Pátek 21. února 1992

Mohu vám zároveň sdělit výsledek hlasování do prezidia Pozemkového fondu. Seznámím vás tedy s výsledkem tajného hlasování při volbě členů prezidia Pozemkového fondu, jeho předsedy a místopředsedy.

K volbě bylo ověřovateli převzato 200 hlasovacích lístků. Z toho bylo vydáno 140 hlasovacích lístků. Odevzdáno bylo 139 platných lístků, odevzdán byl 1 neplatný lístek. Počet neodevzdaných hlasovacích lístků 0, počet neodevzdaných hlasovacích lístků 60.

Pro navržené kandidáty byly odevzdány hlasy takto:

pro pana Pavla Berana bylo odevzdáno 56 platných lístků,

pro pana Karla Burdu bylo odevzdáno 102 platných lístků,

pro pana Lubomíra Brunclíka bylo odevzdáno 7 platných hlasů,

pro pana Aloise Čaňka bylo odevzdáno 74 platných hlasů,

pro pana Vladimíra Dvořáka bylo odevzdáno 39 platných hlasů,

pro pana Miroslava Ezra bylo odevzdáno 8 platných hlasů,

pro pana Josefa Foltu byl odevzdán 1 platný hlas,

pro pana Josefa Horáka bylo odevzdáno 28 platných hlasů,

pro pana Eduarda Hutha bylo odevzdáno 9 platných hlasů,

pro pana Ondřeje Kavelu bylo odevzdáno 80 platných hlasů,

pro pana Jindřicha Koska bylo odevzdáno 66 platných hlasů,

pro pana Josefa Masaříka bylo odevzdáno 5 platných hlasů,

pro pana Svatomíra Mlčocha bylo odevzdáno 43 platných hlasů,

pro pana Josefa Mrázka bylo odevzdáno 62 platných hlasů,

pro pana Jiřího Otřísala 46,

pro pana Vlastimila Petráše bylo odevzdáno 38 platných hlasů,

pro pana Jana Potužníka bylo odevzdáno 56 platných hlasů,

pro pana Jaroslava Rožně bylo odevzdáno 9 platných hlasů,

pro pana Otakara Řezáče bylo odevzdáno 80 platných hlasů,

pro pana Miloslava Šabatu 99 platných hlasů,

pro pana Karla Štolce 61 platných hlasů,

pro pana Zdeňka Veselého 38 platných hlasů,

pro paní Evu Vlasákovou bylo odevzdáno 10 platných hlasů,

pro pana Zbyňka Žižku bylo odevzdáno 42 platných hlasů.

Předsedou prezídia Pozemkového fondu ČR byl zvolen pan Karel Burda, místopředsedou prezídia Pozemkového fondu ČNR byl zvolen pan Miroslav Šabata a dalšími členy prezídia Pozemkového fondu ČR byli zvoleni pánové: Ondřej Kabela, Otakar Řezáč a Alois Čaněk.

A nyní mohu doplnit. Já jsem předtím přehodil doplňující kandidátku. Do dalšího kola postupují pánové: Kosek, Mrázek, Štolc, Potužník, Beran a Třískal, Mlčoch a Žižka.

A pokud jde o dozorčí radu, postupují pánové: Litomiský a Hofhanzl.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Karasovi. Prosím, aby se připravily kandidátky pro druhé kolo. A protože nemůžeme hlasovat a nemůžeme pokračovat, přerušuji schůzi na oběd. Sejdeme se o půl druhé, abychom zvládli volby a schválení zákonů.

Dobrou chuť!

Odpolední jednání zahájeno druhým kolem voleb

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Vážené poslankyně, vážení poslanci, pokračujeme v jednání. Prosím pana poslance Klimeše, aby se ujal slova a budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích a o schválení rozpočtu Fondu národního majetku ČR. Prosím, pane poslanče!

Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dříve než budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích kolegy Svobody, který je zde přednesl za klub OH, chtěl bych se rád vyjádřit obecněji k některým jeho pozměňujícím návrhům.

Kolega Svoboda navrhl, aby Česká národní rada doporučila vládě ČR novelu § 9 zákona č. 171 v tomto smyslu: "Fond národního majetku České republiky předkládá způsobem stanoveným zvláštními předpisy údaje o hospodaření vládě. Ta je předkládá se svým stanoviskem ke schválení ČNR".

Dovolím si ocitovat přesné znění § 9 zákona 171, kde v odstavci 2 se říká: " Fond předkládá vládě k projednání návrh statutu, rozpočtu, roční závěrky a výroční zprávy. Vláda je předkládá se svým stanoviskem ke schválení České národní radě." Domnívám se, že v zákoně je poměrně přesně stanoveno, jakým způsobem probíhá schvalování rozpočtu i roční závěrky rozpočtu a dikci, kterou navrhuje, nevidím příliš opodstatněnou, naopak by se nižším předpisem stanovovalo, jak bude probíhat kontrola hospodaření Fondu.

Chtěl bych zdůraznit, že v žádném případě není zájem na tom, aby kontrola čerpání rozpočtu, ale i kontrola, jak prochází majetek Fondem, byla nějakým způsobem utajena, naopak budou zveřejňovány informace o tom, jak se čerpá rozpočet, jak se hospodaří s majetkem Fondu, tzn. kolik majetku na Fond přešlo a jakými formami ho zprivatizoval. Čili tam není žádný důvod nějak informace utajovat. A kromě toho si myslím, že fond jako právnická osoba, podle zcela zvláštních předpisů, protože to je zvláštní právnická osoba, předkládá účetní výkazy a mám zato, že ministerstvo financí je dostává. Takže mně se zdá novela neopodstatněná.

Co se týče dalších okruhů pozměňovacích návrhů k jednotlivým položkám: chci říci, že Fond hospodaří v rámci schváleného rozpočtu, a hospodaří systémem, že musí účelně a hospodárně prostředky Fondu vynakládat. On nemůže hospodařit systémem, že by tam byla nějaká libovůle, jak v oblasti mezd tak v jakékoliv jiné položce. Např. v oblasti mezd je schválený platový řád a i když se nám zdá, že v položce mezd je rezerva, ta rezerva neumožňuje, aby v rámci Fondu se libovolně čerpaly mzdy a rezerva je tam proto - jak zde bylo řečeno - že v této chvíli nelze přesně stanovit potřebný počet pracovníků buď Fondu, nebo externích pracovníků, kteří budou svázáni s prací Fondu tím, že budou zajišťovat - dá se říci - dosti ještě ne přesně stanovené, lépe řečeno těžko kvantifikované úkoly.

Čili pokud jsou v některých položkách rezervy, nejsou to rezervy z toho důvodu, že by si Fond měl dobře žít, ale jsou tam proto, že v tuto chvíli ještě celá řada položek není dostatečně přesně známa. Například ještě není známo, jaká bude výše nájmu Fondu, který bude sídlit v budově Čs televize. Dohoda mezi Fondem a Čs televizí ještě není. Současně bych se ještě rád vyjádřil k položce "Jiné investice", kterou kolega navrhuje vypustit. Prve jsem tady zdůvodňoval, že nedoporučuji povýšit, rozpočtový a kontrolní výbor navrhl účelovou rezervu ve výši 8 milionů korun povýšit na 30 milionů. V návrhu usnesení je "ponechat" on navrhuje "vypustit". To není tak jednoznačná záležitost z toho důvodu, že pokud tam ta položka je a k tomuto účelu se ta transakce neuskuteční, tak Fond tyto peníze nemůže čerpat. Čili není obav, že by byly tyto prostředky čerpány na jiné účely. Ale pokud je tam nedáme, tak prostě s touto alternativou, že by se ubytování zajistilo ve vlastní nemovitosti, která by se koupila, sloužila Fondu na dva - tři roky a pak se zase prodala, se nedá uvažovat a ona ta úvaha v tuto chvíli není tak jednoznačná, protože skutečně náklady na ubytování jsou velmi drahé. Jestliže řekneme, že nás ubytování stojí za pololetí 4 miliony, tak zvažme, jestli se nevyplatí za 10 milionů koupit barák, který nám bude sloužit dva - tři roky, a po třech letech ho prodáme. Čili nelze jednoznačně říci, že by bylo rozumné a hospodárné ubytovávat v hotelech. Prostě ta šance tady je a pochopitelně jsou k tomu kompetentní orgány, jak prezidium Fondu, tak ministerstvo, tak v konečné fázi my, ČNR, která vlastně jak rozpočet, tak konečné čerpání rozpočtu schvaluje. Čili bych také nedoporučoval tuto položku prostě vypustit, ta je účelově vázána a k ničemu jinému nemůže být použita.

Poslanec Svoboda byl dosti kritický i k jiným položkám, jako jsou "Služby a práce nevýrobní povahy" - snížit o 3 miliony, říkám, že to jsou věci velice subjektivní. Jestli budeme počítat náklady na nevýrobní povahu na jednoho úředníka na ministerstvu tom a tom jsou takové a na jiném ministerstvu jsou takové a takové, to bychom podle mě zabředly do velmi neplodné diskuse. Domnívám se, že v rámci Fondu jsou kompetentní orgány, které skutečně posuzují účelnost a hospodárnost vynakládání těchto prostředků. Jestliže se sněmovna domnívá, myslí, že jsme schopni to posoudit jinak a lépe, dáme to najevo hlasováním. Tolik tedy asi k jeho pozměňovacím návrhů obecně a nyní bych nechal hlasovat o jeho návrzích konkrétně, tak jak byly podány.

První pozměňovací návrh byl k položce 5104 - vypustit účelovou rezervu ve výši 8 mil. 800 tis. jako takovou.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji, dávám hlasovat:

Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím návrhem, ať zvedne ruku. 32.

Kdo je proti? 31.

Kdo se zdržel hlasování - pro kontrolu, kolik nás tady je. 38.

Návrh nebyl přijat, pokračujte, pane zpravodaji!

Poslanec Stanislav Klimeš: Další pozměňující návrh byl k položce 5401, který se nazývá Služby a práce nevýrobní povahy, snížit o 3 mil.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dávám hlasovat.

Kdo souhlasí s tímto pozměňujícím návrhem, ať zvedne ruku. 23

Kdo je proti? 31.

Pozměňující návrh nebyl přijat.

Prosím, pokračujte.

Poslanec Stanislav Klimeš: Další pozměňující návrh je k položce 5407, FKSP, snížit o 100 tis. korun.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dávám hlasovat.

Kdo je tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku. 11.

Kdo je proti? 17.

Děkuji. Pozměňující návrh nebyl přijat.

Prosím, pokračujeme.

Poslanec Stanislav Klimeš: Další pozměňující návrh je k položce 5601 - Náklady na mzdy, snížit o 5 mil.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dávám hlasovat.

Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku. 43.

Kdo je proti? 30.

Ani tento návrh nebyl přijat.

Pokračujte prosím.

Poslanec Stanislav Klimeš: Další pozměňující návrh - v položce 5501 - Cestovné, zvýšit o 800 tis.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dávám hlasovat.

Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku. 2.

Kdo je proti? 7.

Pozměňovací návrh nebyl přijat. Pokračujme.

Poslanec Stanislav Klimeš: Další pozměňovací návrh je - to by byl zřejmě bod III navrhovaného usnesení: Česká národní rada doporučuje vládě ČR, aby předložila České národní radě návrh na změnu § 9 zákona č. 171/1991 Sb., v tomto smyslu: Fond národního majetku České republiky předkládá způsobem stanoveným zvláštními předpisy údaje o hospodaření vládě. Ta je předkládá se svým stanoviskem ke schválení České národní radě.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku. 52

Kdo je proti? 21.

Kdo se zdržel hlasování? 31. Nebyl přijat.

Prosím, pokračujme.

Poslanec Stanislav Klimeš: To jsou všechny pozměňující návrhy vzešlé z rozpravy, takže můžeme hlasovat o návrhu usnesení na str. 2 společné zprávy.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Kdo souhlasí s vládním návrhem rozpočtu Fondu národního majetku České republiky na rok 1992, podle sněmovního tisku 559 ve znění společné zprávy výborů České národní rady, podle sněmovního tisku 582, pozměňující návrhy nebyly přijaty, dávám hlasovat.

Kdo je pro tento zákon, ať zvedne ruku. 77

Kdo je proti? 2.

Pro kontrolu - kdo se zdržel hlasování? 27. Děkuji, zákon byl přijat.

Blahopřeji.

Prosím pana poslance Fejfara, má faktickou poznámku.

Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dovolil bych si navrhnout procedurální návrh na změnu programu této schůze, a to z důvodů časových i jiných. Chtěl bych navrhnout, aby byla zpráva o činnosti vyšetřovací komise České národní rady k otázkám lustrací přednesena teď.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji. Hlasujeme. Pan místopředseda Kasal se také hlásí s připomínkou.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Moje připomínka bude velice krátká. V úterý, resp. ve středu ráno jsme prohlásili interpelaci, kterou přednesl pan poslanec Smělík, jako naléhavou s tím, že chceme odpověď vědět ještě tento pátek. Chci, abychom toto měli na vědomí až budeme hlasovat o návrhu pana poslance Fejfara a zároveň upozorňuji na skutečnost, že jsme se dohodli, že skončíme dnes v 15.00 hodin.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dříve, než dám hlasovat, vám řeknu celý dnešní program. S panem místopředsedou české vlády Baudyšem jsme se dohodli, že až do přerušení schůze odložíme vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon o státním odborném dozoru nad bezpečností práce. Dále dnes bychom vyslechli interpelaci, o které mluvil pan místopředseda Kasal. Dále si vyslechneme zprávu komise, to, co navrhoval pan poslanec Fejfar a doufejme, že se dozvíme výsledky zvolení komise pro Pozemkový fond. To je celý program, což můžeme za tři čtvrtě hodiny zvládnout. Přerušili bychom schůzi, byla tady řada dohadů. Uděláme to tak, že podobně jako minule, bychom spojili pokračování této schůze až s následujícím plénem v březnu.

Pokud by se vyskytlo něco mimořádně naléhavého, vyzvali bychom vás v týdnu od 2. března a pokud by bylo nutné, svolali bychom poslance k dokončení této 31. schůze. Je to shrnutí ze všech připomínek, které zde byly předneseny a proto myslím, že mohu dát hlasovat en bloc o tom, zda souhlasíte s dnešním dokončením této části schůze a s jejím přerušením, jak jsem uvedl.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 74.

Kdo je proti? 2.

Kdo se zdržel hlasování? 24.

Kdo nehlasoval? (Neuvedeno.) Děkuji.

Konstatuji, že návrh na změnu pořadu byl přijat.

Nyní prosím pana ministra Dybu, aby odpověděl na naléhavou interpelaci.

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj Karel Dyba: Pane místopředsedo, vážená sněmovno, pan poslanec Smělík a pánové poslanci Květ, Klener a Bursík podali interpelaci ve věci projednávání zásad zákona o České akademii věd a umění a zásad zákona o vědě a technologiích.

Omezil bych se nyní na zákon o České akademii věd a umění a potom bych se krátce vyjádřil k zákonu o vědě a technologiích.

Mohl bych zde samozřejmě široce vysvětlovat celou řadu problémů a záležitostí, které s tímto zákonem byly spojeny, ale podávám zde své osobní svědectví a stanovisko k této problematice.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP