Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane místopředsedo, vážená paní
předsedkyně, vážení členové
vlády, kolegyně a kolegové. Obávám
se, že nebude tak veselo jako přede mnou. Chtěl
bych reagovat na dvě věci. Chtěl bych se
zeptat znalců našeho jednacího řádu,
jestli to, o čem hovořil na začátku
naší rozpravy kolega Payne, nebylo naplněno
a to tím, že bylo hovořeno o jiných
věcech než je téma našeho jednání.
Před chvílí kolega Líbal hovořil
o tom, že určité politické kruhy zneužívají
hladovky pana Marečka. Chtěl bych malinko zrekapitulovat,
o čem zde byla řeč. Když předseda
ústavně právního výboru kolega
Výborný hovořil o projednávání
činnosti Generální prokuratury, dvakrát,
prosím dvakrát, nám přečetl
usnesení výboru a čím se tento výbor
bude zabývat. O hladovce tam nebylo ani slovo. Když
hovořil kdokoli z poslanců, kteří
kritizovali, a ostře kritizovali někdy, činnost
Generální prokuratury, ani jeden z nich nehovořil
o hladovce pana Marečka. Chtěl bych to zvýraznit,
protože začínám mít dojem, že
opravdu určité politické síly se pokoušejí
tuto hladovku zneužít tím, že o ní
hovoří takovým způsobem, jakým
o ní hovoří, protože to vůbec
není téma, které by bylo na programu našeho
dnešního jednání.
A druhá věc - chtěl bych se zeptat
kolegy Bárty, kdo z poslanců, kteří
zde kritizovali Generální prokuraturu, hovořil
o tom, nebo si žádal, aby bylo nastoleno revoluční
právo. Já jsem nic takového neslyšel.
Osobně, ač nejsem právník, se domnívám,
že věci, o kterých se zde hovořilo,
tzn. zadržování lidí, jejich tlučení,
bití, jejich terorizování, ke kterému
docházelo hlavně v letech 1988, 1989, že to
byly trestné činy i podle tehdejšího
trestního práva. Nejsem právník, jestli
nemám pravdu, tak mě opravte. A odsouzení
těchto lidí, kteří páchali
takovéto věci, nepovažuji za nastolení
revolučního práva.
Děkuji.
(potlesk)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Fejfarovi, předávám
slovo panu poslanci Výbornému.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, nejprve jedna poznámka na okraj.
Příliš mnoho se tu tleská a přitom
se mluví o vážných věcech, dokonce
se tady o těch vážných věcech
- jak já to osobně cítím - naprosto
nevhodně žertuje a my se všichni bavíme.
A tleská se, což potvrzuje, že věc
se politizuje. Ale to je jen na okraj.
Především bych chtěl říci
znovu, že ústavně právní výbor
se zabýval tím, co jsem zde dvakrát nebo
třikrát četl. Pravda je, že se zabýval
jen tímto a ničím jiným. Ti, kdo se
zúčastnili jednání ústavně
právního výboru, to mohou potvrdit. Za stěžejní
otázku při jednání ústavně
právního výboru jsem považoval za prvé
zodpovězení toho, zda generální prokurátor
podal ústavně právnímu výboru
úplnou a podrobnou písemnou zprávu a za druhé,
jaká byla časová posloupnost jeho kroků
a zda došlo k nějaké prodlevě v jeho
prokurátorské činnosti.
Je samozřejmé, že na otázku úplnosti
nebo neúplnosti, podrobnosti nebo nepodrobnosti zprávy,
kterou jsem vám přečetl, mohou být
názory různé. uformoval jsem vás o
tom, že ústavně právní výbor
usnesením, kterým tato zpráva byla považována
za nedostatečnou, nepřijal. Pokud jde o druhý
problém, časová posloupnost kroků
generálního prokurátora, zjistil jsem z oné
písemné zprávy, které nemám
důvody nevěřit, a z toho, co přednesl
generální prokurátor na dotazy členů
výboru před výborem - a ani zde nemám
důvod nevěřit že se o existenci stanoviska
k dalšímu postupu proti aktivizaci protisocialistických
sil dozvěděl v posledním lednovém
týdnu letošního roku. Tak to uvedl ústavně
právnímu výboru dnes, identifikoval datum
přesněji - 30. ledna.
Dále jsem zjistil, že již 1. února uložil
generální prokurátor své náměstkyni
prověřit celou záležitost, a to v krátkém
termínu, do 5. 2. Že 6. 2 mu byla zpráva podána,
že 7. 2. vydal pokyn k tomu, aby bylo zahájeno šetření
podle § 158 trestního řádu a že
11. 2. 1992 vydal pokyn, aby bylo zahájeno trestní
stíhání. Protože předmětem
jednání ústavně právního
výboru byl postup prokurátora pouze k tomuto stanovisku
- znovu to zdůrazňuji již asi po čtvrté
- nezjistil jsem, že by generální prokurátor
ve vztahu k této záležitosti se dopustil jakékoliv
prodlevy. To je můj osobní názor. Jestliže
se generální prokurátor dopustil nějakých
prodlev, nějakých nedbalostí dříve,
bylo to nad rámec toho, co si ústavně právní
výbor uložil přezkoumávat. Prosím,
abyste zde opravdu oddělili to, co jsme měli řešit
a co nikoli.
Dnes je vytýkáno panu generálnímu
prokurátorovi, že po dlouhou dobu v podstatě
od ustanovení do funkce až do přelomu loňského
a letošního roku nebo dejme tomu do ledna letošního
roku vůbec sám nezjistil, že existuje nějaké
stanovisko k postupu tak, jak jsme ho zde několikrát
slyšeli, co do názvu citovat. Ano, to je třeba
přezkoumat, to je korektní tuto otázku položit.
Je v podstatě vytýkáno, že pan generální
prokurátor se o tyto záležitosti dříve
nezajímal, že - jak jsem chápal vystoupení
některých kolegů - postupoval nedůsledně.
Z toho je vyvozováno, že má v této záležitosti
jistou politickou odpovědnost.
Kladu si však otázku, do jaké míry jsme
byli důslední my, do jaké míry jsme
učinili kroky, abychom tyto záležitosti zjistili
před půl rokem, před rokem, na začátku
volebního období.
Zvláště když vím, že v této
sněmovně byl projednáván tisk 354
předložený generálním prokurátorem.
Týmž generálním prokurátorem,
kterému je vytýkán nedůsledný
postup. Tedy tisk, který se nazýval "Zpráva
o stavu prokuratury v České republice".
Dámy a pánové, připomínám,
že tento tisk byl touto sněmovnou projednáván.
Byl projednáván na 22. schůzi České
národní rady a Česká národní
rada k tomuto tisku přijala své usnesení.
Jak onen tisk, tak naše usnesení jsem si ještě
dnes znovu obstaral. Není tam slovo o tom, že by tato
sněmovna vytýkala generálnímu prokurátorovi
nedůsledný postup při stíhání
politických zločinů komunistického
režimu. Proč jsme to tam nedali v září?
Protože jsme byli nedůslední. Byli.
Dámy a pánové, začal jsem své
vystoupení tím, že mám neblahý
pocit, že se celá věc politizuje. Jsem přesvědčen,
že by to byl přístup nešťastný.
Chtěl bych poprosit všechny, kteří za
navrhovanými usneseními vidí úzké
politické nebo dokonce stranické zájmy, zájmy,
které jsou v současné době třeba
užitečné, třeba i nezbytné, aby
velmi pečlivě vážili své hlasování.
Ale aby mi bylo dobře rozuměno. Neobracím
se jen k těm, co navrhují usnesení, obracím
se i na druhou stranu. Váhám, kdo tady prosazuje
určité politické rozhodnutí. Važme
opravdu pečlivě své hlasování.
Prosím ty, kteří vidí za navrhovaným
usnesením zájmy ochrany všech občanů
tohoto státu, míním tím poctivé
občany tohoto státu, před nezákonnostmi,
kteří v tomto usnesení vidí cestu,
jak vybudovat právní stát, kteří
v tomto usnesení vidí cestu, jak dát průchod
spravedlnosti, která zde nebyla, aby hlasovali podle svého
svědomí, ale zároveň je prosím,
aby nepolitizovali opačný postoj těch, kteří
v tomto usnesení onu cestu nevidí, kteří
vidí třeba jiné cesty, aby nebylo odpůrcům
onoho usnesení předhazováno, že jsou
odpůrci očisty tohoto státu, aby jim nebylo
předhazováno, že hlasují stejně
jako levá část této sněmovny
jen proto, že jsou s ní stejných politických
názorů. To totiž není pravda, alespoň
u řady odpůrců tohoto usnesení. Nehodlán
zde diskutovat s tím, co přednášel kolega
Řezáč. Domnívám se, že
v řadě případů bych s ním
mohl kvalifikovaně nesouhlasit. Myslím, že
by to bylo zbytečné.
Dámy a pánové, děkuji vám za
pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Výbornému. Předávám
slovo panu poslanci Popovičovi. Je to poslední písemná
přihláška do rozpravy.
Poslanec Pavel Popovič: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
po tom, co zde bylo řečeno a s čím
souhlasím, mohu dodat jen velmi málo, a to věc,
která u mne posunula uvažování nad celou
záležitostí, kterou se zabýváme
celé odpoledne, do obecnější roviny.
Je mi poněkud nápadné, že se zabýváme
obsáhlým problémem, který mohl být
a měl být řešen dříve,
že vystoupil do souvislosti současně s hladovkou
pana Marečka a nátlakem, který je takto vyvíjen,
že vystoupil současně s problematikou trestního
stíhání a promlčení viníků
protiprávních jednání před
listopadem 1989.
Na druhé straně jsme v situaci, kdy vidím
daleko vážnější problémy
v probíhající privatizaci, v kupónové
privatizaci, v problémech, že se v tomto parlamentu
vůbec ještě nehovořilo o tom, jakým
způsobem a komu jsou zavazovány přední
československé podniky vyjímané z
privatizace. Jednou jsem o tom hovořil v souvislosti s
mladoboleslavskou Škodovkou - skoro žádná
reakce. Je mi nápadné, že problémy,
které řeší otázky minulosti,
i když chápu, že jsou morálně velmi
zásadní, tady zastírají otázky
naší současnosti a budoucnosti, které
se v tomto parlamentu reflektují minimálně.
Na to nestačí jedno usnesení k privatizaci.
Ptám se proč?
Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Popovičovi. Hlásí
se pan ministr Kubát.
Ministr zemědělství ČR Bohumil
Kubát: Vážená paní předsedkyně,
pane předsedající, dámy a pánové,
předem se omlouvám, že zasahuji do vaší
rozpravy. Jsem zde se svými kolegy z ministerstva proto,
abychom obhájili záležitost lesů a prezidia
pozemkového fondu, ale sleduji celé hodiny průběh.
Proto bych chtěl tady říci několik
svých postřehů.
O přestávce si tu dvě poslankyně špitaly,
že je jim z toho na zvracení. Já to chápu.
Vážení, nesmí to tady být kabaret.
Je to, velmi vážná záležitost.
Prosím, nedělejme z toho kabaret. Mně je
na zvracení z toho, jak marně se snažíme
některé věci vyšetřit. Mně
je na zvracení z toho, jak je rozkrádán majetek
pod naším odborným dozorem, mně je na
zvracení z toho, jak na mou osobu jsou tlačeny ze
všech stran nátlaky kolem privatizace nejrůznějších
lukrativních podniků, mně je na zvracení
z toho, že podněty, které v tomto smyslu dáváme,
zapadají, není čas je řešit,
mně je na zvracení z toho, že jsou dva roky
díry v zákonech, dva roky se nerozkrádá
socialistický majetek, ale majetek slušných
lidí, kteří ho měli mít v družstvech
záhy transformovaných.
To jsou věci, které mi strašně vadí.
Možná, že mi sem tam vadí něco
kolem vězeňství, moc tomu nerozumím,
ale asi mi to také trochu vadí.
Zásadně mi dnes vadí, že komunistické
mafie jsou dnes hospodářskými mafiemi, získávají
obrovské zisky, hospodářskou moc, kterou
po volbách upevňují. To je to, co mně
velmi vadí.
Na druhé straně se domnívám, že
jako člen vlády jsem za to zodpovědný.
Nechci rozebírat záležitost pana Marečka,
přestože jsem žádal ve vládě,
abychom si ji před 14 dny objasnili, diskuse vyplynula
bez závěrů. Nerad bych, aby někdo
po nás řekl, že je nutno uznat kolektivní
vinu, že vláda nechala umřít člověka,
protože protestoval proti vládě, proti závěrům
ČNR. Nerozumím jim, nechápu je, ale
žádám, aby mi věc byla objasněna
a pokud ještě vůbec máme nějaký
čas, abychom si tuto věc objasnili a vysvětlili,
abychom si řekli, kde právo je a kdo má pravdu.
Já jsem nakonec mnohokrát odvoláván,
dá se říci, že rok v jednom kuse. Velká
oficiální odvolání začala v
únoru loňského roku, malá se datují
od října 1990. Ujišťuji vás, že
do prosince a do ledna jsem byl přesvědčen,
že jsem svůj úřad dal jakž takž
do pořádku, co se týče funkcí
náměstků a ředitelů, ale od
března to honím jak pytel blech. V období
červenec - srpen mě potkávali úředníci
a říkali: Tak co, kdy skončíš?
Takový je stav, když je šéf úřadu
odvoláván. V tom se snažte prosazovat reformu
a v tom se snažte něco měnit. Jestliže
vaše rozhodnutí bude takové, že měsíc
budete shánět materiály, budou se různé
strany hádat o to, zda Brunner ano nebo ne, je to normální
sabotáž funkce prokuratury, je to prohloubení
nevyhovujícího stavu. Ale ten stav po dobu měsíce
bude horší, protože ti, co jsou za Brunnerem,
budou dělat všechno proto, aby obstál, a co
jsou proti němu, budou dělat všechno pro to,
aby Brunner padl. Nikdo ale nebude řešit problémy
této země další měsíc.
To považuji za strašně důležité.
Dejte týdenní pauzu, svolejte mimořádné
zasedání a rozhodněte. Jestliže Brunner
ano, pak ho žeňte do toho, aby udělal to, co
dosud neudělal, nebo co opomněl, ustavte mu priority
a ať se vám každý týden zodpovídá.
Jestliže Brunner ne, rozhodněte, že ne a řekněte,
kdo za něho. Nenechávejte toho člověka,
jako jsem byl já, dva měsíce v takovém
stavu, aby si před ním na chodbách uplivávali,
a aby prokuratura nefungovala. Zvažujte, zda tento stát
potřebuje prokuraturu a zda potřebuje řešit
maléry, které v této oblasti má. Zvažme,
kdo posoudí, zda má Mareček pravdu, nebo
zda ho necháme umřít. Já to posoudit
nedokáži.
Omlouvám se, že jsem vystoupil.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Kubátovi. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Mašek.
Poslanec Ivan Mašek: Vážená paní
předsedkyně, dámy a pánové,
chtěl bych se stejně jako to učinil ústavně
právní výbor omezit na záležitost
stanoviska a na otázku, kdy mělo být zahájeno
trestní stíhání v té věci.
Generální prokurátor vyložil, že
on od chvíle, kdy se dozvěděl o stanovisku,
v krátké době vydal pokyn k zahájení
trestního stíhání. Vyznělo
to tak, že bez ohledu na to, zda byl dán podnět
výboru petičního, pro právní
ochranu a bezpečnost. Protože jsem byl navrhovatelem
tohoto podnětu, chci upozornit na diskusi, která
k tomu byla na našem výboru a na vyjádření
pana generálního prokurátora k této
věci. Bylo to 10. února, kdy v Lidových
novinách vyšlo vyjádření pana
generálního prokurátora.
Bohužel se mi nepodařilo je teď opatřit,
takže nebudu citovat přesně. Vím, že
v uvozovkách, protože to byla přímá
řeč, bylo vyjádření generálního
prokurátora o tom, že prokuratura toto stanovisko
měla již déle, že pouze nevěděla,
které osoby se na stanovisku podílely, že teprve
z přípravných spisů ke stanovisku
zjistila osoby. Tak se pan generální prokurátor
vyjádřil. Právě proto jsem se ho na
výboru tázal, když prokuratura měla
toto stanovisko déle, i když neznala osoby, proč
nebylo zahájeno trestní stíhá ve věci?
Pan prokurátor nebyl schopen na to odpovědět.
Chci upozornit, že nám nejde o to, kdy se o stanovisku
pan generální prokurátor dozvěděl.
Pan generální prokurátor odpovídá
za činnost celé generální prokuratury
a dokonce celé prokuratury České republiky.
Je zřejmé, že i stanovisko prokuratuře
bylo známo déle, a trestní stíhání
ve věci zahájeno nebylo.
Teď jsem dostal ty noviny, budu citovat:
"Tento dokument (mimochodem nikým nepodepsaný)
jsme sice měli k dispozici, ale nebyl znám přípravný
spis k němu. Teprve z něj jsme zjistili jména
osob, které se na stanovisku podílely." ...
atd.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Maškovi. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Jestliže tomu
tak není, rozpravu uzavírám.
Měl bych se vyrovnat s původním procedurálním
návrhem pana kolegy Výborného, který
zněl v tom smyslu, že. bychom měli před
uzavřením rozpravy dát prostor poslaneckým
klubům, aby se věcí zabývaly. Rozpravu
jsme ukončili je uzavřena. Máme k dispozici
písemně předložené návrhy
usnesení, i když zde zazněly ještě
některé další návrhy, které
nemáme písemně předloženy, a
to je návrh pana poslance Chromého, který
bychom mohli případně pro přehlednost
nechat ještě jednou zaznít na mikrofon. To
jsou všechny návrhy, které jsem zaznamenal.
Je 20.10 hodin, zopakuji, co jsem říkal několika
málo přítomným na začátku
této fáze jednání. Dva výbory
se chtějí před zítřejším
jednáním sejít dnes večer. Domnívám
se, že by bylo možno ukončit jedná dnešního
dne. To je jedna varianta.
Vzhledem k tomu, že je čtvrtek večer, domnívám
se, že by bylo racionálnější se
shodnout na tom, že bychom mohli zahájit projednávání
bodu: Volba orgánů pozemkového fondu, otevřít
rozpravu, zvládnout rozpravu a ukončit ji. V rozpravě
mohou padnout další návrhy na obsazení
kandidátky, a ta se bude muset zhruba tři čtvrtě
hodiny připravovat. Dovolím si dát tento
procedurální návrh:
Návrh na přerušení projednávání
tohoto bodu s tím, že kluby dostanou prostor vyjádřit
se k návrhům usnesení, zahájit neprodleně
projednávání toho bodu, který jsem
právě navrhoval, a ukončit dnešní
jednání po uzavření rozpravy k tomuto
bodu, abychom zítra mohli zahájit a ihned provést
první kolo volby. To je můj procedurální
návrh.
Pan poslanec Sapák má pozměňovací
návrh?
Poslanec Jan Sapák: Myslím, že by bylo
velmi žádoucí přerušit schůzi
na půl hodiny na jednání klubů a v
každém případě tento bod dokončit
dnes.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Beru to jako druhý procedurální návrh.
První návrh jsem přednesl jako první,
dal bych o něm hlasovat. Jsem veden tendencí k racionalitě.
Rád bych získal prostor pro aparát na vypracování
kandidátky. To můžeme zvládnout případně
zítra ráno, nebo ještě dnes.
Můj návrh zněl: Přerušit projednávání
tohoto bodu, zahájit neprodleně projednávání
bodu Volba členů orgánu pozemkového
fondu a ukončit dnešní jednání
poté, co bude uzavřena rozprava k tomuto bodu.
S faktickou poznámkou se hlásí pan kolega
Matějka.
Poslanec František Matějka: Vážený
pane předsedající, mám dojem, že
byly dva procedurální návrhy. Mělo
by se hlasovat o tom pozdějším.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Platilo by to v případě, že by to první
byl návrh a to druhé protinávrh. Toto jsou
oba za sebou jdoucí návrhy. Má někdo
jiný názor?
Dávám hlasovat o procedurálním návrhu,
který jsem přednesl já, pak bude následovat
procedurální návrh pana kolegy Sapáka.
Dalo by se vymyslet řešení, které by
oba spojilo. Znamenalo by to, že bychom zde byli o něco
déle. Přednesu to jako svůj návrh
č. 2:
Přerušit projednávání tohoto
bodu, zahájit rozpravu k volbě členů
orgánu pozemkového fondu, ukončit rozpravu,
udělat přestávku, kterou by aparát
mohl využívat na výrobu kandidátek a
my na schůzku klubů.
Předkládám to jako možnost spojit tyto
dva návrhy. Pak pokračovat v jednání
a ukončit ve chvíli, kdy se rozhodneme.
Kdo je pro můj první návrh, ať zvedne
ruku. 28.
Doufám, že nebudete nic namítat, když
nebudu zdržovat pokračováním v tomto
hlasování.
Pak je zde návrh pana kolegy Sapáka, a to přerušit
jednání na 30 minut pro schůzku klubů
a pokusit se dokončit projednání tohoto bodu.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. - 99.
Jistě můžeme souhlasit všichni s tím,
že tento návrh byl přijat. Tím bylo
rozhodnuto o dalším postupu.
Přerušuji nyní jednání na 30
minut, v této době se sejdou jednotlivé kluby.