České energetické závody hledaly mezitím
zahraniční partnery, kteří by poskytli
úvěr nebo kapitál na dokončení
jako vklad do společného podniku. Ze 24 nabídek
byly vybrány čtyři nejvhodnější,
ale vzhledem k tomu, že se během této krátké
doby nepodařilo zatím uzavřít jednání
se zahraničními partnery, kteří požadují
státní garanci, je realizace soustavy centrálního
zásobování teplem, tj. pravobřežní
části Prahy a přilehlého okolí,
vážně ohrožena. Přitom na druhé
straně jak federální ministr hospodářství
svým dopisem z prosince 1990, tak předseda Federálního
výboru pro životní prostředí
v září 1991 se vyslovili pro urychlení
realizace tohoto projektu. Pochopitelně nezanedbatelné
nejsou ani finanční, časové a ekologické
parametry, které všechny hovoří ve prospěch
dokončení této výstavby, jejíž
postupné ukončení a uvedení první
části celku je uvažováno na rok 1993,
celá soustava pak do konce roku 1996.
Pro ilustraci uvádím jen několik klíčových
čísel. Na dokončení je zapotřebí
2,5 miliardy, další zhruba 1,5 miliarda se uvažuje
na odsíření. Náklady na likvidaci
se odhadují na 2,5 miliardy, s tím, co by bylo již
proinvestováno, škoda by představovala 4 miliardy.
Nemalé by byly další náklady, které
by vyplynuly ze škod z již uzavřených
smluv na dodávky technologie stavebních částí.
Ty sice půjdou na vrub Českých energetických
závodů, ale promítnou se samozřejmé
do nákladů, o to se sníží zisky,
což při tržním chování se
bezpochyby - a jak jinak - nemůže odrazit jinak než
v ceně energie, čili opět na kapse daňových
poplatníků, jak se s oblibou říkává.
Není účelem tohoto vystoupení, vážené
kolegyně a kolegové, vás zde zasypávat
dalšími čísly, která hovoří
ve prospěch této varianty a ukazují buď
na vyšší investiční náročnost
variant ostatních nebo na vyšší výstupní
cenu tepla či závislost na dodávkách
suroviny v případě plynofikace. V úvahu
přichází, že i tyto další
varianty by mohly být zprovozněny v daleko delším
časovém odstupu.
Tyto materiály, které mám, jsou k disposici
nejen vám, ale i vládě ČR, která
by měla podpořit dokončení této
stavby. Řešení se po některých
jednáních s Českými energetickými
závody a energetickou komisí při zastupitelstvu
hl. m. Prahy vidí jednoznačně ve vzniku nové
akciové společnosti, která bude zahrnovat
Pražské teplárny, propojovací horkovod
a zdroj Elektrárnu Mělník I. Mělnický
rozestavěný projekt odpovídá i tezi,
která se ozývá z pražské radnice.
Praha potřebuje teplo a má samozřejmě
zájem na tom, aby bylo co nejlevnější
a nejzdravější. Mělnický napaječ
zajišťuje nejrychlejší realizaci ozdravění
ovzduší, nejlevnější teplo a nejmenší
závislost na zahraničních dodávkách
ušlechtilých paliv a také tento projekt je
nejméně citlivý k předpokládanému
růstu cen paliva.
Projekt, přestože vychází ještě
z dob socialistické gigantománie, není projevem
žádné gigantománie a je srovnatelný
s délkami potrubí tepelných sítí
budovaných jak na východě, tak na západě.
Je produktem českých inženýrů
a splňuje především požadavky na
moderní teplárenství a vynikající
využití primérní energie.
Chci-li vás, vážené kolegyně
a vážení kolegové, požádat
o to, aby tato interpelace byla označena za naléhavou
s termínem 7 dnů, případně
do 10. února, pak ne proto, že otevřením
tohoto problému jsem kousnul do dalšího kyselého
jablka, ale proto, že horko z Mělníka, které
se tu rozhodnutím Českých energetických
závodů doslova v tuto chvíli nahromadilo,
nelze podceňovat. Právě proto, že se
jedná o Prahu a může vyvolat v krátkém
čase řadu nečekaných, nepříjemných,
nepředvídatelných reakcí. Jako se
nelze ani smířit s tou skutečností,
že ještě než zase cokoli znovu zahájíme,
vyhodíme oknem několik miliard peněz z našich
kapes.
To je, myslím, problém, který se dotýká
nás všech, a proto ho zde v tuto chvíli stavím
před vás i před vládu. Jedná
se tedy o to, aby vláda ČR projednala možnost
záruk a znovu zhodnotila reálnost stanovisek jak
hospodářské rady vlády ČR,
tak i ministerstva pro životní prostředí
ČR a nenechala veškerou politickou i ekonomickou tíhu
na rozhodnutí zastupitelstva hl. m. Prahy.
Vzhledem k tomu, že mám ještě dva podněty
ke vládě, prosil bych, paní předsedkyně,
abyste o případné naléhavosti této
interpelace nechala hlasovat. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pane poslanče, rozuměla jsem dobře, že
chcete zkrátit lhůtu na 7 dní? Říkal
jste do 10. února? (Poslanec Chromý souhlasí.)
Pan ministr Dejmal se hlásí.
Ministr životního prostředí Ivan
Dejmal: Vážená paní předsedkyně,
vážená sněmovno, problémem horkovodu
Mělník - Praha se hospodářská
rada české vlády zabývá více
než jeden rok. To, co zde bylo předneseno, samozřejmě
není tak jednoznačné, jak zde předneseno
bylo. Proti každému argumentu lze postavit nejméně
10 dalších. Nejsou tady zmíněny souvislosti
z toho, že se bude fixovat na 50 let takový zdroj
v krajině, jako je mělnická elektrárna,
problém úložiště popílku,
problém dopravy, paliva apod. To tady vůbec není.
Toto nemůže řešit sněmovna, ale
odpovědná a odborná místa. Prosil
bych vás, abyste neodhlasovali, aby česká
vláda musela jednat pod tlakem, jinak by se z toho stalo
to, o čem pan poslanec Chromý mluví, že
z toho nechce dělat politiku. Jestliže česká
vláda bude jednat pod tlakem a ne na základě
odborných posudků, protože to je věcná
záležitost, pak to bude skutečně politické
řešení, nikoliv rozumné rozhodnutí.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Hlásí se pan ministr Špaček, pak
pan poslanec Chromý.
Ministr financí Karel Špaček: Vážená
paní předsedkyně, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, aby nevzniknul dojem, že vláda se touto
otázkou nezabývá, mám tady před
sebou materiál, který se nazývá Zásobování
hl. m. Prahy teplem z elektrárny Mělník.
Tento materiál je k dispozici panu poslanci.
Není žádný důvod, aby tato interpelace
byla naléhavá. Zabýváme se tím
skutečně rok. Pan ministr Dejmal tady říkal
o ekologických problémech, ale ekonomické
problémy jsou stejně naléhavé, protože
se ukazuje, že dovedeme teplo do Prahy, ale bude pravděpodobně
velmi drahé. Čili pak jde o to, kdo si takovéto
teplo koupí, protože státní dotace na
to nebudou.
Doporučoval bych, aby tato interpelace byla normální,
my ji zodpovíme. Pokud by byla jako naléhavá,
mohli bychom odpovědět jen to, že tato věc
se v současné době projednává,
nic jiného. Jinak materiál je u mě k disposici.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministru Špačkovi, prosím
pana poslance Chromého.
Poslanec Heřman Chromý: Není účelem
mého vystoupení, a tak jsem to i předeslal,
tady tuto problematiku znovu otevírat. Samozřejmě,
pane ministře, důvody, které jste uvedl,
jsem si při hodinkách s vládou zjistil. Rád
bych je samozřejmě všechny slyšel. Ty,
které jste uvedl, že v lokalitě zůstane
energetický zdroj, že budujeme něco na 50 let,
ty tam zůstanou stejně, protože se nejedná
jen o jedničku, ale o celý komplex, dvojku, trojku.
Co se týče ukládání popílku
jako druhého argumentu, i tento problém je vyřešený,
žádná nová složiště
s napaječem v elektrárně budována
nebudou. Další argumenty, které mám
ve prospěch této varianty a které jsou k
nahlédnutí i vám, pane ministře, byly
projednány na hodinkách s vládou, se zástupcem
vašeho ministerstva a nebyly nijak vyvráceny.
Tato studie, kterou jsem zmínil ve svém projevu,
jednoznačně ukazuje, že ekonomicky je tato
varianta pro nás nejvýhodnější.
Stojíme před věcí, že před
více než 5 nebo 6 lety tady byl zahájen projekt,
do kterého se uložily miliardy. Můžeme
mít k němu rozdílné názory,
ale v tuto chvíli bychom měli zvažovat, co
je skutečně výhodnější.
Měli bychom dokonce předvídat, co se může
stát zdrojem určitých politických
obtíží. Nemohu si pomoci, ale pokud další
varianty ve srovnání s touto vyznívají
v jejich neprospěch a hlavně tento problém
nejsou schopny řešit v určité časové
návaznosti, byl jsem nucen se obrátit v této
věci na vládu, a to naléhavě. České
energetické závody od tohoto projektu ustoupily,
začaly se chovat tržně, ale náklady,
a to jsou miliardové částky, které
tam vznikly, zaplatí poplatníci a opět se
promítnou v ceně tepla. Stavím to tedy před
tuto sněmovnu jako naléhavý problém
a chtěl bych, aby se vláda k tomu vyjádřila.
Není to žádné politikum, je to zvažování
všech hledisek, kterých tady mám kopu a ke
kterým je třeba, aby se vláda vyjádřila,
nenechávala to na zastupitelstvu (byl jsem asi na dvou
nebo třech jednáních), které má
řešit něco, co nezpůsobilo. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Chce se někdo další vyjádřit
k této naléhavé interpelaci pana poslance
Chromého? (Ne.) Dávám hlasovat o usnesení
"Česká národní rada prohlašuje
interpelaci poslance Chromého za naléhavou a žádá,
aby vláda ČR odpověděla na tuto interpelaci
do 10. února tohoto roku."
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
zvedne ruku. 46
Kdo je proti? 9
Zdržel se hlasování? 43
Zjišťuji, že nejsme usnášeníschopni.
Je nás 98.
Dávám hlasovat znovu o usnesení, která
už jsem tady citovala.
Kdo souhlasí s tím, aby sněmovna pokládala
interpelací pana poslance Chromého za naléhavou
a zavázala vládu k odpovědi do 10. února,
ať zvedne ruku. 50
Kdo je proti? 11
Děkuji. Interpelace nebyla prohlášena za naléhavou.
Pan poslanec Chromý má další dvě
interpelace.
Poslanec Heřman Chromý: Jsou to jenom podněty,
otázky k vládě. Hodinky s vládou se
bohužel nekonají a mám za to, že to nejsou
nezajímavé problémy. Naopak, jsou dosti závažné.
O jednom z nich jsem se už zmínil při projednávání
státního rozpočtu ČR, kdy jsem v rozpravě
poukázal na některá úskalí,
která vyplynula ze základního snížení
dotace čs. automobilové dopravě na rok 1992.
V této souvislosti mi samozřejmě nešlo
a nejde o lacinou sociální demagogii a tím
méně ani v podstatě o těch 340 miliónů,
o které vláda ČR tuto dotaci posílila
ve vztahu k žákovskému jízdnému,
ale o zásadní postoj vlády ČR k systému
hromadné dopravy. Pochopitelně, že jsem se
během doby od poslední schůze snažil
získat informace z obou stran, jak na ministerstvu pro
hospodářskou politiku a rozvoj, tak přímo
u provozovatelů veřejné automobilové
dopravy. Problém nespočívá v tom,
zda systém privatizovat nebo jej podržet pod dosavadní
často více než neefektivní kuratelou
státu, ale jak za dnešní neutěšené
finanční a materiálové situace skloubit,
lépe řečeno přetvořit dosavadní
systém tak, aby nedošlo k rozpadu sítě,
přitom se ceny zekonomizovaly, a aby nedošlo k takovému
neúnosnému zatížení, které
by neunesli jak soukromí provozovatelé, tak občané.
Z podkladů, které jsem získal, a opírám
se přitom i o určité zahraniční
zkušenosti, vyplývá stále platná
teze, že doprava je služba veřejnosti, tedy sociální
zboží a k jako takovému se k němu musí
přistupovat a uvažovat. To ovšem znovu podotýkám
- vůbec neznamená, že jde o konzervaci dosavadní
dotační politiky, protože i ona ve srovnání
s vyspělými dopravními systémy nesplňovala
ani tu službu veřejnosti, zejména v její
úrovni a kvalitě přepravy. Do konce ledna,
jak jsem byl informován, měla proběhnout
jednání na federální úrovni
z nichž by měla vzejít koncepce dopravní
politiky, která by na vzniklé problémy dokázala
nalézt uspokojivé řešení. Dosavadní
zásady koncepce dopravní politiky předložené
federální vládou a schválené
Federálním shromážděním
v září loňského roku, tyto
problémy nepostihují. Přestože - jak
je mi kuse známo - existuje 12 variant řešení,
je třeba - a v tomto směru se obracím i na
vládu - aby v souvislosti s důležitou funkcí
dopravy v naší společnosti urychlila svou vahou
vydání nových tarifů. Jejich vydání
spadá do kompetence federálního ministerstva
dopravy, je to podmíněno souhlasem federálního
ministerstva financí, ale praktické důsledky
z každého prodlení dolehnou na tuto a na tento
zákonodárný sbor. Dále aby vláda
ČR požadovala na vládě ČSFR pokud
možno termínované předložení
návrhu zákona o podnikání v silniční
dopravě. Tento zákon na základě koncepce
konsecionářského systému, běžně
uplatňovaného v celé Evropě, upravuje
podmínky provozování i těch linek,
které nejsou výdělečné, a to
právě ve vztahu k soukromým autodopravcům.
Tak lze možná koncepčně a s možným
předstihem dosavadní síť linek udržet
životaschopnou.
Dále je nutné při respektování
pouhého občanského jízdného
zajistit, aby komerční slevy, které se připravují
a které by měli hradit a poskytovat zaměstnavatelé,
byly příslušnými právními
předpisy zahrnuty do nákladů nebo řešeny
slevou na daních. Představa, že zaměstnavatelé,
ať již soukromí nebo státní, o
tyto slevy pokrátí vlastní zisk, je nereálná.
Nepřehlédnutelné nejsou stejné, ne-li
v podstatě daleko větší problémy
v železniční dopravě, kde, jak mi bylo
řečeno, je ztráta za letošní
rok přibližně asi 8 mld. Kčs. Ta sice
také spadá do působnosti federálních
orgánů, ale s důsledky, vyplývajícími
z výše naznačeného se opět bude
potýkat a vypořádávat republika. Proto
je nutné, aby federální ministerstvo dopravy
předložilo místo zjednodušeného
přístupu, který navrhuje zrušit tratě,
zpracování alternativ, vymezujících,
za jakých podmínek jsou tyto tratě provozovatelné.
Znamená to možná opustit metodiku vykazování
nákladů globálně za tu či onu
oblast dráhy, ale klíčovat náklady
podle jednotlivých tratí.
Druhý dotaz, který směřuje na vládu
ČR, se týká podniků, resp. finálních
dodavatelů, kteří se účastní
výstavby jaderné elektrárny v Mochovicích.
V této souvislosti byly před časem veřejnosti
prezentovány i Modřanské strojírny.
Přestože tento podnik i další finální
dodavatelé mají zajištěnu a na několik
let vytíženu výrobní kapacitu, ocitají
se ve vysoké platební neschopnosti a propadají
se do čím dál vyšší zadluženosti.
K této situaci dochází především
proto, že financování těchto velkých
investičních komplexů není i v tomto
případě legislativně upraveno. Co
je platné, že byla zrušena federální
vyhláška 37/1983 Sb., která starý způsob
financování ruší. To je, že v praxi
finální dodavatelé dostávají
zaplaceno až po vydodání celého komplexu
investiční dodávky, když zjednodušeně
řečeno platí stále dovětek,
že toto rušení se vztahuje na stavby zahajované
až po platnosti, respektive až po účinnosti
této vyhlášky, pokud se partneři nedohodnou
jinak. A v dnešní době, kdy se mění
vlastnické vztahy a finanční situace mnoha
podniků je v nepředvídatelném pohybu
a spíše poklesu, k žádné takové
dohodě, kupř. o etapovém placení odběratelů,
nemůže být ani řeči. Výsledkem
je neúměrná přeúvěrovanost
těchto podniků, které jen na úrocích
již citovaných Modřanských strojíren
představuje 260 miliónů. Bohužel oddlužení
v tomto směru, které pamatuje na tyto podniky, lze
paradoxně zase použít na krytí plynoucí
ze zvýšené úrokové sazby, nikoliv
jak by se logicky nabízelo na pokud možno neodkladné
splácení úvěrů, aby se zamezilo
růstu úroků. To vše se pochopitelně
nemůže nepromítnout do cen. Tento kolotoč,
v němž vlastně nedochází k vytváření
žádných nových hodnot, ve skutečnosti
vede a posiluje nežádoucí inflační
trendy. S celou záležitostí, tak jako s předchozí,
jsem seznamován za pochodu a pokud jsou mé informace
správné, vláda ČR, ale i další
finální dodavatelé se již obraceli na
federální vládu, na jejího premiéra
pana Čalfu, ale zatím bezvýsledně.
Proto se také obracím na vládu ČR,
aby řešení této situace urgentně
znovu požadovala na vládě ČSFR. Situace,
ve které se tyto podniky ocitají bez vlastní
viny, padá na vrub nevyjasněné politiky financování
a pravděpodobně i kompetencí na úrovni
federace a republik. Děkuji vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Chromému. Předpokládám,
že nikdo z vlády nechce odpovědět hned.
(Nechce.) Prosím tedy pana poslance Meiera, připraví
se pan poslanec Hejsek.
Poslanec Josef Meier: Vážená paní
předsedkyně, vážená vládo,
dámy a pánové, uvádím naléhavou
interpelaci poslanců Anny Röschové, Dezidera
Baloga, Jiřího Maryta, Jindřicha Šebora,
Františka Nerada, Vladimíra Líbala, Oldřicha
Váci, Richarda Hájka, Pavla Havloviče a Josefa
Maiera na vládu České republiky ve věci
úpravy jejího usnesení č. 534/1991.
Dámy a pánové, vláda ČR se
svým usnesením č. 534/1991 rozhodla pro trasu
dálnice vedenou obchvatem kolem plzeňské
aglomerace, tedy pro variantu "Ku", tzn. kombinovanou
- upravenou. Toto rozhodnutí je v rozporu s usnesením
zastupitelstva města Plzně, pro které, a
to na základě svých odborných posudků,
je tato varianta nepřijatelná. Z celkové
délky 55 km dálničního obchvatu se
jedná o sporný úsek v délce 7 km procházející
městem. Jsme si vědomi, že problémů
s vedením dálničního obchvatu bylo
více než dost, a víme, že každé
rozhodnutí budí u obyvatel dotčených
oblastí více či méně oprávněnou
nevoli, jak o tom svědčí i petice, které
v poslední době dostáváme. Chápeme,
že i pro vládu je to velmi nelehké rozhodování.
Po seznámení se s argumenty plzeňského
městského zastupitelstva se i nám však
jeví jako méně problémová upravená
trasa "S", tzv. "Su" - stabilizovaná
upravená, která je navržena i investorem. Při
rozhodování o trase dálnice však nebyla
tato varianta vládou vůbec hodnocena.
Ve své interpelaci se proto obracíme na vládu
ČR a navrhujeme vzhledem k této situaci, kdy proti
sobě stojí odborné posudky prakticky dvou
skupin odborníků, úpravu usnesení
vlády tak, aby byl územně chráněn
širší koridor nejen mezi Černicemi a Bručnou,
ale pás území mezi Bručnou a Štěnovicemi,
tj. mezi liniemi tras "Ku" a "S", což
by umožnilo v územním řízení
detailně prověřit a zvolit optimální
trasu. Podle našeho názoru tato úprava umožní
plynulé pokračování přípravy
stavby, neohrozí lhůtu výstavby a je i v
souladu s názorem investora. Podrobnou argumentaci k našemu
návrhu již členové vlády obdrželi.
Odpověď na naši naléhavou interpelaci
požadujeme do 7 dnů. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Prosím, aby se Kancelář přesvědčila,
zda je sněmovna usnášeníschopná,
neboť jde o naléhavou interpelaci a musím dát
hlasovat o tom, zda sněmovna prohlásí tuto
interpelaci za naléhavou. Pan ministr Dejmal. Prosím
poslankyně a poslance, kteří se zdržují
v předsálí, aby laskavě vešli
do sněmovny.
Ministr životního prostředí Ivan
Dejmal: Vážená paní předsedkyně,
vážená sněmovno, tento případ
je stejný jako předtím. Je tady snaha přenést
odborné rozhodování z míst, kde se
činí, tj. od odborných orgánů
do orgánů politických a posléze i
do ČNR. Je to postup, který já, který
jsem převzal odborné ministerstvo, kde jsme říkali,
že nebudeme činit žádných politických
rozdílů, odmítám. To, co se navrhuje,
by bylo logické, kdyby se jednalo o územní
plán, který tuto trasu chrání pro
nějaké pozdější využití,
že za 10, 15 let přijde k výstavbě této
trasy. Tento doplněk územního plánu
plzeňské aglomerace byl učiněn proto,
aby se mohlo okamžitě stavět, protože
se změnila celá koncepce dálničního
obchvatu Plzně. Původně byl navržen
a územním plánem chráněn severní
obchvat, který tam byl z vojenských, nikoliv z dopravních
důvodů.
Rok a půl práce odborníků vyústilo
ve vedení trasy "Ku". Byly zváženy
opravdu všechny varianty. "Su" se liší
od trasy "S" jedině tím, že prochází
kopcem a dělá tam přes 40 m hluboký
zářez, aby se vyhla jedné skupině
osídlení. To není to podstatné v této
trase. Podstatné ve srovnání trasy "Ku"
a nové "Su", která má jen tuto
odbočku na rozdíl od trasy "S", která
hodnocena byla, je především vyhovění
požadavku, který tady byl, aby to bylo dopravně
a po všech stránkách s ekologickým dopadem
na území to nejvhodnější řešení.
Toto řešení "Ku" je to nejvhodnější.
Samozřejmě, že mnozí počítali
s tím, že to nejvhodnější půjde
jinou trasou než touto. A ti, kteří nejsou
spokojeni s tím, že to takto dopadlo, se snaží
odborné posouzení zpochybnit.
V územním rozhodování se samozřejmě
rozhoduje nejen na základě odborného posouzení
věci. Ale tak zadání neznělo. Samozřejmě
že město Plzeň si může udělat
čáru a blíž nás k městu
nepustit. Je to jiná řeč o něčem
jiném a můžeme hledat v území
jinou trasu. Ale my jsme měli podle zadání
vyřešit dopravní problémy města
Plzně.
Samozřejmě na interpelaci odpovíme, ale znovu
připomínám, nerad bych, aby zase vláda
byla nucena jednat pod nátlakem, protože by to odbornému
posouzení vůbec neprospělo. Děkuji.