Středa 19. února 1992

Bude to v souladu s § 16 základní ochranné podmínky národních parků, písm. f).

Zdůvodnění: Toto bylo opomenuto. Národní přírodní rezervace jsou sice maloplošná chráněná území, ale v některých z nich se již tradičně se souhlasem orgánů přírody provozuje horolezectví, zejména na některých pískovcových útvarech. Některá tato území nejsou zase tak malá, aby jimi nemohly procházet např. cyklistické naučné stezky.

Druhý pozměňovací návrh se týká § 12, odst. 3, poslední věty. Navrhuji vypustit slovo "přirozeného".

Zdůvodnění: Přirozený vztah ke krajině na našem území již téměř nikde není. Vždy jde o výsledek interakce člověka s přírodním prostředím. Toto slovo je tudíž příliš omezující.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Němečkovi. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Danneberg.

Připraví se pan poslanec Balcárek.

Poslanec Leonard Danneberg: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych přednesl návrh na doplnění § 63 odst. 3 v poslední větě, která zní: " Zvláštní předpisy mohou oprávnění podle odst. 2 omezit nebo upravit odchylně."

Vzhledem k tomu, že předložený zákon v § 16, 26 a 29 již taková omezení obsahuje, navrhuji, aby za slova "zvláštní předpisy" byla doplněna slova "nebo tento zákon". To znamená, že poslední věta by zněla: " Zvláštní předpisy nebo tento zákon mohou oprávnění podle odst. 2 omezit nebo upravit odchylně."

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Dannebergovi. Prosím, aby se slova ujal poslanec Balcárek jako poslední z písemně přihlášených.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, mám spíše dotaz.

Když jsem procházel návrh tohoto zákona s ekology z Brna, upozornili mě na jedno z bolavých míst na str. 8. Zde prosím pana ministra o vysvětlení. Jedná se o § č. 6, bod 4.

§ č. 6 je věnován registraci významných krajinných prvků. V bodě 4 se říká: "Zrušit registraci významného krajinného prvku, nejde-li o zrušení podle odst. 3, může orgán ochrany přírody, který registraci provedl, pouze v případě veřejného zájmu."

Ptám se, zda zde není nebezpečí zneužití tohoto odstavce.

Co je to veřejný zájem? V jakém slova smyslu, jak bych toto mohl chápat?

Lituji, že nemáme zákon o místním referendu. Pokud bychom ho měli, navrhoval bych doplnit text "... veřejného zájmu" čárkou s textem "potvrzeného kladným výsledkem místního referenda k této otázce."

Tím by zde vznikla jakási záklopka, která by ono široké chápání a případné zneužívání veřejného zájmu omezovala. Prosím pana ministra, aby vysvětlil, co by mohlo nastat v případě veřejného zájmu, zda by bylo možné to tímto způsobem regulovat.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Balcárkovi. Dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec Vlk.

Poslanec Miloslav Vlk: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych navrhl doplnit k § 24 "poplatky v národních parcích" za tečku "a osoby jim blízké".

Jde o rozšíření obsahu tohoto textu tak, aby při vjezdu do národních parků, např. při návštěvě dědečka a babičky, nemusely osoby jim blízké platit.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vlkovi. Protože se do rozpravy již nikdo nehlásí, rozpravu končím.

Dodatečně se hlásí pan poslanec Bursík. Pane poslanče, hlásil jste se dříve, než jsem rozpravu ukončil, nebo jste se hlásil později? (Poslanec Bursík: Bylo to o sekundu později.)

Chci se vás proto, dámy a pánové, zeptat, zdali tato sekunda bude pro příspěvek pana poslance Bursíka rozhodující či nikoliv?

Kdo se domnívá, že bychom panu poslanci Bursíkovi měli umožnit, aby znovu otevřel rozpravu, ať zvedne ruku? (Hlasuje se, hlasy nebyly sčítány.)

Opticky se jedná o většinu přítomných, takže v důsledku toho je rozprava opět otevřena a uděluji slovo panu poslanci Bursíkovi.

Poslanec Martin Bursík: Pane předsedající, vážená sněmovno, začínám si uvědomovat, že jsem roztržitým poslancem, protože o mém právu na vystoupení hlasujete již podruhé během dvou dnů. V každém případě za souhlas děkuji.

Chtěl bych se vyjádřit k několika návrhům, které zde byly předloženy, protože se návrhu zákona věnuji již více než rok a sám jsem s kolegy navrhl více než 30 pozměňovacích návrhů. Chtěl bych uvést několik vyjádření.

Pan poslanec Matějka hovořil o převedení lesů a o tom, že je problematické právo na převedení lesů a práva k hospodaření v lesích, národních parcích. Pouze jsem chtěl upozornit na pozměňovací návrh, který jsem zde vznesl na plénu při projednávání návrhu zákona o majetku obcí a o vlastnictví obcí. Tento návrh byl sněmovnou přijat. Šlo o návrh, že lesy na území národních parků se nepřevádějí do vlastnictví obcí.

Již tehdy jsme znali zásady zákona o ochraně přírody a počítali jsme s konceptem, že by lesy měly, pokud možno, kromě restitucí, být zachovány ve státním vlastnictví tak, aby poté nebyla komplikace s převodem práva k hospodaření právě na správu parků. Existuje zde tudíž jistá logická návaznost již delší dobu.

V souvislosti s panem poslancem Matějkou bych se rád také vyjádřil k výzvě vlastního odložení projednávání tohoto zákona a o důkladném mezirezortním řízení.

Protože jsem předkládal část, která se týká zvláštní ochrany přírody při projednávání zásad zákona jsem se zúčastnil mezirezortních řízení a mohu říci, že byly projednávány velmi zevrubně. Odhalil se tam i problém toho, že tento zákon je navrhován jako zákon speciální vůči zákonům ostatním. Toto rozhodnutí pokládám za rozumné.

Rád bych podpořil návrhy pana poslance Nováka, snad s výjimkou jeho návrhu na § 20, odst. 3, ve kterém se hovoří o tom, že při schvalování plánu péče v národním parku, kterého se zúčastní také zástupci obcí, ti by měli rovněž posuzovat členění parku do jednotlivých zón.

Z klasifikace národních parků vyplývá, že zonace je podmíněna právě a pouze typy ekosystémů, které se v jednotlivých zónách vyskytují. Myslím, že z návrhu pana poslance (pokračuje Bursík) Nováka by měla jedna část, a to členění do zón, být vyňata. Podporuji tudíž návrh pana poslance Nováka k § 20 odst. 3 s tím, že z jeho textu se vypustí slova "členění do zón".

Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Bursíkovi. Chce některý z dalších pánů poslanců využít možnosti dále vystoupit?

(Poslanec Smělík.)

Uděluji slovo panu poslanci Smělíkovi.

Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno. Dovolil bych si přednést jeden návrh, a to vložit do § 16, písm. d) za slova "vozidla potřebná pro lesní a zemědělské hospodaření" slova "vodohospodářských organizací".

Zdůvodním: v národních parcích jsou poměrně rozsáhlé vodohospodářské plochy, které vyžadují jednak kontrolní činnost, jednak údržbu. Někdy se jedná o plochy značně vzdálené, takže si myslím, že inspekční orgány by měly mít umožněn přístup do chráněných oblastí.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Smělíkovi. Domnívám se, že v tuto chvíli mohu rozpravu ukončit. Ptám se navrhovatelů, ale zdá se, že v tuto chvíli chce vystoupit pan ministr.

(Pan ministr si přeje ještě 15 minut času.)

Dámy a pánové, přerušuji jednání do 17 hodin.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pokračujeme v našem jednání. Prosím pana ministra, aby za navrhovatele zhodnotil průběh diskuse a odpověděl na otázky, které v některých vystoupeních poslankyň a poslanců zazněly.

Pan ministr Ivan Dejmal: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno. Především bych se chtěl vyjádřit k připomínkám pana poslance Matějky.

Jeho první připomínka směřovala k § 22 odst. 2/, kde namítal, že je v rozporu se zákonem č. 298/65 ve znění č. 105/1991 Sb. Není to tak, protože tento zákon stanoví kompetenci pro ministerstvo životního prostředí v ochraně lesního a půdního fondu a v ochraně přírody na lesní půdě. Nedochází tedy k žádnému zásahu do kompetencí min. zemědělství.

Další námitka směřovala proti § 37, odst. 2, t.j. ochranných pásem kolem zvláště chráněných území přírody, zde byla namítána rozloha těchto chráněných území, že chrání 15% území státu. V tomto případě jde o zvlášť chráněná území, která tvoří 1,5 % chráněných území, čili je to rozloha malá, ale je velmi důležité, aby právě tyto malé rozlohy byly chráněny ochranným pásmem, protože jinak se ekosystém neudrží.

Další námitka směrovala proti § 90, odst. 4, že tento zákon zasahuje kompetencí do vodního hospodářství, lesního hospodářství a zemědělství. Krajina je rozdělena co do správy mezi tři resorty - zemědělství, lesní hospodářství a vodní hospodářství. Samozřejmě, že musí zasahovat do výkonu hospodářských správ, protože jinak by ochrana přírody nebyla možná. Nejde tedy o nějaký přesah zákonu, ale je to speciální úprava ve speciálních případech, kde chráněný zájem přírody, jako speciální zájem, musí být chráněn zákonem, který má v tomto případě přednost i když je zákonem stejné právní síly.

Závěrem pan poslanec vyjádřil přesvědčení, že bude mít tento zákon dopad do ekonomiky a že je třeba toto zvážit. Samozřejmě, že bude mít dopad do ekonomiky, ale do takové ekonomiky, která nehodlá brát ohled na životní prostředí. Mnohokrát bylo opakováno, že co je ekologické musí být ekonomické a obráceně, pak to i zde platí, protože není ekonomika, která nebere ohled na ekologii tou ekonomikou ve vlastním slova smyslu. Samozřejmě, že dojde k omezení jistých druhů činnosti a jistého využívání území, ale zároveň se tím otevírá možnost jiného využívání a hospodářsky mnohdy výnosnějšího pokud se týče samotné ekonomické činnosti. Na druhé straně pak přínos omezení z hospodářské činnosti na jedné straně je těžko vyčíslitelný na druhé straně právě zachování rozmanitosti života na naší zemi nelze použít.

Připomínky pana poslance Nováka, jsou v podstatě všechny přijatelné v duchu zákona a myslím, že ho vhodným způsobem doplňují. Je zde jenom otázka doplnění § 20, písm. 2, kde by byla asi lepší přesnější formulace, protože kdyby byla použita jím navržená formulace znamenalo by to, že se členem Rady národního parku stává každý člen horské služby. Proto bych navrhoval, kdyby s tím pan poslanec souhlasil, aby formulace zněla: "a v horských oblastech zástupce horské služby."

Co se týká připomínky k § 78 odst. 1 a 4, je to, myslím velmi akceptovatelné. Odst. 1, § 78 se týká státní správy ochrany přírody, která by nepřecházela na obec, ale na okresní úřad. Bylo by to právě v případě jediného ochranného pásma, které přichází v úvahu u Národního parku Krkonoše. Šlo by o zbytečné tříštění státní správy na dva okresy, na dvě území, protože státní správa ochrany přírody nepřechází na obecní úřad, ale na okresní úřad. Proto bych tyto změny v § 78, odst. 1 z ryze praktických důvodů nedoporučoval.

Co se týče připomínky přednesené panem poslancem Němečkem, kde k § 14 odst. 3, navrhuje poškození nebo zrušení přirozeného stavu - on navrhuje vypuštění "přirozeného", je to možné akceptovat bez náhrady, ale bylo by snad lépe než vypustit slovo "přirozeného" - dochovaného" stavu.

Ale je to možné i tak, že se to vypustí bez náhrady. Připomínky ostatních poslanců myslím zákon doplňují a je možné s nimi souhlasit. Pokud se týká dotazu pana poslance Balcárka k výkladu § 6, odstavec 4, co je míněno veřejným zájmem, v příslušném paragrafu dle nějž lze zrušit registraci chráněného výtvoru - má se tady na mysli veřejný zájem tak jako v jiných zákonech, je to obrana státu, potřeby pro bezpečnost státu, potřeby pro rozvodné sítě, jako jsou sloupy elektrického vedení, vedení plynovodů apod. Není to třeba stavba hotelu apod. Pokud se domnívá, že by o tom mohlo rozhodovat místní referendum, není to pro řízení v takových případech dost dobře možné, protože referendum v těchto věcech není příslušné, na tato rozhodování se vztahuje normální správní řád a správní řízení. To je k připomínkám, které byly vzneseny.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím pana společného zpravodaje, aby se ujal svých povinností a zdárně nás provedl spletí pozměňovacích návrhů a připomínek tak, abychom racionálně vše projednali v souladu s jednacím řádem.

Poslanec Karel Pecháček: Děkuji, pane předsedající, těch připomínek není zase tak mnoho, ale jistá spleť tady možná nastane. První návrh poslance Matějky byl projednat s ostatními resorty - stanovit dopad ekonomiky a doporučit zákon odložit. Domnívám se, že tento názor je možné vyjádřit závěrečným hlasováním.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Matějka se hlásí s faktickou poznámkou. Upřesní svou původní myšlenku?

Poslanec Jaroslav Matějka: Moje původní myšlenka spočívala v odložení přijetí usnesení nebo schválení tohoto zákona. Domnívám se, že v této fázi, kdy odezněla diskuse, je možno chápat ten návrh jako návrh procedurální a doporučuji o něm hlasovat teď. Pak už všechny ostatní pozbývají smyslu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. V tuto chvíli je na mně, abych poprosil skrutátory, aby provedly součet poslanců ve sněmovně. Prosím, aby mi byl doručen seznam poslanců, abych v případě neúspěšného sčítání mohl provést prezenci. Dostávám hlášení, že je v sále přítomno 104 poslanců, vchází stopátý, mějme toto číslo na paměti. Dávám hlasovat o procedurálním návrhu pana poslance Matějky. Pan poslanec Matějka navrhuje, abychom odložili schválení tohoto zákona.

Kdo souhlasí s tímto návrhem pana poslance Matějky, nechť zvedne ruku. 15.

Kdo je proti tomuto návrhu? 66.

Takže tento návrh pana poslance Matějky přijat nebyl.

Můžeme pokračovat.

Poslanec Karel Pecháček: Druhý v pořadí byl poslanec Libor Novák, který předložil celkem pět pozměňovacích návrhů. První v pořadí se týká § 18, kde navrhuje v odstavci 1 do posledního řádku za slovo "turistiku" doplnit slovo "hospodaření". Text zní "... turistiku a hospodaření na území národního parku". Je to § 18 na straně 18.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Novák se hlásí s faktickou poznámkou, chce zřejmě ocitovat celý text.

Poslanec Libor Novák: Já bych si to dovolil jenom upřesnit, protože jsem nepochopil, jestli to vyznělo tak, jak jsem myslel. To znamená, že za slovem "dopravu" by byla čárka, "turistiku a hospodaření na území...".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, domnívám se, že bude účelné, když přečtete celý závěr tohoto odstavce.

Poslanec Libor Novák: Dovolím si přečíst poslední druhou větu odstavce 1: "Jeho východiskem je členění území národního parku do jednotlivých zón (§ 17), obsahem pak zejména stanovení dlouhodobých i krátkodobých úkolů pro ochranu rostlin a živočichů, péči o les i půdu, vzhled krajiny, ekologické limity osídlení, dopravu, turistiku a hospodaření na území národního parku.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.

Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Nováka, ať zvedne ruku. 77.

Kdo je proti? 1.

Návrh byl přijat.

Můžeme pokračovat.

Poslanec Karel Pecháček: Další návrh se týká § 20, odstavec 2 na straně 20, v první větě vložit text "a v horských oblastech zas členové Horské služby". Tady bych se chtěl zeptat pana poslance Nováka, jestli trvá na tom slově "členové" nebo jestli přijímá pozměňovací návrh pana předkladatele "zástupce Horské služby".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Já se obávám, že sice můžeme vyslechnout faktickou poznámku pana poslance Nováka, ale v této chvíli lze provést změnu tím, že se otevře rozprava, a to slovo potřebné se tam vloží. Jinak se domnívám, že z procedurálních důvodů nelze postupovat jinak. Takže, ptám se dámy a pánové, má někdo něco proti tomu, aby byla otevřena rozprava. Nemá. Takže je otevřena rozprava a hlásí se pan poslanec Novák s diskusním příspěvkem.

Poslanec Libor Novák: Já děkuji za neobyčejnou laskavost, kterou mi byla poskytnuta možnost pozměnit návrh. Samozřejmě, že měním svůj návrh v tom smyslu, že slovo " členové" navrhuji nahradit slovem "zástupci" a myslím, že to odpovídá dikci celé věty, která je v návrhu zákona.

Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP