To konstatuje i usnesení č. 218/92 výboru
pro vědu vzdělání a kulturu České
národní rady ze dne 13. 2. s tím,
že návrh pana ministra Vopěnky je v rozporu
se zákonem České národní rady
č. 105/91 § 29 odst. 2, neboť na rozdíl
od něj nepředpokládá vůbec
zákon o akademii. Přitom plán legislativních
prací vlády České republiky předpokládá
předložení zásad tohoto zákona
do konce února 1992. Stejně tak nebyly dosud ve
vládě České republiky projednány
zásady zákona o vědě a technologii,
ačkoliv jejich projednání bylo v legislativním
plánu už v roce 1991. Naléhavá potřeba
urychleného projednání těchto zásad
byla obsahem i interpelace posl. Jana Květa, tisk 423 a
byla též součástí usnesení
pléna České národní rady -
zákon o státním rozpočtu České
republiky ze dne 22. 12. m. r., po připomínce
posl. Pavla Klenera.
Důsledky tohoto zdržení jsou pro akademii jako
významnou součást české vědy
mimořádně nepříznivé.
Akademie je dosud federální institucí, kterou
není možno podle současných zákonů
zcela restrukturovat. Federální shromáždění
nemůže, vzhledem ke kompetenčnímu zákonu
č. 556/90 prodloužit platnost dosavadního zákona
o České akademii věd. Pokud nebudou České
národní radě předloženy zásady
zákona o České akademii věd a umění
před 15. 3. 92, Česká národní
rada nebude moci tyto zásady projednat v tomto volebním
období a akademie by mohla zaniknout k 31. 12. 92, kdy
končí platnost dosavadního federálního
zákona o Československé akademii věd.
Obáváme se rovněž, že nebudou-li
v České národní radě ještě
v tomto volebním období projednány zásady
zákona o vědě a technologii, nebude moci
ani tento zákon vyjít včas, tj. nejpozději
do konce roku 1992 s účinností od 1. 1. 1993.
Tím se vzhledem k červnovým volbám
stává nereálné přijetí
zákona o České akademii věd a umění
do konce roku 1992. Nebude možno připravovat věcné
ani finanční zajištění České
akademie věd pro následující rok.
Tak by nastalo v lednu 1993 právní vakuum a rozklad
Československé akademie věd se všemi
plynoucími důsledky sociálními i ekonomickými
i s negativním dopadem na českou vědu a vzdělanost.
To si úspěchy české vědy a
umění i bez uvádění přídomků
nezaslouží. Téměř 10 tisíc
vysoce kvalifikovaných pracovníků přestane
plnit své úkoly, množství mezinárodních
kontaktů a závazků bude násilně
přerušeno. Po léta budované týmy
a vědecké školy se rozpadnou. Došlo by
k výraznému úniku mozků nejen do zahraničí,
ale i do řady náhradních profesí,
kde kvalifikace těchto pracovníků nebude
racionálně využita. Důsledky se sice
neprojeví okamžitě, ale v průběhu
několika let, v dlouhodobém oslabení intelektuálního
a v důsledku toho i hospodářského
potenciálu České republiky. Takové
hospodaření s duševním bohatstvím
národa, k němuž věda patří,
považujeme za neuvážené a politicky neodpovědné.
Žádáme proto vládu České
republiky, aby ve světle těchto okolností
znovu uvážila své rozhodnutí ze 12.
2. 92 a na své nejbližší schůzi
obnovila projednávání zásad zákona
o České akademii věd a umění
a splnila legislativní plán, tj. předložila
tyto zásady k projednání České
národní radě do konce února 1992.
Dále žádáme stejně naléhavě
vládu České republiky, aby návrh zásad
zákona o vědě a technologii předložila
k projednání České národní
radě do 15. 3. 92, tj. bez dvou týdnů a jednoho
roku od původně stanoveného termínu.
Odpověď očekáváme do pátku,
tj. 21. 2. t. r. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
pane poslanče.
Nemusím konstatovat, že vláda není přítomna.
Já osobně nepovažuji za důvod nepřítomnosti
vlády ani to, že se dnes koná zasedání
vlády, ale v každém případě
navrhuji hlasovat, aby to, oč jste požádal,
bylo sněmovnou akceptováno, tzn. že bude patrně
věcí vlády, jak zjistí, že je
naléhavě interpelována.
Kdo souhlasí s tím, aby interpelace poslanců
KDU na vládu České republiky ve věci
projednání zásad zákona o České
akademii věd a umění byla považována
za naléhavou a aby byla stanovena lhůta pro odpověď
na tři dny, nechť zvednu ruku. 101.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 8.
Návrh pana poslance Smělíka byl přijat.
Dalším bodem schváleného pořadu
této schůze je Návrh skupiny poslanců
České národní rady, Zdeňka
Malíka a dalších, na vydání zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 54/90 Sb., o volbách do České národní
rady ve znění zákonů České
národní rady č. 221/90 Sb. a 435/91
Sb. Návrh zákona byl rozdán jako sněmovní
tisk 572 a společná zpráva výborů
jako sněmovní tisk 568.
Prosím již připraveného pověřeného
zástupce skupiny poslanců pana místopředsedu
Malíka, aby se ujal slova a předložený
návrh nám odůvodnil.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, předložený návrh novely zákona
o volbách do České národní
rady zachovává volební systém na principu
poměrného zastoupení. Smyslem novely je zdokonalení
organizačního a právního základu
volebního procesu. Důležitou otázkou
k novelizaci zákona je územní vymezení
volebních obvodů. Vzhledem k tomu, že se ponechává
princip poměrného zastoupení a také
proto, že by bylo velmi náročné a vzhledem
k blízkosti data voleb prakticky neuskutečnitelné
provést podstatnější změny v
členění území na jiné
volební obvody, zůstávají zachovány
volební obvody z parlamentních voleb v roce 1990,
to jsou volební obvody, odpovídající
územnímu vymezení bývalých
administrativních krajů.
Oproti zákonu, podle nějž se volilo v roce
1990, obsahuje předkládaná novela tyto významnější
změny: návrh novely zákona upouští
od možnosti, aby volily osoby ve výkonu trestu odnětí
svobody. Výkon trestu odnětí svobody je zákonem
stanovené omezení osobní svobody a jako takové
se označuje za překážku volebního
práva. Poukazuji na to, že návrh volebního
zákona pro volbu do Federálního shromáždění
obsahuje totéž ustanovení a je tedy žádoucí,
aby tato otázka byla v obou zákonech řešena
shodně.
Návrh novely zákona pamatuje na možnost uplatnění
zvláštního nároku na kandidáty,
pokud jde o zákonné opatření ve smyslu
tzv. lustračního zákona. Politická
strana může podmínit uvedení občana
na své kandidátní listině předložením
příslušného osvědčení,
vydaného federálním ministerstvem vnitra.
Nejpozději tři dny před ukončením
volební kampaně budou politické strany podle
návrhu novely zákona povinny zveřejnit, zda
zvláštní nárok na kandidáty podle
tohoto ustanovení uplatnily a jaký je výsledek
u jednotlivých kandidátů. Volební
kampaň je navržena v trvání 23 dnů,
na rozdíl od minulých voleb, kdy trvala 40 dnů.
Domníváme se, že navržená doba
volební kampaně je dostatečně dlouhá.
Největší pozornost politický stran a
hnutí se pochopitelně zaměřuje k navržené
minimální procentní hranici, klausuli, jejíž
dosažení je podmínkou postupu politické
strany, hnutí či koalice do prvního skrutinia.
Návrh novely uvádí klausuli 5% pro jednotlivě
kandidující politickou stranu, 7% pro koalici dvou
až tří politických stran či,
hnutí a 10% pro koalici čtyř a více
politických stran a hnutí. Novela zákona
pamatuje na případ, kdy by stanovená klausule
nebyla dosažena žádnou a nebo pouze jednou politickou
stranou, hnutím či koalicí. V takovém
případě - i když jde o případ
málo pravděpodobný - by Česká
volební komise rozhodla o snížení klausule
tak, aby do prvního skrutinia mohly postoupit alespoň
dvě politické strany, hnutí či koalice.
Návrh dalšího významného ustanovení
se týká způsobu preferenčního
hlasování. Na rozdíl od voleb v r. 1990,
kdy změna pořadí kandidátů
na kandidátní listině byla podmíněna
nadpoloviční většinou hlasů voličů
politické strany pro určitého kandidáta,
v návrhu novely volebního zákona je tato
podmínka znatelně usnadněna. K změně
pořadí se vyžadují nejméně
3% přednostních hlasů pro určitého
kandidáta z celkového počtu platných
hlasů, odevzdaných určité politické
straně v rámci volebního obvodu. Takto upravený
způsob preferenčního hlasování
usnadňuje pozměnit pořadí ve prospěch
zvolení těch kandidátů, jimž
voliči vyjádří důvěru
přednostními hlasy.
Zůstává však podmínka, že
nejméně 1 desetina z celkového počtu
voličů, hlasujících pro určitou
stranu, uplatní právo přednostního
hlasu.
Pokud jde o druhé skrutinium, je v novele volebního
zákona zachován postup uplatněný ve
volbách v r. 1990.
Na závěr skupina poslanců, předkládající
novelu zákona, souhlasí s obsahem společné
zprávy výborů ČNR., Tolik úvodem
k projednání návrhu novely zákona
o volbách do ČNR.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
a prosím společného zpravodaje výborů
ČNR pana poslance Sedláčka, aby se ujal slova.
Poslanec Michal Sedláček: Vážený
pane předsedající, vážená
Sněmovno, výbory ČNR, a to konkrétně
všechny výbory ČNR projednaly návrh
novely zákona č. 54/90 Sb. ve znění
zákonů ČNR 221/90 Sb. a 435/91 Sb. Výbory
projednaly a zpravodajové vypracovali společnou
zprávu. Společná zpráva vám
byla předložena, takže ji máte všichni
před sebou. Chtěl bych se vyjádřit
především k připomínkám
výborů, které nebyly zahrnuty do společné
zprávy.
První závažnější připomínkou,
která nebyla zahrnuta, byla připomínka výboru
petičního a národohospodářského.
Oba tyto výbory navrhovaly, aby bylo umožněno
občanům ve výkonu trestu odnětí
svobody, se účastnit voleb. Zpravodajové
nedoporučují tuto změnu a z toho důvodu,
že - jak už tady řekl pan předkladatel
- by došlo ke kolizi s federálním zákonem
a bylo by nutno vytvářet zvláštní
volební okrsky ve věznicích a asi by nebylo
v pořádku, kdyby tito občané neměli
právo volit do FS a měli právo volit jenom
do ČNR. Zároveň chci upozornit, že zde
nedochází k žádné kolizi s Listinou
lidských práv a svobod, protože zde se nehovoří
o ničem jiném, než o překážce
volebního práva.
Nebyla doporučena ani připomínka výboru
pro územní správu a národnosti k §
20, odst. 4. Oni doporučovali písemné upozorňování
České komise na nedostatky při registrování
listin, aby toto upozornění muselo být průkazné.
Zpravodajové nedoporučují z toho důvodu,
že slovo "průkazné" je poměrně
velmi vágní a u soudu by asi působilo velké
komplikace dokazovat, že upozornění bylo průkazné
či neprůkazné.
Nebyla doporučena ani připomínka výboru
pro obchod a cestovní ruch a výboru národohospodářského
vypustit v § 20a), odst. 2 slova "... a nebo
byla pozastavena její činnost". Jedná
se o ten paragraf, kdy strany, kterým je pozastavena činnost,
nebo, které jsou zrušeny a rozpuštěny
je zakázáno kandidovat ve volbách. Nebylo
to doporučeno v podstatě z toho důvodu, že
zde dochází ke kolizi s federálním
zákonem o politických stranách, je to zákon
424/91 Sb., kde podle tohoto zákona strany v momentě,
kdy jejich činnost je pozastavena mohou pouze pracovat
na tom, aby odstranily podmínky, které vedly k pozastavení
strany, tzn., že se nemohou v té době účastnit
voleb.
Chtěl bych informovat Sněmovnu o tom, jak proběhlo
hlasování nebo usnesení výborů
ohledně klausulí pro vstup do parlamentu a ohledně
návrhu procent, která jsou nutná k postupu
při preferování.
Většina výborů, konkrétně
výbor ústavně-právní, výbor
pro územní správu a národnosti, výbor
rozpočtový a kontrolní, církevní
a humanitární výbor, výbor pro životní
prostředí a výbor pro vědu, kulturu
a vzdělávání, těchto 6 výborů
navrhuje neměnit klausuli proti návrhu, který
nám byl předložen skupinou navrhovatelů.
Čtyři výbory navrhují změnu
- výbor zdravotní navrhuje naopak zvýšení
klausulí, tzn. pro jednu stranu pro vstup do parlamentu
navrhuje 5%, pro dvě strany v koalici 7% a u další
strany to vždy o 2% zvýšit. Výbor pro
obchod a cestovní ruch, výbor národohospodářský
a výbor petiční, pro právní
ochranu a bezpečnost naopak navrhují snížení
klausule a to v poměru 3-5-7 atd.
Zpravodajové proto rozhodli, že vzhledem k tomu, že
většina výborů navrhuje zachovat původní
návrh, že tato záležitost nebude zahrnuta
do společné zprávy.
Ohledně toho, kdo navrhuje, kolik je potřeba procent
při preferování, chtěl bych informovat
Sněmovnu, že 5 výborů navrhuje zvýšení
3% na 10%, Jsou to: výbor pro územní správu
a národnosti, výbor národohospodářský,
výbor pro obchod a cestovní ruch, výbor petiční
a výbor ústavně-právní. Dva
výbory navrhují neměnit vůbec nic,
tzn. zachovat tříprocentní klausuli, - to
byl výbor církevní a humanitární
a výbor rozpočtový, výbor pro vědu
kulturu a vzdělání navrhuje 12% při
preferování a výbor pro životní
prostředí navrhuje 30%. Výbor zdravotní
nenavrhl žádné konkrétní číslo.
Z toho důvodu se zpravodajové domluvili, že
dají na to, kolik výborů se shodlo na 10-ti
%, byla to polovina výborů, a z toho důvodu
ve společné zprávě došlo ke změně
a 3% byla při preferování nahrazena 10-ti
%.
To jsou asi nejzásadnější změny,
ke kterým došlo proti původnímu návrhu,
ale o všech dalších pozměňovacích
návrzích, které zde padnou, musí rozhodnout
Sněmovna.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
a otevírám rozpravu, do které se prozatím
přihlásilo 6 poslanců.
Poslanec Michal Sedláček: Měl bych
prosbu, aby všechny pozměňovací návrhy
byly podány písemně.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je
to prosba, adresovaná diskutujícím. Nyní
prosím tedy pana poslance Hrazdíru, aby se ujal
slova, připraví se paní poslankyně
Vorlová.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové.
Dovolte, abych se jménem klubu KSČM vyjádřil
k projednávanému návrhu zákona.
Oceňujeme skutečnost, že návrh vychází
z principu proporcionálního volebního systému.
Odpovídá to československým tradicím
a dle našeho názoru takovýto systém
nejobjektivněji odráží mínění
voličů a jejich sympatie k jednotlivým politických
tendencím, programům i osobnostem.
Současně dává i určité
záruky, že budoucí vládní koalice
bude muset chtě nechtě vyjadřovat mínění
většiny občanů. Aby nedocházelo
k přílišné politické roztříštěnosti,
podporujeme zachování tzv. uzavírací
klausule, kterou zakotvuje § 42, domníváme
se však, že by měla být snížena
z 5 na 3%.
Například v ČR znamenají 3 procenta
zhruba 230 tisíc voličů. Je samozřejmě
otázkou, zda názor tak významné části
voličů má být ignorován. Proto
navrhujeme, aby § 42 odst. 2 zněl takto: "Česká
volební komise dále zjistí a) které
politické strany, popřípadě politická
hnutí získaly méně než 3 %, b)
které koalice ze dvou či tří politických
stran popř. politických hnutí získaly
méně než 5 %, c) které koalice z nejméně
4 politických stran, popř. politických hnutí
získaly méně než 7 % z celkového
počtu platných odevzdaných hlasů.
Další text v tomto odstavci by zůstal beze
změny. V případě, že nebude přijat
tento návrh navrhujeme alternativu č. 2, a sice
v písmenu a) 4 %, v písmenu b) 6 % a v písmenu
c) 8 %.
Odstavec 3 § 42 navrhujeme v případě
přijetí změn v odst. 2 vypustit.
Podle zákona č. 424/91 Sb., o sdružování
v politických stranách a v politických hnutí
lze politickou stranu nebo politické hnutí rozhodnutím
soudu rozpustit nebo pozastavit jejich činnost. Přitom
řízení v takové věci je poměrně
dlouhý proces, ve kterém může rozhodovat
řada institucí. Domníváme se proto,
že ustanovení § 20 A a 21 A vytváří
určitý nežádoucí
prostor, aby se časté úvahy o ústavnosti
či neústavnosti libovolné politické
strany či hnutí mohly stát nástrojem
či předmětem politického boje. Proto
doporučujeme v navrhovaném § 20 A odst. 2 v
zájmu jednoznačného výkladu doplnit
nakonec třetího řádku za slova "a
nebo byla pozastavena jejich činnost" slova "pravomocným
rozhodnutím příslušného soudu."
Stejně tak navrhujeme doplnit tato slova v § 21 A
v prvním řádku za slova "politické
strany".
Pokud by tento pozměňovací návrh nebyl
přijat, navrhujeme nový § 49 A v tomto
znění: "Jestliže rozhodnutí o rozpuštění
nebo pozastavení politické strany či politického
hnutí, které mělo za následek zrušení
jejich registrace dle § 20 A odst. 2, a při rozdělování
mandátů se takové politické straně
či politickému hnutí nepřihlíželo,
bylo k tomu kompetentními orgány prohlášeno
za neplatné a zrušeno, musí být předsednictvem
ČNR vyhlášeny nové volby do 90
dnů po přijetí takového rozhodnutí."
Doporučujeme dále zvážit zakotvení
přesného termínu, kdy končí
činnost České volební komise. V
této souvislosti upozorňujeme na termíny,
které mohou nastat po vyhlášení voleb:
do deseti dnů podat stížnost soudu, do dalších
deseti dnů soud stížnost projedná a
další lhůta je potřebná k vyjádření
předsednictva ČNR k dané záležitosti.
Z výše uvedeného se odvozuje, že činnost
České volební komise by měla být
ukončena 30 dnů po vyhlášení
voleb. Je možno to doplnit jako odst. 4 k § 45.
Závěrem bych chtěl uvést, že
s celkovou koncepcí zákona náš klub
souhlasí. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím paní poslankyni Vorlovou a připraví
se pan poslanec Chromý.
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
poslanci, známý školský příběh
o králi, který chtěl dát milost svému
vězni písemným příkazem "Popravit
ne, propustit!" a díky nesvědomitému
písaři ho naopak dal popravit, protože písař
posunutím čárky zformuloval příkaz
"Popravit, ne propustit!", dokládá, jak
důležitá bývá i čárka
pro jednoznačnost výkladu textu. Bohužel jsem
své připomínky nestačila předat
včas. Ale protože jsou vesměs pouze zpřesňující
a stylistické, nežádám, aby se na ně
unavenější poslanci soustřeďovali.
Původní zákon č. 54/90 Sb. v
odst. 4 zavádí legislativní zkratku
"politická strana" pro pojmy "politická
strana, politické hnutí a jejich koalice".
V § 42 novely se z věcného důvodu tato
legislativní zkratka opouští, což je v
pořádku, ale mělo by se to někde uvést.
Navrhuji proto, aby v § 13 odst. 4 bylo uvedeno, že
volební komise se skládají z rovného
počtu zástupců politických stran,
politických hnutí a koalic (dále jen politických
stran s výjimkou § 42 tohoto zákona).
Za druhé ve společné zprávě
(tisk 578) je k bodu 10 § 10, odst. 2 přidána
věta začínající slovy "Obecní
úřad ..." Tato věta budí
dojem, že pouze obce mající pod 5 tisíc
voličů jsou pro příslušníky
vojska povinny vyložit seznamy. V původním
znění zákona to vyznívalo zcela jednoznačně.
Obce tak byly povinny učinit vždy, tj. ať měly
větší či menší počet
než 5 tisíc voličů. Navrhuji tedy učinit
úpravu, aby to bylo jasné. Předchází
totiž věta, co musí učinit obec, která
má více než 5 tisíc voličů.
Navržená úprava zní: "V obci, kde
jsou prostory, kde jsou hromadně ubytováni příslušníci
ozbrojených sil a ozbrojených bezpečnostních
sborů zajistí obecní úřad vyložení
seznamů voličů v těchto prostorách
i v případě, že obec má méně
než 5 tisíc voličů zapsaných
do seznamu voličů."