Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Němcovi. Nyní se slova ujme pan poslanec
Dušek. Než dojde k pultu, chtěl bych vám
říci, že na základě usnesení
sněmovny byla vyžádána písemná
zpráva. Písemná zpráva bude samozřejmě
předložena, bude obsahovat přednesené
projevy od jednotlivých ministrů příp.
předsedy Českého úřadu pro
hospodářskou soutěž. Zpráva vzhledem
k tomu, že došlo ještě k určitým
jednáním dnes na úrovni federální
vlády, nebude připravena dnes pro poslance, ale
bude v pondělí, v úterý k dispozici
v ČNR.
Nyní má slovo pan poslanec Dušek, připraví
se pan poslanec Ledvinka.
Poslanec Jiří Dušek: Vážený
pane předsedající, vážený
pane premiére, vážená vládo,
vážená sněmovno, překvapuje mě,
jak malý zájem je o tak vážné
projednávání, jako je ekonomická reforma.
Ale rád bych podal zprávu o kontrole, která
nám ze zákona přísluší,
jak jsme o to byli požádáni (národohospodářský
výbor a de facto dozorčí rada Fondu národního
majetku) na posledním plénu ČNR.
23. ledna bylo provedeno šetření příslušející
dozorčí radě fondu národního
majetku na zámku Lnáře. Jak známo,
jsou zde zpracovávány základní a k
nim příslušející konkurenční
privatizační projekty. Přes pokročilou
hodinu (kolem 20 h.) dozorčí rada přijala
pracovnici ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci a pokračovalo se v práci
na projednávání projektů.
Dozorčí komise se zúčastnila projednávání
několika namátkou vybraných projektů,
jak tady řekl pan ministr Ježek. Nebyly to tři,
ale čtyři projekty. Projekty se zpracovávají
spolu s konkurenčními projekty skupinou pracovníků,
kteří zpracují veškeré podklady,
vypracují krátké rezimé, které
je potom předloženo jedním z těchto
pracovníků užší komisi, které
předsedá sám pan ministr. V této komisi
je projekt potom podroben důkladné analýze
po stránce finančního zajištění,
budoucího hospodářského záměru,
účasti fondu národního majetku atd.
Všichni zúčastnění v této
komisi dotazy a faktickými připomínkami dávají
projektu jeho konečnou podobu, ze které bude potom
čerpáno při budoucím informačním
toku pro kupónovou privatizaci.
Po schválení nebo zamítnutí každého
projektu je výsledek jednání této
užší komise oznámen podniku, o kterém
bylo jednáno, tzn. zakladateli, příslušné
bance, která bude financovat budoucí podnik, dále
je pak příslušný dopis posílán
Fondu národního majetku, který je rovněž
garantem, a výkonnému útvaru ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci.
Tzn., že do týdne jsou všechny zainteresované
strany informovány o výsledku jednání
privatizační komise. Tímto způsobem
bylo dosud postupováno u projektů, které
byly dodány k 31. 12. 1991. U všech těchto
projektů je poznámka, že platnost rozhodnutí
privatizační komise je definitivní v případě,
že nebyl dodán další konkurenční
projekt k 20. 1. 1992. V tomto případě je
pak obnoveno projednávání nejen tohoto konkurenčního
projektu, ale i základního a již projednaných
konkurenčních projektů. Opět jsou
všechny tyto projekty i s tím nově došlým
posuzovány a s definitivní platností je potom
vybrán projekt pro budoucí podnik nejvýhodnější.
Ke dni návštěvy dozorčí rady
Fondu národního majetku bylo na počítači
zaregistrováno 8 640 projektů. Nasazení pracovníků
ministerstva je zde víc než obrovské. Tito
lidé tam dávají de facto všanc své
vlastní rodiny, nejen svůj vlastní čas,
a tráví tam celý den.
Dozorčí rada v namátkově vybraných
4 projektech neshledala žádné závady,
naopak bylo konstatováno, že zpracování
projektů je velice zodpovědné. Doufám,
že to vydrží až do posledního projednávaného
projektu.
Závěrem dozorčí rada fondu národního
majetku doporučuje České národní
radě, aby přijala stanovisko, které by zavázalo
vládu, aby intervenovala k prodloužení termínu
ukončení předkola kupónové
privatizace, a to ne dříve než 14 dní
po zveřejnění všech privatizačních
projektů. A to ze 3 důvodů:
1. pro větší počet alternativních
projektů, než se očekávalo,
2. pro větší zájem držitelů
investičních kupónů, než se očekávalo,
3. pro zabránění zvýhodnění
investičních privatizačních fondů
proti budoucím akciovým společnostem.
Doufám, že toto sněmovna zváží
a toto stanovisko podpoří. Děkuji za pozornost.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Duškovi. Jako poslední k tomuto bodu
před polední přestávkou vystoupí
pan poslanec Ledvinka.
Poslanec Karel Ledvinka: Pane místopředsedo,
vážená vládo, dámy a pánové,
máme k dispozici stenozáznam z minulého týdne,
ze kterého vyplývá, že návrhy
na usnesení přednesli páni poslanci Payne,
Palkoska a Řezáč, jestli jsme se nemýlili,
když jsme to posuzovali. Pane předsedající,
jménem národohospodářského
výboru si dovoluji navrhnout po ukončení
rozpravy, aby byl tento bod jednání přerušen
k jednání výborů, a současně
bych poprosil tyto tři kolegy, aby se dostavili na toto
jednání, abychom s nimi mohli připravit návrh
na usnesení.
Nyní podporuji návrh pana místopředsedy
Kasala na přerušení tohoto bodu programu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže
jestliže to mohu shrnout: Diskuse k tomuto bodu samozřejmě
bude pokračovat. Po skončení diskuse, pokud
sněmovna tak rozhodne, se sejde národohospodářský
výbor a spolu se všemi, kteří podali
návrh na usnesení, se pokusí vypracovat závěrečnou
verzi usnesení, které by potom sněmovna přijala.
Pan ministr Ježek se ještě hlásí.
Prosím, pane ministře.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci Tomáš Ježek: Vážená
sněmovno, chtěl bych vás moc poprosit, abych
tady mohl odpoledne nebýt. Už jsem se omlouval minule,
že jedu do Lnář, protože přijede
pan prezident. On nakonec nepřijel, protože dostal
chřipku, ale dnes už na třetí pokus
snad skutečně přijede. Má tam být
ve tři hodiny, myslím, že by nebylo dobré,
abych tam nebyl. Pokud by byly nějaké dotazy, půjdu
samozřejmě rád kdykoliv do výborů.
Ale prosil bych vás, abyste mě omluvili na dnešní
odpoledne. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
O přerušení projednávání
tohoto bodu musím dát hlasovat z toho důvodu,
abychom mohli upravit volební řád.
Kdo souhlasí s přerušením tohoto projednávaného
bodu, nechť zvedne ruku. 82.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento bod jsme přerušili.
Nyní bych prosil paní poslankyni Stiborovou, aby
přednesla návrh na úpravu volebního
řádu.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, vzhledem k tomu, že došlo
při volbě ředitele Všeobecné
zdravotní pojišťovny k tomu, že nebyl zvolen
žádný z kandidátů a volební
řád, který byl připraven výborem
pro sociální a zdravotní politiku ČNR,
s tím nepočítal, ověřovatelé
vám předkládají návrh, jak
doplnit volební řád, aby volby mohly pokračovat.
Ve volebním řádu by se to týkalo bodu
8., který by byl doplněn o tři podbody 8
a), 8 b), 8 c). Zopakuji pro toho, kdo nemá při
ruce volební řád, jak zní bod 8: "Nedosáhne-li
nikdo z více kandidátů nadpolovičního
počtu hlasů, opakuje se bezprostředně
volba mezi dvěma kandidáty, kteří
dosáhli nejvyššího počtu hlasů."
K tomu by bylo dále doplněno:
Bod 8 a): "Po druhém kole voleb, ve kterém
nebyl zvolen žádný z kandidátů,
může být poslancem ČNR navržen
i další kandidát a volby pokračují
třetím, popř. čtvrtým a pátým
kolem. Ve třetím a čtvrtém kole voleb
se postupuje jako v kole prvním a druhém."
Dále následuje bod 8 b): "Nedosáhne-li
nikdo z více kandidátů nadpolovičního
počtu hlasů ani po čtvrtém kole voleb,
postupuje do pátého kola voleb jen ten kandidát,
který získal ve čtvrtém kole nejvyšší
počet platných hlasů."
Dále je bod 8 c): "Nedosáhne-li ani v pátém
kole voleb kandidát nadpoloviční počet
platných hlasů, volby končí."
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Mohu dát hlasovat o doplnění tohoto volebního
řádu? /Bez námitek./ Zdá se, že
ano.
Kdo souhlasí, aby volební řád byl
takto doplněn, ať zvedne ruku. 92.
Kdo je proti? 1.
Konstatuji, že návrh na doplněk byl přijat.
Nyní se ptám ověřovatelů, zda
je připraveno vše pro to, aby volba mohla proběhnout
během polední přestávky. Opět
paní poslankyně Stiborová nám podá
informaci.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, vzhledem k tomu, že nejsou
ještě připraveny volební lístky,
bude potřeba minimálně 30 min. na jejich
přípravu. Poté se může zahájit
volba. Volba může končit po 30 minutách
po rozdání volebních lístků.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
S faktickou poznámkou pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: Pane předsedající,
dámy a pánové, vzhledem k tomu, že byla
kandidátka doplněna o další jméno,
považuji za nutné stejně tak, jak jsem učinil
u předchozích kandidátů, velice stručně,
i když máte k dispozici materiály, kandidáta
představit.
Pan doktor přírodních věd ing. Jiří
Němec, CSc. se narodil 11. 9. 1953, bydlí v Praze.
Absolvoval elektrotechnickou fakultu a odbornou matematiku na
přírodovědecké fakultě Masarykovy
univerzity. Pracoval jako sekretář komise vlády
ČR pro státní informační systém
a je jako specialista v matematické informatice zaměstnán
ve funkci ředitele výpočetního úseku
Všeobecné zdravotní pojišťovny. Politicky
organizován nebyl a není.
Jedná se o stejný rozsah informací jako u
všech předchozích kandidátů.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Lomovi. Myslím pro tuto chvíli, že
bylo řečeno vše, kromě toho, že
polední přestávka by mohla skončit
ve 14 h. Souhlasíte s tím? /Bez námitek./
Od 13.30 do 14.00 h. by probíhala volba. Je s tím
takto souhlas? /Ostatní souhlasí./ Děkuji.
Ještě s faktickou poznámkou pan poslanec Žák.
Poslanec Václav Žák: Vážení
přátelé, dávám k úvaze,
aby se sešlo politické grémium k otázce
volby předsedy. Myslím, že by to zjednodušilo
další postup. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Myslím si, že sněmovna o tom hlasováním
rozhodnout dost dobře nemůže, takže berme
to jako pozvánku od pana poslance Žáka na setkání
zástupců jednotlivých politických
klubů. A navrhujete, pane poslanče, aby to bylo
bezprostředně teď asi. /Poslanec Žák
souhlasí./ Děkuji.
Končím a ve 14.00 h. se zase všichni sejdeme.
/Přerušení jednání./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy
a pánové, odpolední část dnešní
schůze začneme tím, že požádám
ověřovatele České národní
rady, aby nás seznámili s výsledky volby.
Tohoto úkolu se ujme paní poslankyně Stiborová,
které uděluji slovo.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi opět jménem
ověřovatelů sdělit výsledky
tajného hlasování při volbě
ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny.
K volbě bylo ověřovateli převzato
180 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno
127 hlasovacích lístků. Odevzdáno
bylo 127 platných lístků. Počet neodevzdaných
hlasovacích lístků nula, počet nevydaných
hlasovacích lístků 53. Odevzdáno bylo
nula neplatných lístků.
Pro navržené kandidáty byly odevzdány
hlasy takto: pro pana Vratislava Vinče bylo odevzdáno
23 platných hlasů, pro pana Miroslava Koubleho bylo
odevzdáno 41 platných hlasů, pro pana Jiřího
Němce bylo odevzdáno 61 platných hlasů.
Z toho vyplývá, že do funkce Všeobecné
zdravotní pojišťovny ani v tomto kole nebyl zvolen
žádný z kandidátů.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
i za tuto nepříznivou informaci.
Po dohodě s ověřovateli lze pokračovat
čtvrtým kolem od 15 hodin tak, že budeme volit
mezi dvěma kandidáty, kteří získali
nejvyšší počet hlasů. Do té
doby budeme pokračovat v projednávání
bodu, který jsme přerušili před obědem.
Do rozpravy se písemně přihlásila
paní poslankyně Krejčová, kterou prosím,
aby se ujala slova a přednesla svůj diskusní
příspěvek.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Vážený
pane předsedo a vážená sněmovno,
dovolím si vás zdržet jen krátce.
V souvislosti s tématem, jehož složitost se objevila
opravdu až v průběhu velké privatizace,
a obávám se, že dříve ani nemohla,
se na nás všechny obrací veřejnost,
nejrůznější instituce, zástupci
podnikatelů atd. a upozorňují nás
na řadu skutečností. Chtěla bych se
soustředit na následující problém.
Jedná se o problém, který se ve svém
konečném důsledku bude týkat mnoha
obcí v České republice. Jedná se o
akciové společnosti, ať už stávající,
v nichž má československý stát
většinou stoprocentní účast,
nebo o projektem navrhované akciové společnosti.
Mnohé z nich předkládají takové
projekty, v nichž kromě majetku potřebného
pro vlastní podnikatelský záměr navrhují
převést do kmenového jmění
nemovitosti, které pro uvedený podnikatelský
záměr nepotřebují. Jsou to zejména
nezastavěné pozemky, ale i administrativní
budovy a podniková ředitelství, která
jsou z větší části pronajata
různým firmám, ubytovny, které slouží
jako hotely, byty, školky, jesle, kulturní domy apod.
Schválením takového privatizačního
projektu by byly definitivně petrifikovány obří
realitní kanceláře, které by nikdo
nepřinutil změnit dosavadní způsob
vedení podniku, když příjem z této
"vedlejší realitní činnosti"
by akcionáře plně uspokojil. Dokonce i menší
firmy, pokud budou vlastnit pozemky a objekty, použitelné
k pronájmům či prodeji, budou zvýhodněny
vůči nově vznikajícím firmám,
které takovéto nemovitosti vlastnit nebudou.
Příklady, které uvádím, jsou
příklady z Prahy a znovu zdůrazňuji,
že tato problematika se týká mnoha obcí
v celé České republice.
Příkladem za všechny mohou být například
akciová společnost IPS, Montované stavby,
Armabeton a především ČKD, která
v Praze spravuje více než 3 milióny metrů
čtverečních pozemků, mimo jiné
letiště Kbely a Letňany, části
veřejných komunikací, pozemek pod smíchovskou
synagogou apod., řadu administrativních budov, z
nichž budova na Václavském náměstí
je prakticky celá pronajatá a přináší
ČKD mnohamiliónový roční příjem.
Dalším problémem jsou dlouhodobé pronájmy
jednotlivých objektů, které byly vlastně
předprivatizovány stávajícím
vedením na řadu let a nový majitel také
může v privatizaci získat objekt, který
je na 10 i více let pronajat za nejnižší
možnou částku.
Třetím velkým problémem je úroveň
projektů, kde nejsou dokladovány majetkoprávní
vztahy. Zejména chybí výpisy z pozemkových
knih, které by dokladovaly, že daný objekt
není předmětem restituce nebo není
majetkem obce.