Předsedkyně ČNR D. Burešová,
místopředsedové ČNR J. Kalvoda, J.
Kasal, Z. Malík, J. Vlach a 152 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády A. Baudyš, ministr pro správu
národního majetku a jeho privatizaci T. Ježek,
ministr zemědělství B. Kubát, ministr
financí K. Špaček, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy P. Vopěnka,
ministr zdravotnictví M. Bojar, ministr spravedlnosti J.
Novák, ministr průmyslu J. Vrba, ministryně
obchodu a cestovního ruchu V. Štěpová,
ministr státní kontroly I. Němec, ministr
pro hospodářskou politiku a rozvoj K. Dyba.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, milí hosté, vítám vás
čtvrtý den na zasedání 31. schůze
České národní rady. Vítám
rovněž pana místopředsedu Baudyše
a členy vlády.
Dosud jsme projednali deset bodů schváleného
pořadu. U jednoho bodu jsme jednání přerušili
s tím, že v něm budeme pokračovat v
příští schůzi České
národní rady. Pro úplnost ještě
připomenu, že včera večer jsme začali
projednávat volbu členů orgánů
Pozemkového fondu České republiky.
Zbývají nám tedy k projednání
ještě tyto body:
12. Volba členů orgánů Pozemkového
fondu České republiky
13. Kontrola plnění usnesení České
národní rady č. 259 z 11. října
1991 k ekonomické reformě v lesním hospodářství.
Jde o pokračování přerušeného
jednání z 30. schůze ČNR.
14. Návrh výboru České národní
rady pro vědu, vzdělání a kulturu
na vydání zákona České národní
rady o Radě České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání - sněmovní
tisk 569 a 584
15. Vládní návrh rozpočtu Fondu národního
majetku České republiky na rok 1992 - sněmovní
tisk 559 a 582
16. Vládní návrh zákona České
národní rady, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 174/1968 Sb., o státním
odborném dozoru nad bezpečností práce,
ve znění zákona České národní
rady č. 575/1990 Sb. - sněmovní tisk 550
a 585
17. Sdělení vyšetřovací komise
České národní rady pro otázky
lustrací podle usnesení České národní
rady č. 156 písm. B)
18. Interpelace, otázky a podněty poslanců
České národní rady na členy
vlády České republiky
19. Odpovědi členů vlády České
republiky na interpelace, otázky a podněty poslanců
České národní rady
20. Zpráva o činnosti předsednictva České
národní rady za dobu od 30. ledna do 18. února
1992 - sněmovní tisk 580
Přistoupíme k projednávání
našeho pořadu.
Prvním dnešním bodem tedy bude
Včera jsme stanovili kandidátní listiny pro
volbu členů prezidia Pozemkového fondu, jeho
předsedy a místopředsedy a členy dozorčí
rady. Národohospodářský výbor
vám předložil také návrh volebního
řádu pro tajnou volbu členů obou uvedených
orgánů, pokud se ovšem pro tento způsob
hlasování rozhodnete. Proto nejdříve
doporučuji rozhodnout o způsobu hlasování.
Prosím pana kolegu Ledvinku, kdyby seznámil sněmovnu
s obsahem volebního řádu.
Poslanec Karel Ledvinka: Vážený pane
předsedající, vážení zástupci
České vlády, dámy a pánové,
na základě pověření předsednictva
České národní rady zajistil národohospodářský
výbor ČNR ve smyslu znění odst.
2 § 10 zákona České národní
rady o Pozemkovém fondu České republiky sumarizaci
kandidátů jednotlivých poslaneckých
klubů České národní rady na
členy dozorčí rady Pozemkového fondu
České republiky. Tento seznam, včetně
zásadních charakteristik navržených
kandidátů, vám byl rozdán do poslaneckých
lavic. Přesto mi dovolte, abych vás ještě
jednou s tímto návrhem seznámil.
V úvodu mi dovolte omluvit se za Kancelář,
za drobnou chybičku v textu uvozující věty
na konci, kde místo "ČNR" má být
"ČR". Jedná se tedy o následující
poslance: Vladimír Budínský, Jaromír
Stibic, Čestmír Hofhanzl, Jaroslav Kelnar, Josef
Meier, Josef Kubiš, Jan Litomiský, Luděk Fendrych,
Tomáš Sojka a Václav Moskal.
Současně jste obdrželi návrh volebního
řádu pro tajné hlasování k
volbě prezidia a dozorčí rady Pozemkového
fondu České republiky, který podle názoru
vlády České republiky i národohospodářského
výboru odpovídá podmínkám daných
příslušnými zákony.
Tento návrh volebního řádu se nám
zdá opravdu spravedlivý, především
proto, že v podstatě o přesném složení
těchto orgánů rozhodnou poslanecké
kluby, případě dohody mezi těmito
kluby.
A tomu bychom snad už konečně mohli
začít říkat poslanecká nebo
parlamentní demokracie.
K návrhu volebního řádu pro tajné
hlasování mi dovolte jenom upozornit na dvě
základní věci, které - jak jsem byl
upozorněn ověřovateli - je třeba říci.
Jsou dvě kandidátky, jedna pro orgán jeden,
tj. pro prezidium a do něho zakroužkuje každý
poslanec maximálně 9 členů. Druhá
kandidátka, druhého orgánu, tj. dozorčí
rady - do této kandidátky může každý
poslanec zakroužkovat maximálně 5 členů
tak, jak je zákonem určeno. Místopředseda
ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu
poslanci Ledvinkovi a otevírám diskusi k návrhu
volebního řádu. Hlásí se někdo
do diskuse? Není tomu tak. Diskusi uzavírám.
Budeme hlasovat o volebním řádu, se kterým
vás nyní seznámil pan poslanec Ledvinka.
Podle prezenční listiny je nás 117, ve sněmovně
je nás přítomno 104, můžeme tedy
hlasovat o volebním řádu, jak jste s ním
byli seznámeni.
Kdo je pro? (Hlasuje se.) 93.
Kdo je proti? Nikdo.
Volební řád byl schválen.
Hlasovací lístky budou připraveny během
pěti minut a budou rozdány. Od té doby do
třiceti minut budeme hlasovat, pak budeme pokračovat
v dalším pořadu, zatímco skrutátoři
budou počítat hlasy.
Přerušuji nyní schůzi na 30 minut, pokračovat
budeme přesně v 10 hodin.
(Schůze přerušena v 9.32 h)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, pokračujeme v přerušeném
jednání, volby pomalu končí, takže
se budeme zabývat dalším bodem, zatímco
skrutátoři budou počítat hlasy.
Dalším bodem je
I zde pokračujeme v přerušeném jednání.
O kontrole plnění tohoto usnesení jsme jednali
ve 30. schůzi 23. a 30. ledna 1992. Rozpravu jsme ukončili
a jednání přerušili s tím, že
návrh usnesení bude projednán v únorové
schůzi. Návrh usnesení vám byl rozdán.
Prosím pověřeného člena výboru
pro ochranu životního prostředí a urbanismus
pana poslance Květa, aby předložený
návrh usnesení uvedl.
Poslanec Jan Květ: Vážený pane
předsedající, vážení členové
vlády, paní kolegyně, páni kolegové,
poslanci. Výbor pro ochranu životního prostředí
a urbanismus revokoval své usnesení č. 145
ze 13. 2. 1992 k ekonomické reformě v lesním
hospodářství a zmocnil mě k přednesení
návrhu nového usnesení zde na tomto plénu.
Jde o usnesení, které podle mého názoru
je zobrazením konsensu, ke kterému jsme po mnoha
diskusích a po dvou seminářích, které
jak víte zde na půdě ČNR byly, 13.
a 14. února dospěli.
Nyní tedy usnesení našeho výboru, jehož
obsahem je také návrh usnesení ČNR:
"Výbor ČNR pro ochranu životního
prostředí a urbanismus po zvážení
všech skutečností a po zveřejnění
zahraničních expertíz koncepce hospodaření
v lesním hospodářství ministerstvem
zemědělství České republiky
došel k následujícím závěrům."
A to je vlastně to, oč jde.
"I. Předložená a již započatá
reforma v lesním hospodářství je nedostatečně
připravena. Zvláště pociťujeme
absenci nového lesního zákona a široké
diskuse odborné veřejnosti lesního hospodářství
k nové organizaci státních lesů a
ekonomické reformě.
Vzhledem k tomu, že oponentní hlasy nabývají
na intenzitě, doporučujeme přijmout ČNR
toto usnesení:
Česká národní rada žádá
vládu ČR
1. Do 6. 3. 1992 vytvořit pracovní komisi složenou
z pracovníků ministerstva zemědělství
České republiky, ministerstva životního
prostředí České republiky, z poslanců
výborů ČNR národohospodářského
a pro ochranu životního prostředí a
urbanismus, zástupců provozu lesního hospodářství
a zástupců lesnického vysokého školství,
a to tak, aby byly zájmové skupiny zastoupeny rovnoměrně.
Komise bude garantovat zapracování osvědčených
zkušeností našich lesníků a závěrů
zahraničních expertíz do koncepce lesnické
politiky České republiky.
2. Urychleně připravit návrh zákona
o lesích tak, aby mohl být projednáván
v České národní radě do konce
tohoto volebního období."
Tolik tedy návrh usnesení ČNR, tak jak ho
předkládá výbor ČNR pro ochranu
životního prostředí a urbanismus. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda ČNR Zdeněk
Malík: Děkuji panu poslanci Květovi,
má někdo k předloženému přednesenému
návrhu usnesení připomínky? Prosím
pan ministr Kubát.
Ministr zemědělství ČR Bohumil
Kubát: Ano, vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, dámy a pánové,
dovolil bych si přičinit pouze několik drobných
poznámek, především k bodu 1. Jsme nesmírně
rádi, že se sestavíme tuto komisi a budeme
společně řešit stávající
problémy. Po dohodě s pány poslanci z prosince
jsem ještě neschválil statut lesů České
republiky, tj. věc, na které teď urychleně
musíme spolupracovat, abychom tento statut vytvořili,
abychom si řekli přesně, jak budeme dále
postupovat.
Dále mně nesmírně záleží
na tom, abychom společně kontrolovali personální
obsazení lesů České republiky, aby
se tam dostali skuteční odborníci, takže
i tím se bude tato komise
zabývat.
Dále se domnívám, že je třeba
považovat tuto koncepci stále za otevřenou,
čili proto tam budeme akceptovat různé připomínky,
protože např. k zásadní změně
dochází vlastně tím, že byla
přijata ve Federálním shromáždění
tento týden novela zákona o půdě,
dosáhli jsme toho, co jsme chtěli, že budou
restituovány osoby v plném rozsahu, nikoliv pouze
250 hektarů. Tzn., např. k zámečku
nebo k velkému statku se budou vracet plný rozsah
půdy až několik tisíc hektarů,
čili dá se říci, o čem jsem
vás informoval na minulé schůzi, že
v podstatě státní lesů v tuto chvíli
budeme mít něco kolem 45 - 50%, protože zhruba
těch 10 - 15% připadne na další restituce,
pokud tito lidé uplatní svůj restituční
nárok.
Čili je to celá řada věcí,
které se budou postupně měnit, a proto jsem
rád, že jsme se dohodli na vytvoření
této komise a že budeme samozřejmě spolupracovat.
Co se týče návrhu zákona o lesích,
tento týden jsme měli schůzku s panem ministrem
Dejmalem, návrh zákona je prakticky hotov, doděláváme
tam pouze oblast státní správy, protože
chceme udržet státní správu při
ministerstvu zemědělství a vybavit ministerstvo
životního prostředí statutem vrcholného
státního dozoru na tuto státní správu.
Tyto věci se snažíme legislativně upravit,
jinak je prakticky zákon připraven k předložení.
Dovolil bych si poděkovat pánům poslancům
a vůbec všem, kteří se těchto
jednání zúčastnili. Řekl bych,
že naše spory přispěly ke vzájemnému
pochopení a doufám, že budeme prosazovat to
nejlepší pro naše lesy, toť vše.
Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Kubátovi, má ještě
někdo nějakou připomínku k přednesenému
usnesení nebo nějaký pozměňovací
návrh? Zdá se, že tomu tak není.
Děkuji, uzavírám rozpravu a budeme hlasovat.
Je třeba znovu přečíst usnesení
nebo si jej pamatujete?
(Hlasy z pléna: Máme je před sebou.)
Hlasujeme tedy. Kdo souhlasí s návrhem usnesení
předneseným panem poslancem Květem, ať
zvedne ruku. 94.
Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? Jak vidím, nejsme
usnášeníschopní, prosím vás,
pozvěte další poslance ať můžeme
znovu hlasovat. Prosím poslance z předsálí,
aby se dostavili do sněmovny, abychom byli usnášeníschopní.
Dávám znovu hlasovat o usnesení, které
vám bylo rozdáno.
Kdo souhlasí s usnesením týkajícím
se kontroly plnění usnesení ČNR k
ekonomické reformě lesního hospodářství,
ať zvedne ruku - 111.
Je někdo proti? - Nikdo.
Děkuji, tohoto usnesení bylo přijato.
Můžeme přikročit k dalšímu
bodu. Dalším bodem našeho jednání
je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 569 a společnou zprávu výborů
jako sněmovní tisk 584. Za navrhovatele nám
předložený návrh odůvodní
poslanec Oto Pruša. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Oto Pruša: Vážený
předsedající, vážená sněmovno,
kolegyně a kolegové, předkladatelem tohoto
návrhu zákona o Radě České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
je výbor pro vědu, vzdělání
a kulturu, který mě pověřil, abych
vám tento návrh zákona zde ozřejmil
a zdůvodnil. Považuji za nutné, abych tím
pádem v tuto chvíli, vzhledem k ozřejmení
opravdu fakticky a věcně učinil několik
poznámek k tomu, co souvisí s provozováním
rozhlasového a televizního vysílání
v České republice a tím pádem, abychom
si zcela věcně řekli, jaký je vlastně
současný stav, který tento zákon by
chtěl a měl řešit.
Naprosto podstatná a prvořadá je skutečnost,
že v loňském roce byl přijat federální
zákon č. 136 o působnosti tisku a jiných
sdělovacích prostředků, který
vymezil kompetence také mimo jiné v oblasti rozhlasového
a televizního vysílání. Do té
doby figurovala, - pokud šlo o určité rozjíždění
tzv. duálního systému, který už
známe, kdy jde v zájmu plurality a demokratického
přístupu k informacím o existenci dvou základních
subjektů v oblasti vysílání: jednak
provozovatele ze zákona a jednak soukromých držitelů
licencí, tak právě tento zákon, když
toto vymezil tak v podstatě nepřímo, ale
vlastně z tohoto zákona i přímo, odebral
tyto kompetence, pokud jde o působnost České
republiky a území České republiky,
- do té doby fungující meziresortní
federální komisi pro přidělování
rozhlasových a televizních licencí.
Proto vzápětí na to, z důvodu zcela
praktického, byla jmenována komise, která
měla tuto určitou absenci v rámci České
republiky nahradit a vyplnit. Vznikla tedy tato stejná
komise po vzoru té federální, meziresortní
komise při ministerstvu kultury, republiková komise
pro přidělování rozhlasových
a televizních licencí.
Tato komise měla práce ne zcela málo, protože
zájem byl, aby opravdu se soukromý sektor v této
oblasti provozování vysílání
- v prvé fázi zejména rozhlasového
- v každém případě se co nejvíce
uplatňoval a mohlo se realizovat v podmínkách
České republiky určité nabourávání
dosavadního monopolu v této oblasti.
Tato komise přidělila více než 30 licencí
žadatelům o lokální vysílání
na území České republiky. Toto je
ta první základní fáze od účinnosti
zákona 136, tj. kompetenčního federálního
zákona a tato fáze v podstatě končí
a je uzavřena další federální
normou, je to zákon 468, což je zákon, který
nabyl účinnosti v listopadu loňského
roku, zákon o provozování rozhlasového
a televizního vysílání.