Pátek 21. února 1992

Ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci Tomáš Ježek: Vážená sněmovno, předkládám vám návrh rozpočtu Fondu národního majetku ČR na rok 1992. Pro letošní rok počítá FNM k zabezpečení činnosti vyplývající pro něj ze zákona o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodu majetku státu na jiné osoby, nebo-li ze zákona o velké privatizaci a o fondu národního majetku a statutu národního majetku s rozpočtovými prostředky ve výši 37 mil. Kčs.

Návrh rozpočtu vychází z opravdu hospodárné potřeby fondu národního majetku pro tento rok. V souladu se zákonem č. 171 budou prostředky rozpočtu fondu hrazeny z výnosů fondu a tudíž nebudou uplatňovány ze státního rozpočtu. To jenom připomínám, to je všeobecně známý fakt. Rozpočet fondu se nijak neprotíná se státním rozpočtem. Chtěl bych k rozpočtu udělat dvě poznámky, které, myslím si, že je třeba udělat pro vysvětlení a lepší pochopení rozpočtu. Výše rezervy, která je tam, je ovlivněna dosud nedořešeným umístěním fondu a s tím souvisejícími náklady. To je také důvod, proč se rozpočet předkládá až nyní. Fond národního majetku získal pronájem místností v budově bývalé Burzy a poté v majetku televize na náměstí Gorkého a nejsou ještě dořešeny některé věci.

Druhým bodem, ke kterému bych chtěl udělat poznámku, je výše prostředků na mzdy. Fond počítá se stálými pracovníky ve výši 95 pracovníků a počítá se 13 mil. prostředků na mzdy. Těchto 13 miliónů však obsahuje i mzdy pro krátkodobá zaměstnávání brigádníků, protože nemá smysl, abychom pro krátkodobý nával prací, který souvisí s registrací schválených akciových společností a s registrací smluv a těchto věcí, zaměstnávali stálé pracovníky a proto předpokládáme, že budeme na tyto krátkodobé práce zaměstnávat krátkodobě brigádníky. Těch 13 miliónů obsahuje prostředky i na tato krátkodobá zaměstnání. Proto nesmí překvapovat, že z dělení 13 miliónů 95 vychází vyšší, než průměrná mzda. Znovu opakuji, jsou tam i mzdy, které budou vypláceny těm krátkodobě zaměstnávaným lidem, se kterými se nepočítá jako se stálými zaměstnanci.

Na závěr dodávám, že návrh rozpočtu byl projednán a odsouhlasen v prezidiu fondu 13. prosince loňského roku a ve vládě České republiky schválen týden poté 20. prosince loňského roku.

Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu ministru Ježkovi a prosím nyní společného zpravodaje výboru České národní rady, pana poslance Stanislava Klimeše, aby se ujal slova.

Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený pane předsedající, dámy pánové, vládní návrh rozpočtu fondu národního majetku České republiky pro rok 1992, tisk 559 projednaly dva výbory, a to národohospodářský výbor a výbor rozpočtový a kontrolní. Oba výbory ve svých usneseních doporučily schválení tohoto rozpočtu, s tím, že ve svých výborových usneseních přijaly k některým položkám pozměňující návrhy. Tyto návrhy jsou obsaženy ve společné zprávě, tisk 582. Přílohou společné zprávy je i návrh usnesení k rozpočtu fondu pro rok 1992. Protože do návrhu tohoto usnesení nebyly zahrnuty některé připomínky, zejména z výboru rozpočtového a kontrolního, odůvodním, proč tomu tak nebylo.

Dovolte mi, abych připomněl, jaké je postavení fondu v procesu privatizace. Jak vyplývá z příslušných zákonů a statutu fondu, fond je právnickou osobou, jehož posláním je transformovat majetek na nové vlastníky, tzn. vstupuje do toho procesu až po schválení privatizačních projektů. Naopak, schvalování privatizačních projektů patří do náplně ministerstva pro správu národního majetku, protože ministerstvo, jako ústřední orgán státní správy, hradí své náklady ze státního rozpočtu, ze své rozpočtové kapitoly, kdežto fond své náklady z majetku fondu. Nebylo by dle mého názoru správné, aby byla akceptována připomínka a pozměňující návrh rozpočtového a kontrolního výboru, který žádal ve svém usnesení, aby položka 5602 - ostatní osobní výdaje - byla povýšena o částku 5 miliónů, a to na odměny pracovníků ministerstva za práci, související se schvalováním privatizačních projektů.

Jak jsem uvedl schvalování privatizačních projektů, je náplní ministerstva, nikoliv náplní fondu. Pokud mám informace, tak tato záležitost je již vyřízena a není, myslím, třeba to řešit z rozpočtu fondu.

Další připomínka rozpočtového a kontrolního výboru, která nebyla v návrhu akceptována, byla ta, aby v položce 5104, tj. jiné investice, účelová rezerva ve výši 8 800 000 Kčs byla zvýšena na 30 miliónů, a to na nákup nemovitosti, v níž by bylo zajištěno ubytování pro zahraniční poradce. Rovněž tato připomínka nebyla akceptována. Důvodem je to, že o tomto se sice uvažuje, ale v současné době je realizace tohoto záměru, tzn. nákup bytového domu pro ubytování zahraničních poradců velmi malá pravděpodobnost. Prostě z majetku fondu jsou hrazeny náklady na hotelové ubytování a v současné době skutečně není reálné, že by se fondu podařilo zajistit takovouto nemovitost. Čili jde o účelovou rezervu. Je sice pravdou, že ubytování v hotelích je velmi drahé, ale pokud by se podařilo hospodárně nakoupit takovouto nemovitost, není to vyloučeno. Proto tam ta rezerva je.

Domnívám se, že ostatní připomínky výborů, obecné připomínky, jsou v návrhu obsaženy a že můžeme přistoupit k otevření rozpravy.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Klimešovi. Otevírám rozpravu, mám tu přihlášku pana poslance Svobody. Prosím, aby se ujal slova. Další přihlášky nejsou. Prosím, má-li někdo zájem, písemně se přihlaste.

Poslanec Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, úvodem svého vystoupení budu deklarovat osobní zájem k této věci, jako zaměstnanec Českého ministerstva financí mám nepřímou zodpovědnost za to, aby se s jakýmikoliv, prostředky státu nakládalo hospodárně, aby byly hospodárně využívány a vynakládány. Byl jsem pověřen poslaneckým klubem Občanského hnutí, abych zde přednesl jisté stanovisko nejen k návrhu rozpočtu Fondu, ale abych se zmínil i o některých problémech obecnější povahy, souvisejících s hospodaření právnických osob zřizovaných zákonem.

Prvně se budu věnovat návrhu rozpočtu Fondu podle § 19 zákona č. 191. Předkládaný návrh rozpočtu Fondu národního majetku na rok 1992 můžeme označit jako rozporný. Některým položkám by bylo třeba přičinit zevrubná vysvětlení.

Položka neinvestiční výdaje: celkové neinvestiční výdaje ve výši 24 mil. 670 tis. Kčs při přepočtu na jednoho pracovníka v cílovém stavu - pokud vím, cílový stav není zdaleka naplněn činí 250 tis. Kčs ročně, což je téměř dvojnásobek částek, které se rozpočtují v jiných ústředních orgánech.

Nemovitost pro ubytování zahraničních poradců: na nákup této nemovitosti je v rozpočtu účelově vázáno 8 mil. 800 tis. Kčs, dále v jiných položkách 2 mil. 700 tis. Kčs na vybavení této nemovitosti. Máme za to, že částku za nákup by bylo možno vypustit, kdyby se pro tyto účely použila některá vhodná budova z objektů určených k privatizaci. Možná by se tím docílilo i určitých úspor na jejím vybavení. Je otázkou, proč je nutné pro ubytování skupiny poradců na několik málo let kupovat budovu. Dovolíte-li mi osobní poznámku, ze své vlastní zkušenosti vím, že poradci budou po určité době nejraději bydlet každý co nejdále jeden od druhého, ale to je moje osobní poznámka, která nepatří do stanoviska klubu Občanského hnutí.

Další položky: položka 5101 investice - bez podrobné specifikace a bez vysvětlení, jak byla použita skupinová položka 51 loňského návrhu rozpočtu nelze doporučit. Tam jsme měli 2 mil. 400 tis. Kčs, letos rozpočtujeme 3 mil. Kčs. Je to 5,5 mil. Kčs na 100 lidí.

Položka 5401 služby a práce nevýrobní povahy: počítá se 6 mil. Kčs. Při 95 pracovnících - jde o cílový stav, který zdaleka není naplňován - může být maximální potřebná plocha místností, včetně obslužných prostor, 1500 m2, což při velmi nadsazeném odhadu 2000 za m2 ročně včetně služeb dává zhruba 3 mil. Kčs.

Samostatnou kapitolou jsou mzdy, položka 5601, kde je rozpočtováno 13 mil. Kčs na plný stav 95 pracovníků. V přepočtu na jednoho pracovníka při plném stavu je to zhruba dvojnásobek oproti platům v jiných ústředních orgánech. Pokud bychom se smířili se 7 tis. Kčs měsíčně průměrně, což je včetně obslužného personálu, tak dospíváme k necelým 8 mil. Kčs za rok.

Z toho co jsem řekl, vyplývají i některé návrhy:

Položka 5104, tj. rezerva na budovu - vypustit, položka 5401 služby a práce nevýrobní povahy - snížit o 3 mil. Kč a v návaznosti na snížení rozpočtovaných nákladů o 5 mil. Kčs rovněž snížit položku 5407 fond kulturních a sociálních potřeb.

Protože nebude budova, budou muset poradci bydlet jinak a navrhujeme tedy položku 5501 cestovné zvýšit o 800 tis. Kčs.

Toto je tedy první část, týkající se bezprostředně rozpočtu Fondu národního majetku.

Nyní bych se stručně zmínil o finančních a majetkových účtech, které nejsou zahrnuty do tohoto rozpočtu a o jejichž pohybech a stavech není Česká národní rada informována.

Z hlediska zájmu občanů je bezesporou nejzajímavější účet 942 - Fond zvláštních prostředků. Tento účet je zřízen podle § 20 zákona č. 427/1990 Sb. Prostředky na tomto účtu vedené se používají podle § 15 zákona č. 500/1990 Sb., s ohledem na § 4 téhož zákona - přeloženo do češtiny - finanční zabezpečení okresních privatizačních komisí. Je celá řada signálů z okresů, že finanční komise jsou financovány nepřehledně, že prostředků tohoto fondu se využívá v příliš velkém rozsahu.

Dalším účtem je vlastní Fond národního majetku, účet 941, kde se vede stav a pohyb Fondu národního majetku.

Dalšími účty jsou např. účet 060 - Majetek Fondu národního majetku, účet 061 - základní prostředky pronajaté z Fondu národního majetku, účet 921 - základní jmění, tj. stav a pohyb základního jmění Fondu vyčleněného pro jeho správní činnost, tvořeného pořizovací cenou základních prostředků.

Co mohu říci závěrem? Většina majetku a finančních prostředků Fondu národního majetku je vedena na účtech, ke kterým není přístup prostřednictvím rozpočtu Fondu. Já nekritizuji, že k nim není přístup rozpočtem Fondu. Říkám, že k nim nemáme přístup vůbec. Nepodléhají běžným pravidlům o hospodaření státních fondů, ale podléhají poměrně velmi striktním zásadám o vedení účetnictví a vykazování fondu. Je to ten známý výnos federálního ministerstva financí z listopadu loňského roku. Tyto zásady mimo jiné stanoví účetní osnovu a povinnost sestavování pololetních a ročních uzávěrek. Je nutné, aby i u Fondu národního majetku parlament důsledně splnil svou kontrolní funkci a seznámil se s celkovým hospodařením Fondu aspoň v rozsahu účetních uzávěrek. Anonymita prostředků, které se přesouvají mezi účty Fondu a čerpají se blíže neupřesněnými cestami, oprávněně snižuje důvěru občanů v privatizaci, její průběh a konec konců i v instituce, pověřené jejím prováděním.

Zejména finanční činnosti okresních privatizačních komisí je v řadě případů předmětem kritiky. Nejlepší odpovědí na tuto kritiku je informovanost o pohybu prostředků na příslušném účtě.

Navíc je nutno konstatovat, že zákon č. 171/1991 Sb., v § 2 odst. 2 ukládá Fondu národního majetku určité povinnosti co do předkládání ročních závěrek a výroční zprávy, tato povinnost však již není ve Statutu zmíněna ani upřesněna.

Fond národního majetku bude v krátké době správcem největšího dílu majetku České republiky a zároveň nositelem rozsáhlých pravomocí co do nakládání s tímto majetkem. Je povinností České národní rady, aby si sjednala průběžný přehled o hospodaření Fondu a to způsobem, který bude v časovém horizontu i ve věcné náplni v souladu s pravidelnými čtvrtletními zprávami vlády o stavu rozpočtového hospodaření. Závěr, který pro nás z toho vyplývá, by mohl být formulován v návrhu usnesení České národní rady, který nyní přečtu:

Česká národní rada doporučuje vládě České republiky, aby předložila České národní radě návrh na změnu § 9 zákona č. 171/1991 Sb. v tomto smyslu:

Fond národního majetku České republiky předkládá způsobem stanoveným zvláštními předpisy údaje o hospodaření vládě. Ta je předkládá se svým stanoviskem ke schválení České národní radě.

Tuto poměrnou volnost bych zdůvodnil takto: stanovení předkládací povinnosti podle zvláštních předpisů umožňuje diferencování požadavků bez dalších novel zákona. V zemích s fungující tržní ekonomikou je základním vykazovacím obdobím rok, ve vazbě na zcela odlišné podmínky naší republiky to však nepovažujeme za dostatečné.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Svobodovi. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy? (Nikdo se nehlásil.) Není tomu tak, rozpravu končím. Prosím pana ministra, zda se chce vyjádřit k přednesenému stanovisku pana poslance Svobody.

Ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci Tomáš Ježek: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, rozdělil bych vystoupení pana poslance Svobody na dvě části. Ta druhá část je sice vážná, ale nevztahuje se k materiálu, který byl předložen, není k tomu absolutně relevantní. Chci jenom ujistit sněmovnu, že výroční zpráva Fondu národního majetku už je předložena, tiskne se a dostanete ji v krátké době. Samozřejmě, že výroční zpráva o hospodaření na všech účtech, ne jen na těch, které jmenoval pan poslanec, je hotová a v krátké době ji dostanou všichni poslanci na lavici.

Čili tam není důvod pro obavy.

K samotnému rozpočtu - tam jsme skutečně uvažovali o tom, že zakoupíme velice levně, za osm miliónů, to je téměř zadarmo, tuto nemovitost, protože ubytování pro poradce, které platíme, by se takhle zaplatilo v podstatě za dva měsíce, kdyby se tato investice povedla. Nicméně pravděpodobně k té investici nedojde, takže tato položka by prostě nebyla čerpána. Pokud Česká národní rada považuje za nutné nám tuto nemovitost zakázat koupit, pak je to samozřejmě možné, ale my jsme to dávali do rozpočtu proto, že jsme chtěli ušetřit rozpočtové prostředky, protože - znovu říkám - ti poradci bydlí v hotelu, a to je několikanásobně dražší, než kdybychom ten barák koupili. Ale přejete-li si ho nekupovat, pak ho samozřejmě kupovat nebudeme, jenom to bude mnohem dražší všechno.

Ohledně mzdových výdajů jsem hovořil už v úvodním slovu, kde jsem upozornil, že jsou tam zahrnuty mzdové výdaje na lidi, kteří nebudou ve stavu Fondu pro nárazové práce spojené zejména nyní s kupónovou privatizací.

Jinak celý ten rozpočet je ovlivněn skutečností, že Fond národního majetku se zakládá, teď se stěhuje, vybavuje si místnosti zařízením, a proto nelze používat standardy existujících, zaběhlých a již vybavených institucí a ostatních ministerstev. Tento Fond začíná od nuly, čili se musí vybavovat a ty položky jsou ovlivněny touto skutečností. Vím ovšem z diskusí s poslanci a výbory, že naopak jsme byli kritizováni od jiných poslanců za to, že náklady na Fond jsou příliš malé a že bychom měli naopak přidat na mzdách. Čili tady jsou rozporná stanoviska.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu ministru Ježkovi.

Prosím nyní společného zpravodaje, zda potřebuje nějaký čas ke zpracování připomínek.

(Zpravodaj navrhuje pokračovat po obědě.)

S ohledem na to, že pan zpravodaj žádá čas na zpracování, než přeruším jednání, je zde ještě pan poslanec Tollner, který nám chce sdělit něco od vyšetřovací komise České národní rady.

Poslanec Pavel Tollner: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, vážená česká sněmovno, dámy a pánové, myslím, že v této situaci je třeba navrhnout procedurální přehození našeho bodu, který byl stanoven před interpelace. Aby sdělení komise mohlo zaznít zde a nyní, o tom je třeba asi dát hlasovat. Čili naše zpráva byla podle schváleného programu zařazena před interpelace. Pokud mě, pane místopředsedo, vyvoláváte, bylo by třeba o tom dát hlasovat.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Bohužel vidíte, že nás tady tolik není, takže to také asi budeme muset nechat po polední přestávce, protože většina poslanců se zřejmě odebrala na oběd.

Děkuji tedy zatím, budeme to muset zopakovat.

Prosím nyní pana poslance Karase, aby nám sdělil výsledek prvého kola voleb.

Poslanec Jiří Karas: Pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte, abych vás seznámil s výsledkem tajného hlasování při volbě členů dozorčí rady Pozemkového fondu.

K volbě bylo ověřovateli převzato 200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno 140 hlasovacích lístků. Odevzdáno bylo 139 platných lístků, odevzdán byl 1 neplatný lístek. Počet neodevzdaných hlasovacích lístků byl 0, počet nevydaných hlasovacích lístků 60.

Pro navržené kandidáty byly odevzdány hlasy takto:

pro pana Vladimíra Budinského bylo odevzdáno 75 platných hlasů,

pro pana Jaromíra Stibice bylo odevzdáno 80 platných hlasů,

pro pana Čestmíra Hofhanzla bylo odevzdáno 59 platných hlasů,

pro pana Jaroslava Kelnara bylo odevzdáno 117 platných hlasů,

pro pana Josefa Meiera bylo odevzdáno 80 platných hlasů,

pro pana Josefa Kubiše bylo odevzdáno 36 platných hlasů,

pro pana Jana Litomiského bylo odevzdáno 67 platných hlasů,

pro pana Luďka Fendrycha bylo odevzdáno 56 platných hlasů,

pro pana Tomáše Sojku bylo odevzdáno 46 platných hlasů a

pro pana Václava Moskala bylo odevzdáno 52 platných hlasů.

Jako členové dozorčí rady Pozemkového fondu byli zvoleni pánové: Jaroslav Kelnar, Josef Meier, Jaromír Stibic, Vladimír Budinský.

Srdečně blahopřeji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP