Poslanec Jiří Payne: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, paní poslankyně
Marvanová upozornila na některé prodlevy
v činnosti prokuratury, které po mém soudu
jsou velmi závažné. Zároveň vyzval
předsedy výborů petičního,
pro právní ochranu a bezpečnost a ústavně
právního, aby se vyjádřili k jistým
skutečnostem, které se týkají prokuratury.
Předseda bezpečnostního výboru se
nehlásí o slovo, zdá se, že také
trpí chorobnou nečinností.
/Projevy nesouhlasu, sykot v části sálu./
Já bych se chtěl dotázat, s jakým
výsledkem výbor projednal stížnost,
která se zakládá na petici ze dne 10. 12.
Od té doby již uplynulo dost času na to, aby
se něco mohlo začít dělat.
Tato petice je adresováno mj. také našemu bezpečnostnímu
výboru a je ze dne 10. ledna t.r. Tento dopis /pardon,
nejedná se o petici, jedná se o dopis/ je nadepsán
Stížnost na generálního prokurátora
ČSFR JUDr. Gasparoviče, generálního
prokurátora ČR JUDr. Brunnera a hlavního
vojenského prokurátora JUDr. Kříženeckého.
Text přečtu celý, ačkoli z něj
se naší problematiky bude týkat jenom určitá
část, ale protože chci vyzvat předsedu
výboru, aby se vyjádřil k tomu, s jakým
výsledkem byla věc projednána, nezbývá,
než text přečíst celý, jestliže
pan předseda se dosud k tomu neměl.
Vážení členové bezpečnostních
výborů, dne 10. 12. 1991 u příležitosti
Dne lidských práv se z naší iniciativy
konala demonstrace na Václavském náměstí,
kde byla přijata petice Právo na spravedlnost, která
byla podepsána řadou spoluobčanů.
Signatáři této petice žádají,
aby ze svých funkcí byli neodkladně odvoláni
generální prokurátor ČSFR JUDr. Gasparovič,
generální prokurátor ČR JUDr. Brunner
a hlavní vojenský prokurátor JUDr. Kříženecký.
Tento požadavek vyplývá z našeho přesvědčení,
že nečinnost a nevšímavost těchto
představitelů prokuratur ke spáchaným
trestným činům a jejich pachatelům
v době totalitního režimu je hlavní
příčinou současné neutěšené
politické situace v ČSFR.
Jednou z hlavních příčin politického
napětí ve společnosti je zklamání
těch občanů, kteří nezkaženi
totalitní mocí očekávali, že
po revoluci ústavní činitelé dají
průchod spravedlnosti, v důsledku které budou
potrestáni hlavní viníci politických,
hospodářských a morálních zločinů,
kterých se v posledních desetiletích od roku
1948 dopustili pachatelé, převážně
představitelé a členové KSČ
nebo pachatelé, kteří byli těmito
inspirováni. Mnohé z těchto zločinů
byly způsobeny jednáním, jehož znaky
naplnily skutkové podstaty trestných činů
uvedených v trestním zákoníku č.
86/1950 Sb., tak i zákoníku dosud platného
č. 141/1961 Sb. Roztrpčení občanů
je vyvoláváno nejen tím, že nedošlo
k postihu pachatelů trestných činů,
ale i skutečností, že mnozí reprezentanti
a ochotní vykonavatele totalitní represe v orgánech
SNB, prokuratury a justice zůstali na svých místech,
což vyvolává podezření, že
jsou to oni, kteří se snaží o to, aby
nedošlo k postihu těch, s nimiž je spojovaly
nebo ještě spojují soudružské vztahy.
Má-li dojít k očistě těchto
orgánů, k očištění veřejného
života a ke skutečnému rozchodu s reálným
socialismem a tím k obnově pozitivních národních
a morálních hodnot, je nutno se vyrovnat s minulostí
a poskytnout všem obětem totalitního režimu
právo na spravedlnost. Dosavadní námitky
orgánů trestního řízení,
zejména jejich představitelů spočívají
v argumentaci, že trestné činy spáchané
za totality jsou promlčeny, amnestovány nebo, že
vůbec nepodléhají trestně právním
kvalifikacím. Že jde o tvrzení účelové
je zřejmé z toho, že nejsou s výjimkou
některých odpovědných příslušníků
z demonstrace dne 17. listopadu 1989 vůbec stíhání
příslušníci SNB a Lidových
milicí, kteří brutálně zasahovali
proti účastníkům demonstrací
v letech 1988 - 1989. Dosud je v živé paměti
teror, který na ulicích Prahy a jiných měst
rozpoutali tito příslušníci, a to i
proti ženám, starým lidem, nezletilým
a dětem. Ve své petici Právo na spravedlnost
požadujeme, aby byli před soud postaveni velitelé
jednotek, kteří zasahovali nezákonným
způsobem proti pokojným manifestacím a účastníkům
demonstrací, náčelníci a příslušníci
2. správy SNB v Bartolomějské ulici, kteří
bili zadržené při demonstracích, jakož
i další náčelníci a příslušníci
z jiných oddělení SNB, např. z pověstného
"dvorečku" ve Školské ulici. Za třetí
vedoucí státní a straničtí
funkcionáři, odpovědní za hromadný
psychický a fyzický teror, kterému bylo vystaveno
obyvatelstvo v době pokojných manifestací
pro demokratické veřejnosti v letech 1988 až
1989.
Příslušníci StB, kteří
v letech 1988 až 1989 psychickým a fyzickým
terorem zastrašovali pořadatele a účastníky
pro demokratických shromáždění
v Praze, unášeli je, bili, vyhrožovali jim likvidací,
čímž je chtěli odradit od jejich nezadatelného
práva na svobodu shromažďování
a svobodu slova a projevu, všichni tito pachatelé
se opakovaně dopouštěli některých
trestných činů, které pro krátkost
doby od spáchání nejsou promlčeny.
A některé nebyly amnestovány - §
158 zneužití pravomoci veřejného činitele,
§ 221 odst. 3 ublížení na zdraví.
Pouze v těchto ojedinělých případech
došlo k postihu některých příslušníků,
zejména v souvislosti s demonstrací dne 17. listopadu
1989.
Zásada oficiality přikazuje všem orgánům
trestního řízení, především
orgánům prokuratury, aby zahájily trestní
stíhání jak v případě
dosud neznámého pachatele, tak proti konkrétnímu
pachateli v případě každého trestného
činu, o kterém se dozví. Této zásadě
neučinily orgány prokuratury zadost. Spáchání
shora uvedených trestných činů je
notoricky známo více než dva roky. Tyto trestné
činy jsou také zadokumentovány na videozáznamech
a byly opakovaně uváděny v televizi a filmových
týdenících. Některé z těchto
trestných činů byly dokonce vyšetřeny
inspekcí bývalého Úřadu na
ochranu ústavy a demokracie a uzavřené spisy
byly předány vojenské prokuratuře
k vypracování obžaloby, která však
dosud vypracována nebyla. Orgány prokuratury zcela
ponechaly bez povšimnutí jednání osob
odpovědných za vydávání rozkazů
k potlačování demonstrací v letech
1988 až 1989, při kterých docházelo
k vyvolávání paniky, hromadnému útěku
lidí, často ve stísněném prostoru,
a k jejich stlačování, zvláště
pokud zakročující jednotky a příslušníci
útočili proti pokojným demonstrantům
zepředu i zezadu. Jednání těchto
osob zcela jednoznačně naplňuje skutkovou
podstatu trestného činu obecného ohrožení
podle § 179 trestního zákona. Hypotéza
tohoto ustanovení uvádí, že tohoto trestného
činu se dopustí - citát - kdo úmyslně
vydá lidi v nebezpečí smrti nebo těžké
újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí
škody velkého rozsahu tím, že způsobí
požár nebo povodeň nebo škodlivý
účinek výbušnin, plynu elektřiny
nebo jiných podobně nebezpečných látek
nebo sil, nebo se dopustí jiného podobného
nebezpečného jednání /obecné
ohrožení/ - konec citátu, přičemž
komentář k trestnímu zákonu výslovně
uvádí, že takovým jednáním
může být vyvolání paniky v přeplněné
místnosti nebo prostoru.
Např. typický m příkladem tohoto trestného
jednání bylo pronásledování
účastníků demonstrace dne 28. října
1988, kteří byli z obou stran sevřeni v prostoru
parku vedle Národního muzea a k útěku
jim zbyl pouze prostor přes magistrálu, dálnici,
která vede za budovou muzea. Při útěku
museli překonat nejen vyvýšenou zítku,
keře, ale i samotnou magistrálu, na které
nebyl zastaven provoz. Stovky nebo tisíce lidí za
plného provozu v panickém útěku kličkovaly
mezi projíždějícími auty. Obdobná
situace, kdy byla vyvolána panika v uzavřeném
prostoru se opakovala vícekrát a jako další
markantní případ je možno uvést
způsob zásahu proti demonstrantům dne 19.
ledna 1989 na Václavském náměstí
v onen pověstný čtvrtek, který v historii
demonstrací 1988 - 1989 byl nejbrutálnějším
zásahem vedle zásahu 17. listopadu 1989.
Těchto opakovaných trestných činů
ve stádiu dokonaném, nikoliv tedy jen v pokusu,
se dopouštěli jak velitelé těchto zásahů,
jednotliví příslušníci, tak i
jejich političtí inspirátoři z řad
představitelů strany a státu. Těmito
trestnými činy se prokuratura vůbec nezabývala.
Jestliže není možno některé trestné
činy stíhat vzhledem k amnestii prezidenta republiky,
jako např. některé formy trestné součinnosti,
jíž se trestnými činy podněcování
podle § 164 trestního zákona a schvalování
trestného činu podle § 165 dopustili někteří
straničtí a státní představitelé
svými opětovnými výzvami k tvrdým
zákrokům, výhrůžkami a poděkováními
příslušníkům SNB a LM, kterými
veřejně schvalovali jejich zákroky, pak to
znamená, že je možno přistupovat stejně
k dalším neamnestovaným a nepromlčeným
trestným činům.
Pasivita orgánů vojenské prokuratury spolu
s Generální prokuraturou, spolu s neskrývanými
sympatiemi, které se např. u vojenské prokuratury
projevují v jejím přístupu k prověrkám
v SNV, kdy jednotliví prokurátoři podávají
protesty proti rozhodnutím prověrkových komisí
včetně žádostí o zproštění
mlčenlivosti členů prověrkových
komisí za účelem jejich výslechu,
prokazují, že tento orgán, který pracuje
až na změnu ve svém nejvyšším
vedení, ve stejném personálním složení
jako před revolucí, bez jakéhokoliv prověření,
má zájem prověrkové řízení
v SNV zpochybnit nebo anulovat.
Mimo tento hlavní předmět stížnosti
zůstává problematika postihu pachatelů
trestných činů, které byly spáchány
v letech 70. a 80., kdy se řada příslušníků
StB dopouštěla trestného činu zneužívání
pravomoci veřejného činitele svým
nezákonným brutálním postupem proti
politickým odpůrcům, disidentům.
Zde je možno např. uvést aktivitu StB, která
směřovala např. k vytlačení
nepohodlných politických odpůrců z
republiky na základě jejich všemožného
šikanování, pronásledování
a postihů, nebo další zákroky při
zadržování politických odpůrců,
omezování jejich svobodného pohybu, zabavování
jejich věcí, vyvíjení nezákonného
nátlaku na ně a na jejich rodinné příslušníky,
protiprávní způsoby výslechů,
používání fyzického násilí
a všechna ostatní porušování trestního
zákona a trestního řádu a jiných
právních předpisů v té době
platných.
Tato jednání, podle našeho názoru, naplňovala
skutkové podstaty trestných činů omezování
osobní svobody podle § 231 odst. 2 trestního
zákona, zbaveni osobní svobody podle § 232
odst. 1 a 2 trestního zákona, vydírání
podle § 235 odst. 1 a 2 trestního zákona, porušování
domovní svobody podle § 238 odst. 2 trestního
zákona, krádeže podle § 247 odst. 3 trestního
zákona a loupeže podle § 234 odst. 2 trestního
zákona.
Uvádíme jen ty trestné činy, kde výše
trestní sazby vyloučila zastavení trestního
stíhání v důsledku amnestie.
S tím souvisí i trestní odpovědnost
tehdejších představitelů totalitního
režimu.
Zcela samostatnou kapitolu tvoří event. trestní
postih představitelů strany a státu, kteří
schválili tzv. vstup sovětských vojsk a kteří
se sovětskými okupanty až do revoluce spolupracovali,
okupaci schvalovali a dokonce dávali příkazy
k pronásledování lidí, kteří
pouze verbální formou okupaci odmítali. Námitka
promlčení, kterou zde Generální prokuratura
vznesla, je problematická, nebyla podrobena právnické
diskusi a lze o ní důvodně pochybovat, vzhledem
k tomu, že většina tehdejších představitelů
jako poslanci disponovala poslaneckou
imunitou, která stavěla promlčecí
dobu.
Neřešena zůstává i problematika
pachatelů trestných činů proti lidskosti,
které byly spáchány v 50. letech. Zde je
možno vyjít z § 67 trestního zákona,
podle kterého nezaniká trestnost trestného
činu teroru podle § 93 a 93a), obecného ohrožení
podle § 179 odst. 2 a 3, vraždy podle § 219, ublížení
na zdraví podle § 221 odst. 2 písm. b), odst.
3 a 4, § 222, omezování osobní svobody
podle § 231 odst. 3, zbavení osobní svobody
podle § 232 a porušování domovní
svobody podle § 238 odst. 2, pokud byly spáchány
za takových okolností, že zakládají
zločiny proti lidskosti podle předpisů mezinárodního
práva. Tímto předpisem je úmluva o
nepromlčitelnosti válečných zločinů
a zločinů proti lidskosti sjednaná VS OSN
dne 26. listopadu 1968, která pro Československo
vstoupila v platnost 11. listopadu 1970 a která byla vyhlášena
ve Sbírce zákonů pod č. 53/74 Sb.
Protože některé tyto trestné činy
nebyly amnestovány a navíc se jedná o typické
trestné činy páchané v 50.
a 60. letech, je jejich stíhání nejen možné,
ale i nutné. Podle článku 2 citované
úmluvy "jestliže dojde ke spáchání
kteréhokoliv zločinu uvedeného v čl.
1, vztahují se ustanovení této úmluvy
na představitele státní moci a soukromé
osoby, kteří se jako přímí
představitelé nebo účastníci
podílejí na spáchání kteréhokoliv
z těchto zločinů, nebo přímo
podněcují jiné k jejich spáchání,
nebo se k jejich spáchání spolčují,
a to bez ohledu na stupeň dovršení a na představitele
státní moci, kteří jejich spáchání
tolerují".
Protože je tedy možné stíhat pachatele
uvedených trestných činů zločinu
proti lidskosti, tak podle zásady oficiality zde orgány
prokuratury opět neplní svoji povinnost. Tím
jsou orgány prokuratury odpovědné za nepotrestání
viníků pachatelů trestných činů,
a to samo o sobě brání vytvoření
právního státu. Povzbuzuje pachatele trestných
činů, iniciuje jejich další trestné
činy a ve svém souhrnu s dalšími příčinami
to vytváří ve společnosti morálně
nepřijatelný stav, se kterým se nechceme
smířit.
Proto podáváme tuto stížnost a očekáváme,
že členové branně bezpečnostních
výborů ji posoudí s odpovědností,
kterou vyžadují současné společenské
a politické poměry v ČSFR a po jejím
přezkoumání dají podnět k odvolání
generálního prokurátora ČSFR, ČR
a hlavního vojenského prokurátora. V Praze
dne 10. ledna 1992. Podepsáni: Petr Placák, Jana
Miklušáková, Stanislav Penc, Kamil Černý,
Lucie Váchová a Vojtěch Pokorný.
V závěru této stížnosti,
která byla adresována bezpečnostnímu
výboru, se hovoří o právním
státu. Domníval jsem se, že nám všem
jde o vytvoření právního státu,
ve kterém budou zákony platit pro každého
občana stejně a budou stejně platit i pro
představitele politické moci. Třeba i bývalé
představitele. Domnívám se, že tento
dopis je skutečně závažným dopisem.
Udivuje mě, že pan předseda bezpečnostního
výboru se nepřihlásil do rozpravy, aby nás
informoval o tom, jak tato věc byla ve výboru projednávána.
Prosím, aby tak učinil a prosím také
pana generálního prokurátora, aby se vyjádřil
k tomu, co bylo učiněno na Generální
prokuratuře od 10. prosince, kdy vznikla iniciativa Právo
na spravedlnost.
Děkuji.
Potlesk.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Paynovi. Přihlásil
se pan generální prokurátor, kterému
dávám v souladu s jednacím řádem
slovo ihned.
Generální prokurátor Ludvík Brunner: Pane
místopředsedo, paní a páni poslanci!
Chtěl bych nyní reagovat na to, co zde přečetl
pan poslanec Payne.
Mám tuto stížnost také, dostal jsem
ji asi před 14 dny, kdy mi ji předal hlavní
vojenský prokurátor. Tato stížnost je
adresována branně bezpečnostním výborům
FS. Hlavní vojenský prokurátor se
tohoto projednávání osobně zúčastnil
minulý týden. Oba tyto výbory odmítly
tuto stížnost projednávat. Nechci se vyjadřovat
k obsahu. Jsem zde označen jako jeden z těch, kteří
brání vypořádání se
s minulostí. Domnívám se, že je to záležitost
federální a hlavní vojenské prokuratury.
Za tyto složky já podle zákona o prokuratuře
ani podle platné Ústavy neodpovídám.
Jestli bych se mohl ještě vyjádřit k
některým záležitostem, které
byly zde některými poslanci vzneseny. Jestli mohu
reagovat na pana poslance Giňu, který v podstatě
ve svém usnesení chce projednat 2 body: já
se nechci dovolávat toho, co zde řekl pan poslanec
Řezáč, ale skutečně trestné
činy, nebo podezření z trestných činů
osob podléhajících vojenské pravomoci,
vyšetřuje vojenská prokuratura, která
je součástí federální generální
prokuratury, takže já s touto záležitostí,
osobně nemám nic společného, stejně
jako prokurátoři působící v
prokuratuře ČR.
Pokud jde o druhý bod doporučení, aby Generální
prokuratura ČR byla důslednější
při postihu rasové diskriminace, k tomu bych chtěl
říci asi tolik: já jsem pochopitelně
nebyl připraven, že se tady otevře tato otázka,
budu mluvit jenom o tom, co vím sám ze své
činnosti. Já jsem zhruba před 4-5 měsíci,
- pokud byste měli zájem, mohu vám podat
informaci z konkrétního spisu - dával osobně
pokyn ještě před tím, než mně
přišlo trestní oznámení, aby
bylo zahájeno šetření, popř.
trestní stíhání ve věci týdeníku
Politika, ve kterém se objevují velice nebezpečné,
rasově zabarvené články. Může
mi pan ministr Sokol potvrdit, že na prvním zasedání
koordinační rady české vlády
pro bezpečnost jsme se touto problematikou zabývali
a přijali jsme k tomu příslušná
opatření.
Nejsem schopen okamžitě reagovat na to, jakým
způsobem se Policie nebo orgány prokuratury vyrovnaly
s událostí 24. 11. 1991 na Letné,
protože to je v kompetenci Městské prokuratury,
ale pokud chcete, mohu vám k tomu dát na příští
schůzi informaci, protože vím, že v této
věci nějaké šetření nebo
trestní stíhání probíhalo.
Já se domnívám, že ano, ale nejsem o
tom podrobně informován.
K otázkám, které mi položila pani poslankyně
Marvanová: Ptala se mě, proč jsem zahájil
šetření tak pozdě a zda ve stanovisku
nejsou jiné materiály. Už jsem to zdůvodnil
na ústavně-právním výboru,
kde jsem řekl, že - abych byl přesný
tuším ve čtvrtek 30. ledna byli u mne odpoledne
členové nezávislé prezidentské
komise, kteří se zhruba mezi 16,15 - 18,20 seznamovali
se spisovými materiály ve věci pana Marečka
a byli jsme dohodnuti, že ještě v pátek
následující den, - to bylo tuším
31. ledna přijdou a budeme pokračovat, ovšem
když jsem přišel odtud ze Sněmovny na
pracoviště, tak jsem v televizi už slyšel
krátkou výseč, že tato komise již
své stanovisko vydala.
V pátek jsem se tedy seznámil s obsahem
tohoto stanoviska, protože jsem nevěděl, jestli
to, co bylo v televizi, bylo kompletní, a v tomto stanovisku
byly uvedeny některé věci, se kterými
jsem pochopitelně nesouhlasil, ale byla tam uvedena jedna
pro mě závažná věc, kde Dr. Křeček,
- předpokládám, že to bylo jeho stanovisko
vzhledem k osobám těch dvou dalších
členek této komise, - ... a bylo tam řečeno,
že neexistovala v té době postihu rozšiřování
"Několika vět" žádná
ustálená judikatura, která by dovozovala,
že ten přečin podle § 6c toho tzv. Prügelpatentu
nebo přečinu ve věci ochrany veřejného
pořádku, kde se říká: "Kdo
vydá nebo rozšiřuje tiskoviny ..."atd,
atd ..., nebylo nikde řečeno, že zrovna
tiskovina "Několik vět" popř. jiné
tiskoviny občanských iniciativ z r. 1988 a 1989
jsou zrovna těmi tiskovinami, které by naplňovaly
tuto skutkovou podstatu.
31. 1. jsem byl tady ve Sněmovně a když jsem
se vrátil na pracoviště, tak jsem tam měl
už kompletní text nebo závěry nezávislé
komise prezidenta republiky a v sobotu jsem - jak už jsem
řekl i ústavně-právnímu výboru
- vydal pokyn náměstkyni, kde zhruba bylo 6 bodů.
První tři body reagovaly na usnesení, poněvadž
se tady projednával případ pana Marečka
a bylo mi uloženo, abych nejpozději do třetího
dal informaci, tiskovou zprávu, ten pokyn tady mám
s sebou. A další tři body, 4,5,6, se týkaly
otázky postihu za rozšiřování
"Několika vět".
Pod bodem 6. jsem řekl, aby mně bylo prověřeno
v materiálech Generální prokuratury ČR,
zda vůbec byly vydány nějaké pokyny
atd. k aplikaci tohoto Prügelpatentu. U prvních třech
úkolů jsem stanovil termín na 3. 2., ty úkoly
byly splněny, a u dalších třech jsem
stanovil termín na 5. 2.
5. 2. jsem byl tady na jednání ve výborech,
jednání se protáhlo, tak jsem se navrátil
na pracoviště, jel jsem domů a ráno
6. 2. jsem měl na stole kompletní materiál,
který obsahoval některé podklady, které
jsem si vyžádal pod body 3,4. Chtěl jsem si
připravovat některé podklady na vystoupení
v ČNR k problematice postihu osob za rozšiřování,
popř. vydávání "Několika
vět" a m.j. tam byl přiložen tajný
spis spisové značky 022/89 ve kterém m.j.
bylo toto kompletní 16-ti stránkové stanovisko.
Když jsem se s tím potom seznámil, tak jsem
m.j. informoval federálního generálního
prokurátora.