Středa 19. února 1992

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, prosím paní poslankyni Vorlovou, kterou zde však nevidím, a proto ztrácí pořadí a prosím pana poslance Popoviče.

Poslanec Pavel Popovič: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, podstatu toho, co jsem chtěl říci, řekl pan poslanec Fröhlich. Jedná se totiž o článek 34 projednávaného návrhu, jedná se o pozastavení činnosti strany. Stejně jako pan poslanec Fröhlich se domnívám, že to je ustanovení, které může být v určitých momentech ohrožující a navíc opět, jak už jsem tady několikrát zdůraznil, není natolik čisté, aby nemohlo přivodit poškození strany, které bude takto pozastavena činnost. Vznáším tedy stejný návrh jako pan poslanec Fröhlich.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Jsou přihlášeni 2 poslanci, kteří pro nepřítomnost ztratili pořadí a zbývá již jen jediný, který přítomen je, a to je pan poslanec Palkoska, kterého prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Ivo Palkoska: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, vystupuji zde k návrhu volebního zákona jménem klubu ODA s několika změnami, které se zdají býti drobné, ale ve svých důsledcích drobné samozřejmě nejsou.

Předně klub ODA podporuje pana poslance Fiedora ve snaze umožnit volební právo osobám ve výkonu trestu a plně se s jeho návrhem ztotožňuji.

Další návrh se týká bodu 59 poslaneckého návrhu, t.j. §42, odst. 2 a dalších. Náš klub má za to, že hranice, které jsou v návrhu stanoveny, jsou příliš vysoké a neodpovídají možnostem vytváření účinně fungujícího poslaneckého klubu v ČNR. Náš klub navrhuje, aby hranice pro účast v prvním skrutiniu byla snížena na 4% pro každou politickou stranu a pokud bude kandidovat koalice, tak na 5%, a budou-li kandidovat více než dvě strany nebo politická hnutí, vždycky připočíst jedno procento.

Dovolím si přednést konkrétní návrh paragrafovaného textu. První odstavec §42 by byl beze změny, druhý odst. by zněl:" Česká volební komise dále zjistí, které politické strany, popř. politická hnutí získaly méně než 4% z celkového počtu platných odevzdaných hlasů."

Odst. 3 by zněl:"Česká volební komise dále zjistí, které koalice politických stran nebo politických hnutí získaly méně než 5% z celkového počtu platných odevzdaných hlasů. Jestliže se koalice politických stran nebo politických hnutí skládá z více než dvou politických stran nebo politických hnutí, připočítává se k uvedeným 5% vždy jedno procento za každou další politickou stranu, nebo politické hnutí, jež jsou členy koalice."

Odst. 4:"Při dalším zjišťování volebních výsledků a přidělování mandátů se již k politickým stranám, politickým hnutím a koalicím, uvedeným v odst. 2 a 3 a hlasům pro ně odevzdaným nepřihlíží."

Tato změna musí být promítnuta do odst. 5, který navrhujeme, aby byl ve znění společné zprávy, ovšem s rozdílem že za slova "sníží postupně" se doplňují slova "o jedno procento až na hranici tří procent" a zbytek odst., tak jak je uveden ve společné zprávě, by se vypustil. To je promítnutí předchozí zásady, kde snižujeme o jedno procento a nikoliv o více procent, jak to odpovídá poslaneckému návrhu.

Druhý návrh, který vychází z poslaneckého klubu ODA, je ponechat 4% pro jednu stranu a 5% pro koalici dvou stran, ale pokud by bylo účastno více stran či politických hnutí v koalici, nezvyšovat o jedno procento, ale o dvě procenta. To je další verze tohoto návrhu.

Poslední návrh, který máme, je k bodu 43, který byl již upraven ve společné zprávě a kde 3 procenta byla nahrazena 10 procenty. Klub ODA navrhuje, aby tato procenta byla stanovena částkou 20 procent, neboť občané, resp. voliči v menších městech a sídlech a jejich kandidáti by byli silně znevýhodněni, tak jak o tom hovořil pan poslanec Payne. Nebude-li schválena tabulka, kterou navrhl pan poslanec Payne, tak námi navrhovaných 20 procent odpovídá přibližně kandidátce s 20 kandidáty, což je průměrná kandidátka do ČNR. Pro kandidátky s vyšším počtem kandidátů samozřejmě by to procento bylo příznivější, ovšem méně příznivé než 10 procent, které se navrhují ve společné zprávě. Žádám proto, aby k těmto návrhům bylo přihlédnuto a abyste naše návrhy podpořili.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Piverku a připraví se paní poslankyně Vorlová.

Poslanec Walter Piverka: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, chtěl bych se vyjádřit za poslance zastupující jednotlivé národnosti v ČNR.

To, co chci říci, nemění nic na předloženém návrhu zákona. Přece jen se však domnívám, že to tu má zaznít. Je to zastoupení národností v jednotlivých parlamentech, které tímto zákonem řešeno není. Může to vést k tomu, že některá národnostní menšina žijící v naší zemi bude muset své problémy řešit zprostředkovaně. Pokud tato skutečnost povede ke vzájemné spokojenosti a pochopení do budoucna, nevím již z hlediska čistě kvalifikované znalosti problematiky. Zdá se však, že současná doba vidí spíše řešení ve stranické příslušnosti než v řešení skutečných problémů.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím paní poslankyni Vorlovou a táži se, zda je přítomen pan poslanec Matějka.

(Je přítomen a vzdává se.)

Poslankyně Milada Vorlová: Vážení pánové poslanci, vystoupení pana poslance Kapusty bylo živoucím dokladem toho, jak je důležité, aby text byl zcela jednoznačný. Týká se to § 42 odst. 3. Pan poslanec Kapusta navrhoval, aby bylo vždycky sníženo procento v písmenu a), potom v písmenu b) a potom v písmenu c). To naprosto není možné! To musí odpovídat odst. 2, což znamená, že snížení musí být jednorázové u písmen a, b, c. Druhé snížení může být potom o další případná procenta. Proto jsem navrhovala formální úpravu toho textu, aby byl zcela jednoznačně vyložitelný.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji a prosím posledního přihlášeného, pana poslance Ortmana.

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane místopředsedo, paní předsedkyně, vážení kolegové, já jsem předstoupil s jedním procedurálním návrhem.

Byla zde přednesena řada pozměňujících návrhů, bezpochyby velice závažných. Já se domnívám, že po tom, co pan předsedající ukončí rozpravu, by bylo vhodné projednávání tohoto bodu přerušit tak, aby se mohly sejít poslanecké kluby.

Následně by se sešlo politické grémium a teprve poté by se mohlo přistoupit k hlasování. Čas, kdy se přikročí k hlasování by se stanovil po dohodě ve sněmovně.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pane kolego, souhlasíte, abych o vašem návrhu nechal hlasovat po skončení rozpravy? (Souhlasí.) Dále má faktickou poznámku z pléna pan poslanec Šuman.

Poslanec Vladimír Šuman: Já se připojuji k návrhu, který přednesl pan poslanec Ortman s tím, že už pro jednání klubů by se měla zpracovat pracovní pomůcka, která bude shrnovat logicky k jednotlivým paragrafům přednesené návrhy.

Domnívám se, že bez toho by jednání nebylo konzistentní.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Dohnala a připraví se pan poslanec Holomek.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, já si nemohu odpustit zpochybnit argumentaci svého předřečníka pana kolegy Palkosky, který pravil, vychází z počtu 20 kandidátů v průměru na jedné kandidátce pro volební kraj. Já jsem si okamžitě spočítal, že to není pravda. Průměrný počet kandidátů, pokud budou všechny kandidátky plně obsazeny, je 32,75 kandidátů.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Holomka.

Poslanec Karel Holomek: Paní předsedkyně, pane předsedající, kolegové a kolegyně, můj příspěvek směřuje k podpoře toho, co zde prohlásil pan poslanec Piverka, k otázce národnostních menšin a jejich zastoupení v příštím parlamentu.

Jestliže konstatujeme, že tento zákon se staví vůči zástupcům menšin nešetrně, tak řekněme, že vůči zástupcům Rómů je to ještě daleko horší. Možná, že si někteří z vás oddechnou v budoucím parlamentu. Ale já jsem si zcela jist, že je to ke škodě věci. Návrhy politických stran převažují nad ochotou naslouchat hlasům, které zaznívají z širšího spektra, než je dáno pouze politickými hledisky. Taková je doba, co se dá dělat.

Má úvaha tedy směřuje na adresu těch, kteří se objeví v příštím parlamentu a měli by se problémem zabývat a snažit se, aby se něco změnilo na tomto smutném faktu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji a konstatuji, že do rozpravy už není přihlášen nikdo. Dovolím si tedy rozpravu uzavřít.

Poslanec Michal Sedláček: Vážený pane předsedající, já bych chtěl poprosit, zda-li by bylo možné neuzavřít ještě rozpravu. Před uzavřením rozpravy by se sešel k návrhu pana poslance Payna ústavně právní výbor. Je to z toho důvodu, aby tento návrh mohl být pozměněn nebo upraven.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dobrá, děkuji. Není nazbyt ministrů, kteří by mohli rozpravu znovu otevřít a tak je třeba vážit, zda rozpravu uzavřeme nebo nikoli. V každém případě tedy schůzi přerušíme. Před tím bych ovšem navrhl hlasování o dvou procedurálních návrzích, resp. o jednom s tím, že bychom přerušili schůzi, hlasovali bychom o návrhu pana poslance Sedláčka, tedy o tom, zda by se měl sejít ústavně právní výbor, zda ho sněmovna pověří zaujmout stanovisko k návrhu pana poslance Payna.

A protože shodou okolností je zhruba doba oběda, využili bychom toho k poobědvání. O návrhu pana poslance Ortmana bychom hlasovali poté, až znovu po obědě zjistíme, zda je hotova pracovní pomůcka, o které byla řeč a o kterou pan poslanec Šuman doplnil návrh pana poslance Ortmana a o tom, zda je již k dispozici stanovisko ústavně-právního výboru. Hlasovali bychom o tom tedy poté, co budou hotové některé materiály, které nám lépe umožní se rozhodnout, na jak dlouho přerušit projednávání tohoto bodu.

V každém případě je však nutno hlasovat o návrhu pana poslance Sedláčka v tom smyslu, že navrhuje sněmovně, aby se usnesla, že pověřuje ústavněprávní výbor vypracováním stanoviska k návrhu pana poslance Payna.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) 34

Kdo je proti tomuto návrhu? - 19

Kdo se zdržel hlasování? - 49.

Z toho vyplývá, že jsme usnášeníschopní o jeden hlas.

Nyní bych zrekapituloval osud některých procedurálních návrhů, které zde odezněly. Byly dva.

Návrh pana poslance Ortmana, který navrhl přerušení projednávání tohoto bodu s tím, aby měly možnost sejít se kluby a poté by se sešlo politické grémium.

Pan poslanec Šuman doplnil tento projekt dalším návrhem, aby již pro jednání klubů byla připravena pracovní pomůcka, která bude reflektovat návrhy vzešlé z této rozpravy.

Přerušuji tedy schůzi do 13.45 h s tím, že pan poslanec Sedláček, pan navrhovatel a další budou pracovat v době, která jim zbude mimo oběd.

(Schůze přerušena do 13.45 h.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pokračujeme v našem jednání odpoledním programem. Slovo předávám panu místopředsedovi Malíkovi.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, jelikož jsem měl připravit materiál pro zprávu a je třeba vytáhnout všechny připomínky a zpracovat je, navrhuji, abychom přerušili projednávání novely volebního zákona s tím, že ještě dnes během odpoledne dostanou všechny kluby příslušnou zprávu, která byla vyžádána, aby ji mohly projednat a hlasovali bychom až zítra ráno. Zároveň doporučuji, abychom pokračovali podle programu v projednávání dalších bodů, abychom neztráceli čas.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za tento procedurální návrh. Hlásí se pan poslanec Hájek.

Poslanec Josef Hájek: Je možné přednést ještě doplňující návrh nebo byla již ukončena rozprava?

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Můžete, pane poslanče, doplňující návrh přednést.

Poslanec Josef Hájek: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, Federální shromáždění přijalo zákon o sdružování v politických stranách a politických hnutích pod č. 424 ze dne 2. října 1991, ve kterém se zavádí institut státního příspěvku, který je politickým stranám na úrovni FS poskytován ve výši úhrnu volebních nákladů. V tomtéž zákoně 424, v § 20, odst. 8 se říká, že poskytování státního příspěvku stranám a hnutím ze státních rozpočtů republik podle výsledků voleb do národních rad upraví zákon národních rad.

Mám rozšiřující návrh v tom smyslu, aby do volebního zákona, který právě projednáváme, byl začleněn nový paragraf 54 a), který bych přečetl:

"Odstavec 1/ Vznikne-li politické straně nebo politickému hnutí vzhledem k posledním výsledkům voleb do České národní rady nárok na úhradu volebních nákladů, mají nárok na státní příspěvek z rozpočtu České republiky a to ve výši odpovídající této úhradě.

2/ Státní příspěvek se vyplácí politickým stranám a hnutím na jejich žádost a v ročních splátkách, nejpozději do konce února.

3/ Dojde-li k rozpuštění České národní rady před ukončením volebních období, poskytne se politickým stranám a hnutím státní příspěvek ve výši úměrné skutečné délce volebního období.

4/ Politická strana a hnutí ztrácejí nárok na státní příspěvek, jestliže ve dvou po sobě jdoucích volbách do České národní rady nezískaly žádný poslanecký mandát v České národní radě.

5/ Za každý měsíc pozastavení činnosti politické strany a hnutí se státní příspěvek, náležející politické straně a politickému hnutí, podle odstavců 1, 2, a 3 snižuje o jednu dvanáctinu. Po dobu pozastavení jejich činnosti se státní příspěvek politické straně a hnutí nevyplácí. Byla-li politická strana a hnutí zrušeny rozhodnutím soudu, jsou povinny vrátit do státního rozpočtu odpovídající část naposledy vyplacené splátky státního příspěvku.

6/ Stranám a hnutím, které kandidovaly v rámci volební koalice, se příslušná částka státního příspěvku vyplácí podle podmínek dohodnutých politickými stranami, jinak rovným dílem."

Zařazením tohoto paragrafu 54 a) se domnívám, že by došlo k žádoucí symetrii v podmínkách na úrovni federace a na úrovni České národní rady.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hájkovi za přednesené návrhy.

Nyní dám hlasovat o procedurálním návrhu, který zde zazněl, abychom projednávání tohoto bodu v této chvíli přerušili, aby skupina navrhovatelů mohla provést sumarizaci vzešlých pozměňovacích návrhů a tato sumarizace, vyhotovená písemně, by byla k dispozici politickým klubům ještě dnes navečer a v projednávání tohoto zákona bychom pokračovali zítra.

Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. (hlasuje se) 96

Kdo je proti? nikdo

Kdo se zdržel hlasování? 4

Kdo nehlasoval? (nikdo)

Dámy a pánové, přerušíme nyní schůzi na 30 minut a pak se sejdeme a buď budeme usnášení schopni a budeme pokračovat anebo nebudeme schopni usnášení a sejdeme se zítra v 9 hodin. Je 14.00 hodin, pokračovat budeme ve 14.30 hodin.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám hlasovat o návrhu pana místopředsedy Malíka o přerušení projednávání bodu, který tento návrh přednesl před zhruba půl hodinou.

Ptám se - kdo souhlasí s tím, abychom přerušili projednávání volebního zákona, ať zvedne ruku? 104.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 7.

Návrh byl přijat, tento bod byl přerušen.

Děkuji pro tuto chvíli zástupcům navrhovatelů i zpravodajům.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP