Čtvrtek 30. ledna 1992

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministru Dejmalovi. Chce se ještě někdo zapojit do rozpravy? Je nás totiž 92 a jde o zjištění, zda sněmovna souhlasí s tím, aby interpelace byla prohlášena za naléhavou. (Poslanci přicházejí.) Nyní je nás 94, 95 ... (Sněmovna je usnášeníschopná.)

Táži se sněmovny, zda prohlašuje tuto interpelaci za naléhavou. Pan poslanec by ovšem měl říci, v jak dlouhé lhůtě by měla vláda odpovědět. (7 dnů.) Takže zavázat vládu, aby odpověděla ve lhůtě 7 dnů.

Kdo je pro, ať zvedne ruku. 52

Kdo je proti? 8

Zdržel se hlasování? 47

Děkuji. Interpelace nebyla prohlášena za naléhavou.

Nyní prosím pana poslance Hejska. Táži se předem, zda půjde o naléhavou interpelaci. (Odpověď z pléna: Ne.) Ne, děkuji.

Poslanec Josef Hejsek: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, já bych si dovolil předem říci, že to "ne" řekl za mne kolega, já jsem řekl ano. Dovoluji si tímto podat na vládu ČR interpelaci ve věci přidělení potřebných finačních prostředků na urychlené zahájení výstavby nemocnice v Havlíčkově Brodě. Má interpelace není z těch, které požadují řešení úzce regionálních zájmů, a už vůbec ne z těch, které žádají urychlené přidělení finančních prostředků tam, kde existuje nebo lze nalézt řešení jiné. Domnívám se, že toto vyplyne z následujícího.

Nemocnice Havlíčkův Brod zabezpečuje zdravotnické služby v chirurgických i jiných oborech asi pro 110 tisíc obyvatel se současnou lůžkovou kapacitou 902 lůžek. Její význam přesahuje hranice okresu Havlíčkův Brod a je spádovou oblastí pro tyto služby i pro další části jiných okresů, například pro značnou část okresu Chrudim. V této souvislosti poněkud odbočím, okres Chrudim má samozřejmě i svou nemocnici, umístěnou v okresním městě. Avšak i tato se nachází ve velmi neutěšeném stavu. Toto uvádím pro zdůraznění významu Havlíčkobrodské nemocnice a nastínění toho, k čemu by mohlo dojít v případě, kdyby nebyla situace v Havlíčkobrodské nemocnice uspokojivě a urychleně řešena.

Jen krátce se zmíním o tom, že budova chirurgického pavilónu nemocnice postavená v roce 1896 je v havarijním technickém stavu, že její rekonstrukce by byla technicky i nákladově velmi náročná, nehledě na fakt, že příslušná lékařská pracoviště by po dobu rekonstrukce nebylo kam přemístit. Rekonstrukci a případnou přístavbu tohoto pavilónu není možno provést ani z důvodu územních podmínek. V podobné situaci se totiž nacházejí i další objekty nemocnice. Opět pro ilustraci - řada pavilónů nemocnice nesplňuje podmínky pro zdravotnický provoz. Nejvážnější stav je v gynekologicko-porodnickém pavilónu, jak je konstatováno i v kontrolní zprávě Krajské hygienické stanice Hradec Králové ze dne 17. 10. 1991, která požaduje urychlené řešení současného stavu. Ani řada dalších vyšetřovacích a léčebných složek nemocnice, které jsou umístěny ve stísněných a nevyhovujících prostorách, neodpovídá základním požadavkům na provoz zdravotnických zařízení.

Těžiště problémů nemocnice v Havlíčkově Brodě, i když i to, co jsem uvedl výše, je jistě závažné a alarmující, však spočívá poněkud jinde. Nemocnice totiž využívá 7 pavilónů, které jsou majetkem Psychiatrické léčebny Havlíčkův Brod. Mimo jiné jsou v nich umístěny tak důležité obory, jako například chirurgické obory, ORL, oční, urologie, gynekologicko-porodnické oddělení. V důsledku restitučního zákona musí psychiatrická léčebna uvolnit do roku 1995 klášter v Želivě pro potřeby původního uživatele, to je Řád premonstrátů. Pro psychiatrickou léčebnu toto představuje ztrátu 281 lůžka. Opět pro větší přiblížení doplňuji, že v klášteře Želiv je umístěna i protialkoholní léčebna a léčebna pro drogově závislé. Již v současné době se psychiatrická léčebna dostává do velkých problémů z důvodu vysokého ročního nájemného. které činí asi 1 mil. 200 tis. Kčs. Je tedy logické, že psychiatrická léčebna po nemocnici požaduje uvolnění minimálně pěti pavilónů pro své potřeby, a to již od roku 1995.

Jak jsem se snažil nastínit, hlavní problém nemocnice v Havlíčkově Brodě vyplývá - a to zdůrazňuji - z restitucí. Naskýtá se řešení problémů - přístavba stávající nemocniční budovy, a to tak, aby byla dokončena nejpozději v roce 1995. Aby byl tento termín dodržen, je třeba již v tomto roce pro přístavbu získat 45 mil. Kčs. Pro přesnost uvádím, že potřebné peníze pro vypracování prováděcího projektu stavby byly uvolněny již v roce 1991 a vypracování projektu je v pokročilé fázi.

Vážená vládo, obracím se proto na vás se žádostí o vysvětlení, jakým způsobem bude vláda tento problém vzniklý - znovu zdůrazňuji - rozsáhlou restitucí řešit. Pokud mi na mou interpelaci vláda nemůže odpovědět neprodleně, prosím, aby interpelace byla označena za naléhavou. V tom případě navrhuji, aby vláda odpověděla do 14 dnů.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pane kolego, musím se zeptat, co platí. Zda je naléhavá nebo není naléhavá.

Poslanec Josef Hejsek: Já jsem zde řekl, že pokud vláda je schopna nyní odpovědět, pak nebudu žádat, ale jestliže není schopna odpovědět, pak bych prosil, aby tato interpelace byla pokládána za naléhavou. Lhůta 14 dní.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Zeptám se vlády, zda je schopna nebo ochotna odpovědět ihned. (Ministr zdravotnictví Bojar: to se týká pana ministra Ježka, který není přítomen.)

Ptám se tedy, kdo souhlasí s tím, aby tato interpelace byla označena za naléhavou a vláda zavázána k odpovědi do 14 dnů, nechť zvedne ruku. 27

Kdo je proti? 14

Děkuji. Přeje si pan kolega ještě ověřit počet poslanců hlasováním, kdo se zdržel. (Ne.) Nikoliv. Tato interpelace nebude považována za naléhavou. Dále se přihlásila s interpelací paní poslankyně Kalousová, prosím, aby se ujala slova. Připraví se pan poslanec Piverka.

Poslankyně Eva Kalousová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážený nepřítomný pane ministře, dámy a pánové, ráda bych se se svou interpelací obrátila na pana ministra kontroly Igora Němce. Moje vystoupení by mělo být krátké, o to však důraznější. Obracím se na ministerstvo kontroly z důvodů, které se následně pokusím ozřejmit. Prosila bych, aby pan ministr při čtení následujícího textu se snažil vnímat i to, co nevyslovím nahlas. Ač jsem východočeská poslankyně, budu tentokrát hovořit o Moravě. O oblasti, o které já sama pro sebe říkám okres Vídeň-sever. Skutečnosti jsou takové: referát kultury Okresního úřadu v Břeclavi vypsal konkurs na uvolněné místo ředitele regionálního muzea v Mikulově v témže okresu. Kromě tohoto faktu jsou veřejnosti známy též úvahy o změně zřizovatele muzea. To znamená, že by měl být v blízké době uskutečněn převod Okresního úřadu Břeclav na Městský úřad v Mikulově.

V souvislosti s rozrůstajícím se soukromým podnikáním vzniká i v tomto městě několik stravovacích a ubytovacích zařízení pro zvyšující se počet našich a zvláště pak zahraničních turistů. Proto není zcela zanedbatelná, byť dnes ještě nepodložená informace o tom, že některé drobné muzejní předměty nedostávají depozitní čísla a mizí v soukromých sbírkách. Město Mikulov je městem pohraničním s úzkým stykem se sousedním Rakouskem. Také z tohoto důvodu je potřeba zajistit našemu kulturnímu bohatství patřičnou ochranu.

Důvodem mého podnětu směrovaného na české ministerstvo kontroly je v neposlední řadě také to, aby ředitel, který bude na základě konkursního řízení vybrán, převzal nejen zodpovědnost za správný chod vlastní muzejní činnosti, ale také za sbírky v jejich kompletnosti. Zvláště pak, když bývalý ředitel muzea byl odvolán pro konkrétní nesrovnatelnosti ve finančním hospodaření uvedené instituce.

Obracím se proto na vás, pane ministře, se žádostí o urychlené prověření ochrany a evidence sbírkových předmětů v tomto regionálním muzeu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Piverku a pana poslance Sourala, aby se připravil.

Poslanec Walter Piverka: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, dovolte, abych přednesl dvě interpelace tří poslanců, a to poslance Wantuly, poslance Holomka a Piverky, první na ministra školství, mládeže a tělovýchovy pana Petra Vopěnku, druhou na předsedu vlády ČR pana Petra Pitharta.

První. Náš stát prochází komplikovaným obdobím přerodu v demokracii. Týká se to i pohledu na národnosti, včetně národnostního školství. Právě nyní, kdy přecházíme na občanský princip v našem státě, projevují se snahy národnostní problematiku odsunout na vedlejší kolej.

Při MŠMT ČR pracoval odbor, který se zabýval národnostním školstvím. Pracovala i národnostní komise, která průběžně tyto otázky sledovala a řešila. Péčí tohoto odboru ve spolupráci s touto komisí se dařilo postupně řešit problematiku národnostního školství a vycházet tak vstříc naléhavým potřebám národností.

Nyní dochází na MŠMT ČR k reorganizaci a odbor národnostního školství je rozdroben do jiných odborů. Z našeho pohledu je to zcela nelogické opatření, které komplikuje a zhoršuje řešení problémů národností.

Žádáme vás, pane ministře, o odpověď, jak za těchto okolností si představujete řešení národnostního školství.

Druhá. Poslední dobou se řeší na úrovni české vlády národnostní problematika bez účasti a konzultací s představiteli národnostních menšin. Rada pro národnosti, která vznikla v létě roku 1991, nefunguje a byla svolána jejím předsedou, premiérem vlády ČR Petrem Pithartem pouze na ustavující schůzi.

V minulosti bylo již několik takových iniciativ, které se však ukázaly pouze jako zastírací, a problematika národností se řešila dále bez účasti zástupců národnostních menšin.

Proto žádáme buď obnovu činnosti této národnostní rady nebo vytvoření takového orgánu při české vládě, který by umožnil nejenom deklarativní, ale i konkrétní účast ve spolupráci zástupců národnostních menšin při řešení jejich potřeb.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Sourala, připraví se pan poslanec Payne.

Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, zhruba před dvěma měsíci jsem vznesl dotaz na vládu, jaké konkrétní kroky učinila při naplňování vlastního usnesení č. 245. Vláda dosud neodpověděla, a proto ve stejné záležitosti interpeluji. Podotýkám, že toto usnesení má značný význam pro ostravsko-karvinskou aglomeraci, zejména z hlediska restrukturalizace, řešení zaměstnanosti a dalších problémů. Současně se domnívám, že problém je aktuálnější o to více, že právě nedávno proběhly na Ostravsku celkem bouřlivé demonstrace hornických důchodců a zdravotně postižených horníků. Domnívám se proto, že by bylo vhodné, abychom znali, jakým způsobem vláda své závazky vyplývající z tohoto usnesení plní. Děkuji za pozornost a doufám, že oceňujete moji stručnost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Payna, připraví se pan poslanec Klimeš.

Poslanec Jiří Payne: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážení kolegové a kolegyně, minulý týden jsme projednávali otázky kupónové privatizace. V rámci této schůze jsem přednesl několik poznámek, které se týkaly investičních fondů. Vzhledem k tomu, že se mi zdá, že situace dosud není vyřešena, musím zopakovat některé připomínky formou interpelace. Proto se obracím s interpelací na pana ministra Tomáše ježka ve věci investičních fondů.

Některé investiční fondy v rámci náborů svých potencionálních akcionářů slibují, že po jisté lhůtě odkoupí akcie např. za desetinásobek pořizovací hodnoty kupónové knížky a známky. Tento slib podle reklamních textů činí akciová společnost investičního fondu. Citoval jsem tady např. Harvardský investiční fond, První investiční, Investiční fond České privatizační společnosti, Bonton a dala by se jich najít ještě řada.

Pokud investiční fondy slibují budoucím akcionářům, že od nich jejich akcie odkoupí, pak se domnívám, že tento slib nemohou garantovat, neboť o snížení či zvýšení základního jmění bude rozhodovat valná hromada akciové společnosti a nikoliv předsednictvo nebo vedení dosud vlastně nezaloženého investičního fondu. Valná hromada bude dokonce rozhodovat s dvoutřetinovou většinou podle Obchodního zákoníku. Mám tedy důvodné podezření, že by se podle § 45 Obchodního zákoníku mohlo jednat o nekalou soutěž, tj. speciálně šíření údajů o vlastním podniku a jeho výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu, a sjednat tím vlastnímu podniku v hospodářské soutěži prospěch na úkor jiných soutěžitelů.

Vzhledem k tomu, že tato věc, pokud bude projednávána v rámci nějakého řízení, je záležitostí dlouhodobou a vzhledem k tomu, že ukončení předkola privatizace je vládou slibováno na poměrně brzký termín, domnívám se, že by pan ministr Ježek mohl uvážit, zda by fondy, které se takovéto klamavé reklamy dopouštějí, neměly dostat oprávnění, resp. licenci investičního fondu.

Proto prosím pana ministra privatizace a správy národního majetku Tomáše Ježka, jestli by mohl uvážit zmíněné skutečnosti a po úvaze, v případě, že k tomu shledá tyto důvody za dostatečné, zda by mohl podobně jednajícím investičním fondům neudělit souhlas ministerstva k jejich činnosti.

Zároveň pokud protimonopolní úřad dojde k názoru, že se jednalo o takové porušení, pak by měli věc vyšetřit a udělit příslušnou pokutu. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Klimeše. Prosím ověřovatele, aby mi sdělili, zda je možno zahájit volbu v dobu, kterou předvídali. Interpelace pana poslance Klimeše je označena jako naléhavá.

Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, chci vás seznámit s interpelací, kterou podávám spolu s kolegy Jaroslavem Cabalem a Jaromírem Stibicem předsedovi české vlády panu Petru Pithartovi ve věci správy a užívání národního majetku, který tvoří vodohospodářské stavby sloužící zemědělské a lesní výrobě. Jde v podstatě o meliorační zařízení a závlahové stavby. Protože požadujeme odpověď na příští 31. schůzi ČNR, to je do 20. února, jde o naléhavou interpelaci, o čemž je třeba hlasovat. Dovolte mi tedy, abych vás s obsahem interpelace seznámil.

Vážený pane předsedo, v České republice činí hodnota vodohospodářských meliorací, včetně závlahových a odvodňovacích staveb a jejich soustav nemalou částku, jde cca o 12 mld. Kčs. V průběhu roku 1991 byly přijaty zákony, jejichž uplatnění vyvolává změny v dosavadním způsobu správy, provozování, užívání a financování tohoto majetku. Jde zejména o zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě, zákon č. 569/1990 Sb., o Pozemkovém fondu ČR, zákon č. 388/1991 Sb. o Státním fondu životního prostředí ČR a zákon č. 23/1992 Sb. o státní správě ve vodním hospodářství. V současné době není vyřešeno mnoho problémů souvisejících s realizací těchto zákonů. Dle našeho názoru je třeba, aby příslušná ministerstva velmi rychle dala odpověď na následující otázku:

Kdo bude tento majetek skutečně spravovat? Bude-li se tento majetek privatizovat a jak, např. závlahové stavby? Z jakých prostředků se budou hradit náklady na opravy a údržbu tohoto majetku? Jak se bude financovat provoz závlah? Zvlášť chceme upozornit na nevyjasněnou situaci ve financování v provozu závlah. Do těchto staveb vložily jak stát, tak zemědělské podniky značné prostředky. V řadě oblastí ČR jsou závlahy nejen doplňkovým, ale přímo podmiňujícím faktorem rostlinné výroby. Dosud nelze smluvně řešit vztahy mezi správcem, provozovateli a konečnými uživateli, tj. zemědělci, kterým tato situace značně komplikuje jejich hospodářská rozhodnutí. Není asi třeba připomínat, že hospodářský rok pro zemědělce nezačíná jarními pracemi. Myslím si, že by bylo ke škodě nejen zemědělců, kdyby nebyla tato zařízení účelně a hospodárně využita.

Považujte, pane předsedo, naši interpelaci za naléhavou s tím, že žádáme odpověď na 31. schůzi ČNR, to je do 20. února 1992.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Musíme rozhodnout, zda souhlasíme s označením této interpelace za naléhavou, včetně rozhodnutí o lhůtě do 20. února pro odpověď vlády. Navrhuji hlasovat o obou těchto skutečnostech en bloc.

Kdo je pro označení interpelace za naléhavou a pro lhůtu do 20. února, nechť zvedne ruku. 42

Kdo je proti? 3

Kdo se zdržel hlasování? 40

Vidím některé, kteří nehlasovali tak ani tak a ani se nezdrželi hlasování. Nejsme usnášeníschopni. Kdo nehlasoval? 1

Prosím kolegy, aby osobně pozvali pány poslance dovnitř k hlasování o interpelaci. Prosím pracovníky Kanceláře, aby osobně pozvali pány poslance dovnitř. Pánové poslanci, kteří jste nadoslech - i nadohled, když se otevřou dveře, vyhovte svým kolegům, a pojďte hlasovat. Dovolte, abych odhadl, že snad už budeme usnášeníschopni a abych nechal znovu hlasovat o tom, zda interpelace pana poslance Klimeše je naléhavá s lhůtou do 20. února t. r.

Kdo je pro, nechť zvedne ruku. 56

Kdo je proti? 3

Kdo se zdržel hlasování? 47

Děkuji, návrh byl přijat.

Je zde poslední přihlášený interpelující poslanec Josef Kašuba, kterého prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Kašuba: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, na 24. schůzi ČNR jsem vznesl dotaz na vládu ČR ohledně přípravy zákona o ochraně kulturního dědictví minulosti. Ministr kultury ČR pan Milan Uhde mi 18. prosince sdělil dopisem, že takovýto střešní zákon se připravovat nebude, neboť by byl velice obecný a ve své podstatě bezobsažný, ryze deklarativní, tudíž vcelku zbytečný.

S argumentací, bohužel, nemohu souhlasit a ani vysvětlení, že ministerstvo kultury ČR přistoupilo k rozpracování jednotlivých speciálních zákonů, nemohu přijmout jako uspokojivé. Vedou mě k tomu i skutečnosti z poslední doby.

Jak jsme se dozvěděli ze sdělovacích prostředků, požádal např. pan Schwarzenberg mj. o vydání hradu Zvíkova, panovnického sídla Přemysla Otakara II., který je národní kulturní památkou. Restituční zákony sice národní kulturní památky z restitucí vysloveně nevyjímají, avšak uvádí se v nich, že "věc, která je prohlášena za národní kulturní památku, se nevydá až do doby, kdy ČNR a SNR přijmou nový zákon o správě a ochraně kulturních památek". Z národních kulturních památek zařazených do seznamu v souladu s památkovým zákonem č. 20/1987 a příslušným nařízením vlády ČR už bylo či v krátké době může být kromě kláštera, rodného domu Antonína Dvořáka v Nelahozevsi atd.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP