Všechen restituovaný lesní majetek, to je lesy
obcí, měst i fyzických osob, mají
státní lesy pod odbornou správou podle zákona
č. 96/1977 Sb. To znamená, že mají povinnost
vlastníkům lesa mj. zajistit osivo a sazenice, vytyčit
těžbu, vydávat pokyny k ochraně lesa,
vést hospodářskou evidenci, podávat
státní správě hlášení
o plnění úkolů a oznamovat porušení
zákonných předpisů.
Podniky geodézie stále pokračují ve
vyhotovování map velkého měřítka,
což je další problém, který tady
nastává, to znamená, že slučují
a přečíslovávají pozemkové
parcely a tak stále prohlubují rozdíly mezi
katastrální mapou zobrazující vlastnické
vztahy a mapou evidence nemovitostí, zobrazující
vztahy užívací, a tak znesnadňují
postup restituce.
Vzhledem k tomu, že Lesy ČR se mají stát
právním nástupcem podniku Státních
lesů a mají převzít v delimitaci část
státního lesního majetku nebo veškerý
lesní majetek, je nutné upozornit na souvislosti
s výše uvedenou problematikou. Pro vypracování
delimitačního protokolu, což je soupis předávaných
pozemků, podklady, nabývací listy apod.,
nejsou v terénu vytyčeny doposud hranice mezi státním
a nestátním lesem. Co bude tedy předmětem
delimitace a na základě čeho bude uzavřena
smlouva s akciovými společnostmi? Akciová
společnost nebo lesní společnost bude hospodařit
i v cizím lese? Nejenom ve státním? Podnikům
státních lesů zůstaly zachovány
povinnosti ke všem původně obhospodařovaným
lesům, to je nájem, odborná správa,
Lesy České republiky jako právní nástupce
podniku Státních lesů nemohou plnění
těchto povinností zajistit, a to z organizačních
a personálních důvodů.
Odborný personál lesních správ, který
tyto povinnosti vykonává, má přejít
do lesních akciových společností.
Dovolte mi dále, abych se ohradil proti tomu, že opozice
zachovává státní podniky. V žádném
případě. Tento problém se dal řešit
už mnohem dříve a nemuseli jsme se dostat do
těchto intencí, že řešíme
lesnickou politiku na půdě parlamentu.
Zásadní rozpor mezi vedením ministerstva
zemědělství a částí
lesnické veřejnosti lze stručně formulovat
asi takto: Vedení MZ zavádí systém,
kdy poslední pracovník státního podniku
České lesy bude pouze kontrolovat a přejímat
práce v lese provedené na základě
lesního hospodářského plánu
a předem uzavřených smluv s akciovou společností,
vzniklou popř. ze současných lesních
závodů. Tzn. prakticky ručí výkonnou
venkovní službu - lesníky a polesné
resp. lesní správce. Zatímco druhá
strana, nazývaná opozicí, je na základě,
lze říci, historických skutečností
nezvratně přesvědčena, že lesy
musí být spravovány výkonným
lesním hospodářem, který bude mít
možnost zajišťovat nutné práce v
lese dokonce i vlastními prostředky, a za jejich
provedení a především stav lesa bude
plně odpovědný.
V řešení navrženém MZ spatřujeme
tyto hlavní nedostatky a omyly: Především
je tento systém příliš poplatný
zásadám řízení hospodářství
v minulých 40 letech, kdy se předpokládalo,
že plánováním a kontrolou lze zajistit
kvalitní práci a úspěšný
chod podniků. Význam plánování
a kontrol v lesním hospodářství nechci
samozřejmě bagatelizovat, jejich účinnost
ovšem nelze srovnávat se systémem, kdy na kvalitě
práce a jejím výsledku (v daném případě
stavu lesa) je pracovník přímo zainteresován.
Míra závaznosti a detailní zpracování
lesních hospodářských plánů
u nás je na celém světě zcela ojedinělá
(stejně tak i náklady na jejich zpracování
- dosud hrazené státem). Přihlédneme-li
k tomu, že jsou vyhotovovány převážně
mladými absolventy lesnických fakult, není
jejich hodnota zdaleka přiměřená důležitosti,
která je jim přikládána. Lesní
hospodářský plán nemůže
nahradit místní zkušenosti lesního hospodáře,
nehledě na to, že se zapomíná, že
les a jeho vývoj je trvale vystaven přírodním
vlivům (sucho, voda, vítr atd.), s nimiž nelze
na 10 let, což je doba platnosti lesních hospodářských
plánů, předem počítat.
O úspěchu pěstebních prací
v lese (zalesnění, ochrana mladých porostů
aj.) rozhoduje mnohdy, jsou-li realizovány v určitém,
často krátkém časovém období,
což lesní hospodářský plán
neřeší a ani řešit nemůže.
Smluvní zajišťování veškerých
prací v lese mezi zaměstnanci organizace Lesy ČR
příp. oblastní správy a zástupci
místní lesní akciové společnosti
bude mít nutně za následek značné
oboustranné administrativní zatížení,
stejně tak i přejímky provedených
prací jsou časově značně náročné.
Zkušenosti ukazují, že právě pro
tuto náročnost se přejímky prací
často stávaly formálními.
Je nutno poukázat na skutečnost, že navržené
řešení nepovede ke vzniku žádného
konkurenčního prostředí. Na poměrně
velkém území bude založena ze současného
lesního závodu jedna lesní akciová
společnost, sídlem, byty zaměstnanců
i dosavadní činností spjatá
s prostředím, avšak nikterak nespecializovaná.
Tedy pravý opak situace, jak ji známe od západních
sousedů, kde jsou drobní podnikatelé specializovaní
např. na těžbu a vyklizení slabého
dřeva, dopravu, hnojení a vápnění
lesa apod.
Situace lesních akciových společností
bude zejména zpočátku po materiální
a personální stránce velmi neutěšená.
Mnohé lesní závody prodaly v polovině
minulého roku část svého strojového
parku (motorové pily, traktory, části nákladních
automobilů) a jsou dnes často nedostatečně
vybaveny. Rovněž současný poměr
technických a výrobních pracovníků
u lesních závodů (vyplývající
z jejich dosavadního poslání) naprosto neodpovídá
žádoucímu složení budoucí
lesní akciové společnosti, jejíž
náplní bude pouze výrobní činnost.
Odhaduji, že toto organizační řešení
společně s restitucí lesního majetku
povede k propouštění, které odhaduji
kolem 30 - 40 % současného stavu technických
pracovníků, především lesníků.
Některé lesní závody se již v
minulém roce připravovaly na novou situaci a hledaly
možnost vedlejší činnosti, která
by snáze přinesla budoucí akciové
společnosti zisky (pily, dřevozpracující
dílny, školky pro okrasné dřeviny apod.).
Tím sice zajistí pracovní uplatnění
části ohrožených technických
pracovníků, bezpochyby to však povede k odklonu
od hlavní činnosti, která měla být
jejich náplní zajistit ve státních
lesích všechny pracovní úkoly předepsané
lesním hospodářským plánem.
Nelze vyloučit, že se objeví problém,
kdo a za kolik provede nutné a málo výdělečné
práce v lese, konkurenční nabídky
na zalesňování, ochranu a ošetřování
kultur (z velké části jde o práce
ruční, které nelze mechanizovat) není
možno v blízké budoucnosti očekávat.
Kromě vlastního obhospodařování
lesů patřila vždy k povinnostem lesníků
ochranná služba (proti krádežím,
pastvě, požárům aj.) a po desetiletí
i tzv. odborná správa malých soukromých
popř. obecních lesů. S těmito úkoly
oblastní správy lesů ČR nepočítají
a pověřovat jimi za úplatu lesní akciové
společnosti se mi jeví přinejmenším
zcela nelogické.
Domnívám se, že závažným
důvodem proti koncepci MZ je naprosté přehlížení
dosavadního více než 2001etého vývoje
organizační struktury správy lesů
(nejen státních), která v menších
obměnách dodnes velmi dobře funguje v celé
střední Evropě. Ministerstvo dnes jediným
zásahem ruší organizaci prakticky na celém
území ČR, organizaci, která se osvědčila
před válkou a přes opakované pokusy
o její "modernizaci" z centra přežila
i období budování socialismu. V této
souvislosti si znovu dovolím připomenout 50. léta,
kdy snad rovněž v dobré víře
náměstek ministra zrušil dosavadní organizaci
a založil podniky lesního průmyslu pověřené
těžbou, dopravou a dodávkami dřeva a
tzv. správy lesního hospodářství
zajištující veškeré úkoly
pěstební. Po 4 letech se organizace státních
lesů s fiaskem a velkými ztrátami vrátila
k původnímu modelu. Stručně ke koncepci
řešení privatizace státních lesů,
navrhované lesnickou, jak říká pan
ministr a ostatní, opozicí: Do ukončení
restituce ponechat současné lesní závody,
s předáváním majetku novým
majitelům postupně snižovat počet zaměstnanců.
Aktivně spolupracovat při restituci lesního
majetku, iniciovat vznik lesních družstev a ostatní
formy společného obhospodařování
drobných soukromých a obecních lesů,
zajišťovat odbornou správu převzatých
lesů a navrhovat arondace mezi státním a
vznikajícím obecním majetkem.
Do první vlny privatizace navrhnout všechny podniky,
závody, jejichž činnost přímo
nesouvisí s obhospodařováním lesa
- závody stavební, strojní, údržbářské
dílny, pily a dřevovýroby, střediska
dopravních, projekčních kanceláří,
velkoškolky, Lesprojekt a Podnik technického rozvoje,
včetně odbytového závodu v Měcholupech.
Po ukončení restituce řešit hranice
základních organizačních jednotek
státních lesů, lesních správ,
které budou vedeny zodpovědným lesním
hospodářem. V lesích státních
bude spolu s podřízenými lesníky přímo
hospodařit, v lesích soukromých a obecních
je jeho úkolem dohled a pomoc novým majitelům.
Práce v lese bude vykonávat zčásti
režijními prostředky a zaměstnanci,
zčásti soukromými podnikateli podle místní
nabídky. Při průměrné rozloze
lesní správy 5 - 10 000 ha - podle podílu
státních lesů, lesnatosti krajiny, výše
těžby atd. - by vzniklo v ČR cca 200 - 250
lesních správ. Tuto formu organizace, která
je mj. použita ve většině zemí
německých - a již se zavádí v
bývalé NDR považuji za vhodnější
než současné lesní závody, poněvadž
je zde jednoznačně určena osoba zodpovědného
lesního hospodáře. Ale to je všechno
do budoucna.
Způsob řešení vyšších
správních jednotek není již tak podstatný,
v zájmu demonopolizace pokládám za správnější
založení několika oblastních ředitelství
než pouze jedno centrální vedení, s
čímž jsou z minulých let i ze současnosti
jednoznačně špatné zkušenosti.
Alternativní možnost řešení situace
po založení státního podniku Lesy ČR
v Hradci Králové zakládací listinou
k 1. 1. 1992: Vycházíme-li z předpokladu,
že není reálná možnost zrušit
právě založený státní
podnik Lesy ČR a odsunout privatizaci lesních závodů
do druhé vlny privatizace, doporučuji uvážit
možnost tohoto řešení - podnik Lesy ČR
bude dočasně fungovat jako generální
ředitelství s tím, že v budoucnu se
může stát jedním z ředitelství
oblastních. Privatizační projekty lesních
závodů jako celků nebudou doporučeny
ke schválení a do privatizace budou zařazeny
pouze závody zabývající se vedlejšími
činnostmi, pomocné a přidružené
provozy a část mechanizačních prostředků.
Oblastní lesní správy ve smyslu koncepce
ministerstva zemědělství nebudou zakládány.
Podřízenými jednotkami podniku Lesy ČR
budou nadále současné lesní závody,
které budou i v letošním roce ve státních
lesích hospodařit, a to jak vlastními prostředky,
tak i využitím nabídek soukromých podnikatelů
na určité konkrétní práce.
Organizace státních lesů bude řešena
po vyjasnění všech restitučních
nároků, nejdříve k 1. 1. 1993. Návrh
organizace zpracuje nezávislá komise odborníků
- vedle ministerstva máme dvě vysoké školy,
výzkumný ústav, Lesprojekt a spoustu nově
vzniklých organizací, které se tímto
problémem zabývají a bude předložen
tento projekt k projednání ve vládě,
popřípadě ke schválení v ČNR.
Dále mi dovolte, abych se stručně zmínil
jedním odstavcem - budu citovat z koncepce přijaté
ve Slovenské republice. Pokud se týká organizace.
Promiňte mi, že to budu číst slovensky,
možná, že se zadrhnu. (Přepis pořízen
česky.) "Organizační změny musí
začít až po přijetí zákona
o lese, který stanoví povinnost a podmínky
pro práci odborných lesních hospodářů
ve všech formách vlastnictví lesa."
Tento požadavek jsem zde opakoval několikrát.
Chybí nám legislativa, chybí zde základní
legislativní norma, nový zákon o lesích.
Myslím si, že by bylo vhodné vyčkat,
postupovat podle některé alternativy, tak jak byla
navržena, nebo začít pracovat na další
alternativě. Ale chtěl bych vyvést z omylu
pana ministra v tom, jestliže si myslí, že opozice
je tvořena pouze malou částí. Mohu
vám doložit, že lesní závody ze
severních Čech, západních Čech,
východních Čech, severní Moravy, jižní
Moravy, které dříve zastávaly stanoviska
akciových společností, tak jak byla uvedena
v modelovém projektu, jak zde uváděl pan
ministr, najednou obrátily svoje stanoviska a plně
se shodují s mými názory.
Za druhé si dovoluji upozornit na to, jestliže modelový
projekt byl protlačován metodami, které zde
byly již několikrát prezentovány, tak
se mi zdá, že tu asi nebude něco v pořádku.
To je už věc druhá. Těch alternativních
projektů je velká síla, je jich ohromná
spousta. Je to dobře.
Myslím si, že gró celé věci momentálně
záleží na vyřešení organizace
státních lesů a pracovní náplni
jednotlivých pracovníků. A to tak - nebudu
používat termíny, které jsou používány
v navrhované koncepci, dá-li se tomu tak říci,
budu používat termíny, které se používají
dodnes aby hajný byl hajným v lese a s tím
lesem hospodařil a obhospodařoval ho. Aby za něj
byl plně zodpovědný. Aby si mohl vybrat spolu
se svým hospodářem, který mu toto
schválí, jednotlivé firmy pro svou práci.
Podle ukazatelů, ke kterým jsme se dobrali po jednání
ve Vídni a v Mnichově, mají státní
lesy v Rakousku i v NSR vlastní minimální
část provozních zaměstnanců,
já tomu říkám tzv. pohotovostní
četu, která je nutná u každého
tohoto hospodáře.
Zmínil jsem se o zahraničních návštěvách.
Minule jsem vás informoval o tom, že ty expertizy
budou zveřejněny v ČNR. Včera jsme
dostali potvrzen od obou pánů - od pana prof. Glücka
z vídeňské fakulty i od pana prof. Volze
z mnichovské fakulty - termín 13. 2., je to čtvrtek,
byl bych velmi rád, kdyby se tohoto vyhodnocení
nebo zveřejnění expertiz zúčastnil
výbor národohospodářský, výbor
rozpočtový. Chtěl bych požádat
předsedy o to, aby upravili program tak, aby umožnili
těmto dvěma pánům, kteří
věnovali značné úsilí na to,
aby celou koncepci zhodnotili, své výsledky práce
prezentovat zde ve sněmovně. Dovoluji si sněmovně
navrhnout, aby nyní projednávaný bod byl
přerušen a jeho projednávání
bylo dokončeno po zveřejnění zahraničních
expertiz až na únorovém plenárním
zasedání. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Wolfovi. Mohu rozumět jeho
procedurálnímu návrhu tak, že navrhuje
přerušit po skončení rozpravy? Je zde
totiž ještě jeden poslanec přihlášený
do rozpravy, pan poslanec Dudešek. Já mu předávám
slovo. Je to poslední písemná přihláška
do rozpravy.
Poslanec Petr Dudešek: Vážený pane
předsedající, vážené poslankyně,
vážení poslanci, dovolte několik vět,
protože mimo hudbu je mým koníčkem ochrana
přírody, myslivost, jsem tedy často ve styku
s lesáky. Většina zde byla na vysoké
úrovni řečena. Ale patřím mezi
ty, kteří si myslí, že navrhované
uspořádání Lesů ČR ne
zcela funkčně odpovídá potřebám
péče o lesní fond. Na rozdíl od pana
ministra, i když mě to mrzí, si myslím,
že zde poněkud uniká základní
organizační článek, to je lesnický
úsek, funkce hajného s maximální výměrou
cca 500 až 700 hektarů. 2 000 je, myslím, mnoho,
i když je to samozřejmě ovlivněno podmínkami
lesů či chovu zvěře.
Rušíme stávající organizaci Státních
lesů a budujeme nový státní aparát
s posílením centrálního sídla
v Hradci Králové. V současné době
existují dva právní subjekty - Státní
lesy a Lesy ČR. Pokud by podnik Lesy ČR měl
být představitelem České republiky,
pak by nemělo nic bránit tomu, aby stávající
české lesy byly rozděleny na české
lesy a moravsko-slezské lesy. Nic nebrání
tomu, aby po tomto rozdělení došlo k dohodě,
že moravsko-slezské lesy budou určitým
podílem participovat na obnově části
lesů v ČR, např. Krušných hor.
Můj kratičký příspěvek
je názorem. V každém případě
sleduji prospěch lesů, zvěře, přírody.
Nic jiného. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Dudeškovi. Jako další
se do rozpravy přihlásil pan poslanec Kraus, předávám
mu slovo. Je to poslední přihláška.
Poslanec Petr Kraus: Vážený pane předsedající,
vážená vládo, v současné
době již probíhá reorganizace Státních
lesů. Nedávno byla otevřena stavidla, která
z nejrůznějších důvodů
bránila předkládání konkurenčních
privatizačních projektů. Některé
z důvodů zde byly již zveřejněny.
Probíhá restituce, je předáván
majetek obcím, koncepce ekonomické reformy v lesním
hospodářství je nedopracovaná a má
obrovské mezery. Důsledkem je v některých
oblastech až neskutečný chaos a naprostý
rozvrat lesního hospodářství.
Dnes je mimořádná příležitost
vytvořit podmínky pro takové hospodaření
v lesích, aby se staly stabilizačním prvkem
naší přírody a zdrojem maximální
produkce dříví. Nejdůležitějším
předpokladem je decentralizace řízení,
vytvoření prostoru pro samostatné a zodpovědné
rozhodování lesního hospodáře.
Nutno navázat na zkušenosti 1. republiky a odbourat
byrokratický aparát, poučit se z chyb a úspěchů
posledních desetiletí nejen v komunistickém
Československu, ale v západním světě.
České ministerstvo zemědělství
však vidí lesnickou problematiku zcela jinak. Vychází
z předpokladu, že špatný stav lesa není
důsledkem kořistnického způsobu hospodaření
a nesmyslného direktivního řízení,
ale spatřuje chybu ve státním vlastnictví
lesa. Nápravu proto zajišťuje privatizováním
pěstování lesů, totálním
rozbitím dosavadního způsobu řízení
a buduje nové řídící centrum
pro lesy ČR v Hradci Králové. Záměr
ještě utužit centrální řízení
této biologické činnosti a v lese ponechat
jen bezvýznamný počet řídících
pracovníků je nepochopitelný stejně
jako tvrdošíjnost při prosazování
těchto změn.
Byl nám zde předestřen organizační
model rakouských státních lesů. Lze
sice vysledovat jistou obdobu v organizační struktuře
s Lesy ČR, ale co je vám soustavně zatajováno
je, že rakouští lesníci (tedy revírníci)
v lese skutečně hospodaří, a dále
to, že z našich lesníků, přesněji
lesních správců, budou dvě třetiny
zaměstnány jinými úkoly, než
je hospodaření v lese.
Vítám smířlivý přístup
pana ministra, obávám se však, že při
jednání s jeho podřízenými
bude všechno jinak, jak tomu bylo již několikrát
dříve.
Doporučuji sněmovně přijmout návrh
pana poslance Wolfa na přerušení projednávání
do příští schůze.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Petru Krausovi, předávám
slovo panu poslanci Matějkovi.
Poslanec František Matějka: Vážený
pane předsedající, vážení
páni ministři, dámy a pánové,
nerad vás zdržuji, už jsem vás zdržoval
minulou schůzi. Začínám být
trochu rozladěn. Když se podíváte do
lavic, vidíte, jak nás to všechny strašně
zajímá, jak nám jde všem o lesy, jak
se tady krásně navzájem zdržujeme.
Chci vám jen připomenout. Opravdu, dejte na slova
pana poslance Wolfa, zamyslete se nad tím, co vám
všechno řekl, jak si jeho proslov vzájemně
odporoval v určitých věcech, a opravdu -
bděte. Bděte! Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Matějkovi. Pan ministr
Dejmal.
Ministr životního prostředí Ivan
Dejmal: Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, chtěl bych jen
doplnit všechna vystoupení informací.
Samozřejmě, že tady došlo k několika
událostem, kterým snad budeme moci říkat
jednou plným právem, že byly nedorozuměními.
Já to slovo nemám rád, protože se moc
často používá, ale v každém
případě tady jisté pochybnosti vyvolány
byly, to nikdo nemůže popírat - co se týče
organizace Státních lesů ČR i co se
týče způsobu privatizace.
Nicméně stav je takový, že v současné
době posuzuje meziresortní komise privatizaci zemědělství,
tedy přihlášené projekty, kam samozřejmě
patří i privatizace současných podniků
Lesních závodů. Posouzení privatizačních
projektů všech lesních závodů
ještě neproběhlo, proběhlo však
posouzení většiny projektů na privatizaci
těchto závodů a v drtivé většině
privatizační komise doporučila konkurenční
privatizační projekty. Většinou se jedná
o přímé prodeje. Takže obavy z monopolního
působení nových akciových společností
byly teoreticky oprávněné, ovšem dnes
už nejsou na místě.
Co se týče vlastní organizační
struktury Státních lesů ČR, je pravda,
že tam je ještě mnoho nejasností a mnoho
věcí nedořešených nebo neřešených
naplno s jasností, kterou by si věc zasloužila.
Proto jsme se dohodli s ministerstvem zemědělství,
že vytvoříme společnou skupinu odborníků
z ministerstva zemědělství a z ministerstva
životního prostředí, která tuto
strukturu dopracuje tak, aby byly spokojeny zájmy obou
resortů, tedy i zájmy životního prostředí.