Poslanec Michal Sedláček: Takže jsme
revokovali naše usnesení k § 42 odstavec 2. Musíme
nyní hlasovat o návrhu pana poslance Palkosky, protože
o návrhu pana poslance Balcárka a pana poslance
Fröhlicha na snižování klauzule 3-5-7
jsme hlasovali už při návrhu pana poslance
Hrazdíry.
Pan poslanec Palkoska navrhnul návrh, který má
4 odstavce, je to k § 42 a já si myslím, že
je nutné hlasovat o návrhu jako celku. Pan poslanec
Palkoska s tím souhlasí s tím, že
si doplníte, protože došlo k malé písařské
chybě, v odstavci 3 před posledním řádkem,
kde se říká: "... za každou
politickou stranu nebo politické hnutí, jež
jsou členy koalice" před slova "politickou
stranu" slovo "další". To nám
vypadlo při přepisování. Je to na
posledním řádku. Je to § 42 odstavec
3, odstavec druhý návrhu.
Myslím, že není potřeba celý
návrh číst.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Provedli jsme i nezbytnou úpravu textu. Můžeme
dát hlasovat o návrhu jako celku. Jedná se
o první variantu, je to na straně čtyři
pracovní pomůcky, kterou jsme obdrželi.
Kdo je pro tento návrh pana poslance Palkosky, ať
zvedne ruku. 45.
Kdo je proti? 27.
Tento návrh nebyl přijat.
Prosím další návrhy.
Poslanec Michal Sedláček: Uvedu další
návrh pana Palkosky, jeho druhou variantu.
Uvedu znění § 42, odst. 1: Česká
volební komise dále zjistí, které
politické strany, popřípadě politická
hnutí získaly méně než 4 % z
celkového počtu platných odevzdaných
hlasů.
Odstavec 3: Česká volební komise dále
zjistí, které koalice politických stran nebo
politických hnutí získaly méně
než 5 % z celkového počtu platných odevzdaných
hlasů. Jestliže koalice politických stran nebo
politických hnutí se skládá z více
než dvou politických stran nebo politických
hnutí, připočítává se
k uvedených 5 % vždy o 2 % za každou další
politickou stranu nebo politické hnutí, jež
jsou členy koalice.
Je potřeba doplnit slovo "další".
Odstavec 4 a 5 zůstává stejný.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Z pěti odstavců, které přednesl
jako návrh pan poslanec Palkoska, bychom nyní hlasovali
o variantě 2, což je odstavec 1, 3, 4, 5.
Říkám pořadí odstavců
v našem pracovním textu.
Poslanec Michal Sedláček: Mělo by
to znamenat 4 % základ, pak 5 % a pak pro každou politickou
stranu po 2 % nahoru. Dvě strany 5 %, tři strany
7 % atd.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Je nám nyní jasné, o čem budeme
hlasovat? Dávám hlasovat o této druhé
variantě návrhu pana poslance Palkosky.
Kdo je pro takto formulovaný návrh, ať zvedne
ruku. 55.
Kdo je proti? 31.
Tento návrh nebyl přijat.
Prosím další návrh.
Poslanec Michal Sedláček: Další
návrh zazněl v nově otevřené
rozpravě. Byl to návrh pana poslance Výborného.
Protože ho nemáte před sebou, přečtu
ho.
§ 42, odst. 2 by zněl:
Česká volební komise dále zjistí
a) které politické strany popřípadě
politická hnutí získaly méně
než 5 %,
b) které koalice ze dvou politických stran popřípadě
politických hnutí získaly méně
než 7 %,
c) které koalice ze tří politických
stran popřípadě politických hnutí
získaly méně než 9 %,
d) které koalice nejméně čtyř
a více politických stran, popřípadě
politických hnutí, získaly méně
než 11 % z celkového počtu platných
odevzdaných hlasů.
Následující text je tam dále zanesen.
Toto je první část návrhu.
Myslím, že pro zjednodušení bychom měli
hlasovat po částech.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Nedostaneme se do stejné situace jako před přestávkou?
Nemá návrh logiku jako celek i s odstavcem
3? Navrhuji to přednést celé.
Poslanec Michal Sedláček: Má to logiku.
Chtěl jsem, aby si to poslanci zapamatovali.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Musí to být jako celek.
Poslanec Michal Sedláček: Ve třetím
odstavci zůstane písmeno a) stejné. Písmeno
b) také beze změny. U písmena c) se číslovka
10 nahradí číslovkou 9, číslovka
9 číslovkou 8 a číslovka 8 číslovkou
7.
Nově se zařadí písmeno d), které
bude znít:
U koalic podle odstavce 2, písm. d) hranici 11 % na hranici
10 % a na hranici 9 %.
Dále je to podle společné zprávy.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 92.
Kdo je proti? 21.
Tento návrh byl přijat.
Mám vašemu návrhu rozumět tak, že
zpochybňujete usnášení schopnost sněmovny?
Poznámka z pléna: Je třeba zjistit
celkový počet přítomných.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dobře. Kdo se zdržel hlasování?
26.
Prosím pana poslance Kužílka.
Poslanec Oldřich Kužílek: Jaký
je celkový počet ve sněmovně?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Pokud chcete ověřit ve smyslu jednacího řádu
počet poslanců ve sněmovně, prosím,
aby nikdo neopouštěl místo a aby aparát
spočítal počet přítomných.
Neptal jsem se, kdo nehlasoval.
Udělal bych to raději takto. (Přítomno
143 poslanců).
Z toho vychází, že čtyři poslanci
nezvedli ruku při žádné příležitosti.
Tím jsme vyčerpali všechny pozměňovací
návrhy a domnívám se, že můžeme
přistoupit k hlasování o zákoně
jako o celku.
Ptám se tedy, kdo souhlasí s návrhem skupiny
poslanců České národní rady
Zdeňka Malíka a dalších na vydání
zákona České národní rady,
kterým se mění a doplňuje zákon
54/1990 Sb. o volbách do České národní
rady ve znění zákonů České
národní rady. č. 221/1990 Sb. a č.
435/1991 Sb. podle sněmovního tisku 572 ve
znění společné zprávy výborů
České národní rady podle sněmovního
tisku 578 a podle schválených pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku! 96.
Děkuji.
Kdo je proti? 11.
Děkuji, kdo se zdržel hlasování? 34.
Děkuji.
Konstatuji, že tento návrh byl schválen.
/Potlesk./
Pan místopředseda Malík se hlásí
o slovo, prosím.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Vážené dámy a pánové,
nakonec bych chtěl jen poděkovat, že jsme se
sice velmi pracně, ale nakonec přece jen úspěšně
dopracovali k tomuto cíli.
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji navrhovatelům a panu společnému
zpravodaji.
Vzhledem k tomu, že je tři čtvrtě na
dvanáct, dovolím si udělat přestávku
na oběd. V jednání budeme pokračovat
ve 13.30 h.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte, abych zahájil odpolední část
našeho jednání. Dalším bodem programu
je
Pokračujeme v přerušeném jednání,
protože jak si jistě vzpomínáte, zprávu
vlády jsme projednali v 30. schůzi 23. ledna 1992.
Toto jsem konstatoval již při posledním pokusu
zahájit projednávání tohoto bodu.
Zkrátím tedy své úvodní slovo
a požádal bych poslance pana Vladimíra Šumana,
aby nám předložený návrh usnesení
uvedl.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážení
přítomní, náš výbor bezpečnostní
komise tohoto výboru i celý výbor věnoval
důkladnou pozornost přípravě tohoto
usnesení, leč stalo se, že došlo k dvěma
nedopatřením, která bych rád napravil.
Buďte tak laskaví a vezměte si do rukou usnesení,
které myslím, že není potřeba
číst, protože ho máte všichni před
sebou. Je to tisk číslo - ne nemá to číslo
tisku - je to usnesení číslo 189/92 ke zprávě
vlády České republiky o bezpečnostní
situaci přednesené na lednovém plénu.
Strana tři - buďte tak laskaví a opravte si
především ve třetím odstavci,
ve třetí odrážce text: Podle usnesení
České národní rady č. 187 a
205 - si vyškrtněte a dále druhou, třetí
a čtvrtou odrážku - ty všechny patří
pod uvozující větu k odrážce
první. Při přepisování došlo
k omylu, čili návaznost na jednotlivé body
podle usnesení České národní
rady č. 187 a 205 a teď pokračují jednotlivé
body, protože to celé žádá, aby
pro jednání dubnového pléna, to je
do 31. 3. vláda předložila.
Pak mi dovolte ještě jednu věc, která
se stala také technickým problémem a je schválena
výborem. Buďte tak laskaví a doplňte
si toto usnesení o bod V, že Česká národní
rada žádá Federální bezpečnostní
informační službu, aby výboru petičnímu,
pro právní ochranu a bezpečnost České
národní rady předložila zprávu
o těchto oblastech:
a) extrémistická hnutí v České
republice,
b) soukromé bezpečnostní služby,
c) zahraniční hospodářské vlivy
na proces privatizace.
Upozorňuji na skutečnost, že zákon o
Federální bezpečnostní informační
službě jednak obsahuje ustanovení, kterým
ukládá této službě předkládat
jednou za rok zprávu České národní
radě, ale především zakládá
právo České národní radě
o takovéto informace požádat. Zdůrazňuji,
že toto není doplňující návrh
k tomuto usnesení, je to součást usnesení,
které schválil náš výbor pro
toto jednání. To je prosím vše, co jsem
potřeboval po technické stránce konstatovat.
Po stránce věcné chci říci
jen tolik, že jsem toho názoru, že jsou obsaženy
pouze ty závěry nebo ty návrhy, které
vyplývají jak ze stanoviska jednotlivých
členů výboru, tak i dalších poslanců
kromě tohoto posledního bodu, který jsem
už zdůvodnil. Myslím, že není tak
dlouho, co byla zpráva projednána, argumentace tady
zazněly mnohé, takže vám děkuji
za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Šumanovi a dovolte, abych
se zeptal, zda má někdo k předloženému
návrhu usnesení připomínky nebo pozměňovací
návrh? O slovo se hlásí pan ministr vnitra
České republiky Tomáš Sokol.
Já mu uděluji slovo.
Ministr vnitra Tomáš Sokol: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy, vážení pánové, s
ohledem na to, že jsem zřejmě jediným
zástupcem vlády, který by se k této
věci měl vyjádřit, a vzhledem k tomu,
že nemám za to, že navrhované usnesení
postihuje skutečně objektivně celou problematiku,
cítím potřebu se zde k některým
věcem, týkajícím se návrhu
tohoto usnesení, vyjádřit.
Především bych chtěl říci,
že jsem na rozpacích nad návrhem tohoto usnesení
vzhledem k tomu, že již v zadání bylo
předložit zprávu o bezpečnostní
situaci, avšak návrh usnesení se výhradně
dotýkal materiálu jako takového, ale vůbec
nereflektuje to, co materiál obsahoval, to znamená
informace o bezpečnostní situaci.
Celé navrhované usnesení se zabývá
hodnocením toho, zda předložená zpráva
byla dostatečná či co v té zprávě
chybělo, aniž by se alespoň jediným
slůvkem zmiňovala o tom, zda-li a co se v bezpečnostní
situaci na území této republiky za rok 1991
odehrálo, a jestli k lepšímu nebo k horšímu.
Mám za to, a cítím to do určité
míry s jistou hořkostí, že jsme předložili
dosti značnou sumu materiálů, bylo to dohromady
včetně zprávy o tom, jakým způsobem
jsou realizována doporučení ČNR z
června l.r., min. 150 str. Ty stránky obsahovaly
v mnoha případech naprosto konkrétní
údaje. Zcela konkrétní údaje obsahovala
i bezpečnostní zpráva, tak jak byla předložena
v listopadu l.r. a tak jak byla mnou doplněna na lednovém
zasedání ČNR.
Nicméně v návrhu usnesení se vůbec
neodráží to, zda-li vláda reflektovala
doporučení zvýšit finanční
prostředky ve prospěch policie, jak s těmito
finančními prostředky bylo naloženo,
vůbec se neodráží to, co je obsahem
informace, čili jaké prostředky byly pro
policii pořízeny, v jakém množství,
kolik policistů bylo přijato. Zpráva nereflektuje
ani na to, že byla založena koordinační
rada vlády, tuto situaci vůbec nehodnotí.
Zpráva přechází i to, že v l.r.
sice dochází k nárůstu trestné
činnosti o 30%, jak jsem uváděl, na druhé
straně nárůst násilné trestné
činnosti byl 5%. Nereflektuje ani na další
exaktní informace, které jsem zde předložil.
Chtěl bych zdůraznit z tohoto místa, že
se nedomáhám nějakého pozitivního
hodnocení nebo pochvaly, pokud ČNR bude mít
za to, že není co chválit. Ale trochu mě
zaráží, že o těchto skutečnostech
není ve zprávě ani zmínka. Mám
za to, že do určité míry konečné
usnesení ČNR k bezpečností situaci
je jakousi informací občanům o tom, co se
na tomto úseku odehrálo. Jestliže usnesení
bude přijato tak jak je, tak se občané pouze
dovědí, co podle ČNR měla ještě
zpráva obsahovat, a nebo čím by zpráva
měla být doplněna, ale nedovědí
se vůbec nic o tom, jaká je bezpečnostní
situace na území tohoto státu. Mám
pocit, že něco takového by v onom usnesení
mělo být.
Pokud jde o jednotlivá konstatování, pak
se domnívám, že tady by mělo být
zvažováno, zda použité formulace jsou
skutečně adekvátní z hlediska toho,
že v podstatě do jisté míry v sobě
minimálně implicite obsahují jisté
hodnocení zprávy jako takové.
Pod bodem I., sub a) je konstatováno, že pojetí
zprávy je nedostatečně komplexní a
že chybí informace o FBIS o Federální
kriminální ústředně, o útvaru
Ochrany ústavních činitelů etc., máte
to jistě všichni před sebou.
Chtěl bych ale upozornit, že by podle mého
názoru v rámci objektivity mělo být
konstatováno, zda tyto údaje chybí proto,
že je vláda, přestože tam měly
být, do zprávy nedala, anebo, že ČNR
by byla ráda do budoucna, aby tyto informace tam byly.
Jak říkám, jde o to, že v květnu
l.r. byla předložena zpráva, která právě
tyto skutečnosti postrádala, a pokud šlo o
kritiku v tomto směru, kritika byla pouze, že zpráva
není komplexní z hlediska působnosti České
vlády, tzn., že tam není zhodnocení
ze strany justice a prokuratury. To já respektuji a chápu,
že to může být výhrada i vůči
této zprávě.
Pokud jde o požadavek na to, aby byly do zprávy zahrnuty
informace od federálních orgánů, v
tomto směru se žádná kritika neozvala.
Chtěl bych ostatně upozornit, že je po zákonné
stránce velice obtížné, aby vláda
nebo ministerstvo vnitra, spíše asi vláda,
požadovala např. komplexní informaci, protože
v tomto směru žádné zákonné
úpravy nejsou. Nepochybuji, že by nějaká
informace poskytnuta byla, ale nejsem si jist její - řekl
bych vyčerpávají ctností. Nicméně
bude to zřejmě otázka další dohody,
co by tedy mělo být nebo nebylo, mám však
za to, že z hlediska toho co bylo požádáno
v květnu l.r., byla podzimní zpráva zcela
adekvátní.
Pod bodem I. litera b) je konstatováno, že ve zprávě
v řadě případů chybí
jak zhodnocení jednotlivých uváděných
negativních jevů, význam, příčiny,
míra zavinění, tak návrhy na konkrétní
opatření (např. nedostatečná
součinnost bezpečnostních orgánů
ČR a federálních, trestná činnost
policistů) nebudu to rozebírat z hlediska toho,
zda tyto skutečnosti mají vliv na jevy, které
tam byly konstatovány, na negativní jevy, ale chtěl
bych říci, že význam, příčiny,
míra zavinění - míra zavinění
je samostatná kategorie trestního práva,
- význam a příčiny udělají
z bezpečnostní zprávy vědecký
elaborát. Nevím v této chvíli o žádné
instituci v tomto státě, která by byla schopna
skutečně kvalifikovaně zhodnotit příčiny
nárůstu trestné činnosti, nebo příčiny
toho že vůbec trestná činnost v takové
skladbě, v jaké je, u nás je.
Na to prostě nemáme v současné době
žádnou instituci, v zadání nic takového
nebylo a já se obávám, že ani do budoucna
nebude možno, pokud se nám nepodaří
tuto instituci vytvořit,- a to je jistě jiná
věc, k tomu cíli je koordinační rada
bezpečnosti vlády, aby taková instituce byla,
- tak skutečně totální analýzu
příčin těchto jevů asi nepůjde
udělat.
Ale hlavní, co v tom vidím, je to, že v tom
momentě se tato zpráva změní v příspěvek
na kriminologický kongres a nebude tím, čím
by asi měla být, tzn. konstatováním
určitých faktů.