Středa 19. února 1992

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu poslanci Fiedorovi, prosím pana poslance Sourala, připraví se pan poslanec Matějka, který však není přítomen, tedy ztratí pořadí. Připraví se pan poslanec Frkal.

Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, navrhuji nové znění odst. 3, § 18: "Splnění podmínky uvedené v odst. 1 písm. a) nebo b) se nevztahuje na politické strany, které v posledních volbách do ČNR získaly nejméně 10 tisíc platných hlasů." Navrhované znění považuji za korektní, nezvýhodňuje ani strany, které jsou momentálně v parlamentu, resp. zájmy těch stran, které jsou momentálně mimo parlament, svým způsobem reaguje na skutečnost, že na české politické scéně došlo k určitým posunům, které občané prakticky mohli vzít na vědomí a je třeba to určitým způsobem zohlednit. Děkuji
za případnou podporu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu poslanci Souralovi. Prosím pana poslance Frkala, připraví se pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Frkal: Pane místopředsedo, dámy a pánové, my jsme v klubu poslanců Demokratické strany práce některé připomínky k předloženému návrhu zákona ve znění společné zprávy měli a projednávali, ale protože tady návrhy na změnu těchto paragrafů už zazněly, týká se to především § 42 a § 20 a), nebudeme s nimi zdržovat a vyjádříme svůj názor hlasováním. Mám však za náš klub jeden konkrétní návrh, a to je návrh k bodu 30, kde doporučujeme vypustit ze společné zprávy tuto část věty - za slovem "v České národní radě" vložit slova "poslaneckým klubem". Bod 30 v § 18 odst. 3 by potom zněl - za slova přede dnem vložit slovo vyhlášení. Tak by zněl text společné zprávy. Doporučujeme tuto změnu - vypustit první část věty proto, že podle našeho názoru již tak omezující § 18 těmito dvěma slovy - poslaneckým klubem - zbytečně omezuje a znesnadňuje přístup některých menších politických stran k volbám, a to i stran, které dnes v ČNR mají své zastoupení. Nevidíme také důvodů, proč by v parlamentě a ve sněmovně musela mít každá politická strana svůj politický klub. Vždyť přece tím by došlo k ještě větší roztříštěnosti, proti které dnes vlastně celý tento § stavíme. Tolik návrh.

Potom bych měl dvě další poznámky. První poznámka. Návrh, který pan poslanec Chromý a pan poslanec Dobal původně přednášeli, jsem původně podporovali. Jsme toho názoru, že do budoucna bude potřebí oddělit volby do Federálního shromáždění a do České národní rady. Nebudu zdržovat proč, protože většinu důvodů pan poslanec Chromý tady uvedl. Druhá poznámka je dotaz na předkladatele zákona, zda je zcela zřejmé, na jak dlouho bude podle tohoto zákona, který dnes projednáváme, volena nová ČNR.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Payne, přišla jeho chvíle. Připraví se pan poslanec Balcárek.

Poslanec Jiří Payne: Vážený pane předsedající, vážení poslanci a poslankyně, 13. února jsem rozdal zástupcům politických klubů text nadepsaný Návrh preferenčního systému. Věřím, že jste měli čas v klubu se nad tím zamyslet. Nyní bych chtěl přednést legislativní znění tohoto návrhu. Omlouvám se předem za zdlouhavost, legislativní znění je v té variantě, která obsahuje odkaz na tabulku, tabulka bude mít 55 řádků a budu muset všechny přečíst, aby se staly skutečně návrhem, o kterém můžeme hlasovat. Nyní bude následovat jenom odstavec, který mění § 43, potom budu číst tabulku.

V § 43 by byla vypuštěna druhá věta. Je to §, který se týká uplatňovaní preferenčních hlasů. Byla by nahrazena větou "Mandát obdrží nejdříve ten z kandidátů, který získal větší procento přednostních hlasů než stanoví pro počet kandidátů na kandidátní listině příloha II tohoto zákona, která tvoří jeho součást". To je konec tohoto pozměňovacího návrhu. Na konec paragrafu 43 by se dále doplnila věta - "Je-li na kandidátní listině méně než 5 kandidátů, k přednostním hlasům se nepřihlíží". Chtěl bych upozornit, že tato věta by mohla zůstat v § 43 i za předpokladu, že by mé ostatní návrhy nebyly přijaty. Domnívám se, že při méně než 5 lidech na kandidátce preferenční hlasy nemají smysl. Dále musím přečíst příslušnou tabulku, která byla vypracována na základě jakési matematické, statistické úvahy. Zároveň z této tabulky vyplývá, že 10-ti procentní hranice pro uplatnění preferenčních hlasů odpovídá přibližně 40-ti členné kandidátce. Což je zhruba průměrná velikost maximálních kandidátek, jaké máme, uvedeny v příloze I dosavadního volebního zákona. Znamená to tedy, že víceméně hladina preferenčních hlasů je u průměrně velkých kandidátek při 40 kandidátech na kandidátce - v těchto průměrných příkladech - hladina 10-ti procentní, jak je navrženo ve společné zprávě. Na rozdíl od tohoto průměru, pro kandidátky, které jsou menší, ať již z důvodu, že strana neobsadila všechna možná místa, nebo z důvodu, že v mnohém volebním kraji mohou volit méně kandidátů než 40, nebo naopak v případech opačných více, se stanovuje jiné procento než oněch 10 %. Takže další pozměňovací návrh zní v tom smyslu, že by příloha zákona byla označena jako příloha I a za ní by byla doplněna další příloha, která by byla nadepsána Příloha II k zákonu č. 55/1990 Sb.

A nadpis této přílohy by byl: Minimální procento přednostních hlasů z celkového počtu hlasů odevzdaných pro politickou stranu, potřebné pro jejich uplatnění. Tato příloha by obsahovala dva sloupce, z nichž první sloupec by byl nadepsán: Počet kandidátů na kandidátní listině. Druhý sloupec by byl nadepsán: Minimální procento přednostních hlasů kandidáta z celkového počtu hlasů odevzdaných pro politickou stranu.

A nyní se omlouvám, budu číst sloupec čísel při 5 kandidátech na kandidátní listině by tabulka obsahovala 80,0 %

při 6 kandidátech 66,7 %

při 7 kandidátech 57,1 %

při 8 kandidátech 50,0 %

při 9 kandidátech 44,0 %

při 10 kandidátech 40,0 %

při 11 kandidátech 36,4 %

při 12 kandidátech 33,3 %

při 13 kandidátech 30,8 %

při 14 kandidátech 28,6 %

při 15 kandidátech 26,7 %

při 16 kandidátech 25,0 %

při 17 kandidátech 23,5 %

při 18 kandidátech 22,2 %

při 19 kandidátech 21,1 %

při 20 kandidátech 20,0 %

při 21 kandidátech 19,0%

při 22 kandidátech 18,2 %

při 23 kandidátech 17,4 %

při 24 kandidátech 16,7 %

při 25 kandidátech 16,0 %

při 26 kandidátech 15,4 %

při 27 kandidátech 14,8 %

při 28 kandidátech 14,3 %

při 29 kandidátech 13,8 %

při 30 kandidátech 13,3 %

při 31 kandidátech 12,9 %

při 32 kandidátech 12,5 %

při 33 kandidátech 12,1 %

při 34 kandidátech 11,8 %

při 35 kandidátech 11,4 %

při 36 kandidátech 11,1 %

při 37 kandidátech 10,8 %

při 38 kandidátech 10,5 %

při 39 kandidátech 10,3 %

při 40 kandidátech 10,0 %

při 41 kandidátech 9,8 %

při 42 kandidátech 9,5 %

při 43 kandidátech 9,3 %

při 44 kandidátech 9,1 %

při 45 kandidátech 8,9 %

při 46 kandidátech 8,7 %

při 47 kandidátech 8,5 %

při 48 kandidátech 8,3 %

při 49 kandidátech 8,2 %

při 50 kandidátech 8,00 %

při 51 kandidátech 7,8 %

při 52 kandidátech 7,7 %

při 53 kandidátech 7,5 %

při 54 kandidátech 7,4 %

při 55 kandidátech 7,3 %

při 56 kandidátech 7,1 %

při 57 kandidátech 7,0 %

při 58 kandidátech 6,9 %

při 59 kandidátech 6,8 %

při 60 kandidátech 6,7 %

Děkuji, že jste měli tu trpělivost vyslechnout komplikovanou tabulku.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu poslanci Paynovi.

Poslanec Jiří Payne: Ještě bych chtěl dodat, že text nechám rozmnožit pro každého poslance, abyste se nad tím mohli zamyslet.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Balcárka, nechť se připraví pan poslanec Fröhlich.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážený pane místopředsedo, vážená paní předsedkyně, vážené dámy a pánové, jenom krátce ke třem bodům. Moje příspěvky se budou vázat k tomu podle mého svědomí a podle toho, že si myslím, že by bylo demokratičtější, aby tady - bude to příspěvek do diskuse, který naváže na pana poslance Chromého, aby ty volby byly daleko demokratičtější.

Za prvé bych chtěl podpořit návrh paní poslankyně Vorlové, že by bylo na místě umožnit volby i vojákům i dalším ozbrojeným složkám i v obcích, kde je méně než 5 tisíc obyvatel. Čili bych chtěl plně podpořit ten její požadavek, tak jak jej ona zformulovala.

Za druhé, a to je stanovisko nejen tří jmenovaných výborů, nepřijatých připomínek k bodu 59 § 42 odst. 2 písm. a), b), c), čili výboru národohospodářského, výboru pro obchod a cestovní ruch, kde jsem zařazen, výboru petičního, pro právní ochranu a bezpečnost, ale také našeho klubu poslanců HSD SMS, že by bylo daleko demokratičtější, aby tam byly - to jsou ta procenta 3, 5 a 7, pro to bych chtěl zahorovat, že by to neznesnadňovalo přístup některých menších politických stran do parlamentu, že by v podstatě celý ten volební proces byl demokratičtější, že by se do parlamentu dostaly i menší strany, což zaboduje jistě, jak všichni uznáte, proti možnému budování nové totality.

Teď k návrhu pana poslance Chromého. Bohužel lituji, že se nedostal jako řádný návrh, že je pouze možnost k tomu diskutovat. Náš klub je jedním z těch klubů, kde tento návrh probírán nebyl. Bohužel jsme se nesešli, pan poslanec Chromý tam našel dva poslance, mne, jednoho z nich, čili jsme to prodiskutovávali soukromě. Já se ovšem domnívám - předesílám, že není třeba - tady to už zaznělo - převzít celý federální zákon tak, aby byl náš český volební zákon stejný. To není vůbec třeba kopírovat. Čili bych byl pro ty odchylky, které tady byly naznačeny pro zvýraznění vazby mezi občanem a voličem. Uvědomte si tuto situaci. Může nastat taková situace dejme tomu v dubnu, kdy můžeme být i neusnášeníschopní. Já bych moc prosil všechny poslance předem, aby tady byli v době, kdy se bude projednávat zákon o zemské samosprávě, nejenom zákon o regionech a o statutárních městech. My můžeme být opravdu v takové historické patové situaci, že už nebude existovat, nebo nebude fungovat federál, bude naprosto zablokovaný, bude tady takový určitý právní chaos.

Ono by prospělo, kdybychom měli možnost fungovat v parlamentu až do toho října, a v klidu si připravit i na základě panem Stibicem minule navrhovaného návrhu zákona do zemských sněmů tento volební návrh zákona a spojit volby do České národní rady v říjnu i s volbami do zemských sněmů. Nechci předbíhat, ale může se ukázat, že tato sněmovna podpoří tento nával práce a že projde a bude čas připravit v klidu všechno tak, abychom mohli odevzdat to své penzum, abychom nebyli napadáni svými voliči, že jsme nedokázali nejenom přijmout ústavu, že jsme nedokázali nejenom koncepčně přijmout ani žádný zákon k místní správě, že by za námi zůstala určitá práce v tomto smyslu, že bychom nezdebaklovali, že bychom nebyli neusnášeníschopní, že bychom to dotáhli do konce v klidu až do toho ... Ono to bude chtít ještě několik zákonů, to je zcela jasné a máme to nakonec v tom usnesení z 2. července m. r., že jsme povinni spolupracovat s vládou na tom, aby bylo naplněno programové prohlášení vlády v tomto smyslu.

To znamená zemské sněmy, zemské zřízení tak, aby vyhovovalo i Čechům, nejen Moravě, která čeká na svou rehabilitaci dodnes. Čili z toho důvodu si troufám tvrdit, že toho možná budeme litovat, že jsme to nezařadili dnes jako požadavek, protože to bereme pouze jako nějakou akademickou debatu, ke které se můžeme nebo nemůžeme vyjadřovat. Já si myslím, že budeme třeba litovat, že tady ten požadavek nastolen nebyl po jednání s těmi ..., že se proti tomu postavily, tak jak říkal pan poslanec Chromý tři kluby, které sdružují většinu poslanců, a tím to zablokovaly.

Děkuji.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu poslanci Balcárkovi a rosím pana poslance Fröhlicha. Připraví se paní poslankyně Vorlová.

Poslanec Vladimír Fröhlich: Vážený pane místopředsedo, vážená Sněmovno, za klub Občanského fora - nezávislých navrhujeme v rámci společné zprávy k bodu 61 k § 43 nahradit slova "deset procent" za "pět procent", pokud jde o klausuli preferenčních hlasů, protože jsme přesvědčení o tom, že to bude vyhovující pro menší města a další menší okrsky.

Dále bych chtěl předložit zpětně návrh, aby v bodu 34, §20 a), odst. 2 byla vypuštěna slova "... a byla pozastavena její činnost" to se týká politických stran a pozastavení jejich činností. Proč ? Protože může se stát, a nikdo nemůže tuto alternativu vyloučit, že se pozastaví činnosti na základě ne zrovna korektních indicií jakékoliv politické straně a soudním způsobem se zjistí, že to bylo neopodstatnělé, a v tomto případě tato politická strana se nemůže zúčastnit voleb. Tady byl dán návrh na to, že by v tom případě ČNR vyhlásila nějaké volby 90 dní předem atd., což je příliš drahé, a proto si myslím, že pro ušetření jako takové, aby k tomuto nedocházelo, by bylo dobré aby se pozastavení činnosti z toho vypustilo.

Pak jsem chtěl ještě předložit zpětně svůj vlastní pozměňující návrh, aby se snížila klausule procentního splnění povinnosti u politické strany na 3%, u dvou až tří politických stran na 5% a u čtyř a více politických stran na 7%. Čili je to snížení. Proč ? Protože je třeba si uvědomit také další věc. Byly námitky, ve výboru pro obchod a cestovní ruch, že by tak mohlo dojít k velkému drobení poslanců a drobení politického spektra ČNR. A že by to mohlo přinášet jakýsi nástin tzv. polského komplexu. Já o tom nejsem přesvědčen z toho důvodu, protože už dneska se začínají projevovat tyto momenty, že drobné politické strany nebo menší politické strany se budou snažit jít do voleb skutečně samostatně, právě k vůli té 5-ti procentní klausuli a je potřeba si uvědomit, že silné politické strany budou mít tím pádem snížený počet voličů a je potřeba si hlavně uvědomit, že pak ty silné politické strany tím, že budou mít snížený počet voličů, mohou ve finálním výsledku mít zcela opačný výsledek, který by mohl být i rizikovým faktorem.

Tuto důležitou věc je potřeba si uvědomit. Je potřeba si uvědomit, o jaké silné politické strany jde o jakou možnost odčerpání získání voličských hlasů jde a jakým způsobem polarizace se může potom ve finálním výsledku, když se vyhodnotí volby objevit.

Děkuji vám za pozornost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP