Pátek 21. února 1992

Důležitá ovšem je změna v § 5 odst. 4, kde je právě to, o čem jsem teď mluvil.

Zpřesňuje se také § 7 v bodu 1 tak, jak to máte před sebou ve znění společné zprávy. Jde o Úřad, kde jednak je formální změna, a pak je tam vsunuta nyní druhá věta: "Úřad je orgánem Rady a jeho činnost je hrazena z rozpočtu Rady."

Nyní bych se chtěl zmínit o § 11, který novelizuje zákon České národní rady č. 2 z roku 1969 Sb., kompetenční zákon, kterým vyjímá z pravomoci ministerstva kultury rozhlasové a televizní vysílání, poněvadž i dikce v zákoně z roku 1969 nebyla úplně výstižná, takže tady se jednoznačně tvrdí, že tato oblast nadále nebude v kompetenci ministerstva kultury.

Navíc, protože máme datum, jaké máme, by se nestihl původně navržený 1. březen 1992, navrhujeme, aby tento zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení.

A jak velí naše pravidlo a slušnost, rád bych se ještě zmínil o návrzích, které nebyly zapracovány do společné zprávy.

Je to jednak k § 2 odst. 1 písm. e), kde se mělo nahradit slovo "uplatňovat" slovem "nakládat". Nicméně ústavně právní výbor tento paragraf formuloval přesně a výbor pro vědu, vzdělání a kulturu to akceptoval.

V § 3 odst. 1 výbor pro vědu, vzdělání a kulturu navrhoval zpřesnění dikce v tom slova smyslu, že by tam jasně bylo řečeno, že Rada volí 6 členů, protože ty 3 členy volí už v rámci volby do federální rady. Tuto dikci při zpracování společné zprávy zpravodajové neakceptovali, nicméně ze zákona nevadí ani jedna z těch variant. Obě jsou použitelné.

V § 3 odst. 4 vypustit poslední větu, bylo stanovisko ústavně právního výboru. Ale proto, že došlo ke změně, která také toto řeší (nahrazení druhé věty jinou větou), jde pouze o formální záležitost.

V § 11, o kterém jsem před chvíli mluvil, ústavně právní výbor navrhoval jen vyškrtnout slova "a jiných informačních prostředků". Ale protože to by potom vedlo k mylnému a různému výkladu, do kterého by nemohly být zapracovány agentury a jiné podobné věci, tak si myslím, že návrh výboru pro vědu, vzdělání a kulturu vymezit to negativně s výjimkou rozhlasového a televizního vysílání, přesněji stanovuje, co předkladatel měl na mysli a o co nám jde při oddělování této oblasti od státu jako takového.

Závěrem je mou povinností říci, že tento zákon projednaly tři výbory. Ústavně právní výbor a výbor pro vědu, vzdělání a kulturu tento návrh doporučují, výbor kontrolní a rozpočtový tento návrh nedoporučuje.

Já vám děkuji za pozornost. Jen bych vás prosil, pokud budete mít doplňující a pozměňující návrhy, kdybyste nám je mohli předat písemně.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu společnému zpravodaji poslanci Koháčkovi a otevírám rozpravu, do níž se zatím nikdo písemně nepřihlásil. Hlásí se pan poslanec Smělík. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážení páni ministři, dámy a pánové, z pověření rozpočtového a kontrolního výboru bych chtěl přednést stanovisko výboru, které při projednávání tisku 569 o zřízení Rady ČR pro televizi a rozhlas vydal s tím, že nedoporučuje ČNR přijetí tohoto návrhu zákona č. 586.

Nejprve bych chtěl zdůraznit, že rozpočtový a kontrolní výbor svým usnesením nezpochybňuje potřebu Rady jako nezávislého orgánu při rozhodování ve věcech hromadných sdělovacích prostředků a právě proto nepožaduje ani organizační začlenění Rady do orgánů státní správy, ať již ministerstva kultury nebo orgánů spojů.

Problém, pro který výbor předložený návrh zákona nedoporučil, spočívá v technické stránce návrhu zákona. Týká se především § 7. V tomto paragrafu v odst. 1 (zajišťování funkce Rady) se uvádí, že činnost Rady zajišťuje úřad Rady (dále jen úřad). Rada může pověřit úřad výkonem činnosti podle tohoto zákona, s výjimkou rozhodovací činnosti podle § 2 odst. 1 písm. d) tohoto zákona. Ve výkladu tohoto znění je uvedeno, že Rada může pověřovat úřad výkonem činností v jakémkoliv rozsahu, k němuž se Rada rozhodne.

Z tohoto důvodu je naše stanovisko zpochybňující v tom, že jako orgán, který bude zajišťovat technickou stránku funkce, může svou činnost rozšiřovat na oblasti, které bude nutně zase administrativně a finančně dále zajišťovat. Z tohoto důvodu by bylo asi nejlepší, kdyby současně byl předložen statut Rady, z něhož by jednoznačně vyplynulo, jak by tato servisní činnost byla provozována. Vzhledem k tomu, že se tak nestalo, výbor konstatoval, že by bylo vhodné, aby v této části navrhovatelé promysleli možnost zajištění těchto servisních činností jiným způsobem než vytvořením vlastního orgánu.

To bylo stanovisko rozpočtového a kontrolního výboru k projednávanému návrhu zákona. Já bych si dovolil v této souvislosti přednést za sebe svůj návrh, který by tento problém snad mohl řešit, a to tak, že by do toho odst. 1 § 7 bylo do druhé věty vloženo "Rada pověří úřad výkonem činnosti podle statutu Rady v souladu s tímto zákonem s výjimkou rozhodovací činnosti podle § 2 odst. 1 písm. d) tohoto zákona".

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Smělíkovi. Hlásí se pan společný zpravodaj. Prosím.

Poslanec Petr Koháček: Já se k tomu návrhu samozřejmě vyjádřím, ale zde došlo asi k chybě, protože pan kolega Smělík se věnoval § 7 odst. 1 ve znění původního návrhu, nikoliv ve znění společné zprávy, takže ta situace a to znění je poměrně dost značně pozměněno, a to i věcně, protože ta Rada nemůže pověřit úřad rozhodovací činností v žádném případě.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Zdá se, že tomu tak není. Rozpravu končím a prosím o závěrečné slovo. Chce se vyjádřit pan navrhovatel? (Navrhovatel vstává.)

Pane navrhovatel, ještě než začnete, prosím všechny poslance, kteří jsou mimo sněmovnu, ať se dostaví, bude se hlasovat.

Poslanec Oto Pruša: Pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, já jen krátce.

Ta rozprava byla velice krátká. Očekával jsem, že bude více dotazů. Nicméně na ten jediný, co zde padl, reagoval pan společný zpravodaj. Pravdou je, že to, co pan poslanec Smělík ve svém návrhu uplatňoval, to je zcela věcné a správné, ale je to součástí společné zprávy. Výbor pro vědu, vzdělání a kulturu to jako předkladatel do společné zprávy navrhl.

Pokud jde o to, co zde pan poslanec Smělík uvedl jako určité neštěstí, že bychom měli mít nejdříve statut a potom zákon schvalovat, neříkám, že by to nebylo potom jednoduché, kdybychom měli statut, tak je to všechno černé na bílém, ale prosím vás, je to všechno proti přírodě, protože pokud tady zřizujeme nezávislý orgán, který na základě práva a zákonů a ve smyslu svého poslání, které ze zákonů vyplývá, si stanoví svůj statut a předloží ho ke schválení Radě, tak já nevidím žádný problém, opačný postup se mně zdá bohužel nereálný. Ale říkám, bylo by to jednodušší, protože statut by všechno řekl, ale já zase důvěřuji Radě, která by měla být zvolena, že předloží statut tak, jak statut má vypadat a i kdybych jí nedůvěřoval, tak důvěřuji tomu českému parlamentu, který ze zákona bude tento statut schvalovat, a to pokládám za určitou pojistku pro můj klid.

Rozprava byla kratší, tak nemám více, co bych dodal, předpokládám, že pan zpravodaj řekne také svoje. My jsme byli v podstatě srozuměni s tím, že pokud bude bohatší rozprava, že se sejde výbor, a to právě z toho důvodu, protože je to výbor garanční pro tuto oblast a je současně předkladatelem.

Nechávám to na zvážení pana společného zpravodaje, nemyslím ale, že k tomu dojde. Chtěl bych vyslovit důvěru, že přes tu kratší rozpravu k tomuto návrhu zákona, k němu přistoupíte tak, jak si zaslouží a že opravdu uděláme další krok pro rozvoj pluralitního vysílání a nezávislosti jeho provozování na území České republiky.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Prušovi, prosím společného zpravodaje.

Společný zpravodaj poslanec Petr Koháček: Dámy a pánové, protože se domnívám, že tato diskuse, která nebyla příliš velká a přinesla jediný pozměňující návrh, a jelikož ve svém slově i já i předkladatel jsme řadu věcí objasnili, vyjádřím se jen k tomuto jednomu návrhu.

Podle mého názoru § 7, odst. 1/ ve znění společné zprávy řeší tuto situaci a jako zpravodaj návrh kolegy Smělíka nedoporučuji. To je vše, co jsem chtěl říci, rád bych se na vás, tak jako kolega Pruša obrátil, abyste v zájmu toho, aby tady vzniklo duální, státem a politickými orgány neovlivňované rozhlasové a televizní vysílání, abyste svým hlasem podpořili schválení tohoto zákona.

Pane předsedající, můžeme přistoupit k hlasování.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji. Rád. bych přistoupil k hlasování, ale spočítal jsem si to, chybí 15 - 20 poslanců, takže musíme počkat.

Prosím pan poslanec Benda.

Poslanec Marek Benda: (Hovořil z místa.) Navrhuji jmenovitou prezenci.,

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Ano, uděláme si kontrolu a budu jmenovitě kontrolovat účast.

Poslanec Bárta - není

Bereza - není

Burešová - ano

Bursík - přítomen

Čulíková - omluvena

Danneberg - přítomen

Dohnal - není

Havlovič - přítomen

Holomek - ano

Kalfus - ano

Kalousová - ano

Kantůrková - ano

Kolářová - ano

Kotrlý - není

Kozánek - ano

Kraus Petr - není

Květ - není

Laštůvka - ano

Líbal - ano

Lukeš - není

Máca - ano

Müller - není

Nerad - není

Pecháček - ano

Pithart - není

Piverka - ano

Pospíšil - ano

Povolný - ano

Preclík - není

Ryšlinková - není

Sapák - není

Stibic - ano

Svoboda - ano

Šebor - ano

Šplíchal - není

Štěpová - není

Vondráček - ano

Vorlová - omluvena

Zajíček - není

Žák - nemocen

Budínský - ano

Cabal - omluven

Čech - ano

Čechová - omluvena

Čermák - ano

Fejfar - ano

Gjurič - ano

Hájek Richard - ano

Honajzer - ano

Jančáry - ano

Ježek - ano

Karych - není

Klimeš - ano

Koháček - ano

Koráb - ano

Kozel - ano

Krejčová - ano

Lom - není

Maleňáková - omluvena

Marvanová - ano

Moldán - ano

Němčík - není

Novák Jiří - není

Novák Libor - ano

Pavlíková - omluvena

Payne - ano

Ratiborský - ano

Rečková - omluvena

Rozlivka - není

Röschová - ano

Sedláček - není

Syka - ano

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP