Pečlivost při schvalování privatizačních
projektů, která je podmínkou pro zaregistrování
a pro možný start kupónové privatizace,
se týká zejména problému restitucí.
Jak restitucí vůči oprávněným
osobám, tak restitucí vůči obcím.
Dbáme, aby všechny restituční nároky
byly řádně vyčištěné,
řádně objasněné a uspokojené.
Máme je registrovány u nás na počítači
a zároveň kontrolujeme, zda jsou obsaženy v
privatizačních projektech.
Dále musíme velmi pečlivě dbát,
aby z privatizačních projektů byla vyloučena
zemědělská půda, která tam
nesmí podle zákona být. Zemědělské
pozemky převádíme dopisem na Pozemkový
fond. Musíme dále dbát, aby tam nebyla lesní
půda, musíme dbát, aby byla ošetřena
ochraňovatelství vůči federálním
hmotným rezervám, musíme dbát, aby
byl opraven kapitál o proběhlé oddlužení
a zejména - a to bych chtěl velmi zdůraznit
- dbáme, aby do kapitálu nově zakládaných
akciových společností nevstoupil žádný
majetek nepoužitelný pro podnikatelské účely.
Jistě jste se všichni setkali s často nechápavou
nebo někdy zlovolnou kritikou, jako by do kupónové
privatizace vstupoval podřadný majetek, jako by
lepší majetek byl pro někoho jiného.
Není to pravda, a to ve dvou bodech: 1. Do kupónové
privatizace vstupují i ty nejexkluzívnější
podniky, které máme, 2. do kupónové
privatizace nevstoupí žádný majetek,
který není vhodný pro podnikatelské
účely. Tzn., že do kupónové privatizace
půjdou jak podniky typu Becher Karlovy Vary, plzeňský
Prazdroj, tak samozřejmě podniky, které nejsou
tak skvělé, ale do kupónové privatizace
v žádném případě nebudeme
vkládat majetek, který je bezcenný. Tzn.
ještě před zahájením kupónové
privatizace, a to bych rád zdůraznil, očišťujeme
tento majetek od nepotřebného balastu, od starých
náhradních dílů na již neexistující
stroje atd. Na tento majetek nebudou emitovány akcie, které
se budou prostřednictvím kupónové
privatizace občanům rozdávat. Říkám
to s plnou odpovědností. Pokud budete číst
někdy takové zlovolné články,
že kupónová privatizace je vlastně podvod
na obyvatelstvu, neboť se mu rozdává majetek,
který nemá žádnou cenu, je to lež.
Přesvědčit se o tom bude možné
tím, že tyto akciové společnosti budou
zapsány u rejstříkových soudů,
které toto všechno budou posuzovat.
Chtěl bych ještě říci, že
vedle toho, abychom připravili řádně
nabídku pro kupónovou privatizaci, dbáme
na to, abychom při schvalování projektů
splnili ten cíl, který si klademe, tj. dali příležitost
nově vznikajícímu střednímu
stavu, soukromým podnikatelům v ČR.
Velice potěšitelná situace je na obou stranách
procesu, jak na stránce poptávkové, tak na
stránce nabídkové. Bylo tady už zmíněno
panem předsedou i panem místopředsedou vlády,
kolik lidí projevilo svůj zájem o účast
v kupónové privatizaci na straně poptávky.
Ale stejně tak potěšitelný je masový
zájem na straně nabídky. Je tady obrovský
počet privatizačních projektů. Máme
8 500 privatizačních projektů, je majetek,
na který je předloženo několik desítek
projektů. Ve všech případech, kdy není
možné řádně rozhodnout, komu
dát přednost, je-li navrhován přímý
prodej, navrhujeme nějakou konkurenční metodu
prodeje, ať už je to aukce nebo ve většině
případů spíše veřejná
soutěž, která je daleko lépe regulovatelná
a kontrolovatelná.
Myslím si, že je důležité zmínit
ještě jednu věc - naše chování
k projektům, které obsahují restituci.
Víte, že velká privatizace je kombinována
s procesem restitucí, že celá třída
restitucí se provádí přes privatizační
projekty. A zde máme zásadu, že dáváme
přednost prakticky zcela automatickou restituentům,
kteří se přes privatizační
projekt hlásí o svůj majetek. Stane-li se
(a stává se to často), že tento majetek
byl v průběhu minulých let rozšířen,
něco tam bylo dostavěno, přistavěno,
tak tento restituent má, pokud projeví zájem,
přednost před všemi ostatními konkurenty
dokoupit si tento majetek a dostat se tak ke svému právu.
Zvláštní třídu projektů
tvoří projekty s účastí zahraničního
kapitálu. Zde bych chtěl říci zase
na adresu kritiků, kteří mají obavy
ze vstupu zahraničního kapitálu: Musíme
si uvědomit, že řada našich podniků,
celých odvětví bez vstupu zahraničního
kapitálu není schopna přežít
v otevřené evropské a světové
konkurenci. Chceme-li u nás zachovat plnou zaměstnanost
nebo alespoň zaměstnanost, která se blíží
plné zaměstnanosti, musíme sem zahraniční
kapitál, samozřejmě regulovaně, pouštět,
jinak bychom měli vážné sociální
problémy. Zde se opíráme o expertní
zkušenost zahraničních poradců amerických
a britských, které financuje americká a britská
vláda, kteří nám prověřují
zahraniční investory zejména z hlediska jejich
ochoty investovat u nás, rozvíjet se u nás,
tzn. aby to nebyli nějací zlatokopové, kteří
jdou za krátkodobým ziskem. Myslím, že
jsme zatím neudělali v tomto směru žádnou
chybu, a doufám, že ji neuděláme, protože
ti investoři, které jsme sem pustili, jsou skutečně
seriózní a věřím, že ani
v budoucnu sem nepustíme nikoho, kdo by tady chtěl
být jen za účelem krátkodobého
zisku.
Při posuzování konkurenčních
projektů zejména na přímé prodeje
domácím investorům velice dbáme také
na zjištění toho, kdo je tím potenciálním
kupujícím, tzn., že jsme v úzkém
kontaktu s okresními privatizačními komisemi,
ale i s dalšími místními orgány,
abychom zjistili bonitu potenciálního kupujícího,
jeho platební schopnost a vůbec jeho pověst,
tržní chování, aby se nám opět
nestalo, že majetek budeme prodávat někomu,
kdo nezaručuje řádné a seriózní
tržní chování.
Předpokládáme, že vzhledem k tempu,
jak se nám daří privatizační
projekty schvalovat a jak se blížíme k hranici
140 mld., že by už datum, kdy budou publikovány
všechny schválené privatizační
projekty na kupónovou privatizaci, nemělo být
příliš vzdálené zhruba od poloviny
března, kdy bychom tuto práci chtěli dokončit.
Berte to jako pracovní interní informaci, ale zároveň
jako ujištění, že máme velice přesnou
představu o tom, kdy práci chceme dodělat
a kdy jsme ji schopni dodělat.
Poslední věta. Byli u nás na kontrole poslanci
ČNR, tuto kontrolu provedli, myslím, způsobem
dosti důkladným. Vybrali si namátkou, "naslepo",
tři schválené projekty a my jsme jim přehráli
celý schvalovací proces včetně konkurenčních
projektů. Nevznesli žádné námitky
a byli se způsobem schvalování spokojeni.
Toto je tedy stav přípravy nabídkové
stránky privatizace, jak je k dnešnímu dni.
Děkuji vám. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Ježkovi. Nyní prosím předsedu
Českého úřadu pro hospodářskou
soutěž pana poslance Bělehrádka, aby
přednesl zprávu.
Poslanec Stanislav Bělehrádek: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
v souvislosti s projednávanou problematikou považuji
za svoji povinnost seznámit vás jako předseda
Českého úřadu pro hospodářskou
soutěž s postavením úřadu v procesu
privatizace a s tím, jak do tohoto procesu úřad
vstoupil a co pro privatizaci udělal. Nejprve bych považoval
za účelné se krátce zmínit
o pravomocech, které ČÚHS v procesu privatizace
má.
Ty jsou vymezeny zněním § 19 a 20 zákona
o ochraně hospodářské soutěže,
který předpokládá, že v privatizaci
dojde nejen k převodu státního majetku na
konkrétní subjekt, ale i k demonopolizaci podniků.
Znění těchto paragrafů ukládá
jednotlivým orgánům státní
správy (a pod tím je třeba rozumět
jednotlivá zakladatelská ministerstva a samozřejmě
i ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci a také obecní úřady),
že za proces demonopolizace a dekoncentrace jsou především
odpovědny tyto orgány. Ty jsou totiž povinny
při převodu státního majetku zajistit,
aby byly stanoveny podmínky, za nichž dojde ke zrušení
monopolního postavení de facto nově vznikajících
podniků, ať je jejich právní forma jakákoli.
Pokud nedojde ke zrušení monopolu nebo dominantního
postavení podniků, jsou zakladatelská ministerstva
povinna zpracovat rozbor zahrnující zejména
zhodnocení možnosti zneužití postavení
podniku v období příštích 2 let,
vyhodnocení konkurenční schopnosti nového
podniku při jeho zapojení do světového
trhu a vzhledem k předpokládané zahraniční
konkurenci na vnitřním trhu, zejména z hlediska
technické úrovně, velikosti konkurenčních
podniků a jiných parametrů důležitých
pro konkurenční schopnost v určitém
oboru nebo odvětví. Tyto rozbory jsou pak příslušné
orgány státní správy povinny předložit
Českému úřadu pro hospodářskou
soutěž k vyjádření. A teprve
v této fázi přípravy procesu privatizace
vstupuje do hry ČÚHS. Ten posuzuje předložené
rozbory z hlediska ochrany hospodářské soutěže.
V případě, že úřad nesouhlasí
s rozborem, který případně obhajuje
bez závažných důvodů zachování
monopolních podniků, a předkladatel rozboru
s názorem úřadu nesouhlasí a trvá
na zachování monopolních podniků,
je povinen předložit celý problém k
rozhodnutí vládě republiky.
Úřad se samozřejmě nespokojuje více
méně jen s pasívní rolí čekatele
na rozbor privatizačního projektu a záměru,
ale podniká i další kroky, které by
směřovaly k procesu demonopolizace.
Podařilo se za pomoci Hospodářské
rady vlády ČR prosadit, aby členy resortních
privatizačních komisí zakladatelských
ministerstev byly také pracovníci úřadu
pro hospodářskou soutěž a již na
jednání komise prosazovali názory úřadu.
Účast našich pracovníků však
samozřejmě nezbavuje zakladatele povinnosti zpracovávat
výše uvedené rozbory nutné ke konečnému
stanovisku úřadu.
Dále také úřad podnítil kampaň
za vypracovávání konkurenčních
privatizačních projektů a upozorňoval
trvale na praktiky vedení některých podniků,
které jednak bránily vypracování konkurenčních
privatizačních projektů a všemožnými
způsoby blokovaly i informace nutné k jejich vypracování.
Snažili jsme se zasahovat, vlastně nad rámec
našich pravomocí tam, kde se na ČÚHS
obrátili jednotliví zpracovatelé konkurenčních
privatizačních projektů, a vlastně
jsme využívali váhy úřadu k nápravě
a ke korekci chování vedení podniků,
neboť se domníváme, že soutěžní
prostředí musí být i při předkládání
privatizačních projektů a nesmí být
v jeho vytvoření bráněno. Někde
jsme byli úspěšní, někde ne,
to záviselo vlastně na případné
ochotě nebo neochotě managementu podniků
a na zájmu občanů konkurenční
privatizační projekty vypracovat.
V poslední době je veřejnými
sdělovacími prostředky neustále upozorňováno
na praktiky některých investičních
privatizačních fondů, které vzbuzují
domněnku, že se jedná o porušování
hospodářské soutěže. Např.
v Českém deníku z 23. ledna i dalších
masmédiích se objevila zpráva, že Asociace
investičních společností požádala
Český úřad pro hospodářskou
soutěž o posouzení, zda poskytování
účelových úvěrů od státních
peněžních ústavů nevytváří
nepřípustné výhody IPF těchto
zakladatelů a zda praktiky některých bankovních
fondů, zejména pokud jde o výroky, že
mají k dispozici údaje o klientele zakladatelů,
neznamenají porušení bankovního tajemství.
Rovněž již úřadu došly dopisy,
které upozorňují na některé
praktiky nekalé soutěže.
Stížnost Asociace investičních společností
na úřad sice do dnešního dne nedošla,
nicméně jsme považovali za svoji povinnost
se touto informací zabývat z hlediska možného
porušení zákona o ochraně hospodářské
soutěže. Došli jsme k názoru, že
ze strany jednotlivých IPF se nemůže jednat
o porušení zákona o ochraně hospodářské
soutěže. V ustanovení zákona, které
pojednává o jediném možném směru
porušení, tedy zneužívání
dominantního nebo monopolního postavení na
relevantním trhu, je třeba konstatovat, že
jednotlivé IPF de facto žádné postavení
na trhu nemají, protože to získají až
budou vlastnit nějaké akcie. Tedy nemají
zatím možnost svého postavení nějak
využívat, natož pak zneužívat. Něco
jiného by bylo, kdyby se prokázalo, že účelové
úvěry, o kterých se hovoří
v tiskové informaci, byly poskytnuty jen vlastním
fondům zakladatele a jiným ne, ač o ně
požádaly, a tyto úvěry byly určeny
na propagaci. V tomto smyslu by pravděpodobně mohlo
jít o zneužívání dominantního
postavení na trhu, ale ne investičními privatizačními
fondy, ale zakladatelskými bankami, a to jen těmi,
které mají dominantní postavení na
bankovním trhu. Úřad zahájil předběžná
šetření k potvrzení či vyvrácení
této domněnky.
O nižším právním vědomí
svědčí žádosti o to, aby úřad
zakázal některé činnosti, které
mají charakter nekalé soutěže. Jedná
se zejména o takové instituty, jako je klamavá
reklama a porušování obchodního tajemství,
zvláště pak bankovního. V těchto
případech však musí úřad
odpovídat jednotlivým stěžovatelům,
že tyto instituty jsou upraveny v Obchodním zákoníku
v § 44 a následujících a zákoně
o bankách v § 38, kde je přesně stanoveno,
co je považováno z hlediska zákona za bankovní
tajemství. Bankovní tajemství ze zákona
se vztahuje na všechny bankovní obchody, peněžní
služby bank včetně stavů na účtech
a depozit. Ani v jednom z těchto případů
není český úřad příslušný
a celý právní režim je podřízen
soukromoprávní žalobě u příslušného
soudu. Dá se však předpokládat, že
zejména u bank, které založily více
investičních privatizačních fondů,
budou podobné informace pronikat již vzhledem k tomu,
že zde s velkou pravděpodobností existují
i úzké personální vazby.
V souvislosti s dosavadním chováním správců
investičních privatizačních fondů
bych se rád zmínil o iniciativě, kterou vykonal
ČÚHS.
Náš úřad upozornil dopisem ze dne 14.
ledna místopředsedu vlády pana Stráského
na možnost budoucích deformací kapitálového
trhu v souvislosti s absencí zákona o investičních
společnostech. Mohlo by se totiž stát, že
několik málo investičních společností,
zejména pokud budou ovládat více investičních
privatizačních fondů, ovládne také
celé obory nebo odvětví národního
hospodářství. Pak by se mohly chovat jako
nové malé plánovací komise. Navrhli
jsme urychleně novelizovat nařízení
federální vlády v tom smyslu, aby do něj
byla zapracována zásada č. 24 vládního
návrhu zákona o investičních společnostech
a investičních fondech. O tom, jak vláda
doporučila vypracovat novelu federálního
nařízení, jste byli informováni z
vystoupení premiéra a místopředsedy
české vlády. Mrzí nás, že
nedošlo k přijetí doporučení
české vlády, aby jedna investiční
společnost mohla vlastnit pouze 25 % akcií jednoho
emitenta.
Po diskusi byl vládou ČR akceptován návrh
ČÚHS na to, že seznamy podniků určených
k privatizaci kupónovou metodou budou zveřejňovány
průběžně, ale že ukončení
předkola bude až po 14 dnech od uveřejnění
posledního seznamu. To by bývalo zajistilo jednotlivým
DIKům možnost získat si informace a rozhodnout
se pro investování buď do fondu, nebo přímo
do jednotlivých podniků.
Jsem rovněž přesvědčen, že
jednostranná reklama investičních fondů
by byla vystřídána reklamou jednotlivých
podniků, které by měly zájem získat
kupóny jednotlivců a nenechat se případně
ovládat některým z fondů. Tím
by byla vyvážena nyní jednostranná reklamní
kampaň investičních privatizačních
fondů.
Ve včerejším rozhodnutí federální
vlády, kdy lhůta 14 dnů nebyla do nařízení
federální vlády zakotvena, vidíme
ohrožení podstaty hospodářské
soutěže mezi IPF a mezi jednotlivými podniky,
které chtějí získat body přímo
od jednotlivých občanů.
Jako další možné porušení
zákona o ochraně hospodářské
soutěže by se zřejmě dala kvalifikovat
i skutečnost, že některý subjekt zkoupil
větší množství kupónových
knížek a tím vlastně omezil budoucím
investorům přístup na investiční
trh. A pokud by je zpět občanům prodával
s podmínkou investice do vlastního fondu, jednalo
by se zcela jistě o vázaný prodej, který
zákon zakazuje, a tím by de facto již podruhé
porušil zákon.
Závěrem bych vás chtěl ubezpečit
o tom, že Český úřad pro hospodářskou
soutěž bezezbytku využije všech zákonných
možností k tomu, aby proces privatizace se stal důvěryhodným,
průhledným a také procesem demonopolizace
a dekoncentrace přežívajících
ekonomických struktur zděděných z
éry plánovitého hospodářství.
Děkuji. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu předsedovi Bělehrádkovi, o slovo se
dále přihlásil pan ministr Němec.
Dámy a pánové, já bych vám
chtěl navrhnout, abychom postupovali následujícím
způsobem. Po vystoupení pana ministra Němce
bych si dovolil dát slovo panu poslanci Duškovi, který
by nás seznámil se závěry dozorčí
rady. Poté by vystoupil předseda národohospodářského
výboru pan poslanec Ledvinka, a tím bychom část
oficiální k projednávání tohoto
bodu ukončili. Shodli jsme se na tom, že je nezbytně
nutné provést volby ředitele Všeobecné
zdravotní pojišťovny. K tomu je však třeba
změnit i volební řád, který
jsme přijali, doplnit jej, takže to bychom se ještě
před polední přestávkou pokusili projednat
a schválit. Polední přestávku bychom
tak mohli využít k provedení volby. Domnívám
se, že s tím takto bude souhlas.
Nyní má slovo pan ministr Němec.
Ministr státní kontroly Igor Němec:
Pane předsedající, dámy a pánové,
na základě doporučení vaší
24. schůze 8. 11. 1991 mne pověřila vláda
ČR, abych ve spolupráci s ministrem pro správu
národního majetku a jeho privatizaci předložil
typový program kontroly privatizace podle zákona
č. 92/91, o podmínkách převodu majetku
státu na jiné osoby, a v souladu s tímto
programem zajistil kontrolu.
Příprava na kontrolu byla již ukončena
a byly zpracovány podklady pro její realizaci, které
byly projednány s ministerstvem pro správu národního
majetku a jeho privatizaci. Typový program kontroly byl
zaslán předsedovi vašeho rozpočtového
a kontrolního výboru. Cílem kontroly je ověřit
dodržování zákonných podmínek
převodu majetku státu. Výsledky kontroly
nám dají ucelený obraz o přípravě
a průběhu první vlny privatizace a zároveň
přispějí k odstranění zjištěných
nedostatků a vyvolají podněty na případné
úpravy příslušných předpisů
a opatření pro účinnější
zabezpečení dalšího postupu privatizace.
Samozřejmě v průběhu kontroly budou
využívány i podněty a stížnosti
občanů a organizací.
Kontrole budou kromě ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci a fondu národního majetku
podrobeny čtyři zakladatelská ministerstva,
a to ministerstvo hospodářství, průmyslu,
obchodu a cestovního ruchu a ministerstvo zemědělství
včetně vybraných podřízených
organizací. Tyto čtyři resorty v první
vlně privatizace mají zařazeno celkem 1 560
organizací, tj. 95 % celkového počtu, který
byl schválen usnesením vlády č. 242/1991.
Do prověrky budou zapojena i nově vytvářená
regionální pracoviště ministerstva státní
kontroly tak, aby bylo možné obsáhnout nejméně
20 podniků.
Kontrola na ústředních orgánech bude
zaměřena zejména na:
1. organizační a časové zabezpečení
privatizačního procesu,
2. posuzování a schvalování privatizačních
projektů,
3. zabezpečení podmínek pro úspěšný
průběh kupónové privatizace včetně
způsobu schvalování investičních
privatizačních fondů.
Na úrovni podniků se kontrola především
soustředí na vypracovávání
privatizačních projektů zejména s
ohledem na:
1. volbu jednotlivých metod privatizace,
2. správnost ocenění a úplnost privatizovaného
majetku,
3. zajišťování restitučních
nároků,
4. podíl na kupónovou privatizaci atd.
Vlastní kontrola na ústředních orgánech
a jejich podřízených organizacích
bude realizována v 1. čtvrtletí t. r. Výsledky
kontroly budou obsaženy v závěrečné
zprávě, kterou po připomínkovém
řízení projedná Hospodářská
rada a vláda a ještě do konce 1. pololetí
t. r.
Dámy a pánové, po ukončení
kontroly budu o jejím průběhu a výsledcích
rovněž informovat váš rozpočtový
a kontrolní výbor, event. v případě
závažných zjištění předložím
zprávu průběžnou.