Středa 19. února 1992

Dalším bodem, který budeme projednávat, je

Vládní návrh zákona České národní rady, kterým se upravují některé otázky související s vydáním zákona č. 509/1991 Sb., kterým se mění, doplňuje a upravuje občanský zákoník

Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 546 a společnou zprávu výborů k němu jako sněmovní tisk 583. Prosím, abyste si zmíněné materiály našli a prosím, aby pan ministr Sokol odůvodnil návrh zákona. Pan ministr Sokol tady je, má zde věci, je někde v budově. (Po příchodu ministra Sokola:) Vítám mezi námi pana ministra Sokola a prosím, aby odůvodnil vládní návrh zákona.

Ministr vnitra Tomáš Sokol: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, především se omlouvám za to trapné extempore, já jsem měl za to, že se ještě nebude začínat.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane ministře, my jsme se domluvili, že začneme o půl třetí přesně a přesně jsme začali.

Ministr vnitra Tomáš Sokol: To je to, co mě zaskočilo, omlouvám se.

(Veselost, potlesk.)

Dámy a pánové, jsem vládou pověřen, abych uvedl prováděcí předpis k občanskému zákonu, to znamená vládní návrh zákona ČNR, kterým se upravují některé otázky související s vydáním zákona č. 509/1991 Sb., kterým se mění, doplňuje a upravuje občanský zákoník. Jak jistě víte, občanský zákoník např. v § 5, § 20, § 712 odkazuje na prováděcí předpis, který by měl upravit některé podrobnosti, v občanském zákoně neupravené. Z toho důvodu byl vypracován tento návrh zákona, který zejména svojí hlavní podstatou se týká hospodaření s byty, respektive poskytování náhrady za byt, který musí pronajimatel vyklidit. Já nechci o té věci dlouze hovořit, ve své podstatě je to poměrně jednoduchý zákon. Jiná věc je, jaký názor bude na způsob úpravy těchto náhradních poměrů. Mám k dispozici společnou zprávu výborů ČNR, kde jsou nějaké úpravy. Já bych si dovolil se k nim vyjádřit až poté, co zde proběhne diskuse. O většině z nich si myslím, že budou akceptovatelné, že to je otázka určitého jiného úhlu pohledu. O dvou mám za to, že by to nebyla dobrá zlepšení, ale jinak bych si dovolil globálně se vyjádřit až po odeznění rozpravy. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Sokolovi za jeho úvodní vystoupení. Nyní prosím společného zpravodaje výborů ČNR, pana poslance Miroslava Šloufa, aby se ujal slova.

Poslanec Miroslav Šlouf: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, tak jak již bylo řečeno, dne 5. listopadu minulého roku přijalo Federální shromáždění zákon, kterým se mění, doplňuje a upravuje občanský zákoník. Zákon nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1992. Mimo jiné stanoví, že úpravu některých otázek, které s uvedenou novelou občanského zákoníku souvisí, provedou národní rady, tedy také my. Další zdůvodnění předložení vládního návrhu zákona ČNR, kterým se upravují některé otázky související s vydáním zmíněného zákona FS č. 509/1991 Sb., jsou v samotné důvodové zprávě předlohy a zazněly koneckonců i ve vystoupení ministra pana Sokola.

Jak bylo řečeno, má zákon čtyři části. Nejvíce diskutovány ve výborech a potom i ve skupině zpravodajů byly části první a druhá. Zvláště pak ale část první, která vymezuje působnost obcí při zajišťování bytové náhrady. Řada připomínek a námětů byla k § 3 vládní předlohy. Ve společné zpravodajské zprávě, zmíněný tisk 583, jsme se potom v odstavci jedna sjednotili na předloženém textu, který má oporu v návrzích některých výborů. Také rozšíření § 6, odst. 3 - viz společná zpráva - mělo řadu odpůrců. Zvláště se poukazovalo na to, že pronajimatel se bude bránit sjednat nájem na tak dlouhou dobu, když přímo v zákoně omezíme možnost nadále disponovat s bytem. To byly dvě nejvíce diskutované změny v části první. Ve druhé části, § 8 a 9 vládního návrhu, se potom jevila jako problémová otázka, zda doporučení okresního úřadu - jedná se o byty a domy zvláštního určení - ještě vázat na vyjádření Vládního výboru pro zdravotně postižené občany ČR.

Prosím doplňte si do názvu vládního výboru právě to slůvko "postižené občany". To nám při přepisu vypadlo. Tedy vázat na vyjádření tohoto vládního výboru. Na základě návrhů z některých výborů jsme toto do zpravodajské zprávy zařadili.

Vládní návrh byl projednán ve všech výborech mimo mandátového a imunitního a přes řadu připomínek prakticky doporučen sněmovně k přijetí.

V závěru bych chtěl připomenout, že na úpravu otázek uvedených ve vládní předloze České národní rady zmíněný tisk 546 se čeká nejen v obcích a samozřejmě u pronajímatelů i nájemců, ale i v justici. Předložený návrh doporučuji projednat ve znění společné zprávy - ještě jednou tedy tisk 583. Prosím pana předsedajícího, aby byla podle § 16 odst. 1 zákona České národní rady o jednacím řádu zahájena rozprava.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu společnému zpravodaji. Do rozpravy se písemně nepřihlásil dosud nikdo, jinak vidím, že se hlásí paní poslankyně Kolářová, takže jí uděluji slovo.

Poslankyně Daniela Kolářová: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dovolila bych si přednést doplňující návrh k § 3, druhá věta odst. 1 ve zmíněném zákonu. Text doplnění by zněl takto: Přednostně bude zajištěna bytová náhrada občanům, kterým vznikl nárok na přidělení náhradního bytu nebo náhradního ubytování na základě rozhodnutí soudu, bylo-li řízení zahájeno do 31. 12. 1991. Jako odůvodnění chci jen říci, že někde už takové případy nastaly, a že tito lidé vlastně jsou bez bytu, jsou ve vzduchu. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Kolářové. Dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo, dámy a pánové, je nám všem známo, že předkládaný vládní návrh zákona České národní rady, tisk 546 se opírá o zmocňovací ustanovení § 879, odst. 2 novelizovaného občanského zákoníku, kde je uvedeno, že zákony národních rad stanoví, kdo a jakým způsobem zajišťuje bytové náhrady, tj. náhradní byty a náhradní ubytování, o zmocňovací ustanovení dané § 712 odst. 7 občanského zákoníku a konečně o zmocňovací usnesení obsažené v § 685 odst. 3 občanského zákoníku. Musíme vycházet z toho, že není v naší kompetenci, abychom to, co Federální shromáždění vydáním novelizovaného občanského zákoníku, nechci říci způsobilo, ale jaksi kodifikovalo, abychom tyto záležitosti napravovali, byť bychom s jejich úpravou nebyli spokojeni. Musíme vycházet z těch mezí, které nám občanský zákoník dává. V tomto směru také předkládám své pozměňovací návrhy.

Za prvé - ve společné zprávě je navrhováno, aby v § 1 odst. 1 na místo dosavadní dikce: "může požádat o zajištění této náhrady u obce" objevila se dikce: "zajistí na žádost pronajímatele tuto náhradu obec". To je jistě, zdá se, velmi populární. Zdá se, že taková formulace by byla příznivější, ale chci upozornit, že by to nebylo správné, ani teoreticky, ani prakticky, já si stěží dovedu představit, že v samostatné působnosti obcí - a nepochybně se jedná o samostatnou působnost, navrhovaný zákon to dokonce tvrdí, že by v samostatné působnosti obci - obci jako vlastníkovi byla ukládána nějaká smluvní povinnost. Vycházíme-li z toho, že všechny vlastnické subjekty jsou rovnoprávné a ono tomu tak podle současné ústavní a jiné právní úpravy je, možná to bude časem jinak, ale zatím tomu tak je, nemůžeme jakýmsi nepřímým způsobem měnit občanský zákoník a říkat, že obec není rovnoprávný subjekt vlastnictví, že prostě něco musí. A zvláště to nemůžeme z toho důvodu, že pro tuto právní povinnost nenacházíme žádné instrumenty, které by ji vynutily ani v tomto zákoně, ani v žádném jiném zákoně. Mám za to, že ukládat obci obligatorně povinnost zajišťovat náhradní bydlení je proto nesprávné teoreticky i prakticky. A ačkoli vím, že navrhovaný vládní návrh zákona toho mnoho nevyřeší, z těch důvodů, které jsem již zmínil, doporučuji, abychom se vrátili k dikci, která je předpokládaná právě vládním návrhem zákona.

Za druhé - navrhuji, aby v tisku 546, to je vládní návrh zákona v § 2 odst. 1 slova: "uzavře smlouvu o nájmu bytu" byla nahrazena slovy: "navrhne nájemci uzavření smlouvy o nájmu bytu. Dovolím si krátké vysvětlení. Jde o to, kdy nastane situace, že obcí je bytová náhrada zajištěna, kdy tedy v praxi nastane taková situace, že může být vykonávacím řízením soudním dosaženo reálného vyklizení dosavadního nájemce z toho bytu, který má opustit.

Jestliže bychom přijali tu dikci, která - a já se domnívám, že omylem - je obsažena ve vládním návrhu, dosáhneme situace, že nikdo nikdy z těch nájemců, kteří mají vyklidit byt, byt nevyklidí, neboť odmítne s obcí smlouvu o nájmu nějakého náhradního bytu uzavřít.

Dovolil bych si to říci na příkladu. Jestliže má někdo opustit náhradní byt, je tady soudní přivolení k výpovědi z toho bytu, má být zajištěna náhrada, obec je dokonce v tak správné situaci, že má činžák, kde může dávat náhradní byty, to je trochu nereálné, ale dejme tomu, že taková obec je, a oprávněný navrhne povinnému, tomuto podlehnuvšímu odpůrci, aby se tam nastěhoval, že s ním uzavře nájemní smlouvu pro tento náhradní byt. On řekne: "Já ten náhradní byt nechci." A tím všechno končí a zůstává v bytu dosavadním. Takže tam by mělo postačovat, aby byl návrh na uzavření smlouvy o nájmu bytu a v tom okamžiku by oprávněná osoba v exekučním řízení mohla předložit doklad o tom, že smlouva byla navržena.

Za třetí - ve společné zprávě je navrhováno v § 3 odst. 2 slova:"obec může stanovit" nahradit slovy: "obec, která vlastní byty, stanoví". Domnívám se, že jde o chybu zpracovatelů společné zprávy. Vlastnictví k bytům v našem právním řádu upravuje jednak ustanovení § 125 odst. 1 platného občanského zákoníku, který právě v tomto ustanovení odkazuje na zvláštní zákon. Tím zvláštním zákonem je dosud platný zákon 52/1966 Sb., o osobním vlastnictví k bytům ve znění zákona č. 30/1988 Sb., a zákona 509/1991 Sb. V § 3 zmíněného zákona o osobním vlastnictví k bytům jako subjekt tohoto vlastnictví je jednoznačně označen toliko občan.

Podle zmíněného zákona nikdo jiný nemůže být vlastníkem bytu. Snad teoreticky si dovedeme představit případ, že by obec získala vlastnictví bytu dědictvím, to by zřejmě nebylo možno vyloučit, ale to budou případy velice řídké a velice nepraktické. Zpracovatelé společné zprávy zřejmě měli na mysli nikoliv vlastnictví obce k bytu, ale vlastnictví obce k domu, ve kterém jsou byty. To je z hlediska našeho právního řádu velmi podstatný rozdíl.

Navrhuji, aby společná zpráva v tom znění, které se týká § 3 odst. 2 hlasováním byla odmítnuta a abychom se vrátili k dikci, která je obsažena ve vládním návrhu zákona.

Konečně bych rád upozornil na společnou zprávu na straně 2 ve vztahu k § 7 odst. 1 písm. b), kde opět se operuje byty ve vlastnictví nebo v nájmu právnických nebo fyzických osob. Jde o velmi podobný problém, který jsem zmínil předtím. Bude velmi málo právnických osob, které by byly vlastníky bytů, ale bude jistě celá řada fyzických i právnických osob, které vystavěly domy, v nichž jsou byty.

Takže v tomto směru doporučuji přijetí návrhu, který byl přednesen a který se týká § 7 odst. 1 písm. b) vládního návrhu, kde by dosavadní text "byty vystavěné z vlastních prostředků právnických a fyzických osob", což je text nepřesný, neboť byty se nestaví, staví se domy, byl nahrazen textem " byty v domech vystavěných z vlastních prostředků právnických a fyzických osob, které slouží k ubytování jejich pracovníků".

Nenavrhuji, aby se k projednání mých pozměňovacích návrhů sešel garanční, eventuálně ústavně právní výbor, ale dávám v úvahu, zda-li některý z poslanců takový návrh učiní.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Výbornému, zvlášť za jeho "mazanou" připomínku v samém závěru. Nyní prosím pana poslance Pavelu a připraví se pan poslanec Holomek, dále pan poslanec Budínský a pan poslanec Sedláček.

Pane poslanče Pavelo, omlouvám se, přihlásil se o slovo pan doktor Mokrý, jsem pověřen mu dát slovo.

Předseda Nejvyššího soudu ČR Antonín Mokrý: Pane místopředsedo, paní a páni poslanci, omlouvám se, že jsem navrhl slovo panu poslanci, ale chci přímo navázat na to, co říkal pan poslanec Výborný, a to mám určitou připomínku k navrhovanému § 2 v souvislosti s § 4.

Podle mého názoru pan poslanec Výborný velmi případně navrhuje na rozdíl od společné zprávy, aby ustanovení § 2 bylo změněno v tom smyslu, že obec zajišťuje bytovou náhradu tím, že navrhne vyklizovanému uzavření smlouvy o nájmu bytu, který patří do majetku obce. To je vhodné zejména proto, že to musíme chápat ve spojení s ustanovením v § 4, kde se definuje, co je zajištěním bytové náhrady. Zajištěním bytové náhrady je totiž - v důsledku změny, kterou navrhuje pan poslanec Výborný - nikoliv to, že nájemní smlouva byla uzavřena, ale že bylo uzavření smlouvy nabídnuto, takže se nemusí vyčkávat na to, jestli dotyčný, který toto právo získá, skutečně ho také využije. A tím je tedy napraveno to, že většina vyklizovaných pochopitelně dobrovolně smlouvu uzavírat nebude, když nechá dojít až na výkon rozhodnutí.

Ale k § 2 bych měl ještě jednu připomínku, na kterou bych vás chtěl upozornit. Tady podle mého názoru, pokud jde o zajištění náhradního bytu v jiném bytě, než je byt obecní, se ustanovení § 2 dopouští tautologie, která vede k tomu, že vlastně není zajištěno nic. Když si pozorně přečteme § 2, z toho vyplývá z něj, že obec zajišťuje bytovou náhradu tím, že bytovou náhradu zajistí. Tím se vůbec nic neřeší, protože se zajištění odkazuje na zajištění. To je tautologie. Nehledě na to, z praxe vím, že bude velmi obtížné zajišťovat tyto bytové náhrady v jiných domech, než obecních, protože zatím lze velmi těžko předpokládat, že budou některé fyzické osoby nebo právnické osoby ochotny umístit ve svém domě vyklizované osoby. Nadto je taková definice zajištění tady zcela neurčitá: jakou formou bude bytová náhrada v domě zajištěna? Pouhým souhlasem vlastníka domu, který souhlas může kdykoliv odvolat? Mám za to, že tato forma by vedla k tomu, že by prakticky žádná exekuce vyklizení bytu nemohla být provedena, protože by do konce jejího provedení nebylo jisté, jestli nakonec majitel domu bude souhlasit, aby se tam vyklizovaný nastěhovat.

Proto mám zato, že patrně jediná cesta, jediná forma zajištění bytové náhrady v tomto směru by byla, kdyby obec uzavřela s majitelem domu nájemní smlouvu ve prospěch vyklizovaného. Šlo by o smlouvu ve prospěch třetího a pak by tedy bylo jisté, že se tam někdo stěhuje nebo je stěhován na základě určitého právního vztahu, který je povinen respektovat nejen on, ale i majitel domu, do kterého se exekuce provádí.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu doktoru Mokrému, nyní prosím pana poslance Pavelu, připraví se pan poslanec Holomek.

Poslanec Josef Pavela: Pane místopředsedo, dámy a pánové, § 1 odst. 2 řeší zajištění bytové náhrady při rozvodu manželů. Tak jak je postaven tento bod, odst. 2: Je zde řešena bytová náhrada pouze v případě, kdy se manželé nedohodnou. Z toho důvodu doporučuji přiřadit k odst. 2 další větu, která by zněla:

"O totéž mohou požádat rozvedení manželé, kteří podají u příslušného orgánu prohlášení, v němž se jeden z rozvedených manželů vzdává užívání bytu ve prospěch druhého rozvedeného manžela".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Pavelovi. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Holomek a připraví se pan poslanec Budínský.

Poslanec Karel Holomek: Pane předsedající, dámy a pánové, můj pozměňovací návrh spočívá rovněž v odst. 2 § 1, tak jako u předcházejícího kolegy. Moje dikce by zněla velice jednoduše a to: "O zajištění bytové náhrady mohou požádat oba rozvedení manželé".

Znění, které navrhuji, zabrání určitým spekulacím s rozvodem směřujícím k získání bytu nebo obohacení; to za prvé.

Za druhé se domnívám, že lidské a občanské právo mají oba manželé, tedy že stávající znění je diskriminující vůči jednomu z nich.

A za třetí se domnívám, že rozhodnutí soudu ve stávajícím znění je nadbytečné, neboť nedohodnou-li se manželé, nastupuje soud automaticky.

Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Holomkovi. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Budinský, připraví se pan poslanec Sedláček.

Poslanec Vladimír Budinský: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chtěl bych dát doplňující návrh k textu v tisku 583, a to k § 3, odst. 1. Navrhuji doplnit text takto:

Za stávající nově upravený text "obec podle místních podmínek přednostně zajišťuje bytové náhrady v případě výpovědi nájmu z důvodů uvedených v § 711, odst. 1, písm. a) zákona 591 Sb." navrhuji doplnit: "a náhradní byty pro uživatele bytů přidělovaných bývalými národními výbory do soukromých domů postavených do roku 1948, které jsou nepřetržitě ve, vlastnictví fyzických osob".

Zdůvodnění: Tento doplněk byl schválen v usnesení národohospodářského výboru, a to ve dvou usneseních. V prvním usnesení jsme se v národohospodářském výboru zabývali peticí, kterou našemu výboru doručilo sdružení vlastníků těchto domů a opakovaně jsme potom závěr z tohoto usnesení vtělili do našeho usnesení k zákonu o bytových náhradách. Myslím, že většina z vás je s bezprávní situací vlastníků bytových domů postavených před rokem 1948 dobře seznámena a že všichni shledáváme, že bezprávní stav, který občanský zákoník neodstranil a který setrvává, by bylo potřeba nějakou formou - a přiznávám, že tato forma je pouze malou náplastí - řešit. Snad navrhovaný text k doplnění § 3 by mohl část bezpráví vyřešit.

Děkuji za případné kladné hlasování k mému návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Budinskému. Prosím pana poslance Sedláčka, připraví se pan poslanec Pavel Dušek.

Poslanec Michal Sedláček: Vážený pane ministře, vážený pane předsedající, chtěl bych se vyjádřit k vystoupení doktora Výborného. Plně podporuji jeho návrh, co se týče ustanovení § 2, odst. 1, kde navrhuje nahrazení slova " uzavře smlouvu" formulací, že "navrhne uzavření smlouvy". Stejně tak plně podporuji jeho návrh na vypuštění § 3, odst. 2 ze společné zprávy. Odůvodnění jsme tady slyšeli.

Nemohu souhlasit s jeho návrhem, kdy navrhuje vypuštění § 1, odst. 1 ze společné zprávy a zachování původního textu. Snažil se nám odůvodnit, že ČNR nemůže tuto změnu v návrhu společné zprávy provést. Dovolím si ocitovat § 879 občanského zákoníku, ve kterém se v odst. 2 říká:

Zákony národních rad stanoví, kdo a jakým způsobem zajišťuje bytové náhrady (náhradní byty a náhradní ubytování).

Podle návrhu pana doktora Výborného by zůstal původní text zákona, ve kterém se hovoří:

Nemůže-li pronajímatel, který vypověděl nájem bytu s přivolením soudu nebo ten, v jehož prospěch byla rozhodnutím soudu stanovena jiným osobám povinnost vyklidit byt zajistit bytovou náhradu, může požádat o zajištění této náhrady u obce atd.

Ptám se: Kdo zajišťuje tuto náhradu? Z tohoto § 1 jasně vyčtu - pronajímatel. Ten zajišťuje bytovou náhradu. Teď je třeba zvážit, zda je pronajímatel schopen zajišťovat tuto bytovou náhradu lépe než obec. Nechci zde hájit příliš vlastníky domů, ale znám jejich situaci. Rozhodně mají daleko horší podmínky zajistit bytovou náhradu než mají obce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP