Pátek 31. ledna 1992

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Němcovi. Nyní se slova ujme pan poslanec Dušek. Než dojde k pultu, chtěl bych vám říci, že na základě usnesení sněmovny byla vyžádána písemná zpráva. Písemná zpráva bude samozřejmě předložena, bude obsahovat přednesené projevy od jednotlivých ministrů příp. předsedy Českého úřadu pro hospodářskou soutěž. Zpráva vzhledem k tomu, že došlo ještě k určitým jednáním dnes na úrovni federální vlády, nebude připravena dnes pro poslance, ale bude v pondělí, v úterý k dispozici v ČNR.

Nyní má slovo pan poslanec Dušek, připraví se pan poslanec Ledvinka.

Poslanec Jiří Dušek: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, vážená vládo, vážená sněmovno, překvapuje mě, jak malý zájem je o tak vážné projednávání, jako je ekonomická reforma. Ale rád bych podal zprávu o kontrole, která nám ze zákona přísluší, jak jsme o to byli požádáni (národohospodářský výbor a de facto dozorčí rada Fondu národního majetku) na posledním plénu ČNR.

23. ledna bylo provedeno šetření příslušející dozorčí radě fondu národního majetku na zámku Lnáře. Jak známo, jsou zde zpracovávány základní a k nim příslušející konkurenční privatizační projekty. Přes pokročilou hodinu (kolem 20 h.) dozorčí rada přijala pracovnici ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci a pokračovalo se v práci na projednávání projektů.

Dozorčí komise se zúčastnila projednávání několika namátkou vybraných projektů, jak tady řekl pan ministr Ježek. Nebyly to tři, ale čtyři projekty. Projekty se zpracovávají spolu s konkurenčními projekty skupinou pracovníků, kteří zpracují veškeré podklady, vypracují krátké rezimé, které je potom předloženo jedním z těchto pracovníků užší komisi, které předsedá sám pan ministr. V této komisi je projekt potom podroben důkladné analýze po stránce finančního zajištění, budoucího hospodářského záměru, účasti fondu národního majetku atd.

Všichni zúčastnění v této komisi dotazy a faktickými připomínkami dávají projektu jeho konečnou podobu, ze které bude potom čerpáno při budoucím informačním toku pro kupónovou privatizaci.

Po schválení nebo zamítnutí každého projektu je výsledek jednání této užší komise oznámen podniku, o kterém bylo jednáno, tzn. zakladateli, příslušné bance, která bude financovat budoucí podnik, dále je pak příslušný dopis posílán Fondu národního majetku, který je rovněž garantem, a výkonnému útvaru ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci. Tzn., že do týdne jsou všechny zainteresované strany informovány o výsledku jednání privatizační komise. Tímto způsobem bylo dosud postupováno u projektů, které byly dodány k 31. 12. 1991. U všech těchto projektů je poznámka, že platnost rozhodnutí privatizační komise je definitivní v případě, že nebyl dodán další konkurenční projekt k 20. 1. 1992. V tomto případě je pak obnoveno projednávání nejen tohoto konkurenčního projektu, ale i základního a již projednaných konkurenčních projektů. Opět jsou všechny tyto projekty i s tím nově došlým posuzovány a s definitivní platností je potom vybrán projekt pro budoucí podnik nejvýhodnější.

Ke dni návštěvy dozorčí rady Fondu národního majetku bylo na počítači zaregistrováno 8 640 projektů. Nasazení pracovníků ministerstva je zde víc než obrovské. Tito lidé tam dávají de facto všanc své vlastní rodiny, nejen svůj vlastní čas, a tráví tam celý den.

Dozorčí rada v namátkově vybraných 4 projektech neshledala žádné závady, naopak bylo konstatováno, že zpracování projektů je velice zodpovědné. Doufám, že to vydrží až do posledního projednávaného projektu.

Závěrem dozorčí rada fondu národního majetku doporučuje České národní radě, aby přijala stanovisko, které by zavázalo vládu, aby intervenovala k prodloužení termínu ukončení předkola kupónové privatizace, a to ne dříve než 14 dní po zveřejnění všech privatizačních projektů. A to ze 3 důvodů:

1. pro větší počet alternativních projektů, než se očekávalo,

2. pro větší zájem držitelů investičních kupónů, než se očekávalo,

3. pro zabránění zvýhodnění investičních privatizačních fondů proti budoucím akciovým společnostem.

Doufám, že toto sněmovna zváží a toto stanovisko podpoří. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Duškovi. Jako poslední k tomuto bodu před polední přestávkou vystoupí pan poslanec Ledvinka.

Poslanec Karel Ledvinka: Pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, máme k dispozici stenozáznam z minulého týdne, ze kterého vyplývá, že návrhy na usnesení přednesli páni poslanci Payne, Palkoska a Řezáč, jestli jsme se nemýlili, když jsme to posuzovali. Pane předsedající, jménem národohospodářského výboru si dovoluji navrhnout po ukončení rozpravy, aby byl tento bod jednání přerušen k jednání výborů, a současně bych poprosil tyto tři kolegy, aby se dostavili na toto jednání, abychom s nimi mohli připravit návrh na usnesení.

Nyní podporuji návrh pana místopředsedy Kasala na přerušení tohoto bodu programu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže jestliže to mohu shrnout: Diskuse k tomuto bodu samozřejmě bude pokračovat. Po skončení diskuse, pokud sněmovna tak rozhodne, se sejde národohospodářský výbor a spolu se všemi, kteří podali návrh na usnesení, se pokusí vypracovat závěrečnou verzi usnesení, které by potom sněmovna přijala.

Pan ministr Ježek se ještě hlásí. Prosím, pane ministře.

Ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci Tomáš Ježek: Vážená sněmovno, chtěl bych vás moc poprosit, abych tady mohl odpoledne nebýt. Už jsem se omlouval minule, že jedu do Lnář, protože přijede pan prezident. On nakonec nepřijel, protože dostal chřipku, ale dnes už na třetí pokus snad skutečně přijede. Má tam být ve tři hodiny, myslím, že by nebylo dobré, abych tam nebyl. Pokud by byly nějaké dotazy, půjdu samozřejmě rád kdykoliv do výborů. Ale prosil bych vás, abyste mě omluvili na dnešní odpoledne. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. O přerušení projednávání tohoto bodu musím dát hlasovat z toho důvodu, abychom mohli upravit volební řád.

Kdo souhlasí s přerušením tohoto projednávaného bodu, nechť zvedne ruku. 82.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento bod jsme přerušili.

Nyní bych prosil paní poslankyni Stiborovou, aby přednesla návrh na úpravu volebního řádu.

Poslankyně Marie Stiborová: Pane místopředsedo, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že došlo při volbě ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny k tomu, že nebyl zvolen žádný z kandidátů a volební řád, který byl připraven výborem pro sociální a zdravotní politiku ČNR, s tím nepočítal, ověřovatelé vám předkládají návrh, jak doplnit volební řád, aby volby mohly pokračovat.

Ve volebním řádu by se to týkalo bodu 8., který by byl doplněn o tři podbody 8 a), 8 b), 8 c). Zopakuji pro toho, kdo nemá při ruce volební řád, jak zní bod 8: "Nedosáhne-li nikdo z více kandidátů nadpolovičního počtu hlasů, opakuje se bezprostředně volba mezi dvěma kandidáty, kteří dosáhli nejvyššího počtu hlasů." K tomu by bylo dále doplněno:

Bod 8 a): "Po druhém kole voleb, ve kterém nebyl zvolen žádný z kandidátů, může být poslancem ČNR navržen i další kandidát a volby pokračují třetím, popř. čtvrtým a pátým kolem. Ve třetím a čtvrtém kole voleb se postupuje jako v kole prvním a druhém."

Dále následuje bod 8 b): "Nedosáhne-li nikdo z více kandidátů nadpolovičního počtu hlasů ani po čtvrtém kole voleb, postupuje do pátého kola voleb jen ten kandidát, který získal ve čtvrtém kole nejvyšší počet platných hlasů."

Dále je bod 8 c): "Nedosáhne-li ani v pátém kole voleb kandidát nadpoloviční počet platných hlasů, volby končí."

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Mohu dát hlasovat o doplnění tohoto volebního řádu? /Bez námitek./ Zdá se, že ano.

Kdo souhlasí, aby volební řád byl takto doplněn, ať zvedne ruku. 92.

Kdo je proti? 1.

Konstatuji, že návrh na doplněk byl přijat.

Nyní se ptám ověřovatelů, zda je připraveno vše pro to, aby volba mohla proběhnout během polední přestávky. Opět paní poslankyně Stiborová nám podá informaci.

Poslankyně Marie Stiborová: Pane místopředsedo, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že nejsou ještě připraveny volební lístky, bude potřeba minimálně 30 min. na jejich přípravu. Poté se může zahájit volba. Volba může končit po 30 minutách po rozdání volebních lístků.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. S faktickou poznámkou pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Pane předsedající, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že byla kandidátka doplněna o další jméno, považuji za nutné stejně tak, jak jsem učinil u předchozích kandidátů, velice stručně, i když máte k dispozici materiály, kandidáta představit.

Pan doktor přírodních věd ing. Jiří Němec, CSc. se narodil 11. 9. 1953, bydlí v Praze. Absolvoval elektrotechnickou fakultu a odbornou matematiku na přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Pracoval jako sekretář komise vlády ČR pro státní informační systém a je jako specialista v matematické informatice zaměstnán ve funkci ředitele výpočetního úseku Všeobecné zdravotní pojišťovny. Politicky organizován nebyl a není.

Jedná se o stejný rozsah informací jako u všech předchozích kandidátů. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Lomovi. Myslím pro tuto chvíli, že bylo řečeno vše, kromě toho, že polední přestávka by mohla skončit ve 14 h. Souhlasíte s tím? /Bez námitek./ Od 13.30 do 14.00 h. by probíhala volba. Je s tím takto souhlas? /Ostatní souhlasí./ Děkuji. Ještě s faktickou poznámkou pan poslanec Žák.

Poslanec Václav Žák: Vážení přátelé, dávám k úvaze, aby se sešlo politické grémium k otázce volby předsedy. Myslím, že by to zjednodušilo další postup. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Myslím si, že sněmovna o tom hlasováním rozhodnout dost dobře nemůže, takže berme to jako pozvánku od pana poslance Žáka na setkání zástupců jednotlivých politických klubů. A navrhujete, pane poslanče, aby to bylo bezprostředně teď asi. /Poslanec Žák souhlasí./ Děkuji.

Končím a ve 14.00 h. se zase všichni sejdeme.

/Přerušení jednání./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy a pánové, odpolední část dnešní schůze začneme tím, že požádám ověřovatele České národní rady, aby nás seznámili s výsledky volby. Tohoto úkolu se ujme paní poslankyně Stiborová, které uděluji slovo.

Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi opět jménem ověřovatelů sdělit výsledky tajného hlasování při volbě ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny.

K volbě bylo ověřovateli převzato 180 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno 127 hlasovacích lístků. Odevzdáno bylo 127 platných lístků. Počet neodevzdaných hlasovacích lístků nula, počet nevydaných hlasovacích lístků 53. Odevzdáno bylo nula neplatných lístků.

Pro navržené kandidáty byly odevzdány hlasy takto: pro pana Vratislava Vinče bylo odevzdáno 23 platných hlasů, pro pana Miroslava Koubleho bylo odevzdáno 41 platných hlasů, pro pana Jiřího Němce bylo odevzdáno 61 platných hlasů.

Z toho vyplývá, že do funkce Všeobecné zdravotní pojišťovny ani v tomto kole nebyl zvolen žádný z kandidátů.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji i za tuto nepříznivou informaci.

Po dohodě s ověřovateli lze pokračovat čtvrtým kolem od 15 hodin tak, že budeme volit mezi dvěma kandidáty, kteří získali nejvyšší počet hlasů. Do té doby budeme pokračovat v projednávání bodu, který jsme přerušili před obědem.

Do rozpravy se písemně přihlásila paní poslankyně Krejčová, kterou prosím, aby se ujala slova a přednesla svůj diskusní příspěvek.

Poslankyně Zdenka Krejčová: Vážený pane předsedo a vážená sněmovno, dovolím si vás zdržet jen krátce.

V souvislosti s tématem, jehož složitost se objevila opravdu až v průběhu velké privatizace, a obávám se, že dříve ani nemohla, se na nás všechny obrací veřejnost, nejrůznější instituce, zástupci podnikatelů atd. a upozorňují nás na řadu skutečností. Chtěla bych se soustředit na následující problém.

Jedná se o problém, který se ve svém konečném důsledku bude týkat mnoha obcí v České republice. Jedná se o akciové společnosti, ať už stávající, v nichž má československý stát většinou stoprocentní účast, nebo o projektem navrhované akciové společnosti.

Mnohé z nich předkládají takové projekty, v nichž kromě majetku potřebného pro vlastní podnikatelský záměr navrhují převést do kmenového jmění nemovitosti, které pro uvedený podnikatelský záměr nepotřebují. Jsou to zejména nezastavěné pozemky, ale i administrativní budovy a podniková ředitelství, která jsou z větší části pronajata různým firmám, ubytovny, které slouží jako hotely, byty, školky, jesle, kulturní domy apod.

Schválením takového privatizačního projektu by byly definitivně petrifikovány obří realitní kanceláře, které by nikdo nepřinutil změnit dosavadní způsob vedení podniku, když příjem z této "vedlejší realitní činnosti" by akcionáře plně uspokojil. Dokonce i menší firmy, pokud budou vlastnit pozemky a objekty, použitelné k pronájmům či prodeji, budou zvýhodněny vůči nově vznikajícím firmám, které takovéto nemovitosti vlastnit nebudou.

Příklady, které uvádím, jsou příklady z Prahy a znovu zdůrazňuji, že tato problematika se týká mnoha obcí v celé České republice.

Příkladem za všechny mohou být například akciová společnost IPS, Montované stavby, Armabeton a především ČKD, která v Praze spravuje více než 3 milióny metrů čtverečních pozemků, mimo jiné letiště Kbely a Letňany, části veřejných komunikací, pozemek pod smíchovskou synagogou apod., řadu administrativních budov, z nichž budova na Václavském náměstí je prakticky celá pronajatá a přináší ČKD mnohamiliónový roční příjem.

Dalším problémem jsou dlouhodobé pronájmy jednotlivých objektů, které byly vlastně předprivatizovány stávajícím vedením na řadu let a nový majitel také může v privatizaci získat objekt, který je na 10 i více let pronajat za nejnižší možnou částku.

Třetím velkým problémem je úroveň projektů, kde nejsou dokladovány majetkoprávní vztahy. Zejména chybí výpisy z pozemkových knih, které by dokladovaly, že daný objekt není předmětem restituce nebo není majetkem obce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP