Středa 19. února 1992

Kdo souhlasí s návrhem paní poslankyně Pavlíkové, ať zvedne ruku. 30.

Kdo je proti? 11.

Návrh přijat nebyl.

Tím jsme vyčerpali všechny pozměňující a doplňující návrhy.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o ochraně přírody a krajiny podle sněmovního tisku č. 497 ve znění společné zprávy výboru ČNR podle sněmovního tisku 579 a schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. 105.

Kdo je proti? 3.

Zdržel se hlasování? 4.

Konstatuji, že tento zákon byl přijat.

/Potlesk./

O slovo se přihlásil pan ministr Dejmal.

Ministr životního prostředí ČR Ivan Dejmal: Děkuji sněmovně, že přijala tento zákon a zejména děkuji všem poslancům, kteří po dobu jednoho roku velice aktivně pracovali na jeho konečném znění. Chci vám také poděkovat jménem toho, kdo vám slovem poděkovat nemůže, tj. jménem přírody.

Věřím, že se vám za to dobře odvděčí.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkujeme za tento příslib. Děkuji dále panu společnému zpravodaji.

Nyní, dámy a pánové, budeme pokračovat v projednávání zákona, kterým se upravuje občanský zákoník. Prosím, aby pan ministr Sokol a pan poslanec Šlouf zaujali svá místa.

Skončili jsme v situaci, kdy byla uzavřena rozprava a předkladatelé si vyžádali čas na zpracování připomínek a zaujetí stanovisek k nim.

Nyní se s faktickou poznámkou přihlásil pan poslanec Šlouf.

Poslanec Miroslav Šlouf: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, odvažuji se požádat o otevření rozpravy. Nacházím v tomto směru oporu ve vystoupení pana poslance Holomka a pana poslance Pavely, kteří svými návrhy směřují v podstatě k jednomu cíli, ale jde zde o rozpornost návrhů.

Podle názoru navrhovatele i mého lze najít řešení, ale je to samozřejmě nutné přednést a posoudit. Prosím o podpor u celou sněmovnu jen pro tento případ.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dámy a pánové, kdo se domnívá, že je v tuto chvíli třeba otevřít rozpravu, ať zvedne ruku? 79.

Kdo je proti?

Nikdo.

Konstatuji, že rozprava je otevřena. Do rozpravy se jako první přihlásil pan poslanec Šlouf.

Poslanec Miroslav Šlouf: Děkuji za udělení slova. Návrh se týká nového znění § 1, odst. 2: " O zajištění bytové náhrady pro toho z rozvedených manželů, který podle rozhodnutí soudu nebo podle dohody rozvedených manželů má povinnost po zrušení společného nájmu se z bytu vystěhovat, může požádat kterýkoliv z rozvedených manželů."

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Slyšeli jste návrh. Vzhledem k jeho složitosti bych si dovolil požádat ještě o jeho zopakování.

Poslanec Miroslav Šlouf: "O zajištění bytové náhrady pro toho z rozvedených manželů, který podle rozhodnutí soudu nebo podle dohody rozvedených manželů má povinnost po zrušení společného nájmu se z bytu vystěhovat, může požádat kterýkoliv z rozvedených manželů."

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dále se do rozpravy hlásí pan poslanec Pavela.

Poslanec Josef Pavela: Pane předsedající, vážená sněmovno, souhlasím se zněním, které bylo nyní uvedeno a beru svůj návrh zpět.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Ptám se pana poslance Palkosky, zda se přihlásí do rozpravy nebo zda se už do rozpravy přihlásil.

(Nevyjádřil se.)

Rozpravu končím. Prosím o závěrečné slovo zástupce předkladatele pana ministra Sokola.

Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol: Vážený pane předsedající, vážené dámy a vážení pánové! Na začátku jsem řekl, že v podstatě nemám závažnější výhrady ke společné zprávě, resp. k připomínkám k zákonu, a na tom bych si dovolil setrvat.

Upřímně řečeno při stavu, v jakém byl přijat občanský zákon, už civilnímu právu asi příliš ublížit nelze. (Veselost.) Nicméně ani ne jako předkladatel nebo jeden z předkladatelů tohoto zákona, ale pro určitou právní čistotu a proto, že u toho asistuji, určité připomínky mám, ale v podstatě jsou spíše právně teoretické než obsahové, i když na obsah samozřejmě mohou mít vliv.

Především chci říci, že celá řada připomínek, tak jak jsou obsaženy ve společné zprávě, a tak jak např. zazněly v připomínce paní poslankyně Kolářové nebo pana poslance Budinského, mají svoje racio v tom, že se snaží buď situaci určité skupiny zlepšit, nebo se postavit na kategoričtější bázi pokud jde o povinnost obce zajišťovat náhradní bydlení. Problém je ovšem pouze v tom, že toto zkategoričtění je naprosto nevynutitelné, to znamená, že norma ve své podstatě pouze deklaruje jakési přání, ale jestliže tam napíšete, že může požádat, nebo že zajistí, pro obec to neznamená žádnou kvalitativní změnu. Obec si udělá, co chce, protože není žádná sankce a sankci tento zákon přinést nemůže.

Totéž platí, pokud jde o různé přednosti v přidělování bytů. Může to v zákoně být, ale není nic, co by donutilo obec, aby toto zákonné ustanovení respektovala.

Vycházím z toho, co nás učili na fakultě, že právní norma bez sankce je trochu ubohá, a proto dávám v úvahu, zda má smysl tam takového povinnosti ukládat, jsou-li nevynutitelné.

To se týká připomínky k § 1, odst. 1, dále § 3, odst. 1, tak jak to přináší společná zpráva. Stejně tak připomínky k § 3, odst. 2. Naproti tomu nemám vůbec nic k navrhované změně ve společné zprávě k § 6, odst. 1.

Poněkud nejasné je, proč je připojen k § 6 nový, třetí odstavec, který tam speciálně určitým způsobem činí exkluzivní smlouvu o nájmu na byt, která trvala déle než 10 let, ale opět to není nic, co by ve své podstatě principiálně nemohlo být.

Nemám připomínky k tomu, co je navrhováno v § 7, odst. 1, naproti tomu považuji za poněkud problematický návrh k odst. 2, § 7, resp. k vytvoření nového paragrafu, kde se hovoří o bytech, které mají přechodně charakter služebních bytů. Nevím, kde je to definováno, obávám se, že to nenachází oporu v současném občanském zákoníku.

Nemám nic proti formulační změně v odst. 3, § 7. Obávám se, že jenom příslibem je doplněk odst. 1 § 8, kde se říká: "Podrobnosti stanoví obecně závazný právní předpis".

Pokud se podíváte na toto ustanovení a na prostor, který nechává prováděcím předpisům občanský zákoník, obávám se, že už tam není příliš co upravovat, když dalším prováděcím předpisem by zřejmě musela být vyhláška ministerstva, která by asi do této sféry už nemohla zasáhnout vůbec.

Pokud jde o § 8, odst. 2, kde se navrhuje doplnění tím, že je třeba vyžádat vyjádření vládního výboru pro zdravotně postižené, jistě to tam může být, legislativně to nijak nebortí konstrukci této normy, pouze se opět musím zeptat, co to znamená, protože není žádná sankce na to, jestliže si nevyžádá, např. neplatnost apod. Neplatnost může určit pouze občanský zákon, my už na neplatnost tady jít nemůžeme. Kromě toho není ani řečeno, jak s tímto vyjádřením má naložit, to znamená, zdali toto vyjádření nějakým způsobem závazné či nikoliv.

Nemám nic ke změně navrhované v § 9, odst. 1, stejně tak, jako k § 9, odst. 2. Trochu za zavádějící bych považoval změnu navrhovanou v § 10, kde se hovoří o tom, že za pověřené obecní úřady - nařízení české vlády č. 475/90 - pokud by kdykoliv v budoucnu došlo ke změně, muselo by se zřejmě zasahovat i do tohoto zákona, protože jinak by se vycházelo z toho, že by byly dva druhy pověřených obecních úřadů z hlediska tohoto zákona, tedy ty, na které tento zákon myslí, a ty ostatní, což si nejsem jist, zdali by to bylo praktické, nicméně to není zásadně na překážku. Osobně souhlasím dále s § 13 i s § 12, respektive se změnami, které jsou mezi těmito paragrafy prováděny. Pokud jde o dnes vznesené návrhy na změny, pak jsem se již vyjádřil k tomu, co navrhovala paní poslankyně Kolářová. Chápu, kam je tím mířeno, ale obávám se, že nelze tuto povinnost obcím uložit. Plně se ztotožňují s tím, co řekl pan poslanec Výborný.

Pokud jde o návrh pana poslance Pavely a pana poslance Holomka, mám za to, že znění, které přednesl pan společný zpravodaj k § 1 odst. 2, postihuje to, kam mířil, a to způsobem, který je legislativně přijatelný, zatím co návrhy měly své racio, ale neměly legislativní formu, která je potřebná k tomu, aby to bylo možné vtělit do zákona. K panu poslanci Budínskému jsem se již vyjadřoval - zase chápu, jaký je zde záměr, ale obce nikdo nedonutí k tomu, aby respektovaly toto ustanovení.

Pokud jde o pana poslance Sedláčka, je tam situace stejná. Zazněl zde návrh, který odkazuje na znění § 879 občanského zákona - obávám se, že opět jde o uložení povinnosti, která je nevynutitelná. Souhlasím s tím, co zde řekl pan poslanec Dušek o odstranění věcí z příslušných návrhů - k tomu jsem se v podstatě vyjadřoval. Omlouvám se, že jsem zdržoval déle než jsem měl původně v úmyslu a děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi a prosím pana společného zpravodaje o zahájení hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích.

Poslanec Miroslav Šlouf: Děkuji za slovo. Doporučoval bych takovýto postup: půjdeme podle jednotlivých paragrafů a potom podle pořadí připomínek, jak byly vzneseny. Je to možné, protože jsme se tam nedostali do nějakých kolizí.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ptám se, kdo má výhrady proti návrhu pana společného zpravodaje o způsobu hlasování o jednotlivých návrzích?

(Nikdo se nehlásil.)

Žádám všechny poslance, aby vstoupili do zasedací síně, abychom byli usnášení schopní.

Poslanec Miroslav Šlouf: § 1, odst. 1 - připomínku měl kolega Výborný, doporučuji nechat původní znění, t.j. vládní návrh.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s tímto návrhem nechť zvedne ruku? (Hlasuje se.) 89.

Kdo je proti? 6.

Kdo se zdržel hlasování? 11.

Návrh byl přijat.

Poslanec Miroslav Šlouf: Druhý návrh byl návrh pana poslance Sedláčka, ponechat ve znění společné zprávy - o tom je bezpředmětné hlasovat.

§ 1, odst. 2 - poslanec Pavela souhlasil se stažením svého návrhu. Pan poslanec Holomek není přítomen a měli bychom o jeho návrhu hlasovat. Jeho návrh k § 1, odst. 2 byl: o zajištění bytové náhrady mohou požádat oba rozvedení manželé.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám o návrhu pana poslance Holomka hlasovat.

Kdo s tímto návrhem souhlasí ať zvedne ruku?

(Hlasuje se.) 17

Kdo je proti? 1.

Tento návrh nezískal podporu.

Poslanec Miroslav Šlouf: Ptám se pane předsedající zdali mám číst ještě jednou návrh, který jsem již dvakrát citoval. (Kasal: já bych se za to přimlouval.)

"O zajištění bytové náhrady pro toho z rozvedených manželů, který podle rozhodnutí soudu nebo podle dohody rozvedených manželů má povinnost po zrušení společného nájmu se z bytu vystěhovat, může požádat kterýkoliv z rozvedených manželů.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku? (Hlasuje se.) 100.

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh byl přijat.

Poslanec Miroslav Šlouf: Můžeme postoupit k § 2, odst. 1. Pan poslanec Výborný navrhoval v první řádce, že uzavře smlouvu o nájmu bytu, atd.

Poslanec Miloslav Výborný: Upřesňuji: "že navrhne nájemci uzavření smlouvy".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Výborného ať zvedne ruku? (Hlasuje se.) 102.

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh byl přijat.

Poslanec Miroslav Šlouf: Další návrh je pana poslance Sedláčka, který doporučoval ponechat vládní návrh, ale tím že jsme přijali návrh pana poslance Výborného, mělo by hlasování odpadnout.

(Kasal: souhlasím.)

Poslední návrh k tomuto odstavci byl od paní poslankyně Röschové, která místo textu, že: "bytovou náhradu zajistí v domě" tj. na str. 2 - doporučuje, že "uzavře nájemní smlouvu o bytě v domě jiné právnické nebo fyzické osoby ve prospěch osoby, která je povinna byt vyklidit."

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dám o návrhu paní poslankyně Röschové hlasovat.

Poslanec Miroslav Šlouf: Paní poslankyně, je možno se podívat.

(Poslankyně Röschová srovnává stenografický záznam se svým písemným podkladem a shledává jej v pořádku.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Obešlo se to bez faktické poznámky. Ptám se, zdali mohu dát o návrhu paní poslankyně Röschové hlasovat.

(Všeobecný souhlas.)

Kdo s tím souhlasí, nechť zvedne ruku. 54.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 53.

Návrh byl přijat.

Poslanec Miroslav Šlouf: Můžeme postoupit k § 3, kde byl prvním návrhem návrh paní poslankyně Kolářové, která navrhovala doplnit za první větu návrhu:

Přednostně bude zajištěna bytová náhrada občanům, kterým vznikl nárok na přidělení náhradního bytu nebo náhradního ubytování na základě rozhodnutí soudu, bylo-li řízení zahájeno do 31. 12. 1991.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.

Kdo souhlasí s návrhem paní poslankyně Kolářové, ať zvedne ruku. 23.

Kdo je proti? 18.

Návrh přijat nebyl.

Poslanec Miroslav Šlouf: Další byl návrh pana poslance Budinského, který doporučuje za text ve znění společné zprávy doplnit: a náhradní byty pro uživatele bytů přidělovaných bývalými národními výbory do soukromých domů postavených do r. 1948, které jsou nepřetržitě ve vlastnictví fyzických osob.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám hlasovat o návrhu poslance Budinského.

Kdo s tím souhlasí, ať zvedne ruku. 47.

Kdo je proti? 17.

Návrh nemůže být přijat.

Poslanec Miroslav Šlouf: Další byl návrh poslance Řezáče ponechat vládní návrh tohoto paragrafu, protože ve zpravodajské zprávě se doplňovala druhá věta.

Návrh podporoval pan poslanec Popovič.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s návrhem

poslance Řezáče, ať zvedne ruku. 23.

Kdo je proti? 8.

Návrh přijat nebyl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP