Řekl jsem, že existuje nebo existovalo nějaké
toto stanovisko, které bylo přijato na úrovni
federální generální prokuratury, jako
společné stanovisko a že budu požadovat
prostě zjištění v podstatě genese,
jak se toto stanovisko narodilo, kdo se na něm podílel
atd. K tomu jsem vydal příslušné pokyny
s tím, že pokud vycházíme z určité
legitimity toho zákonného opatření,
které bylo přijato předsednictvem FS v únoru
1989, pak jsem se domníval, že pokud podle tehdy platného
zákona o prokuratuře byla usměrňována,
- a to nynější zákon o prokuratuře
v § 33 umožňuje, protože víte, že
prokuratura je monokratický orgán, tzn., že
pokyny a příkazy nadřízených
prokurátorů počínaje generálním
prokurátorem jsou závazné až po toho
posledního prokurátora nebo vyšetřovatele,
- tak jsem dospěl k závěru, že ty osoby,
které se podílely na vzniku tohoto stanoviska a
zejména ty osoby, které právě touto
formou závazného stanoviska ovlivnily rozhodovací
praxi v orgánech prokuratury, že by mělo být
provedeno příslušné šetření
a příp. rozhodnuto o event. trestním stíhání.
Těch úkolů, které jsem v pátek
a následující dny vydal, bylo samozřejmě
několik, protože jsem určil, že nejdříve
to vyšetřování povede šéf
vyšetřování GP, za dvě hodiny
mně bylo řečeno, že pokud budu na tom
trvat, že mně vznese námitku podjatosti.
Ne proto, že by to nechtěl dělat, ale proto,
že případné osoby, které by přicházely
v úvahu jako osoby, které by mohly být v
této věci stíhány, tak s nimi spolupracoval,
byli to i jeho když ne nadřízení, tak
spolupracovníci, takže jsem dal pokyn, aby mi předložili
seznam vyšetřovatelů činných
při městské či krajské prokuratuře
v Praze. Vybral jsem dva a těm jsem řekl, aby v
pondělí v 8 hodin - to bylo tuším 10.
nebo 11., kdy jsem šel sem na jednání ústavně
právního výboru, tak aby ke mně v
8 hodin přišli a dostanou ode mne příslušné
pokyny. Mimo to jsem řekl inspekci, aby zajistila, aby
prověřila veškeré rejstříky,
které jsou z roku 88 - 89. Zajistit odtajnění
tohoto spisu, zajistit další podkladové materiály,
které z toho spisu vyplynuly, takže v podstatě
se dá říci, že od toho pátku
byl prováděn postup před zahájením
trestního stíhání.
Já se domnívám, že pokud jde o mne osobně,
že jsem se nedopustil žádných průtahů,
že jsem tak jak mi to pochopitelně časová
souslednost umožnila, že jsem postupoval. Jinak je mi
vytýkáno, že jsem dal pokyn k zahájení
trestního stíhání ve věci -
tak bych chtěl jen pro neinformované - z
toho spisu 022 89, z toho tajného spisu vyplývalo
pouze jedno jediné - jedno konkrétní jméno
pracovníka Generální prokuratury České
republiky, který se zřejmě na vypracování
tohoto stanoviska podílel. Další osoby, které
se na tom podílely, tak to bylo nutné ještě
zjistit. Upřímně řečeno, já
se domnívám, že ani dneska, v této době,
i když to vyšetřování samozřejmě
probíhá, že neznáme okruh všech
osob, které se na stanovisku podílely. Znovu opakuji
nebyla to jen Generální prokuratura České
republiky, popřípadě federální
generální prokuratura, ale byli tam zástupci
federálního ministerstva vnitra a zástupci
Nejvyššího soudu ČSSR, tehdejšího.
Doktora Motejla jsem požádal, jestli by mohl ve svém
úřadě zajistit příslušné
spisové materiály. Podle jeho informace do dneska,
nebo alespoň do této doby, se ty materiály
spisové nepodařilo zajistit. To je jen k tomu, že
je mi vytýkáno nebo podsouváno to, že
jsem do dneska ještě nerozhodl o vznesení obvinění.
Na tom pracuje procesní samostatný vyšetřovatel
prokuratury, dozoruje toto vyšetřování
prokurátor Inspekce generálního prokurátora,
kterého jsem písemně pověřil,
aby tuto věc dozoroval. A já se domnívám,
že až budeme schopni v určitém stadiu
sdělit, to se chci dovolat ustanovení § 8a
Trestního řádu. Další skutečnosti
pochopitelně prostřednictvím sdělovacích
prostředků pak sdělíme veřejnosti.
Chci říci, že za tu dobu mého působení
ve funkci generálního prokurátora, tedy července
roku 1990, je to v podstatě první věc, kterou
já z titulu své funkce jsem takto dal přímo
pokyn, aby bylo v této věci jednáno. Jinak
řídím orgán, nebo řídím
resort prokuratury. Já se domnívám, že
mám skutečně jiné povinnosti při
řízení tohoto resortu. Já pochopitelně
nemohu znát každý spis, kterých na prokuratuře
jsou tisíce. Už jsem řekl i v ústavně
právním výboru, že prokuratura nebo
prokuratura ne, ale orgány činné v trestním
řízení, stíhají v této
republice zhruba asi 150 tisíc lidí, asi zhruba
na 90 tisíc jsou podány žaloby. Na této
činnosti se podílí necelá tisícovka
prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury.
A pouze nepodstatné procento z této činnosti
prokuratury se mi dostane na stůl. Já pochopitelně
nejsem schopen při 12 až 13 hodinové pracovní
době zvládnout nebo vědět o každém
kroku každého prokurátora nebo vyšetřovatele
prokuratury. To je absurdní záležitost. Já
odpovídám za to, abych koncepčně řídil
tento resort a pokud některé věci se mi dostávají
na stůl podle platného aprobačního
řádu, tak je to v tomto platném aprobačním
řádu přesně vymezeno.
Pravdou je to, že z titulu své funkce mám možnost,
protože řídím tento resort, v kterékoliv
věci si vyžádat informaci, mohu v kterékoliv
věci dát pokyn k postupu konkrétního
prokurátora a tyto pokyny jsou pro moje podřízené
pracovníky závazné. To je zhruba asi princip
monokratičnosti prokuratury. Jinak chci říci
teď nevím přesně, který z poslanců,
myslím pan poslanec Payne - v úvodu řekl,
že jsou průtahy v činnosti prokuratury atd.
Ano, je to pravda, jestli si vzpomenete, tak jsem tady v září
nebo v říjnu v této sněmovně
a ve všech výborech jsem vás seznamoval s
materiálem o stavu prokuratury České
republiky. Tehdy jsem upozorňoval, že může
nastat určitý kritický stav. Chci vám
dneska říci, že ten kritický stav na
české generální prokuratuře
v současné době nastal. Museli odejít
kvalifikovaní pracovníci z důvodů
lustrací, to především, ale nejen z
důvodů lustrací odcházejí i
ti, kteří by odejít nemuseli, protože
odcházejí z přepracování, prostě
už nejsou ochotni snášet útoky, které
se podle mého názoru na prokuraturu hrnou ze všech
stran, mnohdy útoky nekvalifikované, mnohdy i útoky
jasně s určitým cílem, jaksi decimovat
prokuraturu. Upřímně řečeno,
já se těm pracovníkům ani nedivím,
že za těchto podmínek nechtějí
sloužit, pokud není poskytována ochrana a ať
už já nebo generální prokurátor
federální, prostě jsme dneska už předmětem
vulgárních nevybíravých útoků
ve sdělovacích prostředcích ze strany
některých osob, tak jaksi obtížně
jsme schopni plnit své funkce.
Systemizovaný počet lidí, které já
mám na generální prokuratuře, v podstatě
je to na objem nebo na penzum práce, který je ještě
z předrevoluční doby. V porevoluční
době došlo k enormnímu zvýšení
nápadů ve všech agendách prokurátorské
činnosti a dělám to dneska - pokud mluvím
o Generální prokuratuře České
republiky, ne o prokuraturách v celé republice -
dělám to v některých odborech v podstatě
se třetinovým stavem lidí. Jsem si vědom
toho, že v některých konkrétních
věcech ty průtahy, které jsou, jsou neomluvitelné.
Ale já samozřejmě za situace, za reálné
situace, která je, tak pochopitelně musíme
především řešit termínové
věci, to znamená to jsou věci vazební,
věci mladistvých atd. A pochopitelně
tam, kde se k nám dostávají některé
věci formou přezkumu, to znamená, že
na základě podnětu nebo demonstrací
se jen přezkoumává postup nižších
složek prokuratury, to znamená tam v podstatě
to není vázáno žádným
termínem, protože jde jen o přezkum už
věcí pravomocně skončených
příslušnými prokuraturami ať už
na úrovni okresů nebo krajů, tam se domnívám,
že tyto věci mohou odsunuty a mohou tam být
nějaké průtahy. Nechci mluvit o rehabilitační
agendě, to je také činnost, kterou prokuratura
dneska zajišťuje. Víte, že rehabilitace
jako takové ze zákona už jsou v podstatě
skončeny.
K dnešnímu dni bylo rehabilitováno zhruba 250
tisíc lidí a právě prokuratura podle
schváleného zákona o soudních rehabilitacích
dělá tzv. přezkum, tzn. věci, které
mohou být rehabilitovány pouze formou podání
stížnosti pro porušení zákona,
kterou může podat prokuratura. Za loňský
rok jsme takovýchto stížností pro porušení
zákona podali 500. Řešíme zbytkové
tresty, původní odhad, že se bude jednat asi
o 9.000 případů, dnes je to 19.000 a není
to ukončené číslo - to je také
úkol, se kterým se musíme vypořádávat.
Chci jen říci, že mohu dělat jen s
těmi lidmi, které mám, jiné lidí
nemám a v dohledné době mít nebudu.
Jsem si vědom také toho, že někteří
asi budou muset ještě odejít. Netýká
se to lidí v souvislosti se stanoviskem. Pokud uvažujeme
o určitém okruhu lidí, proti kterým
by mělo být vzneseno obvinění, žádný
z těchto pracovníků na prokuratuře
již nepracuje. To jsou lidé, kteří z
prokuratury odešli v lednu 1990, resp. bylo jim doporučeno,
aby prokuraturu opustili. Tolik snad jen k některým
připomínkám, které zde padly.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu generálnímu prokurátorovi.
Dále se do rozpravy přihlásila paní
poslankyně Marvanová s faktickou poznámkou.
Poslankyně Hana Marvanová: Ráda bych
reagovala faktickou poznámkou na vystoupení pana
generálního prokurátora a upozornila jeho
i sněmovnu na to, že mi ovšem neodpověděl
na mnou položené dvě otázky.
První otázka směřovala zejména
k tomu, že jsem žádala vysvětlení,
proč tak pozdě, s dvouletou prodlevou po revoluci,
byl dán pokyn k prověření toho, zda
neexistují nějaká taková stanoviska,
jako zmíněné stanovisko k aplikaci "pendrekového
zákona".
Druhá otázka - z odpovědi pana generálního
prokurátora, kterou zaslal ústavně právnímu
výboru, vyplývalo, že v tajných spisových
materiálech se nacházel mimo jiné spis o
zmíněném stanovisku. Zřejmě
se v těchto tajných spisech nacházejí
i další materiály. Měla jsem otázku,
zda tedy na Generální prokuratuře neexistují
další nezákonná stanoviska či
pokyny, kterými byly ovlivňovány orgány
činné v trestním řízení
při postupu proti tzv. protisocialistickým silám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Marvanové. Hlásí
se pan prokurátor.
Generální prokurátor ČR Ludvík
Brunner: Omlouvám se, jestli jsem paní doktor
Marvanové neodpověděl dostatečně.
Proč jsem zahájil tak pozdě? Říkám
vám, od okamžiku, kdy jsem to zjistil, to bylo 6.
února ráno, do zahájení uplynul týden
a mezitím byla sobota a neděle. Jinak jsem dal pokyn,
pokud jde o to, jestli byly vydávány pokyny v konkrétních
spisech, tj. to, co jsem řekl. Uložil jsem inspekci,
aby prověřili veškeré rejstříky,
tajnou spisovnu, veškeré trestní věci
politické, to se netýkalo jenom "pejgl patentu",
to se týká všech postihů osob, které
byly za politické delikty, jestli v těch věcech
byly dávány konkrétní pokyny, nemyslím
stanoviska.
Zákon o prokuratuře říká v
§ 33, že gen. prokurátor vydává
při řízení pro své podřízené
pracovníky příkazy, pokyny a stanoviska.
Takže to jsem uložil inspekci a dal jsem jim na to termín
jeden měsíc. Postupně mi budou jednotlivé
věci předkládat na stůl a já
se s nimi budu osobně seznamovat a budu z toho dělat
osobně nějaké závěry, pokud
pochopitelně ze zákona pro to budou podmínky.
Stačí takhle nebo ne?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Rozuměl jsem té otázce tak, že ne,
že by to bylo od 5. února pomalu, ale proč
to nebylo v období předtím?
Generální prokurátor Ludvík Brunner:
Já už opravdu nevím, jak bych na to odpověděl.
Mám to zopakovat?
(šum ve sněmovně)
Přečetl jsem si kompletní znění
čtyř bodů stanoviska, resp. vyjádření
nezávislé komise a tam jsem přišel na
to. Že mě to nikdy nenapadlo, za to nemůžu
pochopitelně. Tam bylo řečeno, že neexistovala
žádná ustálená judikatura v té
době, protože toto stanovisko, jak jsem zjistil, bylo
vydáno v červnu nebo červenci 1989. "Několik
vět" bylo vydáno také v červnu
a tam byly založeny v jednom spise včetně osob,
autorů, kteří tuto tiskovinu tehdy vydali.
Takže když tvrdili, tak jsem říkal "ano",
asi zřejmě neexistovalo nějaké stanovisko
konkrétní, resp. nebyla ustálená judikatura.
Muselo to být řešeno nějakými
pokyny. Proto jsem dal ten pokyn já, aby bylo zjištěno,
jestli vůbec byly vydávány nějaké
pokyny, jaké pokyny byly, kdo je vydával a jak byly
realizovány. Já už nevím, jak bych to
jinak vysvětlil.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkujeme panu generálnímu prokurátorovi.
Dávám slovo paní poslankyni Röschové,
připraví se pan poslanec Řezáč.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
vážené dámy a pánové.
Za prvé bych chtěla poděkovat předsedovi
ústavně právního výboru dr.
Miloslavu Výbornému, který naprosto objektivně
a přesně referoval o jednání ústavně
právního výboru a tudíž vyhověl
mé žádosti.
Děkuji mu.
Za druhé bych ráda udělala drobné
exkurzy do závěrů nezávislé
vyšetřovací komise prezidenta republiky. Nebude
to dlouhé. Tato nezávislá komise plně
chápe a respektuje skutečnost, že prokuratura
je nezávislým orgánem, kterému v demokratické
společnosti nikdo nesmí a nemůže zasahovat
do vyšetřování trestných činů,
nebo ukládat úkoly týkající
se takového vyšetřování. Na druhé
straně ovšem komise konstatuje, že prokuratura
již nemůže být nadále pracovištěm,
které nebude možno kritizovat a hodnotit, a orgánem,
který stojí mimo dosah veřejného mínění
a kontroly ústavních činitelů.
Tento jeden ze závěrů nezávislé
vyšetřovací komise prezidenta republiky považuji
za velmi důležitý a proto bych vás s
ním seznámila.
Dalším bodem, který tyto závěry
obsahuje, je tento: Generální prokuratura České
republiky opakovaně ve svých usneseních tvrdila,
že trestní stíhání signatářů
Několika vět bylo v souladu s tehdejším
právním řádem. Toto tvrzení
však neodpovídá skutečnosti, neboť
ani v této době neexistoval právní
předpis, který by výslovně označil
Několik vět za tiskovinu schopnou naplnit skutkovou
podstatu trestného činu pobuřování
podle § 100 trestního zákona nebo přečinu
podle § 6 zákona č. 150/69 Sb., ve znění
zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
z února 1989.
Každý právník zabývající
se trestním právem, toto konstatování,
které je obsaženo v závěrech nezávislé
vyšetřovací komise, věděl již
v létě roku 1989, protože tak to skutečně
bylo.
Proto se domnívám, že pan generální
prokurátor i přes veškerou svou snahu poslankyni
Marvanové neodpověděl přesvědčujícím
způsobem.
Vyjdu-li z toho, co zde řekl pan poslanec Ortman, že
každý poslanec byl informován o činnosti
výboru petičního a ústavně
právního, je to s podivem. Klub pokomunistických
poslanců v petičním výboru nemá
ani jediného poslance, přesto byl podrobně
informován.
(Potlesk.)
Předkládám za klub poslanců KDS, ODA
a ODS další rozšiřující
návrh na usnesení, které tady bylo předneseno
panem poslancem Giňou, a to:
1. ČNR vyslovuje zásadní nespokojenost
s prováděním trestní politiky generální
prokuratury České republiky v souvislosti s individuální
odpovědností jednotlivých osob za porušování
zákonů před 17. listopadem 1989.
2. Vyslovuje zejména nesouhlas se skutečností,
že generální prokurátor České
republiky zahájil prověřování
veškerých podkladů o postupu prokuratury České
republiky při aplikaci zákonného opatření
Federálního shromáždění
ČSSR č. 10/1989 až 1. 2. 1992
na základě výsledků vyšetřování
komise prezidenta republiky. Důvody, které k tomuto
prodlení generálního prokurátora vedly,
nebyly jím dostatečně objasněny.
3. Konstatuje, že generální prokurátor
vydal pokyn k zahájení trestního stíhání
ve věci uvedeného stanoviska z roku 1989 až
po podnětu k zahájení trestního stíhání
petičního výboru pro právní
ochranu a bezpečnost, což v souvislosti se skutečnostmi
shora uvedenými znamená, že generální
prokurátor dr. Ludvík Brunner se od nástupu
do funkce otázkami zde uvedenými nezabýval.
4. Doporučuje předsednictvu ČNR vzhledem
ke shora uvedeným skutečnostem, aby generálního
prokurátora dr. Ludvíka Brunnera z této funkce
odvolalo.
Dávám návrh na hlasování, a
to tím způsobem: Aby o všech těchto
nyní už šesti bodech návrhu usnesení
bylo hlasováno odděleně, to je po jednotlivých
bodech, a o posledním bodu, aby bylo hlasováno po
jménech. To je vše k návrhu usnesení.
Dále bych chtěla položit ještě
jednu otázku generálnímu prokurátorovi:
Jakým způsobem bylo plněno usnesení
ČNR z 22. schůze 11. září 1991
č. 230? Bylo to usnesení ke zprávě
generálního prokurátora České
republiky o stavu prokuratury v České republice.
Na str. 3 se doporučuje generálnímu prokurátorovi
pokračovat v provádění očisty
prokuratury od prokurátorů a vyšetřovatelů
prokuratury, kteří se podíleli na inscenaci
politických procesů.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Röschové.
Předávám slovo panu poslanci Řezáčovi,
připraví se poslanec Chromý.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane místopředsedo, vážené kolegyně
a kolegové poslanci, nebudu hovořit o druhořadých
věcech procedurální povahy, ale věřím,
že si všichni uvědomujete, o jakých závažných
a mimořádně závažných
věcech nyní jednáme a jak vážná
slova byla vyslovena.
Pokud paní poslankyně Krejčová uvedla,
že používám v práci poslance právnické
kličky a advokátní praktiky, chci říci,
že jsem si vědom své povinnosti a chci uvést,
že jsem advokát a jako advokát jsem povinen
dodržovat ústavu a všechny zákony, této
země. Totéž jsem slíbil v této
sněmovně jako poslanec při složení
poslaneckého slibu. Dnes bych ho chtěl všem
kolegům připomenout.
O co jde, bylo řečeno teď ve slově mého
předřečníka poslankyně Röschové.
Ale toto jsem se mohl dočíst už minulý
týden v tisku, když náš kolega poslanec
Marek Benda za jeho klub uvedl, že generální
prokurátor České republiky dr. Brunner měl
být už dávno odvolán. Do dnešní
doby stále nevidím žádný důvod,
proč by měl být generální prokurátor
České republiky odvolán, neboť podle
mého názoru neporušil žádnou právní
povinnost podle zákona o prokuratuře.
(Potlesk, volání "fuj".)
Je paradoxní a je to možné jen v Československu,
že poslanec opozice musí chránit orgán
právní ochrany, místo aby to dělali
ti, kteří ho do této funkce doporučili.
Já jako advokát jsem součástí
institucí právní ochrany.
Ještě závažnější slova
uvedl dr. Hofhanzl, když položil otázku,
zda nebylo chybou přijetí Listiny základních
práv a svobod a zda na to neměl generální
prokurátor upozornit, aby přijímána
nebyla.
Domnívám se, že si musíme říci,
zda chceme být skutečně demokratickým
a právním státem, a potom nemůžeme
tímto způsobem uvažovat. Naše republika
má závazky z mezinárodního paktu občanských
a politických právech a z mezinárodního
paktu o hospodářských, sociálních
a kulturních právech již od 23. března
1976.
(Potlesk.)
Kdybychom pokračovali v porušování lidských
práv, jak k tomu docházelo před listopadovou
revolucí, nemohli bychom budovat demokratický a
právní stát. Soud je nezávislý
a bylo mnohokrát v diskusi ústavně právního
výboru některými oponenty zdůrazňováno,
že prokuratura není soud a že tedy není
nezávislá. Ale ona také jako orgán
právní ochrany musí být nezávislá,
a to nejen na místních vlivech, ale na jakýchkoli
jiných politických vlivech, jak to ve svém
usnesení řekl 14. února letošního
roku ústavně právní výbor,
jak o tom podrobně referoval předseda ústavně
právního výboru dr. Výborný.
Pokud jde o otázku promlčení, nemám
žádnou osobní motivaci k otázce promlčení
trestních činů nebo trestního stíhání,
neboť od skončení studia jsem se věnoval
advokaci. Působil jsem vždy jako obhájce. Poslední
velký žijící profesor trestního
práva, kterého jsem ještě zažil
na právnické fakultě Karlovy univerzity,
profesor Vladimír Solnář, v roce 1968 při
řešení podobných problémů
napsal stať na téma: Promlčení nelze
zrušit. Doporučuji všem, abyste si přečetli
stejnopis dopisu dr. Josefa Rubeše, bývalého
soudce diskriminovaného v období normalizace, kterého
jste mohli vidět při zdůvodňování
návrhu zákona o konkursu a vyrovnání,
který napsal paní předsedkyni ČNR
dr. Burešové, a který jsme díky
paní předsedkyni měli možnost v ústavně
právním výboru prostudovat. V tomto obsáhlém
dopisu je uvedeno, jaké obavy tento vynikající
stylista a přední odborník československého
občanského procesu má z toho, jak justice
reaguje jen na stíhání některých
soudců, jak jsme k tomu nedávno dali souhlas, k
tomu, jakým způsobem se uvažuje u některých
politických sil o uplatnění retroaktivity.
V tomto dopise uvedl, že každý retroaktivita
je barbarství a nic jiného si nezasluhuje.