formou otevřeného dopisu nebo byl o podaní
oznámení informován tisk. Významnějším
oznámením bylo oznámení pana Dolejšího,
který požadoval trestní stíhání
prakticky každého člena Komunistické
strany Československa.
Jen malá část těchto podání
obsahovala konkrétní údaje o porušování
zákonů konkrétními osobami, většinou
poukazovala v obecné poloze na komunistické represe,
potlačování lidských práv a
svobod a další skutečnosti obecné povahy,
které podle názorů pisatelů měly
být dostatečným podkladem pro trestní
stíhání.
Prokuratura jako celek tendenci vyvozování kolektivní
odpovědnosti v trestní oblasti - tomuto požadavku
důsledně čelila. Vycházela z toho,
že jedním z předpokladů pro vybudování
právního státu je důsledné
dodržování základních právních
zásad, v nichž pro oblast trestního řízení
vyplývá zásada presumpce neviny, která
je upravena v § 2 platného trestního řádu.
Vycházela z kontinuity československého právního
řádu a z principů, které byly později
zakotveny také v Listině základních
lidských práv a svobod občanů, především
z principů individuální trestní odpovědnosti
za porušování právních povinností
a z principu zákazu retroaktivního působení
norem trestního práva. Tento princip byl zakotven
v článku 40, odstavec 6 Listiny, která byla
přijata po projednání v této sněmovně
a podle níž nemůže být nikdo stíhán
za jednání, které v době, kdy k němu
došlo, zákon za trestné nepovažoval. Odpovídá
to také doslovně článku 15 Mezinárodního
paktu o občanských a politických právech
z roku 1966, který se stal pro Československo závazný
v roce 1976.
Mimochodem, není to nový princip, poprvé
se objevil na polanském kódu civil, v jeho ustanovení
článku 2. V tomto smyslu byli také všichni
oznamovatelé po přijetí svých oznámení
informováni a poučeni o nemožnosti vyvozovat
kolektivní odpovědnost.
Oproti tomu byla - a jsou v současné době
- důsledně prověřována všechna
podání, která poukazovala na konkrétní
porušení konkrétních osob platných
zákonů, nejen funkcionáři, prominenty
bývalého režimu, ale zejména příslušníky
bývalé Státní bezpečnosti,
případně příslušníky
tehdejšího Sboru národní bezpečnosti,
event. příslušníky Sboru nápravné
výchovy. To znamená z příslušníků
ozbrojených složek, které se podílely
na nezákonnostech v rámci fungování
represivního mechanismu minulého režimu.
Ne ve všech případech však bylo možné
trestní stíhání zahájit. Nejčastěji
tomu brání tyto zákonné skutečnosti:
Za prvé - je to otázka promlčení,
kdy podle § 67 trestního řádu činí
maximální promlčecí doba trestného
činu, za který je podle nynějších
předpisů možné uložit výjimečný
trest, kterým je trest odnětí svobody doživotí,
20 let. Výjimku z promlčecí doby stanoví
zákon pouze na přesně vymezené trestné
činy uvedené v trestním zákoně,
které byly spáchány za takových okolností,
že zakládají válečný zločin,
nebo zločin proti lidskosti podle předpisů
zákona mezinárodního práva, nebo na
trestný čin podle § 1, zákona 156 z
roku 1950 na ochranu míru. Tím v podstatě
byla do vnitrostátního práva transponovaná
mezinárodní úmluva o nepromlčitelnosti
válečných zločinů a zločinů
proti lidskosti. V řadě případů
je však promlčecí doba mnohem kratší,
což se týká zejména násilných
a majetkových deliktů. Proto prakticky nepřichází
v úvahu trestní postih pro trestné činy
spáchané v době největšího,
nejzávažnějšího porušování
zákonnosti 50. let, v řadě případů
i pro některá trestná jednání
v době pozdější.
Druhým hmotně právním důvodem,
který brání, nebo může bránit
v některých konkrétních případech
trestnímu postihu, jsou otázky amnestií.
Od roku 1945 bylo takových amnestií v České
a Slovenské Federativní Republice vyhlášeno
celkem 19. Poslední, nejrozsáhlejší,
ze dne 1. ledna 1990. V řadě případů
tyto amnestie brání zahájení trestního
stíhání i pro méně závažné
trestné činy.
Třetím takovým důvodem je novela trestního
zákona č. 175/1990 Sb. Tato poměrně
rozsáhlá novela trestního zákona směřovala
k dekriminalizaci, tj. k omezení rozsahu trestní
represe používané státem.
Z trestního zákona byly vypuštěny především
trestné činy s majetkovou škodou spáchané
z nedbalosti porušováním příslušných
hospodářských předpisů, jejichž
aplikace by přicházela v úvahu u tzv. hospodářských
deliktů za platnosti hospodářského
zákona před jeho novelou. Podotýkám,
že tato novela byla přijata již Federálním
shromážděním po 17. listopadu roku 1990.
Kromě těchto faktorů, které komplikují
vyšetřování trestných činů
bývalých prominentů režimu, objektivně
přistupují i další faktory subjektivní
povahy. Na tomto místě jsem vás na podzim
loňského roku seznamoval se stavem české
prokuratury po předchozím projednání
ve všech výborech vaší sněmovny.
Součástí této zprávy tady byl
i stav zákonnosti, jak se nám jevil v průběhu
roku 1990. Z této zprávy vyplynuly znepokojivé
údaje o enormním nárůstu trestné
činnosti. I v současné době
dochází k odchodu řady zkušených
pracovníků, nejenom z prokuratury, ale i policie
a soudů do soukromé sféry, a to nejen v rámci
nezbytné očisty těchto orgánů
od pracovníků, kteří se zpronevěřili
svým povinnostem, ale i z toho důvodu, že řada
z nich v ní hledá a stále ještě
nalézá atraktivnější, příznivější
zejména materiální podmínky. Z toho
pak vyplývá mimořádné přetížení
zbývajících pracovníků, přičemž
tlak veřejnosti i praktický smysl pro odpovědnost
je nutí stanovit pořadí naléhavosti
pracovních problémů tak, aby upřednostňovali
pátrání po pachatelích trestné
činnosti u těch pachatelů, jejichž pobyt
na svobodě je aktuálně nebezpečný
a u nichž hrozí reálné nebezpečí,
že budou v této době pokračovat v páchání
trestné činnosti.
Neznamená to ovšem, že je podceňován
požadavek nastolení spravedlnosti potrestáním
všech viníků, avšak viníci trestných
činů bývalého režimu byli po
17. listopadu politickou cestou a proběhlými demokratickými
parlamentními volbami v převážné
míře zbaveni faktické možnosti dopouštět
se trestných činů, zejména těch,
k nimž jim dávalo příležitost jejich
postavení, ať už to bylo v jakýchkoli
složkách mocenského aparátu.
Jinými slovy vyšetřování trestných
činů bývalých prominentů, či
jiných osob může být při nedostatečném
personálním obsazení policie, prokuratury
a soudů, při nutnosti rehabilitací a při
rostoucí kriminalitě vyčleněno jen
tolik prostředků a sil, aby nebyly ohroženy
ostatní úkoly, které před orgány
činnými v trestním řízení
stojí. To je jeden z problémů, který
komplikuje zejména rychlost řízení
v takových věcech.
Další problém spočívá
v tom, že vyšetřování takových
věcí je mimořádně náročné
vzhledem k obtížnosti získávání
důkazních prostředků. Celá
řada písemných dokladů byla v období
těsně po revoluci zničena, popř. zašantročena.
Obvinění zcela v souladu se zákonem využívají
svých zákonných práv hájit
se způsobem, který sami uznají za vhodný,
a rozhodně nelze říci, že by nám
při objasňování trestné činnosti
sami napomáhali. Nelze to u nich ani předpokládat.
Totéž lze říci i u postoje řady
svědků, u nichž zkreslování faktů
nemusí být dáno jen dočasnou ztrátou
paměti, ale je ze zcela zjevných důvodů
i psychicky motivováno.
Je známou skutečností, že práce
kteréhokoliv orgánu není poslanci ani veřejností
hodnocena podle vynaložené námahy, ale podle
výsledků. Toho jsme si samozřejmě
vědomi. V souladu s ústavním postavením
a povinnostmi, které vyplývají z platné
ústavy i z dalších zákonů tohoto
státu, se domnívám, že pod mým
vedením česká prokuratura orientovala v období
revolučních změn po 17. listopadu svoji pozornost
na řešení těch otázek, které
souvisely s budováním právního státu,
založeného na demokratických principech a dodržování
práv a svobod občanů.
Za jeden z významných úkolů považovala
důsledné vyvození zákonných
důsledků z porušení těchto norem,
pokud k nim docházelo v minulosti, a to bez ohledu na osoby,
které se jich dopouštěly speciálně
s ohledem na předchozí několikaletou faktickou
nedotknutelnost těchto osob za minulého režimu.
Pozornost prokuratury byla celostátně orientována
nejen na zjišťování a postihování
případů trestné činnosti, ale
ve velmi široké míře i na zjišťování
případů neoprávněného
obohacování, odčerpání neoprávněných
majetkových prospěchů, pokud k nim docházelo,
stejně tak jako na nápravu nezákonných
rozhodnutí správních a dalších
orgánů, jimiž byly vytvořeny podmínky
pro neoprávněný prospěch či
jiné výhody, nemající oporu v právním
řádu.
Teď mi dovolte, abych v dalším sdělení,
o kterém v rozsahu zprávy chci hovořit, na
úvod zaměřil pozornost na jednu věc.
Ne všichni poslanci jsou právníci, ne všichni
z vás znáte platný zákon o prokuratuře,
ne všichni znáte základní normy, podle
nichž prokuratura v tomto státě působí.
Je to především procesní předpis,
kterým je trestní řád.
Chci tedy říci, že pokud jde o odhalování
a vyšetřování trestných činů,
tak to nespadá do kompetence prokuratury. Prokuratura není
na tuto činnost ani hmotně ani personálně
vybavena. Dovolím si vám ocitovat zákon o
federálním policejním sboru, který
v § 2, odst. 1 c) říká, že federální
policejní sbor odhaluje trestnou činnost ve spojení
s cizinou, organizovanou trestnou činnost související
s nedovolenou výrobou, rozšiřováním
a držením drog, s pašováním, s
falšováním a pozměňováním
peněz, známek a cenných papírů.
Podle § 2, odst. 1 f) koná vyšetřování
o trestných činech proti bezpečnosti státu.
Pouze v tomto momentě nekoná tzv. vyhledávací
činnost, protože ta je podle zákona svěřena
FBIS, to znamená, že operativní poznatky tohoto
orgánu, pokud svědčí o trestné
činnosti zasahující bezpečnost našeho
státu, jsou předávány k vyšetřování
této součásti Policie.
Ve federálním policejním sboru působí
vyšetřovatelé jako procesně samostatné
orgány činné v trestním řízení.
Říká se, že vyšetřovatelé
jsou ve věcech, které vyšetřují,
vázáni pouze Ústavou, ústavními
zákony, ostatními obecně závaznými
předpisy a v rozsahu stanoveným trestním
řádem pokyny prokurátora.
Pokud jde o vymezení obdobné činnosti orgánů
Policie republik, to znamená ČR a SR, tak je v příslušných
zákonech řečeno, že odhalují
trestné činy a jejich pachatele, konají vyšetřování
a vyhledávání o trestných činech
a taktéž v jejích součástech
působí procesně zcela nezávislé
vyšetřovací orgány, které ve
věcech, které vyšetřují, jsou
povinny respektovat pouze pokyny prokurátora a soudu.
Tolik obecně. A teď k zadání, které
jsem dostal, tedy k tomu, abych vás informoval, jak jsou
vyřizovány podněty, které docházejí
na orgány prokuratury v těchto věcech. Mohu
vám globálně říci, aniž
bych se zabýval detaily, že všechny tyto podněty
jsou předávány příslušným
orgánům Policie k prověření
a popř. k zahájení anebo vedení případného
vyšetřování.
Mám podklady. Protože převážná
většina těchto podnětů se týká
nezákonné činnosti StB, existuje interní
směrnice, která byla podepsána mezi generálními
prokurátory federace a republik a všemi třemi
ministry vnitra, kde jsme si vymezili kompetence při projednávání
a vyřizování těchto věcí
s odvoláním na platné zákony. Při
FMV byl zřízen speciální vyšetřovací
odbor, který se má zabývat činností
bývalé StB. Tomuto orgánu byla ze všech
složek prokuratury postupně předána
všechna oznámení, jaká je situace vyšetřování
nebo prověřování všech těchto
oznámení.
Máme zde podrobné zprávy Hlavní vojenské
prokuratury. Já se domnívám, že to je
asi mimo rámec této průběžné
informace abych vás s tím seznamoval. Chtěl
bych zdůraznit pouze jedno. Hlavní vojenský
prokurátor v listopadu loňského roku se obrátil
na federálního ministra, kde ho upozornil na to,
že řada podnětů v této oblasti
a poznatků o persekuci jednotlivců popřípadě
neformálních skupin byla předána této
součásti a dodneška - a znovu to tu opakuji
- dodnes nebyla jediná věc předána
orgánům prokuratury k podání obžaloby.
Abych byl přesný, to už se objevilo také
i ve sdělovacích prostředcích, tj.
známá causa kapitána Minaříka,
kdy jsem já osobně přebíral materiály
od ministra Langoše, tuším v dubnu loňského
roku, kdy jsem tuto záležitost osobně konzultoval
jak s federálním generálním prokurátorem
tak i s hlavním vojenským prokurátorem
a rozhodl jsem, že tuto věc bude vyšetřovat
vyšetřovatel české Generální
prokuratury, protože podle kádrových materiálů,
které jsme dostali, je zcela evidentní, že
kapitán Minařík v období skutku, za
který je stíhán, nebyl vojenskou osobou.
On byl aktivován do služeb Státní bezpečnosti
teprve po svém stažení a návratu do
Československa, což bylo tuším v roce
1975. Takže, abych uvedl na pravou míru sdělení
tiskového mluvčího federálního
ministerstva vnitra, jinak i zde opakuji, že pokud bude mít
zájem tento útvar, jsme ochotni jim tuto věc
předat k dalšímu vyšetřování,
i když vyšetřování je ukončeno,
v podstatě z hlediska procesního. Čekáme
pouze na dvě věci, a to, aby nám bylo vyhověno
dožádání příslušných
justičních orgánů Spolkové
republiky a příslušných justičních
orgánů v bývalém Sovětském
svazu, nynější Ukrajině, abychom měli
zadokumentován pobyt tohoto známého zpravodajce
mimo území naší republiky.
Na základě upozornění nebo informace
hlavního vojenského prokurátora na nedostatečnou
činnost příslušné součásti
při vyšetřování těchto
věcí následovala prověrka, která
byla nařízena u všech vyšších
vojenských prokuratur. Výsledky prověrek
se v současné době samozřejmě
vyhodnocují, kompletní zpráva by měla
být do 20. března, ale přesto mi dovolte,
abych tady z tohoto místa ocitoval některá
zjištění, která snad vám budou
vodítkem k tomu, jak asi tato práce probíhá.
Je tady uveden jeden konkrétní případ
bývalého majora státní bezpečnosti,
nechci jmenovat, pro nasazování odposlechů
v bytech osob z bývalého disentu, kdy 8. 8. 1990
vyšetřovatel Správy federálního
policejního sboru, tehdejší inspekce, zahájil
trestní stíhání a současně
vznesl obvinění příslušnému
bývalému majorovi Státní bezpečnosti
z trestného činu zneužívání
pravomoci. Dne 12. 9. 1990 dozorový prokurátor projednal
s vyšetřovatelem další postup v této
věci a téhož dne zamítl stížnost
obviněného do usnesení vyšetřovatele
o vznesení obvinění. Vyšetřování
bylo v dalším období do konce roku 1990 vedeno
vcelku průběžně bez výrazných
průtahů. Dne 18. 9. 1990 vydal dozorový prokurátor
písemný pokyn, ve kterém zevrubně
rozebral jednotlivé okolnosti případu, které
je nutno v průběhu vyšetřování
objasnit. Osobním kontaktem s vyšetřovatelem
zjišťoval dozorový prokurátor stav věcí.
V pokynu prokurátora ze dne 20. 11. 1990 sdělil
vyšetřovatel přípisem ze 13. 12.
1990, že obviněný byl 12. 12. 1990
hospitalizován po operaci a že z těchto důvodů
nelze provést seznámení s výsledky
vyšetřování. 18. 1. 1991 prokurátor
písemně uložil vyšetřovateli obstarat
lékařskou zprávu o zdravotním stavu
a pokud nebude možné z objektivních důvodů
vyšetřování ukončit ve lhůtě
do 10. 2. 1991, předložit opět spis k prověrce.