Já přečtu ten bod minulého usnesení:
Provést kontrolu personálního obsazení
bezpečnostního úseku MV ČR, hlavního
velitelství VB, krajských správ a školských
zařízení v plném rozsahu všech
funkcí a okresních správ všech velitelských
funkcí. Čili že v minulém usnesení
tato kontrola byla. Čili bylo zřejmé, nevím
proč teď je dotaz, jakou kontrolu na něm vlastně
chceme, když už v minulém usnesení to
bylo a vlastně jen z důvodů, že byly
zahájeny atestace, došlo k dohodě s výborem,
že budou zpracovány podklady a že toto hodnocení
bude zpracováno dodatečně. Proto je to obsaženo
v tom, co dneska navrhujeme.
Nyní mi dovolte návrh změn. Týká
se to strany tři a třetí odrážky
v pořadí, druhé z hlediska věcného.
Uvozující věta v návaznosti na jednotlivé
body podle usnesení ČNR č. 187 a 205 před
tím je předložit informaci. Podrobnou informaci
o realizaci a o záměrech vedení ministerstva
vnitra České republiky a Policie České
republiky k obsazování funkcí v bezpečnostním
úseku ministerstva vnitra a Policie České
republiky civilními pracovníky. Týká
se nejen civilních pracovníků s vysokoškolským
vzděláním na řídících
funkcích, ale též pracovníků
na funkcích nesouvisejících bezprostředně
s bezpečnostním výkonem jako je personalistika,
legislativa, ekonomie, správní činnosti ve
vztahu k občanům a tak dále.
Další druhý pozměňovací
návrh se týká toho, že v bodu III, písm.
a) doporučuji změnit termín 29. 2. na termín
31. 3. 1992.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Šumanovi. Dále se do rozpravy
přihlásil pan poslanec Čundrle.
Dávám mu slovo, je to poslední písemná
přihláška, kterou jsem obdržel.
Poslanec Václav Čundrle: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
mám dva návrhy, jeden obsahový, jeden procedurální.
Ten první navrhuji, aby usnesení České
národní rady mělo dva body.
I. Česká národní rada bere na vědomí
zprávu vlády ČR o bezpečnostní
situaci přednesenou na lednovém plénu.
To je římská jedna. Všechny konstatační
části vypustit.
II. Žádá vládu, aby zabezpečila
vypracování návrhu bezpečnostní
doktríny České republiky v komplexním
pojetí a předložila jej České
národní radě do konce dubna.
Procedurální - aby se hlasovalo po částech.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji panu poslanci Čundrlemu. Kdo
se dál hlásí do rozpravy? Jestliže se
do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu končím
a chci se zeptat pana poslance Šumana, zda bude schopen předložit
jednotlivé body k hlasování.
Poslanec Vladimír Šuman: Vzhledem k
tomu, že jde o jediný pozměňovací
návrh, tak já se domnívám, že
bude logičtější, aby ho pan poslanec
postupně uvedl. Bude-li schválen jeho procedurální
návrh na to, aby se hlasovalo po částech,
poté uvede své návrhy, bude o nich hlasováno
a je zbytečné, abych si to přepisoval a četl
tady já.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Ty pozměňovací návrhy
jak je vlastně přednesl pan poslanec Šuman
- to bylo upřesnění předkládaného
návrhu, takže o tom domnívám se, není
třeba hlasovat zvlášť. Prosím pana
poslance Čundrleho, aby ještě jednou přednesl
své pozměňovací návrhy.
Poslanec Václav Čundrle: Jedná se
o to, že I. by zněla: ČNR bere na vědomí
zprávu vlády ČR o bezpečnostní
situaci přednesenou na lednovém plénu. To
by byla římská jedna. Všechno ostatní,
co je tam, by se vyškrtlo.
II. ČNR žádá vládu, aby
zabezpečila vypracování návrhu bezpečnostní
doktríny České republiky v komplexním
pojetí a předložila jej ČNR do konce
dubna. To by bylo celé usnesení.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vše ostatní vypustit. Takže o tomto bychom
měli hlasovat ve dvou částech, domnívám
se. Pane poslanče, berete to jako komplexní návrh?
Po částech - I. text, který jste navrhoval,
a z toho by vyplynulo vypustit tu konstatační část,
to je první návrh.
Kdo je pro tento pozměňovací návrh,
ať prosím zvedne ruku. 28.
Kdo je proti? 55.
Tento návrh nebyl přijat.
Nyní se zeptám, kdo je pro druhý návrh
pana poslance Čundrleho. Myslím, že ho máme
v živé paměti, byl nám přednesen
opětovně před několika vteřinami.
Kdo je pro, ať prosím zvedne ruku. 20.
Kdo je proti? 44.
Tento návrh nebyl přijat.
Nyní prosím pana navrhovatele nebo předkladatele
návrhu usnesení., aby navrhl způsob hlasování.
Poslanec Vladimír Šuman: Já nemám
důvod, proč navrhovat jiný způsob
než hlasovat o obsahu usnesení tak, jak bylo navrženo
výborem a upřesněno v těch dvou upřesněních,
která tady zazněla. Jako o celku.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, jako o celku. Je někdo jiného názoru?
Není-li tomu tak, dám hlasovat.
Kdo je pro přijetí návrhu usnesení
ke zprávě vlády České republiky
o bezpečnostní situaci, prosím, ať zvedne
ruku. 75.
Děkuji.
Kdo je proti? 8.
Kdo se zdržel hlasování? 40.
Děkuji.
Konstatuji, že návrh usnesení včetně
přednesených upřesnění byl
přijat.
Děkuji panu poslanci Šumanovi za jeho práci
jako navrhovatele.
Dalším bodem našeho programu je
Nyní opět pokračujeme v přerušeném
jednání. Zprávu vlády jsme projednali
na 30. schůzi 24. ledna, vedli jsme k ní rozpravu
a tu jsme ukončili. Uložili jsme výboru petičnímu,
pro právní ochranu a bezpečnost předložit
České národní radě na únorovou
schůzi návrh usnesení a jednání
jsme přerušili. Návrh usnesení vám
byl rozdán. Prosím pověřeného
člena výboru petičního, pro právní
ochranu a bezpečnost poslance Vacka, aby předložený
návrh usnesení uvedl.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Eduard Vacek: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Mám před sebou
tisk č. 422. Já zůstanu v tradici a poprosil
bych vás o určitou malou technickou úpravu.
Na straně 2 bychom škrtli: ukládá vládě
České republiky a místo toho si tam napíšeme:
doporučuje vládě České republiky
a odrážky, které byly pod bodem 4 a 5, přečíslujeme
na 5 a 6. To je celá úprava usnesení, které
máte před sebou, je více méně
...
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Promiňte, pane poslanče, odrážky, které
jsou potom pod tou uvozující větou "doporučuje
vládě České republiky".
Poslanec Eduard Vacek: Přečíslujeme
na 5 a 6. Usnesení, které máme před
sebou, je více méně směrováno
do oblasti vlivu ministerstva práce a sociálních
věcí a konstatuje absenci nezbytné kontinuální
sociální péče včetně
potřeby vybudování potřebného
školství.
Za další konstatací potřeby urychlení
legislativního procesu zákonných norem ve
věci výkonu vazby a trestu připomíná
nutnost naléhavého řešení vnitřní
diferenciace systému, který musí rozlišit
míru narušenosti u jednotlivých obviněných
a odsouzených. A nakonec potřeba vytvoření
sítě místních věznic je mimo
jiné i přípravou na změnu trestní
politiky, kdy s velkou pravděpodobností dojde k
uplatňování systému krátkodobých
trestů a alternativních trestů. Tolik k úvodu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Vackovi za uvedení návrhu
usnesení a chci se zeptat, zda má někdo připomínku
nebo pozměňující návrh k tomuto
návrhu usnesení. Prosím, pan poslanec Bárta
je v pořadí, vzhledem k tomu, že jsem dostal
písemnou přihlášku předtím
od pana poslance Gjuriče, kterému předávám
slovo.
Poslanec Andrej Gjurič: Děkuji za slovo pane
místopředsedo. Zároveň omlouvám
svou hlasovou indispozici, doufám, že mikrofony to
trošku vylepší. Já po pravdě řečeno,
když jsem držel před sebou zprávu resp.
návrh na usnesení
České národní rady ke zprávě
o stavu vězeňství, tak jsem nevěřil
svým vlastním očím. Kdyby to totiž
bylo usnesení výboru, ke kterému mám
čest náležet, to je výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví a kdyby to bylo usnesení
k této zprávě, tak bych to celkem chápal,
ale tady jde o návrh stanoviska pro celou sněmovnu,
stanoviska, které máme zaujmout ke stavu vězeňství,
a to o návrh stanoviska, které nám navrhuje
garanční výbor, čili petiční,
pro právní ochranu a bezpečnost. A když
se podíváte na tento text, tak se vlastně
v podstatě celý skoro týká jen problematiky
sociálních pracovníků, postpenitenciární
péče a pouze těchto sociálních
problémů.
Ačkoliv já sám většinou tuto
práci podporuji a tam, kde mohu, tak se pro ni snažím
získávat prostor, tak nemohu věřit,
že tohleto by byla reakce na celou zprávu ke stavu
vězeňství, jak jsme ji četli. Ta zpráva
ke stavu vězeňství, kterou jsme četli
před měsícem, navozuje řadu problémů,
o nichž se kolega Vacek teď tady zmínil, že
jsou zde řešeny a já mám dojem, že
většinou zde řešeny nejsou. Jde o přeplněnost
věznic a s tím související
výstavbu, ta je tady na zadní straně zmíněna
poněkud těmi okresními věznicemi a
ono nejde jen o tohle. Jde o problematiku vazby. Zase je tam do
určité míry zmíněna, ale vlastně
velice nepatrně. Jde o diferenciaci věznic a diferenciaci
uvnitř věznic. Kolega Vacek říká,
že to tam je, já to tam nenacházím.
S tím související diagnostiku, screening,
posuzování uvězněných a odsouzených.
Zaměstnanost a zaměstnávání
odsouzených a obviněných. Ta je tam dole
také zmíněna, ale mně jde o celou
složitou problematiku a jednání s ministerstvem
práce a sociálních věcí nejen
jenom o to umožnění soukromým podnikatelům,
o problémy vězeňského zdravotnictví,
což velice zdůrazňuji. Ty tam nejsou vůbec
zmíněny. A o už dva roky se vlekoucí
jednání mezi oběma příslušnými
ministerstvy zdravotnictví a garančního ministerstva.
Jde o problematiku mladistvých, která tady není
zmíněna. Jde o problematiku péče o
příslušníky Sboru nápravné
výchovy, o jejich podporu, o jejich vedení, o jejich
vzdělávání. Jde o zabezpečení
materiálních, technických prostředků
uvnitř věznic atd., atd. To všechno tady až
na nepatrné výjimky naprosto překrývá
jenom a pouze ta sociální oblast. Když se podíváme
na stranu 2, to co bylo původně pod hlavičkou
ukládá vládě České republiky,
tak se všechno - co tedy máme ukládat vládě
České republiky - to se všechno týká
pouze sociální prevence a sociální
pomoci a postpenitenciární péče. Jako
člen toho výboru, kterého členem jsem,
to sice vítám, ale jako poslanec a člen vězeňské
komise s tím absolutně nemohu souhlasit.
Nemohu věřit, že to, co je nám předkládáno
jako návrh usnesení, by mohlo být konečným
materiálem garančního výboru ke stavu
vězeňství a nechápu, k čemu
tedy bylo potřeba měsíc času, proč
jsme to minule odkládali, když jsme dnes dostali pouze
tuto dvoustranu, ještě vlastně monotématickou.
Nereaguje to totiž na celou situaci ve vězeňství,
na řadu zkušeností, na realitu z terénu
a potřebovalo by to podle mého názoru řadu
pozměňovacích návrhů, některá
vypuštění těch přílišných
preferencí sociální péče a
řadu pozměňovacích návrhů.
Uvažoval jsem o tom, dokonce jsem se to s několika
kolegy pokoušel sestavit. Pak jsem si uvědomil, když
jsme o tom hovořili, že bychom vlastně místo
garančního výboru zpracovávali celý
návrh usnesení ke zprávě o stavu vězeňství
a o rozhodl jsem se to neudělat. Z principiálních
důvodů se domnívám, že bychom
tuto zprávu neměli přijímat, ale vrátit
ji garančnímu výboru k přepracování.
Prosím, aby o tom bylo potom hlasováno jako o mém
návrhu.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji panu poslanci Gjuričovi. Je to
procedurální návrh, o kterém mám
povinnost asi dát hlasovat bez další rozpravy.
Teprve v případě, že by to hlasování
bylo negativní, tak by byl na řadě pan kolega
Bárta. Nejsem si jist, zda jsme usnášení
schopní, odhadem si myslím, že spíš
ne.
Žádám vás o pár vteřin
strpení.
Je nás 91. Požádal bych pracovnice Kanceláře,
aby vyslaly příslušné signály
do předsálí.
(Krátká přestávka)
Dámy a pánové, zazněl zde procedurální
návrh v závěru vystoupení pana poslance
Gjuriče, abychom přerušili projednávání
tohoto bodu a uložili garančnímu výboru
přepracovat návrh usnesení.
Ptám se, kdo je pro tento návrh, ať zvedne
ruku ! 57.
Kdo je proti ? 8
Kdo se zdržel hlasování ? 28
Dámy a pánové dovolte mi, abych vyhlásil
30-ti minutovou přestávku.
(Přerušeno ve 14,55 do 15,25)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dovolte, abych zahájil přerušené
jednání a sdělil vám, že o přestávce
došlo k jednání meziposlanci zasvěcenými
do této problematiky. Zdá se, že by se našlo
určité řešení tak, abychom nemuseli
přerušovat projednávání tohoto
bodu a formou pozměňovacích návrhů
k návrhu usnesení by bylo možno jeho obsah
upravit tak, aby vyhovoval většímu počtu
ve sněmovně přítomných poslanců.
Jsou zde dvě možnosti. Především
by pan poslanec Gjurič, který se jednání
zúčastnil, musel stáhnout svůj procedurální
návrh.
Pokud na něm trvá jako první dám hlasovat
o přerušení projednávání
tohoto bodu.
Prosím pana poslance Gjuriče.
Poslanec Andrej Gjurič: Zúčastnil
jsem se těchto jednání nejen o přestávce,
ale už jsme na tom pracovali i předtím, než
jsem přišel k mikrofonu, to je včera a dnes.
Z principiálních důvodů si myslím,
že svůj návrh nemohu stáhnout. Myslím,
že nemáme předělávat za garanční
výbor zprávu, kterou nám měl předložit.
Trvám na hlasování.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Jsem povinen dát hlasovat o návrhu
pana poslance Gjuriče procedurální povahy,
na přerušení projednávání
tohoto bodu a na to, abychom uložili garančnímu
výboru, aby nám předložil na příští
schůzi přepracovaný návrh usnesení.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku? 61.
Kdo je proti? 2.
Zdržel se hlasování? 52.
Tento návrh byl přijat.
Tím jsme přerušili projednávání
tohoto bodu. Věřím, že předkladatelům
návrhu usnesení je jasná ne celkem přesně
formulovaná součást tohoto hlasování,
to znamená naše zadání na doplnění
usnesení.
Přikročíme k dalšímu bodu našeho
jednání podle schváleného programu,
a to je
Dalším bodem bude kontrola plnění usnesení
k ekonomické reformě v lesním hospodářství.
Tedy stanovisko ČNR k činnosti prokuratury. Projednání
tohoto bodu navrhl pan poslanec Ondřej Giňa. Prosím,
aby tento bod uvedl.
Předpokládám, že přednese návrh
usnesení.
Poslanec Ondřej Giňa: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně a poslanci. Na včerejším
jednání schůze ČNR jsem navrhl
doplnění programu o bod, který klub ROI v
ČNR považuje za velmi významný v souvislosti
s projednáváním dvou předchozích
bodů. Mé vystoupení se týká
tragické události usmrcení rómských
občanů Josefa Mača a Václava Baláže
příslušníky policie České
republiky. Dále budu hovořit k otázce rasismu
a rasové diskriminace.
Komisi předsednictva ČNR pro otázky Rómů
byla předaná stížnost Rómským
národním kongresem, která předtím
byla postoupena komisi petiční, která je
zřízena při výboru petičním,
pro právní ochranu a bezpečnost. Stížnost
byla podána ve věci usmrcení rómského
občana Václava Baláže policistou kapitánem
Petrem Baránkem. K projednání záležitosti
byly komisi předsednictva ČNR pro otázky
Rómů poskytnuty informace inspekce ministra vnitra
České republiky a generální prokuratury
České republiky. Po projednání komise
došla k závěru, že předložené
informace o usmrcení Václava Baláže
kpt. Baránkem dne 22. 11. 1991 v Břeclavi, postrádají
po věcné stránce logičnost ve vztahu
použití zbraně kpt. Baránkem. Např.
kpt. Baránek, proti němuž byl veden útok
rómskými občany, vystřelil varovné
výstřely do země, což není v
souladu s ustanovením § 39, odst. 5 zákona
o policii České republiky.
Vyšetřovatel a posléze prokuratura tuto skutečnost
nezhodnotili.
Další závažné skutečnosti:
Při incidentu byli zraněni romští občané
- K. Šarkézi - průstřel vnitřní
strany levého stehna, M. Růžička - průstřel
v oblasti vnitřního hlezenního kloubu pravé
nohy, R. Daniel utrpěl tržnou ránu na hlavě
a otřes mozku a smrtelně zraněn byl Václav
Baláž zásahem do hrudníku.
V informaci inspekce ministerstva vnitra ČR se uvádí:
Útok na kapitána Baránka byl ukončen
až příjezdem hlídky obvodního
oddělení Policie Břeclav, která proti
útočníkům zakročila donucovacími
prostředky. Dále se v informaci uvádí:
Znaleckým zkoumáním bylo zjištěno,
že v době incidentu měl R. Daniel v krvi nejméně
2,24 promile alkoholu a nalézal se ve stavu těžké
opilosti. M. Růžička měl v krvi nejméně
1,82 promile alkoholu, takže se nacházel ve stavu
střední opilosti. V. Baláž měl
v krvi 0,94 promile alkoholu, K. Šarkézy nejméně
0,93 promile, byli tedy opilí méně. Znalecký
posudek používá při určování
výše hladiny alkoholu v krvi u uvedených osob
termín "nejméně". Což znamená,
že hladina alkoholu v krvi mohla představovat i vyšší
promile.