Mohu vám zároveň sdělit výsledek
hlasování do prezidia Pozemkového fondu.
Seznámím vás tedy s výsledkem tajného
hlasování při volbě členů
prezidia Pozemkového fondu, jeho předsedy a místopředsedy.
K volbě bylo ověřovateli převzato
200 hlasovacích lístků. Z toho bylo vydáno
140 hlasovacích lístků. Odevzdáno
bylo 139 platných lístků, odevzdán
byl 1 neplatný lístek. Počet neodevzdaných
hlasovacích lístků 0, počet neodevzdaných
hlasovacích lístků 60.
Pro navržené kandidáty byly odevzdány
hlasy takto:
pro pana Pavla Berana bylo odevzdáno 56 platných
lístků,
pro pana Karla Burdu bylo odevzdáno 102 platných
lístků,
pro pana Lubomíra Brunclíka bylo odevzdáno
7 platných hlasů,
pro pana Aloise Čaňka bylo odevzdáno 74 platných
hlasů,
pro pana Vladimíra Dvořáka bylo odevzdáno
39 platných hlasů,
pro pana Miroslava Ezra bylo odevzdáno 8 platných
hlasů,
pro pana Josefa Foltu byl odevzdán 1 platný hlas,
pro pana Josefa Horáka bylo odevzdáno 28 platných
hlasů,
pro pana Eduarda Hutha bylo odevzdáno 9 platných
hlasů,
pro pana Ondřeje Kavelu bylo odevzdáno 80 platných
hlasů,
pro pana Jindřicha Koska bylo odevzdáno 66 platných
hlasů,
pro pana Josefa Masaříka bylo odevzdáno 5
platných hlasů,
pro pana Svatomíra Mlčocha bylo odevzdáno
43 platných hlasů,
pro pana Josefa Mrázka bylo odevzdáno 62 platných
hlasů,
pro pana Jiřího Otřísala 46,
pro pana Vlastimila Petráše bylo odevzdáno
38 platných hlasů,
pro pana Jana Potužníka bylo odevzdáno 56 platných
hlasů,
pro pana Jaroslava Rožně bylo odevzdáno 9 platných
hlasů,
pro pana Otakara Řezáče bylo odevzdáno
80 platných hlasů,
pro pana Miloslava Šabatu 99 platných hlasů,
pro pana Karla Štolce 61 platných hlasů,
pro pana Zdeňka Veselého 38 platných hlasů,
pro paní Evu Vlasákovou bylo odevzdáno 10
platných hlasů,
pro pana Zbyňka Žižku bylo odevzdáno 42
platných hlasů.
Předsedou prezídia Pozemkového fondu ČR
byl zvolen pan Karel Burda, místopředsedou prezídia
Pozemkového fondu ČNR byl zvolen pan Miroslav Šabata
a dalšími členy prezídia Pozemkového
fondu ČR byli zvoleni pánové: Ondřej
Kabela, Otakar Řezáč a Alois Čaněk.
A nyní mohu doplnit. Já jsem předtím
přehodil doplňující kandidátku.
Do dalšího kola postupují pánové:
Kosek, Mrázek, Štolc, Potužník, Beran
a Třískal, Mlčoch a Žižka.
A pokud jde o dozorčí radu, postupují pánové:
Litomiský a Hofhanzl.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Karasovi. Prosím, aby se
připravily kandidátky pro druhé kolo. A
protože nemůžeme hlasovat a nemůžeme
pokračovat, přerušuji schůzi na oběd.
Sejdeme se o půl druhé, abychom zvládli volby
a schválení zákonů.
Dobrou chuť!
Odpolední jednání zahájeno druhým
kolem voleb
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, pokračujeme v jednání. Prosím
pana poslance Klimeše, aby se ujal slova a budeme hlasovat
o pozměňovacích návrzích a
o schválení rozpočtu Fondu národního
majetku ČR. Prosím, pane poslanče!
Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dříve než budeme hlasovat o pozměňovacích
návrzích kolegy Svobody, který je zde přednesl
za klub OH, chtěl bych se rád vyjádřit
obecněji k některým jeho pozměňujícím
návrhům.
Kolega Svoboda navrhl, aby Česká národní
rada doporučila vládě ČR novelu §
9 zákona č. 171 v tomto smyslu: "Fond národního
majetku České republiky předkládá
způsobem stanoveným zvláštními
předpisy údaje o hospodaření vládě.
Ta je předkládá se svým stanoviskem
ke schválení ČNR".
Dovolím si ocitovat přesné znění
§ 9 zákona 171, kde v odstavci 2 se říká:
" Fond předkládá vládě
k projednání návrh statutu, rozpočtu,
roční závěrky a výroční
zprávy. Vláda je předkládá
se svým stanoviskem ke schválení České
národní radě." Domnívám
se, že v zákoně je poměrně přesně
stanoveno, jakým způsobem probíhá
schvalování rozpočtu i roční
závěrky rozpočtu a dikci, kterou navrhuje,
nevidím příliš opodstatněnou,
naopak by se nižším předpisem stanovovalo,
jak bude probíhat kontrola hospodaření Fondu.
Chtěl bych zdůraznit, že v žádném
případě není zájem na tom,
aby kontrola čerpání rozpočtu, ale
i kontrola, jak prochází majetek Fondem, byla nějakým
způsobem utajena, naopak budou zveřejňovány
informace o tom, jak se čerpá rozpočet, jak
se hospodaří s majetkem Fondu, tzn. kolik majetku
na Fond přešlo a jakými formami ho zprivatizoval.
Čili tam není žádný důvod
nějak informace utajovat. A kromě toho si
myslím, že fond jako právnická osoba,
podle zcela zvláštních předpisů,
protože to je zvláštní právnická
osoba, předkládá účetní
výkazy a mám zato, že ministerstvo financí
je dostává. Takže mně se zdá
novela neopodstatněná.
Co se týče dalších okruhů pozměňovacích
návrhů k jednotlivým položkám:
chci říci, že Fond hospodaří
v rámci schváleného rozpočtu, a hospodaří
systémem, že musí účelně
a hospodárně prostředky Fondu vynakládat.
On nemůže hospodařit systémem, že
by tam byla nějaká libovůle, jak v oblasti
mezd tak v jakékoliv jiné položce. Např.
v oblasti mezd je schválený platový řád
a i když se nám zdá, že v položce
mezd je rezerva, ta rezerva neumožňuje, aby v rámci
Fondu se libovolně čerpaly mzdy a rezerva je tam
proto - jak zde bylo řečeno - že v této
chvíli nelze přesně stanovit potřebný
počet pracovníků buď Fondu, nebo externích
pracovníků, kteří budou svázáni
s prací Fondu tím, že budou zajišťovat
- dá se říci - dosti ještě ne
přesně stanovené, lépe řečeno
těžko kvantifikované úkoly.
Čili pokud jsou v některých položkách
rezervy, nejsou to rezervy z toho důvodu, že by si
Fond měl dobře žít, ale jsou tam proto,
že v tuto chvíli ještě celá řada
položek není dostatečně přesně
známa. Například ještě není
známo, jaká bude výše nájmu Fondu,
který bude sídlit v budově Čs televize.
Dohoda mezi Fondem a Čs televizí ještě
není. Současně bych se ještě
rád vyjádřil k položce "Jiné
investice", kterou kolega navrhuje vypustit. Prve jsem tady
zdůvodňoval, že nedoporučuji povýšit,
rozpočtový a kontrolní výbor navrhl
účelovou rezervu ve výši 8 milionů
korun povýšit na 30 milionů. V návrhu
usnesení je "ponechat" on navrhuje "vypustit".
To není tak jednoznačná záležitost
z toho důvodu, že pokud tam ta položka je a k
tomuto účelu se ta transakce neuskuteční,
tak Fond tyto peníze nemůže čerpat.
Čili není obav, že by byly tyto prostředky
čerpány na jiné účely. Ale
pokud je tam nedáme, tak prostě s touto alternativou,
že by se ubytování zajistilo ve vlastní
nemovitosti, která by se koupila, sloužila Fondu na
dva - tři roky a pak se zase prodala, se nedá uvažovat
a ona ta úvaha v tuto chvíli není tak jednoznačná,
protože skutečně náklady na ubytování
jsou velmi drahé. Jestliže řekneme, že
nás ubytování stojí za pololetí
4 miliony, tak zvažme, jestli se nevyplatí za 10 milionů
koupit barák, který nám bude sloužit
dva - tři roky, a po třech letech ho prodáme.
Čili nelze jednoznačně říci,
že by bylo rozumné a hospodárné ubytovávat
v hotelech. Prostě ta šance tady je a pochopitelně
jsou k tomu kompetentní orgány, jak prezidium Fondu,
tak ministerstvo, tak v konečné fázi my,
ČNR, která vlastně jak rozpočet, tak
konečné čerpání rozpočtu
schvaluje. Čili bych také nedoporučoval tuto
položku prostě vypustit, ta je účelově
vázána a k ničemu jinému nemůže
být použita.
Poslanec Svoboda byl dosti kritický i k jiným položkám,
jako jsou "Služby a práce nevýrobní
povahy" - snížit o 3 miliony, říkám,
že to jsou věci velice subjektivní. Jestli
budeme počítat náklady na nevýrobní
povahu na jednoho úředníka na ministerstvu
tom a tom jsou takové a na jiném ministerstvu jsou
takové a takové, to bychom podle mě zabředly
do velmi neplodné diskuse. Domnívám se, že
v rámci Fondu jsou kompetentní orgány, které
skutečně posuzují účelnost
a hospodárnost vynakládání těchto
prostředků. Jestliže se sněmovna domnívá,
myslí, že jsme schopni to posoudit jinak a lépe,
dáme to najevo hlasováním. Tolik tedy asi
k jeho pozměňovacím návrhů
obecně a nyní bych nechal hlasovat o jeho návrzích
konkrétně, tak jak byly podány.
První pozměňovací návrh byl
k položce 5104 - vypustit účelovou rezervu
ve výši 8 mil. 800 tis. jako takovou.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji, dávám hlasovat:
Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím
návrhem, ať zvedne ruku. 32.
Kdo je proti? 31.
Kdo se zdržel hlasování - pro kontrolu, kolik
nás tady je. 38.
Návrh nebyl přijat, pokračujte, pane zpravodaji!
Poslanec Stanislav Klimeš: Další pozměňující
návrh byl k položce 5401, který se nazývá
Služby a práce nevýrobní povahy, snížit
o 3 mil.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Dávám hlasovat.
Kdo souhlasí s tímto pozměňujícím
návrhem, ať zvedne ruku. 23
Kdo je proti? 31.
Pozměňující návrh nebyl přijat.
Prosím, pokračujte.
Poslanec Stanislav Klimeš: Další pozměňující
návrh je k položce 5407, FKSP, snížit
o 100 tis. korun.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Dávám hlasovat.
Kdo je tento pozměňovací návrh, ať
zvedne ruku. 11.
Kdo je proti? 17.
Děkuji. Pozměňující návrh
nebyl přijat.
Prosím, pokračujeme.
Poslanec Stanislav Klimeš: Další pozměňující
návrh je k položce 5601 - Náklady na mzdy,
snížit o 5 mil.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Dávám hlasovat.
Kdo je pro tento pozměňovací návrh,
ať zvedne ruku. 43.
Kdo je proti? 30.
Ani tento návrh nebyl přijat.
Pokračujte prosím.
Poslanec Stanislav Klimeš: Další pozměňující
návrh - v položce 5501 - Cestovné, zvýšit
o 800 tis.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Dávám hlasovat.
Kdo je pro tento pozměňovací návrh,
ať zvedne ruku. 2.
Kdo je proti? 7.
Pozměňovací návrh nebyl přijat.
Pokračujme.
Poslanec Stanislav Klimeš: Další pozměňovací
návrh je - to by byl zřejmě bod III navrhovaného
usnesení: Česká národní rada
doporučuje vládě ČR, aby předložila
České národní radě návrh
na změnu § 9 zákona č. 171/1991 Sb.,
v tomto smyslu: Fond národního majetku České
republiky předkládá způsobem stanoveným
zvláštními předpisy údaje o hospodaření
vládě. Ta je předkládá se svým
stanoviskem ke schválení České národní
radě.
Místopředseda ČNR Zdeněk
Malík: Kdo je pro tento pozměňovací
návrh, ať zvedne ruku. 52
Kdo je proti? 21.
Kdo se zdržel hlasování? 31. Nebyl přijat.
Prosím, pokračujme.
Poslanec Stanislav Klimeš: To jsou všechny pozměňující
návrhy vzešlé z rozpravy, takže můžeme
hlasovat o návrhu usnesení na str. 2 společné
zprávy.
Místopředseda ČNR Zdeněk
Malík: Kdo souhlasí s vládním
návrhem rozpočtu Fondu národního majetku
České republiky na rok 1992, podle sněmovního
tisku 559 ve znění společné zprávy
výborů České národní
rady, podle sněmovního tisku 582, pozměňující
návrhy nebyly přijaty, dávám hlasovat.
Kdo je pro tento zákon, ať zvedne ruku. 77
Kdo je proti? 2.
Pro kontrolu - kdo se zdržel hlasování? 27.
Děkuji, zákon byl přijat.
Blahopřeji.
Prosím pana poslance Fejfara, má faktickou poznámku.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane místopředsedo, vážená vládo,
dovolil bych si navrhnout procedurální návrh
na změnu programu této schůze, a to z důvodů
časových i jiných. Chtěl bych navrhnout,
aby byla zpráva o činnosti vyšetřovací
komise České národní rady k otázkám
lustrací přednesena teď.
Místopředseda ČNR Zdeněk
Malík: Děkuji. Hlasujeme. Pan místopředseda
Kasal se také hlásí s připomínkou.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Moje
připomínka bude velice krátká. V úterý,
resp. ve středu ráno jsme prohlásili interpelaci,
kterou přednesl pan poslanec Smělík, jako
naléhavou s tím, že chceme odpověď
vědět ještě tento pátek. Chci,
abychom toto měli na vědomí až budeme
hlasovat o návrhu pana poslance Fejfara a zároveň
upozorňuji na skutečnost, že jsme se dohodli,
že skončíme dnes v 15.00 hodin.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Dříve, než dám hlasovat, vám
řeknu celý dnešní program. S panem místopředsedou
české vlády Baudyšem jsme se dohodli,
že až do přerušení schůze
odložíme vládní návrh zákona
České národní rady, kterým
se mění a doplňuje zákon o státním
odborném dozoru nad bezpečností práce.
Dále dnes bychom vyslechli interpelaci, o které
mluvil pan místopředseda Kasal. Dále si vyslechneme
zprávu komise, to, co navrhoval pan poslanec Fejfar a doufejme,
že se dozvíme výsledky zvolení komise
pro Pozemkový fond. To je celý program, což
můžeme za tři čtvrtě hodiny zvládnout.
Přerušili bychom schůzi, byla tady řada
dohadů. Uděláme to tak, že podobně
jako minule, bychom spojili pokračování této
schůze až s následujícím
plénem v březnu.
Pokud by se vyskytlo něco mimořádně
naléhavého, vyzvali bychom vás v týdnu
od 2. března a pokud by bylo nutné, svolali bychom
poslance k dokončení této 31. schůze.
Je to shrnutí ze všech připomínek, které
zde byly předneseny a proto myslím, že mohu
dát hlasovat en bloc o tom, zda souhlasíte s dnešním
dokončením této části schůze
a s jejím přerušením, jak jsem uvedl.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 74.
Kdo je proti? 2.
Kdo se zdržel hlasování? 24.
Kdo nehlasoval? (Neuvedeno.) Děkuji.
Konstatuji, že návrh na změnu pořadu
byl přijat.
Nyní prosím pana ministra Dybu, aby odpověděl
na naléhavou interpelaci.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj Karel
Dyba: Pane místopředsedo, vážená
sněmovno, pan poslanec Smělík a pánové
poslanci Květ, Klener a Bursík podali interpelaci
ve věci projednávání zásad
zákona o České akademii věd a umění
a zásad zákona o vědě a technologiích.
Omezil bych se nyní na zákon o České
akademii věd a umění a potom bych se krátce
vyjádřil k zákonu o vědě a
technologiích.
Mohl bych zde samozřejmě široce vysvětlovat
celou řadu problémů a záležitostí,
které s tímto zákonem byly spojeny, ale podávám
zde své osobní svědectví a stanovisko
k této problematice.