"(c) Ve zprávě chybí popis a vyhodnocení
činnosti vedení ministerstva vnitra ČR a
vedení Policie ČR z hlediska jejich podílu
na skutečnosti uvedené ve zprávě."
Doporučoval bych, aby v tomto případě
bylo zváženo, zda-li vůbec takováto
formulace má být, protože já jí
přesně nerozumím. Rozumím tomu tak,
že by měl být popis a vyhodnocení činnosti
vedení ministerstva vnitra a vedení Policie z hlediska
jejich podílu na negativních jevech. Já to
nechci ironizovat, ale nechápu o co by v této chvíli
mělo jít.
Pod bodem I., litera d) se konstatuje, a to podle mého
názoru zcela jednostranně a neodůvodněně,
že příloha zprávy, týkající
se školství ministerstva vnitra nesplňuje zadání
(rozbor a koncepce obsažené v usnesení ke zprávě
o bezpečnostní situaci z června 1991). Tedy
především: zadání znamená,
že něco je uloženo úkolem. V tomto případě
šlo o doporučení. To tedy za prvé. Zde
výraz "zadání" je podle mého
názoru neadekvátní a nerespektuje parlamentní
demokratickou dělbu moci.
Za druhé bych ale chtěl konstatovat, že příloha
skutečně není vyčerpávající
zprávou o koncepci školství v oblasti ministerstva
vnitra, protože tato byla předložena 27. 9.,
je osmistránková a já si netroufám
říci, jestli je nebo není úplná,
protože je to jakási koncepce, o jejíž
kvalitě snad mohou diskutovat ti, kteří v
tomto oboru jsou odborníky. Já odborníkem
nejsem, nicméně tvrdím, že koncepce
byla předložena.
Dále pod bodem II. je zde požadavek vládě
ČR, aby projednání dubnového pléna,
to je do 31. 3. 1992 předložila doplnění
zprávy v bodech a) až c). Mám za to, že
ČNR by měla zvážit, na kolik skutečně
je možné po vládě ČR tato doplnění
požadovat z hlediska toho, co jsem zde konstatoval. Dále
je vláda žádána, aby provedla rozbor
současného stavu a koncepci školství
ministerstva vnitra, obsahující též
závěry nezávislé oponentury tohoto
materiálu a srovnávací analýzu s tímto
typem školství v některé ze zemí
západní Evropy. Pominu-li to, že policejní
školství v každé ze zemí západní
Evropy je zcela jiné, to znamená, že bude velice
obtížné nějakým způsobem
srovnávat nesrovnatelné, pominu-li to, že bude
obtížné zajistit nezávislého
oponenta, ale to si myslím, že by nebyl takový
problém, máme u nás mimo jiné na filozofické
fakultě obor vyučování dospělých,
ale technicky si nedokáži představit, jak analýza,
včetně nezávislé oponentury, to znamená
zřejmě formou jakéhosi koreferátu,
by měla být vypracována v podstatě
za měsíc a deset dní. Za tu dobu nelze seriózní
práci v tomto rozsahu odvést. To znamená,
že už předem je tento termín nesplnitelný,
i kdybychom akceptovali všechno co zde je, protože minimálně
za tu dobu nedostaneme materiál z nějaké
západní země, kterou bychom zřejmě
museli vybrat, tak, aby byl přeložen, analyzován.
Další požadavek na přehled o čerpání
finančních prostředků v měsíci
listopadu a prosinci 1991 v rozlišení na prostředky
investiční a neinvestiční a z toho
na mzdové a na OON /musím se přiznat, že
ani nevím co to je/, a to jednak v porovnání
s průměrem v předchozích měsících
v roce 1991, jednak v porovnání s týmiž
měsíci v roce 1990, takový požadavek
se jistě dá akceptovat, jenom upozorňuji,
že to budou čísla, která budou naprosto
rozchodná, rozporuplná a nevím, co z nich
bude možné dovodit. Pokud jde snad o to, že v
prosinci 1991 byl ministrem Špačkem vydán požadavek,
aby nebyly neekonomicky vynakládány, neinvestiční
a investiční prostředky, pak v tomto směru
vyžádané informace vůbec nebudou schopny
nic sdělit, protože pochopitelně se v těchto
měsících platily i zakázky, které
byly sjednány třeba půl roku dopředu.
To znamená, že pokud by se měla dělat
analýza, tak by se musela dělat analýza toho,
co bylo v tomto posledním měsíci v prosinci
kontrahováno a také třeba zaplaceno. Jinak
to vždycky bude jenom zavádějící.
Nejsem si zcela jist, a požádal bych pana poslance
Šumana, jestli by mi to mohl upřesnit, co znamená
požadavek na informaci o výsledku kontroly personální
situace v obsazení těch funkcí Policie, pro
které byly zpracovány personální podklady.
Mám pocit, že pokud máme nějakou informaci
podat, pak by mělo být nějaké mnohem
konkrétnější zadání, protože
původně, pokud si vzpomínáte, na květnovém
zasedání ČNR bylo rozhodnuto, což bylo
nakonec také publikováno v usnesení ČNR
z června, že bude zpracován přehled
o určitých, řekněme kádrových
skutečnostech na určitých funkcích
s tím, že k tomuto materiálu budou mít
poslanci přístup, aby se mohli přesvědčit,
o jaké lidi jde. To znamená, že o žádné
kontrole se nehovořilo, tím méně o
jakémkoli zadání pro ministerstvo vnitra.
My jsme schopni nějaké údaje kvantifikovat,
ale musí být řečeno, jaké údaje
to jsou. Jinak může zase dojít k tomu, že
bude nespokojenost s tím, co vláda předkládá.
Pokud jde o další odsek, tady se přiznám,
že i přes proškrt, který byl nyní
proveden, té větě mluvnicky nerozumím.
Budu ji citovat, pokud ji budu citovat špatně, nech
ať jsem namístě ihned opraven: Podrobnou informaci
o realizaci a o záměrech vedení ministerstva
vnitra ČR a Policie ČR k rozšíření
funkcí v těchto orgánech obsazovaných
též civilními pracovníky /kromě
výraznějšího podílu civilních
pracovníků s vysokoškolským vzděláním
na řídících funkcích, též
na funkcích nesouvisejících bezprostředně
s bezpečnostním výkonem - personalisté,
legislativci, ekonomové, správní činnosti
i ve vztahu k občanům/. Já z toho matně
tuším, že jde o informaci o tom, jakým
způsobem hodláme podporovat nábor civilních
zaměstnanců, ale musím říci,
že je to hodně volný výklad, ta věta
v tomto znění - obávám se - nedává
smysl. Domnívám se, že z hlediska adekvátní
komunikace mezi vládou a Českou národní
radou by mělo být zcela jednoznačně
vysloveno, co by si Česká národní
rada ráda jako informaci od vlády získala,
a pak není důvod, proč v tomto směru
neposkytnou informace.
Pokud jde o zabezpečení vypracování
návrhu bezpečnostní doktríny, pak
nemám, co bych k tomu dodal, protože jsem jasně
z tohoto místa řekl, že nedostatek bezpečnostní
doktríny považujeme za dluh, který jsme sami
přislíbili splnit, navíc to bylo doporučeno
rozhodnutím ČNR, a že problémem
je pouze nezbytnost návaznosti této bezpečnostní
doktríny. Pokud to má být bezpečnostní
doktrína v pravém slova smyslu, tedy nikoli policejní
doktrína, ale opravdu bezpečnostní, pak je
nezbytná návaznost této doktríny na
bezpečnostní doktrínu republiky, mám
na mysli federace, která se v současné době
začíná jakýmsi způsobem vytvářet,
ale dlužno říci, že je zatím v
zárodku. Nicméně budeme se snažit, aby
tato problematika z hlediska české vlády
byla připravena tak, aby v okamžiku, kdy bude jasná
alespoň rámcová koncepce republikové
- federální bezpečnostní doktríny,
bylo možné ihned dopracovat doktrínu České
republiky.
Z důvodů, které jsem tady uvedl, bych si
dovolil požádat Českou národní
radu, aby znovu zvážila, zdali v tomto znění
je opravdu adekvátní usnesení jako reakce
na zprávu o bezpečnostní situaci a zprávu
o plnění doporučení České
národní rady.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Sokolovi. Kdo se dál hlásí
do rozpravy k tomuto návrhu usnesení?
Nevidím nikoho, tedy rozpravu končím a předávám
slovo opět panu poslanci Šumanovi, jako předkladateli
usnesení.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážení
přátelé, musím vám říci,
že lituji toho, že jsem jediný reagující,
protože - bohužel - je nebezpečí, že
vznikne dojem, že snad ty rozdílné názory
skoro na vše, co zde bylo předloženo, jsou naší
osobní věcí s panem ministrem. Já
vás ujišťuji o tom, že to není pravda,
že skutečně toto usnesení v tomto znění
bylo takto schváleno výborem ČNR.
A nyní mi dovolte, abych reagoval na jednotlivé
výhrady pana ministra. Já bych řekl, že
to, že jsme nehodnotili zprávu, je výraz velkorysosti
výboru vůči té zprávě,
protože jsme nepovažovali za nutné hodnotit tu
zprávu podrobněji z hlediska jednotlivých
poznatků, které jste slyšeli a které
byly vůči té zprávě značně
kritické.
Domnívám se, že občané se o bezpečnostní
situaci dozví ze dvou pramenů. Prvním pramenem
je skutečnost, kterou sami oni poznávají.
Druhým pramenem je zpráva pana ministra vnitra,
kterou přednesl a kterou jistě novináři
patřičně uvedli. Nevím, proč
by měla ČNR říkat občanům,
jak vypadá bezpečnostní situace. Naopak.
Povinností ČNR je kontrolovat zprávu
o bezpečnostní situaci a tedy vyjadřovat
se k tomu, jak tato zpráva správně, komplexně,
úplně postihuje bezpečnostní situaci.
Já se domnívám, že je naprosto mylné
pojetí pana ministra v tom, že my budeme zpracovávat
jakési zadání či doporučení,
které bude naplňovat vláda.
Podle mého názoru, co patří do hodnocení
bezpečnostní situace je především
věcí vlády, a pak je nutno argumentovat,
že naše pojetí bezpečnostní situace
je chybné, že tam tyto věci nepatří.
Chtěl bych zdůraznit, že zprávě
není vytýkáno to, že tam není
informace od federální bezpečnostní
služby atd., ale - cituji přesně - konstatuje
se, že zpráva nebyla zpracována se znalostí
těchto informací, které má právo
vláda si vyžádat, protože to charakterizuje
bezpečnostní situaci.
Zdá se mi dále absurdní, aby ČNR
uváděla skutečnosti ve zprávě
obsažené jako že byly zvýšeny finanční
prostředky na bezpečnost, na policii. Uvědomme
si, že se to stalo na základě usnesení
této ČNR. Nevím, proč bychom to měli
my ve zprávě konstatovat.
Založení koordinační rady vlády
nebylo výsledkem jednání vlády a jejího
hodnocení bezpečnostní situace, ale bylo
výsledkem jen návrhu bezpečnostního
výboru, který tato sněmovna přijala
a doporučila. Ptám se, proč nevznikla daleko
předtím, než náš výbor přišel
na to, že vzniknout měla?
(Potlesk.)
To je základní problém.
Proč bychom se k tomu měli vyslovovat? Podle mého
názoru by tam musely zaznít kritické hlasy.
Respektovali jsme to, že rada pracuje krátkou dobu.
Domnívám se totiž, že vlastní založení
koordinační rady byla věc, kterou doporučila
vládě ČNR a vláda tuto skutečnost
akceptovala. Je absurdní, abychom v usnesení u každého
bodu uváděli, zda byl nebo nebyl splněn.
Vyjadřujeme se pouze k tomu, k čemu máme
výhrady.
Pane ministře, jednu věc: Opakuje se podruhé,
co je nám vyčítáno, že jsme formulovali
jakési úkoly. Pokud máte někdo minulé
usnesení, vzpomeňme si na to, že tam byly dva
různé charaktery bodů. Jedny se týkaly
doporučení a jedny měly charakter požadavků.
Souhlasím s vámi v tom, že jsme nezvolili nejvhodnější
slovo v bodu, kde se mluví o zadání. Měla
tam být formulace požadavku.
Není to přesné.
Dovolte mi opakovat to, co už jednou řekl kolega Kužílek.
Myslím, že pan ministr vystupuje jako advokát
ministerstva vnitra České republiky (potlesk) a
nikoli jako spolu s námi hledač pravdy, tedy hledač
toho, co by mělo být uděláno. Nechť
někdo oponuje v tom, že do hodnocení bezpečnostní
situace nepatří zprávy těchto orgánů.
Pak je to korektní debata o tom, zda máme pravdu
my jako navrhovatelé, nebo vláda ústy pana
ministra. Nemluvme o tom, zda jsme to požadovali nebo ne.
Mělo to tam být proto, že to tam patří
nebo že to tam nepatří. Není důležité,
co požadujeme. Lépe řečeno - je to důležité,
protože jsme ČNR, ale jistě bychom argumenty
pana ministra, kdyby vysvětlil, proč to nepatří
do hodnocení bezpečnostní situace, rádi
přijali a příslušnou pasáž
vyškrtli.
Z hlediska hodnocení bezpečnostní situace
pan ministr mluví o tom, co bylo v minulé zprávě
o bezpečnostní situaci. Pane ministře, musím
konstatovat, že je zcela běžné, že
se naše poznání za dva roky rozvíjí
a že pravděpodobně přijdeme příště
s dalšími požadavky na to, co je potřeba,
aby ve zprávě bylo. Budeme zralejší,
rozumnější a více schopni uplatňovat
právo kontroly než dosud. Byly tady doby, kdy ministři
mohli pronést cokoli, a nebyli jsme schopni být
kritičtí. Když by dnes vláda předložila
takový program z hlediska toho, co tam všechno má
být, a pokud tu bude sedět část těchto
poslanců při příštím programovém
prohlášení, budou daleko kritičtější
než byli posledně. Nevyplývá to z toho,
že chtějí najednou něco navíc.
Poznali, že je potřeba být daleko náročnější
a kritičtější vůči vládě.
Naučili se být kritičtější.
K druhé části tohoto usnesení.
Domnívám se, že mám právo nejen
za sebe, ale za celý výbor důrazně
žádat za ponechání bodu 2 a) pro jednání
dubnového pléna předložit doplnění
zprávy v tom smyslu, o kterém jsem mluvil. Pan ministr
řekl, že zpráva, kterou nám předal,
obsahuje koncepci ministerstva školství. Zpráva
má sedm stran. Až doprostřed str. 6 je
jenom popis toho, co dnes je, o koncepci tam není ani slovo.
Pokračuje to větami, kde se říká,
že v dubnu letošního roku byly zahájeny
práce na nové koncepci resortního školství
s těmi výhradami, které jsem tady posledně
uváděl. Vlastní koncepce tam není.
Kdo tady má bezpečnostní zprávu, podívejte
se, zda je tam jedno slovo o tom, jak bude zaměřeno
školství z hlediska koncepčního charakteru.
Vzpomeňte si na mou zprávu. Věci, které
tam byly původně, byly teď vyškrtnuty.
Naznačovaly určitý směr koncepce.
Vypadly a ve svém vystoupení k bezpečnostní
zprávě jsem to kritizoval.
K informaci o personální kontrole. Máte pravdu,
pane ministře, v tom, že od vás dosud nikdo
personální kontrolu nepožadoval. Bylo pouze
konstatováno to, že personální doklady,
o které jste požádal, budou složit ke
kontrole ČNR. Musím vám říci,
že z tohoto kontextu dvou bodů, které se týkaly
této kontroly, byl snad dostatečně zřejmý
záměr navrhovatele tohoto usnesení. V bodu
4 se zároveň ukládá ...
Poslanec Heřman Chromý: Tolik křičíte,
že v předsálí není slyšet
telefonní hovor.
Poslanec Vladimír Šuman: Pane Chromý,
stačilo mi to dát najevo. Stačí to,
zmírním svůj hlas.
Omlouvám se.
V bodu IV. se ukládá totéž našemu
výboru - udělat kontrolu. Řeknu vám,
kde je záměr našeho výboru. Záměr
je v tom, aby sněmovna viděla, jak tytéž
skutečnosti bude hodnotit ministerstvo a jak to bude hodnotit
orgán ČNR. Podle mého názoru je to
naprosto správné, protože se domnívám,
že to, jak existující skutečnost bude
hodnotit vedení dnešního ministerstva vnitra
a policie ukáže, zda je souhlas mezi pojetím
personální práce jak to vnímá
ČNR a jak ho vnímá současné
vedení. Zdá se mi to být korektní
a zřejmé. Pokud není zřejmé,
kam má být zaměřena kontrola, doporučuji
doplnit usnesení tak, že bychom pověřili
výbor, aby tuto věc podrobněji s panem ministrem
rozvedl.
Přiznám se, že pan ministr má pravdu
v jednom, že ve třetí odrážce na
str. 3 je stylisticky nešťastná věta,
která z češtinářského
hlediska není dobrá. Pokud mi bude ponecháno
několik minut k úpravě usnesení, bude
srozumitelnější. V minulém usnesení
je řečeno, že ministerstvo vnitra na řídící
funkce v policii má zvážit zvýšení
účasti, možnost zařazení civilistů,
vysokoškolsky vzdělaných. Pokud dáme
tento požadavek, tento závěr rozšiřuje
naše doporučení nejen o vysokoškolsky
vzdělané pracovníky do oblasti řídících
funkcí, ale také o funkce, které jsou zde
uvedeny.
Jediný bod, který pan ministr přijal tak,
že neměl proti němu zásadní výhrady,
je bod II b). Domnívám se, že je nezbytné,
aby ministerstvo vnitra a vláda ČR nečekaly
na to, až bude schválena bezpečnostní
doktrína celé republiky. Chápu, že nemůže
zpracovat konečné znění před
zpracováním tohoto, ale jsou tam body - tyto dva
k nim podle mého názoru patří - které
je možno zpracovat v předstihu, a naopak pokusit se
ovlivnit zpracování bezpečnostní doktríny
celého našeho státu.
Proto také si všimněte, že v bodě
B) je "zabezpečila vypracování návrhu
bezpečnostní doktríny", čili
je to proto, že předpokládáme, že
by to mělo být dříve, než bude
bezpečnostní doktrína ČSFR zpracována.
Přátelé, to je vše, nemohu k tomu říci
nic, než že žádám sněmovnu
o určitý čas na přestylizování
bodu, jehož formulace není šťastná.
Myslím, že to nezabere více než 5 až
10 minut. Jinak nemohu než trvat na původním
znění. Opakuji - není to z nedostatku ochoty,
ale je to z toho, jak hodnotím nutnost vytvoření
tlaku na českou vládu ve všech oblastech, týkajících
se bezpečnostní situace. Nepředkládal
jsem tady své názory ani argumentaci ale názory
výboru.
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Šumanovi, prosím ještě
se hlásí o slovo.
Poslanec Vladimír Šuman: Pan ministr mě
požádal, že nechce znovu vystupovat. Žádal
mě o to již předtím, protože ve
svém vystoupení na to zapomněl. Jedná
se o doporučení v bodě III. Navrhnout termín
bylo záležitostí vlády, která
stanovila 29. 2. Rád bych panu ministrovi řekl,
že jsem rád, že se ozval i v jiné věci.
Pan ministr se domnívá, že je nereálné
jednotlivé činnosti požadovat v termínu,
který je uveden. Uvědomme si ale jednu věc
- to, že jsou výhrady k tomuto a že je požadováno
toto zpracovat, pan ministr ví od doby prosincové,
kdy proběhlo jednání před výborem.
V lednu to zaznělo tady, a přece to, že k tomu
není usnesení, ještě neznamená,
že nezačnu pracovat na tom, co lze očekávat,
že se jako usnesení objeví. A tady se
vracím k termínu - je logické, že jsme
předpokládali - a ve výboru o tom byla velká
debata - když ministerstvo navrhlo termín 29. 2.,
že nečekalo na to, až to sněmovna schválí,
ale již od prosince na tom mohlo pracovat a bylo reálné
to splnit. Ale protože dneska je pan ministr toho názoru,
že by to reálné nebylo, domnívám
se, že bychom mohli termín změnit na stejný
termín, který navrhujeme k doplnění,
tj. 31. 3. t.r. s tím, abychom i toto mohli projednat na
dubnovém plénu. Samozřejmě očekávám,
že výbor se k závěrům a odevzdanému
materiálu ještě jednou vysloví. Ještě
jednou vám děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Šumanovi. Jestli jsem to
dobře zaznamenal, bylo by nyní nutné vyčkat,
než pan poslanec Šuman bude schopen upravit text. Potom
buď vystoupením ministra nebo tím, že
si odhlasujeme otevřít rozpravu tak, aby mohl zaznít
jeho pozměňovací návrh, ať už
se týká data nebo změny formulace na str.
3 v bodě II., poté znovu rozpravu uzavřít
a pak budeme moci hlasovat o návrhu usnesení.
Domnívám se, že bychom měli vyčkat
několik minut, protože je nelogické, abychom
začínali s projednáváním
dalšího bodu.
(krátká pauza)
Dámy a pánové, prosím, abyste zaujali
svá místa a věnovali opět pozornost
průběhu jednání. Přeje si vystoupit
některý z ministrů? Není tomu tak.
Pak mi dovolte, abych dal hlasovat o znovuotevření
rozpravy tak, aby v ní mohly zaznít upřesňující
návrhy minimálně pana poslance Šumana.
Kdo je pro otevření rozpravy, ať zvedne ruku?
62
Kdo je proti? nikdo
Kdo se zdržel hlasování? 31 (do sněmovny
přicházejí další poslanci)
Kdo nehlasoval? 7 Dám znovu hlasovat.
Kdo je pro, abychom znovu otevřeli rozpravu, ať zvedne
ruku? 64
Kdo je proti? nikdo
Kdo se zdržel hlasování? 34
Nehlasovalo 7. Jsme usnášení schopni, byť
těsně a prosím pana poslance Šumana,
aby se ujal slova.
Poslanec Vladimír Šuman: Dovolte mi ještě
jednu větu. V diskusi s panem ministrem je potíž
v tom, že je nutné být velice pohotový
a mně se jeden argument vybavil až nyní. Já
vám přečtu - pan ministr mluví o tom,
že neví vlastně jaké je zadání.