Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
prosím paní poslankyni Vorlovou, kterou zde však
nevidím, a proto ztrácí pořadí
a prosím pana poslance Popoviče.
Poslanec Pavel Popovič: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
podstatu toho, co jsem chtěl říci, řekl
pan poslanec Fröhlich. Jedná se totiž o článek
34 projednávaného návrhu, jedná se
o pozastavení činnosti strany. Stejně jako
pan poslanec Fröhlich se domnívám, že
to je ustanovení, které může být
v určitých momentech ohrožující
a navíc opět, jak už jsem tady několikrát
zdůraznil, není natolik čisté, aby
nemohlo přivodit poškození strany, které
bude takto pozastavena činnost. Vznáším
tedy stejný návrh jako pan poslanec Fröhlich.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Jsou přihlášeni 2 poslanci, kteří
pro nepřítomnost ztratili pořadí a
zbývá již jen jediný, který přítomen
je, a to je pan poslanec Palkoska, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec Ivo Palkoska: Vážený
pane předsedající, vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
vystupuji zde k návrhu volebního zákona jménem
klubu ODA s několika změnami, které se zdají
býti drobné, ale ve svých důsledcích
drobné samozřejmě nejsou.
Předně klub ODA podporuje pana poslance Fiedora
ve snaze umožnit volební právo osobám
ve výkonu trestu a plně se s jeho návrhem
ztotožňuji.
Další návrh se týká bodu 59 poslaneckého
návrhu, t.j. §42, odst. 2 a dalších.
Náš klub má za to, že hranice, které
jsou v návrhu stanoveny, jsou příliš
vysoké a neodpovídají možnostem vytváření
účinně fungujícího poslaneckého
klubu v ČNR. Náš klub navrhuje, aby hranice
pro účast v prvním skrutiniu byla snížena
na 4% pro každou politickou stranu a pokud bude kandidovat
koalice, tak na 5%, a budou-li kandidovat více než
dvě strany nebo politická hnutí, vždycky
připočíst jedno procento.
Dovolím si přednést konkrétní
návrh paragrafovaného textu. První odstavec
§42 by byl beze změny, druhý odst. by zněl:"
Česká volební komise dále zjistí,
které politické strany, popř. politická
hnutí získaly méně než 4% z celkového
počtu platných odevzdaných hlasů."
Odst. 3 by zněl:"Česká volební
komise dále zjistí, které koalice politických
stran nebo politických hnutí získaly méně
než 5% z celkového počtu platných odevzdaných
hlasů. Jestliže se koalice politických stran
nebo politických hnutí skládá z
více než dvou politických stran nebo politických
hnutí, připočítává se
k uvedeným 5% vždy jedno procento za každou další
politickou stranu, nebo politické hnutí, jež
jsou členy koalice."
Odst. 4:"Při dalším zjišťování
volebních výsledků a přidělování
mandátů se již k politickým stranám,
politickým hnutím a koalicím, uvedeným
v odst. 2 a 3 a hlasům pro ně odevzdaným
nepřihlíží."
Tato změna musí být promítnuta do
odst. 5, který navrhujeme, aby byl ve znění
společné zprávy, ovšem s rozdílem
že za slova "sníží postupně"
se doplňují slova "o jedno procento až
na hranici tří procent" a zbytek odst., tak
jak je uveden ve společné zprávě,
by se vypustil. To je promítnutí předchozí
zásady, kde snižujeme o jedno procento a nikoliv o
více procent, jak to odpovídá poslaneckému
návrhu.
Druhý návrh, který vychází
z poslaneckého klubu ODA, je ponechat 4% pro jednu stranu
a 5% pro koalici dvou stran, ale pokud by bylo účastno
více stran či politických hnutí v
koalici, nezvyšovat o jedno procento, ale o dvě procenta.
To je další verze tohoto návrhu.
Poslední návrh, který máme, je k bodu
43, který byl již upraven ve společné
zprávě a kde 3 procenta byla nahrazena 10 procenty.
Klub ODA navrhuje, aby tato procenta byla stanovena částkou
20 procent, neboť občané, resp. voliči
v menších městech a sídlech a jejich
kandidáti by byli silně znevýhodněni,
tak jak o tom hovořil pan poslanec Payne. Nebude-li schválena
tabulka, kterou navrhl pan poslanec Payne, tak námi navrhovaných
20 procent odpovídá přibližně
kandidátce s 20 kandidáty, což je průměrná
kandidátka do ČNR. Pro kandidátky s vyšším
počtem kandidátů samozřejmě
by to procento bylo příznivější,
ovšem méně příznivé než
10 procent, které se navrhují ve společné
zprávě. Žádám proto, aby k těmto
návrhům bylo přihlédnuto a abyste
naše návrhy podpořili.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím pana poslance Piverku a připraví se
paní poslankyně Vorlová.
Poslanec Walter Piverka: Vážený pane
předsedající, vážená sněmovno,
chtěl bych se vyjádřit za poslance zastupující
jednotlivé národnosti v ČNR.
To, co chci říci, nemění nic na předloženém
návrhu zákona. Přece jen se však domnívám,
že to tu má zaznít. Je to zastoupení
národností v jednotlivých parlamentech, které
tímto zákonem řešeno není. Může
to vést k tomu, že některá národnostní
menšina žijící v naší zemi
bude muset své problémy řešit zprostředkovaně.
Pokud tato skutečnost povede ke vzájemné
spokojenosti a pochopení do budoucna, nevím již
z hlediska čistě kvalifikované znalosti problematiky.
Zdá se však, že současná doba vidí
spíše řešení ve stranické
příslušnosti než v řešení
skutečných problémů.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím paní poslankyni Vorlovou a táži
se, zda je přítomen pan poslanec Matějka.
(Je přítomen a vzdává se.)
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
pánové poslanci, vystoupení pana poslance
Kapusty bylo živoucím dokladem toho, jak je důležité,
aby text byl zcela jednoznačný. Týká
se to § 42 odst. 3. Pan poslanec Kapusta navrhoval, aby bylo
vždycky sníženo procento v písmenu a),
potom v písmenu b) a potom v písmenu c). To naprosto
není možné! To musí odpovídat
odst. 2, což znamená, že snížení
musí být jednorázové u písmen
a, b, c. Druhé snížení může
být potom o další případná
procenta. Proto jsem navrhovala formální úpravu
toho textu, aby byl zcela jednoznačně vyložitelný.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
a prosím posledního přihlášeného,
pana poslance Ortmana.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
místopředsedo, paní předsedkyně,
vážení kolegové, já jsem předstoupil
s jedním procedurálním návrhem.
Byla zde přednesena řada pozměňujících
návrhů, bezpochyby velice závažných.
Já se domnívám, že po tom, co pan předsedající
ukončí rozpravu, by bylo vhodné projednávání
tohoto bodu přerušit tak, aby se mohly sejít
poslanecké kluby.
Následně by se sešlo politické grémium
a teprve poté by se mohlo přistoupit k hlasování.
Čas, kdy se přikročí k hlasování
by se stanovil po dohodě ve sněmovně.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Pane kolego, souhlasíte, abych o vašem návrhu
nechal hlasovat po skončení rozpravy? (Souhlasí.)
Dále má faktickou poznámku z pléna
pan poslanec Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Já se připojuji
k návrhu, který přednesl pan poslanec Ortman
s tím, že už pro jednání klubů
by se měla zpracovat pracovní pomůcka, která
bude shrnovat logicky k jednotlivým paragrafům přednesené
návrhy.
Domnívám se, že bez toho by jednání
nebylo konzistentní.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím pana poslance Dohnala a připraví se
pan poslanec Holomek.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený
pane předsedající, vážená
paní předsedkyně, vážené
kolegyně a kolegové, já si nemohu odpustit
zpochybnit argumentaci svého předřečníka
pana kolegy Palkosky, který pravil, vychází
z počtu 20 kandidátů v průměru
na jedné kandidátce pro volební kraj. Já
jsem si okamžitě spočítal, že to
není pravda. Průměrný počet
kandidátů, pokud budou všechny kandidátky
plně obsazeny, je 32,75 kandidátů.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím pana poslance Holomka.
Poslanec Karel Holomek: Paní předsedkyně,
pane předsedající, kolegové a kolegyně,
můj příspěvek směřuje
k podpoře toho, co zde prohlásil pan poslanec Piverka,
k otázce národnostních menšin a jejich
zastoupení v příštím parlamentu.
Jestliže konstatujeme, že tento zákon se staví
vůči zástupcům menšin nešetrně,
tak řekněme, že vůči zástupcům
Rómů je to ještě daleko horší.
Možná, že si někteří z vás
oddechnou v budoucím parlamentu. Ale já jsem si
zcela jist, že je to ke škodě věci. Návrhy
politických stran převažují nad ochotou
naslouchat hlasům, které zaznívají
z širšího spektra, než je dáno pouze
politickými hledisky. Taková je doba, co se dá
dělat.
Má úvaha tedy směřuje na adresu těch,
kteří se objeví v příštím
parlamentu a měli by se problémem zabývat
a snažit se, aby se něco změnilo na tomto smutném
faktu.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda:
Děkuji a konstatuji, že do rozpravy už není
přihlášen nikdo. Dovolím si tedy rozpravu
uzavřít.
Poslanec Michal Sedláček: Vážený
pane předsedající, já bych chtěl
poprosit, zda-li by bylo možné neuzavřít
ještě rozpravu. Před uzavřením
rozpravy by se sešel k návrhu pana poslance Payna
ústavně právní výbor. Je to
z toho důvodu, aby tento návrh mohl být pozměněn
nebo upraven.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda:
Dobrá, děkuji. Není nazbyt ministrů,
kteří by mohli rozpravu znovu otevřít
a tak je třeba vážit, zda rozpravu uzavřeme
nebo nikoli. V každém případě
tedy schůzi přerušíme. Před tím
bych ovšem navrhl hlasování o dvou procedurálních
návrzích, resp. o jednom s tím, že bychom
přerušili schůzi, hlasovali bychom o návrhu
pana poslance Sedláčka, tedy o tom, zda by se měl
sejít ústavně právní výbor,
zda ho sněmovna pověří zaujmout stanovisko
k návrhu pana poslance Payna.
A protože shodou okolností je zhruba doba oběda,
využili bychom toho k poobědvání. O
návrhu pana poslance Ortmana bychom hlasovali poté,
až znovu po obědě zjistíme, zda je hotova
pracovní pomůcka, o které byla řeč
a o kterou pan poslanec Šuman doplnil návrh pana poslance
Ortmana a o tom, zda je již k dispozici stanovisko ústavně-právního
výboru. Hlasovali bychom o tom tedy poté, co budou
hotové některé materiály, které
nám lépe umožní se rozhodnout, na jak
dlouho přerušit projednávání
tohoto bodu.
V každém případě je však
nutno hlasovat o návrhu pana poslance Sedláčka
v tom smyslu, že navrhuje sněmovně, aby se
usnesla, že pověřuje ústavněprávní
výbor vypracováním stanoviska k návrhu
pana poslance Payna.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. (Hlasuje
se.) 34
Kdo je proti tomuto návrhu? - 19
Kdo se zdržel hlasování? - 49.
Z toho vyplývá, že jsme usnášeníschopní
o jeden hlas.
Nyní bych zrekapituloval osud některých procedurálních
návrhů, které zde odezněly. Byly dva.
Návrh pana poslance Ortmana, který navrhl přerušení
projednávání tohoto bodu s tím, aby
měly možnost sejít se kluby a poté by
se sešlo politické grémium.
Pan poslanec Šuman doplnil tento projekt dalším
návrhem, aby již pro jednání klubů
byla připravena pracovní pomůcka, která
bude reflektovat návrhy vzešlé z této
rozpravy.
Přerušuji tedy schůzi do 13.45 h s tím,
že pan poslanec Sedláček, pan navrhovatel a
další budou pracovat v době, která jim
zbude mimo oběd.
(Schůze přerušena do 13.45 h.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Pokračujeme v našem jednání odpoledním
programem. Slovo předávám panu místopředsedovi
Malíkovi.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Vážený pane místopředsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, jelikož jsem měl připravit materiál
pro zprávu a je třeba vytáhnout všechny
připomínky a zpracovat je, navrhuji, abychom přerušili
projednávání novely volebního zákona
s tím, že ještě dnes během odpoledne
dostanou všechny kluby příslušnou zprávu,
která byla vyžádána, aby ji mohly projednat
a hlasovali bychom až zítra ráno. Zároveň
doporučuji, abychom pokračovali podle programu v
projednávání dalších bodů,
abychom neztráceli čas.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za tento procedurální návrh. Hlásí
se pan poslanec Hájek.
Poslanec Josef Hájek: Je možné přednést
ještě doplňující návrh
nebo byla již ukončena rozprava?
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Můžete,
pane poslanče, doplňující návrh
přednést.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane místopředsedo, vážené kolegyně
a kolegové, Federální shromáždění
přijalo zákon o sdružování v
politických stranách a politických hnutích
pod č. 424 ze dne 2. října 1991, ve kterém
se zavádí institut státního příspěvku,
který je politickým stranám na úrovni
FS poskytován ve výši úhrnu volebních
nákladů. V tomtéž zákoně
424, v § 20, odst. 8 se říká, že
poskytování státního příspěvku
stranám a hnutím ze státních rozpočtů
republik podle výsledků voleb do národních
rad upraví zákon národních rad.
Mám rozšiřující návrh
v tom smyslu, aby do volebního zákona, který
právě projednáváme, byl začleněn
nový paragraf 54 a), který bych přečetl:
"Odstavec 1/ Vznikne-li politické straně nebo
politickému hnutí vzhledem k posledním výsledkům
voleb do České národní rady nárok
na úhradu volebních nákladů, mají
nárok na státní příspěvek
z rozpočtu České republiky a to ve výši
odpovídající této úhradě.
2/ Státní příspěvek se vyplácí
politickým stranám a hnutím na jejich žádost
a v ročních splátkách, nejpozději
do konce února.
3/ Dojde-li k rozpuštění České
národní rady před ukončením
volebních období, poskytne se politickým
stranám a hnutím státní příspěvek
ve výši úměrné skutečné
délce volebního období.
4/ Politická strana a hnutí ztrácejí
nárok na státní příspěvek,
jestliže ve dvou po sobě jdoucích volbách
do České národní rady nezískaly
žádný poslanecký mandát v České
národní radě.
5/ Za každý měsíc pozastavení
činnosti politické strany a hnutí se státní
příspěvek, náležející
politické straně a politickému hnutí,
podle odstavců 1, 2, a 3 snižuje o jednu dvanáctinu.
Po dobu pozastavení jejich činnosti se státní
příspěvek politické straně
a hnutí nevyplácí. Byla-li politická
strana a hnutí zrušeny rozhodnutím soudu, jsou
povinny vrátit do státního rozpočtu
odpovídající část naposledy
vyplacené splátky státního příspěvku.
6/ Stranám a hnutím, které kandidovaly v
rámci volební koalice, se příslušná
částka státního příspěvku
vyplácí podle podmínek dohodnutých
politickými stranami, jinak rovným dílem."
Zařazením tohoto paragrafu 54 a) se domnívám,
že by došlo k žádoucí symetrii v
podmínkách na úrovni federace a na úrovni
České národní rady.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Hájkovi za přednesené návrhy.
Nyní dám hlasovat o procedurálním
návrhu, který zde zazněl, abychom projednávání
tohoto bodu v této chvíli přerušili,
aby skupina navrhovatelů mohla provést sumarizaci
vzešlých pozměňovacích návrhů
a tato sumarizace, vyhotovená písemně, by
byla k dispozici politickým klubům ještě
dnes navečer a v projednávání tohoto
zákona bychom pokračovali zítra.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať
zvedne ruku. (hlasuje se) 96
Kdo je proti? nikdo
Kdo se zdržel hlasování? 4
Kdo nehlasoval? (nikdo)
Dámy a pánové, přerušíme
nyní schůzi na 30 minut a pak se sejdeme a buď
budeme usnášení schopni a budeme pokračovat
anebo nebudeme schopni usnášení a sejdeme se
zítra v 9 hodin. Je 14.00 hodin, pokračovat budeme
ve 14.30 hodin.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám
hlasovat o návrhu pana místopředsedy Malíka
o přerušení projednávání
bodu, který tento návrh přednesl před
zhruba půl hodinou.
Ptám se - kdo souhlasí s tím, abychom přerušili
projednávání volebního zákona,
ať zvedne ruku? 104.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 7.
Návrh byl přijat, tento bod byl přerušen.
Děkuji pro tuto chvíli zástupcům navrhovatelů
i zpravodajům.