Přimlouvám se za to, aby byla zachována společná
zpráva tak, jak byla připojena. Obce mají
podstatně lepší možnosti zajistit bytovou
náhradu, než pronajímatel.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Sedláčkovi. Prosím, aby se
ujal slova pan poslanec Pavel Dušek, připraví
se pan poslanec Vladimír Řezáč.
Poslanec Pavel Dušek: Vážení kolegové
dovolte mi upozornit na nelogičnost a duplicitu ve společné
zprávě. § 9, odst. 1 ve společné
zprávě uvádí, že za slova "s
pečovatelskou službou" připojit slova
"a v domech s komplexním zařízením
pro zdravotně postižené občany".
Uvedu o co jde.
§ 9, odst. 1 původního návrhu říká,
že byty v domech zvláštního určení,
jsou byty v domech s pečovatelskou službou. Společná
zpráva k tomu přidává "a byty
v domech s komplexním zařízením pro
zdravotně postižené občany". Toto
rozšíření je nadbytečné,
neboť problematiky bezbariérových bytů
řeší předchozí § 8. V §
9, odst. 1 jde o nadbytečné ustanovení.
Vážnější je ovšem navrhovaná
změna § 9, odst. 2. Ve 3. odst. této navrhované
změny se píše na konci 2. věty za slova
"okresního úřadu" připojit
slova "který si před vydáním
doporučení vyžádá vyjádření
vládního výboru pro zdravotně postižené
České republiky". Tato věta je nadbytečná.
Její přijetí by vedlo dokonce k tomu, že
by bylo nutno vyžadovat vyjádření k
pronajímání domů v bytech s pečovatelskou
službou, které vůbec nemusí být
bezbariérové a nemusí souviset s problematikou
zdravotně postižených.
Doporučuji jednoznačně ze společné
zprávy vyřadit v návrhu změny §
9, odst. 1, část za slova "s pečovatelskou
službou" připojit slova "a v domech s komplexním
zařízením pro zdravotně postižené
občany". To do zákona nezapracovávat.
V navrhované změně § 9, odst. 2 rozhodně
nedávat do zákona poslední třetí
část, že na konec druhé věty
za slova "okresního úřadu" připojit
slova "který si před vydáním
doporučení vyžádá vyjádření
vládního výboru pro zdravotně postižené
České republiky".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Duškovi. Prosím, aby se slova ujal pan
poslanec Řezáč. Připraví se
pan poslanec Popovič.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane místopředsedo, kolegyně a kolegové
poslanci, nebudu mít zřejmě už žádný
pozměňovací návrh, neboť se domnívám,
že všechno co navrhl dr. Výborný a co
zde řekl předseda Nejvyššího soudu
České republiky dr. Mokrý bylo řečeno
správně a přiléhavě, ale chci
otevřeně říci, že jsme v patové
situaci, ve které nemůžeme nic moc zachránit,
neboť tato patová situace byla dána koncepcí
novely občanského zákoníku jak ji
přijalo Federální shromáždění.
To jsme si uvědomovali v době, kdy ústavně
právní výbor v ČNR projednával
v srpnu na výjezdním zasedání připomínky
k novele občanského zákoníku.
Otevřeně říkám, že první
část tohoto vládního návrhu
kromě § 6 je právnická mrtvola, která
je úplně zbytečná, protože nic
nového nepřináší. Jestliže
jsme v zákonu č. 172 z loňského roku
v § 3 předali obytné domy z majetku České
republiky do vlastnictví obcí, potom nám
nestačí zmocňovací ustanovení
§ 879, odst. 2 novely občanského zákoníku
k tomu, abychom určovali, kdo a jakým způsobem
zajišťuje bytovou náhradu, neboť tento majetek
obcí je jejich municipální vlastnictví
a toto municipální vlastnictví je podle čl.
9, odst. 1 novely Ústavy z 18. dubna 1990 naprosto
rovnocenné každé jiné formě vlastnictví
a nelze ho žádným způsobem omezovat,
jedině podle zákona a za náhradu.
Zde se žádná náhrada obcím za
uložení takového omezení vlastnického
práva k bytovému fondu neposkytuje. Bylo by tedy
protiústavní, kdybychom chtěli tímto
zákonem uložit obcím právní povinnost
zajišťovat bytovou náhradu. Proto je také
správné tvrzení předsedy ústavně
právního výboru dr. Výborného,
že verze § 3, resp. verze § 1, odst. 1, uvedená
ve společné zprávě, nemůže
obstát a že alespoň původní vládní
návrh v tomto směru respektuje tento stav a neporušuje
právo obce.
Lze si tedy otevřeně říci, že
jsme fakticky v situaci, kdy náš právní
řád nemá zajištěné právně
bytové náhrady, takže příslušné
exekuční tituly nebudou pronajimatelům moc
platné, pokud nebudou sami schopni obstarat bytovou náhradu,
mohou se obrátit na obec, aby jí poskytla, ale obec
takovou právní povinnost nemá a my jí
tímto právním zákonem tuto povinnost
uložit nemůžeme, když ji za omezení
vlastnického práva a dispozičního
oprávnění obce nedáváme žádnou
náhradu. Bylo by to protiústavní.
Chci zdůraznit, že za této situace nezbývá,
než se rozhodnout pro to, zda přijmeme vládní
návrh tak, jak byl podán s tím, že to
co je v něm navrženo v části prvé
kromě § 6 vyplývá už z toho, že
právo osobního užívání
bytu, jak se tímto institutem zabývala dříve
celá třetí část původního
Občanského zákoníku, byla zcela správně
zrušena, že se vlastně celá záležitost
vrátila do institutu nájemní smlouvy, kam
patřila a účastníky nájemní
smlouvy jsou: pronajimatel a nájemce. Tudíž
logicky tuto povinnost jako primární má pronajimatel.
Uznávám, že to bude pro pronajimatele a vlastníky
domů a bytů dost nepříjemný
a kočičí dárek, když se dostanou
do této situace, ale my kvůli tomu nemůžeme
porušovat platnost ústavy, která má
přednost před zmocňovacím ustanovením
novely.
Nechci být zlomyslný a nechci tedy navrhovat zamítnutí
celého vládního návrhu, chci se pouze
přimluvit za to, abychom se zbytečně nepokoušeli
řešit tento problém, který je podle
mého soudu neřešitelný a chci otevřeně
říci, že navíc je porušen podle
mého názoru i kompetenční zákon,
protože bytová náhrada a vůbec bytové
právo je typicky občansko právní vztah,
který patří do působnosti FS, měl
by být přímo upraven v novele Občanského
zákoníku a neměl být přenášen
na zákon národních rad. Připojuji
se tedy k návrhům, které zde učinil
kolega Výborný.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Řezáčovi a prosím, aby
se ujal slova pan poslanec Popovič.
Poslanec Pavel Popovič: Pane předsedající,
dámy a pánové musím se připojit
k tomu, co zde říkali předřečníci,
kolegové právníci z hlediska námitek
k předkládanému návrhu zákona.
Nicméně mám připomínku k doplňujícím
návrhům a sice k § 3. odst. 1. Zde je doplňující
návrh rozpočtové zprávy a při
rozpravě zazněl návrh na jiné stanovení
pořadí než podle vlastní volné
úvahy obcí, jak je to v předloze vládního
návrhu. Domnívám se, že jakékoliv
stanovení pořadí a upřednostnění
kterékoliv skupiny obyvatel, kterékoliv skupiny
těch, které nárokují přidělení
náhradního bytu, je nesprávné a nespravedlivé
a zavazuje obec k něčemu, co tam nemůže
a nemusí v daných případech respektovat.
Proto se domnívám, že jakékoliv doplnění
ustanovení § 3 odst. 1 je nesprávné.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Popovičovi a prosím paní poslankyni
Marvanovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, ráda bych navázala na vystoupení
pana poslance Výborného, který navrhl pozměňovací
návrh k § 7 odst. 1, písm. b) a tímto
pozměňovacím návrhem chce zároveň
pozměnit i společnou zprávu. Souhlasím
s tím, že není úplně přesná
dikce společné zprávy, přesto však
by se nemělo zapomenout na myšlenku, která
je obsažena v písm. b) návrhu společné
zprávy, že služebními byty mohou být
byty ať jednotlivé nebo byty v domech, které
jsou vystavěny z vlastních prostředků
právnických a fyzických osob, ale že
může jít také o byty či celé
domy, které tyto právnické nebo fyzické
osoby koupily pro ubytování svých pracovníků.
Abychom tedy postihli i tyto případy a nezůstávali
u formulace, která byla původně v zákonu
o hospodaření s byty a která byla převzata
do tohoto návrhu, navrhuji, pozměnit text v písm.
b, § 7 odst. 1, který by zněl: "byty ve
vlastnictví nebo v nájmu právnických
nebo fyzických osob a byty v domech ve vlastnictví
právnických a fyzických osob, které
slouží k ubytování jejich pracovníků".
Další moje připomínka směřuje
k návrhu k § 1, odst. 1, kde pan poslanec Výborný
navrhl, aby se zůstalo u znění, které
je v původním vládním návrhu
a aby sněmovna nesouhlasila v tomto bodu se společnou
zprávou a aby tedy zůstalo, že pronajimatel
může požádat o zajištění
této náhrady u obce.
Souhlasím s tím, že je to složitý
teoretický problém, ale nemyslím si, že
bychom ho dnes měli řešit. Myslím, že
bychom striktně měli říci, k čemu
je národní rada zmocněna občanským
zákoníkem, a to v § 8, kde se říká,
v odst. 2 jasně, že zákon národních
rad stanoví kdo a jakým způsobem zajišťuje
bytové náhrady. Nikoliv kdo může zajistit
bytové náhrady. Proto tedy doporučuji, abychom
zůstali u textu společné zprávy v
tomto směru a řekli, že bytové náhrady
zajišťuje obec a drželi se přesně
dikce zmocnění v občanském zákoníku.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Marvanové. Prosím, aby se
slova ujal pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, učiním tak v rozpravě,
aby o tom nemuselo být hlasováno. Pozměňovací
návrh, který učinila kolegyně Marvanová
a k mému třetímu návrhu, jak se týkal
§ 7, odst. 1, písm. b) je podle mého názoru
přesnější, já se za tento návrh
stavím, s tím však, že za spojku "a"
musí být vloženo slovo "rovněž",
aby se ona rozvíjející věta vztahovala
k oběma případům a svůj návrh
beru zpět. Ale jen ten jeden, protože v těch
ostatních případech jsem měl pravdu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Výbornému. Ještě
se hlásí paní poslankyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Proto, aby bylo
jednoduší hlasování o pozměňovacích
návrzích doplňuji svůj pozměňovací
návrh o slůvko "rovněž" a
kromě toho mám ještě jeden návrh.
Ráda bych upozornila na problém na který
jsme narazili při projednávání zákona,
že občanský zákoník neobsahuje
zmocnění pro národní rady, aby stanovily,
kdo zajišťuje přístřeší.
Přesto je to problém. Zákony národních
rad samozřejmě bez zmocnění tento
problém řešit nemohou a nebude-li stanoveno,
kdo zajišťuje přístřeší,
nemůže to nikdo udělat, ani samozřejmě
ne obec. Proto navrhuji, aby zároveň ČNR
usnesením uložila vládě ČR
tuto záležitost projednat vládou ČSFR
a nějakým způsobem tento problém řešit.
To byl vlastně návrh na doplnění programu,
jak jsem ho přednesla.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni. Jestli souhlasíte, dal bych o tom
hlasovat až po přerušení nebo ukončení
tohoto bodu.
Hlásí se ještě paní poslankyně
Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Ráda
bych podala pozměňovací návrh ve smyslu
toho, o čem mluvil pan předseda Nejvyššího
soudu JUDr. Mokrý, a to k § 2 odst. 1 s tím,
že " obec zajišťuje bytovou náhradu
tím, že uzavře smlouvu o nájmu bytu,
popř. místnosti v domě, který je jejím
vlastnictvím". To by zůstávalo a vypustilo
by se, že "bytovou náhradu zajistí v domě
nebo" a místo toho by přišel text "anebo
tím, že uzavře nájemní smlouvu
o bytě v domě jiné právnické
nebo fyzické osoby ve prospěch osoby, která
je povinna byt vyklidit". Byl by tady odkaz na § 50
občanského zákona.
Myslím, že toto odůvodnil pan JUDr. Mokrý,
takže to nebudu nějakým způsobem podrobněji
odůvodňovat. Je to takto přesnější.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Röschové. Protože se již
nikdo nehlásí, rozpravu končím a ptám
se, zdali je třeba učinit přestávku
pro zpracování pozměňovacích
návrhů.
Poslanec Miroslav Šlouf: Pane předsedající,
možná kvůli zrychlení celého
jednání takové doporučení -
přerušme projednávání tohoto
bodu, přejděme na další bod a v průběhu
projednávání bychom připravili další
postup.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Přimlouvám
se za tento procedurální návrh a dám
o něm hlasovat.
Kdo souhlasí s tím, abychom přerušili
projednávání tohoto bodu, ať zvedne
ruku? 87.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento bod byl přerušen.
Dámy a pánové, nyní bychom měli
projednávat bod, který se nazývá Vládní
návrh zákona České národní
rady o ochraně přírody a krajiny. Bylo ovšem
konstatováno, že je třeba, aby tento vládní
návrh zákona byl projednáván až
ve čtvrtek, takže přejdeme k dalšímu
bodu. Paní poslankyně Marvanové mě
ale správně upozorňuje, že je vhodná
chvíle, abychom dali hlasovat o jejím návrhu,
který přednesla v rozpravě. Tento návrh
se týkal usnesení České národní
rady k žádosti ČNR na vládu České
republiky. Ptám se, dámy a pánové,
kdo souhlasí se zařazením tohoto bodu do
dnešní schůze v tuto chvíli.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku? 85.
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Prosím paní poslankyni Marvanovou, aby se ujala
slova a sdělila sněmovně, jak si představuje
návrh usnesení České národní
rady.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno. S ohledem na to, že jsem už v předcházejícím
bodu upozornila na problém poskytování přístřeší
a nedostatečné právní úpravy
a neexistence zmocnění pro národní
rady v úpravě této problematiky v občanském
zákoníku, ráda bych už nyní přednesla
návrh usnesení, kterým se obracíme
na vládu České republiky, která by
tento problém měla řešit, samozřejmě
nikoli sama, ale spolu s federálními orgány.
Usnesení by tedy znělo takto:
"Česká národní rada žádá
vládu České republiky, aby v součinnosti
s vládou ČSFR řešila nedostatečnou
právní úpravu v otázce poskytování
přístřeší dle § 712 odst.
5 občanského zákoníku."
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dámy a pánové, vyslechli jsme návrh
na usnesení. Otevírám k tomuto návrhu
rozpravu. Zdá se, že se nikdo nehlásí,
takže rozpravu končím a dávám
o usnesení, které přednesla paní poslankyně
Marvanová, hlasovat.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku? 103.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Dámy a pánové, předseda výboru
pro životní prostředí a urbanismus pan
poslanec Zubek mě upozornil, že zřejmě
informace, které jsme se držel a která říkala,
že by se zákon týkající se životního
prostředí měl projednávat až
zítra, se zcela nezakládá na pravdě.
Bylo mi oznámeno, že pan ministr Dejmal má
přijít ve čtyři hodiny do sněmovny
k projednávání tohoto zákona. Takže
máme dvě možnosti v tuto chvíli. Buď
si uděláme půlhodinovou přestávku,
to je možnost, kterou bych nedoporučoval, anebo bychom
předřadili jeden rest z minula a sice bod, který
se týká zprávy vlády České
republiky o bezpečnostní situaci v České
republice a informace o plnění úkolů
vyplývajících z usnesení České
národní rady č. 187. Hlásí
se pan poslanec Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Za prvé bych
rád si dovolil opravit pana předsedajícího,
že to není rest z minula, protože to bylo v pořádku,
je to na programu dnešní schůze tak, jak jsme
se dohodli. Za druhé bych chtěl říci,
že nevím, zda by bylo vhodné to projednávat,
protože pan ministr vnitra připravuje zřejmě
se zpravodajem zprávu k minulému zákonu,
který jsme projednávali. A nakonec - pokud
se nemýlím - tento návrh byl dán poslancům
na stoly až dnes ráno, neuplynulo ještě
24 hodin a mohly by být vzneseny námitky. Proto
doporučuji přesunout tento bod na zítřek.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám
se, že oznámení pana poslance Šumana,
které zde zaznělo, mě opravňuje k
tomu, abych svůj návrh stáhl zpět.
Hlásí se pan poslanec Giňa.
Poslanec Ondřej Giňa: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno. Chtěl bych přednést návrh
na zařazení nového bodu programu, a to stanovisko
České národní rady k činnosti
prokuratury. Pro svůj návrh mám dva důvody.
Za prvé stanovisko k činnosti prokuratury souvisí
se zprávou o bezpečnostní situaci a zprávou
o stavu vězeňství, které budeme dále
projednávat. A dále dva výbory ČNR,
ústavně právní a petiční,
se minulý týden činností prokuratury
zabývaly. Tento návrh programu navrhuji zařadit
za bod č. 9.