Dne 11. 2 vydal pan generální prokurátor
pokyn k zahájení trestního stíhání
ve věci vydání aplikace tohoto stanoviska.
Podotýkám, že to bylo zatím trestní
stíhání ve věci, nikoliv trestní
stíhání proti určitým osobám.
Toto trestní stíhání zahájil
až poté, kdy se tímto stavem zabýval
bezpečnostní výbor a kdy bezpečnostní
výbor svým usnesením dal generálnímu
prokurátorovi podnět k zahájení tohoto
trestního stíhání.
Chci vyjádřit podiv nad tím, že tyto
spisy jsou na generální prokuratuře - přesto,
že tyto spisy jsou na generální prokuratuře
po celé tyto dva roky, až v této chvíli,
tento měsíc dal pan generální prokurátor
tyto záležitosti prověřit a teprve nyní
na podnět orgánů parlamentu zahájil
trestní stíhání ve věci. Kladu
otázku panu generálnímu prokurátorovi,
otázku, na kterou nebyl schopen odpovědět
řádně na jednání těchto
výborů, proč zahájil prošetřování
těchto věcí tak pozdě a proč
zahájil trestní stíhání tak
pozdě? Zároveň mu kladu otázku, zda
se v těchto tajných materiálech nevyskytují
ještě další nezákonné pokyny
a jiné písemnosti, z nichž by vyplývalo
nezákonné postupování určitých
orgánů, které směřovalo k ovlivňování
orgánů činných v trestním řízení
při stíhání tzv. protisocialistických
sil.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Marvanové. Dávám
slovo panu poslanci Bodymu.
Poslanec Ladislav Body: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
kolega Hofhanzl tady vystoupil jaksi mimo duch této sněmovny.
Já se domnívám naopak, že poslanec má
vystupovat v duchu jednání pléna této
sněmovny a hledět si konkrétních věcí.
Konkrétně pan poslanec Giňa zde přede
mnou nastolil konkrétní problém a bohužel
někteří poslanci si na tomto závažném
problému začínají ohřívat
zjevně vystydlý guláš ještě
z loňské volební kampaně.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Bodymu. Dále se přihlásil
pan poslanec Výborný, kterému dávám
tímto slovo. Je to poslední písemná
přihláška do rozpravy.
Poslanec Miloslav Výborný: Paní
předsedkyně, pane předsedající,
dámy a pánové. Byl jsem požádán,
tak jako byl požádán i kolega předseda
výboru petičního, pro právní
ochranu a bezpečnost pan poslanec Müller, abych podal
zprávu sněmovně, zprávu o průběhu
jednání ústavně právního
výboru, toho jednání, které se týkalo
činnosti generální prokuratury resp. generálního
prokurátora České republiky. Budu se snažit
být podrobný, neboť i k tomu jsem byl vyzván,
aby se jednalo o zprávu podrobnou.
A budu se snažit ji podat zcela objektivně,
takže současně prosím ty kolegy z ústavně
právního výboru, popřípadě
z předsednictva, i další poslance, kteří
se jednání ústavně právního
výboru účastnili, aby v případě,
že získají dojem, že moje zpráva,
teď přednášená, objektivní
není na to tento parlament upozornili. Znovu opakuji budu
se snažit korektně přiblížit průběh
našeho jednání.
O činnosti generální prokuratury jednal v
tomto měsíci - 5. února 1992 výbor
petiční, pro právní ochranu a bezpečnost.
Tento výbor přijal své usnesení č.
183. Předpokládám, že s obsahem tohoto
usnesení jste seznámeni nebo že vás
s obsahem tohoto usnesení seznámí
pan předseda Müller. Druhý den na to, to je
ve čtvrtek 6. února 1992 předsednictvo České
národní rady na své 78. schůzi uložilo
svým usnesením č. 721 výboru petičnímu,
pro právní ochranu a bezpečnost, aby posoudil
zákonnost postupu generálního prokurátora
České republiky ve věci pana Miloslava Marečka.
Petiční výbor k tomu zasedal v pondělí
10. února 1992. Toho dne přijal dvě usnesení.
Usnesení č. 186 - toto usnesení máte
připojeno jako přílohu k tisku č.
580, to je zpráva o činnosti předsednictva,
takže se domnívám, že nemusím toto
usnesení číst, a usnesení č.
187. Rovněž toto usnesení máte v tisku
č. 580.
V posléze uvedeném usnesení č.
187 petiční výbor konstatoval, že posuzování
zákonnosti podle jeho názoru nepatří
do působnosti orgánů České
národní rady a požádal, aby předsednictvo
České národní rady své usnesení,
které jsem vám předtím přečetl,
revokovalo. Na 79. schůzi předsednictva České
národní rady dne 12. února 1992 bylo přijato
usnesení č. 749, kterýmžto usnesením
předsednictvo České národní
rady jednak vzalo na vědomí usnesení ústavně
právního výboru, se kterým vás
posléze seznámím, a jednak souhlasilo s tím
usnesením petičního výboru, které
jsem vám nyní stručně citoval. Jinými
slovy - podle mého názoru - nepřímo
předsednictvo revokovalo své předchozí
rozhodnutí o tom, že petiční výbor
má posuzovat zákonnost postupu prokuratury.
Zbývá ještě doplnit ta informace, že
už v 78. schůzi předsednictva byl vznesen požadavek,
aby také ústavně právnímu výboru
bylo uloženo zabývat se činností prokuratury
ve vztahu k záležitosti pana Miloslava Marečka.
Předsednictvo tehdy usnesení - obdobné tomu
usnesení, které se vztahovalo na petiční
výbor - nepřijalo a mohu sněmovnu informovat
o tom, že jsem přislíbil za ústavně
právní výbor, že se nepochybně
někteří členové ústavně
právního výboru jednání petičního
výboru zúčastní. Podotýkám,
že už u prvního jednání petičního
výboru dne 5. 2. 1992 byl přítomen místopředseda
ústavně právního výboru poslanec
Palkoska a že týž poslanec ještě
s dalšími třemi poslanci ústavně
právního výboru se účastnil
i zasedání petičního výboru
10. 2. Poté, kdy předsednictvo České
národní rady neuložilo ústavně
právnímu výboru zabývat se činností
prokuratury, obdržel jsem jako předseda ústavně
právního výboru dopis podepsaný poslancem
Kužílkem, přičemž obsahem tohoto
dopisu byla žádost poslanců klubu Občanské
demokratické aliance, aby ústavně právní
výbor zařadil na svůj program (promiňte,
chci být přesný), aby ústavně
právní výbor České národní
rady projednal postup generálního prokurátora
České republiky ve věci stanoviska k dalšímu
postupu proti aktivizaci protisocialistických sil a posoudil
důvody, které vedly generálního prokurátora
k tomu, že ve věci dosud nebylo zahájeno trestní
stíhání, pokud takové důvody
existují.
Po obdržení tohoto dopisu 11. února 1992 v
úterý při schůzi ústavně
právního výboru jsem výbor o obsahu
dopisu informoval a po rozpravě, ve které poslanci
Ján Kadlec a Anna Röschová převzali
v podstatě obsah dopisu pana posl. Kužílka,
ÚPV přijal usnesení, které vám
přečtu. Jde o usnesení ústavně
právního výboru č. 533 z 11. února
92, které - jak jsem již informoval - posléze
předsednictvo vzalo na vědomí. Ústavně
právní výbor se tehdy usnesl:
"1) Zařadit projednání tohoto bodu na
110. schůzi ústavně právního
výboru,
2) Přerušit projednání tohoto bodu do
pátku 14. února 1992 do 9.00 hodin.
3/ Určit zpravodajkou tohoto bodu poslankyni Dr. Annu Röschovou
a zmocnit ji, aby ještě dnešního dne informovala
generálního prokurátora ČR o tomto
usnesení ústavně právního výboru
ČNR s tím, že ústavně
právní výbor ČNR žádá
od generálního prokurátora ČR předložit
do 13. února 1992 do 21.00 hodin podrobnou písemnou
zprávu, ve které postup Generální
prokuratury ČR ke shora uvedenému stanovisku bude
popsán a s tím, že se generální
prokurátor ČR žádá, aby se na
projednání tohoto bodu pořadu dne 14. února
92 v 9 hodin osobně dostavil."
Aby pro vás věc byla zcela přehledná,
znovu přečtu, o jaký bod pořadu se
jednalo. Šlo o návrh poslanců dr. Röschové
a Jána Kadlece, aby ústavně právní
výbor ČNR projednal postup generálního
prokurátora ČR ve věci stanoviska k dalšímu
postupu proti aktivizaci protisocialistických sil a posoudil
důvody, které vedly generálního prokurátora
k tomu, že ve věci nebylo zahájeno trestní
stihání, pokud takové důvody existují.
To opakuji proto, aby bylo jasné, že ústavně
právní výbor nikdy nejednal, ani mu to nebylo
uloženo, ani z vlastní iniciativy, ani z iniciativy
kteréhokoliv poslance, ani kteréhokoliv poslaneckého
klubu nikdy nejednal o kauze pana Miloslava Marečka.
Usnesení ústavně právního výboru
č. 533 bylo přijato jedním hlasem navíc.
Na základě tohoto usnesení poslankyně
Anna Röschová v souladu s tím, co jí
jako zpravodajce bylo uloženo, okamžitě jedenáctého
února zaslala generálnímu prokurátorovi.
ČR dr. Ludvíku Brunnerovi dopis, ve kterém
splnila úkol, který jí jako zpravodajce pod
bodem 3 zmíněného usnesení byl uložen.
Pan generální prokurátor odpověděl
ve lhůtě, kterou si ústavně první
výbor vyhradil a osobně mi doručil svůj
dopis, tedy svou písemnou zprávu o dané záležitosti
dne 13. února 1992 ve 20.50 hodin. Promiňte,
nemám u sebe originál, nepamatuji si přesnou
minutu. Je třeba, abych vás s obsahem písemné
zprávy generálního prokurátora seznámil.
Pan gen. prokurátor v této písemné
zprávě uvádí:
"Usnesením ústavně právního
výboru České národní rady č.
533 z 11. února 1992 mi bylo uloženo předložit
do 13. 2. 92 do 21.00 hodin podrobnou zprávu k postupu
Generální prokuratury České republiky
ve věci stanoviska k dalšímu postupu proti
aktivizaci protisocialistických sil z roku 1989.
S odvoláním na ustanovení § 8 a) trestního
řádu k celé věci mohu sdělit
pouze základní skutečnosti, kterými
jsou: 1. Pokynem z 1. 2. 92 jsem uložil náměstkyni
Generální prokuratury ČR dr. Lžíčařové
mimo jiné prověřit veškeré podklady
o postupu prokuratury České republiky při
aplikaci "pendrekového zákona". Zákonné
opatření předsednictva FS ČSFR č.
10/89 Sb., zejména se zaměřením na
pokyny k aplikaci této "normy". Zejména
zda byly vydány, kdo je vydal a kdo a jak je realizoval.
Termín splnění úkolu jsem stanovil
na 5. 2. 1992. 2. Dne 6. 2. 1992 po příchodu na
pracoviště mi byl kanceláří předložen
obsáhlý spisový materiál, ve kterém
se nacházel i spis Generální prokuratury
ČR sp. zn. 022/89. Spis byl označen jako tajný
a obsahoval vedle zmíněného stanoviska i
další materiály, zajišťující
aplikaci stanoviska v resortu prokuratury České
republiky. S obsahem spisu jsem se pro jiné pracovní
zaneprázdnění podrobně seznámil
v nočních hodinách dne 6. 2. 1992. 3/ Dne
7. 2. 1992 v ranních hodinách jsem příslušným
pracovníkům Generální prokuratury
ČR vydal pokyny k prověření věci
podle § 158 trestního řádu. 4/ Dne 11.
2. 1992 jsem vydal pokyn k zahájení trestního
stíhání ve věci podle § 160 trestního
řádu, které bylo zahájeno dne 12.
2. 1992. Usnesení o zahájení trestního
stíhání bude příslušným
vyšetřovatelem Generální prokuratury
ČR doručeno dozorovému prokurátorovi
dne 14. 2. 1992 ve smyslu § 160 odst. 1 trestního
řádu.
Toto jsou skutečnosti, které za daného stavu
vyšetřování mohou být i prostřednictvím
vámi řízeného výboru sděleny
veřejnosti. Podepsán vlastní rukou Brunner."
Také druhý požadavek ústavně
právního výboru, totiž aby při
pokračování 110. schůze ústavně
právního výboru v pátek dne 14. února
1992 byl pan generální prokurátor osobně
přítomen, dr. Ludvík Brunner splnil a do
výboru se včas dostavil. Jednání ústavně
právního výboru začalo v 9 hodin za
přítomnosti 14 jeho členů. Pro vaši
informaci sděluji, že dne 14. února 1992 plný
počet členů ústavně právního
výboru byl 15, omluven byl posl. Žák pro chorobu,
kterou ještě stále trpí. Ústavně
právní výbor v pátek dne 14. 2. 1992
projednával pouze a výlučně postup
generálního prokurátora ČR ve věci
stanoviska k dalšímu postupu proti aktivizaci protisocialistických
sil a posuzoval důvody, které vedly generálního
prokurátora k tomu, že ve věci dosud nebylo
zahájeno trestní stíhání, pokud
takové důvody existují.
Ústavně právní výbor se striktně
držel svého usnesení č. 533 a neposuzoval
nic více a nic méně. Při jednání
přirozeně bylo ústavně právním
výborem zjištěno, že ve věci již
v mezidobí bylo zahájeno trestní stíhání,
a v rozpravě v průběhu schůze ústavně
právního výboru vystoupila celá řada
poslanců, a to nejen členů tohoto výboru,
ale i členů výborů dalších.
Generální prokurátor České
republiky byl přítomen po celou dobu jednání
ústavně právního výboru.
Po skončení rozpravy bylo hlasováno o jednotlivých
návrzích na usnesení ústavně
právního výboru, jak tyto návrhy v
průběhu rozpravy byly jednotlivými poslanci
předloženy. Ještě před pokračováním
této schůze jsem byl požádán,
abych vás o těchto návrzích informoval.
Aby informace byla úplná, budu ji také
doplňovat o počty hlasů pro a proti.
V rozpravě navrhl pan poslanec Palkoska toto usnesení:
1. Ústavně právní výbor
konstatuje, že generální prokurátor
nesplnil žádost ústavně právního
výboru o podání podrobné zprávy
o stanovisku k dalšímu postupu pro aktivizaci protisocialistických
sil.
2. Ústavně právní výbor považuje
prokuraturu za nezávislý orgán pouze na místních
vlivech (§ 39 zákona o prokuratuře) a nikoli
za nezávislý orgán, který by byl vyloučen
z možnosti kontroly zákonodárného sboru.
3. Ústavně právní výbor má
pochybnosti o personální politice generálního
prokurátora, jež má za následek nedůsledné
provádění trestní politiky.
Pan poslanec Palkoska tento návrh v průběhu
rozpravy vzal zpět, takže o něm nebylo hlasováno.
Pan poslanec Ortman navrhl usnesení:
Ústavně právní výbor bere na
vědomí zprávu předloženou generálním
prokurátorem České republiky ústavně
právnímu výboru na základě
jeho vlastního usnesení č. 533 z 11. února
1992.
Ze 14 přítomných členů ústavně
právního výboru nehlasoval nikdo pro toto
usnesení, 3 poslanci byli proti.
Poslanec Benda navrhl toto usnesení:
Ústavně právní výbor vyslovuje
nespokojenost se skutečností, že generální
prokurátor České republiky zahájil
prověřování veškerých
podkladů o postupu prokuratury České republiky
při aplikaci pendrekového zákona, zákonné
opatření předsednictva Federálního
shromáždění ČSSR č. 10/1989
Sb., až 1. 2. 1992 na základě výsledků
vyšetřování nezávislé
vyšetřovací komise prezidenta republiky.
Ze 14 přítomných členů ústavně
právního výboru hlasovalo 7 poslanců
pro toto usnesení, 2 byli proti, takže návrh
nebyl přijat.
Poslankyně Röschová navrhla usnesení,
o němž se hlasovalo po částech. První
část zněla:
Ústavně právní výbor vyslovuje
nespokojenost se zněním písemné zprávy
podané generálním prokurátorem České
republiky týkající se postupu generálního
prokurátora ve věci stanoviska k dalšímu
postupu proti aktivizaci protisocialistických sil.
Ze 14 přítomných členů ústavně
právního výboru hlasovalo 5 poslanců
pro toto usnesení, 3 byli proti, takže návrh
nebyl přijat.
Druhá část návrhu poslankyně
Röschové:
Ústavně právní výbor vyslovuje
nespokojenost se skutečností, že generální
prokurátor České republiky zahájil
prověřování veškerých
podkladů o postupu prokuratury České republiky
při aplikaci pendrekového zákona (zákonné
opatření předsednictva Federálního
shromáždění ČSSR č. 10/1989
Sb.) až 1. 2. 1992 na základě výsledků
vyšetřování nezávislé
vyšetřovací komise prezidenta republiky. Důvody,
které k tomuto generální prokuraturu České
republiky vedly, nebyly generálním prokurátorem
České republiky dostatečně objasněny.
Ze 14 přítomných členů ústavně
právního výboru hlasovalo 7 poslanců
pro toto usnesení, 3 byli proti. Návrh nebyl přijat.
Ve třetí části svého návrhu
poslankyně Röschová žádala schválení
tohoto textu:
Ústavně právní výbor považuje
prokuraturu za nezávislý orgán pouze na místních
vlivech, a to jako orgán činný v trestním
řízení, a nikoli však za nezávislý
orgán, který by byl zcela vyloučen z možnosti
kontroly zákonodárného sboru.
Ze 14 přítomných členů ústavně
právního výboru hlasovalo 6 poslanců
pro toto usnesení, nikdo nebyl proti. Návrh však
nebyl přijat.
Poslanec Výborný navrhl usnesení, které
rovněž mělo tři části
a postupně o těchto částech bylo hlasováno.
První část zněla:
Ústavně právní výbor bere na
vědomí zprávu generálního prokurátora
podanou 13. února 1992 k žádosti ústavně
právního výboru podle jeho usnesení
č. 533.
Ze 14 přítomných členů ústavně
právního výboru hlasovalo 7 poslanců
pro toto usnesení, 4 byli proti. Návrh nebyl přijat.
Ve druhé části navrhl poslanec Výborný:
Ústavně právní výbor konstatuje,
že generální prokurátor České
republiky v celém rozsahu své působnosti
je odpovědný ČNR.
Ze 14 přítomných členů ústavně
právního výboru hlasovalo 6 poslanců
pro toto usnesení, nikdo nebyl proti. Návrh nebyl
přijat.
Třetí část návrhu poslance
Výborného:
Ústavně právní výbor konstatuje,
že orgány prokuratury vykonávají své
funkce nezávisle na místních orgánech
a vlivech, a že je nepřípustné, aby
generální prokuratura podléhala politickým
vlivům.
Když ústavně právní výbor
hlasoval o této třetí části
usnesení, hlasovalo ze 14 přítomných
členů ústavně právního
výboru 8 poslanců pro toto usnesení, 1 byl
proti. Návrh usnesení byl v této části
přijat.
K požadavku místopředsedy ústavně
právního výboru poslance Ivo Palkosky bylo
opakováno hlasování o celkovém usnesení
v textu, který byl předtím schválen
jako částečné přijetí
usnesení, tedy k textu:
Ústavně právní výbor konstatuje,
že orgány prokuratury vykonávají své
funkce nezávisle na místních orgánech
a vlivech, a že ne nepřípustné, aby
generální prokuratura podléhala politickým
vlivům.
Ze 14 přítomných členů ústavně
právního výboru hlasovalo 8 poslanců
pro toto usnesení, 6 bylo proti. Návrh usnesení
byl přijat.
Dámy a pánové, jsem přesvědčen,
že jsem podal úplnou zprávu o tom, co projednával
ústavně právní výbor ve dnech
11. února 1992 a 14. února 1992, že
jsem podal informaci o tom, z jakého podnětu se
ústavně právní výbor zabýval
právě otázkou, kterou jsem vám několikrát
přečetl, jaké návrhy byly při
jednání ústavně právního
výboru předloženy a k jakým závěrům
ústavně právní výbor ČNR
dospěl. Znovu prosím ty poslance, kteří
byli jednání přítomni, aby pro případ,
že se domnívají, že má informace
je nekorektní, mi to okamžitě nebo v průběhu
rozpravy sdělili z tohoto řečniště.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Výbornému. Dále
je do rozpravy přihlášen pan poslanec Payne,
kterému nyní dávám slovo. Připraví
se paní poslankyně Röschová.