Asi jako úplně nejvýznamnější
je nutno říci úplně na začátku,
že se domníváme, že je správné,
že došlo ke spojení resortů lesnictví
neboli lesního hospodářství a zemědělství.
Je to obecná skutečnost, která má
jednak svůj historický vývoj, ale především
se domnívám, že má své ekologické
a přírodní opodstatnění, protože
jak práce na polích, na loukách, tak samozřejmě
v lesích a ve vodních plochách má
svůj význam a je nutné, aby byla koordinována
a řízena společně. Proto vzniklo naše
ministerstvo zemědělství, do kterého
je zahrnuto jak lesní hospodářství,
vodní hospodářství, tak i ona samotná
zemědělská činnost.
Dále se domnívám, že bylo přínosem,
že došlo k rozdělení náplně
původního ministerstva lesního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu, takže
dnes máme kompetence rozdělené tak, že
problematiku lesů a zpracování dřeva
řeší ministerstvo průmyslu, vlastní
lesní hospodářství řešíme
u nás na ministerstvu zemědělství,
dohlížecí orgán je ministerstvo životního
prostředí. Pomineme-li funkci ministerstva financí
příp. ministerstva pro privatizaci, problematikou
lesního hospodářství a vlastně
problematikou lesa se tedy velmi úzce zabývají
dnes tři ministerstva. Domnívám se, že
to je opět správné, protože problematika
lesů je vysloveně vládní záležitostí
a má skutečně význam ji projednávat
až ve vládě. Tolik úvodem.
Další otázka je, co to jsou státní
lesy. K dnešnímu dni státní lesy představují
60 % veškerých lesů. Zhruba 35 - 40 % lesů
máme již dnes v soukromých rukách, ať
už jsou to lesy obecní, církevní nebo
lesy v rámci restituce navrácené konkrétním
fyzickým osobám. Znamená to, že hovoříme
při koncepci státního lesního hospodářství
o zhruba 60 % současného lesa, který se nachází
ve vlastnictví státu.
Je nám vytýkáno, že v podstatě
připravujeme pseudoprivatizaci, že neprovádíme
privatizaci. To znamená, že nedochází
k privatizování vlastní podstaty, vlastní
lesní půdy, půdního fondu a lesa,
stromů na této půdě rostoucích.
Dá se říci, že tento názor je
správný, ale já si dovolím objasnit,
proč jsme k němu došli.
Naše cílová představa, cílová
koncepce lesního hospodářství je taková,
že bychom tento poměr v podstatě měli
obrátit. Máme představu, že zhruba 40
- 45 % lesů a těch 50, 55, možná 60
% soukromých. Jedná se o rozdíl 20 30 %,
u kterých by dál mělo dojít k privatizaci
vlastní podstaty, tedy ke zprivatizování
skutečně lesa.
Domníváme se, že momentálně není
vhodná doba na to, aby tato privatizace proběhla.
Je to z toho důvodu, že - tak jak jsem řekl
na začátku - máme představu, že
skutečné zemědělství probíhá
jednak na polích, na loukách, na vodních
plochách, jednak v lese. Historicky bychom se chtěli
vrátit k tomu, že skutečný sedlák,
člověk, který se bude zabývat zemědělskou
činností, bude mít také k disposici
lesy.
Víte dobře, že při privatizaci zemědělství
máme dnes ekonomické problémy, kdy dáváme
začínajícím zemědělcům
různé podpory, subvence, dotace. Přímé
dotace mají splatnost, návratnost devíti
let. Jestliže předpokládáme, že
vlastnická stabilizace sedláka, vlastnická
stabilizace zemědělství proběhne v
roce 1992 - 1993, tak ekonomická stabilizace bude návazně
ukončena v roce 2002 - 2005. To znamená v dobách,
kdy by se měly rozběhnout veškeré selské
dvory, mělo by se rozběhnout zemědělství,
měla by se stát prosperujícími zemědělská
družstva toho nového typu atd. Zhruba v roce 2000
- 2005 předpokládáme, že naši zemědělci
budou schopni už akumulovat svůj vlastní ekonomický
potenciál, případně budou schopni
si vzít další půjčky a budou
schopni významně privatizovat les.
Nikde není řečeno, že drobné
části lesa nebudeme privatizovat už teď,
jestliže budeme hovořit o jednotkách, případně
desítkách hektarů, o které budou mít
dnes zemědělci zájem a bude to v tom terénu
příhodné, mají možnost tento
les zprivatizovat ihned. Ovšem my máme na mysli významné
privatizace, kdy by se měly privatizovat stovky, případně
tisíce hektarů. Tady předpokládáme,
že zemědělská veřejnost si toto
bude moci dovolit později. Proto - stejně tak jako
u zpracovatelského průmyslu, který má
úzkou návaznost na zemědělskou prvovýrobu
- chceme zachovat tento státní les, zhruba těch
20 až 30 %, o kterých předpokládáme,
že během 10 - 15 let začne probíhat
jejich skutečná privatizace. Chceme je zachovat
pro to skutečné zemědělství
a pro zemědělskou prvovýrobu. Domníváme
se, že jestliže bychom dali tento les do privatizace
nyní, došlo by nejspíš k jeho úniku
pro zahraniční kapitál, přes všechny
problémy, které známe, a v podstatě
by se k tomuto lesu dostávaly zvláštní
skupiny lidí, které dnes disponují těmi
až stamiliónovými částkami, o
tom už se tady toho řeklo příliš
mnoho. Proto se domníváme, že to přechodné
období 10 až 15 let je nutné vyřešit
tímto způsobem.
Z toho důvodu, aby bylo možné nějakým
způsobem ty státní lesy obhospodařovat,
musí být obhospodařovány skutečným
představitelem státu. Představitelem státu
jsou ony Lesy České republiky, které jsme
podle ekonomické reformy od 1. ledna založili. Zatím
jsou Lesy České republiky státním
podnikem. Při projednávání ekonomické
reformy v Hospodářské radě vlády
jsme hledali cestu, jak najít statut, který by umožňoval,
aby Lesy České republiky nebyly státním
podnikem. Zatím vzhledem k té náplni a činnosti,
kterou musí tato organizace splňovat, nám
nezbylo, než jim dávat statut státního
podniku. Nicméně ještě prověřujeme
možnost - nesmí to být ani rozpočtová,
ani příspěvková organizace, ale hledáme
cestu, jestli bychom tuto organizaci nevtěsnali do krabičky
tzv. jiné organizace. Prověřují to
právníci, snažíme se najít cestu.
Tato organizace bude skutečným představitelem
státu, protože ona bude prodávat lesy v průběhu
privatizace, ona případně bude nakupovat
tam, kde soukromník nechtěl nebo nenašel zájemce
a chtěl prodat les státu. Bude provádět
hospodářské činnosti, bude uzavírat
nájemní smlouvy atd. Z těchto důvodů,
aby mohly probíhat všechny tyto operace, musí
mít podle naší legislativy statut státního
podniku. Ředitel Lesů České republiky
bude tou osobou, která bude ztělesňovat stát
při všech těchto operacích.
Dá se říci, že jsme poučeni přijetím
zákona o půdě, protože s tím
jsme měli velké problémy u státních
statků, kdy vstoupením zákona o půdě
v platnost došlo k tomu, že ředitelé státních
statků přestali být zástupci státu
a nájmy, pronájmy, prodeje atd. nám po dlouhých
tahanicích začaly zajišťovat finanční
odbory okresních úřadů. Z tohoto důvodu
došlo od 1. 1. k založení Lesů České
republiky.
Naskýtá se otázka, je správné,
že ze státních lesů jako podnikových
ředitelství podniků, kterých je asi
sedm a některé další okrajové,
vznikl pouze jeden. Já se domnívám, že
stát je jeden. Z toho důvodu máme také
jednoho představitele státu. Vznikají různé
debaty, diskuse, polemiky, zda by neměly být Lesy
České republiky, případně Lesy
moravské apod. Názor ministerstva je ten, aby tato
organizace byla pouze jedna. Těch důvodů
je celá řada, některé jsem už
uvedl, neboť stát je jeden a tento podnik je představitelem
státu.
Další věc, která nás mrzí,
ale která zní dnes archaicky, ale je nutná,
je ta, že musí docházet k přerozdělování
prostředků státních lesů. Uvědomme
si, že moravské lesy jsou naštěstí
vcelku zachovalé, momentálně je ještě
Šumava v přijatelných ekologických podmínkách,
zatímco většina dalších českých
lesů je zdevastovaná. Právě proto
se dá říci, že moravské lesy,
případně Šumava (o které víme,
že je vlastně na pokraji začátku zániku)
budou finančně méně nákladné
než ty, kde budeme pouze provádět zalesňování,
tj. Krušné hory, Jizerské hory atd. Z těchto
důvodů se domníváme, že státní
prostředky, které budou mít k disposici Lesy
České republiky, bude nutné určitým
způsobem cíleně usměrňovat
právě do těchto oblastí.
Co se týká založení, já jsem
podepsal zakládací listinu k 1. 1. 1992. Bylo to
z toho důvodu, že ty oblasti, o kterých víme,
že zůstanou nadále státní, je
už možné fakticky, fyzicky převádět
do této instituce. Jedná se o národní
parky, jedná se o reprezentační honitby atd.
Tyto věci jsou v těchto dnech převáděny
do tohoto podniku.
Po dohodě s pány poslanci jsem zatím podepsal
statut a nedošlo zatím v průběhu ledna
ke zrušení těch podniků, protože
jsme se domluvili, že se budeme snažit hledat cestu,
jak tyto věci upravit, že se budeme dohadovat o statutu
apod., abychom některé věci společně
dodělali a doplnili.
Domnívám se, že nejvýznamnější
pro Lesy České republiky je především
to, abychom měli dobrý organizační
statut. Já se k tomu dostanu ještě dál
v rámci organizace. Ale toto považuji za nejvýznamnější.
Proto považuji za nejvýznamnější
o těchto věcech debatovat, abychom se tady nedopustili
chyby a aby to organizační schéma vypadalo
dobře.
Dál je nutné si přesně rozdělit
zodpovědnosti a pravomoci, což - myslím - je
v naší reformě zcela přehledně
vyznačeno.
Další věc, která zřejmě
bude nejsložitější, je otázka personálního
obsazení. Tomu bychom se všichni měli co nejvíce
věnovat a dosáhnout toho, aby v těchto státních
lesích skutečně fungovali špičkoví
odborníci, protože oni budou ti lesní hospodáři,
kteří budou tvořit náš další
les.
Přitom se naskýtá další otázka,
na kterou je nutno si odpovědět, zda lze oddělit
vlastnictví lesa neboli hospodaření v lese,
protože kdo je vlastníkem, je samozřejmě
v tom širším smyslu slova hospodářem,
od provádění činnosti. My jsme přesvědčeni,
že při dodržení příslušných
podmínek, které budou samozřejmě dány
statutem, je možné provést oddělení
vlastnictví neboli hospodaření od provádění
činností. Čili to je ta hlavní myšlenka,
to je podstata, ve které spočívá naše
ekonomická reforma v lesním hospodářství.
My v těchto dnech tedy provádíme privatizaci
činností, neprovádíme privatizaci
(kromě restitucí) té vlastní podstaty.
Chtěl bych podotknout, že tato privatizace probíhá
podle zákona, který jsme samozřejmě
povinni dodržet. Čili to, o čem jsme se bavili
v létě a v průběhu podzima, že
připouštíme pouze vznik akciových společností,
skutečně není pravda, byla to určitá
mystifikace a bylo to, dejme tomu, nevhodné projednávání,
o tom už jsme tady hovořili. Faktem je, že ze
zákona jsme povinni respektovat veškeré privatizační
metody a akceptovat veškeré privatizační
projekty. Pro vaši informaci, model na povinný privatizační
projekt Lesních závodů byl skutečně
model akciových společností. V prvním
kole jsme některé projednali, některé
jsme vrátili k úpravě a přepracování,
protože z určitých důvodů neodpovídaly.
Momentálně máme na ministerstvu již
přes stovku konkurenčních privatizačních
projektů. Zrovna dnes meziresortní komise projednává
další konkurenční privatizační
projekty. Jsou zde projekty na privatizaci celých Lesních
závodů, jsou tam i přímé prodeje,
veřejné soutěže atd., čili probíhá
schvalování privatizace tak, jako u potravinářského
průmyslu příp. zemědělské
prvovýroby. Budeme teď odesílat na ministerstvo
pro privatizaci celou škálu privatizačních
projektů.
To jsou tedy důvody a jakési předestření
toho, proč přistupujeme k privatizaci činností.
Teď je otázka, proč to považujeme za významné.
Existují názory, že by bylo vhodnější,
dejme tomu rok až dva roky nedělat nic, nechat starý
systém podnikových ředitelství, závodních
ředitelství atd. a počkat, až bude kompletně
schválena legislativa, lesní zákon atd. Samozřejmě,
že v životě lesa rok až dva roky prakticky
neznamenají nic. Na druhé straně se domnívám,
že rok až dva roky, co se týče organizační
stránky, co se týče případných
ekonomických problémů atd., je to období
nesmírně významné. Čili z toho
důvodu podobně jako v zemědělství,
byť definitivní privatizační legislativu
jsme měli schválenou až v prosinci loňského
roku transformačním zákonem o družstvech,
privatizace probíhá už celé období
roku a půl až dvou let, co mám možnost
tyto věci ovlivňovat. Proto se domnívám,
že by nebylo vhodné čekat, až bude schválena
kompletní legislativa, že je nutné řešit
situaci okamžitě, protože může i
v lesním hospodářství docházet
k zadlužování podniků, zastavování
do bank, může tak dojít k úplné
blokaci privatizace, což jsou nesmírně závažné
věci. Čili ekonomických škod za dva
roky může v našem lesním hospodářství
vzniknout celá řada.
Další problém je, že naše lesnictví
oproti světu je zhruba 3 - 5krát "přezvěřeno"
co se týče pracovních sil. Máme zhruba
3 - 5krát více pracovních sil v našem
lesnictví ve srovnání s lesnictvím
rakouským příp. německým, s
těmi modely, které jsou nám nejbližší.
Vzhledem k tomu, že bod byl zařazen improvizovaně,
nevím, jestli v tuto chvíli jste už vybaveni
tabulkami, přehlednými, srovnávacími,
je možno do toho nahlédnout, jsou tam uvedena konkrétní
čísla, je tam uveden i "pavouk" srovnání
našich lesů a rakouských. Nezbývá
nám nic jiného, abychom neměli příliš
vysoké státní náklady na lesní
hospodářství, než tuto zaměstnanost
snížit. Zůstává tedy otázka,
jakým způsobem tuto zaměstnanost snížit.
Dále je nutno si uvědomit, že vlastně
jsme již provedli restituce 40 % našeho lesního
fondu, čili máme 100 %ní zaměstnanost,
ale máme prakticky o 40 % méně práce,
protože už záleží na soukromých
vlastnících, jakým způsobem budou
zajišťovat lesní hospodaření. Tato
zaměstnanost se nám tedy ještě mnohonásobně
zvyšuje vzhledem k tomu, že pro státní
lesy ubylo práce. Fakticky od července loňského
roku státní lesy nevykonávají hospodářskou
činnost v těch lesích, které byly
vzaty do restitucí. Zůstává tedy otázka,
jakým způsobem snížit tuto velkou zaměstnanost.
Samozřejmě, že by bylo možné dát
jakýsi direktivní příkaz, že
státní lesy propustí 30 % zaměstnanců,
ale nemusím jistě vypravovat, k čemu by docházelo
v této době, kdyby buď někde byly stíhány
staré struktury, nebo naopak, tam, kde staré struktury
vybudovaly zázemí, by byli stíháni
bývalí mluvčí OF atd. Nechci v žádném
případě připustit, aby vznikaly zbytečné
takovéto záležitosti a navíc těch
zhruba 30 - 40 % lidí, kteří by odcházeli
z tohoto odvětví, by odcházeli zhruba s holýma
rukama, protože by prostě dostali výpovědi.
Domnívám se, že ekonomickou reformou neboli
transformací, privatizací činností
každého člověka, kterého dnes
v lesích máme, vybavíme jednak částí
majetku a jednak šancí, aby se sám uplatnil
v lesním hospodaření tak, jak nejlépe
dokáže - buď sám, nebo v kolektivu akciové
společnosti, to už je jeho problém, to už
je věc předložení privatizačního
projektu a samozřejmě jeho schválení.
Řekněme, že zakládáme firmy,
které budou provádět činnosti, a podle
"pavouka" státních lesů budou existovat
lesní hospodáři, kteří si budou
nejrůznější firmy příp.
soukromníky najímat na to, aby vykonávali
práce v lesích. Čili my dnes každému
dáváme šanci, aby se uplatnil. Je samozřejmé,
že předpokládáme, že řada
z těchto společností příp.
jednotlivých soukromníků buď zkrachuje
v oblasti lesní činnosti, nebo se obrátí
jinam, budou podnikat jinde, v lesnictví pouze okrajově,
ať už je to třeba otázka těžké
techniky, nákladních automobilů atd.
Tím se dostáváme k odpovědi, že
i z těchto sociálních důvodů
je nutné provést privatizaci činností
a přistoupit k zahájení ekonomické
reformy v lesním hospodářství teď
a tuto záležitost žádným způsobem
neodkládat. Znamená to, že v podstatě
s tím, jak se rozběhne činnost Státních
lesů ČR, proběhne zrušení podniků,
závodů a najedeme na novou organizaci.
Po četných jednáních s ministerstvem
životního prostředí jsme se ujednotili
i na organizaci, na struktuře, kdy na lesního
hospodáře budou připadat necelé 2
000 ha. Nechytejte mě, prosím, za slovo, samozřejmě,
že bude záležet na lokalitě, terénu
atd., jistě že na horách toho bude méně,
v přístupných lesích toho bude o něco
více - opět máte přesná čísla
v tabulkách, je možné si to tam najít.
Zůstáváme tedy před otázkou,
jestli jeden lesní hospodář na necelé
2 000 ha je moc nebo málo. Dovolil bych si vás upozornit,
že lesní hospodář nebude mít
na starosti při této organizaci nic jiného
než skutečné lesní hospodaření.
Jestliže dnes hajný jako technicko-hospodářský
pracovník budí opilého kočího,
který zaspal, shání prasklou pneumatiku na
traktor, má problémy s tím, kde sebere naftu,
má kontrolovat lidi, má se starat o les apod., tak
při této organizaci na něj zůstává
pouze lesnická hospodářská činnost,
protože na to ostatní bude mít právo
uzavírat smlouvy atd. To, jestli si na vytěžení
najme velkou firmu, se kterou předem stanoví podmínky,
najde se firma, která splní tyto podmínky
a dostane zakázku, jestli na drobnou činnost najme
sedláka, který mu něco vyřeže
v probírce, něco mu vytahá se svým
koněm, to už je věc lesního hospodáře.
A v podstatě se vracíme k systému, který
jsme měli někdy za 1. republiky, kdy hajný
se skutečně zabýval tím, čím
měl, tj. hospodářskou činností.
Nebudu hlouběji rozebírat strukturu, protože
struktura státních lesů je poměrně
široce rozebrána v tabulce, kterou vidíte.
Chtěl bych ještě říci to, že
si vážím toho, že proti nám - když
to tak řeknu - vznikly určité oponentní
hlasy, protože tam, kde se hodně diskutuje, tam se
názory tříbí a věci se dostávají
dál. Před 14 dny - třemi týdny jsme
se sešli s naší opozicí k velmi konstruktivní
debatě, protože jsme si ujasnili, že neustále
probíhají spory okolo státních lesů.
Ti slušní "státní lesníci"
jsou trochu podrážděni, protože jim neustále
někdo něco vyčítá a podezírá
je z toho, že oni budou hospodařit špatně
jakožto státní lesníci, jakožto
státní personál. I tato skupina lidí
si slibovala od revoluce, že budou mít šanci
začít hospodařit tak, jak si oni představují,
tak, jak léta nemohli vzhledem k lesnímu hospodářskému
plánu a k celé té byrokracii, která
tuto oblast svazovala. Domnívám se, že bychom
měli dát těmto lesním hospodářům
skutečně důvěru a měli bychom
se spolehnout na to, že budou pracovat dobře. Právě
tito státní lesníci - a dejme tomu i část
opozice mě upozornili na to, že tím, že
neustále hovoříme o státních
lesích, prakticky málo mluvíme o těch
soukromých lesích, kterých dnes už máme
40 %. Musíme říci, že řada lidí,
kteří uplatnili - a bylo jim vyhověno - restituční
nároky, se dnes k lesům chová velmi špatně.
Potřebují peníze, aby rozjeli další
podnikatelskou činnost, mají snahu vytěžit,
co se dá. Dá se říci, že už
jsme dnes začali společně připravovat
další legislativní opatření,
kterým bychom chtěli na přechodnou dobu zastavit
těžby i v těch soukromých lesích
tak, abychom ujasnili státní správu, kontrolní
systém a aby bylo naprosto jasné i to, že v
těch soukromých lesích budou vlastníci
respektovat ekologické požadavky, požadavky životního
prostředí a že se budou podřizovat lesním
plánům.
Mám to v aktovce a přinesl jsem vám to ukázat
- vydali jsme řadu příruček pro soukromé
vlastníky lesů, kde je upozorňujeme na jejich
práva a povinnosti, na to, že se musejí chovat
podle těchto předpisů, jinak by se dostali
do rozporu se zákonem.
Zůstává poslední věc, kterou
bych vám tady chtěl říci, že
pořád považujeme ekonomickou reformu v lesním
hospodářství za otevřený materiál,
každý podnět, který dostaneme, jsme
ochotni akceptovat tak, aby vedl k vylepšení tohoto
přístupu, aby vedl k vylepšení stavu
v našich lesích. Znovu bych chtěl podtrhnout
a zopakovat, že to, co považuji za zcela nejdůležitější,
je otázka výběru lidí do státních
lesů, aby zde byli skuteční lesní
odborníci, aby nám jejich odbornost, jejich morální
kvality zajišťovaly to, že státní
lesy budou hospodařit dobře.
Abych dnešní jednání neprotahoval, toto
jsem považoval za nutné vám říci,
jsou to věci, které nás vedly k tomu, že
náš názor zakladatele, náš názor
resortu je, že je nutné provádět ekonomickou
reformu, že je nutné provádět privatizaci
činností, abychom vytvořili podmínky
pro následnou skutečnou privatizaci v průběhu
10 - 15 let, aby lesy s další zemědělskou
činností vytvořily v tom širokém
smyslu slova vlastně zemědělský základ.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu ministrovi. Konstatuji, že do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Wolf.
Poslanec Miroslav Wolf: Vážený pane
místopředsedo, vážená vládo,
vážené kolegyně a kolegové, dovolte
mi, abych pokračoval opět už poněkolikáté
v načatém tématu - lesy a ekonomická
reforma v lesním hospodářství.
Dovolte mi, abych vás v krátkosti seznámil
s několika údaji, které mi poskytli pracovníci,
kteří se právě těmito restitucemi
na podnicích, závodech zabývají.
Restituční zákony, vztahující
se k pozemkovému majetku, tj. zákon o půdě
a zákon o přechodu některých věcí
z majetku České republiky do vlastnictví
obcí, zbavily podniky Státních lesů
v České republice práva užívání
k cca 700 000 ha lesa. To je asi k 30 procentům původně
obhospodařované výměry. Vydávání
tohoto majetku postupuje velmi pomalu. Příčiny
jsou především v nedořešení
legislativních problémů, nejsou vytvořeny
podmínky pro provádění plynulých
restitucí. Z administrativně dokončených
případů lze fyzicky vydat jen mizivé
množství, a to z důvodu, že vydáním
pozemku se rozumí vyměření a vytyčení
jeho hranic v terénu. V současné době
nám chybí geometři. Další překážkou
definitivního uzavření restituce je nevyřešená
problematika náhrad za srovnatelné porosty. To je
rozdíl mezi cenou lesa při odevzdání
a při navrácení. Za těchto podmínek
odmítají vlastníci pozemky převzít.
K pozemkům dosud nevydaným vznikl podnikům
státních lesů nájemní vztah
ze zákona. Jedná se o pozemky vlastníků,
které státní lesy užívaly a o
pozemky určené k restitucím podle §
6 zákona o půdě, které přešly
do správy Pozemkového fondu.