V této souvislosti se však naskýtá otázka,
zda útočníci pod takovým vlivem alkoholu
mohli vést proti kpt. Baránkovi tak silný
útok /Veselost./, aby musel použít zbraň
s tak otřesnou bilancí. Dále se v informaci
uvádí, že útok proti kpt. Baránkovi
pokračoval i poté, kdy již byli útočníci
zraněni a útok trval až do příjezdu
hlídky obvodního oddělení Policie
Břeclav, která proti útočníkům
ještě zakročila donucovacími prostředky.
Obdobné stanovisko jako inspekce ministra vnitra k případu
Václava Baláže zaujala i Generální
prokuratura ČR. S tím nemůžeme
souhlasit. Komise k uvedeným informacím zaujala
stanovisko, že v případě usmrcení
mladistvého Josefa Máče v Pečkách,
kdy byl střelou zasažen do zadní části
hlavy a usmrcen, i v případě Václava
Baláže, který byl z bezprostřední
blízkosti 10 až 50 cm zasažen do hrudníku,
lze z uvedených skutečností usoudit, že
nešlo o nutnou obranu a použití zbraně
policisty v uvedených případech nebylo v
souladu se zákonem o Policii ČR.
Já jsem se osobně vypravil do Břeclavi, kde
jsem mluvil s postiženými i s jinými
občany, kteří mi podali zcela jinou verzi
situace, která se udála, která je
v jakémsi rozporu s oficiální zprávou.
I toto jsem poskytl komisi. Je důležité dodat,
že stěžovatelé z Rómského
národního kongresu dali tuto stížnost
na vědomí i dalším orgánům,
kromě ČNR, dokonce se tato záležitost
dostala i na mezinárodní úroveň. Z
tohoto hlediska se domnívám, že ta vážnost
projednávání tu je.
Dále bych chtěl hovořit o otázce rasismu,
která je bohužel v současné době
stále aktuální. Dne 24. 11. 1991 na
Letenské pláni při nedovolené demonstraci
byla příslušníky takzvaných skinheads
naplněna skutková podstata trestných činů
podle § 198, 260 a 261 trestního zákona. Při
této nepovolené akci byla skandována a nesena
hesla jako Cikáni do plynu, Bílé Čechy
atd. ROI, Rómská občanská iniciativa
podala v této věci následně návrh
Policii ČR a příslušné prokuratuře
k zahájení trestního stíhání.
Dosud nemáme informace, jak se v uvedené záležitosti
postupuje. Útoky tzv. skinheads proti Rómům
a cizím státním příslušníkům
s odlišnou barvou pleti vyvolávají u Rómů
vážné obavy, mnohdy existenční.
Neboť přesto, že se jedná nepochybně
o projev rasismu, nebyly dosud vedené útoky tzv.
skinheads proti Rómům klasifikovány orgány
prokuratury z tohoto hlediska. Proto považujeme činnost
orgánů prokuratury v tomto směru za nedostačující.
Na tyto skutečnosti bylo opakovaně upozorňováno.
Navrhujeme plénu ČNR přijmout toto usnesení:
1. Česká národní rada bere na vědomí
informace klubu poslanců ROI ČNR, týkající
se usmrcení dvou rómských občanů
příslušníky Policie ČR. Žádá
Generální prokuraturu ČR a ministerstvo vnitra
ČR, aby se zabývaly usnesením vyšetřovatele
inspekce Policii ČR, úřadovna Brno, ze dne
8. 1. 1992 ve věci usmrcení Václava
Baláže. 2. Česká národní
rada doporučuje, aby Generální prokuratura
ČR byla důslednější při
zajištění dodržování zákonnosti
v případech projevů rasismu a rasové
diskriminace.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Giňovi. S faktickou
poznámkou se hlásí pan poslanec Řezáč.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane místopředsedo, vážené kolegyně
a kolegové, domnívám se, že tento problém
vůbec nepatří do kompetence ČNR, protože
pokud by měl příslušník Policie
ČR překročit meze nutné obrany a spáchat
tak trestný čin, patří to do jurisdikce
vojenských soudů, tudíž v přípravném
řízení do pravomoci orgánů
vojenské prokuratury a vojenská prokuratura je součástí
Generální prokuratury čs. federace a nikoli
GP ČR. A my vůči orgánům
vojenské prokuratury nemáme vůbec žádnou
pravomoc. Kromě toho nám jako zákonodárci
nenáleží vůbec hodnotit, jestli příslušný
orgán činný v přípravném
řízení správně subsumoval daný
případ pod ustanovením trestního zákona.
To může dělat právě dozorový
prokurátor nebo nadřízený prokurátor,
čili mám za to, že bychom se tímto bodem
vůbec na půdě ČNR neměli
zabývat.
/Potlesk v části sálu./
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji panu poslanci Řezáčovi,
mohu, pane poslanče, tomu, co jste přednesl rozumět
tak, jako že je to návrh na přerušení
nebo ukončení projednávání
tohoto bodu vzhledem k tomu, že obsah nám kompetenčně
nepřísluší?
/Souhlas./
Jestliže je tomu tak, je to procedurální návrh.
/Hlasy: Není./
Není to procedurální návrh. Pan poslanec
Mašek se hlásí s faktickou poznámkou.
Poslanec Ivan Mašek: Chtěl bych upozornit,
že v tom, o čem hovořil pan poslanec Giňa,
bylo také stíhání projevů rasismu,
a to nepochybně patří české
Generální prokuratuře.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Snažil jsem se poznačit si návrh
usnesení. Domnívám se, že bod II. se
týkal této problematiky.
S další faktickou poznámkou se hlásí
pan poslanec Holomek.
Poslanec Karel Holomek: Usnesení o rasismu nepochybně
patří České národní
radě. Dovoluji si však upozornit, že jsme asi
před půl rokem přijali velice přesné
a důkladně formulované usnesení proti
rasismu.
Na to nezapomínejme.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Zazněl zde návrh, který
jsem pochopil jako návrh procedurální. Někteří
poslanci mě upozorňují na to, že tomu
tak není, že to není možno pojmout jako
návrh procedurální povahy.
Jinak jsou ještě přihlášeni tři
poslanci do rozpravy. Já bych se nerad dopustil toho, že
bych pominul nějaký procedurální návrh.
Nejprve bych rád vyjasnil to, jak by mělo být
s tímto návrhem naloženo.
S faktickou poznámkou se hlásí pan
poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Vážený
pane předsedající, domnívám
se, že podle jednacího řádu v průběhu
rozpravy můžete po dvojím napomenutí
poslanci, pokud se nedrží projednávaného
tématu, odejmout slovo. Nic jiného v takovémto
případě nemůžete dělat.
Pak normálně dál pokračuje rozprava
k danému bodu pořadu jednání.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Máte tedy pocit, že tak, jak jsme postupovali u právě
skončeného programu, jsme porušili jednací
řád?
Poslanec Jiří Payne: Nikoliv. Domnívám
se,že byste měl dát slovo dalším,
kteří jsou přihlášeni do rozpravy.
Procedurálně zde není žádný
problém, pokračuje rozprava.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí
pan poslanec Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Dovoluji si upozornit
na skutečnost, že rozprava na toto téma zde
už byla jednou vedena, a sice na minulé nebo předminulé
schůzi. Není možné uprostřed
rozpravy navrhnout skončení bodu, jsou-li přihlášeni
další poslanci, protože tímto způsobem
by bylo možné při převaze ve sněmovně
dosáhnout toho, aby určitá část
sněmovny vždycky zabránila projednávání
toho, co by jí bylo nepříjemné. Rozpravu
nelze ukončit návrhem na její ukončení
a stažení bodu.
Odporovalo by to vlastně tomu proč poslanecká
sněmovna existuje.
Dovolte mi ještě vyjádřit se k tomu
po věcné stránce. Pokud měl pan dr.
Řezáč pravdu, mohlo se to týkat první
části projednávané záležitosti.
Pokud pan poslanec Giňa přednesl druhou část,
kde byl vysloven názor, že Generální
prokuratura dostatečně nestíhá a nereflektuje
podněty na zahájení trestního řízení
v situaci, kdy má on jako poslanec dojem, že to naplňuje
podstatu trestného činu, tak nevím, jak může
jinak kontrolovat tato sněmovna činnost generálního
prokurátora, navíc, když zde bylo vzpomenuto
usnesení panem poslancem Holomkem, než si nechat celou
věc vysvětlit. Pravděpodobně také
panem generálním prokurátorem. Mám
dojem, že nejsme uvnitř trestního řízení,
ale uvnitř rozpravy v parlamentě.
A nemůže jí v tomto směru nic
zabránit.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Šumanovi. Předávám
slovo paní poslankyni Röschové. Připraví
se další přihlášený, což
je pan poslanec Machalík.
Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, domnívám se,
že vystoupení pana poslance Řezáče
nebylo faktickou poznámkou, ale bylo normálním
přihlášením se do diskuse, tzn. nemělo
se předřazovat před ostatní, kteří
byli do rozpravy přihlášeni. Předsedající
to samozřejmě nemůže poznat, z mé
strany je to jen konstatování.
Chtěla bych navázat na to, co zde odeznělo
k tomuto bodu. Domnívám se, že více
než tři týdny se různé orgány
ČNR zabývají činností prokuratury,
konkrétně výbor petiční, pro
právní ochranu a bezpečnost, dále
výbor ústavně právní a samozřejmě
i předsednictvo. Proto žádám předsedy
těchto dvou výborů, aby s jednáním
ve výborech seznámili sněmovnu, a to daleko
podrobněji, než si to mohou poslanci přečíst
v usneseních z příslušných výborů.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji poslankyni Röschové. Dávám
slovo panu poslanci Machalíkovi.
Připraví se paní poslankyně Krejčová.
Poslanec Jiří Machalík: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, vážení
kolegové! Chtěl bych se vrátit k vystoupeni
kolegy Giňi, protože si myslím, že sem
věcně nepřísluší.
Navrhoval bych, abychom k první části nepřijímali
žádné usnesení, protože veškeré
informace, které nám poskytl, byly informace ústní.
Těžko může ČNR přijímat
usnesení, které má svou vážnost,
jestliže je de facto informována z druhé ruky,
bez možnosti jakéhokoliv ověření
slov a poskytnutých informací. Pokud se týká
druhé části, souhlasím s kolegou Holomkem,
že jsme přijali precizní, několikrát
doplněné a upřesněné usnesení,
týkající se potírání
všech projevů rasismu. Je tedy podle mého názoru
- nadbytečné přijímat k jednomu a
témuž problému usnesení ve formě,
která byla navržena kolegou Giňou, protože
pokud jde o kvalitu je podstatně horší než
to, které jsme přijali před dvěma
měsíci.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu posl. Machalíkovi. Dávám
slovo posl. Krejčové. Je to poslední přihláška
do diskuse.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Vážená
sněmovno, chtěla jsem původně reagovat
na vystoupení pana kolegy Řezáče.
Pak se mi zdálo, že už nemám, co bych
řekla, ale kolega Machalík mě přiměl
k tomu, abych se do diskuse přihlásila.
Ráda bych protestovala proti advokátskému
způsobu, který v této sněmovně
opravdu zatemňuje věci. Pan kolega Řezáč
velice brilantně argumentuje o kompetencích a nekompetencích
a příslušnosti a nepříslušnosti
a já jako neprávník bych se s ním
nerada dostávala do diskuse.
Myslím si však, že ČNR se nemůže
tvářit, že přesto, že přijala
takové a takové usnesení týkající
se problému rasismu neexistuje, a anebo, že jsme ho
přijetím příslušných usnesení
smazali a své svědomí si očistili.
Jestliže jsem dobře rozuměla tomu, co chtěl
říci pan poslanec Giňa, bylo to to, že
v případech, které uváděl,
na vkus některých zde přítomných
poslanců asi příliš podrobně,
Generální prokuratura nepřikládá
žádnou váhu tomu, že se jedná o
projev rasismu. Tak jsem tomu já rozuměla. Pokládám
za povinnost této sněmovny, aby se k tomuto problému
postavila čelem a pod různými právními
kličkami se nesnažila zbavit odpovědnosti za
tento existující problém.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Krejčové.
Hlásí se pan poslanec Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Jenom na okraj vystoupení
paní kolegyně Krejčové, bych chtěl
říci, jak jinak má poslanec vystupovat, než
argumentovat. Myslím, že od toho tady jsme, abychom
dříve než se přijme nějaký
závěr, se snažili argumentovat, ale nechtěl
bych vést polemiku na toto téma. Mé vystoupení
je zapříčiněno tím, co navrhla
paní kolegyně Röschová, tj. návrh,
aby Sněmovna vyslechla informaci o tom, jak projednávaly
oba výbory otázky, které se týkaly
možná problémů rozdílných
pozic, rozdílných situací. Od čeho
se scházejí poslanecké kluby, kde jsou informováni
- bezpochyby a věřím tomu, že i ODS,
- kde jsou informováni poslanci, jaké závěry
přijímají výbory. Já se nepamatuji,
že by Sněmovna byla seznamována s tím,
co projednávaly ty či ony výbory a informace
předsedy výboru by nemohla být jiná
než, že by přečetl návrh nebo výsledek
usnesení, který byl přijat hlasováním.
Nic jiného nám bez pochyby, jinou informaci nám
dát nemůže. Takže si myslím, že
nejsem příznivec toho názoru, který
zde odezněl.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Ortmanovi. Kdo se dále
hlásí do rozpravy? Pan poslanec Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážená
Česká národní rado, vážený
pane předsedající, budu zase mluvit mimo
ducha této Sněmovny.
Snažím se hovořit na jedno základní
téma, na téma vyrovnání se s minulostí
a o pokusu o spravedlnost. Pokouším se vždy říci
jen to, co vidím a cítím, s čím
se nemohou vyrovnat lidé, se kterými hovořím.
Je smutnou skutečností, že mívám
pocit, že páchám něco, co se ve slušné
společnosti nedělá. Jsem si vědom,
že neschopnost uznat a pochopit fakt, že základem
demokratického státu je odpovědnost, pokus
o spravedlnost a rovnost možností, je v podstatě
plodem minulosti. Že ontogenese každého v prostředí,
ve kterém proběhly naše, životy, vepsala
do našich duší své poznamenání,
svůj cejch. Nechápu ale, a nepochopí to lidé,
kteří přijdou po nás, jak je možné,
že my, kteří jsme v této době
zasedali v Českém parlamentu, jsme nedokázali
se povznést nad malichernost okamžiku, osobního
či skupinového zájmu. Stali jsme se a asi
i zůstaneme jen více či méně
rovným obrazem rozkladu postkomunistické společnosti.
Naše země neměla to štěstí,
aby u počátku převratu byly osobnosti, které
by vtiskly nově se utvářejícímu
státu základní rys velikosti a pokusu o spravedlnost.
Tato Sněmovna se nechala zamanévrovat a svou zodpovědnost
svěřila papíru. Vážená
Česká národní rado, bude mi zlým
snem vzpomínka na projednávání Listiny
Lidských práv v našem shromáždění.
Způsob, jakým byla tato Listina tomuto shromáždění
předložena a jak jsme nic nepochopili. Ferdinand Peroutka
v komentáři k naší první Ústavě
z r. 1920 napsal: "Nezáleží na tolik dobře
napsané ústavě, rozhodují stateční
mužové". My jsme ze sebe shodili zodpovědnost
a svěřili ji papíru a jeho vykladačům.
Domnívám se, že nejsem hyena. Loni při
projednávání zprávy o České
prokuratuře jsem ve výboru napadl a kritizoval činnost
prokuratury. Pan generální prokurátor Brunner
mi odpověděl: "nemohu nic dělat, když
jste schválili Listinu práv. Při jejím
schvalování, v atmosféře, která
vládla, jsem měl obavu vystoupit a upozornit na
důsledky." Odpověděl jsem tehdy: "Vaší
povinností bylo vystoupit a varovat. Nejsem právník,
cítil jsem důsledky a slovy Peroutkova Budování
státu se to pokusil říci: Proč jste
nevypracoval práci a neřekl ji a nebo nedal některému
poslanci".
Loni po televizním programu, ve kterém se Vasil
Bilak doslova vysmíval nám všem, jsem upozornil
pana prokurátora, že je to urážka a že
vystoupím na plénu a budu žádat zatčení
Bilaka. Odpověď zněla: "Nelze trestat
politickou a kolektivní vinu". Řekl jsem tehdy,
že Karel Jaspers již toto přesně definoval
na vině nacistů a není třeba nic vymýšlet.
Pan prokurátor tehdy utrousil: "Byl jsem u těch
dohod a mnohé se mi nelíbilo." Toto jsou důsledky.
Nečiní mi potěšení tyto věci
zde na půdě české Sněmovny
říkat, ale domnívám se, že je
mou povinností upozornit a varovat. Dva roky se v této
zemi nic neudělalo důsledně, nebyli jsme
jako oni a stali jsme se spoluúčastmi zločinu.
Nejbohatší a nejvlivnější skupinou
se stanou lidé, kteří své kariéry
začali a udělali díky bývalé
rodné straně a budou též chtít
uchopit politickou moc. Budou jednat tak, jak byli zvyklí,
a poměry v zemi tomu budou odpovídat.
Neznám pana Marečka a - jak jsem již řekl
- domnívám se, že nejsem hyena, ale musím
říci, že má pravdu a většina
lidí to také tak cítí.
Chci upozornit naše ctihodné shromáždění,
že naše země se řítí do
rozvratu. Dokázali jsme důkladně za ty 2
roky promrhat důvěru obyčejných lidí
a protivná strana toho jistě využije.
Právo není pravda, je to určitá společenská
dohoda, která se stává zákonem. Je
důležité, zda dohoda odpovídá
společenské skutečnosti a velmi záleží
na tom, kdo právo interpretuje, zda je nezávislý
a zda jsou mocenské prostředky, kterými lze
závěry prosadit.
Zatím je v naší zemi právo a zákon
interpretováno ve směs ve prospěch starých
struktur a v jejich zájmu. Lidé to cítí
a upozorňuji vás, vážené dámy
a pánové, může se nám stát,
že budeme vyhnáni ulicí.
(potlesk).
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi, dále se hlásí
paní poslankyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážená
Sněmovno, mrzí mě, že musím vystupovat
dříve, než byste mohli vyslechnout informaci
o jednáních, která probíhala v minulých
týdnech na výboru petičním, pro právní
ochranu občanů a bezpečnost a na výboru
ústavně-právním a která se
týkala nejen případu pana Marečka,
ale zejména vůbec činnosti prokuratury za
uplynulé 2 roky. I když tato informace nezazněla,
věřím, že - jak podotknul pan poslanec
Ortman - jste informováni z klubů, víte jak
ta jednání probíhala.
Ráda bych se vyjádřila zejména k tomu,
co vyplynulo z jednání těchto výborů
a to byla skutečnost, že trestní stíhání
některých osob, které byly minulým
režimem označovány za "protisocialistické
síly", bylo protiústavní. To konstatoval
bezpečnostní výbor v rozporu s tím,
jak zdůrazňovaly orgány prokuratury, zejména
vyjádření, která zaslaly panu Marečkovi.
Tato stíhání byla protiústavní
a jak se podotýká v usnesení bezpečnostního
výboru, byla výrazem skutečnosti, že
prokuratury a orgány činné v trestním
řízení, jednaly ovlivněny tzv."
stanoviskem k dalšímu postupu proti aktivizaci protisocialistických
sil," které bylo vypracováno Nejvyšším
soudem ČSSR, Federálním ministerstvem
vnitra a Generální prokuraturou ČSSR na
zač. r 1989.
Z informace pana generálního prokurátora,
kterou zaslal ústavně-právnímu výboru
dne 13. 2. vyplynulo, že teprve 1. 2. l.r. uložil pan
generální prokurátor pokynem náměstkyni
generálního prokurátora Dr. Lžíčařové
prověřit veškeré podklady o postupu
prokuratury ČR při aplikaci pendrekového
zákona. Zejména se zaměřením
na pokyny k aplikaci této normy, zejména to, zda
byly vydány, kdo je vydal, kdo a jak je realizoval.
6. 2. dostal pan generální prokurátor na
stůl spis Generální prokuratury pod příslušnou
spisovou značkou. Spis byl označen jako tajný
a obsahoval vedle zmíněného stanoviska i
další materiály, zajištující
aplikaci stanoviska v resortu prokuratury ČR.