S přesvědčením, že historicky
nejcennější objekty, symboly české
státnosti, by měly i nadále zůstat
v péči státu, z obavy z existujících
právních mezer v této oblasti se obracím
na vládu ČR, aby znovu a všestranně
zvážila otázku střešního
zákona o ochraně kulturního dědictví
minulosti. Žádám, aby na tuto interpelaci odpověděl
předseda vlády dr. Pithart.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu poslanci Kašubovi, čímž jsou vyčerpány
všechny přihlášky do rozpravy v tomto
bodě.
Dovolte, abych teď schůzi přerušil, a
to na 37 minut do 16.30 h s tím, že tímto okamžikem
se počínají vydávat hlasovací
lístky. Volba skončí v 16.30, kdy se zde
opět sejdeme.
/Schůze přerušena./
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Mám
pro vás špatnou zprávu, ověřovatelé
budou s to referovat o výsledku voleb až v 18 hodin.
Navrhuji, abychom pokračovali dalším bodem
s tím, že jakmile budou ověřovatelé
schopni zprávu podat, přerušíme jednání
a bude nám sděleno, jak dopadly volby. Osměluji
se pozvat paní kolegyně a pány kolegy do
sněmovní místnosti, abychom mohli pokračovat
dalším bodem, kterým je
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, předpokládám, že
jsme usnášeníschopni. Mám v úmyslu
zahájit dalším bodem přerušenou
schůzi, jímž je volba ředitele Všeobecné
zdravotní pojišťovny. Ještě před
tím mne požádal o slovo pan ministr Dyba, kterého
prosím, aby se ho ujal.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR
Karel Dyba: Pane místopředsedo, vážená
sněmovno, byl zde dotaz pana poslance Chromého týkající
se některých věcí v dopravních
otázkách. Protože to je hodně živá
věc, každý den můžete číst
v novinách, jak se chystá zablokování
toho náměstí, těch a těch silnic,
stávka tam a tam a podobně, proto bych se vás
pokusil seznámit s tím, jak vidím já
situaci. Rád bych řekl, že před tím,
než všechny tyto věci se rozvinuly do trochu
dramatičtější polohy, začali
jsme na tom ještě v klidnější atmosféře
pracovat a nenecháme se rušit a vyrušit těmi
hrozbami, protože pod výhrůžkami se nikdy
nic nepodaří udělat dobře. Jde o krátkodobá
řešení pro rok 1992, protože v roce 1993
v souvislosti s daňovou reformou se řada věcí
bude vidět jinak a na to se také připravujeme.
Jaké je tedy možné řešení
v otázce ČSAD? Ještě jednu poznámku.
Často v této diskusi, trochu dramatičtější,
jak říkám, se přehazuje brambor z
jedné republiky na federaci a obráceně. Já
jsem zásadně proti tomu. Myslím si, že
odpovědnost je vymezená a každý jí
nese svůj díl. Taková je situace. Něco
se musí dělat na federaci, něco dole. Můžeme
plakat nad tím, že to tak je a že by to mělo
být jinak. Já to beru jako fakt a podle toho se
snažím řešit to, co mohu udělat
v určité kooperaci s příslušnými
federálními orgány.
Pokud jde o ČSAD, veřejnou dopravu, tam jsou zhruba
tyto čtyři - pět možností, jak
postupovat. Já vás pak seznámím s
harmonogramem.
Za prvé je tam problém určité změny
právních norem, protože ČSAD se často
předpisuje na úrovni okresních úřadů,
co musí provozovat, i když ten provoz je velmi nerentabilní
a dalo by se s tím něco udělat, aniž
by to ohrozilo nezbytnou dopravu lidí do zaměstnání
apod.
Za druhé jsou to vlastní možnosti uvnitř
podniku ČSAD. Nikdy se nic neudělá bez určitého
tlaku, který teď je vytvořen, a proto i ČSAD
musí pod tímto tlakem hledat něco uvnitř.
Možnosti existují, předběžné
analýzy něco ukazují. Pracuje se na tom.
Další věc jsou tarify a v tom rámci
pro občanské jízdné a dělnické
jízdné. Tam je otázka soustředěna
do těchto dvou věcí. Tarify, jak víte,
jsou federální záležitostí, jednání
probíhá, určité návrhy, jak
jsem informován, už dnes jsou na úrovni federace
připraveny. My jsme na tom byli zúčastněni,
uvidíme velmi rychle, jak jsme se shodli či neshodli.
Poslední věc - a to bude na vás, abyste to
zvážili v součinnosti s ministerstvem financí
- určitá dotace, změna preferencí
uvnitř toho, co rozpočet předpokládal,
bude asi nutná. Konečné číslo
je třeba ještě zjistit. Teď velmi rychle
k tomu, jak vypadá časový plán.
Děláme teď analýzu nezbytných
nákladů nekrytých dotací tržbami.
Je to samozřejmě odsouhlaseno naším
ministerstvem, Svazem zaměstnavatelů v dopravě
- podepsali pánové Slavík, Hanák,
Domecký, Nezávislým odborovým svazem
v dopravě - pánové Klíma, Pomajbík,
Vejvar. Takže když čtete různá
prohlášení, toto je zápis, který
někteří z těch, co někde něco
prohlašují, podepsali, takže tím chápu,
že souhlasí s postupem, který jsme zapsali,
který navrhujeme. Analýzu předložíme
velmi brzo, termín je do konce týdne.
Za druhé - posouzení spolu s FMD, FMF a dalšími
orgány otázky tarifů a únosné
míry zvýšení jízdného
v dělnické kategorii. To je samozřejmě
záležitostí federální (tarify).
Dále do konce února všechny podniky ČSAD
dodají své kalkulace, které se u nás
zpracují a bude vyroben podklad nutný pro ekonomické
odůvodnění v oblasti politiky tarifů
a dělnického jízdného. Konečně
zítra je porada s vedoucími referátu dopravy
okresních úřadů, dohodne se, kde omezit
neefektivní autobusové linky, jakým způsobem
apod. Zároveň jsme přizvali zástupce
FMD, co se týče železniční dopravy,
protože jakýkoli postup při event. uzavírání
trati musí být samozřejmě koordinován,
aby nedošlo ke zhoršení dopravy. Tato porada
je zítra.
Na základě toho vypracujeme souhrnnou informaci
o problémech řešení v osobní
veřejné silniční dopravě pro
Hospodářskou radu vlády, kde se zaváží
na vládě příslušní ministři
k řešení. Pak je tady úkol pro Svaz
zaměstnavatelů v dopravě, který nám
má něco dodat, a nakonec by z toho mělo vyplynout
řešení celé věci týkající
se veřejné dopravy, nejen autobusové, se
zohledněním určitých změn u
ČSD.
Toto je tedy připravený plán, samozřejmě
vás o tom budeme informovat. Jde opravdu o to najít
rozumné řešení, ekonomické řešení
celé věci, protože je pravda, že veřejná
doprava je velmi důležitá, zasluhuje svoji
zvláštní pozornost, ale my k tomu musíme
přistupovat nově a dbát ekonomických
realit. Je tam možná ještě trochu komplikující
faktor týkající se jiného řešení
na Slovensku v tarifní oblasti, ale to teprve říkám
předběžně, protože na federální
úrovni se o této věci také bude hovořit.
To je vše, co v tuto chvíli k dopravě můžu
říci. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu ministrovi. Neuzavírám rozpravu, což jsem
chtěl učinit, neboť se zřejmě
hlásí pan kolega Chromý, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec Heřman Chromý: Rád bych panu
ministrovi poděkoval. Pro nás je tato informace
velmi důležitá pravě proto, že
se stává především v hromadných
sdělovacích prostředcích důvodem
ke zbytečnému politizování. Jedním
důvodem, proč jsem se ptal, bylo, že mě
zajímaly časové horizonty zejména
u tarifů, kde ČSAD jsou bez nich "na vodě".
To je jediná věc, která mne v této
informaci trochu schází. Potřeboval bych
ji možná v průběhu dalších
dnů upřesnit. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
/Ne./ Rozpravu uzavírám.
Budeme pokračovat v projednávání dalšího
bodu, jímž je, jak už jsem řekl,
K projednání tohoto bodu byl rozdán seznam
kandidátů a návrh volebního řádu,
oboje připravil výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví. Já bych nyní vyzval
předsedu tohoto výboru, pana poslance Loma, aby
předložené návrhy kandidátů
i návrh volebního řádu odůvodnil.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo,
vážené poslankyně a poslanci, předsednictvo
ČNR svým usnesením č. 674 ze své
74. schůze dne 8. 1. 1992 vypsalo podle § 27 zákona
č. 551 ze dne 6. prosince 1991 výběrové
řízení na obsazení místa ředitele
Všeobecné zdravotní pojišťovny. Požadované
bylo vysokoškolské vzdělání a
občanská bezúhonnost. Lhůta přijetí
přihlášek do výběrového
řízení byla stanovena do 15. ledna 1992.
Týž den bylo vyhlášení výběrového
řízení oznámeno ve zpravodajské
relaci Čs. televize a následující
den, tj. 9. ledna bylo otištěno ve všech hlavních
denících.
Do výběrového řízení
se ve stanovené lhůtě samo přihlásilo
21 uchazečů. Jeden uchazeč v průběhu
řízení svoji přihlášku
vzal zpět. Jména uchazečů byla zveřejněna
na vývěsní desce, životopisy a materiály
uchazečů byly předány do poslaneckých
klubů. Předsedové klubů byli seznámeni
s postupem výběrového řízení.
Výbor ČNR pro sociální politiku a
zdravotnictví projednal na své schůzi dne
21. a 22. ledna přihlášky uchazečů
do výběrového řízení.
Na schůzi byli pozváni všichni poslanci ČNR
a zástupci zdravotnické veřejnosti. Výbor
vydal o projednání usnesení č. 176/1992.
Dovolte, abych pro zápis z něho ocitoval seznam
všech uchazečů, kteří zaslali
České národní radě svoji přihlášku
k výběrovému řízení.
Jsou to tito uchazeči: MUDr. Oldřich Cinek, MUDr.
Ivan Dufek, Ing. Ladislav Dvořák, Ing. Marie Ichová,
MUDr. Josef Janeček, Ing. Miroslav Kouble, Ing. Jiří
Krýže, MUDr. Václav Lhotský, JUDr. Irena
Librová, MUDr. Jindřich Mach, RNDr. Petr Mužák,
RNDr. Ing. Jiří Němec, CSc., pplk. MUDr.
Miroslav Pokorný, PhDr. Juraj Šedovič, MUDr.
Otakar Titman, MUDr. Jan Toman, Ing. Miroslav Vacek, Ing. Karel
Vašíček, MUDr. Jaroslav Verner, JUDr. Vratislav
Vinš.
Po představení kandidátů a po rozpravě
jsou z přihlášených kandidátů
výborem pro sociální politiku a zdravotnictví
ČNR navrhováni k volbě: Ing. Miroslav Kouble
a JUDr. Vratislav Vinš. Kromě těchto dvou návrhů,
které vzešly z návrhu výboru, byl zde
další návrh, který je z poslaneckého
návrhu, a tím je MUDr. Josef Janeček. Protože
životopisy všech uchazečů byly poslancům
k dispozici, dovolte, abych stručně uvedl jen základní
data kandidátů.
Pan Ing. Miroslav Kouble je narozen 14. 5. 1939, bydlí
v Praze. Je inženýr - ekonom s kvalifikací
pro oblast řízení a výpočetní
techniky. V současné době zaměstnán
jako ekonomickoprovozní náměstek ředitele
FN II v Praze. Je bez stranické příslušnosti,
od června 1968 do dubna 1970 byl v KSČ.
Pan JUDr. Vratislav Vinš je narozen 30. 4. 1937, bydlí
v Praze. Je právník, v současné době
zaměstnán jako vedoucí právník
a. s. Je předseda ústředí Unie podnikových
právníků. Je bez stranické příslušnosti,
od roku 1964 do roku 1970 byl v KSČ.
Pan MUDr. Josef Janeček je narozen 19. 12. 1952, bydlí
v Mladé Boleslavi. Povoláním zubní
lékař, v současné době poslanec
ČNR, příslušník Čs.
strany lidové od roku 1989, před tím
politicky neorganizován.
Kandidátům panu Koublemu a panu Vinšovi vydalo
FMV osvědčení podle § 9 odst. 1 zákona
451, že nejsou evidováni jako osoby uvedené
v § 2 odst. 1 písm. a), b) nebo c) zákona č.
450/1991. Kandidát pan dr. Janeček byl lustrován
v rámci vyšetřovací komise ČNR
pro otázky lustrace.
Závěrem sděluji, že navrženi na
kandidátku jsou: pan Ing. Miroslav Kouble, pan JUDr. Vratislav
Vinš a pan MUDr. Josef Janeček.
Pane místopředsedo, to je zpráva o návrhu
kandidátů.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Pane předsedo, chcete rovněž odůvodnit
návrh volebního řádu nebo máte
za to, že není třeba jej odůvodňovat?
Poslanec Petr Lom: Je to další část
tohoto bodu, kdy jsem pověřen, abych předložil
usnesení výboru ČNR pro sociální
politiku a zdravotnictví č. 174 ze dne 15. 1. 1992,
kterým jsem pověřen předložit
návrh volebního řádu při volbě
ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny
ČR. Návrh byl poslancům rozdán a nese
prakticky obdobné rysy jako většina volebních
návrhů. Domnívám se, že není
ho třeba detailně doporučovat a objasňovat.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Písemně
se prozatím nepřihlásil nikdo. Neregulérně
a tedy osobně se hlásí paní poslankyně
Marvanová, které přesto dávám
slovo.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, ráda bych podala pozměňovací
návrh k volebnímu řádu na volbu ředitele
Všeobecné zdravotní pojišťovny. Navrhuji
ve druhé větě bodu osmého doplnit
slova: "u všech kandidátů, u nichž
rovnost nastala." Takže poslední věta,
kterou navrhuji dát do závorky, by zněla:
"V případě rovnosti hlasů se
volba opakuje u všech kandidátů, u nichž
rovnost nastala." Myslím, že po této změně
je teprve jasné, o co jde. Pokud by nedošlo k této
změně, mohla by tato formulace způsobovat
nejasnosti při posuzování druhého
kola.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Postačil pan kolega Lom evidovat ten návrh? (Souhlas.)
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
Pokud nikoli, rozpravu uzavírám a navrhuji, aby
pan kolega Lom se vyjádřil k návrhu paní
poslankyně Marvanové, o kterém bychom jako
o jediném pozměňovacím návrhu
hlasovali.
Poslanec Petr Lom: Pozměňovací návrh
je logický, upřesňuje volební řád,
souhlasím s ním.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro pozměňovací návrh paní
poslankyně Marvanové, nechť zvedne ruku. 108.
Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 3. Děkuji.
Návrh paní poslankyně Marvanové byl
přijat.
Kdo souhlasí s návrhem volebního řádu
ve smyslu právě přijaté změny,
nechť zvedne ruku. 109.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? Nikdo.
Volební řád byl ve smyslu jedné změny
přijat. Jsme v situaci, dámy a pánové,
kdy nezbývá, než po schválení
volebního řádu zahájit volbu a požádat
ověřovatele, aby na ni dohlíželi, avšak
ti jsou ještě po dobu nejméně 15 minut
zaneprázdněni vyhodnocováním výsledků
volby předcházející.
Prosil bych vás teď, abyste neopouštěli
svá místa, a požádal bych Kancelář,
aby sdělila, zda a kdy budou připraveny volební
listiny pro volbu, o které jsme právě nyní
rozhodli, příp. o aktuální zprávu
o stavu prací na vyhodnocování výsledků
předcházející volby. V čase,
který zbývá, ještě dodám,
že se zdá být skoro nemožné zahájit
projednávání nějakého jiného
meritorního bodu, natož volebního bodu, protože
na něj nezbývá dost času. Navrhoval
bych, abychom začali projednávat další
věcný bod poté, co bude zahájena volba,
o které jsme právě hlasovali.
Dámy a pánové, zdá se, že má
informace byla správná, předchozí
volba bude ještě vyhodnocována řádově
20 - 30 minut, příprava volebních lístků
pro volbu ředitele zdravotní pojišťovny
bude trvat rovněž nejméně takovou i
delší dobu. Znamená to tedy, že bych teď
navrhl přerušit projednání bodu Volba
ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny
a zahájit jednání o některém
věcném bodu.
Navrhuji bod
Je to improvizace, není to pořad, který byl
sněmovnou schválen. Proto se ptám, jestli
jsou proti zařazení tohoto bodu teď námitky.
Prosím, pane kolego.
Poslanec Jan Květ: Pokud vím, návrh
usnesení od poslance Wolfa, který byl přednesen
na minulé přerušené schůzi, se
ještě tiskne.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: A máte
za to, že není možno projednávat tento
bod v podobě rozpravy a mezitím že by se dotiskla
ona písemnost?
Poslanec Jan Květ: Poslanec Wolf to řekne
přesněji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Požádal
bych pana poslance Wolfa, aby nám sdělil, zda jsou
nějaké překážky pro projednávání
bodu "Kontrola plnění usnesení ČNR
k ekonomické reformě v lesním hospodářství".
Poslanec Miroslav Wolf: Z mé strany žádné
překážky nejsou.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dobrá.
A pan kolega Květ tedy souhlasí?
Poslanec Jan Květ: Jen jsem upozorňoval,
že se tiskne návrh usnesení.
Poslanec Miroslav Wolf: Návrh usnesení byl
dán na minulém jednání, rozprava může
pokračovat dál.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Byl tedy přerušen bod "Volba ředitele
Všeobecné zdravotní pojišťovny"
a budeme projednávat bod, který jsem již ohlásil,
"Kontrola plnění usnesení ČNR
č. 259 z 11. října 1991 k ekonomické
reformě v lesním hospodářství".
Mám za to, že k tomuto bodu je třeba otevřít
rozpravu, což tímto činím. Přeje
si vystoupit pan ministr Kubát, prosím, má
slovo.
Ministr zemědělství Bohumil Kubát:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vážená
sněmovno, já se ještě jednou tímto
omlouvám, že jsem se nemohl zúčastnit
minulý týden vašeho jednání.
Byl jsem odeslán na služební cestu, provedl
jsem písemnou omluvu, byli jste informováni. Nicméně
se omlouvám, že jsem nemohl svoje názory přednést
minulý týden.
Nechci zdržovat jednání tím, co zde
bylo předneseno jednak panem místopředsedou
Baudyšem, jednak panem náměstkem Rybníčkem.
Je možné, že i dnes v průběhu rozpravy
bude potřeba zabrousit do některých skutečně
odborných detailů. Pak bych si dovolil vás
poprosit, jestli by bylo možné, aby se jednání
zúčastnil i pan náměstek Rybníček.
Dovolil bych si podat některá vysvětlení
a rozebrat naši ekonomickou reformu v lesním hospodářství,
dejme tomu poněkud obšírněji a dejme
tomu z poněkud jiné strany, ale domnívám
se, že to je nutné.
Dá se říct, že prakticky od léta
loňského roku vedeme jednání s tou,
řekněme, naší opozicí, snažíme
se najít společná řešení
a udělat všechno nejlepší pro stav v našich
lesích. Pro tato jednání jsem si sám
chtěl najít tu správnou cestu, chtěl
jsem tu složitou situaci v lesním hospodářství
zjednodušit a rozebrat až do takové primitivní
formy, co se týče otázek a odpovědí.
Dovolil bych si vás s tímto seznámit a byl
bych rád, kdybyste z toho pochopili moje stanovisko, proč
se domnívám, že ekonomická reforma v
lesním hospodářství je nutná
a má své opodstatnění.