Jsem si vědoma objektivních obtíží,
které existují právě v souvislosti
se získáváním výpisů.
Na toto téma si dovoluji vystoupit především
proto, že národohospodářský výbor
má v tomto směru přijmout usnesení.
Pan poslanec Kozánek pravděpodobně bude chtít
říci ještě něco samostatně.
Zatím bych jenom dokončila to, co mám v úmyslu
ještě říci.
Dovolila bych si doporučit národohospodářskému
výboru, aby se ve svém usnesení touto problematikou
zabýval a zabezpečil, aby při schvalování
privatizačních projektů byly vyňaty
veškeré ostatní nezastavěné pozemky,
kód 14, a byly převedeny do Fondu národního
majetku České republiky. Dále aby při
schvalování předložených projektů
byly důsledně vyžadovány výpisy
z evidence nemovitostí a výpisy z pozemkových
knih, z nichž bude zřejmé, že se nejedná
o majetek obcí podle § 2 zákona 172/91 Sb.,
a dále aby ministerstvo zajistilo při schvalování
projektů, že majetek nemůže být
předmětem restituce.
Jsem si vědoma toho, že je to téma, které
je známé. Pan ministr Ježek je samozřejmě
informován o této problematice. Jenom jsem pokládala
za svou povinnost na to upozornit, protože se na poslance
České národní rady mimo jiné
obrátila také rada Svazu měst a obcí
České republiky, která se na nás obrací
dokonce se žádostí o iniciování
nového zákona 171/92 a 172/91 Sb.
Děkuji vám za pozornost a předem děkuji
národohospodářskému výboru.
Pokud by totiž tato problematika byla opomenuta nebo nedostatečně
důsledně řešena, budoucí chod
obcí by skutečně mohla vážně
zkomplikovat.
Děkuji vám za pozornost a zvláště
děkuji za pozornost a vyslechnutí mého příspěvku
poslanci Kozánkovi.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Krejčové. Do rozpravy se
dále přihlásil pan poslanec Klimeš.
Uděluji mu slovo.
Prosím o klid. Paní poslankyně děkovala
několikrát za pozornost, ale já na jejím
místě bych tak nečinil. Nabádám
vás proto tímto, abyste dodržovali klid a slušnost
k těm, kteří právě vystupují.
Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové!
Dosavadní průběh dnešní diskuse
k tématu privatizace na mě působí
dojmem, že tento velice originální způsob,
kdy rozdělujeme velký majetek, kromě několika
dílčích problémů jde tím
způsobem, jakou jsme měli představu a že
nejsou žádné vážnější
problémy.
Zcela totožný názor nemám a chtěl
bych ve svém vystoupení upozornit přece jenom
na některé problémy, které nejsou
dořešeny, které je třeba vydiskutovat
právě proto, aby tento proces probíhal asi
tak, jak jsme si představovali.
Chtěl bych připomenout to, co zde už řekl
pan premiér, co je cílem privatizace. Cílem
privatizace a toho, kam jdeme, je vytvořit tržní
hospodářství, což předpokládá
mít tady jiné vlastníky, než je nešťastný
stát. Cílem privatizace je tudíž především
odstátnit, a to pokud možno v krátkém
čase.
Víme dobře, že v poslední době
se kromě standardních metod privatizace, jako je
prodej, veřejná dražba a eventuálně
prodej akcií za hotové, dost často mluví
o metodách, jako je přímý prodej a
veřejná dražba. V té souvislosti se
také porovnávají tyto metody s kupónovou
privatizací.
Chci upozornit na to, že pokud budeme více prosazovat,
dnes jsou víceméně všeobecně
známy názory v privatizačních projektech
na to, aby byl uplatněn přímý prodej
předem určenému zájemci nebo veřejná
soutěž, tyto uvedené formy, nevystačíme
s kritérii, která musí obsahovat privatizační
projekt. Jsou to kritéria vymezující především
majetek a jak tento majetek má být odstátněn.
Tam se už ale do značné míry klade důraz
na to, jaký je podnikatelský záměr.
Toto hledisko podnikatelského záměru je pro
mě osobně velice problematická záležitost,
a to proto, že se domnívám, že nedává
při této metodě rovnou šanci všem,
že jsou tady jakási kritéria pro hodnocení
příslušného projektu a nějaká
komise o tomto projektu rozhoduje.
Nechci zpochybňovat a vyvolávat nedůvěru
k těm, kteří tyto projekty hodnotí.
Někdo je hodnotit musí, pokud se rozhodneme pro
veřejnou soutěž a přímý
prodej. Byť by ale tato skupina měla sebelepší
úmysly a byla sebečestnější,
myslím, že bude mít velice těžkou
pozici, protože hodnotit podnikatelský záměr
je velice ošidné a v oněch tisících
projektů se asi nenajde takový odborník a
takový univerzální mozek, který by
byl schopen posoudit podnikatelský záměr
například deseti zcela odlišných podniků.
Hovořím o tom proto, že u rozhodující
části privatizačních podniků,
a to ne těch malých, orientačně do
hodnoty 50 miliónů korun a do 500 pracovníků,
je často předkládáno, aby určitá
část majetku, buď celá firma, a většinou
lukrativní firma, nebo pokud se uvažuje s akciovou
společností, aby kontrolní balík,
tzn. buď 51 % nebo i méně, ale významný
balík akcií, byl formou veřejné soutěže
nebo přímého prodeje předem určenému
zákazníkovi.
K oběma těmto metodám mám velké
výhrady a byl bych velice pro to, pokud se jedná
o privatizační projekty, kam vstupují tuzemské
fyzické a právnické osoby, aby byla dána
přednost především kupónové
privatizaci a veřejné dražbě. Tam se
totiž zbavíme jakýchkoliv námitek, že
k nim neměli všichni stejný přístup.
Pokud jde o kupónovou privatizaci, pravdou je, že
když se vedly úvahy o tom, kolik by do první
vlny mělo jít majetku, byly na obou stranách
rovnice neznámé. Nevědělo se, jaký
bude zájem tzv. DIKů, jaká bude strana poptávky,
nebyla známa ani strana nabídky. Víceméně
se vycházelo z nějakých předpokladů.
Opět je všeobecně známo, že se
uvažovalo s majetkem ve výši zhruba 250 miliard
korun v rámci celého státu ČSFR a
s počtem účastníků asi 2 -
4 milióny DIKů. Dnes už jsme bez ohledu na
to, kdo to zavinil atd. podstatně dál a už
poměrně spolehlivě můžeme říci,
že počet DIKů bude v rozsahu 7 a možná
i 8 miliónů, což je zhruba dvojnásobek
toho, co se předpokládalo.
Domnívám se, že by bylo nanejvýše
seriózní vůči občanům
tohoto státu, aby se strana nabídky podstatně
zvýšila, neřku-li, aby se zvýšila
o dvojnásobek. Mám za to, že by se měla
zvýšit nejméně o 100 miliard korun.
Jestliže na straně nabídky se tudíž
předpokládalo 250 miliard korun, měl by se
stát postarat o to, aby nabídka stoupla nejméně
na 350 400 miliard korun v rámci ČSFR.
Právě proto o tom všem tady hovořím,
že by to mělo být na úkor toho, kdy
se uvažovalo o tom, že část akcií,
20 51 % u akciových společností, se bude
privatizovat formou veřejné soutěže
nebo přímého prodeje.
Tyto dvě metody, tzn. veřejnou soutěž
a přímý prodej, neodmítám,
ty odmítnout nelze, ale měly by být pro tuzemsko
uvažovány zcela výjimečně a zcela
odůvodněně, a především
by měly být používány pro vstup
zahraničního kapitálu.
Nevím, jestli jde o definitivní rozhodnutí
federální vlády, ale na DIKy by mělo
připadat v průměru minimálně
30 tisíc korun majetku, což v podstatě odpovídá
původním záměrům strany nabídky.
Přitom stana poptávky je podstatně vyšší
a myslím, že tuto strategii by v tuto chvíli
ještě šlo změnit.
Podle mého názoru je dále třeba, abychom
si vydiskutovali, byl jsem účastníkem ve
Lnářích a jsem v prezídiu, problém
zaměstnaneckých akcií. Je vám známo,
že z počátku byly dosti silné tlaky
na to, aby zaměstnanecké akcie byly managerskými
akciemi, dosti jednoznačně se odmítly managerské
akcie. Myslím, že ještě není pevné
stanovisko k problematice zaměstnaneckých akcií.
Opět osobně nejsem toho názoru, že by
se zaměstnanecké akcie měly příliš
povolovat, a to z toho důvodu, že to zase způsobuje
diskriminaci určité části obyvatelstva,
jestliže fond nebo ministerstvo pro správu národního
majetku budou podléhat různým tlakům
na to, že v privatizačních projektech bude
5 - 10 % zaměstnaneckých akcií.
Pokud je tam budou dávat, měla by být stanovena
určitá pravidla, a to nejen ta, která jsou
v obchodním zákoníku. Minimálním
pravidlem by mělo být, že zaměstnanecké
akcie budou prodávány nejméně za nominální
hodnotu, nikoliv, jak byly představy, že budou prodávány
za hodnotu nižší.
Pokud jde o přístup k privatizaci podle jednotlivých
resortů, mám za to, že názor se už
vytříbil, ale například včera
diskutovaný problém privatizace státních
lesů, respektive majetku, se kterým se provádějí
práce ve státních lesích, ještě
zcela vydiskutován není. Vím, že na
ministerstvu pro správu národního majetku
převládá názor, aby se vytvořilo
konkurenční prostředí pro stát
jako vlastníka, aby si mohl vybírat dodavatele různých
prací, které se v lesích provádějí.
Je tomu tak proto, že. je dosti značná nedůvěra
k množství akciových společností
s tím, že to není ta nejšťastnější
forma.
Stejně tak, podle mého názoru, není
dodnes vydiskutován další problém, a
to propojení zpracovatelského průmyslu v
agrokomplexu se zemědělskými prvovýrobci.
Opět jsou tady různé nátlakové
skupiny. Také nesdílím názor jako
převážná část zemědělské
veřejnosti, aby v privatizačních projektech
masokombinátu, Lakrumu, Frut atd. fond podržel 20
- 30 % akcií 2 - 3 roky a potom je dal na trh, aby noví
podnikatelé v oblasti zemědělské výroby
mohli získat tento majetek a došlo tam k propojení.
To je velice diskutabilní problém, protože
již dnes mají přece zemědělci
možnost jednak pomocí fondů, jednak jako DIKOvé,
když si uvědomí, o co jde, se do těchto
zpracovatelských podniků dostat. Kdybychom tomu
podlehli, domnívám se, že bychom vytvářeli
dosti nebezpečný precedens, který by mohl
uplatňovat nejen tento resort, který by požadoval
od fondu, aby mu podržel akcie pro někoho.
Pokud jde o investiční privatizační
fondy, je skutečně velice nepříjemné,
že tento problém není upraven legislativně.
Jediný dnes platný zákon je obchodní
zákoník, který hovoří o akciových
společnostech. Mám dojem, že si dosti dobře
pamatují, že pokud vyšla pravidla pro zakládání
investičních privatizačních fondů,
bylo v nich jednoznačně uvedeno, že investiční
privatizační fond smí vlastnit maximálně
10 % akcií jednoho podniku, jedné akciové
společnosti. Dnes zde vládní činitelé
uvedli, že česká vláda navrhovala 25
%, ale nevím, co schválila federální
vláda (40 %). 40 % v žádném případě,
to se týká něčeho jiného, o
tom budu ještě hovořit.
Jde o to, aby se pořádně vydiskutovalo, co
tím sledujeme. Investiční privatizační
fondy měly především diverzifikovat
podnikatelské riziko vůči DIKům, kteří
nemají informace. To znamená rozšířit
podnikatelské riziko pro ty, kteří nemají
informace a nechtějí se příliš
starat, bylo rozptýleno do co největšího
počtu organizací.
Tím, že zvyšujeme podíl, který
fond může vlastnit v jednom podniku, dáváme
mu podstatně větší možnost rozhodovat
o tomto podniku, protože v našich podmínkách,
kdy majiteli akciových společností budou
drobní DIKové, už 10 % znamená rozhodující
hlas. Když toto procento zvýšíme na 20,
nejde o hlas rozhodující, ale jedná se téměř
o hlas vlastníka.
Rovněž nejsem přesvědčen o tom,
že by to bylo správné rozhodnutí v tom,
co chceme dosáhnout.
Pokud jde o zmíněných 40 %, jedná
se o jiný problém. Mám za to, že tím
se rozumí to, že jsou tzv. akciové společnosti
mateřské, které mají založeno
více investičních privatizačních
fondů. Uvedu konkrétně Investiční
banku, která má asi 12 fondů, Agrobanka také
přes deset atd.
Stávající legislativa umožňuje,
aby tyto dceřinné akciové společnosti,
fondy, mohly nakupovat akcie své mateřské
firmy, tzn. že Investiční banka by mohla vlastně
koupit svou mateřskou firmu, ale je tam omezení
oněch 40 %.
To je také velice závažná záležitost,
protože naprostá většina těchto
bank, kromě Agrobanky, byla založena ze státních
prostředků, a už by tam nebyl víceméně
vlastníkem stát. Stát si například
v Investiční bance ponechá určitý
kapitál, a to ne malý, takže tuto banku vlastně
budou vlastnit fondy dceřinné společnosti.
Jestli je toto rozhodnutí správným směrem,
jestli jsme toto chtěli, je podle mého názoru
rovněž velice diskutabilní.
Z úst vládních činitelů jsem
dnes neslyšel, jaká vláda učinila konkrétní
opatření, aby privatizace, pokud možno, zejména
první kolo, ne předkolo, mohly začít
co nejdříve. Vím, že dnes je velice
ošidné hovořit o tom, že první
kolo začne k nějakému konkrétnímu
datu, ale přece jen by vláda měla vyvinout
a učinit taková opatření, aby mohla
již dnes nebo v brzké době říci,
že první kolo začne do určitého
data.
Slyšeli jsme zde údaje, že na ministerstvu pro
správu národního majetku je cca přes
8 tisíc projektů, které zpracovává
40 - 50 lidí. Jestliže víme, že tato skupina
lidí denně zpracuje zhruba 20 - 30 projektů,
dokážeme si spočítat, jak dlouho to
asi může trvat, než bude schválen poslední
privatizační fond. Rád bych proto slyšel
od vládních činitelů, jaká
konkrétní, věcná opatření
udělají pro to, aby například první
kolo mohlo začít do dvou měsíců,
například k 1. 5.
To, co tady dnes odeznělo, byla víceméně
pouze chlácholivá slova o tom, že přes
dílčí problémy proces postupuje žádoucím
směrem. Řekl bych, že problémů
je docela dost a že je třeba je řešit
naprosto věcně a diskutovat o nich.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Klimešovi. Jako další se do rozpravy
přihlásil pan poslanec Soural.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
budu maximálně stručný.
Pokud se rozhodneme přijmout usnesení k tomuto projednávanému
bodu, dovoluji si navrhnout, aby součástí
tohoto usnesení byla formulace, ve které doporučíme
vládě, aby dále hledala účinnější
mechanismy obrany národních zájmů
při vstupu zahraničního kapitálu do
české ekonomiky.
Ve stručnosti se to pokusím zdůvodnit. Již
v dopoledních hodinách jsme slyšeli například
pana místopředsedu Stráského, který
velice pregnantně ukázal, že se vstupem zahraničního
kapitálu je spojena ještě řada nedořešených
otázek. Zejména poukázal na skutečnost,
že vláda se v některých případech
dostala do situace, kdy z hlediska kompetenčního
i věcného nemohla sehrát patřičnou
roli při rozhodování.
Poukázal na příklad dceřinných
akciových společností, kdy o vstupu zahraničního
kapitálu se fakticky rozhoduje na nižších
patrech výkonné moci. A vláda v tomto smyslu
učinila určitá opatření. Za
klasický příklad bych uvedl vstup Siemens
AG do Škody Plzeň, kdy prakticky již v prosinci
odvětvové ministerstvo rozhodlo o všech klíčových
otázkách, a vláda až 2. ledna musela
víceméně vzít na vědomí
informaci o tom, že bylo o kapitálovém účastníku
rozhodnuto.
Tuto praxi, pokud se nemýlím, nakonec i místopředseda
Stráský v jednom ze svých článků
označil za téměř nedůstojnou.
Takových otázek je otevřeno více,
a proto si smyslím, že to, co navrhuji, lze skutečně
považovat za aktuální a vládu to žádným
způsobem nemusí překvapovat, bude to pro
ni přijatelné. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Souralovi. Prosím dále pana poslance
Hájka, aby se ujal slova.
Ještě se ptám pana poslance Ledvinky, zdali
zaregistroval návrh na změnu usnesení. (Ano.)
Děkuji.
Slovo má pan poslanec Hájek.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane místopředsedo, vážení kolegové,
přerušení zřejmě této
problematice pomohlo a dostali jsme se z ideologické roviny
do roviny věcné. Myslím, že zde bylo
odpovězeno na celou řadu otázek nebo alespoň
naznačeno řešení a já v tomto
smyslu velmi oceňuji vystoupení pana místopředsedy
Stráského, který na mnohé mé
otázky z minulého pléna velmi věcně
odpověděl nebo naznačil cestu řešení.
Přesto bych doporučoval zakomponovat do usnesení,
pokud skupina bude nějaký návrh připravovat,
dvě slabá místa, o kterých hovořil
pan místopředseda Stráský. Jde o nebezpečí
z inflačních peněz, které tady posledně
pan ministr Ježek popíral.
Tato sněmovna při schvalování rozpočtů
velice citlivě počítá s desítkami
miliónů korun, přitom v kupónové
privatizaci jsme se dostali skutečně už do
působnosti zákona velkých čísel.
Pan místopředseda Stráský hovořil
o tendenci, kdy lidé si budou chtít své akcie
ponechat a neprodávat je za slíbenou částku,
podle průzkumů je možné uvažovat
o tom, že 40 % DIKů půjde prostřednictvím
fondů, může to představovat několik
desítek miliard korun, a to i při velmi malém
podílu výplat, což by skutečně
byly inflační peníze.
Doporučoval bych proto pouze obecně tam zahrnout
jakousi protiinflační záklopku - doporučit
vládě, aby tomuto bodu věnovala velmi významnou
pozornost, i když souhlasím s tím, že
jde o problém, který bude o rok odročen.
Netýká se to tudíž už této
sněmovny a zřejmě ani rozpočtu tohoto
roku.
Další myšlenka, kterou bych doporučoval
akcentovat, je právě ono postavení vládních
úředníků, možná, že
je to příliš široký pojem, ale
je to nebezpečí informačních monopolů,
které samozřejmě nemohl pan Bělehrádek
do činnosti svého úřadu zahrnout.
Souhlasím i s tím, že v této fázi
to může mít určitý mobilizační
vliv na důvěru fondů, ale rozhodně
by to...
... vychází řada jmen různých
úředníků z různých ministerstev
ve vztahu k různým fondům a myslím,
že to není dobré.
Souhlasím s panem Klimešem ve vztahu k celkové
nabídce a poptávce. Myslím, že se jedná
o dost zásadní faktor, jestliže se mnoho miliónů
lidí bude cítit obelháno, pokud se nepodaří
na stranu nabídky dát určitou částku,
která konverguje k údajům, které vyšly
v centrální propagační brožuře.
To by potom skutečně nebyla čistá
hra a tady by byla na konci vláda, exekutiva a tudíž
i my.
Končím "pod čarou" malou otázkou,
ale nevím, jestli bude někdo schopen mi na ni odpovědět.
Z různých televizních vystoupení některých
ministrů víme, že česká vláda
se rozhodla uplatnit své právo DIK prostřednictvím
jakési poslanecké skupiny ČNR.
Chci se proto zeptat, jestli je mezi námi někdo,
kdo tuto čestnou funkci bude plnit, anebo aby se to řeklo
aspoň nahlas, nebo aby vláda blíže vysvětlila,
jakou technologií tuto svou bezúhonnost chce demonstrovat
a prostřednictvím koho. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Hájkovi. Do rozpravy se dále přihlásil
pan poslanec Balcárek a ještě jednou pan poslanec
Jiří Dušek.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené dámy a pánové,
mám několik poznámek k tomuto bodu.