Středa 19. února 1992

Za třetí, tato a další připomínky se týkají tisku 572. Stylistická úprava § 18 v odst. 1: u první věty na str. 7 navrhuji změnit: "Ke kandidátní listině politická strana připojí prohlášení, že má nejméně 10 tisíc individuálních členů. V případě, že tuto podmínku nesplňuje, připojí petici požadující, aby tato politická strana kandidovala, ..." Čárka zde chyběla a v následujícím případě zase přebývá. Je to § 21 A na str. 9 dole: "Při rozdělování mandátů (čárka zde být nemá) se k takové politické straně nepřihlíží."

Za páté, tato jediná připomínka se mi zda závažnější. Týká se § 27. Je to bod 46 na str. 11, který říká, že těsně před volbami se již nesmí provádět volební agitace a také se nesmí poškozovat jiné strany nebo kandidáti "a to slovem, písmem, zvukem i obrazem ve veřejných sdělovacích prostředcích, budovách, kde sídlí okrskové volební komise a jejich bezprostředním okolí." Budí to dojem, že na jiných místech mohou klidně protivníky očerňovat dál! Navrhuji, aby konec věty zněl: "... ve veřejných sdělovacích prostředcích a ve veřejně přístupných prostorách." Dosavadní konec věty počínaje slovy "... v budovách ..." by se vypustilo.

Za šesté, § 29 odst. 2 na str. 12 v bodě 47 má na šestém řádku shora chybějící čárku za slovem "chybějící".

U § 42 bod 59 na str. 13 navrhuji k poslední větě odst. 2 udělat za poslední slovo čárku a pokračovat "pokud není nutný postup podle odst. 3 tohoto paragrafu."

Za osmé, k tomuto § 42 v odst. 3 na str. 14 - v zájmu toho, aby bylo slovo "postupně" jednoznačně vyložitelné - navrhuji u všech tří pododstavců (a, b, c) doplnit před slova "na hranici" slova "případně při druhém snížení." Celá formulace tedy bude znít "Na hranici 4 procent, případně při druhém snížení na hranici 3 procent." Obdobně navrhuji postupovat u pododstavce b a c.

Za deváté, § 49 odst. 4 na str. 15 v bodě 65 má chybějící čárku mezi slovy "pozastavena" a "po dobu pozastavení atd."

Pro úplnost uvádím, že je ještě jedna chyba v důvodové zprávě, ale to předám písemně.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Chromého, připraví se pan poslanec Kasal.

Poslanec Heřman Chromý: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno! Dovolte mi učinit několik poznámek. Jak možná mnozí z vás víte, s panem poslancem Líbalem jsme před několika dny učinili návrh poslaneckým klubům, který byl prezentován jako návrh na odložení voleb do ČNR.

Rád bych vás seznámil s naším jednáním v poslaneckých klubech, protože máme za to, že přestože jsme některá opatření včetně zaslání našeho prohlášení, včetně zdůvodňující třístránkové zprávy klubům předali, nepodařilo se - nevím, zda v organizačním aparátu, nebo přetížeností jednotlivých předsedů poslaneckých klubů - všem paním poslankyním a pánům poslancům naše důvody, vedoucí k tomuto kroku, doručit.

Nejdříve bych vás velmi stručně informoval, že jsme o tomto našem kroku jednali celkem v sedmi poslaneckých klubech, z toho ve čtyřech klubech byl vysloven s naším návrhem nesouhlas, ve dvou klubech byl vysloven souhlas, v dalších klubech jsme jednali jen s jednotlivými členy, kteří vyjádřili buď menší, nebo větší pochopení pro náš návrh.

Tím prakticky předesílám, že z procedurálních důvodů na tomto návrhu nebudeme trvat už proto, že proti se vyslovili v podstatě tři nejsilnější poslanecké kluby, a to klub OH, klub ODS a klub KSČM, kde jsme, když jsme to analyzovali, konstatovali určitou shodnou argumentaci.

Zároveň bych chtěl také vysvětlit, proč jsme tento návrh předložili až teprve nyní. Jednali jsme pod určitým časovým tlakem a zjištěním, že přestože jsme chtěli zachovat proporcionální systém, tedy ten tradiční zákon, tak pro zvýraznění vazby mezi voličem a občany jsme chtěli, aby i do tohoto zákona byly zapracovány jednomandátové volební obvody, což by při systému poměrného zastoupení bylo možné. Zjistili jsme při projednávání s pracovníky ministerstva vnitra, že tato záležitost je v podstatě záležitost technická, která vyžaduje dva až tři měsíce. A zde se v podstatě zrodil i důvod našeho nejdříve váhání, a potom rozhodnutí poslaneckým klubům tuto alternativu navrhnout.

Dospěli jsme totiž k tomu, že nynější model konzervuje a petrifikuje v podstatě dřívější centrální model státní politiky.

Domníváme se, že by volby do ČNR, do nižších zákonodárných sborů měly být v každém případě oddělené, měly by proběhnout ve dvou termínech, a to proto, že činnost zákonodárného sboru je daleko více spjata s činností zastupitelstev, okresních úřadů i orgánů státní správy a stávající model poměrného zastoupení tuto spjatost nepostihuje. To je jeden ze základních důvodů, který nás vedl k našemu rozhodnutí.

Důvody, které zazněly proti tomuto návrhu byly povýtce politické než věcné. Naopak jsme konstatovali, že pokud se v diskusi hovořilo o věcnosti důvodů, náš záměr oddělit tyto volby, rozlišit i délku volebního období, nenarazil na zásadnější námitky. Proto jsme vcelku i s tím, jak diskuse proběhla, spokojeni. Domníváme se, že k tomuto rozhodnutí, pokud chceme skutečně obhajovat politiku a vyjít vstříc občanovi, je to dílčím krokem. Můžeme se snad jenom přít, jestli nyní, nebo teď. Domníváme se, že pokud se tak stane později, bude to ještě těžší a daleko více nákladnější než nyní.

Důvody, které právě zazněly, s ohledem na veřejné mínění, které by tuto skutečnost v podstatě pochopilo jen jako další prodlužování si příjemných životů a příjemných poslaneckých platů, případně, jako další zatížení státního rozpočtu, můžeme spíš opět považovat za určité nedorozumění, které se bohužel tady během dvou let mezi poslaneckými shora a občany vytvořilo, a které je odrazem i jejich nedůvěry k nám a vlastně určitého nezájmu nebo nepochopení naší práce.

Tento krok, který jsme chtěli uč:nit, měl být právě tím krokem, který by měl být tou první vstřícnou vlaštovkou, jak tuto nedůvěru překonat. Jsme přesvědčeni, že k tomu skutečně dojde. Spíše tyto oponentní důvody jakoby potvrzovalo to nedorozumění, které tady vzniká, a které je samozřejmě způsobeno i tím, že dnešní veřejné mínění je přece jen tvořeno - a tady se omlouvám - vydavateli vlivných deníků, s kterými jsme náš návrh samozřejmě neprojednali - těm se tímto omlouváme - protože oni toto veřejné mínění skutečně tvoří, a ne vždy podle toho, jak bychom si ne my přáli, ale jak by chtěla být informována veřejnost.

To zjišťuji ze svého pravidelného každotýdenního a někdy i každodenního styku s občany při vysvětlování různých záležitostí právě prostřednictvím informací, které podává tisk.

Pokud jsme i proti tomuto návrhu zákona tak, jak byl předložen, tak hlavně proto, že v té podobě, jak byl přijat ve FS bohužel nepodporuje a neprohlubuje pluralismus politických stran, naopak z něho dosti nápadně ční pochopitelná snaha stávajících parlamentních stran po udržení si toho prostoru nebo té moci, kterou nyní mají. Mám na mysli tím onu klausuli, která vlastně připouští k volbám do FS pouze ty strany, které mají deset tisíc členů.

I zde si myslím, že je i určitý omyl v tom, že tato klausule, která má stabilizovat politickou scénu, nebo vést k její menší roztříštěnosti se může obrátit proti záměrům těch, kteří tuto klausuli vlastně takto přijali.

Důvodem našeho rozhodnutí bylo především oddělení voleb a pokud možno zvýraznění vazby mezi voličem a občanem, což si myslím, že je v kompetenci naší politické odpovědnosti a ony čtyři měsíce by měly být tím časem k tomu, že i ve vztahu k české ústavě bychom mohli daleko zodpovědněji posoudit i délku volebního období, kterou bychom potom jednoznačně i rozlišili postavení republikového zákonodárného sboru a federálního sboru.

Takže znovu závěrem konstatuji, že od svého návrhu ustupujeme, ale důvody, které jsem zde vznesl, výtky proti navrhované novele volebního zákona jsou zároveň důvody, které mě vedou k tomu, že pro tento zákon hlasovat nemohu a také nebudu.

Děkuji za pozornost.

(Potlesk).

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, prosím pana poslance Kasala a pana poslance Sapáka, ať se připraví.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane místopředsedo, dámy a pánové, rád bych vás seznámil s názorem politického Klubu KDU k právě projednávané novele volebního zákona.

Ještě ovšem dříve, než vám sdělím stanovisko a určité návrhy našeho poslaneckého klubu, nedá mi, abych nereagoval na svého předřečníka, na pana poslance Chromého.

I v našem klubu jsme se vážně zabývali náměty, které poslanecká dvojice přednesla v našem poslaneckém klubu a musím říci, že jsme se rovněž kromě těch již zmíněných poslaneckých klubů s nimi neztotožnili a v čem si myslím, že je třeba reagovat na vystoupení pana poslance Chromého. Předpokládám, že pan poslanec Chromý to nemyslel zcela vážně, když rozdělil zákonodárné sbory na vyšší a nižší. Těmi nižšími zákonodárnými sbory myslel zřejmě národní rady. Dovolil bych si proti tomu velmi vážně protestovat.

(Potlesk).

Nyní tedy ke stanovisku našeho poslaneckého klubu. My jsme uvítali způsob, jakým byl připravován tento volební zákon, souhlasíme se základními principy, ale máme několik pozměňovacích návrhů, které se týkají tolik diskutovaných záležitostí, které moji předřečníci někteří vzpomenuli a určitě ještě i řada z těch, kteří vystoupí po mně a rovněž se o nich zmíní. Máme za to, že uzavírací klausule, tak jak je řešena v § 42 by měla doznat určité změny. Poslanecký klub KDU souhlasí s tím, aby základ pro jednu politickou stranu nebo pro jedno politické hnutí byl 5 %. Nicméně nedomníváme se, že je spravedlivé, aby další dvě politické strany byly postiženy, nebo přítomnost dalších dvou politických stran dvěmi procenty a čtvrtá politická strana aby vážila 3 %. Takže navrhujeme, a budou to dva návrhy, aby sněmovna hlasováním rozhodla o tom: 1. zdali každá další strana účastnící se voleb na kandidátce s jinou politickou stranou by vážila stejně, aby prostě nárůst. procent byl rovnoměrný. Pokud sněmovna rozhodne, že by to bylo spravedlivé, tak navrhujeme, aby bylo hlasováno prvně o tom, aby ten nárůst činil za každou politickou stranu 2 %. V případě, že tento návrh neprojde, tak za každou politickou stranu jedno procento.

Další náš pozměňovací návrh se týká § 43 - preferencí a využívání preference. Souhlasíme se všemi těmi, kteří se domnívají, že 3 % tak, jak jsou v zákoně FS by mohly způsobit řadu problémů a i něco, co snad ti, kteří pro ty 3% hlasovali, ani dostatečně nezvážili. Nicméně domníváme se, že ani 10 %, navrhovaných ve společné zprávě, plně nezpůsobí všechno to pozitivní, co si od preferencí slibujeme. Proto navrhujeme, aby se sněmovna hlasováním rozhodla postupně v následujícím pořadí, zdali § 42 a 43 by byl to číslo 25, potom 20, potom 15 a poté 12 %.

Domníváme se, že % mezi 20-ti a 30-ti procenty pokrývalo všechny potřeby, které jsou důvodem pro snížení těch původních 50 %, na druhé straně dává voličům dostatečnou možnost, aby na kandidátkách preferovali ty, kteří si to opravdu zaslouží.

Tolik tedy návrhy našeho poslaneckého klubu.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, ještě než dám slovo panu poslanci Sapákovi, tak se s faktickou poznámkou hlásí pan poslanec Chromý, který se patrně chce sněmovně omluvit.

Poslanec Heřman Chromý: Naopak, rád bych se vrátil k poznámce pana místopředsedy Kasala a zároveň já se mu zároveň omlouvám a i vám sněmovně, že tak trochu zdržuji projednávání tohoto volebního zákona. Chtěl bych dokladovat, když mluví o vyšší a nižší .... chtěl bych to dokladovat, že cílem tohoto kroku bylo právě jisté zrovnoprávnění nebo učinění nezávislosti těchto dvou orgánů. Když projednáváme tento návrh zákona, který bude prakticky platit pro všechny tři zákonodárné sbory v jeden den, jeden volební zákon, tak jsme prakticky v některých věcech limitování právě tou federální normou.

My nemůžeme, jak jsem se to zde snažil byť neuměle naznačit, do systému poměrného zastoupení zapracovat mandátové obvody, protože samozřejmě by to kladlo daleko větší nároky na voliče, kteří by přicházeli k urnám a volili by podle dvou různých volebních systémů.

Pane místopředsedo, nezlobte se na mě, právě teď naše postavení je v jakési návaznosti, posloupnosti nebo podřazenosti pod Federálním shromážděním nebo pod ovlivněností tohoto navrženého zákona. K samotnému projednávání v klubech bych konstatoval, že v klubu KDU byla tato diskuse věcná, klidná a vstřícná.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji za tuto nefaktickou poznámku a prosím pana posl. Sapáka, aby se ujal slova. Připraví se pan posl. Kapusta.

Poslanec Jan Sapák: Pane předsedající, dámy a pánové, poslední novely volebních zákonů byly motivovány především zvýrazněním role voličů. Zvláště to platí o návrhu volebního zákona prezidenta ČSFR. Klub Občanského hnutí rozhodně podporuje zachování tříprocentní hranice účinnosti preferenčních hlasů potřebných k posunutí kandidáta v pořadí na kandidátní listině. Preference s touto hranicí účinnosti jsou nástrojem, kdy voliči mohou efektně projevit svou vůli a postoj vůči jednotlivých osobnostem. Strany budou při této hranici účinnosti nuceny bedlivěji zvažovat kompozici kandidátních listin pro to, aby byly v souladu s míněním a vůlí voličů. Vliv stranických aparátů dostane účinnou protiváhu. Voličské zázemí bude muset být bedlivěji sledováno. Hlavní námitky proti této hranici, např. větší zázemí kandidátů z velkých měst nebo příležitost k nespoutanému lokálnímu populismu máme za zcela neprokázané.

Preference motivované lokálním populismem se v minulých volbách neobjevila ani v jediném případě. Pokud jde o kandidáty z velkých měst, naopak se potvrzuje, že jsou to aparáty stran, které kandidátky sestavují a jednoznačně přitom upřednostňují kandidáty z velikých měst. Upozorňujeme, že v České národní radě je např. 2,1 krát více poslanců bydlících v Praze, 2,1 krát více poslanců bydlících v Brně a dokonce 3,4 krát více poslanců bydlících v Olomouci, než by byla normální mandátová míra těchto měst nebo chcete-li, než by bylo zvoleno poslanců v jednomandátových obvodech těchto měst. Žádný z těchto poslanců nezískal mandát na základě preferenčních hlasů, nýbrž naopak, všichni se stali členy parlamentu v první řadě na základě vůle těch, kteří komponovali kandidátní listiny. Dodávám, že větší podíl poslanců mají jiná větší a střední města.

Jsme přesvědčení, že zmíněný způsob aktivních preferencí s tříprocentní hranicí účinnosti ve svém výsledku v praxi výrazně přispěje k rovnoměrnému rozložení mandátů na území volebního kraje. Je to rys výrazně demokratický a přispívá nepochybně k větší aktivitě občanů a k větší účasti ve volbách.

OH je ovšem připraveno vyjít vstříc diferenciaci této hranice, pokud jde o jednotlivé volební kraje. Klub OH také rozhodně podporuje zachování těch procentuálních hranic uzavíracích klauzulí, jak byly přijaty v zákoně o volbách do FS, tj. 5 % pro jednu stranu, 7 % pro koalici tří až čtyř stran a 10 % pro koalici čtyř a více stran. Děkuji za pozornost.

Poslanec Jaromír Kapusta: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych přednesl pozměňovací návrh k § 42, tj. postup politických stran do prvního skrutinia, odst. 4.: "Zjistí-li Česká volební komise, že požadavek podle odst. 2 nesplnily více než dvě politické strany, hnutí, případně jejich koalice, sníží se stanovená procentní hranice tak, aby se umožnil postup do prvního skrutinia alespoň 3 politickým stranám, hnutím či koalicím, postupně

A) o 1 % nejprve u samostatně kandidujících stran, nestačí-li to,

B) sníží se o jedno procento u koalicí dvou až tří polit. stran a jestliže by ani toto nestačilo,

C) sníží se o jedno procento u koalice čtyř a více stran. V případě, že by se ani potom nedosáhlo zastoupení tří stran v prvním skrutiniu, opakoval by se obdobný postup, avšak se snížením původně stanovených klauzulí o dvě procenta.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím, aby se pan poslanec Homola ujal slova. Připraví se pan posl. Fiedor.

Poslanec František Homola: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, chtěl bych předložit pouze jeden pozměňovací návrh - jedná se o položku 43 v poslaneckém návrhu, § 27, odst. 4, který bude zařazen jako nový. Dovolte, abych ho citoval: "Není dovoleno používat místního rozhlasu k volební agitaci polit. stran s výjimkou pouhého oznamování konání volebních shromáždění." Myslím, že je to v jisté míře omezování iniciativy místních politických sil a také to omezuje kandidáty, poslance i voliče.

Omezuje paletu působení pro obě strany. Tato možnost by neměla tedy být voličům nebo poslancům upírána. Proto doporučuji, aby položka 43, § 27, odst. 4 byla z tohoto poslaneckého návrhu volebního zákona zrušena. Děkuji vám za podporu i porozumění.

Poslanec Jiří Fiedor: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych hovořit o § 2, odst. b), kde se zakazuje lidem ve výkonu trestu odnětí svobody možnost volit. Chtěl bych v této souvislosti vznést pozměňovací návrh, a to tak, že by v § 2 za písmenem b) byla vypuštěna slova "ve výkonu trestu odnětí svobody" tzn., že by § 2 odst. 3 zněl: "Překážkou ve výkonu volebního práva je zákonem stanovené omezení osobní svobody z důvodů ochrany zdraví lidu." To by znamenalo, že by bylo vypuštěno pouze písm. "a" a závorka. Dále v této souvislosti je třeba doplnit § 7 odst. 5 a to, tak, že za slova "vazba" by se doplnilo "nebo trest odnětí svobody".

Chtěl bych v této souvislosti upozornit, že zde nedochází ke kolizi s Listinou lidských práv, jak předeslal pan posl. Sedláček, nicméně Listina lidských práv praví, že člověk má být omezen na svých právech pouze v nezbytně nutné míře. Domnívám se, že tito lidé byli na svých právech omezeni na základě konkrétních zákonů, za konkrétní trestné činy, které spáchali.

Nevidím důvod, proč bychom je měli omezovat více. Pokud se týká kolize s federálním zákonem, tu také nevidím jako opodstatněnou, neboť se nedomnívám, že bychom český volební zákon měli přijmout ve zcela totožné podobě jako je zákon federální. Technické problémy, které by zde nastaly, jsou také neopodstatněné. Lidé ve výkonu trestu by měli možnost volit do ČNR. Je tady sice možná námitka, že v českých věznicích jsou také slovenští občané, nicméně ti by byli z možnosti volby vyloučeni a možnost volit do ČNR by měli pouze občané České republiky.

Děkuji za pochopení.

(Potlesk v části sálu.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP