Z tohoto zákona vyplynul další způsob
řešení, jak v této oblasti postupovat
dále, a to tím, že z tohoto zákona se
zřizuje Federální rada pro rozhlasové
a televizní vysílání. Pochopitelně
jde zase o Federální radu, která má
kompetence a pravomoci na území federace. Z tohoto
zákona vyplývá, že je na republikách,
jakým způsobem zřídí orgán,
který by realizoval a uplatňoval ty pravomoci, které
republikám z těchto zákonů vyplývají.
Jak jistě víte, Federální rada je
složena z 9 členů, kdy podle dikce tohoto federálního
zákona 3 členy volí Česká národní
rada, 3 členy Slovenská národní rada
a 3 členy dovolí Federální shromáždění.
V těchto dnech právě probíhá
výběr kandidátů ve Federálním
shromáždění s tím, že my
jsme volili na posledním plenárním zasedání
naše 3 zástupce ve Federální radě.
Tolik jenom pro objasnění situace.
Další časová fáze začíná
po nabytí účinnosti tohoto zákona
o provozování vysílání, protože
do té doby se tato komise víceméně
v dobré vůli, ale přesto můžu
říci "partyzánsky" snažila,
aby se zrealizovalo to, co se zrealizovat má a musí
v demokratickém státě, pokud jde o vztah
k sdělovacím prostředkům a přístup
k informacím.
Podstatné je to, že od účinnosti tohoto
federálního zákona tato česká
komise při ministerstvu kultury, pokud se sešla, tak
řešila pouze zmíněné úkoly,
jak je uložilo společné zasedání
výboru pro vědu, vzdělávání
a kulturu a rozpočtového a kontrolního výboru,
pokud šlo o přidělení rozpočtových
záležitostí ještě z rozpočtu
r. 1992, kdy bylo určeno pro rozvoj nestátního
vysílání 50 miliónů korun jak
pro rozhlasové nestátní vysílání,
tak 50 miliónů korun pro televizní nestátní
vysílání.
Pokud jde o vlastní činnost, kde to v základní
činností je přidělování
licencí pro televizní vysílání,
tak kvůli této základní činnosti
se tato komise nesešla. Je to pochopitelné, protože
po účinnosti tohoto federálního zákona
de facto tato komise ztrácí opodstatnění
a záleží na tom, který orgán
bude pojmenován v působnosti České
republiky tím orgánem, který bude tuto roli
zastávat.
Dnes, tedy vlastně 3 měsíce po účinnosti
tohoto federálního zákona, je situace taková,
že v působnosti České republiky, tak
jak federální zákon také potvrdil
licence přidělené touto českou komisí,
tak je více než 30 držitelů licencí
rozhlasového lokálního vysílání
na VKV. Neexistuje stoprocentní dokonalá agenda,
která musí být průběžně
vykonávána, musí být zaznamenávány,
projednávány a evidovány veškeré
změny, které nastávají. Je zde problém
v tom, že už se objevily stížnosti na regulérnost
podmínek všech těch držitelů licencí,
kteří dostali licence a mají možnost
vysílat. Je zde problém ten, že pochopitelně
ne všechny kmitočty byly přiděleny.
Otázka určité inventury celého kmitočtového
spektra by nabídla další technické možnosti,
které by mohly být dalším přínosem
pro rozšíření konkurence v této
oblasti, aby mohli v dalších regionech naší
České republiky získat licence a vysílat.
Je zde problém v tom, že jsou zde například
možné určité frekvence v síti,
o které není zájem, např. na krátkých
vlnách se objevují zahraniční zájemci,
kteří by na rok, na dva termínově
měli zájem o frekvenci, přidělení
kmitočtu na krátkých vlnách, kde tuzemský
žadatel z technických praktických důvodů
neprojeví zájem o tyto kmitočty. Nelze toto,
pochopitelně, udělat a přitom je to zase
otázka určitého úniku možných
finančních prostředků zpětně
do této oblasti. Mluvím v podstatě o rozhlasovém
vysílání, protože to bylo to jediné,
co se podařilo.
Ještě složitější situace je
situace v oblasti televizního vysílání.
Tam, pochopitelně, zatím jediný možný,
kdo může vysílat ze zákona, je jediný
provozovatel ze zákona a to je česká televize.
Je zapotřebí, a to co nejdříve, tuto
problematiku řešit, a to tak, jak ukládá
v podstatě federální zákon č.
468 o provozování rozhlasového a televizního
vysílání. Kanál OK3 je určen
k privatizaci. Je třeba rozhodnout, jakým způsobem
bude privatizován. Žádosti jsou podány,
není orgán, který by se tímto zabýval,
pochopitelně, natož, aby jakkoliv rozhodoval. Nehledě
k tomu, že, pochopitelně, pokud jde o žádosti
další o rozhlasové vysílání,
lokální, vysílání v regionech,
žádosti také přibývají.
Zdaleka nebyli uspokojeni všichni ti, kteří
by rádi v této oblasti podnikali. Konec konců
nemusím chodit daleko, pokud jste včera četli
deník Špígl, i tam byla zveřejněna
námitka jednoho z žadatelů, neuspokojeného
žadatele, který zcela oprávněně
nelze mu nic vytýkat - si stěžoval, že
se nemá kam obrátit. Na sice existující,
ale už nefungující, ze zákona, komisi
ho víceméně odkazují na Českou
národní radu. My, pochopitelně, také
zde nemáme jakoukoliv možnost do tohoto zasahovat,
takže, pochopitelně, závěr takového
žadatele v deníku Špígl je, že si
bude stěžovat paní předsedkyni České
národní rady. To jenom pro oživení,
ten nejčerstvější konkrétní
doklad toho, že ten stav je takový, jaký je
a je neutěšený.
Teď se dostávám k vlastnímu zákonu.
My jako garanční výbor jsme se problematikou
rozhlasového a televizního vysílání
zabývali mnohokrát. Pochopitelně už
při projednávání, zejména těch
zákonů, které se týkaly České
televize a Českého rozhlasu, coby institucí
veřejno právního charakteru a něčeho
nového, co vstupuje do této oblasti v podmínkách
České republiky. Pochopitelně jsme v těchto
souvislostech projednávali i to řešení,
jakým způsobem tuto určitou neexistenci zákonů,
řekl bych, legislativní absenci od listopadu loňského
roku, kdy vešel v účinnost federální
zákon o vysílání, o provozování
vysílání, řešili jsme všechny
možné cesty a způsoby jak zabezpečit,
aby bylo naplňováno to, co naplňováno
má být. Je důležité si uvědomit
dva faktory, které sehrávají roli.
Za prvé je to praxe v těch státech, kde duální
systém nefunguje sice dlouho, protože třeba
v západní Evropě se začínal
rozjíždět na začátku 80. let,
ale přece jenom jsou podstatně dále. Za druhé
jsou to mezinárodní dokumenty, kterých je
celá řada. My jsme je podepsali, my jsme se k nim
přihlásili a já si myslím, že
je zcela pochopitelné a logické, že součástí
těchto všech dokumentů je vždy, mimo jiné,
otázka hromadných sdělovacích prostředků,
jejich prostor, který mají a hlavně jejich
vztahu ke státu, vládám apod. Já bych
za všechny dokumenty zdůraznil a uvedl jen jeden.
Je to doporučení č. 1147 parlamentního
shromáždění Rady Evropy, kde se jednoznačně
požaduje oddělení státu a hromadných
sdělovacích prostředků a tedy o této
oblasti musí rozhodovat orgán na vládě
nezávislý.
To jsou ta dvě základní východiska,
z kterých jsme vycházeli včetně zkušeností
a praxe tak, jak je zejména ve státech západní
Evropy realizována, a dospěli jsme k jedinému
možnému řešení, podle našeho
názoru, kterým je zřízení ze
zákona České rady pro rozhlasové a
televizní vysílání. Pochopitelně,
otázka další potom je konstrukce a výstavba
tohoto zákona zřizovacího tak, aby tento
zákon tuto radu vystavěl takovým způsobem,
aby to byl orgán v tom nejširším slova
smyslu, ale v jakémkoliv dalším ohledu naprosto
nezávislý.
Do jaké míry se nám to podařilo, to
jste posoudili nejspíš sami podle předloženého
sněmovního tisku, ale nejen podle sněmovního
tisku, ale také společné zprávy, ke
které bych rád učinil jednu poznámku,
která je dosti zásadní. Vzhledem k tomu,
že předkladatelem je výbor České
národní rady, tak jsme se snažili maximum všech
reálných racionálních námětů,
podnětů zapracovat do toho, co jako definitivum
bude předloženo sněmovně, vám
všem. Takže jsme se po prvním zasedání
české vlády, která projednávala
tento návrh zákona našeho výboru, spojili
s předsedou legislativní rady české
vlády. Díky němu jsme také mohli na
posledním zasedání našeho výboru,
který definitivně projednával poslední
podobu tady této předlohy zákona, projednat
a zapracovat do společné zprávy ty připomínky
z legislativní rady, které náš výbor
přijal a byla to drtivá většina. Snad
také právě proto, ač předkladatelem
je výbor České národní rady,
a mohlo by se zdát, že stanovisko vlády může
být v tomto případě citlivém
a přitom ale zásadním jakkoli, i když
třeba v menším rozporu, tak snad právě
proto na původně přerušeném jednání
předevčírem, ve středu, na jednání
vlády, kdy jsme tento návrh jako předkladatelé
obhajovali, kdy jsme si vyjasnili některá stanoviska
k určitým ožehavým bodům, které
diskusi na první pohled vyvolávají, vyjasnili.
Podstatné je, že stanovisko české vlády
je doporučující schválit tento zákon
Českou národní radou s tím, že
pochopitelně uplatňují ty pozměňovací
návrhy, které jsou uvedeny ve zprávě
legislativní rady, ve stanovisku legislativní rady
vlády České republiky. A tyto návrhy
jsou také předmětem společné
zprávy.
Pokud jde o samotnou konstrukci a výstavbu tohoto návrhu
zákona, je zde vymezeno postavení rady, vymezuje
se zde působnost rady. Ne tedy z hlediska taxativního,
protože jsme si naprosto vědomi, že názorů
v této chvíli, co vlastně by tato rada měla
vykonávat, je celá řada. A jsou to
také momenty, na které jsme nejčastěji
naráželi, pokud jsme kdekoliv a s kýmkoliv
tuto problematiku konzultovali.
Ovšem je třeba si uvědomit, že nejenom
je třeba v prvé řadě ten současný
stávající stav uvést na určitou
úroveň a dále pokračovat v tomto základním,
což jest zejména přidělování
a rozhodování o licencích, ale také
je to, pochopitelně, kontrola plnění licenčních
podmínek, dodržování právních
norem a zákonů, které pro tuto oblast jsou
platné a přijaté. Na základě
toho také rozhodovat o výši pokut a trestat.
A nejen tyto, na první pohled, takové jednorázové
a na první pohled, zdůrazňuji, jednoduché
úkony, ale jsou to i další činnosti,
jako zejména koncepční činnost v oblasti
provozování rozhlasového a televizního
vysílání na území České
republiky. Tady bychom dospěli k cílovému
řešení, kdybychom vzali jako vzor praxi a systém
těch nejvyspělejších, v této
oblasti, států západní Evropy a také
třeba i Spojených států amerických,
kde tuto oblast zajišťuje plus mínus jedna až
deset komisí, z nichž jedna přiděluje
licence, druhá pořádá rozborová
řízení a rozhoduje o pokutách a postizích
za nedodržování zákonů a nedodržení
licenčních podmínek.
Další má na starosti stížnosti,
takže tento orgán musí reagovat v zájmu
veřejnosti a v zájmu koncesionářů.
Až po komisi, která má na starosti technické
záležitosti, což je, monitorování
stanic, pořadů atd. Pro upřesnění
tento nezávislý úřad v USA má
1700 zaměstnanců. Pochopitelně toto není
srovnatelné v absolutním počtu, ale chci
jen dokumentovat to, že bude na této Radě,
na tomto orgánu, jak si bude nabírat to všechno,
co do této oblasti spadá. Ono toho není málo.
My jsme, z hlediska toho, že jsme stát ne zrovna bohatý
a že těžko můžeme přijímat
zákon, který bude absolutně cílový,
který postaví tuto oblast na úroveň
západoevropských srovnatelných zemí,
tak jsme si nemysleli. Osobně předpokládám,
že tento zákon je třeba posuzovat jako zřizovací
zákon, který zakládá to, co jsme povinováni
vůči mezinárodním dokumentům,
které jsme pod psali a ke kterým jsme se přihlásili
- toto jsme povinováni realizovat a považujeme toto
za určité povinné penzum, aby to mohlo být
zahájeno co nejdříve.
Tím se dostávám k dalšímu momentu,
který nastal, když jsme konzultovali s kolegy poslanci
tento návrh zákona a toto řešení,
což je otázka, která souvisí s rozpočtem.
Je zde obava, nebezpečí a není zrovna tato
obava neoprávněná, protože na první
pohled je to zřejmé, když si prostudujeme tuto
předlohu toho zákona, ale uvědomme si jedno,
že tento orgán by měl mít samostatnou
rozpočtovou kapitolu, která by pochopitelně
podléhala schválení České národní
radě. Je to zodpovědnost českému parlamentu
a to je jediné řešení a jediná
zodpovědnost, která u těchto orgánů
je, když jde o nezávislost. Myslím, že
ta pojistka je zde dostatečná a že budeme důvěřovat
dalším poslancům, kteří při
předkládání nejen výroční
zprávy o činnosti a hospodaření Rady
v závěru roku, ale jak ze zákona se uvádí,
vždy kdykoliv o to ČNR požádá,
že předloží takové materiály
a podklady, které poslanci budou moci zvážit
a podle nich rozhodnout.
S tím také souvisí otázka úřadu.
Jde o velice diskutovaný problém s tím, že
byla zde určitá představa, že by z hlediska
určité úspornosti a nebezpečí,
aby v dalších letech nám zde perspektivně
nebujel aparát dalšího orgánu státní
správy, že by tento výkonný aparát,
zajišťující chod Rady byl zřízen
při ministerstvu kultury a nezávislá by byla
tato devítičlenná Rada. Toto jsme jednoznačně
odmítli - použil bych lidového rčení,
že by to byl "kočkopes". Ať nazveme
tento úřad kanceláří, sekretariátem
nebo úřadem - i když " úřad"
zní z toho nejhůř, ale nehledejme v tom to
nebezpečí, že by se servis této Rady
byrokraticky rozvíjel a zvyšoval nároky na
rozpočet. Toto je součástí systému,
aby zde byla parlamentní kontrola a možnost do toho
zasahovat, protože statut Rady, který stanoví
náplň, obsazení úřadu, je zase
schvalován Českou národní radou, takže
zde je také pojistka.
I když zde není konkrétní situace srovnatelná
a neexistují absolutní argumenty ani protiargumenty,
jako výchozí jsme stanovili patnáctičlenný
úřad - vyšli jsme s rozpočtem plus minus
kolem 2 mil. Kčs. Předpokládám, že
toto jako výchozí vychází ze strany
našeho výboru jako předkladatele, abychom pochopili
finanční situaci objektivně a obecně.
Nechceme zde zakládat cílový program a jeho
řešení hned, ale jde o to, aby to minimální,
co je třeba neodkladně řešit, mohlo
být řešeno. A zde jsme došli k závěru,
že toto by nějakým způsobem mohlo činnost
této Rady podpořit a zajistit, aby se to mohlo realizovat
co nejdříve.
Samotná Rada je devítičlenná a zde
bych řekl to zásadní, že navrhujeme,
aby tři členové, kteří jsou
voleni Českou národní radou do Federální
rady pro rozhlasové a televizní vysílání,
aby byli automaticky také členy české
Rady, neboli Česká národní rada volí
nepřímo tři členy tím, že
je volí za členy Federální rady a
dále volí šest členů přímo
do české Rady pro provozování vysílání.
Zde je třeba říci, že výstavba
tohoto zřizovacího zákona pochopitelně
vychází z federální normy a do jisté
míry a nelze to ani jinak - tam, kde jsou shodné
objektivně analogické záležitosti, tak
je řeší po vzoru Federální rady
pro televizní vysílání.
V tomto návrhu zákona je zakotveno a upraveno členství
počínaje neslučitelností, která
pět vychází z obecných požadavků,
členství v Radě a jeho zánik a důvody
odvolání. Předpokládám, že
pokud jde o vlastní výstavbu a konstrukci tohoto
návrhu zákona, že jsou to ty nejzávažnější
momenty, které nejvíce asi budily a budí
pozornost v této chvíli a proto bych spíš
přenechal slovo panu společnému zpravodaji,
který nejspíš uplatní to, co bylo ve
společné zprávě zohledněno
z Legislativní rady vlády a co ještě
v lepším smyslu upravuje to, o čem jsem mluvil
a potvrzuje to poslání, které by Rada měla
splnit. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Průšovi a prosím
společného zpravodaje výborů České
národní rady poslance Petra Koháčka,
aby se ujal slova.
Poslanec Petr Koháček: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, páni ministři,
dámy a pánové, kolega Průša za
navrhovatele tohoto zákona, za výbor pro vědu,
vzdělání a kulturu poměrně
vyčerpávajícím způsobem vás
seznámil s návrhem, který tento výbor
připravil. Nicméně bych rád i přesto
zdůraznil některé momenty, které tento
návrh zákona přináší a
které já osobně považuji za klíčové
a za velice potřebné.
V prvé řadě je to koncepce, o které
jsme již mluvili při projednávání
jiných zákonných předloh v této
oblasti. Tato koncepce spočívá v principu
v tom, aby masmédia, jakými jsou televize a rozhlas
v maximální možné míře
stály od moci výkonné i zákonodárné.
Samozřejmě nejde to nikdy udělat do naprostých
důsledků, jistá kontrolní vazba zde
být musí, ale jde o to, zajistit maximální
nezávislost těchto orgánů na těchto
složkách.
Z této koncepce vychází i tento návrh.
Umožňuje bez státního vlivu a bez politických
vlivů zajistit rozhodování o tom, kdo obdrží
licence místní, ve větším rozsahu
atd.
Tyto licence samozřejmě nemohou být udělovány
všem žadatelům, protože jsou omezeny technickým
rozsahem této sítě, a proto z tohoto důvodu
je velice dobré, když za toto rozhodování
neponese odpovědnost stát, ale Rada, která
bude zajišťovat jednak do jisté míry i
státní správu, ale hlavně bude garantem
veřejnosti za to, že to dostanou ti, kteří
nejlépe splní podmínky, které zákony
ukládají.
To bych chtěl říci úvodem k tomu hlavnímu
principu.
Dovolte mi nyní zmínit se o některých
věcech, které by teoreticky mohly budit pochybnosti,
proč je to takto a proč to není jinak.
Konkrétně jde o § 2, kde se uvádí,
co tato Rada má dělat zejména. Není
to taxativní výčet záměrně,
protože tato Rada může mít ještě
další úkoly, které vyplynou z praxe.
Proto jsme se vyhnuli tomu, aby tam byla stanovena konkrétní
a nezměnitelná působnost Rady. To je jedna
věc.
Druhá věc, kterou bych považoval za důležitou
ještě zde nyní říci, je Úřad
Rady, který si zřizuje Rada jako svůj orgán
k provádění své činnosti. Je
potřeba si uvědomit, že té práce
opravdu bude hodně. Ze zákona jsme např.
pro Český rozhlas a Českou televizi uložili
určité procento, které smějí
maximálně využít pro reklamu. Takovéto
omezení ve federálním zákoně
je i pro soukromé společnosti a soukromé
držitele licencí. A tyto věci bude kontrolovat
tato Rada, pokud budou tyto licence uděleny Radou.
Zde je potřeba si také uvědomit, že
Federální Rada bude vydávat licence jenom
tehdy a jen pro ty případy, které budou mít
rozsah na území celé federace, a nebo výrazně
překročí rozsahem rámec jedné
z našich obou republik. Všechny ostatní licence
budou udělovat orgány národních republik.
Samozřejmě může vzniknout otázka,
který orgán to může být - byla
tady ta verze, o které mluvil kolega Pruša, zdali
ministerstvo, a to už jsem řekl, proč ministerstvo
ne, nebo jiný orgán -, takže toto všechno
bude tedy tato Rada dělat, což samozřejmě
těch devět lidí fyzicky nemůže
zvládnout.
Na druhé straně tady kolega Pruša uvedl, jakým
způsobem je tato Rada organizována ve Spojených
státech amerických. Jen je potřeba si uvědomit
jednak rozlohu Spojených států, jednak to,
že tam mají 950 televizních společností
- přesný počet rozhlasových společností
mi není znám a samozřejmě tento úřad
má tak velký počet členů proto,
že to odpovídá rozsahu Spojených států.
U nás se samozřejmě zdaleka neočekává
takto košatý orgán.
Tím se dostávám k poslednímu bodu,
o kterém se chci zmínit a který by mohl eventuálně
dělat problémy, a to je právě košatost
tohoto Úřadu, která by mohla nastat.
V prvé řadě bych řekl, že rozpočet
této Rady budeme schvalovat my, resp. tato poslanecká
sněmovna, čímž bude moci naprosto přesně
a jednoznačně tuto otázku korigovat. To je
jedna věc.
A druhá věc je, že Rada, která bude
plnit úkoly, která má a k tomu se pak dostaneme
při projednávání společné
zprávy původně navrženu koncepci takovou,
že jen rozhodování o udělování
a odnímání licencí bude náležet
Radě a ostatní eventuálně bude svěřeno
tomuto Úřadu. Tady bych chtěl připomenout,
že výbor pro vědu, vzdělání
a kulturu zrušil, resp. vyřadil tuto věc s
tím, že rozhodovací pravomoci nemůže
Rada převést na Úřad.
Nyní bych se rád zmínil ještě
o stanovisku vlády České republiky z 19.
února, které doporučuje přijetí
tohoto poslaneckého návrhu. Opakuji to, co zde řekl
již pan předkladatel, a to, že první sada
připomínek vlády České republiky
byla z převážné většiny
zapracována do návrhu zákona a zůstaly
vlastně nezahrnuty pouze dvě. Jedna se týká
názvu zákona, která mně osobně
se zdá nadbytečná, a to že by se dnešní
název zákona měl doplnit "... a
o některých dalších opatřeních
s tím souvisejících". A v §
1 vláda navrhuje ještě doplnit, že dohled
na dodržování právních předpisů
se vztahuje na provozovatele vysílání, kterým
Rada udělila licenci, nebo kteří získali
oprávnění na základě zákona
ČNR. Osobně se opět domnívám,
že to je nadbytečné, protože to upravuje
federální zákon č. 478 z roku 1991
Sb.
A nyní bych si dovolil odůvodnit některé
body ze společné zprávy, kterou máte
pod číslem 584.
Pokud jde o doplňující návrh k §
2 odst. 1, pak jak v bodě a), tak v bodě b) se vlastně
jenom slaďuje text se zněním federálního
zákona, který naopak zase to má v opačném
pořadí uvedeno o spolupráci s národními
radami. Tady se tedy doplnilo jen to, aby tato dikce byla zpřesněna.
Taktéž z těchto důvodů se tam
doplňuje nové písm. d) s tím, že
navrhujeme ta ostatní přepísmenkovat, jež
zní "vyjadřovat se k udělování
a odnímání licencí, které je
v působnosti Federální Rady" vychází
to z § 17 písm. c) zákona 468 z roku 1991 Sb.
Takže to jsou návrhy, které vlastně
sladují tuto dikci s federální normou.
Vzhledem k tomu, že jste si to patrně přečetli,
zmíním se jenom o některých pozměňovacích
návrzích, které považuji za důležité.
Důležitá změna je ta, že v §
2 stávající písm. i) se mění
na nový bod 2 s tím, že se samozřejmě
další přečísluje, kde bylo, že
"... předkládat České
národní radě zprávu ..." atd.
Tady se ztvrzuje tím, že Rada je povinna předkládat
České národní radě zprávu
o stavu vysílání a o své činnosti,
a to nejméně jednou ročně, anebo vždy,
pokud o to Česká národní rada požádá.
Také - a to je potom dále - neplnění
této povinnosti je jeden z mála důvodů,
kdy my můžeme Radu odvolat jako celek.
To další, to už jsou jenom úpravy, které
byly provedeny pro nadbytečnost.