Místopředseda ČNR Jan Kasal: Za bod
9, to znamená za zprávu vlády České
republiky o stavu vězeňství. Dobře.
Dávám o tomto návrhu hlasovat.
Kdo se domnívá, že by ČNR se tímto
bodem měla zabývat, ať zvedne ruku? 54.
Kdo je proti? 18.
Kdo se zdržel hlasování. 32.
Tento návrh byl přijat 54: 50.
Paní poslankyně, páni poslanci, ptám
se, zdali má někdo nějaký návrh,
jak vyplnit čas, který se před námi
odkryl pro tuto chvíli. Je možno věnovat se
zprávě vlády ČR o stavu vězeňství
v ČR. Pan poslanec Vacek se hlásí.
Poslanec Eduard Vacek: Pane předsedající,
teoreticky by to možné bylo, leč nevím,
jestli někdo nevstane a nepřipomene, že neměl
dostatečně dlouho tuto zprávu k prostudování,
kromě toho tu není pan ministr spravedlnosti.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Myslím si, že to je důvod, který nás
vede k tomu, abychom nadále o této možnosti
neuvažovali. Hlásí se pan poslanec Klimeš.
Poslanec Stanislav Klimeš: Pane předsedající,
dámy a pánové, já se domnívám,
že bychom možná v této půlhodince
mohli projednat a odsouhlasit návrh volebního řádu
pro orgány Pozemkového fondu, pouze volební
řád.
(Hlas z pléna: To je vládní návrh.)
To je vládní návrh?
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže
ani tento pokus nebyl úspěšný. Pan poslanec
Balcárek, snad bude mít více štěstí.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážený
pane místopředsedo, milé dámy a pánové,
jak bloudím zrakem po programu nabitého pořadu
31. schůze, tak jsem se zastavil na bodu 15 a myslím
si, že bychom mohli vyplnit tu půlhodinu sdělením
vyšetřovací komise ČNR pro otázky
lustraci. Šlo by to?
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Tato
otázka byla položena správně, ale váš
pohled by měl směřovat na pana poslance Maška.
Poslanec Ivan Mašek: Já se velice omlouvám,
ale nešlo by to. My tu zprávu připravujeme
na zítřek. Dřív jsme ji nepředpokládali
a není připravena.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy
a pánové, po těchto několika marných
pokusech si dovolím podat následující
doporučení. Prosím pana předsedu výboru
Zubka, aby urgoval příchod pana ministra Dejmala,
a vás všechny prosím, abychom přesně
v 16 hodin byli schopni projednávat návrh onoho
zákona.
V 16 hodin všichni zde ve sněmovně.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy
a pánové, začneme s projednáváním
vládního návrhu zákona ČNR
o ochraně přírody a krajiny. Návrh
zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk
497 a společnou zprávu výborů k němu
jako sněmovní tisk 579. Prosím pana ministra
Dejmala, aby z pověření vlády České
republiky odůvodnil vládní návrh zákona.
Ministr životního prostředí ČR
Ivan Dejmal: Vážený pane místopředsedo,
vážená sněmovno, předkládám
návrh zákona o ochraně přírody
a krajiny. Je to zákon velice důležitý,
jeden z nejdůležitějších zákonů,
které na ochranu životního prostředí
máme. Jeho důležitost spočívá
v ochraně přírodních druhů,
které jsou ve velké míře ohroženy.
Jde o zachování druhové diverzity života
na naší zemi. V současnosti vlivem činnosti
člověka zaniká na naší planetě
zhruba 600 rostlinných a živočišných
druhů ročně. Účelem zákona
samozřejmě není chránit jenom druhovou
diverzitu, ale zároveň chránit i stanoviště
těch nejvzácnějších druhů,
které se už s tlaky civilizace vyrovnat nemohou.
Účelem zákona je ovšem i chránit
volně žijící druhy, jak rostlin, tak
živočichů, které se ještě
nevyskytují na seznamech ohrožených druhů.
Účelem zákona je chránit zachovalou
kulturní krajinu a vytvořit podmínky k radikalizaci
krajiny a k návratu prostředí na naší
planetě, prostředí, které bude opět
přírodnímu stavu blízké.
Zákon v osmi částech podrobně rozpracovává
základní principy ochrany přírody
a krajiny. Vymezuje samotný pojem ochrany přírody,
určuje její úlohu a postavení ve vztahu
k jiným věcně i legislativně kodifikovaným
odborům, jako je vodní hospodářství,
lesní hospodářství, apod. Jsou v něm
definovány moderně a vědecky všechny
základní pojmy zákona. Výrazně
rozšiřuje prostor obecné ochrany přírody
a krajiny, vycházející za hranice dosavadních
chráněných území. Ze zákona,
a nebo metodou registrace jsou vymezeny významné
krajinné prvky, které v propojení tvoří
územní systém ekologické stability.
Zakotvuje se povinnost tento systém chránit a tam,
kde je narušen nebo rozvrácen, ukládá
povinnost jeho obnovy. Přijímá se princip
univerzální ochrany všech rostlin a živočichů.
To samozřejmě nevylučuje nezbytné
zásahy proti nim podle zvláštních předpisů
hygienických, veterinárních, rostlinolékařských
apod., ani jejich odchyt či sběr, není-li
to v rozporu s jinými předpisy až po mez, od
níž by mohlo dojít k ohrožení těchto
druhů.
Samostatná část zákona je věnována
právní úpravě ochranných podmínek
národních parků a jejich institucionálnímu
zabezpečení. Spolupráce s obcemi na
území národních parků je zajištěna
prostřednictví rady příslušného
národního parku. Zákon i nadále počítá
s tím, že nejcennější části
přírody se budou vyhlašovat za zvláště
chráněné, například chráněné
krajinné oblasti, národní přírodní
rezervace, památné stromy apod. Poskytuje se ochrana
estetickým hodnotám krajiny před vším
prostřednictvím ochrany krajinného rázu.
Zajištěna bude nezbytná ochrana stromů
rostoucích mimo les, jeskyň, paleontologických
nálezů a nerostů.
Nahrazuje se finanční stimulace těch vlastníků
pozemků, kteří budou provádět
opatření ke zlepšení dochovaného
přírodního a krajinného stavu. Investoři
velkých staveb musí při jejich realizaci
provést technická opatření k ochraně
přírody a krajiny, je-li to nezbytné, po
předchozím přírodovědeckém
průzkumu. Zakotvuje se po prvé v našem právním
řádu právo občanských sdružení,
zaměřených na ochranu přírody
být účastníkem řízení
tam, kde mohou být zájmy ochrany přírody
ohroženy. Zakotvují se zvláštní
práva obcí v procesu ochrany přírody
a krajiny včetně jejich práva být
účastníkem těch řízení,
v nichž samy nerozhodují. Vymezuje se v souladu se
zásadami schválenými Českou národní
radou v roce 1991 postavení Správ chráněných
krajinných oblastí, národních parků
jako orgánů státní správy.
Vymezuje se odpovědnost při ochraně přírody
a krajiny, která vychází z principů
uvedení do původního stavu. Není-li
to možné, musí povinný subjekt provést
náhradní opatření k nápravě
závadného stavu. Přestupky fyzických
osob a osobo právnických budou moci být citelně
pokutovány až do 50 tisíc korun u občanů
a do 1 mil. u právnických osob v závislosti
na závažnosti deliktu. Zaručuje se ochrana
již vyhlášených kategorií chráněných
území po přijetí tohoto zákona
postupem, stanoveným v závěrečných
ustanoveních.
Návrh zákona o ochraně přírody
a krajiny, který je před vámi, byl vypracován
v souladu se zásadami schválenými v České
národní radě v lednu 1991. Tyto zásady
projednalo devět výborů České
národní rady a s doplňky poslanců
je přijalo. Považujeme proto tento návrh více
než kterýkoli jiný, jenž neprocházel
projednáváním a dotvářením
svých zásad v České národní
radě za společné dílo připravené
v úzké spolupráci vlády, ministerstva
životního prostředí a poslanců
zákonodárného sboru České republiky.
Zákonu byla věnována veškerá
pozornost a prošel skutečně tvůrčím
procesem ve všech fázích své tvorby.
Byl rovněž projednáván se zástupci
nevládních organizací, oponován experty
z oblasti přírodních věd i práva.
Přípravy se dle potřeby a dotčení
zájmů zúčastnili zástupci územních
orgánů státní správy i samosprávy.
Dovolte, abych ocenil práci, kterou na znění
zákona odvedly ty výbory České národní
rady, které paragrafovaný text zákona projednávaly
v lednu a únoru tohoto roku. Všechny nové návrhy
z těchto výborů jsou pro zákon přínosem
a jsme s nimi ztotožněni.
Návrh zákona je poměrně dlouhý.
Kvalitní právní úprava vyhovující
všem nárokům právního řádu
musí však být detailní. Je to ostatně
obvyklé ve všech vyspělých zemích
světa. Pro srovnání: Britský zákon
na ochranu přírody a venkovské krajiny má
150 stran hustě psaného textu.
Závěrem mi dovolte vyjádřit přesvědčení,
že tento zákon bude chápán a používán
jako nástroj harmonizace vztahů člověka
s přírodou při veškeré
jeho činnosti.
Proto doporučuji vám, páni poslanci a paní
poslankyně, abyste zákon přijali.
(potlesk)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministr Dejmalovi za jeho úvodní slova a nyní
prosím společného zpravodaje výborů
ČNR poslance Karla Pecháčka, aby společnou
zprávu odůvodnil.
Poslanec Karel Pecháček: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, vážená sněmovno.
Předkládaný vládní návrh
zákona o ochraně přírody a krajiny,
sněmovní tisk 479 projednávaly výbory
ústavně právní, národohospodářský
a garanční výbor ochrany životního
prostředí a urbanismu, tedy výbory, kterým
byl předsednictvem ČNR k projednání
přikázán. Další výbory
si projednání nevyžádaly, ovšem
připomínám, že v minulém roce
projednalo devět výborů zásady zákona
a vyslovilo s nimi souhlas.
Při projednávání návrhu zásad
i vládního návrhu zákona se účastnili
stovky občanů, zástupci obcí, zástupci
dobrovolných i profesionálních pracovníků
ochrany přírody a experti různých
oborů.
Návrh byl uveden do souladu se schváleným
federálním zákonem o životním
prostředí, který byl schválen 5. 12.
a publikován ve sbírce zákonů pod
č. 17/1992.
Dovolte mi citovat preambuli federálního zákona.
Preambule zákona č. 17 o životním prostředí
říká:
"Federální shromáždění
ČSFR vycházejíc ze skutečnosti, že
člověk je spolu s ostatními organismy neoddělitelnou
součástí přírody, připomínajíc
si přirozenou vzájemnou závislost člověka
a ostatních organismů, respektující
přitom právo člověka přetvářet
přírodu v souladu s principem trvale udržitelného
rozvoje, vědomo si své odpovědnosti za zachování
příznivého životního prostředí
budoucím generacím a zdůrazňujíc
právo na příznivé životní
prostředí jakožto jedno ze základních
práv člověka se usneslo na tomto zákoně."
Preambule tohoto zákona sice nepřešla do návrhu
zákona o ochraně přírody a krajiny
doslovně, ale je zde přítomna, což je
důležitější, věcně.
Účel zákona o ochraně přírody
a krajiny je zvláště citován v §
1. § 1 tohoto návrhu říká, že
"... účelem zákona je přispět
k udržení a obnově přírodní
rovnováhy v krajině, k ochraně rozmanitosti
forem života, přírodních hodnot a krás
a k šetrnému hospodaření s přírodními
zdroji".
Vládní návrh, tisk 479, používá
i základních pojmů federálního
zákona, které federální zákon
cituje v § 2 až 10 a vymezuje v § 3 vlastní
pojmy. Nejde o pojmy úzce odborně ekologické,
ale o pracovní pojmy určené pro potřeby
tohoto zákona.
Členění zákona, který obsahuje
8 částí a 92 paragrafů, popisoval
pan ministr Dejmal. Zdůrazňuji, že k tomuto
obsahově rozsáhlému zákonu je připravena
pouze jedna prováděcí vyhláška.
Vážená sněmovno, po 36 letech platnosti
nevyhovujícího starého zákona č.
40/1956 Sb. má český parlament možnost
výrazně kladně zasáhnout do praxe
ochrany přírody a krajiny v České
republice. Výbor na ochranu životního prostředí
a urbanismu doporučuje České národní
radě projednat vládní návrh, tisk
479, ve znění společné zprávy
výborů, jak je obsažena v tisku 579, který
máte na lavicích.
Odlišné silnější zdůraznění
textu v tomto tisku 579 zdůrazňuje změny
a doplňky, které tam byly schváleny oproti
textu 479.
Prosím pana předsedajícího, aby zahájil
rozpravu k uvedenému návrhu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Pecháčkovi za uvedení společné
zprávy. Nyní otevírám rozpravu. Do
rozpravy se zatím nepřihlásil nikdo. První
odvážlivec, pan poslanec Jaroslav Matějka.
Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jaroslav Matějka: Pane předsedající,
kolegové a kolegyně, já jsem rozhodně
nechtěl hovořit jako první k této
věci, ale už se tak stalo. Nebylo mnoho času
na prostudování návrhu, který jsme
dostali ve znění společné zprávy.
Dovolte mi se dopustit možná některých
nepřesností ve svém vystoupení. Přesto
bych si dovolil vám předložit některé
připomínky a v závěru doporučení.
První připomínka se týká §
22 odst. 2, kde se navrhuje převedení práva
hospodaření v lesích na území
národních parků na správu národního
parku. Domnívám se, že tento návrh je
v rozporu s naším zákonem č. 288 z 10.
6. 1990, který správou lesního hospodářství,
zemědělství a vodního hospodářství
pověřuje ministerstvo zemědělství
ČR. V tomto smyslu by bylo třeba rovněž
upravit navazující § 79 odst. 3 písm.
i).
Návrh zákona ukládá v § 57, že
každý je povinen při užívání
přírody a krajiny strpět omezení vyplývající
z tohoto zákona. Rozsah a způsob omezení
podle návrhu přísluší orgánům
ochrany přírody, které by tak dostaly mimořádně
rozsáhlé kompetence, omezující bez
možnosti obrany majetková a uživatelská
práva vlastníků a uživatelů pozemku.
Ve svém důsledku by se tato omezení promítla
do omezení hospodaření na rozsáhlých
plochách určovaných orgány ochrany
přírody. Myslím si, že by tím
vznikly i značné ekonomické újmy u
majitelů a v samém důsledku i nároky
na státní rozpočet.
Jestli bych mohl uvést příklad takového
zásahu do majetkových práv, tak třeba
v § 37 odst. 2, ve kterém se považuje pásmo
50 metrů kolem chráněného území
za ochranné pásmo, je podle mě třeba
brát v úvahu, že chráněných
území v České republice je více
než 1200 a zaujímají asi 15% rozlohy území
České republiky a že se to tedy bude dotýkat
několika tisíc hektarů půdy, na nichž
budou vlastnická práva silně dotčeně
a omezena.
Námitku je možno vznést i k § 90, odst.
4, který povyšuje zákon o ochraně přírody
a krajiny nad předpisy o lesích, vodách,
územním plánování, stavebním
řádu a dalších. Myslím si, že
jde o lexspecialis stejné právní síly
jako zákon o ochraně přírody a krajiny.
Chci zdůraznit, že přijetí nového
zákona o ochraně přírody a krajiny
považuji za mimořádně důležité
a aktuální a v principu tento návrh podporuji.
Ovšem schválení tohoto zákona bude mít
závažný dopad na veškerou činnost
v přírodě v oblasti chráněných
krajinných území a parků. Dotkne se
to majetkových práv velkého množství
vlastníků na plochách značného
rozsahu a navrhovaná opatření se dotýkají
řady přijatých právních norem.
Mimořádná práva, která návrh
zákona poskytuje orgánům ochrany přírody,
jsou opačným extrémem jejich dosavadních
velmi omezených pravomocí. Tím spíše,
aby se kyvadlo nepřekývalo na druhou stranu, je
potřebné ještě před tím,
než zvedneme pro tento zákon ruku, vyjasnit kompetence
orgánů státní správy a koordinace
činností a rozsahu právních norem.
Domnívám se, že tato podmínka úplně
splněna není.
I přes vědomí potřebnosti takového
zákona navrhuji ministerstvu životního prostředí
projednat s ostatními resorty vyvážit celý
zákon a především stanovit předpoklad
k ekonomické náročnosti, tedy dopad realizace
tohoto zákona do státního rozpočtu,
který pomíjíme.
Doporučuji do té doby schválení zákona
odložit.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Matějkovi. Do rozpravy se přihlásili
další poslanci: Libor Novák, kterého
prosím, aby přistoupil k řečnickému
pultu, dále je to pan poslanec Němeček a
Danneberg.
Poslanec Libor Novák: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolím si k předloženému návrhu
zákona o ochraně přírody a krajiny
předložit několik pozměňovacích
návrhů.
Můj první pozměňovací návrh
se týká § 18. Do poslední řádky
odst. 1, § 18, navrhuji za slovo "dopravu" doplnit
čárku místo spojky "a" a za slovo
"turistiku" doplnit text "a hospodaření".
Závěr odst. 1 by zněl: ekologické
limity osídlení, dopravu, turistiku a hospodaření
na území národního parku.
Druhý pozměňovací návrh se
týká § 20, odst. 2, kde navrhuji za slovo "rozkládá"
na konci první věty doplnit text "a v horských
oblastech členové Horské služby".
Tím by byla první věta ukončena.
Třetí pozměňovací návrh
se týká také § 20. Navrhuji do tohoto
§ doplnit odst. 3 a 4 s následujícími
texty.
Odst. 3: Před schválením zón národního
parku podle § 17 návštěvního řádu
podle § 19 a plánu péče o národní
park podle § 18 je orgán ochrany přírody
povinen dohodnout návrh těchto dokumentů
se zástupci obcí delegovaných do Rady národního
parku podle odst. 2.
Odst. 4: Nedojde-li k dohodě podle odst. 3, předloží
Rada národního parku rozpor se svým stanoviskem
ministerstvu životního prostředí České
republiky, které věc rozhodne po projednání
s dotčenými obcemi.
Můj další pozměňovací
návrh se týká § 22 ve znění
společné zprávy. Do tohoto § navrhuji
doplnit nové odstavce 3 a 4.
Odst. 3 navrhuji s tímto textem: V majetku převedenému
podle odst. 2 vykonává příslušná
správa národního parku právo hospodaření
přímo nebo prostřednictvím právnické
osoby, kterou k tomuto účelu založí
a řídí.
Odst. 4 navrhuji s tímto textem: Lhůta k převedení
majetku podle odst. 2 se pro Krkonošský národní
park stanoví na 2 roky.
Další pozměňovací návrh
se týká ustanovení § 78, odst. 1 a 4
ve znění společné zprávy. Navrhuji
vždy z první věty odstavce 1 resp. 4,
vypustit text "a jejich ochranných pásem".
Toto je můj poslední pozměňovací
návrh.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Novákovi. Prosím, aby se ujal slova
pan poslanec Němeček. Připraví se
pan poslanec Danneberg a po něm pan poslanec Balcárek.
Poslanec Rudolf Němeček: Vážený
pane místopředsedo, vážené dámy
a pánové, dovolte mi přednést dva
pozměňovací návrhy.
V § 29 společné zprávy sněmovního
tisku 579 základní ochranné podmínky
národních přírodních rezervací,
písm. f), navrhuji doplnit text:
Za slovo "kluzácích" "a jezdit na
kolech mimo silnice, místní komunikace a místa
vyhrazená se souhlasem orgánů ochrany přírody".