Důležitá ovšem je změna v §
5 odst. 4, kde je právě to, o čem jsem teď
mluvil.
Zpřesňuje se také § 7 v bodu 1 tak,
jak to máte před sebou ve znění společné
zprávy. Jde o Úřad, kde jednak je formální
změna, a pak je tam vsunuta nyní druhá věta:
"Úřad je orgánem Rady a jeho činnost
je hrazena z rozpočtu Rady."
Nyní bych se chtěl zmínit o § 11, který
novelizuje zákon České národní
rady č. 2 z roku 1969 Sb., kompetenční zákon,
kterým vyjímá z pravomoci ministerstva kultury
rozhlasové a televizní vysílání,
poněvadž i dikce v zákoně z roku 1969
nebyla úplně výstižná, takže
tady se jednoznačně tvrdí, že tato oblast
nadále nebude v kompetenci ministerstva kultury.
Navíc, protože máme datum, jaké máme,
by se nestihl původně navržený 1. březen
1992, navrhujeme, aby tento zákon nabyl účinnosti
dnem vyhlášení.
A jak velí naše pravidlo a slušnost, rád
bych se ještě zmínil o návrzích,
které nebyly zapracovány do společné
zprávy.
Je to jednak k § 2 odst. 1 písm. e), kde se mělo
nahradit slovo "uplatňovat" slovem "nakládat".
Nicméně ústavně právní
výbor tento paragraf formuloval přesně a
výbor pro vědu, vzdělání a
kulturu to akceptoval.
V § 3 odst. 1 výbor pro vědu, vzdělání
a kulturu navrhoval zpřesnění dikce v tom
slova smyslu, že by tam jasně bylo řečeno,
že Rada volí 6 členů, protože ty
3 členy volí už v rámci volby do federální
rady. Tuto dikci při zpracování společné
zprávy zpravodajové neakceptovali, nicméně
ze zákona nevadí ani jedna z těch variant.
Obě jsou použitelné.
V § 3 odst. 4 vypustit poslední větu, bylo
stanovisko ústavně právního výboru.
Ale proto, že došlo ke změně, která
také toto řeší (nahrazení druhé
věty jinou větou), jde pouze o formální
záležitost.
V § 11, o kterém jsem před chvíli mluvil,
ústavně právní výbor navrhoval
jen vyškrtnout slova "a jiných informačních
prostředků". Ale protože to by potom vedlo
k mylnému a různému výkladu, do kterého
by nemohly být zapracovány agentury a jiné
podobné věci, tak si myslím, že návrh
výboru pro vědu, vzdělání a
kulturu vymezit to negativně s výjimkou rozhlasového
a televizního vysílání, přesněji
stanovuje, co předkladatel měl na mysli a o co nám
jde při oddělování této oblasti
od státu jako takového.
Závěrem je mou povinností říci,
že tento zákon projednaly tři výbory.
Ústavně právní výbor a výbor
pro vědu, vzdělání a kulturu tento
návrh doporučují, výbor kontrolní
a rozpočtový tento návrh nedoporučuje.
Já vám děkuji za pozornost. Jen bych vás
prosil, pokud budete mít doplňující
a pozměňující návrhy, kdybyste
nám je mohli předat písemně.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu společnému zpravodaji poslanci
Koháčkovi a otevírám rozpravu, do
níž se zatím nikdo písemně nepřihlásil.
Hlásí se pan poslanec Smělík. Prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený
pane předsedající, vážená
paní předsedkyně, vážení
páni ministři, dámy a pánové,
z pověření rozpočtového a kontrolního
výboru bych chtěl přednést stanovisko
výboru, které při projednávání
tisku 569 o zřízení Rady ČR pro televizi
a rozhlas vydal s tím, že nedoporučuje ČNR
přijetí tohoto návrhu zákona č.
586.
Nejprve bych chtěl zdůraznit, že rozpočtový
a kontrolní výbor svým usnesením nezpochybňuje
potřebu Rady jako nezávislého orgánu
při rozhodování ve věcech hromadných
sdělovacích prostředků a právě
proto nepožaduje ani organizační začlenění
Rady do orgánů státní správy,
ať již ministerstva kultury nebo orgánů
spojů.
Problém, pro který výbor předložený
návrh zákona nedoporučil, spočívá
v technické stránce návrhu zákona.
Týká se především § 7. V
tomto paragrafu v odst. 1 (zajišťování
funkce Rady) se uvádí, že činnost Rady
zajišťuje úřad Rady (dále jen úřad).
Rada může pověřit úřad
výkonem činnosti podle tohoto zákona, s výjimkou
rozhodovací činnosti podle § 2 odst. 1 písm.
d) tohoto zákona. Ve výkladu tohoto znění
je uvedeno, že Rada může pověřovat
úřad výkonem činností v jakémkoliv
rozsahu, k němuž se Rada rozhodne.
Z tohoto důvodu je naše stanovisko zpochybňující
v tom, že jako orgán, který bude zajišťovat
technickou stránku funkce, může svou činnost
rozšiřovat na oblasti, které bude nutně
zase administrativně a finančně dále
zajišťovat. Z tohoto důvodu by bylo asi nejlepší,
kdyby současně byl předložen statut
Rady, z něhož by jednoznačně vyplynulo,
jak by tato servisní činnost byla provozována.
Vzhledem k tomu, že se tak nestalo, výbor konstatoval,
že by bylo vhodné, aby v této části
navrhovatelé promysleli možnost zajištění
těchto servisních činností jiným
způsobem než vytvořením vlastního
orgánu.
To bylo stanovisko rozpočtového a kontrolního
výboru k projednávanému návrhu zákona.
Já bych si dovolil v této souvislosti přednést
za sebe svůj návrh, který by tento problém
snad mohl řešit, a to tak, že by do toho odst.
1 § 7 bylo do druhé věty vloženo "Rada
pověří úřad výkonem
činnosti podle statutu Rady v souladu s tímto zákonem
s výjimkou rozhodovací činnosti podle §
2 odst. 1 písm. d) tohoto zákona".
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Smělíkovi. Hlásí
se pan společný zpravodaj. Prosím.
Poslanec Petr Koháček: Já se k tomu
návrhu samozřejmě vyjádřím,
ale zde došlo asi k chybě, protože pan kolega
Smělík se věnoval § 7 odst. 1 ve znění
původního návrhu, nikoliv ve znění
společné zprávy, takže ta situace a
to znění je poměrně dost značně
pozměněno, a to i věcně, protože
ta Rada nemůže pověřit úřad
rozhodovací činností v žádném
případě.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Hlásí se ještě někdo
do rozpravy? Zdá se, že tomu tak není. Rozpravu
končím a prosím o závěrečné
slovo. Chce se vyjádřit pan navrhovatel? (Navrhovatel
vstává.)
Pane navrhovatel, ještě než začnete, prosím
všechny poslance, kteří jsou mimo sněmovnu,
ať se dostaví, bude se hlasovat.
Poslanec Oto Pruša: Pane předsedající,
vážená vládo, vážené
kolegyně a kolegové, já jen krátce.
Ta rozprava byla velice krátká. Očekával
jsem, že bude více dotazů. Nicméně
na ten jediný, co zde padl, reagoval pan společný
zpravodaj. Pravdou je, že to, co pan poslanec Smělík
ve svém návrhu uplatňoval, to je zcela věcné
a správné, ale je to součástí
společné zprávy. Výbor pro vědu,
vzdělání a kulturu to jako předkladatel
do společné zprávy navrhl.
Pokud jde o to, co zde pan poslanec Smělík uvedl
jako určité neštěstí, že
bychom měli mít nejdříve statut a
potom zákon schvalovat, neříkám, že
by to nebylo potom jednoduché, kdybychom měli statut,
tak je to všechno černé na bílém,
ale prosím vás, je to všechno proti přírodě,
protože pokud tady zřizujeme nezávislý
orgán, který na základě práva
a zákonů a ve smyslu svého poslání,
které ze zákonů vyplývá, si
stanoví svůj statut a předloží
ho ke schválení Radě, tak já nevidím
žádný problém, opačný
postup se mně zdá bohužel nereálný.
Ale říkám, bylo by to jednodušší,
protože statut by všechno řekl, ale já
zase důvěřuji Radě, která by
měla být zvolena, že předloží
statut tak, jak statut má vypadat a i kdybych jí
nedůvěřoval, tak důvěřuji
tomu českému parlamentu, který ze zákona
bude tento statut schvalovat, a to pokládám za určitou
pojistku pro můj klid.
Rozprava byla kratší, tak nemám více,
co bych dodal, předpokládám, že pan
zpravodaj řekne také svoje. My jsme byli v podstatě
srozuměni s tím, že pokud bude bohatší
rozprava, že se sejde výbor, a to právě
z toho důvodu, protože je to výbor garanční
pro tuto oblast a je současně předkladatelem.
Nechávám to na zvážení pana společného
zpravodaje, nemyslím ale, že k tomu dojde. Chtěl
bych vyslovit důvěru, že přes tu kratší
rozpravu k tomuto návrhu zákona, k němu přistoupíte
tak, jak si zaslouží a že opravdu uděláme
další krok pro rozvoj pluralitního vysílání
a nezávislosti jeho provozování na území
České republiky.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Prušovi, prosím společného
zpravodaje.
Společný zpravodaj poslanec Petr Koháček:
Dámy a pánové, protože se domnívám,
že tato diskuse, která nebyla příliš
velká a přinesla jediný pozměňující
návrh, a jelikož ve svém slově i já
i předkladatel jsme řadu věcí objasnili,
vyjádřím se jen k tomuto jednomu návrhu.
Podle mého názoru § 7, odst. 1/ ve znění
společné zprávy řeší tuto
situaci a jako zpravodaj návrh kolegy Smělíka
nedoporučuji. To je vše, co jsem chtěl říci,
rád bych se na vás, tak jako kolega Pruša obrátil,
abyste v zájmu toho, aby tady vzniklo duální,
státem a politickými orgány neovlivňované
rozhlasové a televizní vysílání,
abyste svým hlasem podpořili schválení
tohoto zákona.
Pane předsedající, můžeme přistoupit
k hlasování.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Rád. bych přistoupil k hlasování,
ale spočítal jsem si to, chybí 15 - 20 poslanců,
takže musíme počkat.
Prosím pan poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: (Hovořil z místa.)
Navrhuji jmenovitou prezenci.,
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Ano, uděláme si kontrolu a budu jmenovitě
kontrolovat účast.
Poslanec Bárta - není
Bereza - není
Burešová - ano
Bursík - přítomen
Čulíková - omluvena
Danneberg - přítomen
Dohnal - není
Havlovič - přítomen
Holomek - ano
Kalfus - ano
Kalousová - ano
Kantůrková - ano
Kolářová - ano
Kotrlý - není
Kozánek - ano
Kraus Petr - není
Květ - není
Laštůvka - ano
Líbal - ano
Lukeš - není
Máca - ano
Müller - není
Nerad - není
Pecháček - ano
Pithart - není
Piverka - ano
Pospíšil - ano
Povolný - ano
Preclík - není
Ryšlinková - není
Sapák - není
Stibic - ano
Svoboda - ano
Šebor - ano
Šplíchal - není
Štěpová - není
Vondráček - ano
Vorlová - omluvena
Zajíček - není
Žák - nemocen
Budínský - ano
Cabal - omluven
Čech - ano
Čechová - omluvena
Čermák - ano
Fejfar - ano
Gjurič - ano
Hájek Richard - ano
Honajzer - ano
Jančáry - ano
Ježek - ano
Karych - není
Klimeš - ano
Koháček - ano
Koráb - ano
Kozel - ano
Krejčová - ano
Lom - není
Maleňáková - omluvena
Marvanová - ano
Moldán - ano
Němčík - není
Novák Jiří - není
Novák Libor - ano
Pavlíková - omluvena
Payne - ano
Ratiborský - ano
Rečková - omluvena
Rozlivka - není
Röschová - ano
Sedláček - není