Čtvrtek 30. ledna 1992

S přesvědčením, že historicky nejcennější objekty, symboly české státnosti, by měly i nadále zůstat v péči státu, z obavy z existujících právních mezer v této oblasti se obracím na vládu ČR, aby znovu a všestranně zvážila otázku střešního zákona o ochraně kulturního dědictví minulosti. Žádám, aby na tuto interpelaci odpověděl předseda vlády dr. Pithart.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu poslanci Kašubovi, čímž jsou vyčerpány všechny přihlášky do rozpravy v tomto bodě.

Dovolte, abych teď schůzi přerušil, a to na 37 minut do 16.30 h s tím, že tímto okamžikem se počínají vydávat hlasovací lístky. Volba skončí v 16.30, kdy se zde opět sejdeme.

/Schůze přerušena./

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Mám pro vás špatnou zprávu, ověřovatelé budou s to referovat o výsledku voleb až v 18 hodin. Navrhuji, abychom pokračovali dalším bodem s tím, že jakmile budou ověřovatelé schopni zprávu podat, přerušíme jednání a bude nám sděleno, jak dopadly volby. Osměluji se pozvat paní kolegyně a pány kolegy do sněmovní místnosti, abychom mohli pokračovat dalším bodem, kterým je

Volba ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předpokládám, že jsme usnášeníschopni. Mám v úmyslu zahájit dalším bodem přerušenou schůzi, jímž je volba ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny. Ještě před tím mne požádal o slovo pan ministr Dyba, kterého prosím, aby se ho ujal.

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR Karel Dyba: Pane místopředsedo, vážená sněmovno, byl zde dotaz pana poslance Chromého týkající se některých věcí v dopravních otázkách. Protože to je hodně živá věc, každý den můžete číst v novinách, jak se chystá zablokování toho náměstí, těch a těch silnic, stávka tam a tam a podobně, proto bych se vás pokusil seznámit s tím, jak vidím já situaci. Rád bych řekl, že před tím, než všechny tyto věci se rozvinuly do trochu dramatičtější polohy, začali jsme na tom ještě v klidnější atmosféře pracovat a nenecháme se rušit a vyrušit těmi hrozbami, protože pod výhrůžkami se nikdy nic nepodaří udělat dobře. Jde o krátkodobá řešení pro rok 1992, protože v roce 1993 v souvislosti s daňovou reformou se řada věcí bude vidět jinak a na to se také připravujeme.

Jaké je tedy možné řešení v otázce ČSAD? Ještě jednu poznámku. Často v této diskusi, trochu dramatičtější, jak říkám, se přehazuje brambor z jedné republiky na federaci a obráceně. Já jsem zásadně proti tomu. Myslím si, že odpovědnost je vymezená a každý jí nese svůj díl. Taková je situace. Něco se musí dělat na federaci, něco dole. Můžeme plakat nad tím, že to tak je a že by to mělo být jinak. Já to beru jako fakt a podle toho se snažím řešit to, co mohu udělat v určité kooperaci s příslušnými federálními orgány.

Pokud jde o ČSAD, veřejnou dopravu, tam jsou zhruba tyto čtyři - pět možností, jak postupovat. Já vás pak seznámím s harmonogramem.

Za prvé je tam problém určité změny právních norem, protože ČSAD se často předpisuje na úrovni okresních úřadů, co musí provozovat, i když ten provoz je velmi nerentabilní a dalo by se s tím něco udělat, aniž by to ohrozilo nezbytnou dopravu lidí do zaměstnání apod.

Za druhé jsou to vlastní možnosti uvnitř podniku ČSAD. Nikdy se nic neudělá bez určitého tlaku, který teď je vytvořen, a proto i ČSAD musí pod tímto tlakem hledat něco uvnitř. Možnosti existují, předběžné analýzy něco ukazují. Pracuje se na tom.

Další věc jsou tarify a v tom rámci pro občanské jízdné a dělnické jízdné. Tam je otázka soustředěna do těchto dvou věcí. Tarify, jak víte, jsou federální záležitostí, jednání probíhá, určité návrhy, jak jsem informován, už dnes jsou na úrovni federace připraveny. My jsme na tom byli zúčastněni, uvidíme velmi rychle, jak jsme se shodli či neshodli. Poslední věc - a to bude na vás, abyste to zvážili v součinnosti s ministerstvem financí - určitá dotace, změna preferencí uvnitř toho, co rozpočet předpokládal, bude asi nutná. Konečné číslo je třeba ještě zjistit. Teď velmi rychle k tomu, jak vypadá časový plán.

Děláme teď analýzu nezbytných nákladů nekrytých dotací tržbami. Je to samozřejmě odsouhlaseno naším ministerstvem, Svazem zaměstnavatelů v dopravě - podepsali pánové Slavík, Hanák, Domecký, Nezávislým odborovým svazem v dopravě - pánové Klíma, Pomajbík, Vejvar. Takže když čtete různá prohlášení, toto je zápis, který někteří z těch, co někde něco prohlašují, podepsali, takže tím chápu, že souhlasí s postupem, který jsme zapsali, který navrhujeme. Analýzu předložíme velmi brzo, termín je do konce týdne.

Za druhé - posouzení spolu s FMD, FMF a dalšími orgány otázky tarifů a únosné míry zvýšení jízdného v dělnické kategorii. To je samozřejmě záležitostí federální (tarify).

Dále do konce února všechny podniky ČSAD dodají své kalkulace, které se u nás zpracují a bude vyroben podklad nutný pro ekonomické odůvodnění v oblasti politiky tarifů a dělnického jízdného. Konečně zítra je porada s vedoucími referátu dopravy okresních úřadů, dohodne se, kde omezit neefektivní autobusové linky, jakým způsobem apod. Zároveň jsme přizvali zástupce FMD, co se týče železniční dopravy, protože jakýkoli postup při event. uzavírání trati musí být samozřejmě koordinován, aby nedošlo ke zhoršení dopravy. Tato porada je zítra.

Na základě toho vypracujeme souhrnnou informaci o problémech řešení v osobní veřejné silniční dopravě pro Hospodářskou radu vlády, kde se zaváží na vládě příslušní ministři k řešení. Pak je tady úkol pro Svaz zaměstnavatelů v dopravě, který nám má něco dodat, a nakonec by z toho mělo vyplynout řešení celé věci týkající se veřejné dopravy, nejen autobusové, se zohledněním určitých změn u ČSD.

Toto je tedy připravený plán, samozřejmě vás o tom budeme informovat. Jde opravdu o to najít rozumné řešení, ekonomické řešení celé věci, protože je pravda, že veřejná doprava je velmi důležitá, zasluhuje svoji zvláštní pozornost, ale my k tomu musíme přistupovat nově a dbát ekonomických realit. Je tam možná ještě trochu komplikující faktor týkající se jiného řešení na Slovensku v tarifní oblasti, ale to teprve říkám předběžně, protože na federální úrovni se o této věci také bude hovořit.

To je vše, co v tuto chvíli k dopravě můžu říci. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu ministrovi. Neuzavírám rozpravu, což jsem chtěl učinit, neboť se zřejmě hlásí pan kolega Chromý, kterého prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Heřman Chromý: Rád bych panu ministrovi poděkoval. Pro nás je tato informace velmi důležitá pravě proto, že se stává především v hromadných sdělovacích prostředcích důvodem ke zbytečnému politizování. Jedním důvodem, proč jsem se ptal, bylo, že mě zajímaly časové horizonty zejména u tarifů, kde ČSAD jsou bez nich "na vodě". To je jediná věc, která mne v této informaci trochu schází. Potřeboval bych ji možná v průběhu dalších dnů upřesnit. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? /Ne./ Rozpravu uzavírám.

Budeme pokračovat v projednávání dalšího bodu, jímž je, jak už jsem řekl,

Volba ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny

K projednání tohoto bodu byl rozdán seznam kandidátů a návrh volebního řádu, oboje připravil výbor pro sociální politiku a zdravotnictví. Já bych nyní vyzval předsedu tohoto výboru, pana poslance Loma, aby předložené návrhy kandidátů i návrh volebního řádu odůvodnil.

Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně a poslanci, předsednictvo ČNR svým usnesením č. 674 ze své 74. schůze dne 8. 1. 1992 vypsalo podle § 27 zákona č. 551 ze dne 6. prosince 1991 výběrové řízení na obsazení místa ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny. Požadované bylo vysokoškolské vzdělání a občanská bezúhonnost. Lhůta přijetí přihlášek do výběrového řízení byla stanovena do 15. ledna 1992. Týž den bylo vyhlášení výběrového řízení oznámeno ve zpravodajské relaci Čs. televize a následující den, tj. 9. ledna bylo otištěno ve všech hlavních denících.

Do výběrového řízení se ve stanovené lhůtě samo přihlásilo 21 uchazečů. Jeden uchazeč v průběhu řízení svoji přihlášku vzal zpět. Jména uchazečů byla zveřejněna na vývěsní desce, životopisy a materiály uchazečů byly předány do poslaneckých klubů. Předsedové klubů byli seznámeni s postupem výběrového řízení.

Výbor ČNR pro sociální politiku a zdravotnictví projednal na své schůzi dne 21. a 22. ledna přihlášky uchazečů do výběrového řízení. Na schůzi byli pozváni všichni poslanci ČNR a zástupci zdravotnické veřejnosti. Výbor vydal o projednání usnesení č. 176/1992.

Dovolte, abych pro zápis z něho ocitoval seznam všech uchazečů, kteří zaslali České národní radě svoji přihlášku k výběrovému řízení. Jsou to tito uchazeči: MUDr. Oldřich Cinek, MUDr. Ivan Dufek, Ing. Ladislav Dvořák, Ing. Marie Ichová, MUDr. Josef Janeček, Ing. Miroslav Kouble, Ing. Jiří Krýže, MUDr. Václav Lhotský, JUDr. Irena Librová, MUDr. Jindřich Mach, RNDr. Petr Mužák, RNDr. Ing. Jiří Němec, CSc., pplk. MUDr. Miroslav Pokorný, PhDr. Juraj Šedovič, MUDr. Otakar Titman, MUDr. Jan Toman, Ing. Miroslav Vacek, Ing. Karel Vašíček, MUDr. Jaroslav Verner, JUDr. Vratislav Vinš.

Po představení kandidátů a po rozpravě jsou z přihlášených kandidátů výborem pro sociální politiku a zdravotnictví ČNR navrhováni k volbě: Ing. Miroslav Kouble a JUDr. Vratislav Vinš. Kromě těchto dvou návrhů, které vzešly z návrhu výboru, byl zde další návrh, který je z poslaneckého návrhu, a tím je MUDr. Josef Janeček. Protože životopisy všech uchazečů byly poslancům k dispozici, dovolte, abych stručně uvedl jen základní data kandidátů.

Pan Ing. Miroslav Kouble je narozen 14. 5. 1939, bydlí v Praze. Je inženýr - ekonom s kvalifikací pro oblast řízení a výpočetní techniky. V současné době zaměstnán jako ekonomickoprovozní náměstek ředitele FN II v Praze. Je bez stranické příslušnosti, od června 1968 do dubna 1970 byl v KSČ.

Pan JUDr. Vratislav Vinš je narozen 30. 4. 1937, bydlí v Praze. Je právník, v současné době zaměstnán jako vedoucí právník a. s. Je předseda ústředí Unie podnikových právníků. Je bez stranické příslušnosti, od roku 1964 do roku 1970 byl v KSČ.

Pan MUDr. Josef Janeček je narozen 19. 12. 1952, bydlí v Mladé Boleslavi. Povoláním zubní lékař, v současné době poslanec ČNR, příslušník Čs. strany lidové od roku 1989, před tím politicky neorganizován.

Kandidátům panu Koublemu a panu Vinšovi vydalo FMV osvědčení podle § 9 odst. 1 zákona 451, že nejsou evidováni jako osoby uvedené v § 2 odst. 1 písm. a), b) nebo c) zákona č. 450/1991. Kandidát pan dr. Janeček byl lustrován v rámci vyšetřovací komise ČNR pro otázky lustrace.

Závěrem sděluji, že navrženi na kandidátku jsou: pan Ing. Miroslav Kouble, pan JUDr. Vratislav Vinš a pan MUDr. Josef Janeček.

Pane místopředsedo, to je zpráva o návrhu kandidátů.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pane předsedo, chcete rovněž odůvodnit návrh volebního řádu nebo máte za to, že není třeba jej odůvodňovat?

Poslanec Petr Lom: Je to další část tohoto bodu, kdy jsem pověřen, abych předložil usnesení výboru ČNR pro sociální politiku a zdravotnictví č. 174 ze dne 15. 1. 1992, kterým jsem pověřen předložit návrh volebního řádu při volbě ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR. Návrh byl poslancům rozdán a nese prakticky obdobné rysy jako většina volebních návrhů. Domnívám se, že není ho třeba detailně doporučovat a objasňovat.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Písemně se prozatím nepřihlásil nikdo. Neregulérně a tedy osobně se hlásí paní poslankyně Marvanová, které přesto dávám slovo.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, ráda bych podala pozměňovací návrh k volebnímu řádu na volbu ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny. Navrhuji ve druhé větě bodu osmého doplnit slova: "u všech kandidátů, u nichž rovnost nastala." Takže poslední věta, kterou navrhuji dát do závorky, by zněla: "V případě rovnosti hlasů se volba opakuje u všech kandidátů, u nichž rovnost nastala." Myslím, že po této změně je teprve jasné, o co jde. Pokud by nedošlo k této změně, mohla by tato formulace způsobovat nejasnosti při posuzování druhého kola.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Postačil pan kolega Lom evidovat ten návrh? (Souhlas.) Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pokud nikoli, rozpravu uzavírám a navrhuji, aby pan kolega Lom se vyjádřil k návrhu paní poslankyně Marvanové, o kterém bychom jako o jediném pozměňovacím návrhu hlasovali.

Poslanec Petr Lom: Pozměňovací návrh je logický, upřesňuje volební řád, souhlasím s ním.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro pozměňovací návrh paní poslankyně Marvanové, nechť zvedne ruku. 108. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 3. Děkuji.

Návrh paní poslankyně Marvanové byl přijat.

Kdo souhlasí s návrhem volebního řádu ve smyslu právě přijaté změny, nechť zvedne ruku. 109.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? Nikdo.

Volební řád byl ve smyslu jedné změny přijat. Jsme v situaci, dámy a pánové, kdy nezbývá, než po schválení volebního řádu zahájit volbu a požádat ověřovatele, aby na ni dohlíželi, avšak ti jsou ještě po dobu nejméně 15 minut zaneprázdněni vyhodnocováním výsledků volby předcházející.

Prosil bych vás teď, abyste neopouštěli svá místa, a požádal bych Kancelář, aby sdělila, zda a kdy budou připraveny volební listiny pro volbu, o které jsme právě nyní rozhodli, příp. o aktuální zprávu o stavu prací na vyhodnocování výsledků předcházející volby. V čase, který zbývá, ještě dodám, že se zdá být skoro nemožné zahájit projednávání nějakého jiného meritorního bodu, natož volebního bodu, protože na něj nezbývá dost času. Navrhoval bych, abychom začali projednávat další věcný bod poté, co bude zahájena volba, o které jsme právě hlasovali.

Dámy a pánové, zdá se, že má informace byla správná, předchozí volba bude ještě vyhodnocována řádově 20 - 30 minut, příprava volebních lístků pro volbu ředitele zdravotní pojišťovny bude trvat rovněž nejméně takovou i delší dobu. Znamená to tedy, že bych teď navrhl přerušit projednání bodu Volba ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny a zahájit jednání o některém věcném bodu.

Navrhuji bod

Kontrola plnění usnesení České národní rady č. 259 z 11. října 1991 k ekonomické reformě v lesním hospodářství

Je to improvizace, není to pořad, který byl sněmovnou schválen. Proto se ptám, jestli jsou proti zařazení tohoto bodu teď námitky. Prosím, pane kolego.

Poslanec Jan Květ: Pokud vím, návrh usnesení od poslance Wolfa, který byl přednesen na minulé přerušené schůzi, se ještě tiskne.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: A máte za to, že není možno projednávat tento bod v podobě rozpravy a mezitím že by se dotiskla ona písemnost?

Poslanec Jan Květ: Poslanec Wolf to řekne přesněji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Požádal bych pana poslance Wolfa, aby nám sdělil, zda jsou nějaké překážky pro projednávání bodu "Kontrola plnění usnesení ČNR k ekonomické reformě v lesním hospodářství".

Poslanec Miroslav Wolf: Z mé strany žádné překážky nejsou.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dobrá. A pan kolega Květ tedy souhlasí?

Poslanec Jan Květ: Jen jsem upozorňoval, že se tiskne návrh usnesení.

Poslanec Miroslav Wolf: Návrh usnesení byl dán na minulém jednání, rozprava může pokračovat dál.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Byl tedy přerušen bod "Volba ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny" a budeme projednávat bod, který jsem již ohlásil, "Kontrola plnění usnesení ČNR č. 259 z 11. října 1991 k ekonomické reformě v lesním hospodářství".

Mám za to, že k tomuto bodu je třeba otevřít rozpravu, což tímto činím. Přeje si vystoupit pan ministr Kubát, prosím, má slovo.

Ministr zemědělství Bohumil Kubát: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážená sněmovno, já se ještě jednou tímto omlouvám, že jsem se nemohl zúčastnit minulý týden vašeho jednání. Byl jsem odeslán na služební cestu, provedl jsem písemnou omluvu, byli jste informováni. Nicméně se omlouvám, že jsem nemohl svoje názory přednést minulý týden.

Nechci zdržovat jednání tím, co zde bylo předneseno jednak panem místopředsedou Baudyšem, jednak panem náměstkem Rybníčkem. Je možné, že i dnes v průběhu rozpravy bude potřeba zabrousit do některých skutečně odborných detailů. Pak bych si dovolil vás poprosit, jestli by bylo možné, aby se jednání zúčastnil i pan náměstek Rybníček.

Dovolil bych si podat některá vysvětlení a rozebrat naši ekonomickou reformu v lesním hospodářství, dejme tomu poněkud obšírněji a dejme tomu z poněkud jiné strany, ale domnívám se, že to je nutné.

Dá se říct, že prakticky od léta loňského roku vedeme jednání s tou, řekněme, naší opozicí, snažíme se najít společná řešení a udělat všechno nejlepší pro stav v našich lesích. Pro tato jednání jsem si sám chtěl najít tu správnou cestu, chtěl jsem tu složitou situaci v lesním hospodářství zjednodušit a rozebrat až do takové primitivní formy, co se týče otázek a odpovědí. Dovolil bych si vás s tímto seznámit a byl bych rád, kdybyste z toho pochopili moje stanovisko, proč se domnívám, že ekonomická reforma v lesním hospodářství je nutná a má své opodstatnění.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP