I když jsem tyto zákony, jak je v interpelaci
popsáno, dopracoval, předložil atd., stále
platí to, co jsem měl po celou dobu, kdy se zpracovávaly,
na mysli, v pozadí svého mozku. Měl jsem
totiž veliké pochybnosti o kvalitě tohoto zákona,
protože sám znám Akademii velmi dobře,
řadu let jsem tam pracoval, po určitou dobu i ve
funkci ředitele Ekonomického ústavu. Perfektně
znám co představuje prezidium Akademie a jaký
úřad se za ním skrývá. Vím,
že tam došlo k velikým změnám,
že tyto změny probíhají a vím
také, že jsem po celou dobu práce na tomto
zákoně dostával celou řadu signálů
zevnitř akademické obce, zejména od mladších
a středních pracovníků, že věci
nejsou dobré, že tomuto zákonu stále
něco chybí.
Toto po celou tuto dobu probíhá, byl to pro mně
důkaz toho, že uvnitř akademické obce
není dostatečný konsensus.
Kromě toho jsem po celou tuto dobu dostával z vysokých
škol řadu zpráv a názorů, že
to není ono, že to není přesně
to, co by to mělo být, že Akademie by vůbec
neměla existovat, že by měla zaniknout, že
rektoři se usnesli proti tomu atd. atd.
Myslím si, že akademické obci se toto nedá
nařídit, že tam je třeba v této
záležitosti najít konsensus. A protože
sám jsem s tím měl svůj vlastní
vnitřní celou tu dobu, nebyl jsem s to tuto záležitost
vždycky odpovědně předložit. Už
to bylo předloženo, ale přesto se vždycky
vynořilo něco, co mě přinutilo k tomu,
abych souhlasil s tím, aby to bylo staženo nebo dáno
poněkud stranou.
Podotýkám, že se k tomu přidaly třeba
i zprávy o tom, kdo na tomto zákonu pracoval. Když
jsem se to dozvěděl, také mě to přimělo
k tomu, abych byl opatrný.
Rád bych k tomu dodal, že samozřejmě
absolutně nemohu souhlasit s tím, že pokud
nastane nějaké právní vakuum v této
oblasti, když se zde popisuje např. v lednu 1993 jakýsi
katastrofický scénář, co se stane
s Akademií, když nebude zákon přijat,
dojde k rozkladu české vědy a vzdělanosti,
že to bude mít katastrofální dopad,
že 10 tis. vysoce kvalifikovaných pracovníků
přestane plnit své úkoly, množství
mezinárodních kontaktů a závazků
bude násilím přerušeno, po léta
budované týmy a vědecké školy
se rozpadnou, dojde k výraznému úniku mozků
nejen do zahraničí, ale i do řady náhradních
profesí.
Kéž by tomu tak někdy bylo, kdyby unikly do
těchto náhradních profesí, např.
na vysoké školy a i do praxe.
Konstatuje se, že kvalifikace těchto pracovníků
nebude racionálně využita, že důsledky
se sice neprojeví okamžitě, ale v průběhu
několika let v dlouhodobém oslabení intelektuálního
a v důsledku toho i hospodářského
potenciálu České republiky, že takové
hospodaření s duševním bohatstvím
národa, k němuž věda patří,
je považováno za neuvážené a politicky
neodpovědné.
Za sebe prohlašuji, že toto všechno absolutně
nepovažuji za možné, že to vůbec
nesouvisí s nějakým zákonem o Akademii
a o vědě a technologiích. To je prostě
naprostá dramatizace věcí, která je
zcela mimo danou problematiku.
Mohu vám uvést tisíce případů,
kdy fungovala věda bez zákonů a fungovala
dobře. Např. v Itálii platí ještě
zákony s doby Mussoliniho a italská věda
přitom také existuje a funguje. Myslím si
proto, že uvedené námitky jsou naprosto nepřijatelné.
Jaký je další postup v této záležitosti?
Vláda schválila členy v radě pro vědu
a technologie. Je to pomocný orgán vlády,
který je složen z vědců, reprezentujících
jak vysoké školy, tak i Akademii věd, jsou
tam i zástupci aplikovaného výzkumu a jsou
tam především zástupci mladší
a střední vědecké generace.
Tento, podle mého názoru pomocný, poradní
orgán, který má existovat do doby, než
bude schválen zákon o vědě a technologiích,
má na starosti pan místopředseda vlády
Baudyš, který už také v předchozím
období koordinoval práce na uvedených zákonech.
Tato rada pro vědu a technologie má už dnes
předložen také jeden z návrhů
na transformaci Československé akademie věd
a bude se jím zřejmě v nejbližších
dnech zabývat.
Rada, která je řízena místopředsedou
vlády Baudyšem, má projednat oba návrhy
zásad zákonů. To je ten nejaktivnější
orgán, vědci samotní, rada složená
z vědců reprezentujících různé
protikladné názory projedná oba návrhy
zákonů, jak o Akademii, tak o vědě
a technologiích, aby to bylo 11. března předloženo
na zasedání vlády. Doufám, že
tam konečně konsensus bude dosažen, že
předložené návrhy zákonů
budou akceptovatelné pro širokou vědeckou veřejnost
a že se dočkáte tady obou zákonů
tak, aby mohly být projednány v parlamentě.
Znovu opakuji, že si myslím, že na těchto
zákonech určitě výkonnost československé
vědy není tak závislá, jak se to tady
dramaticky prezentovalo. To je moje odpověď na interpelaci,
kterou jste zde slyšeli.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministrovi Dybovi.
Hlásí se pan ministr Vopěnka.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Petr Vopěnka: Vážený pane
předsedající, vážené paní
poslankyně, páni poslanci, považuji za nutné,
abych zde při této příležitosti
konstatoval některá fakta, týkající
se naléhavé interpelace poslanců KDU na vládu
ČR ve věci projednávání zásad
zákona o České akademii věd a umění.
Zdůrazňuji, že se nejedná o odpověď
na tuto interpelaci, protože tou byl pověřen
pan ministr Dyba. Považuji pouze za nutné uvést
některé skutečnosti, které by sněmovna
měla znát.
Zákon o České akademii věd a umění
jsem chápal, a jak se ukazuje, patrně mylně,
v mnohem širším smyslu, než v jakém
ho požaduje ČNR. Domníval jsem se, že
jde o obecný zákon, který by měl řešit
otázky naší vědy. Proto jsem na schůzi
vlády předložil jen zatím ve velmi obecných
rysech návrh na postupné čtyřleté
období, během něhož by docházelo
k nenásilnému včleňování
vědeckých ústavů ČSAV do sítě
vysokých škol, zdravotnických zařízení
a jiných podniků.
Na základě tohoto mého vystoupení
ve vládě jsem byl pozván na výbor
ČNR pro vědu, vzdělání a kulturu,
který mě tak říkajíc trochu
pokáral za to, že jsem takový návrh
v diskusi ve vládě vůbec vyslovil. Cituji
z usnesení č. 218/1992 ze dne 13. 2. 1992
zmiňovaného výboru:
výbor konstatuje, že předložené
stanovisko ministra školství, mládeže
a tělovýchovy ČR k návrhu zásad
zákona ČNR o České akademii věd
a umění je v rozporu s platným zákonem
ČNR č. 105/1991 Sb., který v § 29, odst.
2 výslovně předpokládá přijetí
zákona ČNR o akademii věd.
Další usnesení nebudu citovat.
Podle tohoto usnesení musím mít za to, že
ČNR automaticky předpokládá, že
v nějaké formě zůstane Československá
akademie věd zachována bez ohledu na to, jaká
to bude forma, a tedy, že příslušný
zákon je zde naprosto jednoznačně chápán
v onom velmi úzkém smyslu obsaženém
v názvu tohoto zákona, jak jsem ho tímto
způsobem nechápal.
Nebudu v předkládání mých návrhů
dále pokračovat a budu se chovat v této věci
ukázněně. Nicméně považuji
za důležité upozornit,že několik
dnů po mém vystoupení ve vládě
a po přijetí usnesení zmiňovaného
výboru jsem obdržel následující
informace. Chtěl bych vás s nimi seznámit.
1. záznam z jednání politické komise
ministrů školství zemí střední
a východní Evropy konané 17. 1. 1992 v Bruselu
pod vedením víceprezidenta komise Evropských
společenství. Těžiště jednání
spočívalo v hledání a nalézání
optimálního způsobu finančního
podpoření vědy a výzkumu ze strany
Evropských společenství pro země střední
a východní Evropy. Komise expertů za vedení
prezidenta společnosti Maxe Planka předložila
své stanovisko k optimálnímu systému
vědy a výzkumu v zemích střední
a východní Evropy. Toto stanovisko vychází
z konstatování nezbytnosti vytvořit v těchto
zemích jednotný systém vědy a výzkumu.
V těchto zemích existuje dosud dvoukolejná
soustava, v níž hrají významnou roli
akademie věd v těchto státech. Tyto akademie
byly režimy preferovány a byla podceněna úloha
vysokých škol ve vědecké práci.
Zkušenosti, které byly získány v SRN
po sjednocení, vedou k závěru, že je
v zemích střední a východní
Evropy zapotřebí postupovat podobně jako
v SRN, což znamená:
1. vytvořit jednotný systém vědy
2. tento systém opřít především
o vysoké školy
3. postupně zrušit akademii věd a ze sítě
jejích ústavů ponechat jenom ústavy,
které není pro jejich velikost, nákladnost
nebo specifičnost vhodné připojit k vysokým
školám
4. právě zmiňované ústavy je
možno organizovat jako státní vědecké
ústavy nebo je sdružit pod křídla vědecké
společnosti nebo jiné seskupení
5. finanční podpora Evropských společenství
vědě a výzkumu pro země střední
a východní Evropy bude rozhodující
měrou poskytnuta vysokému školství v
těchto zemích. Vysoké školy samy mohou
k řešení úkol vědy a výzkumu
přibrat i mimo vysokoškolská pracoviště
a na ně přesunout část získané
podpory.
Konec citátu z této zprávy.
Z informací, které jsem obdržel z ministerstva
zahraničních věcí v zápětí
potom o obdobném případu v Polsku, opět
cituji:
ministr školství Štalmachovský zastává
myšlenku připojení vědeckých
pracovišť k vysokým školám, jež
by podle něho znamenalo obnovení přirozeného
spojení vědeckého výzkumu s vysokoškolskou
učitelskou činností.
Jiný citát:
radikálním zastáncem systému likvidace
akademie věd jako přežité instituce
reprezentující totalitní systém, je
nový předseda sněmovního výboru
pro školství a vědu poslanec Smirnov ze solidarity.
Další citát:
poslanec Smirnov považuje i postup ministra Štalmachovského
v této věci za příliš mírný.
Považuji za nutné konstatovat, že obě
tyto informace, které jsem získal až po podání
mého názoru, jsou téměř naprosto
shodné s mým návrhem, jenž byl výborem
pro vědu, vzdělání a kulturu tak radikálně
odmítnut. A že mi nezbývá, než
s těžkým srdcem stanovisko ČNR respektovat.
Využil jsem této příležitosti ještě
předtím, než jsem byl vázán usnesením
vlády, které bude přijato patrně v
zákonu o České akademii věd a umění.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministrovi Vopěnkovi. Do diskuse
se hlásí pan místopředseda Kasal.
Prosím, aby se ujal slova. Dále se přihlásil
pan poslanec Květ a pan poslanec Smělík.
Pánové, prosím o stručná stanoviska.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy
a pánové, neměl jsem vůbec v úmyslu
vystupovat k odpovědím pánů ministrů.
Nicméně mi nedá, abych nevystoupil a nekonstatoval,
že s jejich odpověďmi nemohu být spokojen.
Dověděli jsme se, že naléhavá
interpelace byla naprosto zbytečná, že všechno
je v nejlepším pořádku, protože
už tento týden byla ustavena komise, které
předsedá pan místopředseda Baudyš,
která už určité plány má
a že 11. března půjde materiál do vlády,
takže nepochybně podle legislativního plánu
bude zajištěno, aby byl včas tento potřebný
zákon přijat.
Nezlobte se na mne, s tím nemohu být spokojen,
s vysvětlením a s dodatkem pana ministra Vopěnky
teprve ne. Domnívám se, že by bylo daleko užitečnější,
kdybychom byli seznámeni s názory ministerstva a
ne s názory komise Maxe Plancka a polských a německých
odborníků. Myslím, že by bylo zajímavé
konfrontovat dnešní vystoupení pánů
ministrů s programovým prohlášením
vlády.
Já jsem si to vyhledal a mám tady pár poznámek,
že vláda chce vytvářet politické,
administrativní, sociální a materiální
podmínky pro svobodné a tvořit v bádání
a uplatňování jeho výsledků.
Podpoří reorganizaci vědeckovýzkumné
základny, ale jinak chce ponechat příslušným
institucím volnost určovat si své zaměření
a spoléhá na to, že ony samy pro sebe vystihnou
optimální směr.
Dámy a pánové, nezlobte se na m ne, ale mně
se zdá, že vláda svou činností
v uplynulých osmnácti měsících
toto programové prohlášení neplní.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu místopředsedovi Kasalovi.
Hlásí se pan ministr Dyba.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj
Karel Dyba: Pane místopředsedo, vážená
sněmovno, právě proto, že je třeba
poskytnout tu volnost, dát vědcům prostor,
aby našli to nejlepší řešení
věci, proto ten zákon je zdržen. Právě
proto. Teď je konečně grémium,
které se o to má postarat. Je to těch čtrnáct
vědců reprezentujících skutečně
českou vědu ze všech těch různých
stran, kteří se musí dohodnout na tom, aby
svobodně a volně rozhodli o tom, co vlastně
chtějí.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Dybovi. Prosím pana poslance
Květa.
Poslanec Jan Květ: Vážený pane
předsedající, vážení členové
vlády, dámy a pánové, především
musím sněmovnu upozornit, že na vy řízení
interpelace mám osobní zájem, neboť
jsem
a) vědecký pracovník, který chce také
vyučovat na vysoké škole,
b) zaměstnanec ČSAV, nyní s 5 % úvazkem,
ovšem za jeden a půl roku v penzijním věku,
c) mi záleží na rozvoji české
vědy a vzdělanosti.
Nemohu za sebe přijmout odpověď pana ministra
Dyby, pokud se ústy jeho nebo někoho z ministrů
vláda nezaváže, že oba požadované
návrhy zákonů (o vědě a technologiích
a o České akademii věd a umění)
nepředá ČNR včas, to je tak, aby mohly
být projednány ještě v tomto volebním
období, to je do 15. 3. 1992.
Možná jsem špatně slyšel, ale tuto
jasnou odpověď jsem z řeči pana ministra
Dyby neslyšel. Pokud mi pan ministr tuto odpověď
dá, budu s odpovědí na interpelaci přes
různé další kritické připomínky,
které jsme zde slyšeli, spokojen.
Nyní pár krátkých slov: první
z obou návrhů (zákona o vědě
a technologiích) je zdržen už téměř
o rok. Jsem ochoten připustit, že asi polovina roku
z toho zpoždění může být
zaviněna diskusemi o jeho náplni atd. Ale mně
se zdá, že nejsme o nic dál, než
jsme byli v březnu loňského roku, když
jsme o tom měli diskusi ve vile Lana a kdy jsme dospěli
ke zhruba stejným závěrům jako teď.
Pak už šlo jen o to, dát těm závěrům
formální rámec.
Vše ostatní, co říkal pan ministr Dyba,
mi - odpusťte připadá jako výmluvy.
Sněmovna ví, pane ministře, že zde obvykle
nepoužívám silných slov. Ale zde se
nemohu ubránit, že průtahy působí
hlavně úředníci, a to asi i z vašeho
ministerstva, kteří se chtějí přiživovat
na vědě, jejím řízení
a podržet si svou moc a teplá místa.
Zákon o vědě a technologiích potřebujeme,
protože věda si chce zajistit svou nezávislost.
Ten zákon by ji měl zajistit.
A pokud jde o návrh zákona o České
akademii věd a umění, i mně je jasné,
že není dokonalý. Je mi známo, že
ve vládě existují různé názory
na míru integrace Akademie a vysokých škol
až po názor, který zastával pan ministr
Vopěnka, že v rámci integrace by měla
být Akademie zrušena. Ač jsem v lecčem
s panem ministrem Vopěnkou souhlasil a dodnes souhlasím
(a pan ministr to ví), nemohu souhlasit s tímto
jeho návrhem, neboť pluralita zdrojů i vědeckých
institucí, vysokých škol i samostatných
badatelských ústavů, tak, jak je běžná
ve většině vyspělých zemí,
včetně bývalého západního
Německa, dnes celého Německa, o kterém
byla řeč a kde existují univerzity, Max Planck
- instituty, existuje Leopoldina, a kde existují akademie
jednotlivých spolkových zemí, tam je běžná,
a nevím, proč by nemohla existovat i u nás.
Zastáncem tohoto názoru je i profesor Otto Wichterle,
který napsal nedávno vyjádření.
Předpokládám, že o morální
autoritě a vědecké erudici profesora Wichterleho
nikdo v této sněmovně nepochybuje.
Přitom samozřejmě jsem zastáncem co
nejužší spolupráce Akademie s vysokými
školami, vytváření společných
pracovišť i přechodu mnoha ústavů
Akademie do vysokých škol. Ale některé
ústavy Akademie (to zde řekl i pan ministr) asi
do těch vysokých škol budou moci přejít
těžko.
Ale zde jsem poněkud odbočil. Jsem členem
komise pro vědu při výboru ČNR
pro vědu, vzdělání a kulturu.
I zde, v této komisi, byla první verze zákona
o České akademii věd a umění
velmi kriticky probrána. A tak naléhavě žádám
vládu: Dejte nám návrh zákona o České
akademii věd a umění do ČNR, aby se
s ním mohly zabývat výbory a jednotliví
poslanci. My si s ním poradíme a věřím,
že výsledek bude dobrý. Ale nenechte ten zákon
o Akademii prostě spadnout pod stůl, protože
takováto zdržovací taktika by se asi nevyplatila.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Hlásí se ještě jednou
pan ministr Vopěnka. Dávám mu slovo.
Ministr školství, mládeže a
tělovýchovy Petr Vopěnka: Pane
místopředsedo, dámy a pánové,
chtěl jsem jen reagovat na vystoupení pana místopředsedy
Kasala.
Já jsem vskutku své vystoupení zde chápal
jako omluvu, že jsem špatně pochopil záměr
ČNR. Nic víc. A proto ty své
návrhy, které jsem řekl ve vládě
a které vláda vlastně ani neprojednala a
neakceptovala, nechápu, jak se mohly dostat k projednávání
na ČNR. Chápu, že ČNR má
právo se k tomu vyslovit a eventuelně mě
pokárat, že takové názory vyslovuji.
Ale k tomu, co se týče akademika Wichterleho. Podívejte
se, ten můj postupný transformační
návrh, který se dostal shodou okolností z
diskuse ve vládě ven nějakými indiskrecemi,
které mi nejsou jasné, není vlastně
můj. Já se přiznám, že jsem si
ho opsal z poznámek, které jsem si dělal
na jedné tajné předlistopadové přednášce
akademika Wichterleho. To bych chtěl jenom dodat.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Vopěnkovi. Prosím
pana poslance Smělíka.