Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky Karel Dyba zaslal odpověď poslanci Josefu
Janečkovi na interpelaci ve věci bezbariérové
výstavby. V tisku 513 je uvedena pod označením
24.I.09. Odpověď se předkládá
jako tisk 513I. Ptám se pana poslance, zda je s odpovědí
spokojen?
Poslanec ČNR Josef Janeček: Odpověď
neodpovídá na to, co jsem chtěl slyšet,
tj. zda vláda v těch případech, kdy
dojde k porušení stavebních předpisů
a nejsou dodrženy právní normy, které
nařizují bezbariérovou výstavbu, uložila
např. pokuty nebo nějaké sankce.
Chtěl bych vědět, co vláda udělala,
jaké pokuty, jak zastavila stavby, jestli se o tuto problematiku
zajímala tímto způsobem.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pan ministr Dyba, pokud je přítomen, by mohl
odpovědět.
Poslanec Josef Janeček: Prosím pana ministra,
kdyby to mohl doplnit.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Prosím pana ministra, aby odpověděl.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj
Karel Dyba: Měl bych rád k dispozici písemný
materiál k bezbariérové výstavbě.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Zatím bychom tedy vzali další bod, vy byste
se na to připravil a pak byste odpověděl.
Děkuji.
Ministr pro správ u národního majetku a jeho
privatizaci ČR Tomáš Ježek a ministr státní
kontroly ČR Igor Němec zaslali odpověď
poslanci Vladimíru Líbalovi na interpelaci ve věci
plzeňské privatizační komise - v tisku
513 je uvedena pod označením 24.I 10. Odpovědi
se předkládají jako tisky 513 C a 513 L.
Ptám se pana poslance, zda je s odpověďmi spokojen.
Poslanec Vladimír Líbal: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
z odpovědí obou ministerstev jsem upřímně
řečeno mírně rozpačitý.
Musím konstatovat, že ani jedna z nich bohužel
nesplnila mé očekávání. Svým
postojem - předpokládám - se stanu oběma
ministrům asi trochu protivný, je mi to líto,
zvlášť ve vztahu k panu ministru Ježkovi.
Ale nemohu jinak. Pokusím se vysvětlit, proč
tomu tak je.
Minulý týden po obdržení odpovědi
z ministerstva státní kontroly jsem absolvoval na
žádost privatizační komise v Plzni schůzku
s jejími členy. Mnohé jsme si vysvětlili
a mohu vám sdělit jen tak na okraj, že již
nemusím platit oněch 600 tisíc a ani mě
snad nedají k soudu. Konstatoval jsem dále sebekriticky,
že takováto schůzka měla proběhnout
před podáním naší žádosti
o odvolání pěti jejích členů.
Vše by možná probíhalo jinak. Nutno však
říci, že sami členové komise
přiznali, že díky této "menší
aféře" se pročistil vzduch a ve spolupráci
s úřadem města Plzeň došlo ke
skutečnému zlepšení. Mohu dodat, že
na ulicích města je to konečně i znát.
Je to možná i díky tomu, že v nedávné
době došlo k výměně předsedy
privatizační komise. Sám za sebe musím
říci, že na jejich odvolání netrvám.
Podotýkám, že to nebylo ani předmětem
mé interpelace. Navíc uznávám, a z
této schůzky to jasně vyplynulo, že
i přes známou námitku o odborné nezpůsobilosti
členů privatizační komise by zásah
- to znamená jejich odvolání - mohl znamenat
vážné narušení kontinuity její
činnosti, i vzhledem k tomu, že provádění
malé privatizace je činnost velmi specifická
a bezprecedentní.
Na této schůzce jsme si vysvětlili i vytváření
realitních kanceláří a konsorcií
členy privatizační komise. Zde se dostávám
k bodu, který se mi jeví jako podstatný a
sem vlastně směřovala má interpelace.
Bylo mi řečeno, že tato činnost byla
jen krátkodobá a sloužila k usnadnění
práce privatizační komise. Budiž, tomuto
tvrzení mohu - a rád bych - ale také nemusím
věřit. Právě proto jsem očekával,
že od ministerstev - hlavně od ministerstva státní
kontroly - dostanu konkrétní odpověď
na mé konkrétní podněty. Totiž
zdali skutečně činnost oné realitní
kanceláře a konsorcií sloužila k tomuto
účelu. To znamená jak to bylo s činností
konsorcia A v případě vyřízení
restitučního nároku u podniku Merkur Blovice.
Očekával jsem, že podezření,
že sloužily k obohacování členů
komise, které se u části veřejnosti
objevilo, bude ze strany odpovědných ministrů
přesvědčivě vyvráceno a vysvětleno.
A to i ve vztahu k usnesení vlády ČR
ze dne 2. října - dovolte mi, abych ho citoval:
Usnesení o zabezpečení nestrannosti a objektivnosti
při výkonu státní správy v
ústředních orgánech. Vláda
uložila členům vlády a vedoucím
ostatních ústředních orgánů
státní správy zdržet se jakékoli
jiné výdělečné činnosti,
včetně soukromého podnikání,
s výjimkou vědecké, pedagogické, publicistické,
literární nebo umělecké činnosti
a správy vlastního majetku. Požádala
jednotlivé ministry a vedoucí ústředních
orgánů státní správy o zjištění
jiné výdělečné činnosti
ve stejném rozsahu u svých podřízených
pracovníků a o posouzení, zda jejich případná
jiná výdělečná činnost
není v rozporu s oprávněnými zájmy
státní správy. V případech,
kdy je v rozporu, bylo ministru uloženo požádat
příslušné pracovníky, aby ji
ukončili, nebo s nimi rozvázat pracovní poměr.
Přičemž - dodávám já -
z odpovědi pana ministra Ježka vyplynulo, že
členové privatizačních komisí
jsou pracovníky státní správy.
Bohužel z odpovědí, které jsem obdržel,
nevyplývá skutečně konkrétní
odpověď na mé podněty. Odpovědi
jsou bohužel pouze obecné. Nejsem spokojen a nemohu
vyslovit svůj souhlas. Uvědomuji si, že v procesu
tak složitém, jako je privatizace se může
tento problém jevit jako maličkost a snad jí
i je. Já se však domnívám, že i
toto proces privatizace ovlivňuje
a je nutné se s tím jasně a konkrétně
vypořádat, zvláště pro zvýšení
důvěry v privatizaci. Navíc se domnívám,
že v konkrétních odpovědích se
dá nalézat řešení, jak těmto
problémům předcházet a třeba
je i legislativně řešit.
Takže vyslovuji nesouhlas s odpověďmi. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Líbalovi. Přeje
si někdo z přítomných ministrů
se k věci vyjádřit? Pan poslanec Ježek
- nenutím vás, jenom se táži.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci Tomáš Ježek: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, vážený pane poslanče,
myslím si, že problémy s plzeňskou privatizační
komisí už jsou vyřešeny. Pan poslanec
to sám v úvodu řekl, že bouře,
která tam nastala, vlastně už ustala. Těch
schůzek a jednání kolem ní jsme měli
velmi mnoho. Právě to, že jsme se tomu věnovali
takto pečlivě, i za přítomnosti pana
poslance, je důkazem toho, že řešení
jsme našli, někteří členové
komise už odešli. Takže si myslím, že
řešení bylo nalezeno.
Chci podotknout jenom to, že od začátku jsme
nejenom věděli, ale chtěli jsme a deklarovali
jsme to jako náš politický, respektive hospodářský
zájem, aby v privatizačních komisích
byli soukromí podnikatelé. To jsme věděli
a chtěli jsme, aby tam byli.
Takže tito lidé jsou soukromníci a nikdy jsme
nezakrývali, že to víme nebo že by to
bylo něco v rozporu se zákonem. Ale to všechno
už je vlastně minulost, neboť to jsou věci,
které už jsou za námi. To důležité,
co chci říci a kvůli čemu jsem si
vzal slovo je, že máme připravenu novelu příslušných
zákonů, které si dovolím předložit
České národní radě ve velmi
krátké době, snad na příštím
dubnovém zasedání, která zcela mění
postavení privatizačních komisí a
odstraňuje určité ambivalenci, které
v jejich postavení jsou: nejasnost, zda jsou to orgány
státní správy nebo co to vlastně je,
prostě byly tam určité vady. Touto novelou
se to má odstranit. Privatizační komise budou
podstatně redukovány, protože malá privatizace
je ve většině okresů završena a
budou dále udělány - pokud novela projde
profesionální skupiny, které budou v pracovním
poměru vůči Fondu národního
majetku. Budou to jeho pracovníci. Takže toto řešení
by mělo být velice zakrátko na stole. To
na vysvětlenou k této interpelaci.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministru Ježkovi. Pan ministr Němec
toho času tady není. Ptám se pana poslance
Líbala na názor na jeho odpověď. Změnil
se po vysvětlení pana ministra Ježka?
Poslanec Vladimír Líbal: Jsem v obtížném
postavení, protože to, co jste, pane ministře,
řekl, se mi zdá být dobré a vhodné
a je dobře, že k tomu dochází. To, co
jste řekl, to vlastně už mělo být
dávno, ale budiž, je to skutečně proces,
který je tak složitý, že na tyto věci
přicházíme později, třeba i
na základě určitých případů,
které se dějí. Čili vyslovuji s vaší
odpovědí souhlas, ale přesto bych však
rád ještě dostal odpověď jednu,
od ministerstva státní kontroly: abych dostal konkrétní
odpověď na mé konkrétní podněty,
které se v interpelaci objevily.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Dám hlasovat pouze o té části,
která se týká pana ministra Ježka. Navrhuji
vydání usnesení:
Česká národní rada souhlasí
s odpověďmi pana ministra Ježka na interpelaci
poslance Vladimíra Líbala uvedenými ve sněmovním
tisku C a L.
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení. 86.
Děkuji, usnesení bylo přijato. Teď se
ptám znovu pana poslance Líbala, zda pokud jde o
pana ministra kontroly přeje si tento bod odložit,
či zda navrhuje usnesení, že sněmovna
nesouhlasí s odpovědí pana ministra Němce.
(Poslanec Líbal: nesouhlasí.)
Navrhuji vydání usnesení:
Česká národní rada nesouhlasí
s odpovědí ministra Němce na interpelaci
poslance Líbala uvedenou ve sněmovním tisku
513 C 513 L. Dávám hlasovat o tomto usnesení.
Kdo je pro toto negativní stanovisko, ať zvedne ruku.
72.
Toto usnesení bylo přijato.
Táži se pana ministra Dyby, zda už je připraven
k odpovědi na dotaz pana poslance Janečka? (Ano.)
Prosím tedy, aby přišel k řečništi.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj
Karel Dyba: Paní předsedkyně, vážená
sněmovno, my jsme s panem poslancem tuto otázku
prodiskutovali a dospěli jsme k závěru, že
na ministerstvu spolu s ním prověříme,
kdo je správně funkčně zodpovědný
za kontrolování toho, zda dochází
k tomu, na co se pan poslanec ptal, to je tedy k řešení
bezbariérových bytů. Jestli toto je uspokojivá
odpověď pro sněmovnu tak to otevírá
možnost k dalšímu řešení.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Ptám se pana poslance Janečka, zda
po doplnění je s odpovědí spokojen.
Poslanec Josef Janeček: Vzhledem k tomu,
že jsme se dohodli na tom, že tuto otázku budeme
dále řešit, ano.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Navrhuji přijmout usnesení:
Česká národní rada souhlasí
s odpovědí na interpelaci poslance Josefa Janečka
uvedenou ve sněmovním tisku 513 I. Kdo s tímto
návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. 76.
Děkuji, usnesení bylo přijato. Ministr financí
ČR Karel Špaček a ministr vnitra ČR
Tomáš Sokol zaslali odpovědi poslanci Oldřichu
Vácovi na interpelaci ve věci nezákonného
postupu ministerstva vnitra České republiky při
přidělování finančních
prostředků na Požární ochranu,
v tisku 513 je uvedena pod označením 24. I 04. Odpovědi
se předkládají jako tisky 513 A a
513 B. Interpelace byla projednána už na 30. schůzi,
ale její projednávání bylo přerušeno,
neboť pan poslanec Váca pokládal za nutné
ještě jednat se zástupci obou ministerstev.
Pana poslance Vácu zde nevidím. Ztrácí
tedy pořadí, věc přeložíme
na příští schůzi.
Předseda vlády Petr Pithart zaslal odpověď
poslanci Jiřímu Honajzerovi na interpelaci ve věci
vyšetřování trestné činnosti
DAK Slušovice a z něho vzniklých společností,
v tisku 551 je uvedena pod označením 28. I 01.
Odpověď se předkládá jako
tisk 551 E.
Pan poslanec Honajzer tady není, ztrácí pořadí,
přeložíme na další schůzi.
Pan poslanec Nerad, je tady? Není. Přeložíme
opět na další schůzi. V dalším
tady snad někdo z poslanců bude, poněvadž
jich je celá řada.
Ministr financí České republiky Karel Špaček
zaslal odpověď skupině poslanců Gertě
Mazalové, Antonínu Andrlovi, Pavlu Balcárkovi,
Josefu Bezděkovi, Petru Dudeškovi a dalším
ve věci postupu ekonomické reformy a hospodářské
situace v zemědělství a současného
stavu zemědělské výroby. V tisku 442
je uvedena pod označením 23. I 06.
Odpověď se předkládá jako tisk
442 I.
Ptám se paní poslankyně Mazalové,
příp. ostatních poslanců. Hlásí
se pan poslanec Procházka.
Poslanec Kamil Procházka: Vážená
paní předsedkyně, vážené
kolegyně a kolegové poslanci, poslanci klubu HSD
v listopadu minulého roku interpelovali v uvedené
věci, tzn. ve věci postupu ekonomické reformy,
hospodářské situace v zemědělství
a současného stavu zemědělské
výroby pana premiéra Petra Pitharta, pana ministra
zemědělství pana Bohumila Kubáta,
ministra pro správu národního majetku Tomáše
Ježka a ministra financí Karla Špačka
v této uvedené záležitosti. Ve lhůtě
do jednoho měsíce odpověděl na tuto
interpelaci pouze pan ministr financí Karel Špaček.
Jeho odpověď je možno považovat za uspokojivou.
Tato odpověď se ovšem týká pouze
desetiny problémů, které byly v interpelaci
nastíněny. O tom, jak vážné otázky
se tato interpelace dotýkala a jak závažné
varování tam bylo vysloveno, svědčí
dnes už známý propad zemědělské
výroby v katastrofální výši 21
miliard korun, a to ještě neodpovídá
skutečnému hospodářskému propadu.
Protože od té doby uplynuly čtyři měsíce
a nedostali jsem odpověď na interpelaci zejména
od pana ministra Kubáta a od pana ministra Ježka a
ani o souhrnném shrnutí odpovědí všech
tří ministrů od pana premiéra, musím
jménem interpelujících poslanců vyjádřit
hluboký nesouhlas s touto odpovědí.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci. Přeje si někdo k tomu
promluvit? Pokud nikoli, navrhuji usnesení:
ČNR nesouhlasí s odpovědí na interpelaci
skupiny poslanců uvedenou ve sněmovní tisku
432 I.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku. 55.
Kdo je proti? 2.
Zdržel se hlasování ? 30.
Zjišťuji, že nejsme usnášeníschopni.
Prosím, aby se poslanci, kteří jsou v kuloárech,
dostavili do jednací síně.
Budeme hlasovat podruhé:
ČNR nesouhlasí s odpovědí na
interpelaci skupiny poslanců uvedenou ve sněmovním
tisku 432 I.
Kdo je pro přijetí tohoto negativního usnesení,
ať zvedne ruku. 59.
Kdo je proti? 2.
Zdržel se hlasování? 43.
Usnesení bylo přijato.
Když se teď dostavil pan poslanec Lom, projednáme
ještě jeho interpelaci.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Petr Vopěnka zaslal odpověď poslanci Petru
Lomovi na interpelaci ve věci dopingu v oblasti tělovýchovy
a sportu - v tisku 513 je uvedena pod označením
24.I 02. Odpověď se předkládá
jako tisk 513 K.
Ptám se pana poslance, zda je s odpovědí
spokojen?
Poslanec Petr Lom: Vážená paní
předsedkyně, vážené poslankyně
a poslanci, vážená vládo, k odpovědi
na mou interpelaci, která se týkala komplexního
řešení problému dopingu, mám
nejprve několik věcných poznámek.
Podle § 89 zákona 35/1989 ve znění doplňujících
ustanovení je k odpovědi na interpelaci určena
doba třiceti dnů. Interpelaci jsem podal 15. listopadu
1991. V zákonné lhůtě třiceti
dnů, tj. do 15. prosince 1991, jsem neobdržel žádné
vyrozumění o osudu mé interpelace. Teprve
7. ledna - skoro po dvou měsících - jsem
obdržel informaci od předsedy vlády ČR,
že vyřízením interpelace byl pověřen
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky. Odpověď na interpelaci
od citovaného ministra je datována ze 7. 2. 1992.
Nezmiňuji se o této obtížně ověřitelné
nepřesnosti proto, že bych chtěl počítat
dny. Zpožděním však bylo zaviněno,
že jsem na odpověď nemohl reagovat na prosincové
schůzi ČNR, např. navrhnout příslušné
změny v rozpočtu, ani na lednové a dokonce
ani na únorové schůzi ČNR. Uplynul
tedy dlouhý čas, kdy naše kriminální
dopingová mafie působí zcela bez vyrušení
a patrně bude bez vyrušení působit i
nadále.
Podstatnější závadou je způsob
vyřízení mé interpelace, která
byla adresována, protože se jedná o velmi složitý
a velmi komplexní problém, vládě České
republiky. Vláda neodpověděla. Odpověděl
vládou pověřený ministr, nikoli však
za vládu, ale paradoxně jen za svůj ministerský
resort, ačkoli interpelace mířila na jiné
oblasti, nejen na zdravotnictví, ale i na ministerstvo
obchodu a měla vazbu i na některé federální
orgány, např. na federální ministerstvo
zahraničního obchodu.
V odpovědi ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy jsou vyjádřena doporučení
k dodržování směrnic pro kontrolu dopingu
a jsou tam uváděna zákonná opatření,
která jsou připravována.
Je to přirozeně málo. Toto ministerstvo však
nemůže mít působnost a nemůže
vykonávat to, co jsme od interpelace očekávali
v tak komplexním problému, kterým je doping.
Z ministerstva zdravotnictví jsem obdržel informativní
dopis 20. 12., ale nikoliv odpověď na interpelaci,
z něhož jsem se dozvěděl, že pracovní
skupina pro otázky podávání anabolik
měla poslední schůzku 11. června a
další je plánována na 14. ledna. K úrovni
názorů bych se chtěl jenom zastavit u zápisu
z jednání komise ministerstva zdravotnictví
ČR na druhé straně, kde se lékaři
- členové této komise - vyjadřují
v tomto smyslu cituji:
Z hlediska odborně lékařského nešlo
o pochybení, ale o porušení etických
zásad ze současného pohledu.
Tedy úmyslné podávání dopingových
látek, zejména anabolik, o kterém každý
lékař ví, že větší
dávka může způsobit nádorové
onemocnění a v několika případech
způsobilo i smrt, tedy je pouhé "porušení
etických zásad". Zdá se mně to
neuvěřitelné, jako kdyby lékaři
- členové této komise zapomněli na
to, že hlavní zásadou v lékařství
je primom est non nocere - hlavní je neuškodit - a
jako kdyby zapomněli na Hipokratovu přísahu.