Středa 19. února 1992

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Za bod 9, to znamená za zprávu vlády České republiky o stavu vězeňství. Dobře. Dávám o tomto návrhu hlasovat.

Kdo se domnívá, že by ČNR se tímto bodem měla zabývat, ať zvedne ruku? 54.

Kdo je proti? 18.

Kdo se zdržel hlasování. 32.

Tento návrh byl přijat 54: 50.

Paní poslankyně, páni poslanci, ptám se, zdali má někdo nějaký návrh, jak vyplnit čas, který se před námi odkryl pro tuto chvíli. Je možno věnovat se zprávě vlády ČR o stavu vězeňství v ČR. Pan poslanec Vacek se hlásí.

Poslanec Eduard Vacek: Pane předsedající, teoreticky by to možné bylo, leč nevím, jestli někdo nevstane a nepřipomene, že neměl dostatečně dlouho tuto zprávu k prostudování, kromě toho tu není pan ministr spravedlnosti.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Myslím si, že to je důvod, který nás vede k tomu, abychom nadále o této možnosti neuvažovali. Hlásí se pan poslanec Klimeš.

Poslanec Stanislav Klimeš: Pane předsedající, dámy a pánové, já se domnívám, že bychom možná v této půlhodince mohli projednat a odsouhlasit návrh volebního řádu pro orgány Pozemkového fondu, pouze volební řád.

(Hlas z pléna: To je vládní návrh.)

To je vládní návrh?

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže ani tento pokus nebyl úspěšný. Pan poslanec Balcárek, snad bude mít více štěstí.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážený pane místopředsedo, milé dámy a pánové, jak bloudím zrakem po programu nabitého pořadu 31. schůze, tak jsem se zastavil na bodu 15 a myslím si, že bychom mohli vyplnit tu půlhodinu sdělením vyšetřovací komise ČNR pro otázky lustraci. Šlo by to?

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Tato otázka byla položena správně, ale váš pohled by měl směřovat na pana poslance Maška.

Poslanec Ivan Mašek: Já se velice omlouvám, ale nešlo by to. My tu zprávu připravujeme na zítřek. Dřív jsme ji nepředpokládali a není připravena.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy a pánové, po těchto několika marných pokusech si dovolím podat následující doporučení. Prosím pana předsedu výboru Zubka, aby urgoval příchod pana ministra Dejmala, a vás všechny prosím, abychom přesně v 16 hodin byli schopni projednávat návrh onoho zákona.

V 16 hodin všichni zde ve sněmovně.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy a pánové, začneme s projednáváním vládního návrhu zákona ČNR o ochraně přírody a krajiny. Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 497 a společnou zprávu výborů k němu jako sněmovní tisk 579. Prosím pana ministra Dejmala, aby z pověření vlády České republiky odůvodnil vládní návrh zákona.

Ministr životního prostředí ČR Ivan Dejmal: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, předkládám návrh zákona o ochraně přírody a krajiny. Je to zákon velice důležitý, jeden z nejdůležitějších zákonů, které na ochranu životního prostředí máme. Jeho důležitost spočívá v ochraně přírodních druhů, které jsou ve velké míře ohroženy. Jde o zachování druhové diverzity života na naší zemi. V současnosti vlivem činnosti člověka zaniká na naší planetě zhruba 600 rostlinných a živočišných druhů ročně. Účelem zákona samozřejmě není chránit jenom druhovou diverzitu, ale zároveň chránit i stanoviště těch nejvzácnějších druhů, které se už s tlaky civilizace vyrovnat nemohou. Účelem zákona je ovšem i chránit volně žijící druhy, jak rostlin, tak živočichů, které se ještě nevyskytují na seznamech ohrožených druhů. Účelem zákona je chránit zachovalou kulturní krajinu a vytvořit podmínky k radikalizaci krajiny a k návratu prostředí na naší planetě, prostředí, které bude opět přírodnímu stavu blízké.

Zákon v osmi částech podrobně rozpracovává základní principy ochrany přírody a krajiny. Vymezuje samotný pojem ochrany přírody, určuje její úlohu a postavení ve vztahu k jiným věcně i legislativně kodifikovaným odborům, jako je vodní hospodářství, lesní hospodářství, apod. Jsou v něm definovány moderně a vědecky všechny základní pojmy zákona. Výrazně rozšiřuje prostor obecné ochrany přírody a krajiny, vycházející za hranice dosavadních chráněných území. Ze zákona, a nebo metodou registrace jsou vymezeny významné krajinné prvky, které v propojení tvoří územní systém ekologické stability. Zakotvuje se povinnost tento systém chránit a tam, kde je narušen nebo rozvrácen, ukládá povinnost jeho obnovy. Přijímá se princip univerzální ochrany všech rostlin a živočichů. To samozřejmě nevylučuje nezbytné zásahy proti nim podle zvláštních předpisů hygienických, veterinárních, rostlinolékařských apod., ani jejich odchyt či sběr, není-li to v rozporu s jinými předpisy až po mez, od níž by mohlo dojít k ohrožení těchto druhů.

Samostatná část zákona je věnována právní úpravě ochranných podmínek národních parků a jejich institucionálnímu zabezpečení. Spolupráce s obcemi na území národních parků je zajištěna prostřednictví rady příslušného národního parku. Zákon i nadále počítá s tím, že nejcennější části přírody se budou vyhlašovat za zvláště chráněné, například chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace, památné stromy apod. Poskytuje se ochrana estetickým hodnotám krajiny před vším prostřednictvím ochrany krajinného rázu. Zajištěna bude nezbytná ochrana stromů rostoucích mimo les, jeskyň, paleontologických nálezů a nerostů.

Nahrazuje se finanční stimulace těch vlastníků pozemků, kteří budou provádět opatření ke zlepšení dochovaného přírodního a krajinného stavu. Investoři velkých staveb musí při jejich realizaci provést technická opatření k ochraně přírody a krajiny, je-li to nezbytné, po předchozím přírodovědeckém průzkumu. Zakotvuje se po prvé v našem právním řádu právo občanských sdružení, zaměřených na ochranu přírody být účastníkem řízení tam, kde mohou být zájmy ochrany přírody ohroženy. Zakotvují se zvláštní práva obcí v procesu ochrany přírody a krajiny včetně jejich práva být účastníkem těch řízení, v nichž samy nerozhodují. Vymezuje se v souladu se zásadami schválenými Českou národní radou v roce 1991 postavení Správ chráněných krajinných oblastí, národních parků jako orgánů státní správy. Vymezuje se odpovědnost při ochraně přírody a krajiny, která vychází z principů uvedení do původního stavu. Není-li to možné, musí povinný subjekt provést náhradní opatření k nápravě závadného stavu. Přestupky fyzických osob a osobo právnických budou moci být citelně pokutovány až do 50 tisíc korun u občanů a do 1 mil. u právnických osob v závislosti na závažnosti deliktu. Zaručuje se ochrana již vyhlášených kategorií chráněných území po přijetí tohoto zákona postupem, stanoveným v závěrečných ustanoveních.

Návrh zákona o ochraně přírody a krajiny, který je před vámi, byl vypracován v souladu se zásadami schválenými v České národní radě v lednu 1991. Tyto zásady projednalo devět výborů České národní rady a s doplňky poslanců je přijalo. Považujeme proto tento návrh více než kterýkoli jiný, jenž neprocházel projednáváním a dotvářením svých zásad v České národní radě za společné dílo připravené v úzké spolupráci vlády, ministerstva životního prostředí a poslanců zákonodárného sboru České republiky. Zákonu byla věnována veškerá pozornost a prošel skutečně tvůrčím procesem ve všech fázích své tvorby. Byl rovněž projednáván se zástupci nevládních organizací, oponován experty z oblasti přírodních věd i práva. Přípravy se dle potřeby a dotčení zájmů zúčastnili zástupci územních orgánů státní správy i samosprávy.

Dovolte, abych ocenil práci, kterou na znění zákona odvedly ty výbory České národní rady, které paragrafovaný text zákona projednávaly v lednu a únoru tohoto roku. Všechny nové návrhy z těchto výborů jsou pro zákon přínosem a jsme s nimi ztotožněni.

Návrh zákona je poměrně dlouhý. Kvalitní právní úprava vyhovující všem nárokům právního řádu musí však být detailní. Je to ostatně obvyklé ve všech vyspělých zemích světa. Pro srovnání: Britský zákon na ochranu přírody a venkovské krajiny má 150 stran hustě psaného textu.

Závěrem mi dovolte vyjádřit přesvědčení, že tento zákon bude chápán a používán jako nástroj harmonizace vztahů člověka s přírodou při veškeré jeho činnosti.

Proto doporučuji vám, páni poslanci a paní poslankyně, abyste zákon přijali.

(potlesk)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministr Dejmalovi za jeho úvodní slova a nyní prosím společného zpravodaje výborů ČNR poslance Karla Pecháčka, aby společnou zprávu odůvodnil.

Poslanec Karel Pecháček: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážená sněmovno. Předkládaný vládní návrh zákona o ochraně přírody a krajiny, sněmovní tisk 479 projednávaly výbory ústavně právní, národohospodářský a garanční výbor ochrany životního prostředí a urbanismu, tedy výbory, kterým byl předsednictvem ČNR k projednání přikázán. Další výbory si projednání nevyžádaly, ovšem připomínám, že v minulém roce projednalo devět výborů zásady zákona a vyslovilo s nimi souhlas.

Při projednávání návrhu zásad i vládního návrhu zákona se účastnili stovky občanů, zástupci obcí, zástupci dobrovolných i profesionálních pracovníků ochrany přírody a experti různých oborů.

Návrh byl uveden do souladu se schváleným federálním zákonem o životním prostředí, který byl schválen 5. 12. a publikován ve sbírce zákonů pod č. 17/1992.

Dovolte mi citovat preambuli federálního zákona. Preambule zákona č. 17 o životním prostředí říká:

"Federální shromáždění ČSFR vycházejíc ze skutečnosti, že člověk je spolu s ostatními organismy neoddělitelnou součástí přírody, připomínajíc si přirozenou vzájemnou závislost člověka a ostatních organismů, respektující přitom právo člověka přetvářet přírodu v souladu s principem trvale udržitelného rozvoje, vědomo si své odpovědnosti za zachování příznivého životního prostředí budoucím generacím a zdůrazňujíc právo na příznivé životní prostředí jakožto jedno ze základních práv člověka se usneslo na tomto zákoně."

Preambule tohoto zákona sice nepřešla do návrhu zákona o ochraně přírody a krajiny doslovně, ale je zde přítomna, což je důležitější, věcně. Účel zákona o ochraně přírody a krajiny je zvláště citován v § 1. § 1 tohoto návrhu říká, že "... účelem zákona je přispět k udržení a obnově přírodní rovnováhy v krajině, k ochraně rozmanitosti forem života, přírodních hodnot a krás a k šetrnému hospodaření s přírodními zdroji".

Vládní návrh, tisk 479, používá i základních pojmů federálního zákona, které federální zákon cituje v § 2 až 10 a vymezuje v § 3 vlastní pojmy. Nejde o pojmy úzce odborně ekologické, ale o pracovní pojmy určené pro potřeby tohoto zákona.

Členění zákona, který obsahuje 8 částí a 92 paragrafů, popisoval pan ministr Dejmal. Zdůrazňuji, že k tomuto obsahově rozsáhlému zákonu je připravena pouze jedna prováděcí vyhláška.

Vážená sněmovno, po 36 letech platnosti nevyhovujícího starého zákona č. 40/1956 Sb. má český parlament možnost výrazně kladně zasáhnout do praxe ochrany přírody a krajiny v České republice. Výbor na ochranu životního prostředí a urbanismu doporučuje České národní radě projednat vládní návrh, tisk 479, ve znění společné zprávy výborů, jak je obsažena v tisku 579, který máte na lavicích.

Odlišné silnější zdůraznění textu v tomto tisku 579 zdůrazňuje změny a doplňky, které tam byly schváleny oproti textu 479.

Prosím pana předsedajícího, aby zahájil rozpravu k uvedenému návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Pecháčkovi za uvedení společné zprávy. Nyní otevírám rozpravu. Do rozpravy se zatím nepřihlásil nikdo. První odvážlivec, pan poslanec Jaroslav Matějka. Pane poslanče, máte slovo.

Poslanec Jaroslav Matějka: Pane předsedající, kolegové a kolegyně, já jsem rozhodně nechtěl hovořit jako první k této věci, ale už se tak stalo. Nebylo mnoho času na prostudování návrhu, který jsme dostali ve znění společné zprávy. Dovolte mi se dopustit možná některých nepřesností ve svém vystoupení. Přesto bych si dovolil vám předložit některé připomínky a v závěru doporučení.

První připomínka se týká § 22 odst. 2, kde se navrhuje převedení práva hospodaření v lesích na území národních parků na správu národního parku. Domnívám se, že tento návrh je v rozporu s naším zákonem č. 288 z 10. 6. 1990, který správou lesního hospodářství, zemědělství a vodního hospodářství pověřuje ministerstvo zemědělství ČR. V tomto smyslu by bylo třeba rovněž upravit navazující § 79 odst. 3 písm. i).

Návrh zákona ukládá v § 57, že každý je povinen při užívání přírody a krajiny strpět omezení vyplývající z tohoto zákona. Rozsah a způsob omezení podle návrhu přísluší orgánům ochrany přírody, které by tak dostaly mimořádně rozsáhlé kompetence, omezující bez možnosti obrany majetková a uživatelská práva vlastníků a uživatelů pozemku. Ve svém důsledku by se tato omezení promítla do omezení hospodaření na rozsáhlých plochách určovaných orgány ochrany přírody. Myslím si, že by tím vznikly i značné ekonomické újmy u majitelů a v samém důsledku i nároky na státní rozpočet.

Jestli bych mohl uvést příklad takového zásahu do majetkových práv, tak třeba v § 37 odst. 2, ve kterém se považuje pásmo 50 metrů kolem chráněného území za ochranné pásmo, je podle mě třeba brát v úvahu, že chráněných území v České republice je více než 1200 a zaujímají asi 15% rozlohy území České republiky a že se to tedy bude dotýkat několika tisíc hektarů půdy, na nichž budou vlastnická práva silně dotčeně a omezena.

Námitku je možno vznést i k § 90, odst. 4, který povyšuje zákon o ochraně přírody a krajiny nad předpisy o lesích, vodách, územním plánování, stavebním řádu a dalších. Myslím si, že jde o lexspecialis stejné právní síly jako zákon o ochraně přírody a krajiny.

Chci zdůraznit, že přijetí nového zákona o ochraně přírody a krajiny považuji za mimořádně důležité a aktuální a v principu tento návrh podporuji. Ovšem schválení tohoto zákona bude mít závažný dopad na veškerou činnost v přírodě v oblasti chráněných krajinných území a parků. Dotkne se to majetkových práv velkého množství vlastníků na plochách značného rozsahu a navrhovaná opatření se dotýkají řady přijatých právních norem.

Mimořádná práva, která návrh zákona poskytuje orgánům ochrany přírody, jsou opačným extrémem jejich dosavadních velmi omezených pravomocí. Tím spíše, aby se kyvadlo nepřekývalo na druhou stranu, je potřebné ještě před tím, než zvedneme pro tento zákon ruku, vyjasnit kompetence orgánů státní správy a koordinace činností a rozsahu právních norem. Domnívám se, že tato podmínka úplně splněna není.

I přes vědomí potřebnosti takového zákona navrhuji ministerstvu životního prostředí projednat s ostatními resorty vyvážit celý zákon a především stanovit předpoklad k ekonomické náročnosti, tedy dopad realizace tohoto zákona do státního rozpočtu, který pomíjíme.

Doporučuji do té doby schválení zákona odložit.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Matějkovi. Do rozpravy se přihlásili další poslanci: Libor Novák, kterého prosím, aby přistoupil k řečnickému pultu, dále je to pan poslanec Němeček a Danneberg.

Poslanec Libor Novák: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolím si k předloženému návrhu zákona o ochraně přírody a krajiny předložit několik pozměňovacích návrhů.

Můj první pozměňovací návrh se týká § 18. Do poslední řádky odst. 1, § 18, navrhuji za slovo "dopravu" doplnit čárku místo spojky "a" a za slovo "turistiku" doplnit text "a hospodaření".

Závěr odst. 1 by zněl: ekologické limity osídlení, dopravu, turistiku a hospodaření na území národního parku.

Druhý pozměňovací návrh se týká § 20, odst. 2, kde navrhuji za slovo "rozkládá" na konci první věty doplnit text "a v horských oblastech členové Horské služby". Tím by byla první věta ukončena.

Třetí pozměňovací návrh se týká také § 20. Navrhuji do tohoto § doplnit odst. 3 a 4 s následujícími texty.

Odst. 3: Před schválením zón národního parku podle § 17 návštěvního řádu podle § 19 a plánu péče o národní park podle § 18 je orgán ochrany přírody povinen dohodnout návrh těchto dokumentů se zástupci obcí delegovaných do Rady národního parku podle odst. 2.

Odst. 4: Nedojde-li k dohodě podle odst. 3, předloží Rada národního parku rozpor se svým stanoviskem ministerstvu životního prostředí České republiky, které věc rozhodne po projednání s dotčenými obcemi.

Můj další pozměňovací návrh se týká § 22 ve znění společné zprávy. Do tohoto § navrhuji doplnit nové odstavce 3 a 4.

Odst. 3 navrhuji s tímto textem: V majetku převedenému podle odst. 2 vykonává příslušná správa národního parku právo hospodaření přímo nebo prostřednictvím právnické osoby, kterou k tomuto účelu založí a řídí.

Odst. 4 navrhuji s tímto textem: Lhůta k převedení majetku podle odst. 2 se pro Krkonošský národní park stanoví na 2 roky.

Další pozměňovací návrh se týká ustanovení § 78, odst. 1 a 4 ve znění společné zprávy. Navrhuji vždy z první věty odstavce 1 resp. 4, vypustit text "a jejich ochranných pásem".

Toto je můj poslední pozměňovací návrh.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Novákovi. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Němeček. Připraví se pan poslanec Danneberg a po něm pan poslanec Balcárek.

Poslanec Rudolf Němeček: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové, dovolte mi přednést dva pozměňovací návrhy.

V § 29 společné zprávy sněmovního tisku 579 základní ochranné podmínky národních přírodních rezervací, písm. f), navrhuji doplnit text:

Za slovo "kluzácích" "a jezdit na kolech mimo silnice, místní komunikace a místa vyhrazená se souhlasem orgánů ochrany přírody".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP